Media kort: oktober 2006

VVD wil zendtijd kerkgenootschappen niet afschaffen

De VVD is teruggekomen op haar plan om de subsidie voor levensbeschouwelijke omroepen af te schaffen. Programma’s rond zingeving die door levensbeschouwelijke omroepen worden gemaakt verdienen volgens de VVD nu juist bijzondere steun. Dat blijkt uit de antwoorden die de VVD heeft opgesteld voor de levensbeschouwelijke stemwijzer van het RKK die op 4 november op katholieknederland.nl online gaat. In januari wilde de partij de zendtijd voor kerkgenootschappen nog afschaffen. Op de vraag of de overheidssubsidie aan levensbeschouwelijke omroepen moet worden afgeschaft, antwoordt de VVD met een helder ‘nee’. De partij zegt dat “een sterke publieke omroep” nodig is die onder meer de levensbeschouwelijke programma’s aanbiedt, die de commerciële omroepen niet maken. “Juist daar waar het gaat om programma’s rond zingeving, ligt het voor de hand deze omroepen te blijven steunen”, aldus de VVD. 

Ontevredenheid over kabelaar CAIW

Westlanders die gebruik maken van kabelexploitant CAIW klagen massaal over storingen. Bij de helpdesk komen dagelijks ruim honderd telefoontjes binnen van mensen die jammeren over internet dat er om de haverklap uitligt, krakende telefoons en storende radio’s en tv’s. Dit bericht dagblad De Telegraaf vandaag. Suzanne Huis uit Naaldwijk heeft per 1 juli internet via de kabel en welgeteld heeft ze er een maand fatsoenlijk gebruik van kunnen maken. Internet ligt er standaard uit. „We hebben al tig keer geschreven en gebeld, maar worden van het kastje naar de muur gestuurd en zijn zelfs ronduit onbeschoft behandeld.” Een paar keer is er een monteur aan te pas gekomen, maar binnen de kortste keren doet het probleem zich weer voor. „Om gek van te worden”, aldus Huis, die graag een andere provider zou zoeken, maar aan een jaarcontract vastzit. Jan Middendorp uit Honselersdijk ervaart regelmatig hoe het beeld van zijn televisie vervormt. „En natuurlijk altijd net wanneer het spannend is.” Ook klachten over telefoongesprekken zijn niet van de lucht. Gebruikers hebben last van een oorverdovende ruis, lijnen die wegvallen of helemaal dood zijn. CAIW zegt zich niet te kunnen herkennen in de klachten. „Er is zeker geen sprake van een collectief falen van ons systeem”, licht woordvoerder Hans van der Giessen toe. Cijfers wijzen uit dat bij de storingsdienst of helpdesk dagelijks ongeveer 50 telefoontjes uit het Westland binnenkomen die betrekking hebben op radio en televisie. De helft gaat over aansluitingsproblemen en de rest is te wijten aan storingen op het netwerk. Verder komen er dagelijks zo’n 60 klachten binnen over internet, aangevuld met zo’n 200 die eenvoudig telefonisch te verhelpen zijn. „En dat is alles, voor bijna 100.000 Westlandse abonnees”, benadrukt Van der Giessen. „Maar het blijft natuurlijk ons doel storingen snel en goed op te lossen.” (Telegraaf)

UIT DE MEDIA:

** De NOS heeft per 1 november Miriam Sluis (39) benoemd tot correspondent voor de Nederlandse Antillen en Aruba. Volgens de omroep is het de eerste keer dat de overzeese gebiedsdelen een eigen NOS-correspondent krijgen, aldus een woordvoerder dinsdag. Tot dusver deed Suriname-correspondent Hennah Draaibaar de Antillen erbij. ,,In de praktijk blijkt dit niet altijd praktisch”, meldt de NOS-zegsman. ,,De Antilliaanse-Arubaanse gemeenschap is zo klein en hecht, dat het moeilijk is vanaf een grote afstand toegang te krijgen zonder snel te vervallen in incidentenjournalistiek. Ook de specifieke staatskundige relatie met Nederland vraagt om een correspondent die de eilanden van binnenuit kent.” (ANP/Planet)

** Digitale televisiezender Sport1 heeft voor een periode van drie jaar een overeenkomst met de Amerikaanse National Basketball Association (NBA) gesloten voor de exclusieve live rechten van wedstrijden uit deze meest prestigieuze basketbalcompetitie ter wereld. Ook is in de overeenkomst met de NBA opgenomen dat Sport1 de exclusieve live rechten heeft voor de ‘NBA Europe Live events,’ waarin Amerikaanse NBA-teams het in het voorseizoen opnemen tegen Europese topploegen. (Sport1)

** Catherine Keyl stopt op donderdag 23 november met het presenteren van ‘MAX & Catherine’, het middagprogramma dat ze sinds september vorig jaar presenteert. De presentatrice wordt vervangen door haar MAX-collega Martine van Os (49). Catherine had al aangegeven te willen stoppen, maar doet dat nu eerder dan verwacht.

** De resultaten van de KPN-divisie Vast, waaronder ook digitale televisie valt, staan al enige tijd onder druk. Ook weer in het derde kwartaal. Wel blijft het aantal klanten voor digitale tv stijgen. Dat blijkt uit de cijfers van het derde kwartaal die KPN vandaag bekendmaakte. Het aantal klanten kwam in het derde kwartaal uit op 245.000. Sinds kort biedt KPN ook live voetbal aan samen met Tele2. Aankomend weekeinde denkt KPN de 10.000ste klant binnen te halen, zei topman Ad Scheepbouwer vanmorgen in een toelichting. (Adformatie)

** Omroep Flevoland geeft de komende weken gratis decoders weg, waarmee kijkers na 11 december het digitale tv-signaal kunnen ontvangen. De decoders zijn bedoeld voor kijkers in bijvoorbeeld het buitengebied, die vanaf 11 december niets meer hebben aan hun oude sprietantenne. Op die dag verdwijnt namelijk het oude analoge tv-signaal. Een alternatief is dan een aansluiting op de kabel, maar dat is niet altijd mogelijk. Omdat Omroep Flevoland deze kijkers niet wil verliezen, biedt zij de decoders samen met KPN gratis aan. Dit zolang de voorraad strekt. (via Omroep Flevoland)

** De EBU (European Broadcasting Union) heeft formeel bezwaar aangetekend tegen het besluit van de IOC om de finales van het turnen en het zwemmen bij de Olympische Spelen in Peking van 2008 in de ochtenduren af te laten werken. Het besluit van het IOC is een knieval voor de Amerikaanse zender NBC die de finales nu in de vroege avond uit kan zenden. Voor Europa betekent dit dat de finales ‘s nachts worden uitgezonden. De EBU, een samenwerkingsverband van de publieke omroepen van vrijwel alle Europese landen, zegt dat wereldwijd de tv-kijkers meer gebaat zijn bij finales in de avond. Zij eist nu dat het IOC op haar schreden terugkeert.(NOS)

** Op het educatieve televisiefestival Japan Prize in Tokio heeft de KRO drie prijzen in de wacht gesleept. Het gaat om een prijs voor de korte jeugdfilm Voetbal voor vrede (Heading for Piece) en twee tweede prijzen voor de programma’s Tekentijd en ffBackstage. De jeugdfilm kreeg de Unicef Prijs. Voor Tekentijd ontving de KRO de tweede prijs in de categorie Early Education. In de categorie Youth Education kreeg ffBackstage de tweede prijs. De Japan Prize is een van de belangrijkste festivals voor programma’s met een educatieve waarde. (planet/ANP)

** Talpa begint 28 november met een nieuw dagelijks programma in de vooravond: De Bruiloft Van….In elke uitzending staat de huwelijksdag van een koppel centraal. Geen trouwdag is dezelfde, belooft Talpa. Ieder stel heeft zijn eigen verhaal, zijn eigen wensen en zijn eigen budget. Het gaat bijvoorbeeld om een homopaar, een uitgehuwelijkt stel, een koppel dat als maagd het huwelijk ingaat, of een stel dat al kinderen uit eerdere relaties heeft. De Bruiloft Van… is elke werkdag te zien, om 19.00 uur. De eerste uitzending is de dag na de finale van Big Brother 2006. (ANP/Planet)

** Gerard de Kloet is de nieuwe eindredacteur van NOS Headlines op Radio 3FM. Hij volgt daarmee Arjan Penders op die de nieuwe programmaleider radio van BNN wordt. Penders heeft zich dan ruim zes jaar bezig gehouden met eerst het 3FM Nieuws, dat later overging in NOS Headlines. De Kloet werkt sinds 1 januari 2004 als verslaggever en nieuwslever voor NOS Headlines. Daarvoor was hij al werkzaam voor de Wereldomroep en Omroep Brabant. (Radiofreak)

** Vrienden van de vermoorde journalist Louis Sévèke uit Nijmegen gaan vrijdag spandoeken ophangen op de plek waar hij vorig jaar is vermoord. Met de doeken willen ze getuigen van de moord oproepen, die zich nog niet bij de politie hebben gemeld. Bewoners en winkeliers van de Van Welderenstraat en de Eibrachtstraat zijn maandagmiddag op de hoogte gesteld van de actie. De spandoeken zullen er twee weken blijven hangen. Volgende week woensdag is het een jaar geleden dat Sévèke is vermoord. Dat wordt herdacht met een tocht langs zijn laatste route. (omroepgelderland)

** De Rotterdamse journalist Ruud Elmendorp heeft in Berlijn een belangrijke internationale prijs gewonnen: hij maakte de beste televisiereportage als video-journalist. Dat wil zeggen dat hij alleen werkt, zonder cameraploeg. Elmendorp kreeg de prijs voor zijn verslag van een ontmoeting met Joseph Kony, de leider van het gewelddadige rebellenleger van kindsoldaten in Noord-Uganda. Hij filmde het eerste publieke optreden van Kony in twintig jaar. (via Radio Rijnmond)

** Omroep Amersfoort en RTV Eemstad gaan fuseren. Dat hebben beide organisaties gisteren bekendgemaakt. Oudgediende Omroep Amersfoort en nieuwkomer RTV Eemstad streden de afgelopen maanden elk afzonderlijk om de zendmachtiging voor Amersfoort en Leusden. Onder leiding van Ed van Westerloo, oud-directeur van de NOS, bereikten de organisaties alsnog een akkoord over samenwerking. Gisteren werden de handtekeningen gezet. De Amersfoortse gemeenteraad had sterk aangedrongen op een krachtenbundeling. De nieuwe omroep vraagt bij het Commissariaat voor de Media een zendmachtiging aan voor de komende vijf jaar. Een naam voor de omroep moet nog worden bedacht. De leiding van de lokale omroep komt in handen van een directeur/hoofdredacteur. Voor deze functie wordt een sollicitatieprocedure begonnen. RTV Eemstad voelde aanvankelijk weinig voor samenwerking omdat Omroep Amersfoort er financieel slecht voor staat. Dit bezwaar is komen te vervallen omdat de gemeente Amersfoort het tekort (36.000 euro) van Omroep Amersfoort eenmalig wil bijpassen. De nieuwe omroep vraagt van Amersfoort en Leusden een jaarlijkse subsdie van 150.000 euro. Eenmalig moeten de gemeenten 380.000 euro investeren om verouderde apparatuur te vervangen. (AD/AC)

** Satellietbedrijven SES en Eutelsat willen samenwerken om videobeelden, radio en andere data rechtstreeks naar gsm’s, laptops en auto’s te sturen. Daarvoor zouden ze de zogenaamde ‘S-Band’ gebruiken van de nieuwe satelliet W2A die eind 2009 wordt gelanceerd. De twee bedrijven willen een nieuwe onderneming in het leven roepen voor de dienst. Mobiele videodiensten zijn volgens SES een grote, nog niet ontwikkelde markt in Europa. Video via satelliet biedt volgens het bedrijf een aanvullend aanbod naast de televisiekabel. De investeringen voor het project worden op 130 miljoen euro geschat. (GvA)

** De Liberaal Democratische Partij (LibDem) heeft een kort geding aangespannen tegen het Instituut voor Publiek en Politiek (IPP), de organisatie die verantwoordelijk is voor de StemWijzer. De partij vindt het niet eerlijk dat de StemWijzer bij het stemadvies zes politieke partijen, waaronder de LibDem, niet automatisch meeneemt in het stemadvies. Dat meldde lijsttrekker Sammy van Tuyll van de LibDem zondagavond. Het kort geding dient maandagmiddag bij de rechtbank in Amsterdam. De gebruiker van de StemWijzer moet van tevoren in een apart scherm aanvinken of hij de zes partijen al dan niet in het advies wil laten meetellen. Volgens Van Tuyll zijn veel mensen zich daarvan niet bewust, waardoor ze geen objectief stemadvies krijgen. (Gooi en Eemlander/ANP)

** De publieke regionale radiozender Omrop Fryslân zal vanaf 31 oktober tijdelijk vanaf de zendmast in Smilde gaan uitzenden. De tijdelijke verhuizing heeft te maken met werkzaamheden aan de mast in het Friese Irnsum, waar Omrop Fryslân normaal van uitzendt. Deze werkzaamheden zullen ongeveer 2 maanden in beslag nemen en bestaan uit het plaatsen van een nieuw antennesysteem waardoor de ontvangst van de regionale radiozender verbeterd moet worden. (Louw O.)

