Programma’s NPO straks vindbaar onder één naam

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) wil haar radio- en televisiezenders beter herkenbaar maken en daardoor de letters NPO aan de zendernamen toevoegen. Dit bericht de NOS in een persbericht vandaag. 

Met één sterke naam op radio, tv en internet wil de NPO online beter tegenwicht kunnen bieden aan internationale mediamerken als Youtube, Google en Apple. ‘Die slag dreigen we nu te verliezen,’ aldus Henk Hagoort, bestuursvoorzitter van de NPO. ‘Voor de kijker en luisteraar wordt het duidelijker. De link tussen Nederland 1 en Uitzending Gemist wordt nu onvoldoende gelegd. Als je straks een programma op NPO 1 gemist hebt, kijk je dat terug op NPO.nl of de NPO-app op je tablet.’ ‘NPO staat voor wat wij zijn: Nederlands en voor het publiek’, aldus Hagoort in een persbericht. ‘De naam NPO wordt bijna altijd gebruikt als het over de publieke omroep gaat. Het is daarom logisch om die afkorting te gebruiken. Voor het publiek is straks beter herkenbaar welke programma’s door de publieke omroepen zijn gemaakt.’ De bekende ruitvorm en bijbehorende kleuren blijven gehandhaafd. Ook de individuele omroeplogo’s blijven in de toekomst zichtbaar. Wanneer de wijziging zichtbaar wordt, is nog niet bekend.

Omroepen tegen
De meeste omroepen zien de door de NPO aangekondigde naamsveranderingen van de publieke zenders niet zitten, maar kunnen er ook niets meer tegen doen. Dat zei Jan Slagter, baas van Omroep Max, vanmiddag in Lunch! op Radio 1. ‘We zijn er al maanden van op de hoogte – het is nu gelekt – maar we waren er omroepbreed op tegen‘.

Politiek verbaasd
De oppositie in de Tweede Kamer heeft dinsdag met verwondering gereageerd op de plannen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) om de zendernamen te veranderen. ,,Dit lijkt me bij voorbaat kansloos. Hier zit niemand op te wachten”, stelt CDA-Kamerlid Pieter Heerma.  Volgens de SP zijn die kosten onbegrijpelijk. Kamerlid Jasper van Dijk: ,,We hebben nu elke euro nodig om goede programma’s te maken, niet om nieuwe logo’s te ontwerpen.” Bovendien is het een discussie over de verpakking van de zender en niet over de inhoud, vindt hij tegenover persbureau ANP.