De reclamemarkt voor televisie is in 2018 uitgekomen op € 821 miljoen. Hiermee stijgt de markt met 3% in vergelijking met 2017. Dit bericht Screenforce in haar jaaroverzicht over 2018. Screenforce vertegenwoordigt de belangrijkste TV-broadcasters.
Daling Kijktijd
Ondanks de stijgende omzet is de Kijktijd in Nederland in 2018 wel afgenomen. “De totale Kijktijd per dag is in 2018 met 2% gedaald en komt uit op 173 minuten. De daling wordt volledig verklaard door het feit dat er minder live (lineair) wordt gekeken. Het goede nieuws is dat de daling voor het derde jaar op rij kleiner is dan het jaar ervoor.“, aldus Screenforce.
Uitgesteld kijken neemt toe
Het uitgesteld kijken is opnieuw toegenomen en gestegen naar 17 minuten per dag, wat neerkomt op 9,8% van de totale Kijktijd. “Van deze uitgestelde tijd wordt 55% op de uitzenddag zelf gekeken en 22% een dag later. Er wordt voornamelijk uitgesteld gekeken naar buitenlandse films, Nederlandse series, spel- en quizprogramma’s en talent shows. Sport en nieuws- en actualiteitenprogramma’s worden het meest live gekeken.“, aldus Screenforce.
Het gehele rapport is hier te vinden.
Sociale media:
Het TV Jaarrapport 2018 staat online: https://t.co/VjvRGpAtLR. De TV-reclamemarkt is in 2018, na aftrek van bureaucommissie, uitgekomen op € 821 miljoen. Hiermee stijgt de markt met 3% in vergelijking met 2017. #SFTVJ18 pic.twitter.com/18r4easlqr
— Screenforce (@ScreenforceNL) March 26, 2019