Kort medianieuws 19 maart 2014

  • Chromecast, de HDMI-dongel van Google waarmee gebruikers content van internet via hun tablet of smartphone naar hun tv kunnen streamen, is vanaf vandaag beschikbaar in Nederland. Dat heeft Google bekendgemaakt. Chromecast kost 35 euro Lees verder
  • Friesland heeft niet alleen een eigen taal en een eigen vlag, maar voortaan ook een eigen webextensie. Het achtervoegsel .frl voor Friese websites is goedgekeurd door ICANN, de instantie die landencodes en andere extensies uitgeeft Lees verder
  • John de Mol heeft de Buma Gouden Harp gewonnen. De mediamagnaat kreeg de prijs uit handen van Joop van den Ende tijdens een awardshow in Studio 21 in Hilversum Lees verder
  • Nederland Kiest wist gisteravond 934.000 mensen aan de buis te houden. Dat is exact hetzelfde aantal kijkers als het verkiezingsdebat van EenVandaag op maandag had, zo blijkt uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek Lees verder
  • Telecombedrijf KPN bekijkt of de dekking van het netwerk voor mobiele telefonie in het buitengebied van Winterswijk verbeterd kan worden. Lees verder
  • Radio 538 viert de eerste Koningsdag met een groot muziekevenement in Breda. Op zaterdag 26 april zijn er op het Chasséveld in de Oranjestad optredens van 12.00 tot 22.00 uur. Onder anderen Martin Garrix, Yellow Claw, Nielson en DI-RECT beklimmen het podium, kondigde het radiostation woensdag aan. Lees verder
  • Telecomaanbieders in Nederland hebben de omzet uit mobiele dienstverlening (spraak, sms en dataverkeer) in 2013 verder zien krimpen. Lees verder
  • Sky Radio Group lanceert woensdag een unieke luistercijfer app. In de app staat bij het maandelijks verschijnen van de NLO/GfK luistercijfers een overzicht van marktaandeel, bereik en luisterdichtheid voor in totaal 68 doelgroepen. Sky Radio Group is het eerste radiobedrijf in Nederland dat een luistercijfer app voor de radiomarkt ontwikkelt. De app is via de App Store beschikbaar voor iPad. De versie voor Android tablets zal spoedig volgen.