Media kort: oktober 2005

Frans van Dusschoten (72) overleden

Conferencier, imitator en stemkunstenaar Frans van Dusschoten is dinsdag in zijn woonplaats Castricum op 72-jarige leeftijd overleden. Een woordvoerder van Joop van den Ende Theaterproducties heeft dat zaterdagmorgen bevestigd. Frans van Dusschoten in de jaren ’80 tijdens één van de vele revues die hij met André van Duin heeft gedaan. De conferencier is dinsdag in zijn woonplaats Castricum op 72-jarige leeftijd overleden. Van Dusschoten kreeg begin jaren ’70 nationaal succes als aangever voor grappen van André van Duin. Het duo werkte nauw samen met het theaterbureau Spotlight van de toen nog onbekende producent Joop van den Ende. Van Dusschoten en Van den Ende bedachten het concept voor de revue, waarbij het oorspronkelijk het idee was om Van Duin te laten fungeren als aangever. De rolverdeling werd echter al snel omgedraaid, met groot succes als gevolg. Tussen 1968 en 1989 leende Van Dusschoten zijn stem aan diverse karakters uit de tv-serie De Fabeltjeskrant. In dat kinderprogramma voorzag hij onder anderen Meneer de Uil, Willem Bever, Momfer de Mol en Chico Lama van een stemgeluid. Hij was ook actief voor andere populaire kinderprogramma’s als Paulus de Boskabouter en de Smurfen (Brilsmurf en Knutselsmurf). In 1972 haalde hij als Willem Bever de tweede plaats in de hitparade met Hup daar is Willem met de waterpomptang. Naar verluidt was Van Dusschoten gesteld op Willem Bever en Knutselsmurf omdat hij zelf nogal onhandig was. Frans Joseph van Dusschoten werd op 6 augustus 1933 geboren in Amsterdam. Hij ging in 1993 met pensioen en trok zich terug in de anonimiteit in zijn woonplaats Castricum. Bij het Televizierringgala vorige week vrijdag liet Meneer de Uil nog wel van zich horen. (ANP)

Kort medianieuws

**Q-Music Nederland gaat per 1 januari 2006 haar eigen reclameverkoop doen. Hiertoe zal Q-Music een eigen reclameverkooporganisatie opzetten. Sinds de start van Q-Music in Nederland wordt de reclameverkoop door Talpa Radio Nederland uitgevoerd. Peter Bossaert, directeur Q-Music Nederland & Vlaanderen gaf destijds aan op regelmatige basis deze samenwerking te zullen evalueren. De evaluatie heeft als resultaat een voortijdig einde van de samenwerking die oorspronkelijk voor enkele jaren was opgezet. Marc Antonioli, commercieel directeur van Q-Music zegt desgevraagd dat het sowieso beter is de reclameverkoop en de radiozender in één hand te hebben. “Het gaat nu in de radiomarkt niet echt lekker. mediabureaus zijn voorzichtig, daarom is duidelijkheid logisch,” aldus Antonioli tegenover DutchMedia.

**Met een marktaandeel van 16,3 procent was RTL4 afgelopen week marktleider op tv (tijdvak 18.00-24.00 uur (6+). RTL5 kwam uit op een hoog aandeel: 7,8 procent en RTL7 scoorde 3,6. De RTL-zenders komen daarmee samen op 27,7 procent. Nederland 1 had een aandeel van 12,5, Nederland 2 12,0 en Nederland 3 6,3. De publieke zenders hadden daarmee een gezamenlijk aandeel van 30,3 procent. SBS6 behaalde een aandeel van 10,7 procent, Net5 had 5,2 en Veronica 4,6. Samen komen de SBS-zenders uit op 20,5. Talpa scoorde 7,4 procent. Best bekeken programma was Spoorloos met 2,605 miljoen kijjkers, gevolgd door De Wedstrijden zondag met 2,325 miljoen kijkers. Het 20.00 uur Journaal op maandag werd bekeken door 2,108 miljoen mensen, Idols scoorde minder dan vorige week. Dit keer 2,022 miljoen kijkers. GTST op maandag werd bekeken door 1,764 miljoen mensen. De nieuwe dramaserie op Talpa, Gooische Vrouwen, staat op een negende plaats met bijna 1,6 miljoen kijkers. (Adformatie/SKO)

**De NOS doet woensdag live verslag van twee herdenkingen van de moord op filmmaker Theo van Gogh. Het is dan precies een jaar geleden dat de cineast werd vermoord. In de ochtend spreekt premier Balkenende op de plek in Amsterdam waar Van Gogh op 2 november 2004 werd neergeschoten en overleed. De toespraak is vanaf 8.30 uur rechtstreeks te volgen op Nederland 2. Bij een herdenking in Hotel Arena zijn onder meer burgemeester Cohen en de vader van Theo van Gogh te gast. Deze bijeenkomst is vanaf 16.10 uur te volgen. (ANP)

**PvdA, CDA, VVD en SGP/Christenunie hebben over de bereikbaarheid van de rampenzenders RTV West en RTV Rijnmond vragen gesteld in de statenfractie van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland. De twee regionale omroepen fungeren bij calamiteiten als rampenzender, maar ze bestrijken niet geheel Zuid-Holland. Zo is er geen dekking in het gebied van en rond Leerdam, het centrum van Den Haag, het gebied ten westen van de N44 vanaf Leiden gezien, grote delen van de Bollenstreek en het gebied in en rond Alphen. Dit slechte bereik levert volgens de partijen een onaanvaardbare situatie op: tijdens calamiteiten moeten rampenzenders via de ether in de gehele provincie te ontvangen zijn. De partijen vragen zich af of Zuid-Holland op de hoogte is dat er gebieden zijn waar de rampenzenders niet te ontvangen zijn. Ook willen ze weten welke alternatieven er zijn voor de bewoners in dit gebied en wat er wordt gedaan om het probleem op te lossen. (RTV West)

**De tweede reeks van de Vlaamse realitysoap ‘De Pfaff’s’ wordt niet door de AVRO, maar door RTL7 uitgezonden. De serie laat het reilen en zeilen zien van de vroegere voetbalheld Jean-Marie Pfaff en zijn gezin. Vanaf 7 november zendt RTL7 de reeks dagelijks om 19.55 uur uit. De voormalige internationale topkeeper woont met zijn gezin in een kapitale villa in het Belgische Brasschaat. Samen met zijn vrouw Carmen heeft Jean-Marie de zorg over zijn drie dochters. De oudste dochter, Debbie, woont samen met haar vriend Nicolas in het ouderlijk huis, terwijl ze een zonnestudio runt in Beveren. Model Kelly, de tweede telg, woont samen met zanger Sam Gooris in een appartement dat aan het ouderlijk huis vastzit. De benjamin van de Belgse familie is de vrijgezelle Lyndsey, die hard bezig is met een televisiecarrière. In de tweede reeks wordt duidelijk dat moeder Carmen nog steeds de drijvende kracht achter het gezin. Naast de zorg voor opa Pfaff, die geregeld voor ophef zorgt, loopt dankzij haar alles binnen de familie gesmeerd. (ANP)

** VVD-kamerlid Hirsi Ali kondigde zondag in Buitenhof aan dat het tweede deel van haar filmserie Submission naar verwachting in de loop van 2006 zal uitkomen. Begin dit jaar zei ze al dat de regisseur ervan anoniem zal blijven. De regisseur van Submission I was Theo van Gogh, die 2 november vorig jaar op straat in Amsterdam werd vermoord. Hirsi Ali had eerder al gezegd dat ze denkt dat Van Gogh wegens die film is vermoord. In Submission I figureren vier naakte, mishandelde vrouwen in doorschijnende gewaden. Op de lichamen is een aantal omstreden, vrouw-onvriendelijke tekstfragmenten in het Arabisch gekaligrafeerd. Hirsi Ali vroeg burgemeester Cohen van Amsterdam in Buitenhof of hij de regisseur van het tweede deel van de film wil beschermen. De burgemeester zei dat hij dat wil, voor zover dat in zijn mogelijkheden ligt. (Planet.nl)

** De Britse zender BBC gaat een dramaserie maken over het bewind van de verdreven Iraakse president Saddam Hussein. Onder de naam House of Saddam moet de serie een portret schetsen van de vertrouwelingen rond de dictator, meldde de BBC zaterdag op zijn website. De serie is gebasseerd op een boek van Saddams voormalige lijfarts, Ala Bashir. Met een beeld van het leven van Saddams familieleden en zijn meest intieme kring adviseurs, toont de serie de ,,opkomst en ondergang van een van ‘s werelds meest angstaanjagende regimes”, aldus een BBC-woordvoerder. Het is nog niet duidelijk wanneer de serie wordt uitgezonden. (ANP)

** Casema gaat op dinsdag 1 november 2005 in Den Haag,Leidschendam- Voorburg, Rijswijk, Wassenaar, Nootdorp en Zoetermeer het aantal radiofrequenties uitbreiden van 32 naar 36. In de gemeente Den Haag (inclusief de wijken Leidscheveen en Ypenburg) worden Juize.FM, Radio 227 en Arrow Jazz FM toegevoegd aan het radiopakket. De radiozenders Ujala Radio en de Tweede kamerlijn, die nu één frequentie delen, krijgen elk een eigen frequentie. Complete overzicht van de wijzigingen per 1 november in Den Haag vind je hier. In Leidschendam- Voorburg, Rijswijk, Wassenaar en Nootdorp worden FunX, BBC Radio 3 en VRT Radio 1. De radiozenders Ujala Radio en de Tweede kamerlijn, die nu één frequentie delen, krijgen elk een eigen frequentie. (compleet overzicht wijzigingen). In Zoetermeer worden de radiozenders FunX, BBC Radio 3, WDR 3 en Ujala Radio toegevoegd. Door diverse andere radiozenders enigszins te verschuiven naar minder storingsgevoelige frequenties kunnen deze zenders in betere geluidskwaliteit doorgegeven worden. Tegelijkertijd wordt er ruimte gecreëerd waardoor het radioaanbod wordt uitgebreid en het aantal mono frequenties wordt verminderd. (o.a. Casema/AD)

Kort medianieuws

** In tegenstelling tot de PvdA vindt de VVD het onnodig in te grijpen in de programmering TMF en MTV om groepsverkrachtingen te voorkomen.Sommige videoclips van de muziekzenders zouden jongeren aanzetten tot seksuele misdaden. VVD-woordvoerder Fadime Örgü liet het standpunt van de liberalen weten in het TMF-programma ‘Re:action’. “De causale relatie tussen videoclips en bijvoorbeeld groepsverkrachtingen is nooit aangetoond. Het is de verantwoordelijkheid van ouders of hun kinderen mogen kijken.”

** Minister Brinkhorst van Economische Zaken wil dat in 2015 alle analoge radiotoestellen overbodig zijn en vervangen door nieuwe digitale apparaten, maar het uitzenden van digitale radio komt maar moeizaam van de grond. Dat blijkt uit een brief, die de D66–bewindsman donderdag naar de Tweede Kamer stuurde. De publieke omroep zendt tot dusver als enige digitaal uit, maar heeft al aangegeven haar vergunning binnenkort te willen teruggeven, als zij als enige de nieuwe markt moet blijven ontwikkelen. Overleg met de huidige commerciële radiozenders om er een begin mee te maken verloopt moeizaam. Brinkhorst wil bij de uitgifte van vergunningen voor digitale radio niet het onderste uit de kan halen. Er komt geen veiling, maar een zogeheten vergelijkende toets, waarbij kandidaten worden beoordeeld op basis van een bedrijfsplan. De minister wil voorkomen dat radiostations bij een veiling zo’n hoog bod uitbrengen, dat ze later in financiële problemen komen. Hij heeft gesproken met de commerciële radiostations die nu al een vergunning hebben om uit te zenden op de FM–band. Hij wil ze bewegen tot investeren in digitale radio door hen in het vooruitzicht te stellen, dat ze dan hun vergunningen, die aflopen in 2011, mogen verlengen. Het koppelen van nieuwe digitale vergunningen aan bestaande analoge FM–vergunningen stuit op juridische problemen. Er is nog geen oplossing gevonden die „juridisch houdbaar” is en tegelijk aanvaardbaar voor alle partijen. (ANP)

** Kabelaar Casema gaat op dinsdag 1 november 2005 in Delft het aantal radiofrequenties uitbreiden van 32 naar 36. Aan het radiopakket worden toegevoegd de muziekzenders Juize.FM, Radio 227 en Arrow Jazz FM. De radiozenders Ujala Radio en de Tweede kamerlijn, die nu één frequentie delen, krijgen elk een eigen frequentie. De Tweede kamerlijn blijft aanwezig op de huidige frequentie. Door diverse andere radiozenders enigszins te verschuiven naar minder storingsgevoelige frequenties kunnen deze zenders in betere geluidskwaliteit doorgegeven worden. Tegelijkertijd wordt er ruimte gecreëerd waardoor het radioaanbod wordt uitgebreid en het aantal mono frequenties wordt verminderd. 

** Op dinsdag 1 november 2005 wijzigt het televisiepakket in Delft. De Duitse kunst- en cultuurzender Arte komt nu in het televisiepakket, EuroNews komt hierdoor te vervallen. Het televisiepakket wordt gewijzigd naar aanleiding van het advies van de Programmaraad kabeltelevisie en -radio Delft. (Casema)

** De kortgedingrechter in Amsterdam laat Metro International, uitgever van de gratis krant Metro, en de drie ondernemers die het dagblad naar Nederland haalden nog even doorruziën. Metro wil de aandelen van de drie kopen, maar de partijen worden het niet eens over de prijs. De ondernemers eisten dat Metro zou meewerken aan een prijsvaststelling door een derde aan te stellen, maar de kortgedingrechter wees donderdag de eis af. De Nederlandse ondernemers T. Jurgens en B. Lubbers en de Duitse journalist F. Madeja stonden aan de wieg van de introductie van de gratis krant Metro in Nederland. In het buitenland had de formule zich al bewezen en ook in Nederland sloeg de krant aan, evenals de vrijwel tegelijkertijd geïntroduceerde Spits!. (ANP)

** De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft de Telegraaf Media Groep een boete opgelegd van 22.500 euro. De geldstraf heeft te maken met de nasleep van de overname van dagblad De Limburger, vijf jaar geleden. Dat liet de NMa donderdag weten. Het moederbedrijf van dagblad De Telegraaf nam De Limburger in 2000 over, terwijl het mediabedrijf al in bezit was van concurrent Het Limburgs Dagblad. De NMa stond dat toe, mits De Telegraaf de twee bladen met elkaar zou laten concurreren. Uit onderzoek blijkt dat er geen sprake is van twee zelfstandige bladen. De Telegraaf heeft de NMa inmiddels gevraagd af te zien van de boete. De NMa buigt zich daar nog over en verwacht binnenkort uitspraak te doen. (ANP)

** De NPS is boos over de uitwerking van de omroepplannen van staatssecretaris Van der Laan (Media). Ruim twee weken na een debat in de Tweede Kamer over de omroephervormingen heeft de bewindsvrouw een gedetailleerde brief aan de ledenloze omroep gestuurd. ,,Die brief is uitermate teleurstellend en gespeend van iedere betrokkenheid bij het bedrijf NPS”, aldus de leiding van de omroep donderdag. In het debat zegde Van der Laan toe dat NPS-programma’s, -programmamakers en ondersteunende diensten ,,één op één” zouden overgaan in een nieuwe constructie. Volgens NPS-voorzitter Roger van Boxtel en directeur Willem van Beusekom is daar, blijkens de brief, toch geen sprake van. ,,Eén op één gaan alleen de programma’s over die vallen in de categorie C (cultuur, educatie en andere informatie). Welke programma’s dat zijn, moet nog blijken uit overleg tussen de raad van bestuur en de NPS. Met geen woord rept de staatssecretaris over bescherming van kwetsbare programmering. Daardoor maakt ze culturele-, educatieve- en jeugdprogramma’s niet alleen kwetsbaar, maar ook weerloos”, schrijft de NPS-leiding in een reactie op de brief. (ANP)

** SBS heeft ook het hoger beroep over de naam TIEN van Talpa gewonnen. Dat heeft het Amsterdamse gerechtshof vandaag besloten. Eerder al had de Utrechtse rechter in kort geding geoordeeld dat SBS-dochter TV 10 BV eigenaar is van de naam TV 10. Daardoor werd Talpa verboden de naam TIEN voor haar zender te gebruiken. Volgens de rechter zou gebruik van TIEN door Talpa tot verwarring leidt met TV 10 BV. Dat exploiteert het kanaal waarop Veronica uitzendt. SBS is verheugd over de uit- slag. De bodemprocedure die Talpa aanspande loopt nog. (ANP)

** Sky Radio gaat vanaf nu een relaxtere muziekmix uitzenden met meer variatie in de muziek. Tienduizenden luisteraars van het station zijn de afgelopen maanden gevraagd naar hun mening over de muziek en de programmering van het radiostation. Aan de hand van de onderzoeksresultaten heeft Sky Radio de programmering aangepast. “Uit het grootscheepse luisteronderzoek bleek dat onze luisteraars meer variatie in de muziek wilden horen en dat de totale muziekmix iets relaxter zou kunnen. Dit hebben we inmiddels doorgevoerd en de reacties van onze luisteraars zijn zeer positief. Het programma klinkt lekkerder en we herhalen de muziek minder”, zo zegt Algemeen Directeur Carlo de Boer van Sky Radio. (o.a. Radiofreak)

