Abonnees van kabelaar Ziggo die vorige week twee avonden geen gebruik konden maken van het Internet door DDoS-aanvallen hoeven niet te rekeningen op een vorm van compensatie. Dit bericht de grootste kabelaar vandaag op haar website.
“Financiële vergoeding niet op zijn plaats”
“Wij vinden het uiterst vervelend dat onze klanten vorige week last hebben gehad van de DDoS-aanvallen. Met deze aanval wilden criminelen ervoor zorgen dat onze klanten geen gebruik konden maken van het internet. Tegelijkertijd stelden zij op het internet (via video’s) eisen aan Ziggo; chantage dus. Ziggo heeft daarom vorige week aangifte gedaan en justitie is inmiddels een onderzoek gestart naar de daders van deze criminele activiteit. Alhoewel wij zeer goed begrijpen dat de impact voor onze klanten hoog is geweest is een financiële vergoeding op basis van chantagepraktijken niet op zijn plaats.”, aldus een woordvoerder van Ziggo.
Maatregelen
Ziggo heeft na de twee DDoS-aanvallen op dinsdag- en woensdagavond maatregelen getroffen om nieuwe DDoS-aanvallen te voorkomen. “Wij hebben de afgelopen dagen veel tijd en energie besteed om – samen met hulp van Liberty Global – te voorkomen dat nieuwe aanvallen succes hebben. Zo hebben wij 2 miljoen modems voorzien van nieuwe instellingen en hebben wij daarnaast binnen ons netwerk veel maatregelen genomen.”, aldus Ziggo.
Nieuwe financiële topman
De Financiële Telegraaf bericht dat de financiële topman van Ziggo, Bert Groenewegen, vertrekt bij het kabelbedrijf. Ritchy Drost is zijn opvolder. Drost is nu CFO bij European Broadband Operations van Liberty Global. De benoeming is per medio september, maar Groenewegen blijft nog tot eind dit jaar lid van het management team. Van hem was al bekend dat hij de integratie van Ziggo en UPC zou afronden. Ritchy Drost bekleedde de functie van Chief Financial Officer bij UPC Nederland. Het is niet duidelijk waarom Groeneweg vertrekt bij de kabelaar. Ook is onduidelijk wat de toekomst van Groenewegen is bij het kabelbedrijf.