Kijkers moeten invloed krijgen op de samenstelling van het digitale tv-pakket. Dit stelt Kabelraden.nl, de overkoepelende organisatie van programmaraden in een persbericht.
Op 4 juni staat de wijziging van de Mediawet op de agenda van de Tweede Kamer. Staatssecretaris Sander Dekker laat een grote kans liggen om dat te regelen. Het wetsvoorstel kent nu alleen in een verplichting voor alle aanbieders van digitale tv-pakketten om tenminste 30 zenders door te geven, zonder inhoudelijk eisen. Met deze zeer beperkte invulling laat het kabinet kijkers in de steek en wordt de deur geopend naar inkrimping, vervlakking en verschraling van het tv-aanbod, aldus kabelraden.nl
Een divers pakket met daarin zenders voor verschillende doelgroepen komt niet ‘zo maar’ tot stand. De staatssecretaris neemt dat wel als uitgangspunt voor de nieuwe wet. De verplichting om een pakket van tenminste 30 zenders te leveren vindt hij voldoende om alle kijkers te bedienen. Toelating van nieuwe (Nederlandse) zenders in het pakket wordt hiermee echter schier onmogelijk. Ook is er geen mogelijkheid voorzien voor gezamenlijke actie van klanten of om zenders met minder commercieel belang toe te voegen. Uit onderzoek van Intomart blijkt dat klanten invloed willen op de samenstelling van het tv-pakket, vooruitlopend op de mogelijkheid om per zender te kunnen kiezen. De Staatssecretaris laat deze klanten ernstig in de steek.
In een pakket van 30 zenders moeten keuzes worden gemaakt. “Het is vreemd dat we die belangrijke keuzes overlaten aan exploitanten zonder enige inspraak van die klanten zelf”, aldus Marco Swart, voorzitter van kabelraden.nl
Het persbericht vind je hier: http://www.kabelraden.nl/nieuws/programmaraadnieuws/ni/16944/persbericht-kijker-moet-invloed-krijgen-op-digitaal-tv-pakket/