** Claudia Melchers, die onlangs ontvoerd werd, en haar partner Bert Verheij vinden dat het Algemeen Dagblad hun privacy heeft geschonden. Het tv-programma Nova meldde woensdag dat hun advocaat aangifte heeft gedaan tegen de krant. Het AD heeft stukken gepubliceerd uit het geheime onderzoeksdossier. Volgens de advocaat brengt dit een ,,ongestoorde procesgang in gevaar”. (ANP)

** De stadsredactie van de AD-editie Utrechts Nieuwsblad verhuist binnenkort naar het gebouw waar ook RTV Utrecht is gehuisvest. Dat vertelde adjunct-hoofdredacteur Arjeh Kalman gisteravond op een debat over regionale media in Utrecht. De redacties van de media gaan verkennen wat ze samen kunnen doen. Kalman maakte op het debat ook bekend dat de AD-editie Utrecht Nieuwsblad een eigen katern met lokaal nieuws krijgt. Een eigen katern kan de klachten pareren over het minder goed zichtbare lokale nieuws in de fusiekrant. De lokale partij Utregs Glorie maakte onlangs bekend dat wordt gewerkt aan een nieuw Utrechts dagblad, dat 1 januari zou willen beginnen. (Villamedia)

Kort medianieuws

** Bij de televisieactie voor Pakistan is 21,5 miljoen euro opgehaald. Voor de tv-actie gaven Nederlanders al drie miljoen. De regering deed daar nog eens twee miljoen euro bij. Tijdens de televisieactie op Nederland 2 werd iedereen opgeroepen om geld te geven voor de slachtoffers van de aardbeving in Pakistan. En dat geld is hard nodig, want de Verenigde Naties hebben al aangegeven honderden miljoenen extra nodig te hebben om de slachtoffers te helpen. (RTL)

** Talpa houdt vol dat het over twee weken de eerste aflevering van Slapen Bij Frans Bauer uitzendt, terwijl de TROS een dergelijk programma verbiedt. Er is een paradoxale situatie ontstaan. Frans Bauer zelf ontkent via zijn management dat het programma er komt. Wel geeft de zanger toe dat er gesprekken zijn geweest met Talpa, terwijl dat gisteren nog ontkend werd. “De optie om een programma te maken is besproken, maar is door ons heel nadrukkelijk verworpen, aldus manager Haarbrink op Mediakrant. TROS-voorzitter Karel van Doodewaerd dreigt in het Algemeen Dagblad naar de rechter te gaan, mocht Frans Bauer alsnog zijn medewerking verlenen aan het wekelijkse realityprogramma Slapen Bij Frans Bauer, dat door Talpa is aangekondigd. Bauer heeft namelijk een exclusief contract met de TROS. Van Doodewaerd zegt dat een programma op Talpa ondom Bauer daarom onbespreekbaar is. “We hebben betaald voor exclusiviteit. Dus als het moet, gaan we naar de rechter. Ik kan echter niet geloven dat het waar is.” (AD)

** De NOS zendt het WK voetbal 2006 in het breedbeeld – formaat (16:9) uit. Mensen zonder een breedbeeldtelevisie krijgen daardoor onder en boven in beeld een zwarte balk. Naar schatting heeft de helft van de Nederlandse huishoudens nog zo’n oud toestel van het formaat 3:4. Volgens Jan de Jong van de NOS moet de beslissing over het breedbeeldformaat nog definitief genomen worden, maar is er niets meer dat de verandering in de weg staat. De beslissing past in het beleid van de NOS langzaam maar zeker steeds meer uitzendingen in breedbeeld te verzorgen, te beginnen met evenementen. Recent zijn bijvoorbeeld Prinsjesdag en de Veteranendag in breedbeeld uitgezonden. Voetbal is bij uitstek geschikt voor breedbeeld, omdat de verhoudingen van het veld en de tv overeenkomen. Mensen die via een ouder toestel kijken, krijgen niet alleen boven en onder een zwarte balk, maar missen links en rechts ook wat beeld. Toch zullen zij geen doelpunten of acties missen, verzekert HBS, de productiemaatschappij verantwoordelijk voor het vastleggen van de wedstrijden. (Gelderlander)

** Sinds vanmiddag is publieke radiozender ‘FunX supported by BNN’ toegevoegd aan het digitale radiopakket (T-DAB) van de publieke omroep. Het programma ‘Luistertest’ is vervangen door ‘Radio Top 2000’. Beide zenders hebben een audio bitrate van 128k. De bitrates van de andere zeven stations in het pakket zijn hetzelfde gebleven. Publieke Omroep heeft nog ruimte voor één monospraakkanaal en werkt aan invulling daarvan. (FMTV)

** Radio Rijnwoude, de publieke lokale omroep voor de gemeente Rijnwoude, is door de jury van de RTV Awards 2005 genomineerd voor Lokale Omroep van het Jaar. De RTV Awards worden jaarlijks georganiseerd door de Organisatie van Lokale Omroepen in Nederland (OLON). De jury, voorgezeten door Frits Spits, nomineerde oa ook de lokale omroepen van Katwijk en Valkenburg, Leeuwarden, Venlo, Dordrecht en Arnhem. Naast de categorie Lokale Omroep van het Jaar is Radio Rijnwoude dit jaar ook genomineerd in de categorie ‘Beste Tekst-TV’, met de TV-Krant Rijnwoude, en het beste voorleesprogramma in de categorie ‘Lezen Lokaal’ met het programma Kindertijd. Dit programma wordt iedere zondagochtend uitgezonden tussen 08:00 en 10.00 uur. De Lokale Omroep van het Jaar gaat naar huis met €2.500,- cash en €10.000,- aan jingles geproduceerd door Top Format. Naast Frits Spits bestaat de jury oa uit Karin van den Boogaert (VARA, Wereldomroep) en Jeroen Overbeek (NOS Journaal). De RTV Awards worden uitgereikt tijdens het RTV Festival ‘OLON Air’, dat plaatsvindt op 17 december. (Persbericht Radio Rijnwoude)

** De gemeente Venlo onderhandelt met het bedrijf Nozema Services over de plaatsing van een 120 meter hoge antennemast. Er zijn meerdere locaties in beeld, aldus een woordvoerster van de gemeente. De gemeente en het bedrijf willen nog niet zeggen om welke plekken het gaat. Nozema is de grootste zendoperator van Nederland op analoog en digitaal gebied. Nozema is landelijk gezien bezig met de bouw van een nieuwzendpark. Het analoge zendpark zal de analoge tv-signalen vervangen door Digitenne, dat digitale tv en radio in alle woningen introduceert. Voor het zendpark worden buiten de Randstad, waar al dertig antennemasten staan, nog eens dertig masten geplaatst. In Limburg komen ook antennemasten; die worden geplaatst in Maastricht, Heerlen en Sittard, aldus een woordvoerder van Nozema. (Limburger)

** Al Qa’ida in Irak heeft dinsdag de drie aanslagen die maandag op twee hotels met veel buitenlandse journalisten in Bagdad werden gepleegd, opgeëist. Bij de serie verwoestende explosies kwamen zeventien mensen om het leven. ‘Ondanks alle veiligheidsmaatregelen is onze groep erin geslaagd om door de barrières te breken’, schrijft de terroristische organisatie in de verklaring op een website die vaak door de groep wordt gebruikt. Drie autobommen ontploften maandag in en vlak bij een zwaarbewaakt gebouwencomplex waar zich het Sheraton en het Palestine hotel bevinden. De explosies veroorzaakten een enorme schade. Onder de zeventien doden waren bewakers, hotelmedewerkers en voorbijgangers. Zeker vijftien mensen raakten gewond. (ANP)

** De KRO wil dat kijkers van de publieke omroepen gaan betalen voor de geboden programma’s. ‘Ik zou het niet vreemd vinden als we de omroepbijdrage weer invoeren. Niet voor het oude bedrag, maar voor ongeveer euro 40 per jaar.’ Dit zegt KRO-voorzitter Frans Slangen in een gesprek met Het Financieele Dagblad. Hij reageert met zijn voorstel op de kabinetsplannen om het publieke bestel vanaf 2009 te veranderen. Omdat de financiering van de publieke omroepen onder druk staat vanwege een afkalvend marktaandeel, moeten alternatieve inkomstenbronnen worden aangeboord. Een bijdrage van euro 40 moet echter niet aan iedereen opgelegd worden, zoals vroeger met het kijk- en luistergeld gebeurde, vindt Slangen. Alleen mensen die de publieke omroepen willen ontvangen, moeten gaan betalen. ‘Daarmee komt het besef terug dat het maken van televisieprogramma’s geld kost. Daarnaast ontstaat er meer binding met de omroepen als er betaald moet worden.’ Volgens Slangen is het plan eenvoudig te realiseren met een kaart die in een digitale decoder wordt geplaatst. ‘De publieke omroep hoeft niet gratis te zijn, wel toegankelijk.’ (FD)

** In het centrum van de Iraakse hoofdstad Bagdad hebben zich maandag verscheidene explosies voorgedaan bij hotels waar veel journalisten verblijven. Volgens de politie zijn er zeker elf mensen omgekomen door de klap. Het zou daarbij in ieder geval gaan om bewakers, hotelmedewerkers en voorbijgangers. Onduidelijk is of er zich buitenlanders onder slachtoffers bevinden. Het ging volgens de autoriteiten om drie autobommen die bij het Sheraton en het Palestine hotel afgingen, meldde CNN. De gebouwen zouden zwaar beschadigd zijn. Vijftien mensen raakten volgens de autoriteiten gewond. (ANP)

** De Telegraaf koopt 20 procent van PKS Media, de nieuwe eigenaar van SBS, mede met het oog op aankoop van SBS Nederland in de toekomst. Dit heeft Telegraaf Media Groep bekend gemaakt. Telegraaf verkoopt haar 27 procent minderheidsaandeel in SBS Broadcasting BV (SBS Nederland) aan PKS Media. PKS Media is een joint-venture van de investeringsbedrijven Permira en KKR, zij kochten onlangs SBS Groep. Telegraaf had al 2,4 procent opgebouwd in SBS Groep, voor circa 29 miljoen euro en krijgt daar bij de overdracht aan PKS 35 miljoen voor terug. Nu maakt De Telgraaf bekend de aandelen in SBS Nederland om te zetten in aandelen PKS Media, en de positie in de nieuwe SBS Groep te willen uitbreiden met een investering van 18 miljoen euro. Daarmee groeit het Telegraaf- aandeel naar 20 procent van de Europese tv-groep. Telegraaf mag commissarissen voordragen naar verhouding van haar aandelenbelang in PKS Media en verkrijgt rechten om bij een toekomstige verkoop SBS of SBS Nederland te kunnen overnemen. In Nederland maken de televisiestations SBS6, Net 5 en Veronica (zender en tijdschrift) onderdeel uit van SBS Nederland. (Planet)

** De luisteraars van het regionale commerciële radiostation HOT Radio zullen binnenkort een keuze moeten gaan maken naar welk station ze willen luisteren. Het huidige HOT Radio zal binnenkort namelijk opgesplitst gaan worden in twee (nieuwe) stations: HOT Radio 93FM en HOT Radio Plus. Wanneer de splitsing van HOT Radio een feit zal zijn is nog niet precies bekend. Het station wacht namelijk nog op toestemming van het commissariaat van de Media. 

Kort medianieuws

** BSkyB koopt voor 211 miljoen pond sterling (312 miljoen euro) de breedbandinternetaanbieder Easynet. Het satelliet-tv-bedrijf wil met de aankoop zogeheten triple play-diensten (spraak, data en video) aanbieden aan huishoudens en bedrijven. Easynet is één van de grotere internetdienstenaanbieders in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf heeft een eigen glasvezelnetwerk door Europa dat zo’n 250 steden verbindt. Buiten de thuismarkt is Easynet voornamelijk actief als zakelijke dienstverlener. (Thijs Doorenbosch/AG)

** De reclameregie van de Vlaamse publieke omroep VRT, de VAR, trekt een radiospotje van ondernemingsorganisatie VOKA in. Dat meldt de VRT-radio maandagmiddag. In een eerste screening van het spotje afgelopen vrijdag, had de VAR er geen problemen mee. Maar na een tweede screening maandag, oordeelde de reclameregie dat de politieke boodschap in het spotje niet kon. Het is de regel bij de VAR en de VRT dat in publiciteitsspotjes geen politieke boodschappen mogen steken. “Staken kost handenvol geld”, was er onder meer in te horen. Het werd één keer uitgezonden, maandagochtend net voor het radiobulletin van 08.00 uur. De bedoeling van VOKA was om het ook de komende dagen telkens net voor het nieuwsbulletin van 08.00 uur uit te zenden, maar dat gaat dus niet door. (Belga)

** Het Britse tijdschrift Men’s Health heeft de sullige, donuts verslindende tekenfilmfiguur Homer Simpson uitgeroepen tot ‘filosoof van het decennium’. Hij heeft volgens de redactie ,,een generatie geleerd hoe de uitdaging van het moderne vaderschap aan te gaan en te winnen”. Men’s Health wees in tien categorieën een man aan die de afgelopen tien jaar toonaangevend is geweest. Zo werd Bob Geldof ‘activist’, Blur-zanger Damon Albarn ‘muzikant’, de Britse bondscoach Sven-Göran Eriksson ‘manager’, televisiekok Jamie Oliver ‘chef’ en wielrenner Lance Armstrong ‘sportman’ van dit decennium. ,,Dit zijn belangrijke mensen met solide prestaties, en niet alleen tijdelijke roem”, aldus Morgan Rees van Men’s Health. ,,De mensen op onze lijst hebben hun talenten aangewend om de wereld om zich heen te veranderen en niet slechts om aandacht te trekken.” (ANP)

** Filmproducent Tony Adams, die veel films van de regisseur Blake Edwards, waaronder zes Pink-Pantherfilms, S.O.B, 10 en de film- en theaterversies van Victor/Victoria mogelijk maakte, is op 52-jarige leeftijd overleden. Hij stierf zaterdag in een ziekenhuis in New York na een hersenbloeding, zo maakte zijn woordvoerder Peter Cromarty bekend. De in Dublin in Ierland geboren Adams begon zijn filmloopbaan in 1972 als assistent van John Boorman bij de productie van de film Deliverance. (ANP)

** De film Submission van de vermoorde cineast Theo van Gogh en VVD-parlementariër Ayaan Hirsi Ali zou moeten worden overgedragen aan een internationaal comité. Daarvoor heeft columnist Afshin Elian zondag gepleit in het televisieprogramma Woestijnruiters. Elian wil dat de film vertoond kan worden en dat gebeurt niet omdat producent Gijs van de Westelaken dan vreest voor terreuracties richting de medewerkers aan de film en van het productiekantoor van Van de Westelaken. Elian hield zijn pleidooi omdat hij vindt dat de moordenaar van Van Gogh en diens sympathisanten hebben gewonnen als de film niet wordt vertoond. Van de Westelaken zegt heldere aanwijzingen te hebben dat direct gevaar dreigt voor medewerkers aan de film, zodra deze in het openbaar is te zien. „Te veel risico, terreur loont”, concludeerde hij. (ANP)

** In tegenstelling tot de uitlatingen van Sandra Reemer in het TV-West programma ‘In Smoking’ zal de NCRV niet met een serie uitzendingen van ‘Wedden Dat’ komen. Jaques Happe, voorlichter de omroep: Sandra gaat samen met Jos een heel groot Wedden Dat programma doen rond Make a difference Day en dat gebeurt inderdaad op 8 december, alleen is dat maar eenmalig. Via deze special wil de NCRV het vrijwilligerswerk gaan promoten. Over de uitlatingen van Reemer zegt hij: Ik denk dat dat de wens van haar is, dat ze graag weer Wedden Dat gaat doen en ik denk dat Jos dat ook heel leuk zou vinden, alleen dat moet nog allemaal blijken of dat mogelijk is. Voorlopig houden we het bij één aflevering. Het volledig gesprek met de Jaques Happe wordt donderdag uitgezonden in In Smoking op TV West. (via Medialog)

** De eerste aflevering van Idols, de populaire talentenjacht van RTL4, is zaterdagavond weer ouderwets begonnen. De jury, bestaande uit Henkjan Smits, Jerney Kaagman en Eric van Thijn – Edwin Jansen is er niet mee bij – hakte er weer lustig op los. Lees verder. De eerste aflevering van Idols 3 werd gisteren door 2.311.000 kijkers (marktaandeel: 33.2%) bekeken bij RTL 4.