UIT DE MEDIA:

** Het radioprogramma Surplace keert per direct terug op Omroep Venlo. Het programma werd eerder deze maand geschrapt omdat in het programma kritiek werd geuit over interne zaken. Na overleg van de programmamakers met de directeur Robert Bouten is afgesproken dat Surplace met onmiddellijke ingang weer terugkeert op Omroep Venlo. Beide partijen hebben aangegeven dat de beslissing van enkele weken geleden een te snelle beslissing is geweest. Surplace is zondagavond om zes uur te beluisteren. (Limburgs Dagblad)

** Uitgeverij Wegener wil via de rechter voorkomen dat hun oud-directeur redactionele ontwikkeling en beheer, Ben Rogmans, hoofdredacteur wordt van de gratis kwaliteitskrant die investeerder Marcel Boekhoorn en PCM op de markt willen brengen. Wegener beroept zich in een kort geding tegen Rogmans, dat op 8 november dient, op het non-concurrentiebeding. Dat beding bepaalt dat een werknemer geen werkzaamheden mag verrichten bij een concurrent. Rogmans ziet de gerechtelijke stappen van zijn voormalige werkgever met vertrouwen tegemoet. ‘Dat non-concurrentiebeding stond inderdaad in mijn contract, maar alleen in een vorige functie die ik bij Wegener had. Blijkbaar gaat het bedrijf ervan uit dat het beding ook gold voor mijn laatste functie bij Wegener, maar daarover bestaat uitgebreide jurisprudentie.’ (Volkskrant)

** Krantenuitgever HDC Media krijgt 275.000 euro van het Bedrijfsfonds voor de Pers voor onderzoek naar de haalbaarheid van nieuwe regionale uitgaven. Hetzelfde bedrag wordt ook mog eens als krediet verstrekt. HDC wil kranten gaan maken die niet dagelijks verschijnen, met een nieuwe redactionele formule in combinatie met een website en een goedkoper abonnement. De kosten van het onderzoek bedragen in totaal 1,1 miljoen euro. HDC Media geeft onder meer het Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad en De Gooi- en Eemlander uit. (RTV NH)

** De salarissen van omroepmedewerkers zouden niet hoger mogen zijn dan 130.000 euro. Fenna Vergeer (SP) wil dit voorstellen als maandag de Tweede Kamer de mediabegroting bespreekt. „Een behoorlijk aantal presentatoren, deejays en bestuurders verdient nu meer dan de minister-president”, schrijft Vergeer in een persbericht. „We hebben afgesproken dat mensen in overheidsdienst en mensen die vooral met publiek geld betaald worden niet meer verdienen dan de premier.” Volgens een woordvoerder van de Publieke Omroep wordt er al voorzichtig omgesprongen met salarissen van prominente presentatoren. „Een aantal jaar geleden vertrokken diskjockeys Edwin Evers en Rob Stenders o mdat we niet aan hun commerciële salariseisen wilden voldoen.” (NRC)

** De positie van Tros-voorzitter Karel van Doodewaerd staat opnieuw onder druk nu afgelopen dinsdag het personeel de vertrouwensvraag al aan de orde stelde. De vakbonden gaan alle medewerkers vragen of zij nog vertrouwen hebben in hun voorzitter. Van Doodewaerd zelf maakt zich geen zorgen over zijn positie. In de Volkskrant zegt hij: ‘Ik heb de volle steun van algemeen bestuur en ledenraad. Het personeel gaat niet over mijn positie.’ Afgelopen zomer haalde Van Doodewaerd de woede van een deel van het bedrijf op de hals toen hij een joint venture wilde sluiten met het productiebedrijf D&D. De deal werd vervolgens afgeblazen. Later ontstond een rel over een overeenkomst waardoor D&D schadeloos zou worden gesteld. (Adformatie)

** Het bureau discriminatiezaken in Den Haag heeft tegen de bekende Hagenaar Henk Bres een klacht ingediend bij de Raad voor de Journalistiek. Bres heeft in een column in een huis-aan-huiskrant Duitse voetballers uitgemaakt voor moffen. Een week later liet hij weten dat mensen die kritiek uiten op die uitspraak van hem aan het gas mogen. „Hij heeft daarmee wat ons betreft de grenzen van de vrijheid van meningsuiting overschreden”, aldus Maaike Bouma van het discriminatiebureau vrijdag. (Telegraaf)

** Radio Rijnmond is sinds de herindeling van de FM-frequenties niet meer in de hele regio te ontvangen. Nu blijkt, drie jaar later, dat hier niets aan te doen is en dus kunnen delen van Leerdam bij een ramp geen radio-informatie ontvangen. Volgens het ministerie van Economische zaken kunnen er geen extra steunzenders worden geplaatst, omdat er geen frequenties meer over zouden zijn. Burgemeester Victor Molkenboer van Leerdam heeft hier een brief over gehad waarin staat dat er een uitgebreid onderzoek van het ministerie is geweest.De burgemeester heeft zijn twijfels bij dit onderzoek en wil zelf nog kijken of er toch iets aan gedaan kan worden. Hij kijkt daarnaast naar andere mogelijkheden, waaronder sms-alert en samenwerking met TV Rijnmond. (R Rijnmond)

** De spotprenten van de profeet Mohammed in de Deense krant Jyllands- Posten , die tot ‘cartoonrellen’ in veel islamitische landen leidden, zijn niet in strijd met de Deense wet. Dat heeft een rechtbank in Denemarken gisteren bepaald. Twaalf Deense moslimorganisaties hadden Jyllands-Posten aangeklaagd wegens smaad. De spotprenten leidden dit voorjaar tot gewelddadige protesten waarbij enkele tientallen doden vielen. (AP/NRC)

** Radio 227 zal hoogstwaarschijnlijk per 1 januari niet meer te horen zijn via de kabelnetwerken van Essent, Casema, UPC, CAIW en Delta Kabel. Dit bericht Look Boden, eigenaar van Radio 227, in het forum van de radiozender. Eerder was al bekend geworden dat de commerciële radiozender eenzijdig contracten met een aantal kabelaars had opgezegd. Dit nieuws was uitgelekt middels een brief van Radio 227 die aan diverse programmaraden was gestuurd om deze instanties op de hoogte te brengen van de plannen van Radio 227. De brief is door de programmaraad van Zoetermeer op haar website geplaatst. Radio 227 zal nog te beluisteren blijven via een aantal kleine kabelnetwerken en via Internet. 

Gemeente Den Haag wil stoppen met subsidie FunX

De gemeente Den Haag is voornemens de subsidie aan de multiculturele jongerenzender FunX niet te verlengen. Dat blijkt uit een verklaring die deze zomer gestuurd is aan voormalig staatssecretaris Medy van der Laan (Cultuur, D66) en de vier grote steden waarover dagblad Spits vandaag bericht. Deze mededeling van wethouder Baldewsingh (PvdA) van media is onder meer opmerkelijk omdat sindsdien wel nieuwe projecten gestart zijn met FunX. Op 4 september jongstleden nog startte een samenwerking met de wethouder Jeugd en FunX om het contact tussen gemeente en Haagse jongeren te verstevigen. Bovendien erkent Den Haag het succes van de zender en stelt voor nog eenmaal E 250.000 te verstrekken over de periode van 2007-2008. Het ministerie van OC&W geeft geen commentaar op het bestaan van de brief. Wel geeft een woordvoerder aan dat er gesproken wordt over de toekomst van FunX. „Dat gebeurt met de G-4 steden.” Ofwel Utrecht, Rotterdam en Amsterdam. De woordvoerder wil niet ingaan op de vraag wat het voor de toekomst van FunX zou betekenen als Den Haag ‘eruit zou stappen’. „Wij gaan er vooralsnog niet van uit dat deze vraag aan de orde zal komen.” De woordvoerster van Baldewsing zegt op de vraag of het standpunt van de gemeentewethouder klopt: „Wij geven geen inhoudelijk commentaar. Vandaag wordt er gesproken over de toekomst van FunX. De subsidies van de G-4 en het Rijk lopen immers eind van het jaar af. Pas na de gesprekken maken wij ons standpunt bekend.”

UIT DE MEDIA:

** Er moet meer worden gedaan om internetten in de trein te faciliteren. De SP vraagt verkeersminister Peijs zich hiervoor in te zetten. “Door de service in de treinen te verbeteren, wordt de trein en stuk aantrekkelijker voor de forensen”, zegt SP-Kamerlid Arda Gerkens. Het is volgens Gerkens hard nodig om het openbaar vervoer uit de neerwaartse spiraal te halen. Steeds meer mensen beschikken over een laptop. Op een aantal grotere stations kunnen deze laptops verbinding maken met internet. Tijdens de treinrit zelf lukt dit nog niet, zo stelt de SP vast. Gerkens: “Technici wijzen er al een tijdje op dat snel internet tijdens een treinrit mogelijk is en niet eens veel geld hoeft te kosten. Het is zonde als de NS deze kans laat liggen. Daarom vraag ik de minister om de NS te stimuleren snel internet in de treinen mogelijk te maken.” (Automatiseringgids / R Zaal)

** Dagblad Trouw en de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam hebben een eigen stemwijzer ontworpen. De partijen vinden dat de huidige stemwijzers er vanuit gaan dat kiezers zich laten leiden door de inhoud van de programma’s van politieke partijen. Volgens Trouw en de VU is dat niet zo. Stemmers kunnen op www.kieskompas.nl onder meer aangeven wat ze van Jan Peter Balkenende vinden en hoe zij terugkijken op de afgelopen jaren. De website is vanaf donderdag online.

** Justitie in Rusland is een onderzoek begonnen naar een aantal ex-agenten die mogelijk achter de moord op de journaliste Anna Politkovskaja zitten. De mannen zouden haar uit wraak voor een artikel over Tsjetsjenië hebben vermoord of laten ombrengen, meldt de Russische krant Kommersant op gezag van bronnen binnen justitie. Politkovskaja schreef de afgelopen jaren artikelen over drie agenten die een 30-jarige man zonder duidelijke reden hadden opgepakt en vermoord. Eén agent werd tot 11 jaar cel veroordeeld. De andere twee worden nog gezocht. Politkovskaja werd begin deze maand in haar appartementencomplex in Moskou doodgeschoten. De journaliste was zeer kritisch over het beleid van de Russische president Poetin, vooral wat betreft de oorlogsvoering in de opstandige Russische deelrepubliek Tsjetsjenië. (RTL Nieuws)

** Frans Bauer presenteert komend weekend de NL Top 20, een overzicht van de 20 populairste Nederlandstalige singles van deze week. Dit radioprogramma wordt normaal gepresenteerd door Chiel Montagne. In deze speciale uitzending ontvangt Frans Bauer zangeres en actrice Mariska van Kolck. De NL Top 20 met Frans Bauer wordt zondag 29 oktober van 12.00u tot 14.00u uitgezonden op Radio Rembrandt. Het programma wordt ook uitgezonden door tal van Lokale Omroepen. Meer informatie en live-stream vind je op http://www.radiorembrandt.nl/. Radio Rembrandt is ook te beluisteren via de digitale-diensten van UPC (kanaal 79) en Casema (kanaal 690).

PvdA: Themakanalen gratis beschikbaar via de kabel

De PvdA wil dat de themakanalen van Publieke Omroep, die de omroeporganisatie woensdag presenteerde, voor iedereen gratis beschikbaar zijn. Tijdens de behandeling maandag van de mediabegroting in de Tweede Kamer gaat PvdA-woordvoerder Martijn van Dam vragen aan minister Maria van der Hoeven (Media) of zij hiervoor wil zorgen. Van Dam vermoedt dat hiervoor de Mediawet moet worden aangepast, maar vindt daar alle reden toe. “Kijkers moeten niet dubbel hoeven betalen voor publieke tv-programma’s. Eerst via hun belastinggeld en vervolgens via hun bijdrage aan de kabelaars. Die zijn namelijk van plan om een deel van de themakanalen in een betaalpakket onder te brengen en wij vinden dat dat absoluut niet kan.” Uitzending Gemist, de populaire videodienst van de Publieke Omroep, is in de loop van 2007 beschikbaar op de digitale kabel. Alle themakanalen van de Publieke Omroep zijn dan beschikbaar voor de circa 900.000 kijkers met een digitaal kabelabonnement. Op dit moment is de ‘jukebox’ met recente tv-uitzendingen alleen nog te bekijken via internet en KPN’s tv-pakket Mine, dat nog in een testfase zit en weinig gebruikers telt. Er komen 17 nieuwe themakanalen bij, waaronder een pedagogisch kanaal, getiteld Opvoeden doe je zo (KRO). De NCRV coördineert het kanaal /Geloven, de EO Omega TV, „televisie voor mensen die afgestemd willen blijven op God”. De VARA begint Humor-TV over cabaret. Daarnaast komt er een 24-uurs politiek tv-kanaal, een kanaal voor jongeren, 101 en een golden oldies-kanaal, HilversumBest. (via NRC en NU.nl). 

UIT DE MEDIA:

** De Stichting Democratie en Media (SDM), aandeelhouder van PCM Uitgevers, zou de uitgever van kranten als NRC Handelsblad, Trouw, nrc.next en De Volkskrant willen terugkopen van de Britse investeerder Apax. Dat meldt weekblad De Groene Amsterdammer op basis van anonieme bronnen binnen de uitgeverij. Vorige week werd bekend dat PCM Uitgevers binnen afzienbare tijd een gratis krant wil maken in een joint venture met investeerder Marcel Boekhoorn. Een soortgelijk plan van De Volkskrant moet hiervoor wijken. SDM, goed voor 41,9 procent van de PCM-aandelen, had voordien al laten weten geïnteresseerd te zijn in een meerderheidsbelang, schrijft De Groene Amsterdammer. Om PCM terug te kopen van Apax zou 400 miljoen euro nodig zijn. SDM ontkent het bestaan van de plannen. „Dit soort verhalen steekt altijd de kop op zodra er over strategie gediscussieerd wordt”, aldus een woordvoerder. PCM wil geen commentaar geven. (via oa. NRC)

** Vanaf donderdag 26 oktober kunnen luisteraars stemmen op het beste nieuwsradiofragment van het afgelopen jaar voor de Radio 1 Publieksprijs. De Radio 1 Publieksprijs wordt jaarlijks uitgereikt tijdens het Wereld Audio Festival. Kiezen kan via www.radio1.nl, waar de 10 genomineerde radiofragmenten zijn te beluisteren. Op donderdag 9 november 2006 wordt in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid te Hilversum de Radio 1 Publieksprijs uitgereikt aan de winnaar.

