De Consumentenbond start een juridische procedure tegen webwinkel Ditistv.nl. Ditistv.nl verkoopt mediaboxen voor streamingtelevisie. Volgens de Consumentenbond weigert de webwinkel klachten van zijn klanten op te lossen.
Ditistv
Met de kastjes van de webwinkel kunnen klanten kijken naar live sportwedstrijden en actuele films en series. Met de kastjes wordt geen materiaal gedownload maar de content wordt via een streamingtechniek naar de gebruiker toegestuurd. In Nederland is het op dit moment niet illegaal om als consument content uit illegale bron te streamen, waar illegale content downloaden (waarbij wél een kopie wordt opgeslagen) al wel verboden is. De webwinkel speelt hier handig op in met hun mediaboxen. Het Europees Hof zal dit najaar uitspraak doen over de regels omtrent streaming.
Honderden klachten
De bond wil via een collectieve actie afdwingen dat de gedupeerden van Ditistv.nl hun geld terugkrijgen. In juni 2016 ontving de Consumentenbond honderden klachten over Ditistv.nl, omdat klanten hun al betaalde bestelling niet ontvingen of geen geld terugkregen als de geleverde mediaspeler niet bleek te werken. De Consumentenbond heeft de klachten voorgelegd aan Ditistv.nl en het bedrijf zegde toe de problemen op te zullen lossen. Ook beloofde de webwinkel om de klachten op Klachtenkompas.nl, het online klachtenplatform van de bond, binnen 2 weken af te handelen, maar deed vervolgens niets.
Procedure
Gedupeerde consumenten kunnen, als ze dat nog niet gedaan hebben, hun klacht op Klachtenkompas.nl plaatsen. Het is voor consumenten niet nodig om zich apart aan te melden voor de collectieve actie. Zaterdagavond besteedde het consumentenprogramma Kassa van BNN-VARA aandacht aan de problemen bij de webwinkel. De webwinkel was zelf niet aanwezig in de studio van het televisieprogramma maar bood via een videoboodschap wel haar excuses aan en beloofd beterschap.
Videoboodschap Ditistv.
Tweets:
#Ditistv .nl weigert klachten van klanten op te lossen. Dan maar naar de rechter https://t.co/TaXIVRILE2 pic.twitter.com/jZwJ3CJlMI
— Consumentenbond (@Consumentenbond) August 27, 2016