Kijkers van de streamingdienst Netflix zijn meer te spreken over de kwaliteit van het serie-aanbod bij de dienst dan het filmaanbod. Dit blijkt uit een onderzoek van de website ‘Netflix-Nederland.nl’.
Onderzoek
Elk jaar houdt deze website ‘Het Grote Netflix-Nederland.nl’-onderzoek. Deze week zijn de uitkomsten van het onderzoek over 2017 bekend gemaakt. Deze website staat overigens geheel los van Netflix zelf.
Grote tevredenheid
Volgens de uitkomsten van het onderzoek is er nog steeds een grote tevredenheid over Netflix bij de kijkers. Het overall cijfer ligt net als het voorgaande jaar gemiddeld rond een acht. Wel bleek wederom dat we met name tevreden zijn over het serie-aanbod van de dienst, want dat scoort gemiddeld een 7,9. Het filmaanbod krijgt een 6,8 gemiddeld.
Smart TV populairder
De opmars van het gebruik van de streamingdienst op de Smart TV heeft in 2017 flink doorgezet. In 2016 gaf nog ongeveer veertig procent van de deelnemers aan te kijken via een Smart TV, in 2017 lag dat op 46,5 procent. Dat lijkt vooral ten koste van de Chromecast te zijn gegaan.
Delen
Van het Netflix-abonnement werd ook in 2017 meestal met twee personen gebruik gemaakt en als het abonnement dan gedeeld wordt, dan is dit in twee derde van de gevallen met familie. Bijna een kwart van de deelnemers gaf aan het abonnement niet te delen. Slechts 0,4 procent deelt het abonnement met de buren.
Kijktijd
In 2017 is er weer flink gekeken naar de series en films op de streamingdienst: bijna dertig procent van de deelnemers aan het onderzoek kijkt zo’n vijf tot acht uur per week naar een film of serie op de dienst. Een kwart van de respondenten streamt zo’n negen tot twaalf uur per week. Zes procent gaf aan 24 uur of meer per week naar een film of serie op Netflix te kijken.
De complete uitslag van het onderzoek vind je op de website Netflix-Nederland.