** Alle medewerkers van de VPRO ontvangen zaterdag per koerier een brief waarin zij worden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek met de leiding. Deze gesprekken zullen volgende week plaatsvinden. Nu al staat vast dat in totaal 50 medewerkers boventallig zijn. In het gesprek zal duidelijk worden of zij mogen blijven. In bepaalde gevallen zal een andere functie worden aangeboden. De VPRO werkt al lange tijd, sinds het voorjaar, aan deze noodzakelijke reorganisatie. De omroep krijgt aanzienlijk minder geld voor de realisatie van tv- programma’s. Inmiddels is blijkbaar met de vakbonden overeenstemming bereikt over het reorganisatieplan en de bijbehorende sociale begeleidingsregeling. (Broadcast Magazine)

** Vlaams minister van Media Geert Bourgeois wil dat Vlaanderen al in 2008 stopt met analoge tv-uitzendingen via de ether en helemaal overstapt op digitale ethertelevisie. Dat heeft De Tijd uit diverse bronnen in de sector vernomen. Bourgeois legt vrijdag een voorstel voor de omschakeling voor aan de Vlaamse regering. De Europese Commissie legt de EU-lidstaten op uiterlijk in 2012 de volledige overstap te maken naar digitale ethertelevisie. Diverse landen gaan echter sneller. Naar schatting 190.000 tot 250.000 gezinnen kijken in het sterk bekabelde Vlaanderen uitsluitend of occasioneel tv via een antenne. Dat is 7,5 tot 10 procent van de huishoudens. Zij zullen nieuwe apparatuur moeten kopen als ze mee willen overstappen naar digitale tv. De ingreep maakt ook de weg vrij voor de ontwikkeling van nieuwe toepassingen als tv op mobilofoon. (GvA)

** Een deel van het Nederland 3-gebouw op het MediaPark is zojuist ontruimd geweest na een bommelding. Bij de hoofdredacteur van VARA TV Magazine werd een pakje bezorgd dat tikte en waar geen afzender op zat. Hierop moesten de medewerkers van de VPRO het pand verlaten. In het gebouw zijn verde de VARA en NPS gevestigd. Volgens de politie is inmiddels duidelijk dat het om een valse melding gaat. In het pakje zat alleen maar een boek. (via Radiofreak)

** Heather Mills sleept twee Engelse kranten voor de rechter. Hun berichtgeving zou fout, beschadigend en enorm schokkend zijn. Dat verklaarden de advocaten van de ex-vrouw van Beatle Paul McCartney dinsdag. Het gaat om de Daily Mail en The Evening Standard. Ook The Sun kan een juridische procedure verwachten. De voormalige geliefde van McCartney had meer kranten willen aanklagen, maar dat kon ze niet betalen. De 38-jarige Mills is volgens de raadsmannen belasterd door de media en achterna gezeten door fotografen. McCartney ( 64) en Mills kondigden in mei hun scheiding aan. Sindsdien leeft het paar, dat een peuterdochter heeft, op voet van oorlog. (ANP)

Kamer splitst tv-kabelaanbod

CDA en PvdA brengen een vergaande motie tot tweedeling infrastructuur en diensten in stemming Tweede Kamer. Onverwacht brengen CDA en PvdA hun motie van vorig jaar over een strikte scheiding van telecominfrastructuur en diensten vandaag alsnog in stemming in de Tweede Kamer. De motie kan op een meerderheid rekenen. De motie wordt ingediend door Martijn van Dam (PvdA) en is mede ondertekend door Jos Hessels van regeringspartij CDA. De motie is erop gericht om dienstenaanbieders die concurreren met de eigenaren van infrastructuur een betere uitgangspositie te geven. Van Dam en Hessels stellen vast dat in de telecomsector in toenemende mate sprake is van strategieën gericht op verticale integratie van netwerk en diensten. Dat kan volgens hen belemmerend zijn voor concurrentie in diensten en dus voor innovatie. Daar de bestaande telecomwetgeving onvoldoende mogelijkheden biedt om hier verandering in te brengen eisen CDA en PvdA de splitsing. Ze vinden dat de regering dit nog binnen een jaar tot stand moet brengen. Ze willen dat koppelen aan een ‘vastrechtmodel’: de eigenaar van de infrastructuur mag een vaste prijs voor gebruik daarvan in rekening brengen bij de klanten, het abonnement en diensten worden apart in rekening gebracht. Er moet volgens CDA en PvdA zelfs een strikt ‘verbod op koppelverkoop tussen netwerk en diensten’ komen. 

UIT DE MEDIA:

** Omroep Groesbeek krijgt van de luisteraar een 7,4 als rapportcijfer. Tien jaar geleden was dat nog maar een 6,9. Dat blijkt uit recent onderzoek. Omroep Groesbeek haakte onlangs aan bij een landelijk onderzoek naar de populariteit van lokale omroepen. Dat onderzoek werd uitgevoerd door de koepel OLON en het bureau Interview/NSS. In totaal werden 8000 mensen in elf verschillende gemeenten

** De Moslimexecutieve van België wil zowel via radio als televisie het imago van de moslims verbeteren. De Executieve vraagt daarom zendtijd aan vrije radio’s en de openbare omroepen VRT en RTBf. Na een geslaagde proef startte de Moslimexecutieve vorige week met uitzendingen op de Brusselse radio Midi 1. De Executieve krijgt er in een pilootproject ‘s vrijdags zendtijd van halfvijf tot halfzeven en maakt de programma’s in een eigen radiostudio. (GvA)

** Tijdens de maand november viert de Belgische Franstalige openbare omroep RTBF de tachtigste verjaardag van het radionieuws en de vijftigste verjaardag van het televisienieuws. Dat doet de zender met speciale uitzendingen en een televisieshow op woensdag 8 november. Op 1 november 1926 stuurde de voorloper van de huidige RTBF het eerste radionieuws de ether in. Achter de micro zat toen Théo Fleischman voor een nieuws dat “alle nieuwtjes uit de wereld vertelde in dertig minuten”. Dertig jaar later, in november 1956, werd vanuit de studio’s van het Flageygebouw in Elsene het eerste televisienieuws uitgezonden. In dat mythische gebouw stelde de RTBF dinsdag de verjaardagsspecials voor. (GvA)

** Gewapende Palestijnen hebben dinsdag in het centrum van Gaza-stad een Spaanse fotograaf van het persbureau Associated Press (AP) ontvoerd. Dat maakte het persagentschap bekend. Emilio Morenatti (37) werd op het moment dat hij in zijn zijn auto wilde stappen gekidnapt door vier gewapende mannen. Nog niemand heeft de verantwoordelijkheid voor de ontvoering opgeëist. De afgelopen twee jaar zijn meer dan twintig buitenlanders in de Gazastrook ontvoerd. De gijzelaars werden meestal vrij snel weer vrijgelaten. Vaak zijn de daders plaatselijke militanten die op deze wijze een conflict met de lokale autoriteiten proberen op te lossen. (Planet)

Radio 227 zegt overeenkomst met enkele kabelbedrijven op

De commerciële radiozender Radio 227 heeft éénzijdig moeten besluiten de distributie van Radio 227 via een aantal kabelmaatschappijen per 1 januari a.s. te moeten beëindigen, zo liet dit radiostation per brief weten aan diverse Programmaraden. De Programmaraad van Zoetermeer bericht over de brief. Eén van de redenen is dat adverteerders geen belangstelling zeggen te hebben voor luisteraars van 49+. Radio 227 mikt op de 40+ doelgroep. Vanwege de geringe inkomsten streefde het radiostation een beperkte groei na om niet boven de 3 miljoen huisaansluitingen uit te komen. Boven deze grens verdubbelen de kosten van BUMA en nemen ook de kosten van het Commissariaat van de Media en de Reclame Code Commissie sterk toe, aldus deze zender. Doordat de zender in vele nieuwe kabelgebieden werd doorgegeven door Casema en Essent, is het aantal aansluitingen toch boven de 3 miljoen gekomen. De zender zal daardoor enkele kabelgebieden moeten opgeven, tenzij, zoals sommige kabelmaatschapijen al doen, Radio 227 zonder kosten kan worden doorgegeven. Radio 227 roept programmaraden op de kabelmaatschappijen te vragen dit te doen, als zij vinden dat dit station thuishoort in een pluriform samengesteld pakket. Het is onduidelijk in welke kabelgebieden de doorgifte van Radio 227 per januari vervalt.

UIT DE MEDIA:

** Televisieproducent Eyeworks heeft Vincent ter Voert per 1 januari 2007 benoemd tot Programma Directeur Eyeworks Entertainment in Nederland. Ter Voert wordt daarmee samen met Jan van Beek (Business Director) verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding. Vincent ter Voert (34) werkte de laatste anderhalf jaar bij Eyeworks als Gedelegeerd Producent en was in die functie verantwoordelijk voor titels als Je Echte Leeftijd, Stay or Go en de hitseries Groeten uit de Rimboe en Groeten Terug. In de periode daarvoor werkte Ter Voert bij Freemantle.

** Talpa stopt met de soapserie Lotte. De contracten met de acteurs, onder wie Nyncke Beekhuyzen (Lotte) en Janna Fassaert (Marcella), worden niet verlengd. Lotte is gebaseerd op de Columbiaanse soap Betty La Fea. Onlangs is het uitzendtijdstip van Lotte een uur vervroegd om plaats te maken voor De Gouden Kooi. Wanneer de laatste aflevering zal wordt uitgezonden, is niet bekend. (ANP)

** De zendmast in de Wieringermeer schakelt evenals alle andere televisiezendmasten in Nederland in de nacht van 10 op 11 december over op het digitale signaal. Daarvoor zal binnenkort een extra zendmast op het hoge gevaarte worden aangebracht. Deze mast geeft signaal af voor de hele Kop van Noord-Holland. De antenne op de top van de bestaande zendmast, een rood-witte zuil van bijna twintig meter, wordt verwijderd. Dit is de antenne voor analoge ontvangst. Analoge ontvangst van televisie is vanaf 11 december niet meer mogelijk. Patrick Bos geeft namens eigenaar KPN (voorheen Nozema) aan dat juist in de Wieringermeer waar veel mensen nog aangewezen zijn op een antenne, daar rekening mee moet worden houden. 

** De Amerikaanse actrice Jane Wyatt, die vooral bekend werd als de moeder van Spock in de beroemde tv-serie Star Trek, is in haar woonplaats Los Angeles op 96-jarige leeftijd overleden. Dat heeft haar agent zondag bekendgemaakt. Wyatt stierf vrijdag thuis in haar slaap een natuurlijke dood, aldus de zegsman. Wyatt speelde in de jaren vijftig ook in de bekende tv-serie Father knows best, waarin ze Margaret Anderson speelde. Deze rol leverde haar meerdere Emmy’s op. In totaal speelde Wyatt, die in de jaren dertig haar carrière begon, in meer dan dertig films en tv-series. Ze speelde vaak de rol van de begrijpende huisvrouw. Ze is onder meer te zien in Great Expectations (1934), Lost Horizon (1937), Gentleman’s Agreement (1947) en The Voyage Home (1986). In de jaren vijftig liep haar filmcarrière een flinke deuk op toen ze door de Republikeinse senator Joe McCarthy op een lijst werd gezet van acteurs die communistische sympathieën zou hebben. Later werd ze een fel tegenstander van McCarthy, die een ware communistenjacht ontketende. (Volkskrant)

** De documentaire ‘La vie en chantant’ van regisseur Patrick Bisschops is bekroond tijdens het Prix Europa-festival in Berlijn. De documentaire is gemaakt in opdracht van L1. In de categorie tv-documentaire waren 38 programma’s genomineerd, afkomstig uit heel Europa. La vie en chantant won in de sector regionaal gemaakte documentaires. Regisseur Patrick Bisschops komt oorspronkelijk uit Valkenburg en genoot zijn opleiding in Sittard. De Prix Europa is in de radio- en tv-wereld een prestigieuze internationale prijs. La vie en chantant gaat over de zangers en zangeressen van Les Olivettes, hét café-chantant van Luik. Het café staat ook bij vele Limburgers bekend als legendarisch. (L1)

** Sinds kort is Radio 9 opgenomen in het digitale kabelpakket van kabelaar Caiway. Dit betekent dat inwoners van IJsselstein en Benschop nu ook in digitale kwaliteit naar Radio 9 kunnen luisteren via kanaal 808.

Gouden Televizier-Ring voor De Lama’s

Het BNN-programma De Lama’s is vrijdagavond de winnaar geworden van de Gouden Televizier-Ring 2006. Dat werd duidelijk tijdens een rechtstreekse televisie-uitzending waarin het publiek op drie genomineerden kon stemmen. Naast De Lama’s waren Gooische Vrouwen (Talpa) en Dancing with the Stars (RTL4) in de race voor de belangrijke tv-prijzen. Presentator van De Lama’s, Patrick Lodiers, was ,,onwaarschijnlijk blij” met het binnenslepen van de ring. ,,Ik wil iedereen hiervoor hartelijk bedanken. Succes kent vele vaders en moeders, maar één vader wil ik eruit lichten. Dat is directeur tv bij BNN, Maarten van Dijk. Van hem krijg je heel veel ruimte. Tijdens het AVRO-gala (Nederland 1) werden ook een aantal andere publieksprijzen op tv-gebied uitgereikt. Bij de uitreiking van de Zilveren Ster Vrouw (beste tv-vrouw) ontspon zich een klein drama. Anita Witzier (KRO) was voor de zesde keer voor deze award genomineerd, maar viste weer achter het net. Ze werd niet voorbijgestreefd door Sophie Hilbrand (BNN), maar wel door haar KRO- collega Yvon Jaspers van het programma Boer Zoekt Vrouw. Voor de Zilveren Ster Man waren (opnieuw) Patrick Lodiers (BNN), Matthijs van Nieuwkerk (VARA) en Paul de Leeuw (VARA) genomineerd. De laatste trok aan het langste eind, maar liet verstek gaan tijdens de uitreiking. Zijn vaste hulpje Adje nam de onderscheiding in ontvangst, omdat De Leeuw eerder al had aangegeven geen prijs te stellen op een te manipuleren publieksprijs. De Gouden Stuiver voor het beste jeugdprogramma ging naar het Junior Songfestival van de AVRO. Presentatrice Tooske Ragas, inmiddels werkzaam bij SBS6, gaf de mede-genomineerden een pluim. Ze was trots dat ze samen met Het Klokhuis (NPS) en het Jeugdjournaal (NOS) was genomineerd. (ANP) Meer informatie vind je hier. De uitzending vind je hier.

