NOS: Finale EK Voetbal voor vrouwen best bekeken tv-moment in sportzomer

Tijdens de sportzomer is de finale van het EK Voetbal voor vrouwen tussen Nederland en Denemarken het beste bekeken met ruim 5,4 miljoen kijkers aldus de NOS.

Sportzomer

Volgens de NOS hebben ruim 13,4 miljoen Nederlanders iets van de zomersportevenementen bij de NOS gezien. Omgerekend is dat 84,6% van de Nederlandse bevolking. Van de 477 uur live sport die de NOS deze zomer uitzond,
keek de gemiddelde Nederlander gemiddeld 18,5 uur.

EK Vrouwenvoetbal

De unieke prestatie van het Nederlands elftal op het EK vrouwenvoetbal in eigen land leverde records op: de finale was dus goed voor 5,4 miljoen kijkers en in totaal hebben 10,2 miljoen Nederlanders iets van de wedstrijden van de Oranjevrouwen gezien. Ongekende cijfers voor het vrouwenvoetbal.

Nederlandse successen

Ook andere Nederlandse successen deze zomer zorgden voor kijkcijferpieken. In de Tour de France was de etappe die door Dylan Groenewegen werd gewonnen met ruim 1,2 miljoen kijkers de beste bekeken etappe. Het moment dat Bauke Mollema als eerste over de streep ging, was goed voor een kijkcijferpiek van 2 miljoen kijkers.

Facebook

Op de Facebook-pagina van de omroep leverde de huldiging van de Nederlandse vrouwenvoetballers in totaal meer dan 84.000 interacties op (3.702 shares, 75.953 likes en 5.163 comments). Ook de gouden plak van Dafne Schippers op de 200 meter van de WK atletiek in Londen kon rekenen op veel enthousiasme, met in totaal meer dan 61.000 interacties.

Apps

Ook experimenteerde de NOS deze zomer met speciale video-apps voor de Tour de France en het EK vrouwenvoetbal. Op de video-apps waren livestreams en andere video’s van het evenement te zien. De Tour de France video-app werd in totaal 38.000 keer gedownload. 14.000 mensen downloadden de versie voor het EK vrouwenvoetbal.