RTL Nederland lagere omzet en EBIT-verlies in eerste kwartaal 2017

RTL Nederland heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een lagere omzet behaald met een EBIT-verlies.

Omzet

Het bedrijf achter RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8 en RTL Z behaalde een omzet van 104 miljoen euro en een verlies voor rente en belasting (EBIT) van 2 miljoen euro. Vorig jaar was dat over hetzelfde kwartaal nog 5 miljoen meer omzet en 1 miljoen euro EBIT-winst. Wel boekte het bedrijf nog over het eerste kwartaal een EBITDA winst van 1 miljoen euro (2016: 3 miljoen euro), dat is de winst voor belasting, rente, waardevermindering en amortisatie. Door een waardevermindering boekt het bedrijf 3 miljoen euro af.

“Moeilijke markt”

RTL Group omschrijft de Nederlandse reclamemarkt als een blijvende moeilijke markt waar 5,3 % minder aan reclame-omzet is ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar ondanks dat ze naar eigen zeggen een ‘duidelijke’ marktleider is als het om de kijkcijfers gaat.

Aankopen

RTL Nederland is ook dit jaar doorgegaan met het investeren in de aankoop van met name internetbedrijven: zo kocht het op 27 april jl. 20 % van Flinders, een internetdecoratiebedrijf, en op 15 januari en 2 maart kocht het tot aan 43,8% van de aandelen van Solvo (voorheen Heilzaam) die actief is in eHealth systemen. RTL Nederland heeft circa 29,7 % van de televisiereclamemarkt (vorig jaar 29,4 %)..

RTL Group

RTL Group boekte een licht lagere omzet ten opzichte van vorig jaar: 1,405 miljard euro (in 2016 over dit kwartaal 1,432 miljard euro). De netto winst daalde ook licht naar 154 miljoen euro over het eerste kwartaal (was vorig jaar 155 miljoen euro). De EBIT-winst bedroeg 227 miljoen euro (2 miljoen meer dan vorig jaar), terwijl de EBITA winst daalde naar 218 miljoen euro (was 229 miljoen euro). De hogere EBIT heeft te maken met verkoop van (kleine) onderdelen.

Verwachting

RTL Group verwacht dit jaar 2,5 % tot 5 % omzetgroei en een stabiel EBITDA resultaat. Het mediabedrijf dat in handen is van Bertelsmann (75,1%) ziet in Duitsland, Nederland, Belgie, Hongarije en Kroatie de reclamemarkt dalen, zij het dat die nergens zoveel daalt als in Nederland.

Overigens noemt het bedrijf ook het niet uitzenden van American Idol bij Fox in de Verenigde Staten als een reden voor omzetdalingen (Fremantlemedia, onderdeel van RT L Group is de producent). Bij RTL GRoup is 53,1 % van de omzet afkomstig uit televisie en radioreclame; 5,9 % komt uit ‘platform’ omzet, 17,3 % uit contentomzet en 12,7 % uit digitale omzet.RTL Group heeft een schuldenlast van 390 miljoen euro.