UIT DE MEDIA:

** Zakenman Hans Melchers uit Vorden wil een stichting oprichten die mensen bijstaat die onheus zijn bejegend door de pers. Het is de bedoeling dat zij op kosten van de stichting procedures kunnen voeren. Zelf kwam Hans Melchers negatief in de publiciteit bij de ontvoering van zijn dochter Claudia. Toen ontvoerders drugs eisten, brachten diverse media de familie in verband met drugshandel. Melchers spande met succes procedures aan bij de Raad voor de Journalistiek. Claudia Melchers werd vorig jaar september ontvoerd. Ze werd na enkele dagen in Arnhem vrijgelaten. (omroepgelderland)

** Een groep etherpiraten heeft vrijdag een uitzending verzorgd vanuit een ballon. De ballon steeg aan het eind van de middag op in Harfsen en vloog in noordelijke richting naar Drenthe. In het mandje zat een zender, daaronder hingen antennes. Omdat vanaf een hoogte van 300 tot 500 meter werd uitgezonden, was het programma van de piraat in een groot deel van Nederland te ontvangen. (omroepgelderland)

** De Amerikaanse tv-zender NBC zendt op 22 november het recente concert van Madonna uit zonder de omstreden kruisigingsact bij het nummer Live to Tell. Dat is gebeurd onder druk van conservatieve christelijke groepen, die de popster van heiligschennis beschuldigen. Madonna zorgde met de scène over de hele wereld voor opschudding. Met name christelijke groepen ervaren die als beledigend. De jongerenorganisatie van de SGP deed aangifte toen Madonna in Amsterdam optrad. (ANP)

** De BBC bespaart bijna 28 miljoen euro door een deel van haar activiteiten te verplaatsen naar India, meldde de Britse zender vrijdag. De boekhouding en financiële diensten verhuizen naar het Aziatische land. De BBC heeft zich ten doel gesteld bijna 500 miljoen euro te besparen om in programma’s en diensten te kunnen investeren. ,,De BBC benut de mogelijkheden om te besparen door globalisering en zo kunnen we lokale activiteiten in stand houden”. (ANP)

Talpa gaat 24 uur per dag uitzenden

 Talpa gaat per 16 december aankomende 24 uur per dag uitzenden. Talpa neemt hiertoe het kanaal van Nickelodeon over per 16 december. Nickelodeon zal per 1 december uitzenden op het kanaal van The Box. The Box zal hiertoe haar zendtijd inperken en alleen ‘savonds en ‘s nachts blijven uitzenden met comedyseries en ‘s nachts urbanmuziek. Nickelodeon zal daarbij haar zendtijd uitbreiden naar 14 uur per dag en van 06 tot 20 uur uitzenden. De kinderzender van MTV Networks zal met de uitbreiding als enige commerciële jeugdzender de concurrentie met Z@p en VRT Ketnet volledig aankunnen, aangezien deze tot resp. 19 en 20 uur uitzenden. Voordat Talpa startte was Nickelodeon 24 uur per dag te zien. Talpa wil nog geen uitspraken doen over hetgeen zij overdag gaat uitzenden per 16 december, maar zegt desgevraagd dat hiermee wel de wens voor een 24 uur per dag programmering uitkomt. Woordvoerder Marc van Hal wil desgevraagd niet ingaan op het lanceermoment voor een tweede zender. Volgens Van Hal gaan de voorbereiding hiervoor ‘gewoon door’, maar is de aanleiding om 24 uur te kunnen uitzenden komen te vervallen omdat dit medio december wordt gerealiseerd. Hoeveel Talpa betaalt voor de overname van het kanaal is onbekend. Tot 16 december betaalt Talpa voor de ‘huur’ van avondzendtijd op het kanaal dat nu nog in handen is van MTV Networks. Na deze transactie stopt MTV Networks met de interactie-elementen van The Box. De geregionaliseerde mogelijkheid om clips op te vragen stopt; het kanaal wordt landelijk. 

UIT DE MEDIA:

** Radio 538-dj Edwin Evers is vrijdag met twee prijzen de grote winnaar geworden van de Gouden RadioRing 2006. Het zijn radioprijzen die de AVRO in het leven heeft geroepen. Evers en zijn team wonnen de ring voor de ochtendshow Evers Staat Op. De radiomakers lieten daarmee Claudia d’r op en Giel! (beiden Radio 3FM/VARA) achter zich. Evers werd door het stemmende publiek ook uitgeroepen tot radioman van het jaar (Zilveren RadioSter). Bij die laatste verkiezing liet hij opnieuw 3FM-jock Giel Beelen achter zich. Ook Ruud de Wild (Radio 538) werd door Evers verslagen. Tot beste radiovrouw van het jaar werd Claudia de Breij verkozen. Zij versloeg Sophie Hilbrand (BNN) en Froukje de Both (Radio 538). De actie van 3FM op de Neude in Utrecht (Serious Request) was in de optiek van de stemmers het beste radio- evenement. Deze liefdadigheidsactie kreeg daarom het Gouden Radio-Oortje. De makers van de Top 2000 (Radio 2) en Evers Staat Op vanuit de huiskamer van Frans Bauer zagen die prijs aan hun neus voorbij gaan. (ANP).

** Het Turkse staatsorgaan dat toezicht houdt op radio- en televisie-uitzendingen, heeft geadviseerd geen Franse televisieprogramma’s uit te zenden, wegens de Franse wet die de ontkenning van de Armeense genocide strafbaar stelt. Franse films, tvseries en muziek maken ongeveer tien procent van de programma’s op de Turkse radio en tv uit. (AP/NRC)

Radio Veronica grootste stijger in CLO

Radio Veronica heeft het marktaandeel in de periode augstustus/september met 0,5 procent zien toenemen naar 5,5 procent. Ook Radio 538 deed het goed met een stijging van 11,3 naar 11,7. Een andere stijger is 3FM met een marktaandeel van plus 0,3 naar 7,9. Radio 2 bleef op 10,7 procent, Sky Radio ging van 9,5 naar 9,4. (SKO/Adformatie)

juli/aug(in%)	aug/sep(in%)
01	Radio 538	11.3	11.7
02	Radio 2	10.7	10.7
03	Sky Radio	9.5	9.4
03	Radio 3FM	7.6	7.9
04	Radio 1	7.8	7.5
06	Q-Music	6,3	6.3
07	Radio Veronica	5.0	5.5
08	Radio 10 Gold	5.1	4.9
09	CAZ!	1.8	2.0
10	Radio 4	1.8	1.8
11	ClassicFM	1.6	1.7
12	SlamFM	1.4	1.5
13	Arrow Classic Rock Radio	1.5	1.4
--	RTL FM	1.7	1.4
15	747AM	1.0	1.0
16	Arrow Jazz FM	0.6	0.5
17	BNR Nieuwsradio	0.4	0.4
--	KinkFM	0.4	0.4
==	Regio Radio	15.4	15.2
==	Regionale Commercieel Radio	2.3	2.2
==	Overige	6.8	6.9

UIT DE MEDIA:

** De start van BankGiroLoterij Restauratie is op verzoek van de AVRO voor onbepaalde tijd uitgesteld. De peperdure programmareeks, waarin de kijker uiteindelijk bepaalt welk monumentaal vervallen gebouw voor één miljoen euro gerestaureerd wordt, zou vanaf zondag 12 november worden uitgezonden op Nederland 2. Reden van de verschuiving is dat op hetzelfde moment op Nederland 1 de absolute tvkraker van dit moment, Boer zoekt vrouw (KRO), geprogrammeerd is. Verwacht wordt dat het restauratieprogramma pas begin 2007 te zien is. (oa Telegraaf)

** Het Nederlands Film Festival is volgend jaar te zien op televisie. KPN brengt het evenement via de interactieve tv-dienst MINE op de buis, zo meldde de festivalorganisatie donderdag. Het 27e Nederlands Film Festival vindt plaats van 26 september tot en met 5 oktober 2007. Via de zender zijn onder meer korte en lange Nederlandse films, interviews met filmmakers, festivalreportages en talkshows vanaf het festivalterrein te zien. MINE zendt ook de uitreiking van de Gouden Kalveren uit. Daarnaast wordt het Gouden Kalf voor de Publieksprijs vanaf volgend jaar namens KPN toegekend. De partijen hebben een driejarige overeenkomst gesloten. (ANP)

** De NPS vindt het onterecht dat haar boetes worden opgelegd wegens het niet halen van de wettelijke percentages minderhedenprogramma’s op radio en televisie in 2005. Dat de percentages niet gehaald zijn, is volgens de NPS te wijten aan besluiten van Publieke Omroep, zo betoogde de NPS donderdag tijdens een hoorzitting van het Commissariaat voor de Media. Het commissariaat wil de NPS 27.000 euro aan boetes opleggen. (ANP)

** RTL4 brengt in de toekomst nieuwe reeksen op de buis van het dansprogramma Dancing with the Stars en het ijsdansprogramma Dancing on Ice. Dat meldde een RTL-woordvoerder donderdag. Volgens RTL4-programmadirecteur Wim ter Laak is gebleken dat er onder tv-kijkers een enorme behoefte bestaat aan dergelijke shows. Precieze data kon de RTL-zegsman nog niet geven. Wel bracht hij naar buiten dat tijdens de komende feestdagen specials van Dancing with the Stars het licht zullen zien. (ANP/AD)

** DJ Giel Beelen gaat door met het gebruiken van opgenomen geluidsfragmenten van premier Balkenende. Beelen gebruikte de afgelopen maanden te pas en te onpas fragmenten van een interview dat hij eerder met Balkenende had. Hetzelfde deed hij met een gesprek dat 3FM- collega Michiel Veenstra onlangs met de Prins van Oranje voerde. De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) sommeerde hem daarop ermee te stoppen. Ondanks dat sommige media al meldde dat hij er mee op gaat houden, is dat niet zo. “Het is mijn beroep en: ieder z’n vak. Dus ik ga er gewoon mee door”, zo zei Giel. (Radiofreak)

** Voorzitter Henk Schipperheijn en vice-voorzitter David Verheijen van de ondernemingsraad van de TROS hebben besloten om hun functies neer te leggen en het lidmaatschap van de ondernemingsraad per direct te beëindigen. Zij geven aan zich niet meer te kunnen verenigen met de besluiten van de ondernemingsraad. (o.a. Villamedia)

UIT DE MEDIA:

** Oud-voetballer Zinédine Zidane wordt voetbaldeskundige bij de Franse televisiezender Canal+. De middenvelder, wiens laatste daad de kopstoot aan Marco Materazzi tijdens de WK-finale was, zal op de abonneezender zijn commentaar op wedstrijden en spelers geven. Dat is des te opmerkelijker, omdat Zidane bepaald niet bekend staat als een gemakkelijke prater of iemand met een uitgesproken mening over voetbal. (GvA)

** Met de komst van een gratis kwaliteitskrant zouden dagbladen bijna een kwart van hun abonnees kwijtraken. Dat blijkt woensdag uit een onderzoek van MarketResponse in opdracht van BNR Nieuwsradio. Van de ondervraagden denkt zeventig procent dat een gratis dagblad dezelfde kwaliteit kan hebben als een betaalde krant. Negentien procent verwacht meer van een betaald product. Dertien procent van de deelnemers aan het onderzoek twijfelt of ze hun abonnement zouden inruilen voor een gratis krant en 62 procent zegt het abonnement te behouden. (Novum)

** Toasted Media en de VARA hebben de rechtszaak over het gebruik van fragmenten van interviews met Coldplay, Racoon en Muse, afkomstig van de website Toazted.nl geschikt. Het kort geding dat vandaag zou plaatsvinden gaat daarom niet door. Onderdeel van de schikking is dat VARA in haar radioprogramma ‘Claudia d’r op’, waar de fragmenten van de interviews zijn gebruikt, alsnog vermeldt dat deze afkomstig zijn van Toasted Media. Dit gebeurt vandaag tussen 12:00 en 14:00 uur op 3FM.Algemeen directeur Frank Helmink van Toasted Media is blij met de schikking: “Het belangrijkste voor ons is dat niet iedereen zomaar gebruik kan maken van onze content. Dat wordt hierdoor bekrachtigd.”

