De websites van de gezamenlijke radiozenders in Nederland bereiken in totaal meer Nederlanders dan Spotify. Dit blijkt uit het GfK Digital Audience Measurement (DAM) Jaaroverzicht 2018.
Websites en apps
Volgens dit onderzoek is het all-time high bereik van de sites en apps van de Nederlandse radiostations, die in december 2018 een gezamenlijk bereik hebben van 48%, hoger dan Spotify (41%).
Top 2000 en meer
“Mogelijk wordt het sterke bereik van de radiomerken veroorzaakt door de populariteit van de Top2000, het afscheid van radio-icoon Edwin Evers, maar ook het jaarlijks terugkerende Lifeline (voorheen Serious Request), de Top4000 van Radio 10 en de Top500 van het Foute Uur van Qmusic.“, aldus onderzoeksbureau GfK.
Instagram maakt een forse groei door in Nederland: het sociale mediaplatform van Facebook bereikt in december 50% van de Nederlanders (13+), ten opzichte van 36% in 2016. Er is een duidelijke daling in de intensiteit van gebruik van Facebook onder jongeren: het gemiddeld dag-bereik op de smartphone daalt van 52% in december 2014 naar 42% in december 2018.
Jongeren
Instagram, Snapchat en YouTube bereiken dagelijks juist steeds meer jongeren (en andere leeftijdsgroepen). Muziek- en streamingdiensten Netflix en Spotify stijgen ook verder in gebruik, terwijl YouTube haar positie in de top 5 van online merken behoudt.
Nieuwsmerken
Onder nieuwsmerken wordt NU.nl in december 2018 het meest bezocht (54%). AD stijgt naar gelijk niveau met NOS (50%) en Telegraaf volgt met 46% bereik kort erop. Ook in 2018 is het belang van de smartphone gestegen. Onder personen van 13 jaar en ouder gebruikt per maand inmiddels 77% een smartphone.
Smartphonegebruik
Het smartphonegebruik is onder jongeren (13-34 jaar) stabiel gebleven ten opzichte van een jaar eerder (87%), terwijl zij iets minder gebruik maken van een tablet. Onder 35-49 jarigen is het smartphonebereik in december tot gelijk niveau met de jongeren gestegen; zij gebruiken de tablet het meest van alle leeftijdsklassen (maandbereik: 70%). Onder vijftigplussers zien we het bereik op smartphone en tablet verder groeien, hoewel zij relatief gezien het minst gebruik maken van deze mobiele apparaten.
Het GfK Digital Audience Measurement (DAM) is een online bereikonderzoek waarin sinds 2013 het digitale gedrag van de Nederlandse bevolking wordt onderzocht.
Afbeelding:
(Bron GfK)