RTL Nederland & RTL Group: dalende resultaten afgelopen halfjaar

Zowel RTL Nederland als moedermaatschappij RTL Group hebben in het eerste halfjaar en in het afgelopen kwartaal dalende resultaten gedraaid. Dit blijkt uit de vandaag gepresenteerde cijfers.

Omzet

Bij RTL Nederland daalde de omzet over het eerste half jaar met 4,2 % naar 226 miljoen euro. De winst voor belasting en rente daalde maar liefst met 50 % naar 13 miljoen euro.

Ook de losse kwartaalcijfers waren niet positief voor het Nederlandse deel van RTL Group: 122 miljoen euro omzet met 15 miljoen euro winst voor belasting en rente, wat op 40 % operationele winstdaling neerkomt. In het eerste halfjaar boekte RTL daarbij overigens 7 miljoen euro af.

RTL Group

Over heel RTL Group steeg de omzet in het eerste halfjaar met 3,5 % naar 2,978 miljard euro; terwijl de winst voor belasting en rente (EBIT) daalde met 6,3% daalde en de netto winst met 6,2 % uitkwam op 320 miljoen euro. In het tweede kwartaal stegen de omzetten zelfs met 8,8% voor heel RTL Group.

M6 Group

Opvallend is dat de Franse M6 Group, de Duitse RTL-activiteiten en producent Fremantlemedia (in Nederland Blue Circle) stijgende omzetten boekten, terwijl naast de Nederlandse ook de Belgische en Franse radio-activiteiten te kampen hadden met omzetdalingen. In resultaat boekten alle activiteiten EBT-dalingen, waarbij voor de Duitse activiteiten die beperkt waren.

Directeur

Sven Sauvé werd op 19 juni jl de nieuwe algemeen directeur voor RTL Nederland en zei in een verklaring dat de dalende tv-reclamemarkt en veranderd kijkgedrag weerslag heeft op de resultaten. Het marktaandeel 20-49 voor de Nederlandse RTL-zenders daalden in het afgelopen halfjaar naar 31,9% (Was 32,8% in 2016). Daarnaast was er volgens RTL een daling van 6,2 % in de algehele televisiereclamemarkt.

“Tijd nodig om te groeien”

Bert Habets is sinds 19 april jl samen met Gauillaume de Posch de directie van RTL Group (co-CEO) gaan vormen en verantwoordelijk voor het hele bedrijf. Volgens Sauve hebben de nieuwe activiteiten als Videoland (’tweede marktpositie’) en de grootste MCN (RTL MCN) tijd nodig om te groeien.

Daarnaast stelt de RTL Nederland topman dat er ‘ruimte om te investeren in deze veelbelovende initiatieven’ en er aldus ‘nog meer versneld’ zal worden op de ingeslagen weg. In het eerste kwartaal boekte RTL Nederland nog na lange tijd een EBIT-verlies van 1 miljoen euro.