Stichting RPO positief over plan regionalisering NPO 3

Stichting Regionale Publieke Omroep (RPO) is positief over het voornemen van de regering om NPO 3 een meer regionaal karakter te geven.

Toekomst

Het plan maakt onderdeel uit van de toekomstvisie van de coalitie over de Nederlandse Publieke Omroep die deze week is uitgelekt. Naast een andere invulling van NPO 3 zal er op de televisiezenders van de NPO voor 20.00 uur geen reclame meer te zien zijn. Online verdwijnt de reclame helemaal bij de publieke omroep.

Goed nieuws

De overkoepelende stichting van publieke regionale omroepen in Nederland, Stichting RPO, vindt de plannen goed nieuws voor de regionale omroepen.

“Groot belang”

Gerard Schuiteman, bestuurder van de RPO: “Als de programma’s van de regionale omroep op het derde net uitgezonden worden zullen meer kijkers deze programma’s zien en dat is van groot belang voor de regionale nieuws- en informatievoorziening. Het is wel nodig dat er dertien versies van NPO 3 komen; in Groningen zijn de programma’s van RTV Noord te zien en in Brabant de programma’s van Omroep Brabant. Daarmee kan een prachtige invulling gegeven worden aan het derde net. Gezamenlijk vormen de dertien versies weer een landelijk net en daarop kunnen ook programma’s van de landelijke omroep uitgezonden worden. De vraag is nog wel hoe de financiering ervan gaat plaatsvinden.

Pilot

Op dit moment loopt er al een proef waarbij in drie regio’s een 5-minuten durend regiojournaal te zien is op de landelijke omroep. Sinds 1 april is op NPO 2 op werkdagen ‘Kijk op de Regio’ te zien, een nieuwsblok van Omroep Gelderland, Omrop Fryslân en RTV Rijnmond direct na het NOS Journaal van 18.00 uur. Schuiteman: De resultaten zijn tot nu toe goed. Uit onderzoek blijkt dat het publiek graag regionale programma’s op een landelijk kanaal wil zien.

Definitieve plannen

De brief van minister Slob komt naar verwachting volgende week. Dan moeten meer details bekend worden en wordt duidelijk of de plannen ook echt goed uitpakken voor de regionale omroep.