** Het lijkt er op dat de gemeente Amstelveen gaat ingrijpen bij de lokale radio- en tv-zender STRAAL. Nog voor de behandeling van de gemeentebegroting door de raad (10 november) komen B&W met een notitie waarin hun bevindingen over de omroep zijn te lezen. Door een fout van haar voorgangster, Amstelveen Lokaal, die verzuimde tijdig de zendmachtiging te laten verlengen,. kreeg STRAAL de kans zich met succes als tegenkandidaat daarvoor in de strijd te werpen. Sinds de start van de programma’s regent het overigens klachten over de kwaliteit van wat in de ether wordt gebracht. “Ook de gemeente ziet de ontwikkeling bij STRAAL,” zei wethouder Rien Alink woensdagavond tegen de raadscommissie Burgers en Samenleving. “Uit onze verantwoordelijkheid voelen wij het ook zo dat wij moeten aangeven hoe de zaken ervoor staan.” (http://amstelveen.blog.nl/).

Kort medianieuws

** Dat de 106 bewoners van zorgcentrum de Burght in Rotterdam-Prinsenland vandaag geen televisie kunnen kijken, komt door een kabelbreuk na sloopwerkzaamheden. Eerder werd gedacht dat UPC het hele zorgcentrum had afgesloten, maar na onderzoek van de monteurs van het kabelbedrijf blijkt dat er een kabel is stukgetrokken bij sloopwerkzaamheden even verderop, in de Duikersstraat. Het pand van het zorgcentrum in Prinsenland is nog maar net betrokken. Daardoor werd gedacht dat bij de verhuizing iets mis was gegaan met de administratie van UPC. (Radio Rijnmond)

** Het ziet ernaar uit dat de klassieke zender Radio 4 in de ether blijft. Bij de Publieke Omroep (PO) in Hilversum zijn veel woedende commentaren binnengestroomd op een ‘onderzoek’ van de PO naar de wenselijkheid de fm-frequentie van Radio 4 te vergeven aan de urban-jongerenzender FunX. Ook de Raad van Bestuur heeft zich nu gemeld op het internetforum dat de afgelopen tijd als fuik diende voor negatieve reacties. ‘Wij zijn onder de indruk’, meldt bestuurslid Ruurd Bierman. ‘De zender leeft bij de luisteraars. Deze reacties bevestigen ons in de overtuiging dat een publieke klassieke radiozender van groot belang is.’ Sinds twee weken geleden bekend werd dat het PO-bestuur (voorheen de NOS-top) een scenario in petto heeft Radio 4 op de fm in te wisselen voor FunX, hebben zich per post en e-mail duizenden verontruste luisteraars gemeld. Radio 4 dreigde onbereikbaar te worden voor mobiele ontvangst en voor luisteraars zonder kabel. Volgens programmamakers dreigde Nederland ‘het enige Europese land zonder klassieke fm-zender’ te worden. Het PO-bestuur, dat eerder aangaf weinig betekenis te zien in het aantal luisteraars dat buiten de kabel Radio 4 volgt, meldt dat de vraag of Radio 4 uit de ether gaat ‘nu’ niet aan de orde is. (Volkskrant)

** De koffietest van het AD is slecht gevallen bij Douwe Egberts in Utrecht. De koffiebrander komt er in de test slecht vanaf. Bijna alle winkels waar DE-koffie wordt geschonken, kregen een onvoldoende. Volgens Douwe Egberts is de test niet objectief omdat er maar één keurmeester is. Verder vindt de koffiemaker de tekst onnodig kwetsend. (RTV Utrecht)

** In het Belgische Leuven is woensdag de voormalige journalist Eric Vertonghen overleden. Hij was 79. Hij was reporter bij Het Volk en ook bij de toenmalige BRT. Vertonghen was bekend als journalist bij de krant Het Volk en als hoofdredacteur van De Nieuwe Gids. Hij was ook reporter voor de nieuwsdienst van de toenmalige BRT en voor het tv-programma “Echo”, en redacteur van het beknopt verslag van de Kamer. Tussen 1965 en 1972 was Eric Vertonghen ondervoorzitter van de toenmalige Vlaamse Journalistenklub. (VRT)

** Jan Smit heeft de Gouden Televizierring 2005 gewonnen voor zijn programma Gewoon Jan Smit. De prestigieuze televisieprijs, die wordt toegekend door de kijkers die vrijdagavond tot het laatste moment via telefoon en sms konden stemmen, werd in Amsterdam voor de veertigste keer uitgereikt. Vorig jaar ging de ring naar zanger Frans Bauer voor de docusoap De Bauers (RTL4). De Gouden Stuiver voor het beste kinderprogramma ging naar Avro’s ZipZoo coördinaat X. Presentatoren Jochem van Gelder en Wendy van Dijk werden uitgeroepen tot televisieman en -vrouw van het jaar. Voor Wendy van Dijk was het de vierde keer. (ANP)

** Radio 4 moet in de toekomst misschien wijken voor jongerenzender FunX. ,,Dat is erbarmelijk en in Europa ongeëvenaard.” De commotie is te vroeg én te laat. Er is helemaal niet besloten dat de klassieke zender Radio 4 uit de ether zal verdwijnen, zegt Ruurd Bierman van de raad van bestuur van Publieke Omroep (het overkoepelende bestuur van de omroepen). Maar dát Radio 4 binnen nu en vijf jaar van de FM-band gehaald zou kunnen worden, is oud nieuws, aldus Bierman. Die mogelijkheid werd begin dit jaar al genoemd in een beleidsplan van de Publieke Omroep. De zender zou alleen nog maar digitaal via de ether, satelliet en via de kabel te beluisteren zijn.

** Het Agentschap Telecom (AT), belast met het handhaven van de orde in de ether, heeft het merendeel van de door Slam!FM ingediende bezwaren tegen een eerder dit jaar opgelegde boete van 113.600 euro verworpen. Dat meldde het AT vrijdag. De commerciële radiozender moet gewoon 100.000 euro betalen omdat hij zich niet hield aan de opgelegde muziekrestricties met betrekking tot zijn etherfrequentie. In 2003 kocht Slam!FM zich voor 2,5 miljoen euro een plaatsje op de FM-band. Andere commerciële radiostations legden tientallen miljoenen euro’s op tafel voor hun frequenties, maar hebben qua muziekprogrammering dan ook grotere vrijheden dan Slam!FM, dat dacht zich aan de regels te kunnen onttrekken. Een opgelegde boete van 13.600 euro voor het uitzenden van teveel gesproken woord is door het AT verminderd tot 8.400 euro. (Mediatrefpunt)

** De regionale commerciële tv-zender RNN7 zal binnenkort als proef de plaats innemen van de Duitse commerciële televisiezender RTL Television in Zeeland. RTL Television zal definitief niet meer terugkeren op de Zeeuwse kabel. De Rotterdamse regiozender RNN7 wil landelijk gaan uitzenden en daarom besloot de programmaraad tot voorlopige doorgifte. RTL Television kan in verband met problemen rond de auteursrechten niet weer worden doorgegeven (ML)

** FunX is verder gegroeid in de Randstad en heeft daarmee de koppositie onder jongeren (15-25 jaar) verder uitgebouwd naar een dagbereik van 27,5%. Zo blijkt uit grootschalig bereiksonderzoek, uitgevoerd door INTERVIEWwNSS in september-oktober 2005. Ten opzichte van dit voorjaar is het dagbereik onder stadsjongeren in de leeftijd 25-34 jaar gestegen van 8,5 % naar 12,5 %. Daarmee is Sky Radio van de 2e plaats verdreven. FunX moet in deze groep alleen Radio 538 nog voor zich laten. De winst van de jongerenzender is vooral toe te schrijven aan de forse toename van de naamsbekendheid in de stadsregio’s Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Voor jongeren onder de 35 jaar is de spontane naamsbekendheid van FunX nu hoger dan die van gevestigde zenders als Veronica en 3FM. Het luisteronderzoek is, evenals in maart 2005, in opdracht van FunX uitgevoerd door onderzoeksbureau INTERVIEWwNSS. Bijna tweeduizend jongeren in de leeftijd 15 tot 35 jaar uit de stadsregio’s Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht zijn face-to-face ondervraagd over hun luistergedrag. De steekproef is na weging representatief voor de jongerenpopulatie in de grote steden op leeftijd, geslacht, opleiding en culturele achtergrond. (Persbericht)

** De nieuwste reclame-campagne van telecomaanbieder Scarlet is niet in strijd met de goede smaak en zeden. Dat heeft de Reclame Code Commissie vrijdag geoordeeld na ongeveer honderd klachten over de campagne. In de diverse uitingen is onder meer een schaars geklede kleuter te zien die het nieuwe kindermobieltje van het bedrijf onder de aandacht brengt. Het meisje is slechts gekleed in wit ondergoed en daartegen maakten de klagers bezwaar. Ze vinden het sowieso belachelijk dat een kind voor dit soort doeleinden wordt gebruikt. De Reclame Code Commissie is echter van oordeel dat de klachten een subjectief karakter hebben. Volgens de deskundigen poseert het meisje niet als lustobject en werkt haar presentatie eerder vertederend. In dezelfde campagne is ook een volwassen vrouw te zien die hetzelfde soort ondergoed draagt en wel een uitdagende pose aanneemt. In plaats van haar eigen stem is die van Beau van Erven Dorens te horen. De Reclame Code Commissie kan met het spotje leven, omdat door de mannenstem het geheel een humoristisch karakter krijgt. ,,Dat relativeert het seksueel getinte karakter van het spotje”, staat in de uitspraak van de commissie. (ANP)

** Er zijn maatregelen nodig om te voorkomen dat mensen dieper in de geldzorgen komen. Er zou een verbod moeten komen op verlokkende reclames voor financiële producten en op het verstrekken van leningen aan minima. Dat bepleitte Ger Jaarsma, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Volkskrediet (NVVK) de schuldsaneerders van de overheid, woensdag tijdens een symposium van de Raad voor Rechtsbijstand over problematische schulden. Dit jaar doen naar verwachting 44.000 mensen een aanvraag voor een schuldregeling bij leden van de NVVK. Het aantal aanvragen stijgt jaarlijks met 12 tot 13 procent en als deze trend doorzet zijn er begin 2008 al meer dan 60.000 aanvragen. ‘Dat is maatschappelijk onverantwoord veel’, stelt Jaarsma in De Telegraaf. Naast preventie en betere voorlichting pleit Jaarsma voor een landelijk systeem dat alle schulden registreert, zodat mensen niet meer zo diep in de schulden kunnen komen. De NVVKvoorzitter denkt ook aan een chipknip voor gas en licht. ‘Laad je die chipknip niet op, dan heb je ook geen gas en licht. (via Adformatie)

** Volgens Sandra Reemer gaat de NCRV toch door met Wedden Dat. Dat maakte ze bekend bij TV West. Reemer zal het showprogramma weer samen met Jos Brink gaat presenteren. Vanaf 8 december zullen er nieuwe afleveringen worden gemaakt, Dan niet in een wekelijkse serie, dat zou te zwaar worden, maar waarschijnlijk een maandelijkse. Begin mei maakten Brink en Reemer voor de NCRV een eenmalig, speciale aflevering van het voormalige AVRO- en RTL4-programma (zie eerder). De uitzending stond toen in het teken van het 25-jarige jubileum van het Liliane Fonds. Het werd een groot succes met 1,5 miljoen kijkers. Dat zal de omroep aan het denken hebben gezet. (Medialog Blogspot)

Luistercijfers: Winst voor Radio 538 en Radio 2

Radio 538 en Radio 2 zijn de grootste stijgers in het vandaag gepubliceerde luisteronderzoek van de periode augustus-september 2005 van onderzoeksbureau Intomart GfK. Radio 538 – marktleider – zag het marktaandeel groeien van 10,7 naar 11.3 procent. Radio 2 deed het nog beter: van 9,4 naar 10,3 procent. Het aandeel van Sky Radio blijft dalen: van 8,8 naar 8,6. Een flinke daling was er ook voor Radio 1: van 8,9 naar 8,2. 3FM deed het beter, want dat ging van 6,4 naar 6,7 procent. De ORN-zenders blijven opgeteld het grootst met 15,5 procent, maar het aandeel moest wel 0,5 procent terug. De CRN-zenders bleven op 2,6 procent.

jun/jul(in%)	jul/aug(in%)
01	Radio 538	10.7	11.3
02	Radio 2	 9.4	10.3
03	Sky Radio	8.8	8.6
04	Radio 1	8.9	8.2
05	Radio 3FM	6.4	6.7
06	Radio Veronica	5.4	5.5
07	Radio 10 Gold	5.0	5.0
08	Noordzee/Q-Music	4.2	4.0
09	RTL FM	2.7	2.8
--	Yorin FM	2.7	2.8
11	ClassicFM	2.2	2.1
12	Arrow Classic Rock Radio	2.0	1.9
--	Radio 4	1.9	1.9
14	SlamFM	1.8	1.6
15	747AM	1.1	1.0
16	Arrow Jazz FM	0.5	0.6
17	BNR Nieuwsradio	0.6	0.5
18	KinkFM	0.3	0.3
==	Regio Radio	16.0	15.5
==	Regionale Commercieel Radio	2.6	2.6
==	Overige	6.7	6.7

Kort medianieuws

** Oud-politicus André van der Louw (PvdA) is donderdag overleden. Dat heeft een woordvoerder van de Publieke Omroep gemeld. Van der Louw is 72 jaar geworden. Hij was voorzitter van de NOS (1994-1998), burgemeester van Rotterdam (1974-1981), minister van CRM in het tweede kabinet-Van Agt (1981-1982) en voorzitter van de PvdA (1971-1974). Na zijn ministerschap was hij nog korte tijd lid van de Tweede Kamer (1982-1983), waarna hij voorzitter werd van de sectie betaald voetbal van de KNVB (1983-1989). Van der Louw was in 1966 een van de schrijvers van het manifest Tien over rood, voor vernieuwing van de PvdA. Van der Louw werkte toen nog bij de VARA. Hij was in die tijd ook redacteur van het popblad Hitweek/Aloha. De VARA zendt zaterdagavond op Nederland 3 om 22.35 uur een documentaire uit ter nagedachtenis aan de donderdag overleden André van der Louw. De productie heet ‘André van der Louw, zijn droom en de werkelijkheid’ en de makers leggen nu nog de laatste hand aan de film. Over de precieze inhoud kan de VARA daarom nog geen informatie geven. (Telegraaf/ANP)

** De NCRV vreest dat er in de periode tot 2008 enkele tientallen banen moeten verdwijnen bij de omroep. Dat heeft directeur Coen Abbenhuis het personeel verteld tijdens een massaal bezochte bijeenkomst. Bij de NCRV werken nu 250 mensen. Volgens woordvoerder Jacques Happe is er nog besluit genomen en was de bijeenkomst bedoeld om onrust onder het personeel voor te zijn. „Maar feit is, dat het met de omroepen een stuk minder gaat. De kans dat er verspreid over drie jaar enkele tientallen banen verdwijnen, is vrij reëel.(BN De Stem)

** De Reclame Code Commissie heeft honderd klachten binnen gekregen over de nieuwe Scarlet-commercial waarin een schaars geklede dame de diensten van de telecomaanbieder aanprijst. Niet alleen kwamen er klachten binnen over de niets verhullende lingerie en de pose van de blonde vrouw, maar ook over de tag-on waarin een kind het nieuwe kindermobieltje onder de aandacht brengt. Het kind is, net als de vrouw, gekleed in wit ondergoed en neemt een vergelijkbare houding aan als de sexy dame, op hetzelfde bankje. De Reclame Code Commissie heeft de klachten afgelopen dinsdag behandeld en begin volgende week wordt een uitspraak verwacht. De commercials zijn gemaakt door BeyenMeyer Produkties. (Adformatie)

** Nederland behoort weer tot de ‘besten van de klas’ in het jaarlijkse rapport over persvrijheid van de journalistenorganisatie Reporters sans frontières. Op de donderdag in Parijs gepresenteerde lijst staat Nederland op de zesde plaats, na Denemarken, Finland, Ierland, IJsland en Noorwegen. Het meest rampzalig is het met de persvrijheid gesteld in Noord-Korea. Het stalinistische land wordt gevolgd door Eritrea, Turkmenistan, Irak, Myanmar (het voormalige Birma), Libië, Cuba en Nepal. De VS zijn met meer dan twintig plaatsen gekelderd naar de 44e positie, onder meer wegens de verslechterde bronbescherming en de gijzeling van de journaliste Judith Miller van The New York Times. (ANP/AFP)

** De KRO komt in januari met een nieuw consumentenprogramma: Boemerang. Een presentatietrio onder leiding van Fons de Poel zal de consument terzijde staan in de wereld van verleiding, list en subtiele misleiding waarin wij ons allemaal bevinden, aldus een KRO-woordvoerster donderdag.(ANP)

** Volkszanger Frans Bauer presenteert zondag de Top 40 op TMF. Dat meldde de muziekzender donderdag. Bauer vervangt de vaste Top 40-presentator Jeroen Nieuwenhuize, die ziek op bed ligt. TMF-vj Renate staat de zanger bij tijdens zijn debuut als vj. Bauer vertelt tussen de hits door over zijn ruige uitgaansverleden en over zijn rustige leven nu als man en vader. (ANP)