** De Nijmeegse zakenman Marcel Boekhoorn en PCM Uitgevers gaan kijken of ze samen een gratis krant op de markt kunnen brengen. Tot nu toe werkten de zakenman, tot halverwege vorig seizoen de grootste geldschieter van NEC, en de uitgever ieder aan hun eigen plannen daartoe. Boekhoorn zal een belang van 51 procent nemen in de nieuwe zelfstandige onderneming, PCM 49 procent. Dat maakten beide partijen woensdag bekend. Ze menen door de krachten te bundelen beter de concurrentie aan te kunnen met de gevestigde kranten. (omroepgelderland)

** Twee Britse journalisten brengen dagelijks een Engelstalige krant uit met Nederlands nieuws. DutchNews.nl komt gratis per e-mail naar abonnees, die de krant dan zelf kunnen printen of via internet kunnen lezen. De Britse journalisten Robin Pascoe en Abi Daruvalla wonen en werken beiden al meer dan twintig jaar in Amsterdam. Ze misten een Engelstalige nieuwsvoorziening met Nederlands nieuws. Dutch- News.nl richt zich vooral op de ongeveer 100.000 emigranten in Nederland. De krant wordt gefinancierd door adverteerders. (ANP)

** Het bestuur van Radio Noordoostpolder moet 10.000 euro zien te krijgen van de gemeenteraad. Als dat lukt legt het college van burgemeester en wethouders er 16.000 euro bij. Daarmee is het voortbestaan van de lokale omroep, die in de rode cijfers zit, dan gewaarborgd. De gemeenteraad kan tijdens de algemene beschouwingen 300.000 euro vrij besteden. De verwachting is dat de 10.000 \ euro voor de lokale omroep vrij komt. (Omroep Flevoland)

** De TROS heeft besloten het populaire spelletje Lingo ook na 31 december te blijven uitzenden. Dat meldde een woordvoerster van de omroep dinsdag na afloop van een debat in de Tweede Kamer over de kwestie. Het parlement debatteerde over een voornemen van de netcoördinator van Nederland 1 om Lingo in het nieuwe jaar te vervangen door een ander spel dat ook jongere kijkers trekt. (ANP)

** Diverse Nederlandse media hebben hun krachten gebundeld voor de totstandkoming van een nieuwe journalistieke prijs: De Tegel. Dat meldde de Nederlandse Vereniging van Journalisten dinsdag. Deze onderscheiding, die de belangrijkste functies van de journalistiek onderstreept en aanstormend talent aanmoedigt, wordt met ingang van komend voorjaar jaarlijks uitgereikt. De naam De Tegel is ontleend aan het boek Tegels Lichten van Henk Hofland. Met de komst van De Tegel gaan de Prijs voor de Dagbladjournalistiek van de NDP en de aanmoedigingsprijzen voor journalistiek talent van het Genootschap van Hoofdredacteuren – De Gouden Pen en Gouden Tape – op in deze nieuwe Jaarprijzen voor de Journalistiek. (ANP/Volkskrant)

** Salesmanager Peter Mulder (35) vertrekt eind dit jaar bij Radio 538. Joris van der Pol (27) volgt hem per 1 januari 2007 op. Mulder start begin volgend jaar in samenwerking met het creatieve team van productiebedrijf Audio Chapel het bedrijf Chapel Media Productions, dat audio en video content ontwikkelt voor adverterend Nederland. Mulder begon zes jaar geleden als accountmanager voor Radio 538 en werd drie jaar geleden salesmanager. Na de overname van Radio 538 door Talpa Radio Nederland werd hij ook verantwoordelijk voor de salesafdeling van Radio 10 Gold en Juize.FM. Opvolger Van der Pol is al sinds september 2001 werkzaam bij Radio 538. (Adformatie)

** Radio Nederland Wereldomroep heeft vier prijzen gewonnen op de jaarlijkse internationale New York Festival, die de beste radioprestaties van de wereld eert. De Engelse afdeling behaalde een eerste, tweede en derde prijs. De Latijns-Amerikaanse afdeling won een derde prijs. De jury had keus uit meer dan duizend inzendingen van vele nationale en internationale omroeporganisaties. De inzendingen zijn door diverse jury’s beoordeeld op onder meer productieniveau, presentatie, originaliteit, creativiteit en het gebruik van het medium. De prijsuitreiking werd vorige week gehouden in New York. (Radiofreak)

Nederland 1 in week 41 marktleider

Nederland 1 was afgelopen week marktleider op tv met 18,6 procent (6+, 18.00 – 24.00 uur). Nederland 2 behaalde een marktaandeel van 6,8, Nederland 3 had 5,6 procent. RTL4 was de tweede zender van Nederland met 15,3 procent, RTL5 scoorde 7,6 en RTL7 3,4. SBS6 had een marktaandeel van 14,8 procent, Net5 4,4 en Veronica 4,4. Talpa scoorde 6,5 procent. De EK-kwalificatiewedstrijd Nederland-Bulgarije was het best bekeken programma van de week met 3,508 miljoen kijkers. Spoorloos scoorde 2,378 miljoen kijkers en Boer zoekt vrouw had 2,367 miljoen kijkers. De Wedstrijden zondag was goed voor 2,309 miljoen ‘toeschouwers’ en het Journaal van 20.00 uur op zaterdag werd bekeken door 1,958 miljoen mensen. (Adformatie/SKO)

UIT DE MEDIA

** In de Musk in Hilversum zijn de Marconi Awards, de belangrijkste radioprijzen van Nederland, overhandigd. 3FM ontving de award voor Beste Radiozender. De Award voor het Beste Programma ging naar Evers staat op. Giel Beelen nam (wederom) de Award in ontvangst voor Beste Presentator / DJ. De prijs voor Beste Aanstormend Talent ging naar Timur Perlin (CAZ!), de nieuwe Marconi Award, de Innovative Award ging naar iCAZ Party. De Ouvre Award is afgelopen vrijdag al overhandigd aan Wessel van Diepen. De prijzen zijn overhandigd door de voorzitter van de vakjury Arjan Snijders, eindredacteur AVRO Radio 2, Radio 5 en 3 FM. (Broadcast Magazine)

** Commercieel directeur Voronin van het Russische persbureau Itar-Tass is in Moskou doodgestoken.Hij werd gevonden in z’n appartement. De politie gaat er voorlopig van uit dat de moord niets te maken heeft met het werk van Voronin. Ruim een week geleden werd de Russische journaliste Anna Politkovskaja nog vermoord.Zij was één van de weinige journalisten in Rusland die kritiek op de Russische regering durfden te geven. Rusland is de afgelopen maanden vaker opgeschrikt door moorden op bekende Russen. Zo werd vorige maand de vice-president van de Russische centrale bank doodgeschoten bij een stadion. (NOStt)

UIT DE MEDIA:

** Maandag 6 november gaan de stembussen open voor de Radio 2 Top 2000. Tot en met vrijdag 24 november kan iedereen zijn stem uitbrengen op de mooiste platen uit de popgeschiedenis. De luisteraar kiest uit een lijst met duizenden songs én ontbreekt op die lijst een persoonlijke favoriet, dan kan een eigen keuze worden toegevoegd. Vorig jaar werden ruim 1 miljoen stemmen uitgebracht. De stemperiode voor de Top 2000 2006 beslaat 3 weken en wordt 24 november afgesloten met een grootse stemfinaledag op radio en televisie. Dan wordt de top 10 van de nieuwe lijst bekend gemaakt. De Radio 2 Top 2000 wordt traditiegetrouw uitgezonden in de laatste zes dagen van het jaar. Tussen Kerst en Oud & Nieuw presenteert het Radio 2-team 24 uur per dag de 2000 favoriete platen van het publiek. Luisteraars kunnen de mooiste muziekherinneringen neerschrijven bij ‘verhalen bij de plaat’ op de website. (Persbericht)

** Arjan Penders wordt de nieuwe programmaleider radio van BNN. De bedenker en eindredacteur van NOS Headlines zal eind dit jaar de overstap maken. Penders heeft zich dan ruim zes jaar bezig gehouden met eerst het 3FM Nieuws, dat later overging in NOS Headlines. In zijn nieuwe functie is Penders verantwoordelijk voor de BNN radioprogramma’s op Radio 1, Radio 2, Radio 3FM en BNN.fm. Hij volgt Marc Adriani op die nu in de directie van BNN zit. (Radiofreak)

** Sinds kort is de nieuwe Nederlandse website HDTV Nieuws (www.hdtvnieuws.nl) beschikbaar op het internet. Nu HDTV in ons land nog in de kinderschoenen staat moet HDTV Nieuws de consumenten op gang helpen in de HDTV wereld die in Nederland niet altijd eenvoudig in elkaar steekt. Terwijl de consument al volop TV’s koopt die geschikt zijn voor HDTV is het aantal breedbeeld en HD uitzendingen nog steeds zeer beperkt. Daarnaast wordt diezelfde consument geconfronteerd met allerlei onbekende begrippen en nieuwe mogelijkheden maar ook met een aantal beperkingen van deze nieuwe techniek. (Persbericht)

** Tv-maker Hans Emans (onder meer werkzaam voor Palazzina TV Productions) zei deze week in Cannes dat hij de tijd rijp acht voor een nieuwe politieke satire op tv. ,,Geen typetjes à la Koefnoen – hoewel ook leuk – maar een programma in de traditie van Haagsche Bluf en In de Rooie Haan. Ik wil politici uit hun rol laten vallen terwijl ze er zelf bij zijn.” Volgens Emans heeft de Publieke Omroep belangstelling. „Wat mij betreft beginnen we meteen als het nieuwe kabinet er is.” (o.a. Telegraaf)

** In Italië is een felle discussie ontstaan over een nieuwe mediawet die de minister van Communicatie, Paolo Gentiloni, in het land wil invoeren. Op dit moment zijn er twee grote tv-maatschappijen die beide drie zenders hebben, te weten de staatsomroep Rai en de commerciële Mediaset van oppositieleider Silvio Berlusconi. Gentiloni wil dat beide maatschappijen met een zender digitaal gaan. Dat zou betekenen dat als de mensen die zender nog willen, ze een decoder moeten aanschaffen. Zodoende zou er ruimte vrijkomen voor nieuwe zenders van andere maatschappijen. Berlusconi is woedend over het voorstel en vindt het roverij. Hij meent dat zijn rivaal premier Prodi achter het voorstel staat en om politieke redenen een van zijn zenders het zwijgen wil opleggen. (Telegraaf)

** Digitenne van KPN kan digitale televisie via de ether versneld aanbieden in heel Nederland. Het Agentschap Telecom heeft daarvoor meer frequenties vrijgemaakt, zo meldde de overheidsinstelling vrijdag. Volgens het agentschap kan Digitenne, dat in handen is van KPN, voor de nacht van 10 op 11 december zijn dienstverlening landelijk operationeel hebben. Die nacht wordt de ontvangst van analoge televisie via antennes onmogelijk gemaakt. Digitale televisie is dan een alternatief. (NU)

** De TROS en Dullaert & Dumas (D&D) gaan definitief geen joint venture aan. De omroep en het tv-productiebedrijf maakten dit vrijdag bekend. Over de samenwerking ontstond onrust, omdat het merendeel van het TROS-personeel er geen heil in zag. De twee blijven wel samenwerken. Volgens een woordvoerder van de TROS zijn er geen claims op tafel gelegd nu de joint venture is afgeketst. Wel zal de omroep een deel van de kosten die zijn gemoeid met de plannen tot nu toe voor zijn rekening nemen. De TROS wilde zijn tv-werknemers en tv-programmarechten onderbrengen in de joint venture Diomedea. De omroep wilde zo aan de macht van Publieke Omroep ontsnappen en het mogelijk maken programmatitels commercieel uit te baten. (ANP)

** Ook de ex-voetballer heeft binnenkort zijn eigen blad. Op 30 oktober lanceert Regi Blinker het magazine Life After Football. De oud-Feyenoorder overhandigt het eerste nummer aan Frank de Boer. Life After Football mikt op een breder publiek dan ex-voetballers, maar het wordt vanuit hun belevingswereld geschreven. De laatste trends op het gebied van exclusieve lifestyle staan in de glossy. Artikelen over kleding, beauty, gadgets, reizen, uitgaan , auto’s en succesvol ondernemen. Maar vooral ,,diepte-interviews” met bekende voetballers, voetbalvrouwen, -makelaars en -trainers moeten lezers trekken. (ANP/Telegraaf)

** De Franse gemeenschapsregering in Belgie heeft vrijdag het beheerscontract van de RTBF voor de periode 2007-2011 goedgekeurd. Verwacht wordt dat ook de raad van bestuur van de RTBF vrijdag het licht op groen zet nadat donderdagavond de tekst op punt werd gezet. De procedure voor de vernieuwing van het beheerscontract werd ongeveer een jaar geleden opgestart. Zowel het parlement van de Franse gemeenschap, de Franse gemeenschapsregering als de RTBF werden betrokken bij de operatie. In de loop van volgende week zou het contract officieel moeten ondertekend worden. (GvA)

** De vrienden en nabestaanden van de vermoorde journalist Louis Sévèke houden op 15 november een herdenkingsdag. Het is dan precies een jaar geleden dat Sévèke is vermoord. Er wordt een bijeenkomst gehouden in het centrum van Nijmegen. Aansluitend wordt de laatste wandeling van Sévèke gelopen. Verder is politiek café De Klinker die dag geopend voor belangstellenden om samen Louis Sévèke te herdenken. (omroepgelderland)

** Hoofdredacteur Jur van Ginkel van de BDU-kranten, die op de Veluwe en in de Gelderse Vallei uitkomen, is genomineerd voor de titel ‘moedigste hoofdredacteur’. Deze prijs wordt dit jaar voor het eerst uitgereikt. De genomineerden hebben volgens de jury durf en lef om in een snel veranderende mediawereld vernieuwend te zijn. Behlave Van Ginkel zijn onder anderen hoofdredacteur Erik van Gruijthuijsen van Het Parool en Wim de Bie voor zijn weblog Bieslog genomineerd. Wie de moedigste hoofdredacteur van Nederland is, wordt bekend op 3 november. (omroepgelderland)

** Het Italiaanse kabinet heeft donderdag een wetsontwerp goedgekeurd dat voor meer concurrentie moet zorgen in de mediawereld. De regering wil af van de huidige situatie. Daarin hebben de staatsomroep RAI en het commerciële televisiebedrijf Mediaset van oud-premier Silvio Berlusconi samen 85 procent van de markt in handen. De RAI en Mediaset bezitten elk drie van de zeven landelijke televisiezenders. Beide bedrijven zouden volgens het wetsvoorstel een frequentie moeten inleveren om de weg vrij te maken voor andere commerciële partijen. Het parlement moet zich nog uitspreken over het voorstel, dat volgens Mediaset bedoeld is als wraakactie van de linkse premier Romano Prodi tegen diens rechtse voorganger Berlusconi. (ANP/AD)

** De tv-zenders noemen een gedragscode voor televisiemakers over wat wel en niet kan op tv onzin. De PvdA pleitte gisteren voor een dergelijke code. ‘Natuurlijk zie ik ook wel eens iets voorbij komen waarvan ik betwijfel of we het wel hadden moeten uitzenden’, zegt Eric Eljon, woordvoerder van SBS in Trouw, ‘Maar wij geloven dat de kijker het wel afstraft als er grenzen worden overschreden.’ Televisie mag ook best grensverleggend zijn, vindt SBS. ‘Programma’s die twintig jaar geleden opschudding veroorzaakten, zijn nu te suf om naar te kijken.’ Voorzitter Laurens Drillich van BNN is het daarmee eens. ‘Boer zoekt vrouw’ had tien jaar geleden nog tot veel commotie geleid, nu is het een alom gewaardeerd programma. En het is echt niet zo dat als je voor de camera je lul uit je broek haalt, je meteen hoge kijkcijfers hebt.’ De PvdA-kamerleden Dijsselbloem en Van Dam pleitten gisteren in Trouw voor een gedragscode. Zij hekelen de toename aan respectloze tv-programma’s. (Adformatie)

