RTL Nederland boekte in het afgelopen halfjaar lagere resultaten dan vorig, maar maakte het afgelopen kwartaal geen verlies meer, iets dat ze in het eerste kwartaal van dit jaar nog wel deed. Dit blijkt uit de halfjaarcijfers van RTL Group SA.
Gelijkblijvende omzet
In het tweede kwartaal en het eerste halfjaar boekte RTL Nederland de facto een gelijkblijvende omzet van derden (224 miljoen euro in het eerste half jaar en 126 miljoen euro in het afgelopen kwartaal). Nog eens twee miljoen euro werd omgezet bij zusterbedrijven. De winst voor rente en belasting bedroeg 27 miljoen euro in het eerste half jaar (was 44 miljoen in 2014); over het afgelopen kwartaal was dat 30 miljoen euro. In het eerste kwartaal moest het grootste commerciële tv-bedrijf in Nederland nog 3 miljoen verlies voor belasting en rente rapporteren. Op televisievlak is het bedrijf naast RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 ook actief met RTL Lounge, RTL Crime, RTL Telekids alsmede met de dienst RTL XL en per 7 september ook met het kanaal en platform RTL Z .
“Niet gebracht wat we hadden gehoopt”
Bert Habets, CEO RTL Nederland over de halfjaarcijfers 2015: “De eerste helft van 2015 heeft ons in financieel opzicht niet gebracht wat we hadden gehoopt. Ondanks een stabiele performance van onze zenders hebben de dalende advertentiemarkt en onze investeringen in VOD, nieuwe programmering en nieuwe ventures zijn weerslag op ons winstniveau. Het goede nieuws is dat we een sterke basis hebben waar we op verder kunnen bouwen. Dat en onze drive om steeds weer boven onszelf uit te stijgen, betekent dat we niet wachten met handelen tot de storm gaat liggen.”
RTL Group
RTL Group wijdt de resultaten aan de lagere televisiereclamemarkt, en de stabiele omzetten dankzij de hogere omzetten in de niet-televisie activiteiten die echter een lage winstmarge genereren. Daarbij doelt het mediabedrijf waar Bertelsmann driekwart van bezit, op activiteiten als Videoland (video on demand), Bright (Grand Gear Media), Dutch Learning Company, Reclamefolder, RTL Live Entertainment en sites als Pepper, Miinto, Squla, IedereenEHBO.nl Couverts en Dinnersite. RTL Group nam afgelopen jaar Bright over (voor 3 ton in een earn out mechanisme), Dinnersite (voor 1 miljoen euro), Dutch Learning Company (met een kapitaalverhoging van 1 miljoen euro), het resterende 35% van Videoland (3 miljoen euro) en 34,8 % van Reclamefolder.nl voor 2 miljoen euro.
België
In (Franstalig) België behaalde RTL Group met RTL-TVI, Club RTL, Plug RTL en de radiozenders Bel RTL en Radio Contact een omzet van 104 miljoen (was 102 miljoen euro) met een gelijkblijvende winst voor belasting en rente van 26 miljoen euro. RTL Group behaalde in het eerste half jaar een totale omzet van 2,78 miljard euro omzet (3,8 % meer dan vorig jaar) met een winst voor belasting en rente van 543 miljoen euro (was vorig jaar nog 420 miljoen euro) en een nettowinst van 388 miljoen euro (was vorig jaar 246 miljoen euro). Met name de Duitse activiteiten van RTL droegen bij aan de verbeterde resultaten. De winstmarge (EBITA) in Nederland bedroeg 11,9 % (was vorig jaar 19,6 %, in het eerste kwartaal was er verlies).