** De NPS brengt vanaf zaterdag wekelijks de Turkse soap Asmali Konak (Het huis met de druivenbladeren) op de buis. Dat liet de omroep donderdag weten. Aansluitend aan de eerste vier afleveringen van de 26-delige serie wordt iedere avond een Turkse film vertoond. In Asmali Konak draait het om Seymen en zijn vrouw Bahar. Na de moord op zijn vader staat Seymen aan het hoofd van de familie. Kunstenares Bahar krijgt het zwaar te verduren binnen de traditionele familie, waar Seymens moeder de scepter zwaait. Het familiedrama was één van de populairste soaps van Turkije. Inmiddels is de serie daar gestopt. De Turkse filmreeks van de NPS begint zaterdag met Vizontele, die gaat over hoe de komst van een televisie het leven van de inwoners van een klein dorpje ingrijpend verandert. Daarna volgen Journey to the sun, Monsieur Ibrahim et les fleurs du coran en Uzak. (ANP)

** KRO Spoorloos besteedt maandag aandacht aan de zoekactie van actrice Sabine Koning naar haar biologische vader. Koning is onder meer bekend van Goede Tijden, Slechte Tijden, Zoop en Onderweg naar morgen. De actrice groeide op in Amsterdam bij een alleenstaande moeder. Tot voor kort meende ze dat haar vader een Amerikaan was die destijds in Nederland woonde en een serieuze relatie had met haar moeder. Ze heeft deze man al vaak ontmoet. De moeder van Sabine onthulde enige tijd geleden echter dat deze man niet haar biologische vader is. Vóór Sabine’s geboorte had ze een verhouding met een uit Trinidad afkomstige zakenman. Met hulp van de KRO hoopt de actrice hem te vinden. (RTL)

** De kijkers naar Sesamstraat hebben de weg naar dit programma weer gevonden nadat het uitzendtijdstip eind augustus met circa twintig minuten werd vervroegd. Na die beslissing zakte het kijkcijfer in eerste instantie drastisch in, maar inmiddels is dat cijfer weer op het oude peil. Dat meldde een woordvoerder van Publieke Omroep donderdag. Volgens hem is de belangrijkste doelgroep van het programma, de 3-tot 5-jarigen, in zijn geheel met het programma meeverhuisd. Volgens de zegsman is er zelfs een lichte stijging te zien. De eerste twee weken na de tijdswijziging was duidelijk nog niet in alle gezinnen de wijziging bekend of was het ritme van de middag nog niet veranderd, want toen bleef eenvierde van de voormalige Sesamstraat-kijkertjes weg bij het programma. (ANP)

** Het productiehuis Studio 100 en de Vlaamse commerciële radiozender Q-Music starten samen met een radiozender voor kinderen in Vlaanderen. Het gaat om een primeur voor Vlaanderen. De kinderradio krijgt de naam “Radio 100” en gaat eind dit jaar van start. De zender zal aanvankelijk enkel via het internet te beluisteren zijn. “Radio 100 zal zich exclusief richten op kinderen van 3 tot 12 jaar en programmeert de hele dag door frisse, toegankelijke muziek voor die doelgroep”, melden Studio 100 en Q-music. Met Radio 100 krijgen de kinderen een eigen kanaal, met een specifiek voor hen bedoeld aanbod. Het station gaat 24 uur op 24 uitzenden. De muzieksamenstelling zal volledig afgestemd zijn op de leefwereld van de kinderen. Studio 100 verzekert dat niet alleen de eigen muziek gedraaid zal worden. Onder meer Samson, K3 en Kabouter Plop komen uit de Studio 100-stal. Studio 100 en Q-music hopen dat de kinderzender op termijn als radio-omroep via DAB (Digital Audio Broadcasting) zal worden erkend en verspreid. “Op termijn streven we naar een zo breed mogelijke verspreiding”, luidt het. (Belga)

** De Amerikaanse acteur Michael J. Fox keert terug op de televisie. Hij nam vijf jaar geleden afscheid van zijn succesvolle serie Spin City omdat hij aan de ziekte van Parkinon leed. De 44-jarige Fox zal binnenkort drie keer een gastrol spelen in de advocatenserie Boston Legal, aldus de producers. Fox, die wereldwijde faam vergaarde als hoofdrolspeler in de drie Back tot the Future-films, heeft de afgelopen tijd een autobiografie geschreven en zou bezig zijn een komedie te schrijven. (ANP)

** Bart Meijer is de nieuwe presentator van het televisieprogramma ‘Het Klokhuis’. Meijer werkt momenteel aan de opnamen van enkele items voor het NPS-programma. Vanaf januari is hij op televisie te zien. De televisiewereld is nieuw voor de voormalig radioverslaggever. “Als je zo lang voor de radio hebt gewerkt, is het wel even wennen”, zegt Bart. “Ik moest bijvoorbeeld iets aan mijn uiterlijk doen. Mijn haar moest korter en ik werd naar een stylist gestuurd.” De 23-jarige Meijer werkte vijf jaar als radioverslaggever voor BNN. In 2001 kreeg hij de ‘Gouden Microfoon’ tijdens de BNN United Kids Verkiezing. Voor de rubriek ‘Waar is Bart?’ ging hij doordeweeks op pad voor het BNN-programma ‘Wout!’. (Novum)

** Een 46-jarige man die zich voordeed als journalist van een landelijk ochtendblad, is in een warenhuis in de binnenstad van Dordrecht opgepakt voor diefstal. De junk stal uit de V&D aan de Voorstraat een flesje badzout en meldde zich vervolgens bij de beveiliging met de mededeling dat hij bezig was met een onderzoek voor de krant. De beveiligingsman geloofde het verhaal niet, waarna de aanhouding van de Dordtenaar volgde. Bij zijn aanhouding verzette hij zich hevig en uitte de man ook bedreigingen. De nepjournalist is in verzekering gesteld. (Telegraaf)

** De directies van de Belgische kranten De Tijd en l’Echo hebben woensdag tijdens een bijzondere ondernemingsraad de intentie tot collectief ontslag in het kader van de procedure-Renault bekendgemaakt. Bij beide kranten zouden ongeveer 90 banen op de tocht staan. In een persmededeling zegt het management van De Tijd dat ze een herstructurering wil doorvoeren “om de rendabiliteit van de uitgeverij en de krant op duurzame wijze te herstellen”. Bij De Tijd zouden ongeveer 67 banen (van de 252) moeten verdwijnen, bij l’Echo 24 (van de 99). Het banenverlies zal het grootst zijn in de ondersteunende diensten, de redacties zijn slechts beperkt getroffen. (Belga)

** Nog voor de officiële release is het nieuwe Robbie Williams-album ‘Intensive Care’ al uitgelekt op internet. Hoewel het album pas op 24 oktober in de winkel verkrijgbaar is, zijn de nummers van het album al illegaal te downloaden op diverse sites. In augustus werd bekend dat de nieuwste nummers van ‘Intensive Care’ via de mobiele telefoon te beluisteren zijn en twee dagen later pas op cd. De populaire Britse zanger sloot hiervoor een contract af met T-Mobile en zijn platenmaatschappij EMI. (NU)

** Het toneelstuk van Monty Python’s Flying Circus komt naar Nederland. Het stuk, dat bestaat uit de beste sketches van het wereldberoemde Britse tv-programma, werd eerder met veel succes in Londen en Parijs opgevoerd. Onder de sketches en liedjes bevinden zich onder meer de Lumberjack Song, de Dead Parrot-sketch en de Incontinent Olympics. De BBC zond Monty Python’s Flying Circus uit tussen 1969 en 1974. Het absurdistische komediegezelschap bestond uit Eric Idle, John Cleese, Terry Jones, Michael Palin en Graham Chapman. De Britse teksten worden voor de Nederlandse versie vertaald door Barbara van Kooten, die eerder ook onder meer De Vaginamonologen bewerkte. Acteurs zijn nog niet bekend. De Nederlandse Flying Circus moet februari 2007 in première gaan. (ANP)

** De Wereldomroep zendt vanaf zaterdag 5 november de TROS Nieuwsshow rechtstreeks uit. Nederlanders in het buitenland kunnen iedere zaterdag van 8.30 tot 11.00 uur naar dit levendige zaterdagochtendmagazine luisteren. In Europa via de kortegolf en wereldwijd via satelliet en internet. De TROS reageert enthousiast over het besluit van de Wereldomroep om de TROS Nieuwsshow op te nemen in de programmering. TROS-programmaleider Radio Jan van der Vlugt zegt: “Door uitzending via de Wereldomroep bereiken wij een nieuw potentieel publiek van 1,5 miljoen luisteraars over de hele wereld. In de zomermaanden komen daar nog miljoenen vakantiegangers bij.” (Persbericht)

** Kabelaar CAI Harderwijk is onaangenaam verrast door de problemen met de invoering van digitale televisie. Dat blijkt uit een paginagrote advertentie. Het bestuur en de directie zeggen dat ze hebben onderschat hoe moeilijk veel mensen het vinden om het digitale kastje op hun tv aan te sluiten. Harderwijk ging vorige week over op digitale televisie. Vooral ouderen hadden geen idee hoe het werkte. Ook het instellen van de analoge zenders zorgde voor problemen. De CAI heeft deze frequenties gewijzigd. In de krant legt de CAI het nog een keertje uit. (RTV Gelderland)

** TV Noord en het Noorderpoort College in Groningen gaan samen televisieprogramma’s maken, onder de noemer ETV. Het gaat om educatieve televisieprogramma’s voor onder meer werklozen, ouderen, laagopgeleiden en inburgeraars. De programma’s worden op bepaalde tijdstippen overdag uitgezonden op het kanaal van TV Noord. Vaste onderdelen zijn taal, opvoeding en gezondheid, en onderwerpen als solliciteren of het gebruik van computers. (TV Noord)

Kort medianieuws

** Het “Big brother”-huis is een bewoner rijker. Dinsdagmorgen beviel bewoonster Tanja (27) live voor de camera’s van een dochter Joscelyn Savanna. Joscelyn is de eerste “Big brother”-baby ooit. Het idee om een vrouw in het populaire reality-format te laten bevallen, stuitte op veel verzet. De arbeidsinspectie stelde een onderzoek in en oordeelde dat de baby niet onbeperkt op tv te zien mag zijn. TV-producent Endemol mag Joscelyn maximaal acht dagen lang één keer per dag gedurende twee uur filmen. Vanavond staat de reguliere uitzending van Big Brother bij Talpa geheel in het teken van de geboorte van Joscelyn. Het programma begint om 19.30 uur en duurt tot 20.30 uur, een half uur langer dan normaal. (o.a. VRT)

** Z@pp, het jeugdnet van de publieke omroep en de commerciële zender JETIX maken een gezamenlijke televisie-uitzending. Hierin zijn de programma’s te zien met een nominatie voor de Kinderkast-televisieprijs 2006. Kinderen kunnen stemmen op hun favoriete programma. Voor de prijs komen zes programma’s in aanmerking. In de categorie fictie gaat de strijd tussen Hotnews.nl van JETIX, Lekker dansen van de VPRO en Tippe van de KRO. In de categorie non-fictie maken Het Jeugdjournaal (NOS) met een bijdrage over de tsunami, Kinderen voor kinderen van de VARA en De taarten van Abel van de VPRO kans op de prijs. De gezamenlijke uitzending is woensdag en volgende week woensdag op beide zenders te zien. Bij JETIX om 11.25 uur bij Z@pp om 12.35 uur. De Kinderkast- televisieprijs wordt georganiseerd door Cinekid. (ANP)

** Drafcentrum Wolvega in Friesland werkt samen met Endemol aan een showprogramma waarin lotnummers verbonden zijn aan paarden op de drafbaan. Bestuurslid Wiebe Hofstra spreekt van een programma dat vergelijkbaar is met de ‘Postcode Loterijshow’. Als er een zender gevonden wordt, kan het programma al in maart 2006 op televisie komen, aldus Hofstra. De onderhandelingen met eventuele zenders zijn vergevorderd, vertelt Hofstra. Hij wil niet zeggen om welke het gaat. Op dit moment bekijken de zenders of de show past in de programma-indeling van 2006. Endemol en het drafcentrum voeren samen de onderhandelingen, waarbij Endemol optreedt als producer. Het programma is al helemaal uitgewerkt. (LC)

** In zijn woonplaats Gasselternijveen is afgelopen weekend schrijver Bart Veenstra overleden. Bart Veenstra was het pseudoniem van Bertus Hadderingh. Hij was al geruime tijd ziek. Bart Veenstra is bekend door zijn vele toneelstukken, blijspelen, jeugdboeken en streekromans in de Drentse taal. Ook schreef hij columns in de regionale dagbladen en werkte hij veel voor Radio Drenthe. Bart Veenstra is 84 jaar geworden. (RTV Drenthe)

** RTL5 komt vanaf 7 november met De Bal en de Wereld. Naar een idee van actrice, presentatrice en voetbalvrouw Nada van Nie staan topvoetballers stil bij hun eerste buitenlandse club. Nog jonge voetballers praten over hun verwachtingen. Inmiddels afgezwaaide voetballers blikken terug op hun dromen van destijds. Medewerking verlenen onder meer Rafael van der Vaart, de gebroeders De Boer en Koeman. Geïnterviewd wordt op de plek waar het buitenlandse avontuur begon of waar het nog moet beginnen. In 2004 had Van Nie veel succes bij SBS6 met haar programma Mijn Leven als Voetbalvrouw. Bij De Bal en de Wereld komt zij zelf niet in beeld. (AD)

** Met een marktaandeel van 16,3 procent was RTL4 afgelopen week marktleider op tv (tijdvak 18.00-24.00 uur (6+). RTL5 kwam uit op 6,1 procent en RTL7 op 3,3. De RTL-zenders komen daarmee samen op 25,7 procent. De publieke zenders hadden – net als vorige week – een gezamenlijk aandeel van 29,3 procent: Nederland 1 had 12,5, Nederland 2 10,7 en Nederland 3 6,1. SBS6 scoorde goed met 13,7 procent, Net5 had 5,9 en Veronica 4,6. Samen komen de SBS-zenders uit op 24,2. Talpa scoorde 7,6 procent. Best bekeken programma was de WK- kwalificatiewedstrijd Nederland-Macedonië op Talpa met 3,552 kijkers. De finale van Dancing with the stars was goed voor 2,688 miljoen kijkers. Spoorloos werd bekeken door 2,254 miljoen mensen (exact hetzelfde kijkcijfer als vorige week), De Wedstrijden zondag had 2,246 miljoen kijkers en het Journaal van 20.00 uur op maandag was goed voor 1,896 miljoen kijkers. (Adformatie)

** Kabelabonnees in Amersfoort, Leusden, Soest en Bunschoten kunnen de Spaanse televisiezender TVE in 2006 weer ontvangen. De Duitse tv-zender ZDF zal echter uit het basispakket verdwijnen. Dit blijkt uit het conceptadvies van de Programmaraad Eemland. De Programmaraad Eemland adviseert kabelaar Casema wel om ZDF op te nemen in het standaardpakket (in plaats van de Duitse zender WDR). Het radiopakket zal ook een aantal wijzigingen ondergaan: Fun X supported by BNN en FIP (Radio France) zullen worden opgenomen in het basispakket. Q-Music zal van het basispakket verhuizen naar het standaardpakket. Radio France International verdwijnt in het verzorgingsgebied van de Programmaraad Eemland van de kabel. Door een capaciteitsuitbreiding bij kabelaar Casema kunnen naast Q-Music ook Radio Nederland Wereldomroep, De Tweede Kamer-lijn en Wereldstad Radio worden geadviseerd voor het standaardpakket. Casema hoeft de adviezen van de Programmaraad Eemland voor het standaardpakket niet over te nemen. Het complete conceptadvies is te lezen via http://www.programmaraadeemland.nl.