UIT DE MEDIA:

** Volgens de rechter in Assen heeft de regionale omroep RTV Drenthe sportverslaggever Herbert Dijkstra onterecht aan de kant gezet. De omroep zette Dijkstra, die ook veel voor NOS Studio Sport werkt (wielrennen en schaatsen), een half jaar geleden aan de dijk. De verslaggever zou in de media de vuile was van de omroep buiten hebben gehangen. Dijkstra zou de voormalige chef sport en nieuws, Bert Visser, valselijk hebben beschuldigd. Bewijzen hiervan werden echter niet door RTV Drenthe aangevoerd, blijkt uit het vonnis. Dijkstra’s advocaat W. van der Meer de Walcheren sprak donderdag van een mooie opsteker voor zijn cliënt, maar hij wil volledig eerherstel voor Dijkstra en een terugkeer naar RTV Drenthe voor hem afdwingen. (ANP/AD)

** Na het vertrek van hoofdredacteur Daniëlle Lunenborg heeft de VPRO-directie een tijdelijke hoofdredactie benoemd, bestaande uit Bregtje van der Haak en Frank Wiering. Lunenborg trok zich verleden week terug uit haar functie. De nieuwe hoofdredactie blijft aan tot de VPRO een nieuwe organisatiestructuur heeft, waarschijnlijk in mei 2007. Frank Wiering (59) is sinds 1970 met een korte onderbreking aan de VPRO verbonden als programmamaker televisie. Hij heeft documentaires gemaakt voor Het Gat van Nederland en is eindredacteur geweest van onder meer Jonge Helden, Diogenes, DNW en, tot op dit moment, Tegenlicht. Bregtje van der Haak (40) is sinds 1997 als programmamaker werkzaam bij de VPRO. Onder meer bij programma’s als Laat op de avond, DNW en als eindredacteur van R.A.M. Sinds 2004 maakt zij documentaires voor Tegenlicht, recentelijk over topvrouwen in Saoedi-Arabië. In 2006 werd zij uitgeroepen tot mediavrouw van het jaar. (ANP/AD)

** Radio Moonlight is vanaf half oktober 2006 ook te beluisteren via de kabel in Friesland. Tot nu toe was het radiostation alleen in Twente op de kabel. Op de zender is muziek van streekgebonden artiesten en nieuws uit de regio te horen. Radio Moonlight is van lokale zender uitgegroeid tot kabelzender. Vanaf januari 2005 werkt men met een team van 50 mensen als legaal radiostation. Vanaf 1 januari 2007 gaat de zender ook uitzenden op de kabel in Limburg en Brabant. (via o.a. persbericht)

** Een deel van de provinciale politiek vindt dat Overijssel geen geld meer moet steken in de soap Van Jonge Leu en Oale Groond. GroenLinks, de SGP en de ChristenUnie hebben scherpe kritiek op de serie van TV Oost, omdat het de sfeer ademt van het Overijssel van de jaren zeventig. Het is volgens de partijen geen aanwinst voor de regionale cultuur. Daarom zijn ze tegen de subsidie van bijna 100.000 euro. Het CDA steunt de subsidie wel, maar vindt dat de tweede serie het niveau van een streekroman niet overstijgt. (RTV Oost)

** KPN geeft concurrerende telecomaanbieders toegang tot zijn straatkasten, de laatste schakel tussen het netwerk en de huisaansluiting. Toezichthouder OPTA had het bedrijf daartoe eerder deze maand opgeroepen. KPN gaat het huidige koperdraadnetwerk vanaf volgend jaar vervangen door een netwerk van glasvezel. Daarbij worden de huidige dertienhonderd wijkcentrales vervangen door tweehonderd meer geavanceerde centrales. Andere telecomaanbieders, zoals Tele2 en Orange, hebben echter in vierhonderd wijkcentrales apparatuur opgesteld om hun klanten te verbinden. De OPTA had KPN gevraagd de concurrenten een alternatief te bieden. Aan die wens komt KPN nu tegemoet. Het bedrijf heeft woensdag een tarievenlijst gepubliceerd voor toegang tot de straatkasten. (NU.nl)

** De man die de Flintstones het leven gaf is overleden. Ed Benedict werd 94 jaar. De Amerikaanse tekenaar ontwierp tekenfilmfiguren als Fred Flintstone, Yogi Bear en Huckleberry Hound. Deze week werd bekend dat hij op 28 augustus in zijn slaap is overleden. Voor de serie The Flintstones, over het leven van een familie in de steentijd, ontwierp hij onder meer de hoofdfiguren Fred en Wilma en hun buren Barney en Betty. In de tekenserie was hij ook verantwoordelijk voor het ontwerp van de bekende auto’s die met de voeten aangedreven moesten worden. De serie was in de Verenigde Staten in 1960 voor het eerst op televisie te zien. Benedict maakte voornamelijk korte tekenfilms bij grote filmstudio’s als MGM en Universal. Ook werkte hij bij de animatiestudio Hanna-Barbera. Dit deed hij sinds de oprichting van dat bedrijf in 1950. (Nieuws.nl)

** De HDTV-zender van Discovery Channel zal per 1 november ook in Nederland beschikbaar komen. Dit heeft Discovery Communications International vandaag bekend gemaakt. Discovery HD bestaat overigens al voor o.a. Duitsland/Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk/Ierland, Canada, Zuid-Korea, Japan, Polen en de Verenigde Staten. De nieuwe zender zal via het digitale HD-pakket van CAIW, Multikabel en Essent Kabelcom/@Home beschikbaar komen. Op een later moment zal de zender ook bij UPC worden aangeboden in het HD-aanbod. De zender vooralsnog zal niet worden aangeboden via Casema en andere infrastructuren. De HD-versie van Discovery die voor Nederland bedoeld is, is een Pools/Nederlandse versie. In Nederland zal deze ondertiteld zijn, in Polen is deze versie Pools ingesproken. (Dutchmedia)

** De Britse omroep BBC gaat voor het strengislamitische Iran een nieuw televisiekanaal beginnen. Dat maakte de omroep dinsdag bekend. De zender zendt uit in Farsi, de meest gesproken Perzische taal. De nieuwszender gaat waarschijnlijk begin 2008 de lucht in en kost 22 miljoen euro per jaar. Het kanaal kan worden ontvangen via satelliet of kabel en dient om de Perzische radiozender en website van de omroep aan te vullen. Naar eigen zeggen wordt de BBC binnen Iran gezien als de meest objectieve buitenlandse omroep. (ANP)

** FC Omniworld vormt het decor voor een spiksplinternieuwe serie van Talpa. In de serie ‘Voetbalvrouwen’ is Omniworld het onderkomen van de voetbalclub Heros. In de serie maken een aantal bekende Nederlanders hun opwachting, waaronder Leontine Borsato, Bas Muijs en Victor Low. De komende maand worden nog opnames gemaakt. De serie moet in januari te zien zijn voor het grote publiek. (Omroep Flevoland)

** TV Oost gaat in januari de realitysoap ‘Met Lucas en Gea door het leven’ uitzenden. De serie is gekocht van RTV Drenthe, waar de soap nu al wekelijks is te zien. De serie bestaat uit zes afleveringen, waarin het artiesten echtpaar Hulshof op de voet wordt gevolgd. Er zijn beelden van optredens, Lucas is te zien op zijn dagelijkse werk en Gea in het huishouden. De camera volgt ook de ponylessen van dochter Mariska. (RTV Oost)

** De Telegraaf Tijdschriften Groep (TTG) en HIPTV, aanbieder van digitale televisie, introduceren in het najaar een internetsite waarop gebruikers eigen filmpjes kunnen plaatsen en bekijken. De site zal Clip’It gaan heten en richt zich vooral op het publiek van het jongerentijdschrift Hitkrant, eigendom van TTG. De filmpjes moeten betrekking hebben op een jongerenthema, dat iedere keer door Clip’It wordt aangeven. Het beste filmpje wint een prijs. Ook uitgever PCM heeft een website voor amateurfilmpjes, skoeps.nl. De filmpjes op deze website moeten betrekking hebben op het nieuws. Op de populaire videosite Youtube, die dit weekend voor 1,6 miljard dollar door Google werd gekocht, staan allerlei soorten persoonlijke filmp jes. (NRC)

** Internetzoekmachine Google neemt de populaire website YouTube over. YouTube, waar bezoekers filmpjes kunnen plaatsen en bekijken, blijft onafhankelijk opereren. Dat heeft Google maandag nabeurs bekendgemaakt. De overname gebeurt volledig in aandelen. Google gaat nieuwe aandelen uitgeven ter waarde van 1,65 miljard dollar. Het Amerikaanse internetbedijf verwacht de overname van YouTube in het vierde kwartaal af te ronden. 

UIT DE MEDIA:

** De regionale publieke omroepen willen in de komende vijf jaar het aanbod uitbreiden op radio, televisie, internet en nieuwe platforms. Met dit voornemen nemen de regionale omroepen een belangrijk advies over uit het rapport De toekomst van de regionale omroep van prof. dr. Paul Rutten. Hij bepleit dat regionale omroepen een grotere rol moeten krijgen in het uitvoeren van publieke omroeptaken. Rutten schrijft het onterecht te vinden dat er een disbalans is, omdat regionale zenders ‘dichterbij de mensen staat dan landelijke zenders’. De regionale omroepen gaan onder meer het aantal camerajournalisten (camjo’s) uitbreiden. De omroepen willen nog meer onderscheidend regionaal nieuws brengen dat dicht bij de burger staat, meldt de Roos, de koepelorganisatie van regionale omroepen. (via Adformatie)

** Cinekid roept dit jaar een nieuwe prijs in het leven. Het film- en mediafestival voor kinderen komt met De Gouden Cinekid Kinderkast, de prijs voor het beste jeugdtelevisieprogramma van het jaar. De winnende programmamaker krijgt 7500 euro, aldus de organisatie. De Cinekid Kinderkastprijzen worden jaarlijks al toegekend aan de beste tv-programma’s voor kinderen in diverse categorieën. Zowel een vakjury als een publieksjury kiezen winnaars in de categorieën fictie en non-fictie. (ANP/AD)

** Het televisieprogramma Who’s next krijgt veertig nieuwe afleveringen. Dit hebben nrc.next, uitgever PCM en RTL besloten. De drie partijen zijn tevreden over de inhoud, de kijkcijfers en de commerciële resultaten van het programma. Who’s next wordt op werkdagen om 12.40 en 17.45u. uitgezonden op RTL Z. Het programma, waarin de ochtendkrant nrc.next wordt besproken met bekende Nederlanders, trekt dagelijks zo’n 100.000 tot 150.000 kijkers. (NRC)

** De Duitse natuurfilmer Heinz Sielmann is op 89-jarige leeftijd overleden. Dat berichtten Duitse media zondag. De internationaal vermaarde documentairemaker overleed al afgelopen vrijdag. Sielmann werkte tussen 1965 en 1991 aan de in Duitsland zeer succesvolle reportageserie Expeditionen ins Tierreich. Hij was ook zeer actief voor de Britse omroep BBC en voor National Geographic. Hij maakte verscheidene grote natuurfilms die internationale faam verwierven zoals Herrscher des Urwaldes, waarvoor in 1959 Orson Welles de Engelse teksten insprak. De documentaire, gefilmd in toenmalig Belgisch Congo, was de eerste grote film over berggorilla’s. (ANP/AD)

** De bekende Russische journaliste Anna Politkovskaja is in haar huis in Moskou doodgeschoten. Ze is zaterdag dood in de deur van haar woning aangetroffen, aldus het Russische persbureau Interfax. Bij haar lichaam lag een pistool met vier kogels. De bekende Russische journaliste Anna Politkovskaja (archieffoto oktober 2002) is in haar huis in Moskou doodgeschoten. Ze schreef onder meer het boek Poetins Rusland dat ook in het Nederlands is verschenen. De 48-jarige Politkovskaja werkte voor de kritische krant Novaja Gaseta. Ze schreef onder meer een kritische reportage over de oorlog in Tsjetsjenië en uitte scherpe kritiek op het beleid van president Vladimir Poetin. Ze schreef onder meer het boek Poetins Rusland dat ook in het Nederlands is verschenen. Ook zette ze zich in voor de situatie van de mensenrechten. Toen Politkovskaja in 2004 naar Beslan wilde om verslag te doen van de dramatisch verlopen gijzeling van schoolkinderen, werd ze aan boord van het vliegtuig vergiftigd. Ze heeft altijd de Russische geheime dienst hiervoor verantwoordelijk gehouden. (ANP/AD)

** Twee Duitse journalisten zijn in het noorden van Afghanistan gedood. Volgens het Afghaanse persbureau AIP gaat het om een man en een vrouw. Onder welke omstandigheden het tweetal de dood vond, is vooralsnog niet duidelijk. Een woordvoerder van de internationale troepenmacht in Afghanistan heeft de dood van de journalisten bevestigd. De twee hadden tot afgelopen woensdag ,,gewerkt in verband met ISAF” en zijn daarna op eigen houtje door het land gaan reizen. Volgens AIP hebben onbekenden de Duitsers in hun tentje 150 kilometer ten zuiden van Baghlan vermoord. De stoffelijke resten zijn overgebracht naar de hoofdstad Kabul. (ANP/AD)

** In Oezbekistan is de mensenrechtenactivist en journalist Oeloegbek Chaidarov tot zes jaar gevangenisstraf veroordeeld omdat hij een zakenvrouw 350 dollar zou hebben afgeperst. Mensenrechtengroepen spreken van een politiek proces. Chaidarov zegt dat de vrouw hem het geld in de zak heeft gestoken toen hij was afgeleid. De zakenvrouw heeft geweigerd op het proces te getuigen. Het proces was gesloten voor waarnemers en Chaidarovs familie. In Oezbekistan wordt al ruim een jaar een campagne gevoerd om dissidenten en critici van het regime uit te schakelen. (AP/NRC)

