De dertien publieke regionale omroepen in Nederland gaan fors herstructureren. De back-office, techniek en salesorganisatie worden samengevoegd. Redacties blijven autonoom opereren.
150 tot 180 banen weg
Met de nieuwe structuur die 150 tot 180 banen kost werken de mediabedrijven de bezuinigingstaakstelling van € 17 miljoen uit het regeerakkoord weg. De reorganisatie moet leiden tot één efficiënt georganiseerd mediabedrijf, dat staat voor goede en betrouwbare regionale journalistiek en voor aansprekende content, toegespitst op de leefwereld van het publiek. Dat is de kern van het voorstel dat de regionale omroepen vandaag hebben aangeboden aan staatssecretaris Sander Dekker.
De slagvaardige structuur biedt meer ruimte voor innovatie en snel anticiperen op veranderingen in de mediaconsumptie, aldus de overkoepelende organisatie van publieke regionale omroepen in Nederland, ROOS. Ook kan met de nieuwe opzet alle energie worden gestopt in de kerntaak van de moderne regionale omroep: informeren, bijdragen aan de identiteit, versterken van het journalistieke landschap en zo inwoners in staat stellen om als kritische burger deel uit te maken van de maatschappij.
Het nieuwe regionale mediabedrijf krijgt één bestuur dat het gezamenlijke beleid maakt én uitvoert; nu doen de dertien regionale omroepen dat nog allemaal apart.
Het rapport Het nieuwe publieke regionale mediabedrijf: betrokken en betrouwbaar vind je hier