** Zoop is de grote winnaar van de Kids Choice Awards. De serie won de prijs voor beste tv-programma. Vivienne van Assem – Elise in Zoop – werd gekozen tot beste actrice en de film Zoop in Afrika werd ook favoriet bevonden. De prijzen werden zaterdag uitgereikt in Ahoy’ Rotterdam. De Kids Choice Awards is een initiatief van kinderzender Nickelodeon. De prijzen worden ieder jaar uitgereikt. Hillary Duff nam de prijs in ontvangst voor beste zangeres en Ali B kreeg een award voor beste kaaskop. Het boek Hoe overleef ik met/zonder jou van Francine Oomen was favoriet en Rafael van der Vaart werd gekozen tot beste sporter. Verder waren er nog awards voor As told by ginger (beste tekenfilm), Sims2 (beste game) en het beste goede doel is het Wereld Natuur Fonds.(ANP)

** Televisiezender Talpa vindt dat het te veel heeft betaald voor de uitzendrechten van de voetbalwedstrijden in de eredivisie. Als voetbalclubs geen meerwaarde creëren dan heeft Talpa bij de volgende veiling, over drie jaar, daarvoor geen 35 miljoen euro per seizoen over. Dat zei algemeen directeur Ronald Goes van televisiestation Talpa op het PSV-symposium ‘Sport: een spel met media en commercie’. Om het Nederlands eredivisievoetbal drie seizoenen te kunnen uitzenden, telde Talpa maar liefst 105 miljoen euro neer. Grootste concurrent de NOS viste met een bod van rond de 90 miljoen euro achter het net. Spijt van de koop heeft Talpa niet. Volgens Goes moesten de voetbalrechten worden bemachtigd ‘omdat voetbal het ultieme marketinginstrument is voor een nieuwe tv-zender’. „Topsport, en in het bijzonder voetbal, trekt de meeste kijkers.” PSV-voorzitter Rob Westerhof reageerde enigszins verontwaardigd. „Als je kijkt wat in het buitenland voor de uitzendrechten van het voetbal wordt betaald, heeft Talpa ze voor een fooi bemachtigd.” (BD)

** Gelders gedeputeerde Peters heeft van staatssecretaris Van der Laan nog geen geld gekregen voor de restauratie van Radio Kootwijk. De twee troffen elkaar vrijdag in de gebouwen van het voormalige zendstation. De provincie heeft 23 miljoen euro nodig om de gebouwen op te knappen en klaar voor gebruik te maken. Het kabinet heeft in de Miljoenennota weliswaar 100 miljoen euro extra uitgetrokken voor monumentenzorg, maar daarvan is 70 miljoen al bestemd voor andere panden. Peters gaat ervan uit dat een groot deel van de resterende 30 miljoen naar Kootwijk gaat. (omroepgelderland)

** De lokale omroep Boarnsterhim kampt met een ernstige storing. Door een breuk in de bekabeling in de zendermast is het bereik van de Boarnsterstim beperkt tot 100 meter rond de studio aan de Muldyk, gelijk een babyfoon. Kabelbedrijf UPC kan zodoende het signaal niet oppikken, om het via haar kabelnetwerk door te kunnen geven. Het mankement kwam dinsdag aan het licht, doordat de maandelijkse raadsvergadering niet meer te beluisteren was. Vrijwilligers van de Lokale Omrop Boarnsterstim hopen zondag weer een helder signaal te kunnen uitzenden. (Grouster)

** VPTV, het samenwerkingsverband van de Volkskrant en televisieproducent Palazzina, gaat zijn eerste tv-programma produceren. Een programma over het nieuwe zorgstelsel, in opdracht van omroep Max. Het programma wordt op zondagavond 30 oktober live uitgezonden op Nederland 1. Het is volgens de makers praktisch en informatief. Kijkers kunnen vragen stellen over de nieuwe zorgverzekering. Henny Stoel en Reinier van den Hout zijn de presentatoren, aldus de Volkskrant. (Adformatie)

** Zeker twintig minuten voordat donderdagavond tijdens de live-uitzending van Big Brother werd bekend gemaakt dat Linda als derde bewoner zou afvallen stond dat al op telekekst-pagina 372 van Talpa te lezen. Terwijl het publiek tot vlak voor het moment supreme door presentatrice Bridget Maasland werd opgeroepen om te bellen of te sms-en (25 eurocent per verstuurd bericht en 70 cent per ontvangen bericht) voor de favoriete bewoner.Woordvoerder Jeroen van Waardenberg van Endemol, dat Big Brother maakt, noemt dat niet te verklaren. Het voorval wordt tot de bodem uitgezocht, zegt hij. Eerder waren er al geruchten op internet dat er vals gespeeld zou worden bij de populaire reality-soap. Zo zou de zwangere bewoonster Tanja, gisteren de winnares met 42 procent van de stemmen, onder geen beding weggestemd kunnen worden, omdat Talpa-baas John de Mol per se een bevalling in het Big Brother-huis wil zien. De Endemol-woordvoerder ontkent dat stellig en bezweert dat alles eerlijk verloopt. „Het is echt fair play. Al besef ik dat het dramatisch is als dit soort dingen gebeuren. Dit kunnen we niet hebben. We staan er niet goed op, maar er zal vast een verklaring voor zijn„. Linda kreeg donderdag met 28 procent de minste stemmen, bewoner Rob 30 procent. (AD)

Kort medianieuws

** Hoogleraar Jacobs van de Radboud Universiteit in Nijmegen heeft van het Informaticaonderzoek Platform Nederland de Mediaprijs gekregen. De hoogleraar computerbeveiliging krijgt de prijs omdat hij zijn onderzoek onder een breed publiek onder de aandacht brengt. Jacobs wordt veelvuldig door de media gevraagd om iets te vertellen over elektronisch stemmen, pinpasfraude en veilig werken op internet. (omroepgelderland)

** Pierre van Ostade is op 88-jarige leeftijd in Bladel overleden. Pierre van Ostade werd vooral bekend als ‘spreekstalmeester’ in de BB-quiz van Berend Boudewijn, die in de jaren 70 werd uitgezonden door de KRO. Met zijn markante stem vertelde hij in dat programma in de typerende ratelende stijl aan de kandidaten welke prijzen ze in de wacht hadden gesleept. Boudewijns vragen “En Pierre, wat hebben zij gewonnen?” en “En Pierre, wat zijn de prijzen?” werden legendarisch. Later trad Van Ostade op in de shows van Willem Ruis en Frank Kramer. Ook vertolkte hij de rol van Magister Philippus in de jeugdserie ‘Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer?’ Van Ostade presenteerde in de begin jaren zeventig voor toen nog zeezender Radio Veronica het zondagmiddag programma Met de benen op tafel. Hij deed dat onder het pseudoniem Gaston Huysmans. Vrijwel elke plaat die hij draaide ging vergezeld van een grap. (NU.nl)

** Kabelaar Casema heeft vandaag officieel bekend gemaakt dat per 17 oktober het aantal radio- en televisiezenders via haar digitale platform TVD wordt uitgebreid. Bij het digitale basispakket worden een groot aantal radiozenders toegevoegd. De publieke regionale radiozenders 89,3 Radio West, Radio M Utrecht, Omroep Brabant, Radio Rijnmond, Radio Noord Holland en L1 Radio zullen per 17 oktober worden toegevoegd. Daarnaast worden de Nederlandse commerciële radiozenders Ujala Radio, Arrow Jazz FM City FM, Juize FM en Radio 227 toegevoegd aan het digitale basispakket. Tevens zullen de Tweede Kamerlijn, de publieke Vlaamse radiozenders (VRT Radio 1, VRT Radio 2, Klara, Radio Donna en Studio Brussel), RTBF International, Radio France International, BBC Radio 4, WDR Eins Live, WDR 2, WDR 4, WDR 5, RNE Radio 1 en RAI Radio Uno worden toegevoegd. Abonnees op het digitale pluspakket krijgen de beschikking over zes nieuwe tv-zenders: MGM Movie Channel, NASN (North American Sports Network), ESPN Classic Sport, BBC Three , BBC Four en The Sailing Channel. Abonnees op het Turkse-basispakket krijgen de beschikking over twee extra tv-kanalen: Samanyolu TV (STV) en NTV. Dit pakket gaat vanaf 1 januari 2006 wel in prijs omhoog: van 1 euro nu naar 4,95 euro per maand.

** Talpa snijdt nog dieper in de programmering: de vrijdagavond wordt filmavond. Programma ‘t Mannetje verdwijnt al na één aflevering van de vrijdagavond. Voor deze make-over show en de Nederlandse dramaseries Lieve Lust en Parels & Zwijnen wordt naar een ander uitzendtijdstip gekeken. Dat meldt De Telegraaf. De veranderingen gaan al morgen in. Dan staat er om half negen een film geprogrammeerd. ‘t Mannetje, gepresenteerd door Fatima Moreira de Melo, trok vorige week vrijdag slechts 120.000 kijkers. Lieve Lust (afgelopen vrijdag ruim 100.000 kijkers) en Parels & Zwijnen (ruim 200.000 kijkers) waren net vorige week verhuisd naar de vrijdag. Talpa gaat kijken of er voor de drie programma’s nu weer een andere plek kan worden gevonden. (via Adformatie)

** De Consumentenbond wil een verbod op tv-reclame voor snoep die is gericht op kinderen. Minister Hoogervorst van Volksgezondheid moet daarvoor zorgen. De voedingsbranche slaagt er volgens de bond zelf niet in de reclame aan banden te leggen, ondanks afspraken die daarover in juni zijn gemaakt. De Consumentenbond eiste een halfjaar geleden samen met de Hartstichting een verbod op reclame voor ongezonde voedingsmiddelen die gericht is op kinderen. De bond was bereid de fabrikanten een half jaar de tijd te geven om hun leven te beteren, maar heeft er nu geen vertrouwen meer in. De Consumentenbond vindt dat nog altijd bijna de helft van de voedingsreclame rond kinderprogramma’s over ongezonde voeding gaat (GPD/Adformatie).

** George Magazine is al na drie nummers failliet. Het had een krediet van 200.000 euro voor de aanloopkosten, maar de advertentie-inkomsten bleven achter. De lopende zaken konden daardoor niet betaald worden, meldt Villamedia. Uitgevers van George, RedMagazines en Being Communicatie, stuurden een brief aan de freelancers, waarin melding wordt gemaakt van het staken van de titel. De doelgroep was mannen tussen de 29 en 49 met een hoog besteedbaar inkomen. (adformatie)

** De Amerikaanse televisieshow van rijkeluisdochter Paris Hilton (24) verdwijnt mogelijk van de buis. De zender Fox zegt geen plek meer te hebben voor de vierde reeks van de realityshow The Simply Life. Volgens Amerikaanse media donderdag reageerde de 24-jarige Hilton niet boos of verdrietig. Ze zou blij zijn meer tijd te hebben voor haar nieuwe album, haar filmprojecten en andere ondernemingen. Fox overweegt de serie met een gewijzigde inhoud bij een andere zender onder te brengen. In The Simple Life werden Hilton en de eveneens steenrijke Nicole Richie, de dochter van popster Lionel Richie, met de harde arbeidswereld geconfronteerd. Hilton verbrak ruim een week geleden haar verloving met de Griekse rederszoon Paris Latsis. (ANP/AD)

** De eerste officiële rechtstreekse internetuitzending van de vergadering van Provinciale Staten van Zuid-Holland heeft woensdag driehonderd kijkers opgeleverd. De maandelijkse vergaderingen van Provinciale Staten zijn tot aan de statenverkiezingen van 2007 op internet te volgen. Een woordvoerster van de provincie liet donderdag weten tevreden te zijn met het kijkresultaat. De eerste uitzending, die goed te volgen is met een ADSL-verbinding, volgt op een eerder experiment met rechtstreekse verslagen. De reacties waren volgens de provincie zo positief dat is besloten de uitzendingen door te zetten . (RTV West)

** Informatieconcern VNU verkoopt het Technisch Weekblad, een vakblad voor ingenieurs, aan Bèta Publishers. Dat liet VNU donderdag weten. De transactiesom werd niet bekendgemaakt. Bij Technisch Weekblad werken vier mensen, zo lichtte een woordvoerder van de divisie business publications toe. „De titel past ons niet meer. We richten ons op andere doelgroepen, zoals de arbeidsmarkt, personal computers en management en ondernemersschap”, aldus de zegsman. (ANP)

** Vlaams minister van Media Geert Bourgeois (N-VA) wil een aantal radio frequenties dat sinds de laatste erkenningsronde nog niet werd ingevuld of opnieuw vrijkwam, opnieuw toekennen. Er zouden op dit ogenblik nog een dertigtal erkende radio-omroepen niet uitzenden. Momenteel staan er vijf radiofrequenties open en daar kunnen er nog bijkomen. Geert Bourgeois bereidt een decreet voor om de frequenties toe te kennen. De minister stelt twee manieren voor: een veiling of een nieuwe “beautycontest” op basis van de ingediende dossiers. Zijn voorkeur gaat naar de tweede optie. CD&V-volksvertegenwoordiger Carl Decaluwé heeft al laten weten dat zijn fractie een veiling niet ziet zitten. De storing van bestaande radiofrequenties kwam ook ter sprake in het Vlaams Parlement. 85 frequenties van de Vlaamse Gemeenschap worden gestoord door omroepen uit de Franse of Duitse Gemeenschap. In meer dan de helft van de gevallen gaat het om frequenties van de VRT, Q-Music en 4FM. Geert Bourgeois deed eenoproep aan de Vlaamse partijen om op federaal niveau een initiatief te nemen. (VRT)

** Ondanks de ferme woorden van staatssecretaris Medy van der Laan tijdens het mediadebat maandag dat verbanning van de klassieke zender naar de kabel niet aan de orde is, gaat de raad van bestuur van de publieke omroep door met het onderzoek om de fm-frequentie af te staan aan FunX supported by BNN. Die popzender, nu alleen nog te horen op de kabel en via Internet, zou allochtone jongeren aan de publieke omroep moeten binden. Er is de afgelopen dagen enorme commotie ontstaan over het mogelijk verdwijnen van de klassieke zender uit de ether. Luisteraars mailden massaal naar de zender en de omroepen. Ook het merendeel van de Tweede Kamer heeft zich nu uitgesproken tegen de plannen voor Radio 4. De raad van bestuur laat weten de felle reacties als ‘een bijdrage’ aan de discussie te zien. Het bestuur zegt geen toestemming van de staatssecretaris nodig te hebben om het roer van een muziekzender om te gooien. Het is de bedoeling dat de knoop eind november wordt doorgehakt. (AD)

Kort medianieuws

** De websites van SBS6, Net 5, Veronica, DJ Broadcast, MTV en TMF worden voorzien van een techniek (spot-on technology) die het mogelijk maakt om streaming video te voorzien van commercials, die zijn afgestemd op het profiel van de bezoeker. WebAds ontwikkelde deze targeting-techniek. WebAds zet hiermee volgens eigen zeggen een belangrijke stap richting interactieve televisie. Door de commercial af te stemmen op de het profiel van de bezoeker wordt waste binnen een reclamecampagne geminimaliseerd. WebAds experimenteert ook met ‘user initiated commercials’. Deze verschijnen pas als de gebruiker daarom vraagt. (Adformatie)

** Vijf kabelbedrijven, waaronder de grote drie UPC, Essent en Casema, gaan nauwer samenwerken om hun diensten op het gebied van digitale telefonie uit te kunnen breiden. De partijen willen met de oprichting van één platform voor de uitwisseling van gegevens bijvoorbeeld beeldtelefonie tussen de klanten van de afzonderlijke bedrijven mogelijk maken. Het platform is vergelijkbaar met het internetknooppunt Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX), aldus directeur S. de Graaf van kabelbedrijf CAIW. De AMS-IX, begin jaren negentig ontstaan, regelt een soepel verloop van het verkeer tussen internetaanbieders. CAIW gaat het project de komende maanden uitvoeren. De totale investering bedraagt “enkele tonnen”, aldus De Graaf. (anp)

** De NOS blijft weigeren om Talpa voetbalbeelden te leveren uit het archief van Studio Sport. De omroep wil dat pas doen als het van de Eredivisie CV korte flitsen krijgt van wedstrijden uit de huidige voetbalcompetitie. Dat zegt Gerard Dielessen, directeur bij de NOS. De flitsen wil de NOS uitzenden nadat de andere rechthebbenden, Talpa en Versatel, aan de beurt zijn geweest.Talpa is boos over de weigering van de NOS. “Wij kunnen er niets aan doen dat de NOS geen actuele beelden van de Eredivisie CV krijgt. Wij willen gewoon toegang tot een archief dat met belastinggeld is opgebouwd”, aldus een woordvoerder van Talpa. (Broadcast Magazine/Medialog)

** Voor het eerst in de geschiedenis is de gemiddelde leeftijd van de krantenlezer in de Verenigde Staten boven de 55 uitgekomen. Dat blijkt uit onderzoek van de Carnegie Corporation, een organisatie die zich richt op het bevorderen van de verspreiding van kennis. Ook de totale oplage van de verzamelde Amerikaanse dagbladen neemt af. In 1985 werden er nog 63 miljoen per dag gedrukt. Nu zijn dat er niet meer 55 miljoen. Relatief gezien is de daling nog dramatischer. In 1950 was er sprake van een marktpenetratie van 123 procent van de Amerikaanse huishoudens. Dat betekent dat bijna een kwart van de gezinnen meer dan één krant had. Anno 2005 is dat percentage gezakt tot 51 procent. (NRC)

** Gewapende Palestijnen hebben woensdag in de Gazastrook een Amerikaanse en een Britse journalist ontvoerd. Dat heeft een functionaris van het Palestijnse ministerie van Binnenlandse Zaken bekendgemaakt. Het tweetal werd ontvoerd in de buurt van de stad Khan Younis. De Palestijnse veiligheidsdiensten zijn een uitgebreide zoekactie begonnen. De identiteit van de journalisten is niet vrijgegeven. Volgens hun Palestijnse tolk gaat het onder meer om de Amerikaanse verslaggever Dion Nissenbaum die voor de uitgeverij Knight Ridder werkt. De afgelopen weken zijn in de Gazastrook al vaker buitenlandse journalisten en hulpverleners ontvoerd. Tot dusver werden ze na enkele uren ongedeerd weer vrijgelaten. Naar verluidt zijn de ontvoerders lid van een kleine organisatie die zich van al-Fatah heeft afgescheiden. Sinds het Israëlische leger zich deze zomer uit de Gazastrook heeft teruggetrokken, heerst er wetteloosheid en betwisten Palestijnse groeperingen elkaar de macht. (ANP)