** NVJ-secretaris omroepzaken Marc Visch is geen voorstander geweest van een onderzoek naar het lekken binnen de regionale omroep RTV Drenthe, zoals eerder is gemeld door Dagblad van het Noorden. Visch heeft in zijn telefonische reactie aangegeven dat hij de directie adviseerde om zo snel mogelijk rust op de redactie te brengen. Een onderzoek naar journalisten was absoluut niet op zijn aanraden. De Nederlandse Vereniging van Journalisten keurt het natrekken van telefoongesprekken of het op andere oneigenlijke wijze achterhalen van journalistieke bronnen af. (NVJ)

** Programmamaker en ondernemer Lennart Booij heeft bij Salto de voorzittershamer overgenomen van Gerard Hulshof. Lennart Booij, 35 jaar en geboren te Amsterdam, is directeur van het campagnebureau Booij, Klusman en van Bruggen. Vanuit zijn ervaring als debatleider en presentator van televisieprogramma’s en met zijn maatschappelijke netwerk zal hij invulling aan het voorzitterschap geven. Hij kan zo een voortrekkersrol vervullen in het realiseren van de ambities van Salto omroep Amsterdam in haar nieuwe onderkomen in P akhuis de Zwijger. Lennart Booij steunt de Amsterdamse mediawethouder Gehrels in haar plan nog voor het einde van dit jaar met een uitgewerkte mediavisie te komen. Hij hoopt dat Salto de kans krijgt om de komende jaren vooral samenwerking aan te gaan om de digitalisering van de media ook in het public access domein te ontwikkelen. Booij: “Samenwerking met De Waag society, Fabchannel en wellicht zelfs marktpartijen verdienen daarom verkenning en experimenten.” (Salto via Broadcast Magazine)

Hoofdredacteur televisie VPRO stopt

Danielle Lunenborg, hoofdredacteur televisie van de VPRO, legt haar functie neer. Dat heeft een woordvoerder van de omroep tegenover NRC Handelsblad bevestigd. Het aftreden van Lunenborg is vandaag aan de redactie bekendgemaakt. Volgens een interne mail aan alle VPRO-medewerkers hebben de „veranderingen bij de publieke omroep directe invloed gehad” op het besluit van Lunenborg om op te stappen. Sinds ongeveer een jaar krijgen de publieke omroepen niet zelf het geld om programma’s te maken, maar moeten ze voorstellen voor programma’s eerst ter goedkeuring voorleggen aan een netcoördinator. „Door de veranderingen is er voor de hoofdredacteur steeds minder een zelfstandige rol weggelegd”, aldus een woordvoerder van de VPRO. Daar komt bij dat de organisatie van de VPRO binnenkort zal veranderen. Daardoor zullen de mangement-taken van de hoofdredacteur Televisie nog verder toenemen, aldus de VPRO. „Danielle is aan haar baan begonnen met een inhoudelijke ambitie”, zegt een woordvoerder van de VPRO: „mooie programma’s maken. Het zat haar dwars dat ze daarvoor steeds minder tijd had.’ Lees verder.

UIT DE MEDIA:

** RTV N-H zal vanaf komend weekeind weer beelden uitzenden van het voetbal uit de eerste divisie. RTV N-H en Talpa hebben hiertoe onlangs een overeenkomst gesloten. Met ingang van zaterdag zullen de wedstrijden van Volendam, Stormvogels/Telstar en Haarlem weer op de zender te zien zijn. In de reguliere nieuwsuitzendingen zullen vanaf 18.00 uur beelden en reacties te zien zijn van de op vrijdagavond gespeelde wedstrijden. Zondag worden vanaf 20.15 uur in NoordHolland Sport de hoogtepunten besproken door Ton Ojers. (RTV NH)

** De Deense televisiezender TV2 heeft vrijdag stukjes uitgezonden van een video die beledigend kan zijn voor moslims. Op de video van een Deense rechts-extremistische groepering wordt de profeet Mohammed onder meer voorgesteld als een bierdrinkende kameel en een dronken terrorist. Op de opnames die door TV2 zijn uitgezonden ziet de kijker een aantal jonge mannen die tijdens een feestje zich verkleden als een mohammedaan en een wedstrijdje houden wie de islamitische profeet het meest belachelijk kan tekenen. In de fragmenten is ‘Mohammed’ alleen kort op de rug te zien en zijn ook de beelden van de tekeningen alleen vluchtig in beeld. (ANP/Telegraaf)

** Het besluit van uitgever PCM, ook eigenaar van NRC Handelsblad, om een gratis krant uit te gaan geven, is uitgesteld. Het gaat om een uitgave van de Volkskrant die moet gaan concurreren met de twee andere gratis kranten Metro en Spits. De commissarissen willen meer informatie voordat ze een besluit nemen, zo meldt de Volkskrant vandaag in zijn eigen krant. (NRC)

** De VARA moet zich 18 oktober voor de rechter verantwoorden voor het gebruik van geluidsfragmenten uit een interview met de band Coldplay van de website Toazted.nl. Het zou gaan om een exclusief interview. ,,De VARA heeft de interviews uitgezonden in het radioprogramma Claudia d’r op, alsof de omroep de maker was”, zegt directeur Frank Helmink van Toasted Media. Hij vindt dat de omroep inbreuk maakte op het auteursrecht. Toasted Media zou als eigenaar van de geluidsfragmenten de VARA hebben verzocht te stoppen met het zonder toestemming uitzenden van haar interviews. ,,De VARA is hiertoe niet bereid. Volgens de VARA zijn de interviews voor iedereen vrij te gebruiken op grond van de voorwaarden van de website”, zegt Helmink. Zo wil Toasted Media dat de bron wordt genoemd. ,,Aangezien de VARA niet aan onze verzoeken voldoet, dient nu een kort geding voor de rechtbank in Amsterdam.” De VARA wil niet reageren omdat de zaak onder de rechter is. (ANP/AD)

** Provinciale staten willen dat de nieuwsuitzendingen van TV Drenthe ondertiteld gaan worden voor doven en slechthorenden. De provincie wil daarvoor niet de omroep geld geven omdat gedeputeerde Weggemans bang is dat als er provinciaal geld beschikbaar komt Den Haag af zal zien van een rijksbijdrage. CDA en Groen Links riepen de Stichting Welzijn Doven op met de omroep te gaan praten. Overwogen wordt een subsidie aan die stichting te geven. (RTV Drenthe)

** Gerda Bastet is per 1 januari de nieuwe directeur van het regionale dagblad Twentsche Courant Tubantia. Dat heeft de krant donderdag bekendgemaakt. Bastet volgt Gerard Driehuis op, die als zelfstandig ondernemer in de mediasector aan de slag gaat. Bastet is al jarenlang werkzaam voor uitgeverij Wegener, waar ook TC Tubantia toe behoort. Het regionale dagblad heeft ruim 125.000 abonnees.

** De Amerikaanse krant The Miami Herald neemt drie ontslagen medewerkers weer in dienst. In september ontsloeg de krant de drie bij haar Spaanstalige zusteruitgave, El Nuevo Herald, omdat zij geld aannamen voor gastoptredens bij propagandazenders van de Amerikaanse overheid die zich hard maken voor de omverwerping van het Cubaanse bewind. De uitgever zei dat de regels over het aannemen van geld niet helder gecommuniceerd waren en stapte zelf op. (AP/NRC)

** Europese Hof van Justitie heeft gisteren de Duitse journalist Hans-Martin Tillack in het ongelijk gesteld in een zaak die hij had aangespannen tegen het Europese anti-fraudebureau Olaf. Dat had gegevens over Tillack doorgezonden naar het openbaar ministerie in Brussel en Hamburg nadat de journalist twee artikelen had gepubliceerd over vermeende misstanden bij de Europese Commissie met informatie die van Olaf afkomstig was. (AP, AFP/NRC)

** Kabelaar CAIW opent een CAIWAY Shop aan de Hoogstraat 157/hoek Korte Dam in Schiedam. Daar kunnen inwoners van Schiedam vanaf het voorjaar van 2007 terecht met al hun vragen op het gebied van kabel, radio, televisie, internet en telefonie. Ook wordt er een assortiment producten verkocht. Op de bovenverdieping van het pand wordt, ten behoeve van winkelbeheer, een appartement met woonfunctie in ere hersteld. (CAIW)

** Ivo Niehe overweegt naar de TROS terug te keren. Volgens programmaleider Gerard Baars van de TROS is de omroep inmiddels in gesprek met Ivo Niehe, die vele jaren de TV Show presenteerde. „Ivo heeft belangstelling”, aldus Baars. Welk(e) programma(‘s) Niehe bij de TROS zou gaan presenteren, is nog niet bekend. Ivo Niehe verruilde vorig jaar de publieke omroep voor John de Mols zender Talpa. Sindsdien wordt de TROS TV Show gepresenteerd door Reinout Oerlemans. Oerlemans verwacht dat hij in de toekomst het presenteren van personality- programma’s à la TV Show niet langer kan combineren met het leidinggeven aan zijn productiebedrijf Eyeworks. Oerlemans: „Ik zit nu midden in het proces, maar ik zeg niet dat ik morgen stop met de TV Show. Sterker nog, komende vrijdag is bijvoorbeeld John de Mol te gast en daar kijk ik erg naar uit. Op welke termijn ik stop kan ik nog niet zeggen. Ik ben daar wel met de TROS over in gesprek.” De TROS zegt niets over deze kwestie kwijt te willen. (Telegraaf)

** Een groep zendamateurs wil de tv-toren in Goes gebruiken om tv-programma’s te verspreiden. Nu al zenden de amateurs experimentele tv-uitzendingen uit, maar dat gaat via een antenne bij iemand thuis. Omdat de antennes op de tv-toren veel hoger komen te hangen is de uitzending in een groter gebied rondom Goes te zien. Wanneer de uitzendingen vanaf de toren beginnen hangt af van vergunningen. Er is vooral testbeeld te zien, met af en toe programma’s gericht op andere zendamateurs (Omroep Zeeland)

** Het digitale radiostation Radio Bembem, gericht op kids van 3 tot en met 9 jaar wordt vanaf begin oktober door Essent via de digitale kabel doorgegeven. Radio Bembem heeft haar oorsprong in een samenwerking met Studio 100 en Q-music.

** De politie heeft vannacht een 24-jarige man op heterdaad betrapt bij een inbraak op de redactie van RTV-Rijnmond. Doordat het alarm afging, waren het beveiligingsbedrijf en de politie er snel bij. De inbreker kon op het dak worden gepakt. Hij had een RTV-Rijnmond rugzak bij zich met de gestolen waar: Een kapotte radio-cd-speler, een zak Cup-a-Soup en een knuffel-olifant. De spullen zijn in beslag genomen. (Rijnmond)

** Onder de naam ‘Lokaal (B)ether’ werkt Agentschap Telecom aan het optimalisatieproject voor lokale publieke omroepen. In dit project wordt onderzocht hoe de ontvangst in het verzorgingsgebied van een aantal publieke lokale omroepen verbeterd kan worden. In de afgelopen periode is intensief gewerkt aan het definiëren van uitgangspunten voor het project. Daarnaast zijn deelonderzoeken uitgevoerd naar geschikte en betaalbare antennesystemen en naar de planningsnorm die gehanteerd zal worden. Op dit moment brengen vier technisch specialisten de huidige verzorgingsgebieden in kaart. Hierbij wordt de zerobase planningsnorm gebruikt. Vervolgens zal worden onderzocht wat de optimalisatiemogelijkheden zijn. Het streven is om de optimalisatieonderzoeken nog dit jaar af te ronden. Wanneer de optimalisaties vervolgens kunnen worden doorgevoerd, is mede afhankelijk van de vraag of er frequenties ingepland worden waar een internationale coördinatieprocedure voor nodig is. (AT)

** De oplage van dagblad De Telegraaf is in het tweede kwartaal van 2006 na jaren van daling weer gestegen. De totaal verspreide oplage steeg van 702.825 in het tweede kwartaal 2005 naar 718.881 exemplaren. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde cijfers van Hoi, Instituut voor Media Auditing. Ook de oplage van De Telegraaf op zondag steeg, naar 670.324 (was 658.386). Andere stijgers bij de landelijke dagbladen zijn Het Financieele Dagblad, 58.024 (was 55.162) en Trouw 107.421 (was 106.278). Ook Het Parool ziet de oplage licht stijgen: van 86.290 naar 86.360 exemplaren. NRC.Next start met een totaal verspreide oplage van 75.052. AD heeft een oplage van 539.513. Dalers zijn de Volkskrant 282.308 (was 287.489), NRC Handelsblad 239.501 (was 245.743), Reformatorisch Dagblad 57.281 (was 58.729) en Nederlands Dagblad 32.959 (was 34.200). De totaal verspreide oplage van Metro steeg weer fors: van 422.187 naar 471.901. Ook die van Spits ging goed omhoog: van 400.351 naar 421.134. (Adformatie)

UIT DE MEDIA:

** Claudia de Breij, Edwin Evers en Giel Beelen strijden om de prijs voor het beste radioprogramma. Hun radioshows Claudia d’r op, Evers Staat Op en Giel! zijn genomineerd voor de Gouden RadioRing 2006. Het is de eerste keer dat deze radioprijs wordt uitgereikt. Giel Beelen en Edwin Evers strijden ook om de titel ‘radioman van het jaar’. Hun concurrent in deze strijd om de Zilveren RadioSter is dj Ruud de Wild. Claudia de Breij is samen met Froukje de Both en Sophie Hilbrand genomineerd voor de Zilveren RadioSter voor de radiovrouw van het jaar. Voor het Gouden Radio-Oortje voor het beste evenement van het afgelopen radioseizoen zijn ‘3FM Serious Request – Huis op de Neude’, Evers staat Op vanuit de woonkamer van Frans Bauer en de Top 2000 genomineerd. De prijzen worden op 20 oktober uitgereikt tijdens het programma Schiffers.fm van Hans Schiffers op radio 2. (Novum). Compleet overzicht vind je hier.

