EO en Nederlands Dagblad lanceren nieuwsplatform ‘Dag6’

Dag6 is de nieuwe naam van het journalistieke medium dat de Evangelische Omroep en het Nederlands Dagblad hebben opgericht. Dat maakten de initiatiefnemers op vrijdagavond bekend. Dit najaar wordt de app gelanceerd en verschijnt het eerste geschreven magazine.

Samenwerking

Het platform richt zich op christenen onder de 45 en komt voort uit de samenwerking die het Nederlands Dagblad en de Evangelische Omroep begin dit jaar aangingen. Het Commissariaat voor de Media heeft toestemming gegeven voor deze unieke publiek-­private samenwerking, die is bedoeld om nieuwe generaties betrokken gelovigen te bereiken met journalistiek vanuit een duidelijke, christelijke identiteit.

Zesde scheppingsdag

De naam van het platform verwijst naar de zesde scheppingsdag, waarop de mens geschapen is. “Die mens maakt fouten, doet dingen verkeerd, maar blijkt ook creatief te zijn en in staat tot samenwerken”, zegt Adriënne Simons, redacteur en spil van Dag6. “En juist dat samenwerken doen we met hart en ziel.”  Dag6 richt zich op christenen onder de 45. ‘De twintigers en dertigers en natuurlijk iedereen die op dezelfde manier als zij het nieuws volgt’, aldus Simons. Die leeftijdsgroep is bewust gekozen, omdat deze jongeren nauwelijks meer dagelijks een krant lezen, zegt Rinder Sekeris, directeur-uitgever van het Nederlands Dagblad. ‘Het probleem is niet dat ze niet lezen en ook niet dat ze geen interesse in journalistiek nieuws hebben. Maar als Nederlands Dagblad bereiken we hen nauwelijks, terwijl ze wel tot onze doelgroep behoren. We hebben dus naar een nieuwe vorm gezocht om hen te bereiken en hopen die met Dag6 gevonden te hebben.’

App

Vanaf het najaar zal Dag6 gebruikers via een nieuwsapp dagelijks voorzien van het laatste nieuws en inspirerende initiatieven. Het bijbehorende magazine levert een offline-ervaring, met ruimte voor reflectie en ontspanning. Er is al een website beschikbaar voor het nieuwe initiatief: http://www.dag6.nl. Naast het informeren van de doelgroep wil Dag6 de twintigers en dertigers ook in beweging krijgen, zegt Adriënne Simons. ‘Elke dag is nieuw, maar elke dag brengt ook nieuws. We willen met experts werken, die door de abonnees gevolgd kunnen worden. Maar die experts kunnen hen ook tot actie in de samenleving bewegen. De verhalen die ze doorgeven of zelf schrijven, moeten hoopvolle verhalen zijn waar mensen geïnspireerd door raken.’ Naast de app en een maandelijks magazine wil Dag6 ook via VR (Virtual Reality) mensen bereiken en aan het denken zetten

Video:

Tweets:

Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.