** Sterke verhalen, kritische meerwaarde, alertheid en verrassende creativiteit. Dat zijn de vier bouwstenen van het nieuwe VRT Canvas. Eind van de maand wordt de vernieuwde vormgeving voorgesteld, maar de programmering is nú al bekend. Netmanager Bart De Poot vergelijkt de vernieuwingsoperatie met een verbouwing: “Moeilijker dan een nieuwbouw, maar vaak waardevoller omdat ze oude kwaliteiten verzoent met nieuwe noden”. Canvas richt zich zoals vanouds op de meerwaardezoeker en de actieve ontdekker, maar het is nu vooral de tweede die meer kansen krijgt.Informatie is nog altijd het boegbeeld van een gemiddelde Canvasavond. “Terzake” wordt daarom uitgebreid. De avond start zoals altijd met duiding bij de actualiteit, maar rond 23u komen in Terzake laat” opiniemakers samen om commentaar te geven bij de actualiteit. “Panorama” brengt eens per maand eigen onderzoeksjournalistiek en Jan Leyers modereert een debat in “Frontlijn”. Geschiedenis blijft belangrijk, maar op een nieuwe manier: eerst is er de zoektocht naar “De grootste Belg”, daarna “Keerpunt”, waarin keerpunten uit de Belgische geschiedenis worden verteld. (VRT)

** De kans dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) de kabelbedrijven dwingt om hun tv-tarieven te verlagen, is klein. Dat schrijft dagblad Trouw op gezag van NMa-deskundigen. De NMa kan alleen ingrijpen bij ‘buitensporig excessieve prijzen’ en daar is bij de kabelprijzen geen sprake van, stelt de toezichthouder. Wanneer de prijzen van kabelaanbieders ‘buitensporig excessief’ zijn, is onduidelijk. “Het begrip excessief tarief is uiterst complex”, aldus de NMA-deskundigen. De kans dat de kabelbedrijven ooit een boete krijgen van de NMa wegens isbruik van hun machtspositie, lijkt daarmee erg klein. Er woedt al geruime tijd een discussie over de prijzen van de kabeltelevisie. De abonnementskosten zijn de afgelopen jaren flink gestegen bij grote kabelaanbieders als UPC en Casema. In januari verklaarde John Malone, de eigenaar van UPC, tegenover The Financial Times dat de marges in Nederland ‘erg hoog’ zijn. (Webwereld)

** Door een ernstige storing aan een van de zenders van de lokale omroep Radio Decibel kon een groot deel van de dag niet worden uitgezonden via de etherfrequentie 105.9 FM in Groot Eindhoven. Ook op de kabel in Zuidoost-Brabant kon door de storing niet worden uitgezonden. Vlak voor 14.30 uur is de storing verholpen. De edities Kempen, Helmond, Midden-Brabant en Noordoost-Brabant ondervonden geen hinder van de storing.

Programma’s van NPS kunnen langer blijven

Staatssecretaris Van der Laan (Media) heeft de Tweede Kamer maandag toegezegd dat de programma’s van de NPS tot 2011 worden uitgezonden. Vooral D66-Kamerlid Bakker had erop aangedrongen dat een nieuw omroepbestel in 2008 niet hoeft te betekenen dat programma’s direct verdwijnen. Van der Laan houdt niet vast aan een eigen bijdrage van leden van omroepen van minstens 24 euro. Ze geeft toe aan druk van onder meer het CDA om dat een stuk lager te maken. Ze komt met een nieuw voorstel om te voorkomen dat omroepen elitair worden, doordat mensen met een laag inkomen er geen lid van kunnen worden. Van der Laan pareerde de kritiek van de PvdA, dat zij terug wil naar de oude ,,verzuiling”. Als 50.000 burgers dat willen kan er een nieuwe omroepvereniging ontstaan. Voor ,,nieuwe groepen” biedt dat in de toekomst volop keus. De NPS reageert verheugd op het voorstel van staatssecretaris Van der Laan (Media) om haar programma’s en programmamakers per september 2008 te laten overgaan naar de stichting Publieke Omroep. Dat de NPS dan ophoudt te bestaan als stichting, daar kan directeur Willem van Beusekom mee leven. De NPS-programmma’s en -makers komen onder de hoede van de raad van bestuur. “Het is een belangrijke boodschap dat we één op één overgaan. De boel wordt bij elkaar gehouden, de programma’s, de makers en ook de ondersteuning, iedereen die het maken van die programma’s mogelijk maakt”, zegt Van Beusekom. Met name D66-Tweede-Kamerlid Bakker had erop aangedrongen een nieuw omroepbestel in 2008 niet hoeft te betekenen dat programma’s in een klap verdwijnen.

“Radio 4 blijft op FM”

Staatssecretaris Medy van der Laan (Cultuur & Media, D66) heeft tijdens het debat over de toekomst van de omroep gesteld dat het wat haar betreft ‘niet aan de orde’ is om de klassieke radiozender Radio 4 van de FM-band te halen. Een toelichting hierop gaf de staatssecretaris niet. De Raad van Bestuur van de NOS heeft vorige week gesteld dat ze hierover een discussie wil entameren en begin 2006 daarover een beslissing wil nemen. Het CDA stelde bij monde van kamerlid Joop Atsma de kwestie aan de orde en verklaarde zich tegenstander, nadat eveneens de SP dat vorige week had gedaan. (Dutchmedia)

Kort medianieuws 

** De lang verwachte uitbreiding van het digitale aanbod bij Casema (TVD) zal volgens de laatste informatie bij Casema op maandag 17 oktober geschieden. Welingelichte Casema-kringen melden dat het gaat om o.a. de sportzender NASN (North American Sports Network), ESPN Classic Sport, MGM Movie Channel, Sailing Channel, BBC 3, BBC 4 en Avro Dier & Natuur (alleen voor AVRO leden). Laatstgenoemd kanaal zal mogelijk nog niet op 17 oktober van start gaan. Ook zal Casema het radio-aanbod via TVD uitbreiden naar 53 kanalen. De meeste kanalen zullen in het zogeheten ‘pluspakket’ worden aangeboden. Helaas is er vooralsnog weinig capaciteit voor verdere uitbreiding; in december zal nog het Indonesische Garuda TV volgen en mogelijk bij de start zal waarschijnlijk ook het evangelische kanaal Family 7 worden toegevoegd. (Dutchmedia)

** Drieduizend Zeeuwen hebben zich de afgelopen maand bij Delta aangemeld voor digitale televisie. Begin september introduceerde het bedrijf de nieuwe manier van televisie kijken. Het aantal aanmeldingen overtreft de verwachtingen van Delta. Het tekort aan decoders, die nodig zijn om digitale televisie te ontvangen, is opgelost. Bij de introductie waren bij veel winkels de decoders niet voorradig. (Omroep Zeeland)

** UPC en Philips hebben een samenwerkingsverband gesloten om hdtv een impuls te geven. UPC komt met een ineractieve hdtv-geschikte settopbox. De samenwerkingsovereenkomst biedt klanten van UPC in Nederland de mogelijkheid om in 2006 grote sportevenementen, zoals het WK voetbal, in hdtv-kwaliteit te bekijken. De kabelaar introduceert hiertoe een settopbox die geschikt is voor interactieve hdtv. Beide bedrijven zullen daarnaast ook gezamenlijke promotieactiviteiten in de eerste helft van het volgende jaar beginnen, zo hebben ze maandag bekendgemaakt.

** Met een marktaandeel van 16,1 procent was RTL4 afgelopen week marktleider op tv (tijdvak 18.00-24.00 uur (6+). RTL5 kwam uit op 6,2 procent en RTL7 net als vorige week op 3,8. De RTL-zenders komen daarmee samen op 26,1 procent. De publieke zenders hadden een gezamenlijk aandeel van 29,3 procent: Nederland 1 had 12,2, het voetballoze Nederland 2 11,0 en Nederland 3 6,1. SBS6 had 10,7, Net5 5,4 en Veronica 4,5. Samen komen de SBS-zenders uit op 20,6. Talpa scoorde 10,7 procent. Best bekeken programma was de WK-kwalificatiewedstrijd Tsjechië-Nederland op Talpa met 3,927 kijkers. Spoorloos werd bekeken door 2,254 miljoen mensen, het Journaal van 20.00 uur op woensdag was goed voor 1,935 miljoen kijkers. GTST op vrijdag trok 1,932 miljoen kijkers en Hart van Nederland op maandag 1,728 miljoen. (Adformatie)

** De voormalige vrije radiozender Radio Tonka, meer dan een decennium spreekbuis van de Haagse krakersbeweging, is terug. Vanaf 11 oktober zendt Tonka elke doordeweekse nacht tussen 00.00 en 02.00 uur uit op de lokale zender publieke radiozender Den Haag FM. Radio Tonka wil op de oude voet verdergaan. Dat betekent vrije radio met vette undergroundshit, dronken dj’s en andere onvoorspelbare geluiden en klanken, aldus het persbericht. De oud-piraat gaat uitzenden vanuit de Radio Tonka Basement Studio, locatie nog onbekend. Tonka werd als één van de laatste lokale piraten in mei 2004 uit de lucht gehaald na een politie-inval in het kraakpand aan de Casuariestraat. Michel Dufresne, fractievoorzitter van Leefbaar Den Haag, was ooit sterverslaggever van het station. „Uitstekend,” noemt Dufresne de wedergeboorte. Of hij ooit zal terugkeren als verslaggever is onduidelijk. „Wie weet bij uitbreiding van de zendtijd.” (o.a. AD) 

** Bij uitgeverij Wegener is een reorganisatie waarbij honderden banen vervallen op komst. Dat meldt dagblad Trouw maandag. Uit een document van de bedrijfstop en gesprekken met werknemers blijkt dat honderden werknemers worden ontslagen. Dat gereorganiseerd zou worden bij het concern was bekend, maar niet dat het om honderden banen zou gaan. Adviesbureau Cap Gemini heeft de uitgeverij aangeraden de grafische tak van het bedrijf als eerste aan te pakken. Ongeveer 95 van de 170 grafische functies verdwijnen. Wegener wil de grafische vormgeving voortaan gaan uitbesteden. Dat zou goedkoper zijn. De ontslagen blijven volgens betrouwbare bronnen van het dagblad niet beperkt tot de grafische afdeling. Wegener is uitgever van zes kranten in Nederland onder meer het Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, BN/De Stem en de Gelderlander. (Novum)

** Het Duitse persbureau DPA heeft zijn klanten zondag laten weten dat die niet hoeven te rekenen op een verslag van het concert van Robbie Williams, zondagavond in Berlijn. De reden daarvoor is dat de organisatie van het concert aan fotojournalisten strenge toegangsbeperkingen hebben opgelegd. ,,De media krijgen normaliter van de persbureaus teksten en beelden. Dat aanbod wordt als een eenheid gezien. Het is onontbeerlijk bij een bericht over een concert de bijpassende beelden te leveren.”(ANP)

** Kink FM-dj Vincent de Lijser begint volgende weekend als dj bij Radio Veronica. Hij gaat op vrijdag- en zaterdagnacht van 4:00 tot 6:00 uur het programma ‘Oh wat een nacht’ presenteren. Naast zijn werk als dj bij Veronica blijft Vincent werkzaam bij KINK FM. Hier presenteert hij maandag tot en met donderdag ‘Nevermind’, op vrijdag de ‘Outlaw 41′ en op zaterdag de ochtendshow ’69’. (Radiofreak)

Kort medianieuws

** In 1995 hebben de initiatiefnemers van Kink FM, waaronder Jan Hoogesteijn een onderzoek vervalst om de naam Kink FM te kunnen gebruiken. Dit heeft Hoogesteijn gemeld op BNR Nieuwsradio. Bij de start in 1995 was Kink FM onderdeel van de Holland Media Groep (nu RTL Nederland), destijds een joint venture van RTL, VNU en Veronica. Gezien scepsis bij wat nu RTL Group is over de zender en de naam Kink die sexuele associaties opriep, lieten de initiatiefnemers onderzoek doen naar de associaties bij de naam ‘kink’. Volgens Hoogesteijn resulteerde dit onderzoek door een ‘gerenomeerd’ bureau inderdaad in sexuele associaties. Hierop hebben de initiatiefnemers ‘geheel volgens Veronica-traditie’ het onderzoek vervalst, aldus Hoogesteijn waarop RTL de naam heeft geaccepteerd. In 1996 werd Kink FM voor 1 gulden afgestoten aan Vereniging Veronica die nog steeds de eigenaar is van de radiozender. (via Dutchmedia)

** Talpa behaalde gisteren dankzij de voetbalwedstrijd Tsjechië – Nederland het hoogste zenderaandeel (6+) tot nu toe. De wedstrijd, die 3.927.000 kijkers (marktaandeel van 49.7%) droeg bij aan het hoge marktaandeel van Talpa op zaterdagavond: 27.6 procent. Dancing with the Stars op RTL4 trok 1.081.000 kijkers (14.2% marktaandeel). Het cabaretprogramma ‘Geen spatader veranderd’ uit 1995 van Herman Finkers op Nederland 3 haalde, ondanks de concurrentie van het voetbalduel op Talpa nog 1.025.000 kijkers (marktaandeel 13.2%).

** De politieke partij Burgerforum uit Losser wil de burgers Losser meer betrekken bij de politie en laat daarom geen gelegenheid onbenut om met hen te communiceren. Bovendien kan de partij op die manier ook verantwoording afleggen over het gevoerde beleid en ingenomen standpunten. Omdat het is niet vanzelfsprekend is dat iedereen van internet gebruik kan maken, wil Burgerforum met name minder draagkrachtigen en senioren bereiken via andere informatiekanalen. Daarom heeft de partij besloten gebruik te maken van de teletekst van TV Losser. Op pagina 563 (in totaal vier pagina’s) zet Burgerforum zichzelf in de etalage. Deze pagina’s zullen regelmatig worden bijgewerkt, zodat de informatie actueel is. (Tubantia)

** De Britse journalist en tv-presentator David Frost gaat voor de Qatarese nieuwszender al-Jazeera werken. De Arabische zender berichtte dat de veteraan van de BBC vanaf komende lente een sleutelfiguur wordt in de programmering van de nieuwe Engelstalige tak, al-Jazeera International. Frost is enthousiast omdat hij in zijn lange loopbaan vrijwel uitsluitend te maken had met het Britse of Amerikaanse publiek. Via al-Jazeera bereikt hij straks veel meer verschillende mensen. Frost besloot eind mei zijn werk bij de BBC als interviewer van het programma Breakfast with Frost. Hij verzorgde vijfhonderd van die programma’s twaalf jaar lang. In de jaren zestig begon Frost bij de BBC-televisie met een satirisch programma (That Was the Week that Was). Frost ondervroeg onder meer de laatste zeven presidenten van de VS en de laatste zes premiers van het Verenigd Koninkrijk. (ANP)

** Bart in ‘t Hout gaat naar RTL Nederland. RTL bevestigt met hem in gesprek te zijn, maar er is nog niet getekend, verzekert woordvoerder Jacqueline Hekkers. In ‘t Hout wordt als alles rond komt directeur televisie bij RTL. Vanuit die functie wordt hij verantwoordelijk voor programmering op de drie zenders. De huidige drie programmaleiders van RTL4, 5 en 7 gaan aan hem rapporteren. Feitelijk wordt In ‘t Hout opvolger van de deze zomer vertrokken Leo van der Goot. In ‘t Hout wordt daarmee herenigd met Fons van Westerloo met wie hij nauw samenwerkte bij SBS Broadcasting. Door ziekte moest In ‘t Hout stoppen bij SBS. (Adformatie)

** Nieuwe Revu schrijft dat radiobaas en modeltreinliefhebber Erik de Zwart zal vertrekken bij Talpa. Onder de kop Een rancuneus radiobaasje laat het blad ‘collega’s en vrienden’ van De Zwart aan het woord. Zo zegt Bart van Leeuwen: “Er is weinig ruimte voor een eigen mening. Harding zei ooit: God betere het als Erik je baas wordt”. En Wessel van Diepen: “Hij heeft het bed gedeeld met toch zeker wel 400, 500 vrouwen. Maar hij is nu een trouwe echtgenoot”. Vraag blijft of de dagen van Erik de Zwart bij Talpa geteld zijn. Daarom heeft Broadcast Magazine Talpa’s woordvoerder Thomas Notermans om opheldering gevraagd. Notermans: “Als je mij vraagt naar hoe het met Erik is bij Talpa, zeg ik: met de overname van Radio 538 als aanleiding spreekt het Talpa-management met Erik de Zwart over diens positie binnen de onderneming. Intussen is hij directeur van Talpa Radio International.” (Broadcast Magazine)

** Verzekeringsadviseurs zijn boos op een radiocommercial met Yorin FM-dj Henk Westbroek. In het spotje voor de Vereniging Eigen Huis (VEH) beweert de Utrechtse zanger dat hypotheekadviseurs een reisje naar een tropisch eiland verdienen aan elke hypotheek die ze afsluiten. ‘De reclame is feitelijk onjuist en misleidend. Mijn grootste bezwaar is dat financieel adviseurs worden neergezet als zakkenvullers die meerdere keren per jaar afreizen naar de Malediven. Dat getuigt van weinig fatsoen’, zegt Wilbert Schellens, de directeur van NBVA, in de Volkskrant. Deze belangenorganisatie van verzekeringstussenpersonen heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie en heeft VEH verzocht de spotjes per direct te staken. In de gewraakte commercial, die onder meer te horen is op Radio 3, Radio 538 en Sky Radio, doet Westbroek een quiz waarbij een luisteraar moet raden hoeveel een adviseur gemiddeld verdient aan een hypotheek. De VEH is niet van plan Henk Westbroek uit de ether te halen. ‘We kunnen onze beweringen prima onderbouwen’, zegt een woordvoerder. (Adformatie)

