Net als in Nederland neemt ook in België het aantal kijkers naar analoge televisie verder af. Momenteel kijkt 84 procent van de Belgen televisie via een digitale aansluiting. Dit blijkt uit cijfers van het BIPT ( Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie).In Nederland kijkt bijna 90 procent van de huishoudens televisie via een “digitale aansluiting”.
“Uitstervend ras”
“Vorig jaar daalde het aantal analoge kijkers met ruim 15 procent. Aan dat tempo zullen ze snel een uitstervend ras worden”, zegt BIPT-raadslid Luc Vanfleteren. Eind vorig jaar telde het BIPT 575.577 aansluitingen met enkel analoge televisie, terwijl het er in 2010 nog meer dan 1,7 miljoen waren.
Televisiemarkt groeit
In 2015 is de Belgische televisiemarkt gestegen met 1,6% ofwel 72.493 aansluitingen. Digitale TV groeide met 4,8% tot 3,9 miljoen aansluitingen, voldoende om een daling van 15% van het aantal analoge TV-aansluitingen te compenseren. Opgeteld stijgt het totaal aantal TV-aansluitingen met 1,6 procentpunten tot 4.474.959.
Meer inkomsten
In 2015 genereerde de Belgische TV-markt 1097 miljoen euro aan retail-inkomsten uit TV-abonnementen (of een stijging van de TV-inkomsten met 4,9%), vooral dankzij extra
inkomsten uit kijken op aanvraag en premium pakketten.
“Stand alone diensten”
Ook het aantal “stand alone” diensten neemt af in België: televisie komt voor 70% uit zogenaamde meer-in-1-bundels terwijl bij vaste telefonie 79% van alle aansluitingen onderdeel zijn van een multiplay pakket. Voor vast breedband stijgt dit percentage naar 83%. De meest populaire bundel blijft een combinatie vast breedband, vaste telefonie en TV (45% van het totaal aantal bundels) ondanks de opmars van de bundels die vaste en mobiele diensten groeperen (van 32 naar 36% van het totaal aantal bundels).