** Het Openbaar Ministerie (OM) in Breda ziet af van strafrechtelijke vervolging van de Telegraaf-journalisten Joost de Haas en Bart Mos wegens schending van staatsgeheimen. Lees verder.

** KPN moet mogelijk sommige wijkcentrales langer openhouden als concurrenten er net nieuwe apparatuur hebben geplaatst voor de levering van breedbanddiensten. Telecomtoezichthouder Opta liet vandaag weten dat de concurrentie vijf jaar de tijd moet krijgen om de investeringen terug te verdienen. KPN wil in 2010 zijn huidige telecomnetwerk hebben vervangen door glasvezel. Dit betekent dat de 1300 wijkcentrales worden gesloten. Lees verder.

** Jongeren zijn per dag gemiddeld 2,5 uur online, met chatten via MSN als meest favoriete bezigheid. Bijna een kwart zoekt op internet naar informatie voor school of opleiding of houdt een eigen site bij. Veel jongeren hebben terwijl ze op de computer bezig zijn op de achtergrond de televisie aan staan, maar daarnaar kijken ze minder: gemiddeld een uur en 42 minuten. Lees verder.

** De TROS laat dinsdag niets los over de toekomst van presentator Reinout Oerlemans van de TV Show. Oerlemans is ook directeur van tv-productiebedrijf Eyeworks en liet maandagavond in de talkshow Pauw & Witteman doorschemeren dat hij overweegt te stoppen met presenteren. Hij zei dat hij eigenlijk meer werk wil steken in zijn bedrijf. Over zijn status bij de TROS zou hij gesprekken voeren met de omroep. De TROS-zegsvrouw kon dergelijke gesprekken dinsdag niet bevestigen. Ook op internetgeruchten over een hernieuwde samenwerking met Ivo Niehe, de vroegere presentator van de TV Show, kon de woordvoerster niets zeggen. Ivo Niehe begon in 1981 met de TV Show. Later vertrok hij naar Talpa, maar inmiddels maakt hij furore met een theatershow. Contractueel heeft hij geen verplichtingen meer met Talpa. (ANP/AD)

** De Gelderlander-redactie dreigt met acties tegen de voorgenomen bezuinigingen. Als de directie van uitgever Wegener in Apeldoorn niet voor 1 november positief heeft gereageerd, houdt de redactie een werkonderbreking. Bij De Gelderlander staan 34 banen op de tocht. De redactie accepteert geen gedwongen ontslagen. Verder wil de redactie dat wordt gegarandeerd dat er na deze bezuinigingen niet verder wordt ingekrompen en moet er meer worden geïnvesteerd in regioverslaggeving. Het is de bedoeling dat De Gelderlander in februari overgaat op het kleinere tabloidformaat. (Omroepgelderland)

** Er komt een nieuw plan van aanpak voor Radio Kootwijk. De herbestemming van het voormalig zenderpark mislukte in mei toen een plan van Harry de Winter niet bleek te voldoen aan de gestelde voorwaarden. Aanvullende voorwaarden voor de nieuwe bestemming worden de komende tijd onderzocht. De verwachting is dat de eerste fase van het plan van aanpak eind 2007 afgerond is. Daarna kunnen mogelijke exploitanten business- of gebruiksplannen indienen. Het plan wordt op korte termijn besproken door Gedeputeerde Staten en B&W van Apeldoorn. (omroepgelderland)

** De federale overheidsdienst Defensie in België dient een klacht met burgerlijke partijstelling in tegen het weekblad Humo ,,voor laster en eerroof tegenover het beroep van paracommando en tegen het imago van Defensie”, zo meldt de FOD Defensie in een persbericht. Aanleiding voor de klacht is een karikatuur in de editie van Humo van vandaag op pagina 192. Volgens Defensie gaat het om een ,,betreurenswaardige en beledigende karikatuur die het imago en het beroep van paracommando zwaar aantast” Lees verder.

** Dancing with the Stars (RTL4), De Lama’s (BNN) en Gooische Vrouwen (Talpa) zijn genomineerd voor de Gouden Televizier-Ring 2006. Dat maakte de AVRO, organisator van de bekende tv-prijzen, maandag bekend. De afgelopen weken kon het publiek in vier verschillende stemronden via internet, telefoon en sms stemmen op zijn favoriete tv-programma’s en tv-persoonlijkheden. Op de drie genomineerden voor de Gouden Televizier- Ring kan het publiek opnieuw stemmen om de winnaar te bepalen. De winnaar wordt 20 oktober bekendgemaakt, wanneer vanaf 20.30 uur een gala wordt uitgezonden door de AVRO op Nederland 1. Dat evenement heeft plaats in het Muziekgebouw aan ‘t IJ in Amsterdam. Voor de Gouden Stuiver voor het beste jeugdprogramma van het afgelopen televisieseizoen zijn genomineerd: Het Klokhuis (NPS), Jeugdjournaal (NOS) en het Junior Songfestival (AVRO). Sophie Hilbrand (BNN), Yvon Jaspers (KRO) en Anita Witzier (KRO) zijn genomineerd voor de Zilveren Televizier-Ster (tv-vrouw van het jaar). Paul de Leeuw (VARA), Patrick Lodiers (BNN) en Matthijs van Nieuwkerk (VARA) dingen naar de Zilveren Televizier- Ster voor de tv-man van het jaar. (ANP/AD)

** De gemeente Amersfoort wordt juridisch gedwongen te kiezen voor Omroep Amersfoort. De nieuwe kandidaat Eemstad RTV komt niet in aanmerking voor de lokale zendmachtiging, omdat Amersfoort als subsidieverstrekker juridisch is gebonden aan Omroep Amersfoort. Dat heeft mediawethouder Arriën Kruyt meegedeeld aan de twee omroepkandidaten, zo laat Eemstad RTV weten. De nieuwe omroepkandidaat breekt de onderhandelingen met Omroep Amersfoort over samenwerking af omdat die nu niet meer op gelijke voet kunnen worden gevoerd, zegt woordvoerder Stribos. Omroep Amersfoort en de nieuwe opgerichte omroeporganisatie Eemstad zijn in de markt voor de nieuwe zendmachtiging. Het Commissariaat voor de Media verstrekt die machtiging binnenkort voor een periode van vijf jaar, op advies van de gemeente. Eemstad RTV heeft zich als concurrent opgeworpen van Omroep Amersfoort. Dat verzorgt al twintig jaar onafgebroken de lokale tv en krijgt daarvoor jaarlijks gemeentesubsidie. Die subsidieverhouding mag Amersfoort niet zomaar verbreken, luidt het ambtelijk advies aan de wethouder. Wettelijk moet een gemeente zorgvuldig omgaan met zijn subsidiepartner. Het mag die relatie door een negatief advies niet in gevaar brengen. Wethouder Kruyt laat weten nog niet op het bericht van Eemstad te kunnen reageren. (AD/AC)

** Een kabelbreuk in Driebergen heeft ervoor gezorgd dat in de gemeente Bunnik de gehele maandag geen asignaal van Casema was te ontvangen. Zo’n vijfduizend huishoudens zijn door de glasvezelbreuk getroffen, aldus woordvoerder Gradus Vos. Hoe het ongeluk is gebeurd, is nog niet bekend. Gespecialiseerd personeel moet het probleem verhelpen. Volgens Vos gebeurt het met name bij slecht weer nog wel eens dat een kabel geraakt wordt, door bijvoorbeeld een dragline. Maar de kans dat een breuk zo ernstig is dat in een gebied helemaal niets van Casema te ontvangen is, schat Vos in als bijzonder klein. ,,Dat zal een gebruiker hooguit eens in de tien jaar overkomen.” Het is bovendien dubbel pech, omdat Bunnik nog niet redundant is. Wat zoveel betekent als dat de casemakabel van meerdere kanten komt. Bij een breuk is dan na tien minuten de zaak verholpen, zegt Vos. Voor Bunnik is de Casema die dubbele verbinding nog aan het aanleggen. (AD/AC)

** Directeur Gerard Driehuis (52) van het regionale dagblad Twentsche Courant Tubantia vertrekt eind dit jaar bij de krant. Hij gaat als zelfstandig ondernemer in de mediasector aan de slag. ,,Ik kijk terug op elf mooie jaren, het is tijd voor een nieuwe uitdaging, vertelde hij maandag. Driehuis begon bij het regionale dagblad als hoofdredacteur, de laatste vijf jaar is hij directeur van de krant die 125.000 abonnees heeft. Onder Driehuis begon TC Tubantia met een zondageditie. Daarnaast was hij nauw betrokken bij de internetactiviteiten van het regionale dagblad. De scheidend directeur verwacht dat uitgever Wegener op korte termijn bekend maakt wie hem opvolgt. (ANP/AD)

** De gemeente Hardenberg trekt in de begroting 2007 ruim 15.000 euro uit voor een eigen tv-programma. Het wordt een nieuwsuitzending met actuele thema’s uit Hardenberg en omstreken. Volgend jaar worden de eerste twee proefuitzendingen gemaakt. Als alles goed gaat, is Hardenberg een van de eerste gemeenten in Nederland, die in samenwerking met de lokale omroep, een journalistiek programma brengt. Daarnaast zijn er ook plannen om Hardenberg via videoproducties op de gemeentelijke internetsite te promoten. (RTV oost)

** Ambitieuze amateurfilmers kunnen vanaf 4 oktober videoclips insturen naar de NCRV. Dit maal geen clips met rock- of popmuziek, maar met echte kerkelijke muziek. Dat meldde de omroep maandag. Om hun materiaal te produceren, mogen filmers gebruikmaken van opnames uit het omvangrijke archief van de NCRV. Dit archief omvat uitvoeringen van kerkelijke muziek uit de afgelopen decennia, met psalmen, gezangen en orgelbespelingen van onder meer Edvard Grieg, Samuel Wesley en Willem Vogel. Er is tot begin december gelegenheid tot het insturen van filmpjes. Geselecteerde videoclips zullen dit najaar te zien zijn via de website www.videotalent.nl. Vanaf 2007 zullen ze ook te bewonderen zijn via het nieuwe digitale tv-kanaal NCRV/Geloven. Uit de inzendingen kiest de omroep ook de mooiste religieuze videoclip. Deelnemers maken daarmee kans op een iPod. (IKON)

** De Europese vakbladen van informatieconcern VNU staan te koop. Bladen als Intermediair, Computable en Management Team veranderen mogelijk van eigenaar. Dat maakte VNU vanochtend bekend. Als de ongeveer zeventig bladen worden verkocht, geeft VNU helemaal geen tijdschriften meer uit in Europa. Zes jaar geleden was het bedrijf nog een belangrijke uitgever van Nederlandse bladen als Libelle, Donald Duck en Nieuwe Revu.< Volgens een woordvoerder worden de bladen in de etalage gezet omdat het bedrijf na de overname door een groep investeringsmaatschappijen begin dit jaar zijn strategie aan het herzien is. De Europese vakbladen passen te weinig bij de andere activiteiten van het concern, die grotendeels bestaan uit het meten van mediagebruik (zoals kijkcijfers) en het verkopen van marketinginformatie. (NRC)

UIT DE MEDIA:

** IDG Nederland benoemt Rob Koghee (44) met ingang van 1 oktober 2006 tot adjunct directeur. Koghee trad op 15 maart 2004 bij IDG in dienst als marketing director. In zijn nieuwe rol zal Koghee samen met algemeen directeur Raimon Gort de directie van IDG Nederland gaan voeren. Gort: ‘De aanstelling van Rob Koghee is een logisch voortvloeisel van het feit dat IDG Nederland middenin een transformatieproces zit naar een crossmediale uitgever. Met zijn aanstelling beoogt IDG focus te leggen op zowel de bestaande processen, als de integratie van nieuwe IDG online initiatieven als blogging, videoblogging, web-tv, social networking en video-interviews. Er zijn binnen de organisatie dusdanig veel verschillende processen gaande dat een aanpassing nodig was om alles te borgen’. Koghee zal naast zijn bestaande marketingtaken verantwoordelijk worden voor de dagelijkse operatie van de diverse merken van IDG Nederland.

** Televisiezender RTL4 komt met een Nederlandse variant van CSI. De serie Stille Getuigen moet Baantjer opvolgen. In het Amerikaanse Crime Scene Investigation (CSI) staat het werk van forensische rechercheurs centraal. Producent Endemol en RTL4 besloten met een soortgelijke opvolger te komen voor de succesvolle politieserie Baantjer. In november zal er een proefaflevering van Stille Getuigen opgenomen worden, mogelijk gevolgd door een reeks van dertien uitzendingen. Naar verwachting zal de eerste aflevering in het voorjaar van 2007 op televisie te zien zijn. (RTL)

** De website van de Partij voor Naastenliefde, Vrijheid en Diversiteit (PNVD) is zondag gekraakt. Op de website van de partij , die onder meer af wil van het verbod op seks met minderjarigen en vindt dat kinderporno niet langer strafbaar moet zijn, is een tekst te lezen van iemand die het oneens is met die standpunten. Wel stelt de hacker het eens te zijn met het idee dat pedofilie uit de taboesfeer moet worden gehaald. Maar mensen die zijn veroordeeld voor seks met kinderen, zouden chemisch gecastreerd moeten worden, besluit hij zijn betoog. (ANP/Planet)

** ‘RTL FM wordt zeer waarschijnlijk HitRadio.’ Onder deze naam melden doorgaans betrouwbare bronnen van DutchMedia dat Sky Radio Groep (Sienna Holding BV) spoedig op het huidige kabel & satellietkanaal een non-stop hitradioformat zal uitzenden. Helemaal zeker is deze naam overigens niet, maar volgens welingelichte kringen was dit de laatste stand van zaken. Inmiddels is er een omschakeling van het signaal van RTL FM uitgevoerd rond 0.00 afgelopen nacht. De signalen lijken niet langer te komen uit de RTL Nederland-gebouwen en op internet, kabel en satelliet over te zijn gezet naar een nieuwe bron die buiten de controle van RTL Nederland/RTL Group valt. Het RTL FM RadioNieuws is vervangen door het ANP RadioNieuws. De slogan ‘meer muziekvariatie’ is vervangen door ‘de lekkerste hits allertijden’.