** RTL Nederland verwacht niet dat ze haar frequentie voor RTL FM gaat verliezen. Dit laat een woordvoerder aan het ANP weten. Woensdag besloot de rechter in Rotterdam dat er opnieuw gekeken moet worden naar de verdeling van het kavel waar RTL FM op uitzendt. RTL gaat mogelijk in beroep tegen het vonnis bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven in Den Haag. Daarnaast laat de woordvoerder van de zender weten “er vertrouwen in te hebben dat de Staat de procedure met succes afrondt. Er zijn goede redenen waarom wij de frequentie hebben gekregen. (Radiofreak)

** Etherpiraat Veldzicht Radio in Hallum trekt zich weinig aan van een bezoek van Agentschap Telecom. Na een uur was de zender alweer te horen in de ether op 105.80 Mhz. Dit meldt de site Etherpirateninfo.net. De piratenzender draaide donderdag een programma en kreeg bezoek van Jelle Russchen. De zender werd rond 21.30 uur in beslaggenomen. Er werd proces-verbaal opgemaakt en eigenaar Tjipke van de Veldzicht kan binnenkort een acceptgiro in de bus verwachten. Rond 22.30 uur was de zender alweer te horen in de ether. (via Waldnet)

** Tv-kijkers kunnen voorlopig nog met een ouderwetse antenne op het dak Nederland 1, 2 en 3 via de ether ontvangen. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat pas gestopt wordt met het uitzenden van analoge tv, als er een goed en gratis alternatief voorhanden is. Analoge tv maakt plaats voor digitale tv en stoppen met analoge tv bespaart 11 miljoen euro per jaar. Toch trapt de Tweede Kamer op de rem. Bewoners van het platteland en binnenschippers zouden aangewezen worden op duurdere voorzieningen als kabel-tv, of als dat niet kan, schotelantennes. Tweede-Kamerlid Bakker (D66) denkt dat er voor hen pas een alternatief is als ze digitale signalen gratis kunnen ontvangen via Digitenne, een systeem om digitale signalen via de ether te ontvangen. Voorlopig is Digitenne alleen beschikbaar in de Randstad en tegen betaling. Eerder drong het CDA al aan op een alternatief voor de mensen die nog met de ouderwetse “hark” naar de tv kijken. Bakker krijgt bij zijn motie niet alleen steun van het CDA, maar ook van de PvdA. (o.a. telegraaf)

Kort medianieuws

** Het Nederlandse hiphoptrio ‘De jeugd van tegenwoordig’ krijgt een eigen realitysoap op muziekzender ‘The Box’. De groep volgt daarmee onder meer Ozzy Osbourne, Patty Brard, Jantje Smit en Frans Bauer op. De nieuwe serie van Vieze Fur, Willie Wartaal en P. Fabergé zal ‘Hard Gaan’ gaan heten en is vanaf 17 oktober te bekijken. De belevenissen van de drie zullen dan dagelijks worden uitgezonden. ‘De jeugd van tegenwoordig’ won vorige week een MOBO-award in de categorie ‘Beste nieuwkomer’. De groep is voornamelijk bekend van het nummer ‘Watskeburt’, maar heeft inmiddels ook het nummer ‘Voorjekijkendoorlopen’ uitgebracht. (NOS)

** Programmaleider Arjen Grolleman en marketing coordinator Jantien van Tol gaan Kink FM leiden, als opvolgers van de vertrekkende Jan Hoogesteijn. Dat meldt vakblad Adformatie vandaag. Hoogesteijn, directeur van Kink FM en de Veronica Radioschool, vertrekt per 1 januari 2006 bij Veronica. Hij was sinds de start, precies tien jaar geleden, betrokken bij Kink FM. Hoogesteijn spreekt van ‘natuurlijke opvolgers’ voor zijn zender. Morgen viert Kink FM het tienjarig bestaan. Jan Hoogesteijn: “10 jaar lang is het voortbestaan van Kink FM onzeker geweest. Nu Kink FM is gekoppeld aan de Radioschool heeft het een plek gekregen binnen de doelstellingen van Vereniging Veronica, waarmee het voortbestaan voor een langere periode is veiliggesteld. Nu kan ik met een gerust hart iets anders gaan doen.

** Dagmar van der Neut, redacteur van Psychologie Magazine, is de winnaar van de Hersenstichting-Mediaprijs 2005. Dit is bekend gemaakt tijdens de Publieksdag van de Hersenstichting in Utrecht. De Hersenstichting heeft de Mediaprijs ingesteld om jonge journalisten te stimuleren een breed publiek te informeren over hersenen en hersenaandoeningen. In haar beoordeling heeft de jury gelet op zorgvuldigheid, toegankelijkheid en originaliteit. “Ondanks de goede kwaliteit van de andere inzendingen sprong één er met kop en schouders bovenuit. De inzendster liet zichzelf beoordelen op vier door haar geschreven tijdschriftartikelen. In de jurybijeenkomst kwamen naar aanleiding daarvan kwalificaties als ‘sappig’, ‘oorspronkelijk’, en ‘toegankelijk’ voorbij. Verder is de jury van mening dat de artikelen van menselijke betrokkenheid getuigen en is de gegeven achtergrondinformatie goed. Ook waardeert de jury de breedte van deze informatie: zowel nuttig voor de patiënt als voor zijn omgeving. De inzendster is een goede interviewster: ze weet de geïnterviewden leuke, prikkelende uitspraken te ontlokken.’ (Persbericht)

** De SP vindt dat de raad van bestuur van de publieke omroep onmiddellijk kan stoppen met het lopende onderzoek naar de mogelijkheid om Radio 4 uit de ether te halen. ‘Volstrekte onzin’, stelt mediawoordvoerder Fenna Vergeer van de SP. ‘Dat onderzoek kan onmiddellijk stoppen, dit voorstel zou onbespreekbaar moeten zijn. Ik vind het mooi dat FunX zo goed haar doelgroep weet te bereiken, en ik hoop ook dat de zender snel in de ether komt zodat er ook buiten de Randstad naar kan worden geluisterd. Maar het is een belachelijk voorstel om daar Radio 4 voor te slachtofferen. Klassieke muziek verdient ondersteuning en promotie van de publieke omroep, geen marginalisering.’ (SP)

** Het Duitse PrimaCom heeft Multikabel voor 515 miljoen euro verkocht aan investeringsmaatschappij Warburg Pincus. Multikabel is tevreden over de verkoop. “Ik ben ervan overtuigd dat Warburg Pincus het management zal ondersteunen bij het implementeren van onze strategie”, stelt managing director Marcel Nijhoff van Multikabel in een reactie. Multikabel, dat actief is in de provincie Noord-Holland, is de vierde kabelaanbieder van Nederland. Het bedrijf levert kabeldiensten aan 315.000 klanten. Er werken vierhonderd mensen. Warburg Pincus is een investeringsmaatschappij die onder meer investeert in telecom- en mediabedrijven. De aandelen PrimaCom stegen met 27 procent na bekendmaking van het nieuws, zo meldt persbureau Reuters. Aandeelhouders hopen dat PrimaCom dankzij de verkoop een deel van zijn forse schulden kan aflossen. Multikabel stond al langer in de etalage. (Webwereld)

** De minister van Economische Zaken (Laurens Jan Brinkhorst) is opnieuw veroordeeld in het radiofrequentiedossier. Omtrent het kavel A9, dat toegewezen is aan RTL FM heeft de Rotterdamse Rechtbank besloten bezwaren van DistriNed BV (de onderneming van Ruud Hendriks waar deze Radio Nationaal in had ondergebracht) en Mediasales Finland OY (onderdeel van Radiocorp OY) toe te wijzen. Gevolg hiervan is dat de minister opnieuw hierop zal moeten beslissen. De bezwaren van Mediasales Finland OY gaan o.a. over de percentages die geboden zijn om Nederlandstalige muziek overdag uit te zenden. RTL Nederland bood voor RTL FM 35 %, Mediasales Finland OY 70 % en Distrined BV 37 %. Bovendien hadden de percentages voor recente muziek moeten worden meegewogen volgens de regeling, en dat is niet gebeurd. In het oordeel van de rechter dient de minister rekening te houden met zijn argumenten zoals deze heeft opgenomen in het vonnis en stelt dat de minister een “niet deugdelijke motivering” gebruikt voor de toekenning van het kavel aan RTL FM. Herbert Visser zegt namens Radiocorp OY dat “het enige dat kan volgen is dat de licentie van RTL FM ingetrokken zal worden. Wij hopen er vurig op dat we met deze uitspraak in de ether zullen komen. Mij gaat het om radio en niet per se om een zak met geld.” Lees verder. Lees ook RTL FM ten onrechte op huidige frequentie via Trouw/Novum.

** De publieke popzender Radio 3FM wil komen met digitale themakanalen in 2006. Dit blijkt uit de meerjarenbegroting en de acties die de NOS in 2006 wil realiseren. Onder de vlag ‘3FM Serious Radio’ is het de bedeoling dat Rock, Live, H its, Classics en Alternative radiostations voor o.a. internetuitzending worden ontwikkeld. De aankondiging in de meerjarenbegroting is opvallend, aangezien een aantal spelers op Radio 3FM, waaronder de VPRO en BNN inmiddels actief is met een aantal themazenders in genoemde genres.

** Minister Verdonk (Integratie, VVD) heeft de Marokkaanse gemeenschap opgeroepen afstand te nemen van de felle reacties op de column van Hasna El Maroudi over Berbers en Arabieren. De Marokkaanse studente Hasna El Maroudi maakte afgelopen weekend bekend dat ze stopt als columniste van Spunk.nl en NRC Handelsblad omdat ze diverse malen is bedreigd. Een column in juni over haat en onbegrip tussen Berbers en Arabieren riep felle reacties op. Volgens El Maroudi werd ze op straat gevolgd en uitgescholden. Verdonk zei in het tv-programma 2Vandaag dat ze de bedreigingen aan het adres van El Maroudi ,,ten zeerste” veroordeelde en dat ze wilde blijven debatteren met Marokkaanse organisaties. ,,Dit kan niet”, zegt ook Tweede- Kamerlid Ayaan Hirsi Ali (VVD). De politica, die zelf streng wordt beveiligd, zei gekscherend nog een logeerkamer over te hebben: ,,Ik wil iedereen die zich bezighoudt met vrijheid van meningsuiting oproepen om Hasna te steunen, ze moet doorgaan met haar column.” Hirsi Ali vindt dat NRC Handelsblad en de gemeente Rotterdam moeten zorg dragen voor de beveiliging. Uitgever Frank Bierens van Spunk.nl zegt ook graag te willen dat ze doorgaat, ,,maar ze is nog jong en wil zich ook bezighouden met andere dingen.” Wel zegt Bierens dat El Maroudi gewoon doorgaat met schrijven, maar niet meer in columns gevoelige onderwerpen als culturele spanningen tussen Berbers en Arabieren zal aansnijden. Bierens is met El Maroudi in gesprek over een boek, dat los staat van haar gepubliceerde columns. De inhoud daarvan zal meer ,,biografisch” dan politiek getint zijn. Hasna El Maroudi is niet bereikbaar voor commentaar: ze is met klasgenoten van de kunstacademie in Parijs. (NRC Handelsblad)

** De stichting Kabelnet Veendam (SKV), een van de weinige nog zelfstandige kabelstichtingen in Nederland, gaat een kwart miljoen euro investeren om digitale televisie mogelijk te maken. Daarmee vult SKV het gat op, dat Essent via haar TV Home in de gemeente Veendam moet laten vallen. Vanaf 1 januari trekt Essent zich uit de gemeente terug, omdat SKV niet viel te bewegen om extra kanalen ter beschikking te stellen om een volwaardig zenderpakket aan te bieden. “Wij hebben de kanalen zelf nodig”, zegt SKV-voorzitter Jan Tillema “om ons zelf niet in de ontwikkelingsmogelijkheden te blokkeren.” Essent liet onlangs na vruchteloze onderhandelingen weten het vijfjarig contract met SKV vroegtijdig te willen beëindigen. (Dagblad vh Noorden)

Lex Harding stapt in SLAM!FM

De vroegere dj en huidige mediaondernemer Lex Harding neemt met zijn investeringsmaatschappij 2HMedia een meerderheidsbelang in de radiozender SLAM!FM. Dat meldde de huidige eigenaar van de zender, ID&T dinsdag. ,,Ik ben ontzettend blij met deze kans om na Veronica en Radio 538 nogmaals een toonaangevend jongerenmerk te kunnen uitbouwen. Jongeren zijn de afgelopen periode wederom door veel spelers in onze industrie vergeten. Daar gaan wij verandering in brengen”, aldus Harding dinsdag. Ruud Hendriks, die ook participeert in 2HMedia, is ook enthousiast over de programmering SLAM!FM. ,,De dance is de laatste jaren een van mijn grote passies. Als je die mag combineren met fascinatie voor radio dan ben je een zeer bevoorrecht mens. Vanaf onze eerste gesprekken voelde ik dat dit een geweldig project kan worden. Het kostte weinig moeite mijn partners daarvan te overtuigen.” Duncan Stutterheim, oprichter van ID&T, gaf dinsdag aan dat zijn bedrijf heel bewust heeft gekozen voor een partner met veel radio-ervaring. ,,Dat is voor de continuïteit en uitbouw van SLAM!FM beter dan alleen een zak met geld. ID&T blijft een substantiële aandeelhouder.” Partijen streven er naar de transactie voor 1 december af te ronden. Over financiële gegevens doen ze geen uitlatingen. Lex Harding is onder meer grondlegger van Sky Radio, RTL Veronique, Radio 538 en TMF. Hij was tot 1 juni ook aandeelhouder van Radio 538. (ANP)

Kort medianieuws

** De Nederlandse publieke radiozender Radio 4 kan uit de lucht. Tenminste, niet meer uitzenden via FM-etherfrequenties als het aan de Raad van Bestuur van de NOS ligt. De klassieke/culturele radiozender van de landelijke publieke omroep wordt volgens Ruurd Biermans, lid van de Raad van Bestuur voornamelijk via de kabel beluisterd. Biermans zegt dat deze graag ook andere doelgroepen waaronder minderheden en jongeren wil bereiken en daarom overweegt om het FM-pakket van Radio 4 in te zetten voor FunX supported by BNN. 

** Meerdere politieke partijen in de gemeente Apeldoorn en de provincie Gelderland willen dat er serieus gekeken wordt naar een alternatief plan voor Radio Kootwijk. Het bedrijf Ago Quod Ago heeft een plan ontwikkeld waarbij de monumentale panden van het voormalige zendstation gebruikt worden voor een gezondheids- en recreatiecentrum. Tot nu toe leek de komst van een elektriciteitsmuseum zeker. Veel politieke partijen voelen veel voor het alternatieve plan omdat het minder grote gevolgen zou hebben voor omwonenden en de omgeving. (www.omroepgelderland.nl)

** Essent Kabelcom dreigt de Stichting Kabelnet Veendam voor de rechter te slepen. De Veendammer kabelstichting geeft 90 digitale zenders door van Essent, maar stopt daar na een jaar al weer mee. Door dat besluit raken honderden Veendammers gedupeerd. Op korte termijn raken zij zenders kwijt. Veendam is de enige gemeente met een eigen kabelstichting. Het aanbod is beperkt en voorzitter Jan Tillema had met Essent een contract afgesloten voor extra digitale kanalen voor de duur van vijf jaar. Tillema wil daar nu van plotseling vanaf. Essent vindt dat contractbreuk en overweegt de kwestie voor te leggen aan de rechter. De politiek van Veendam maakt zich zorgen over de kwestie en vindt dat Tillema de problemen uitvecht over de ruggen van de kijkers. Gemeentebelangen en D66 pleiten voor maatregelen. Kabelvoorzitter Tillema wil niet inhoudelijk ingaan op de kwestie. (RTV Noord)

** Dikke vrienden zijn het nog steeds niet geworden: de stad Groningse CDA bestuurder Bert Westerink, momenteel wethouder in Delfzijl, en RTV Noord. Westerink is een van de weinige politici die in zijn weblog geen blad voor de mond neemt, en ook niet zijn best doet om bij de regionale media in het gevlei te komen. In de jongste aflevering op zijn weblog haalt hij felt uit naar RTV Noord. “Inwoners van Groningen, laat u niet in de luren leggen. Uit mijn reactie was weggeknipt wat de redactie niet kon gebruiken.” Lees verder.

