Belgische Ombudsman niet te spreken over TV Vlaanderen

Satelliettelevisie-aanbieder TV Vlaanderen is in opspraak gekomen door bestaande klanten meer te laten betalen voor een nieuwe abonnementsvorm terwijl de aanbieder ook goedkopere abonnementen in haar assortiment heeft. De kwestie kwam naar voren bij het consumentenprogramma ‘De Inspecteur’ op VRT Radio 2.

Basic en Basic Light

Diverse klanten van TV Vlaanderen, onderdeel van de Luxemburgse M7 Group SA, kregen de afgelopen maanden een brief van de provider waarin staat dat hun oude abonnementsvorm ophoudt te bestaan. Het bestaande abonnement wordt automatisch overgezet naar de nieuwe abonnementsvorm ‘Basic’. Bestaande klanten kunnen daardoor meer zenders ontvangen, maar zijn ook duurder uit: dit jaar 24 euro extra, vanaf volgend jaar 48 euro extra per jaar.

In de brief doet TV Vlaanderen voorkomen dat de Basic formule vanaf nu de goedkoopste optie is en dat klanten daarom automatisch deze formule aangeboden krijgen. De Inspecteur van VRT Radio 2 heeft echter uitgezocht dat dit niet correct is. Volgens de website van TV Vlaanderen bestaat er ook nog een Basic Light-abonnement. Het Basic-Light komt qua prijs het best in de buurt van het tarief dat de bestaande klanten hadden, maar dit product wordt echter niet als aanbod in de brief opgenomen.

“Dit mag gewoon niet”

Luc Tuerlinckx, de ombudsman voor telecom in België, is duidelijk tegenover De Inspecteur: “dit mag gewoon niet”. Volgens de telecomwet moeten klanten altijd het tarief aangeboden krijgen dat het best bij hun profiel past. In de brief staat volgens de ombudsman ook geen duidelijk overzicht van de verschillende tariefplannen die TV Vlaanderen aanbiedt. “Je kan enkel de zenderlijst bekijken van het Basic pakket. Je vindt dus geen informatie over het goedkopere Basic Light-pakket. Bovendien klinkt de naam ‘Basic’ als de goedkoopste optie. Dat is misleidend. Je moet als klant zelf via internet zoeken of er een goedkoper alternatief is. Wie geen internet heeft, kan dat niet.”, aldus Tuerlinckx tegenover de VRT.

TV Vlaanderen wilde niet reageren op en klanten geven nog steeds aan dat het moeilijk is om TV Vlaanderen te contacteren. In de brief naar de klanten van wie het abonnement wordt aangepast wordt zelfs helemaal geen telefoonnummer genoemd. TV Vlaanderen heeft later tegenover het VRT-radioprogramma aangeboden om “alle verhalen nog eens aandachtig te bekijken”. De Inspecteur van VRT Radio 2 geeft meer informatie over de kwestie op haar website.

Nederland

In Nederland is de M7 Group SA actief met de merken Canal Digitaal en Online.nl. De Consumentenbond in Nederland heeft onlangs nog te kennen gegeven dat de
dienstverlening van Online.nl sterk te wensen overlaat.