De kijkcijfers naar wedstrijden in de Champions League dalen sinds de voetbalwedstrijden te zien zijn op Veronica. De wedstrijden van de Champions League zijn met ingang van dit voetbalseizoen verhuist van SBS6 naar Veronica. De verhuizing heeft volgens een analyse van het Algemeen Dagblad de kijkcijfers geen goed gedaan.
Daling
Was de competitie op SBS 6 nog goed voor gemiddeld 1,6 miljoen kijkers, op Veronica zit dat gemiddelde nu (met 12 gespeelde wedstrijden) op nog geen 1,2 miljoen. Een verschil van een slordige 450.000 kijkers. SBS wil bij deze cijfers graag benadrukken dat het totaal aantal tv-kijkers in algemene zin is afgenomen, aldus het Algemeen Dagblad.
“Probleem”
“Met het voetbal op Veronica is SBS als zendergroep dus achteruitgegaan”, aldus Ruud de Langen van Mindshare, het belangrijkste bedrijf dat zendtijd inkoopt voor adverteerders tegenover de krant. “Als deze trend doorzet, hebben ze een probleem. Een procent marktaandeel staat immers gelijk aan zo’n 10 miljoen euro op jaarbasis aan reclame-inkomsten. En dan komt de vraag bovendrijven of het voetbal nog wel rendabel is.”
Ziggo Sport
Ook sportmarketinggoeroe Frank van den Wall Bake geeft aan dat SBS zich zorgen moet maken: “Ook gezien de opkomst van Ziggo Sport denk ik niet dat SBS bij de volgende ronde weer meedoet met grote bedragen voor de rechten.”
Sportieve oorzaak
SBS geeft aan dat de daling van de kijkcijfers vooral een sportieve oorzaak heeft. “Vorig jaar won PSV meteen van Manchester United waar Louis van Gaal trainer was. Waar Memphis en Blind speelden. Zat je meteen in een flow”, aldus Jan Joost van Gangelen tegenover het AD: “Toen haalde PSV de knock-out ronde. Nu viel alles tegen, de resultaten, maar ook de tegenstanders, op Bayern na.”
Volgende ronde
Na de winterstop gaat de Champions League verder met de zogenaamde knock out-fase. Hierin zullen geen Nederlandse voetbalclubs meer deelnemen aangezien PSV is uitgeschakeld. Volgend jaar worden de rechten voor de uitzendrechten voor de Champions League opnieuw verdeeld.