** Het Woningbedrijf Rotterdam (WBR) heeft van drie wooncomplexen in de Rotterdamse wijk Delfshaven alle schotelantennes van de gevels verwijderd. Het WBR stoorde zich mateloos aan de vele schotels op balkon of gevel. Ook huurders en kopers ergerden zich overigens aan de schotelvervuiling. Voor het verwijderen van de schotels was volgens het WBR medewerking van de bewoners essentieel. Een voorwaarde om alle schotels van de gevels te kunnen verwijderen is namelijk dat zeventig procent van de bewoners akkoord moet gaan met het plaatsen van de Gemeenschappelijke Satelliet Ontvangst (GSO) en het verwijderen van de eigen schotel. De bewoners zijn echter, ondanks het gemis van de schotel, niet verstoken van hun f avoriete zenders. Op de daken van de complexen is nu een GSO geplaatst. Momenteel is het WBR de verwijdering van meer dan vijfhonderd schotels in Noord, Delfshaven en Feijenoord aan het voorbereiden. Voor een aantal andere complexen in Kralingen en Overschie zoekt het WBR naar alternatieven via digitale televisie. (Telegraaf).

** VVD-tweedekamerlid Fadime Örgü wil dat niemand mag worden uitgesloten van digitale themakanalen die publieke omroepen ontwikkelen. Dit stelde het kamerlid in reactie op de aankondiging van de AVRO dat het themakanaal AVRO Dier & Natuur TV later deze maand exclusief voor AVRO-leden in het Casemagebied voor digitale AVRO/Casema-abonnees beschikbaar zal worden gesteld. Overigens stelde een woordvoerder van de Raad van Bestuur van de NOS dat deze AVRO-activiteiten als verenigingsactiviteiten worden gezien en deze geen zeggenschap heeft daarover. Volgens Örgü mogen met gemeenschapsgeld gemaakte en verworven beelden niet alleen voor leden van een omroepvereniging beschikbaar worden gesteld. De VVD-mediawoordvoerster heeft media- staatssecretaris daarover om opheldering gevraagd.

** Voor het eerst in de veertigjarige geschiedenis van de Televizier-Ring zijn dit jaar vier in plaats van drie televisieprogramma’s genomineerd voor deze prestigieuze tv-prijs. Het zijn ‘Boer zoekt vrouw’ (KRO), ‘Gewoon Jan Smit’ (TROS), ‘Hart van Nederland’ (SBS6) en ‘Peter R. de Vries Misdaadverslaggever’ (SBS6). Dat bracht de organiserende AVRO maandag naar buiten. In de eerste stemronde van de Televizier-Ringverkiezing kon het publiek programma’s nomineren. Normaal resulteert dat in drie nominaties, maar omdat dit maal vier programma’s een gelijk aantal stemmen kregen, zijn zij alle vier genomineerd. De uiteindelijke winnaar wordt bepaald door een nieuwe stemronde, waarin het publiek via internet, telefoon en sms zijn voorkeur door kan geven. Voor de Gouden Stuiver – het beste jeugdprogramma van het afgelopen televisieseizoen – zijn genomineerd Buya (NCRV), Het Klokhuis (NPS) en AVRO ZipZoo: Coördinaat X (AVRO). Wendy van Dijk (SBS6), Yvon Jaspers (KRO) en Anita Witzier (KRO) maken kans op de Zilveren Televizier-Ster (tv-vrouw van het jaar). Carlo Boszhard (RTL4), Jochem van Gelder (NCRV) en Paul de Leeuw (VARA) strijden om de de Zilveren Televizier-Ster voor de tv-man van het jaar. De diverse ringen worden op 21 oktober uitgereikt tijdens het Gouden Televizier-Ring Gala, dat rechtstreeks wordt uitgezonden vanuit het Muziekgebouw aan ‘t IJ in Amsterdam. (ANP/Telegraaf)

** Kink FM is op vandaag gestart met het podcasten van haar radioprogramma’s. De komende week zullen de ‘Outlaw 666’ en het 10-jarige jubileum van het programma ‘X-Rated’ als eerste op te vragen zijn als podcast. In een iets later stadium komt daar een groot aantal Kink FM-programma’s bij. Een paar maanden geleden startte Kink FM met het online aanbieden van interviews met een groot aantal bekende bands, in samenwerking met de website toazted.com. Toen opende het alternatieve radiostation al de website kinkfmpodcasts.com. De programma’s die Kink FM als podcast aanbiedt zijn te vinden via kinkfm.com/podcasts.php. (via Radiofreak)

Nederlander eet, praat en belt voor tv

Meer dan driekwart van de Nederlanders zit elke dag voor de televisie. Zij kijken gemiddeld twee tot drie uur per dag, maar doen dat niet erg gecontreerd: de Nederlandse kijker praat, belt en eet voor de tv. Dat blijkt uit het onderzoek Voor de buis in Nederland dat vanmiddag in Den Haag zou worden gepresenteerd. Telecombedrijf KPN en onderzoeksbureau TNS Nipo hebben het kijkgedrag in Nederland onderzocht. Ruim 38.000 mensen ouder dan veertien jaar hebben tussen 22 augustus en 5 september een lijst met vragen over hun kijkgedrag ingevuld op de website www.voordebuis.nl..Een derde van de kijkers blijft thuis voor hun favoriete programma, aldus het rapport. Weinig mensen kijken echter gericht naar een uitzending. Ruim de helft van de kijkers voert een gesprek tijdens het televisie kijken. Ook bellen zij ondertussen, ze sturen sms-jes of ze werken op de pc. Zelf bellen mag wel, maar gebeld worden is de grootste ergernis tijdens het tv-kijken. Een kwart van de Nederlandse kijkers houdt de televisie aan tijdens het avondeten; 12 procent van de ondervraagden eet altijd bij de tv. KPN wil graag weten hoe Nederlanders televisie kijken, want het telecombedrijf biedt sinds een jaar zelf digitale televisie aan als alternatief voor kabeltv.Volgende week breidt KPN zijn aanbod uit met een zogeheten personal video recorder (PVR). Met deze digitale videorecorder kunnen kijkers onder meer een uitzending pauzerenen terugspoelen. Zo hoeft de tv-kijker niks meer te missen, bijvoorbeeld als de telefoon gaat of als het tijd is voor een kop koffie. De fotograaf Morad Bouchakour, onder meer bekend van de fototentoonstelling Document Nederland: Feest! uit 2002, bracht voor het onderzoek de Nederlandse cultuur rond tv-kijken in beeld. Zijn foto’s zijn te zien op www.nrc.nl/media. (NRC Handelsblad)

Kort medianieuws

** De Opta, de toezichthouder van de telecombedrijven, kan in de toekomst de kabeltarieven voor de afnemers reguleren, als er geen sprake is van daadwerkelijke concurrentie. Tot dusver gaat de Opta alleen over de prijzen voor het transport van de beelden over de kabel en niet over de prijzen van de programma’s, waaronder betaal-tv. De Opta kan in het wetsvoorstel een prijsmaatregel opleggen om te voorkomen dat door gebrek aan concurrentie buitensporig hoge prijzen worden gevraagd aan de consument voor de programma’s. De wetswijziging is vooral van belang voor situaties waarin kabelexploitanten en commerciële omroepen samen overeenkomen de programma’s niet in het basispakket te plaatsen. Op grond van de mediawet kan dan niet worden ingegrepen. In de toekomst moet de Opta dat wel kunnen op basis van de telecomwet. (ANP)

** Matsushita, het moederbedrijf van Panasonic, heeft een chip ontwikkeld waarmee breedbandinternet via het lichtnet mogelijk is. Deze technologie bestond al eerder, maar daarbij was de snelheid altijd onder de 10 megabit per seconde. De nieuwe chip van Matsushita maakt het echter snelheden mogelijk van 170Mbit per seconde. Dat is ruim acht keer sneller dan de snelste particuliere adsl-verbinding in Nederland. De ontwikkelaar denkt nu echter niet alleen aan toepassingen op de pc, maar vooral aan integratie in huishoudelijke apparaten als de koelkast of de wasmachine. (Telegraaf)

** De nieuwe websites van het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant waren maandag niet overal goed te openen. ,,Een stom storinkje” was de oorzaak, legde adjunct-hoofdredacteur H. Blanken uit. Aan het begin van maandagavond was het probleem verholpen, meldde Blanken. Voorzitter Lensink van de projectgroep die de sites ontwikkelde stelde dat de storing weliswaar klachten opleverde, maar dat de reacties over de nieuwe sites verder positief zijn. (ANP)

** Een projectgroep binnen uitgeverij Wegener gaat bekijken hoe de kranten van het bedrijf, waaronder BN De Stem en de PZC, er in de toekomst uit gaan zien. Voor het eind van het jaar moet duidelijk worden of de kranten in het kleinere tabloid-formaat verder gaan. Verder wordt onderzocht of de bij Wegener aangesloten kranten intensiever kunnen gaan samenwerken. Of dit uiteindelijk zal leiden tot één krant voor Zuid-Nederland met regionale katernen is nog niet duidelijk. (o.a. Omroep Zeeland)

** Na de regio’s IJsselland (Zwolle en omstreken) en Twente is besloten dat het radiostation Rebecca FM ook in de provincies Friesland, Groningen en Drenthe in 2006 via de kabel wordt doorgegeven. Door de populariteit van het ingevoerde classic rockformat en de regionale binding is besloten om de zender hun plaats op de kabel te laten behouden. Robert Siefers, sales manager: ‘Door het grote aanbod van radiozenders moeten er soms keuzes gemaakt worden. Enige tijd was er onzekerheid of onze doorgifte zou worden gecontinueerd, maar gelukkig is er voor gekozen om Rebecca FM een plaats op de kabel te geven.’ (Adformatie)

** Nederland 2 was met een marktaandeel van 16,9 procent afgelopen week marktleider op tv (tijdvak 18.00-24.00 uur (6+). De publieke zenders hadden een gezamenlijk aandeel van 35,2 procent: Nederland 1 had 12,2, Nederland 3 6,1. RTL4 had een aandeel van 15,4, RTL5 5,6 procent en RTL7 3,8. De RTL-zenders komen daarmee samen op 24,8. SBS6 had 9,8, Net5 5,2 en Veronica 3,9. Samen komen de SBS-zenders uit op 18,9. Talpa scoorde net als vorige week 8,0 procent. Best bekeken programma was de Champions League-wedstrijd Ajax-Arsenal met 2,57 miljoen kijkers, Fenerbahce-PSV werd door 2,43 miljoen kijkers gezien. De Wedstrijden van gisteren trokken 2,30 miljoen kijkers. Spoorloos had 2,25 miljoen kijkers en het Journaal van 20.00 uur op maandag was goed voor 2,13 miljoen kijkers. (Adformatie)

** De nummer een en de nummer twee onder de Britse kabelbedrijven gaan samen. Voor ongeveer 6 miljard dollar koopt NTL, de grootste, zijn kleinere concurrent Telewest. De transactie vindt plaats in zowel aandelen als met contant geld, zo is maandag bekendgemaakt. Beide bedrijven stonden in 2002 door een enorme schuldenlast op de rand van faillissement. Sinds die tijd doken er geregeld geruchten op dat NTL en Telewest zouden samengaan. Door de overname krijgt BSkyB, de grootste aanbieder van kabel-tv in het land, grotere concurrentie. Eind maart telde BSkyB, eigendom vam mediamagnaat Rupert Murdoch, 7,7 miljoen tv-abonnees. NTL had er 3,19 miljoen en Telewest 1,82 miljoen. De nieuwe combinatie komt onder leiding te staan van NTL’s topman Simon Duffy. Naar alle waarschijnlijkheid zal er in 2006 meer dan een kwart van de in totaal 19.000 banen worden geschrapt. (ANP/DFT)

** Aandeelhouders van SBS Broadcasting hebben toestemming gegeven voor de verkoop van het mediabedrijf aan de investeringsbedrijven Permira en Kohlberg Kravis Roberts & Co (KKR). Dat heeft SBS Broadcasting vandaag laten weten. De verkoop wordt naar verwachting in de tweede helft van oktober afgerond. Het Britse Permira en het Amerikaanse KKR boden eind augustus 46 euro per aandeel in contanten. Het bod waardeert SBS op een kleine 1,7 miljard euro. Inclusief schulden en minderheidsbelangen betalen de bedrijven 2,1 miljard euro. (ANP) (ANP)

** De Vlaamse kranten De Standaard en Het Nieuwsblad, Het Volk en De Gentenaar zien er vanaf vandaag anders uit. Het Nieuwsblad, Het Volk en De Gentenaar gaan De Standaard achterna en verschijnen vanaf nu op het kleinere tabloidformaat (36×26 cm). De indeling van de krant blijft dezelfde: nieuws, sport, de Life-katern en streeknieuws. De Standaard verschijnt al een tijdje op klein formaat, maar past nu ook de lay-out aan van de krant. Opvallend is de verandering van lettertype en de nieuwe look van de katernen. Ook de website De Standaard On Line zit in een nieuw kleedje. Het betalende luik van de website en het gratis gedeelte zijn nu duidelijk van elkaar gescheiden.

** Scenarist Frank Ketelaar heeft zondag de Zilveren Krulstaart, de prijs voor het Beste Scenario Televisiedrama 2004-2005 ontvangen. Hij kreeg de prijs voor het scenario van het televisiedrama De Band. Ketelaar heeft onder meer de speelfilm In Oranje en de telefilm 10 voor 6 als scenarist op zijn naam staan. De winnaar werd gekozen door de bezoekers van de Dag van het Scenario. Deze dag wordt jaarlijks georganiseerd door het Netwerk Scenarioschrijvers en het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties. Doreen Boonekamp, directeur van het Nederlands Film Festival reikte de Krulstaart in Utrecht aan hem uit. Winnaars van voorgaande jaren waren Maria Goos met het scenario van Cloaca, Robert Alberdingk Thijm met het scenario van De Daltons en met het scenario voor de dramaserie Dunya & Desie en Alma Popeyus en Hein Schütz met het scenario van De Enclave. (ANP)

** Internet levert de Naaldwijkse kabelaar CAIW het meeste geld op. Vorig jaar steeg de omzet tot ruim 27 miljoen euro, vier miljoen meer dan in 2003. Dat blijkt uit het jaarverslag. Caiway zag het aantal internetabonnees groeien naar de 60.000. Vergeleken met 2003 is dat een toename van 20 procent. Per internetaansluiting verdient Caiway niet veel, omdat nieuwe klanten vaker voor goedkope abonnementen kiezen. Ook gaat het weer een beetje beter met de verkoop van radio- en televisie-abonnementen. (RTV West)

** In Italië verschijnen het hele weekend zo goed als geen kranten, omdat de journalisten staken. Ze hebben voor 48 uur het werk neergelegd. De journalisten zijn ongerust over hun beroepscontract. Dat loopt eind dit jaar af. De onderhandelingen over een nieuw contract verlopen moeilijk. De Italiaanse journalisten en werkgevers raken het niet eens over ondermeer lonen en contracten van bepaalde duur. De tv- journalisten hebben een staking aangekondigd op 7 oktober. (VRT)

** NRC Handelsblad- redacteur Joyce Roodnat krijgt de Louis Hartlooper Prijs voor de beste filmpublicatie in 2005. Roodnat krijgt de prijs voor haar artikelenreeks ‘Europese Filmklassieken’ in M, het maandelijkse magazine van NRC Handelsblad. (NRC)

** VRT-nieuwsanker Bavo Claes presenteerde vrijdagavond de laatste keer Het Journaal. De journalist verlaat de VRT wegens gezondheidsredenen. “Dat was het, ik wens u nog een hele goede nacht en een mooi weekend”, sloot de 56-jarige nieuwsanker zijn laatste Het Journaal Laat af. Bavo Claes studeerde Romaanse talen en werkte twee jaar als assistent. Daarna ging hij aan de slag als tv-journalist bij de openbare omroep. Claes werkt momenteel aan zijn tweede roman. In 1998 publiceerde hij zijn debuutroman “Kraai”. (VRT)

** Nadat Forward Media de naam voor haar nieuwe managersconcept twee keer heeft moeten wijzigen, gaat de Bossche uitgever nu verder onder de naam Brisk Magazine. Het eerste nummer van Brisk Magazine verschijnt vandaag in een oplage van 150.000 exemplaren. Op die datum is ook de site live. Het eerste nummer van Brisk is naamloos verschenen. Onder druk van VNU en op straffe van een boete van 250.000 euro mocht Forward Media de tweede naam Boost Magazine niet gebruiken. De naam Fast Forward werd al eerder verboden. (Adformatie)

** fabchannel.com, de site met streaming video van onder meer concerten in Paradiso en Melkweg, is genomineerd voor de Prix Europa. Bij de 30 nominaties in de categorie Internet zijn slechts 2 Nederlandse inzendingen die kans maken op de ‘Prix Europa Exploration Award’. Fabchannel neemt het op tegen producties van BBC, Arte-Tv en vele anderen. Het doel van Fabchannel is het promoten van live muziek. Elke week worden concerten, festivals, competities en lezingen vanuit Paradiso en Melkweg live online uitgezonden. Wereldwijd kan iedere muziekliefhebber de concerten gratis en op elk gewenst tijdstip volgen. De Prix Europa bestaat sinds 1987. De European Broadcasting Union nodigt ieder jaar de beste multimediaproducties van Europa in Berlijn uit. (Adformatie/persbericht)