Kort medianieuws 3 september 2012

  • Philips stelt dat het gebruik van smart tv op moderne hd-televisies in Nederland een vlucht heeft genomen. Inmiddels zou circa 80 procent van de gebruikers zijn Philips-tv die voorzien is van Smart TV met het internet hebben verbonden.  Lees verder
  • Boer Zoekt Vrouw blijft een miljoenenpubliek trekken. De tweede seizoensaflevering van de boerendatingshow was zondagavond goed voor 3,7 miljoen kijkers, blijkt maandag uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek. Lees verder
  • Video-on-demand-dienst Ximon is vanaf vandaag beschikbaar voor iPad-gebruikers. De applicatie, die gratis te downloaden is in de iTunes Store, biedt toegang tot 2.400 films en tv-series. Lees verder
  • NRC Media brengt in samenwerking met CCCP, Het Station en Jameson Irish Whiskey het satirische nieuwsprogramma Panache op YouTube. Lees verder
  • Na handgebaren en stem is er een nieuwe manier om de televisie te bedienen. Met je ogen. De stand op IFA van de Chinese industriereus Haier, vooral bekend van koelkasten, mag dan bescheiden ogen, de platte tv-schermen lijken op het eerste gezicht niet onder te doen voor die van Sharp en anderen. Gepolariseerde 3D, internet, Haier heeft het allemaal. Er is een verschil: geen van de andere fabrikanten heeft oogbesturing. Lees verder
  • Zeelandnet wijzigt op 1 oktober de tarieven voor vaste telefonie. Bellen naar vaste en mobiele nummers kost dan 0,09 euro per minuut, met een starttarief van 0,09 euro. Gesprekken naar andere abonnees blijven gratis. De huidige gesprekstarieven zijn 0,02 euro naar vast en 0,165 euro naar mobiel, met een starttarief van 0,04 euro voor vast en 0,05 euro voor mobiel. (Telecompaper)
  • Matthijs van Nieuwkerk wil met een nieuw seizoen van De Wereld Draait Door de kijkers blijven verrassen. Dat zegt hoofdredacteur Dieuwke Wynia over de show die maandagavond weer wordt uitgezonden. Lees verder
  • RTL stelt Sven Sauvé (38) aan als operationeel directeur bij RTL Nederland. Hij moet de structuur bouwen waarmee het tv-bedrijf concurrerend kan handelen met oude en nieuwe media. Lees verder
  • ‘Euphoria’ van Loreen was in augustus het meest gedraaide nummer op de landelijke Nederlandse radiostations. De plaat was in deze maand maar liefst 564 keer te horen op de landelijke publieke en commerciële zenders. Dat blijkt uit de gegevens van SoundAware, het bedrijf dat ondermeer voor de muziekindustrie registreert welke muziek wordt gedraaid op de Nederlandse radio- en tv- stations.
  • Google gaat niet verder met zijn dienst GoogleAds voor televisie, die in 2007 werd opgestart. Men wil zich concentreren op advertenties voor YouTube en AdWords for Video Lees verder
  • De oplages van kranten in de wereld blijven groeien. Meer dan 2,5 miljard mensen lazen in 2011 minimaal eens per week een papieren krant. De betaalde oplages kenden een stijging van ongeveer een procent ten opzichte van een jaar eerder. Lees verder
  • De Europese Commissie wil de explosieve groei van het dataverkeer op vangen door gebruik te maken van ruimtes in het radiospectrum. Lees verder
  • Tientallen internetgebruikers in de regio hebben de afgelopen maand een brief gekregen dat hun computer mogelijk besmet is met het zogenoemde Dorifel-virus. Klanten van Ziggo kregen een brief op de mat met de volgende melding: ‘Ons veiligheidssysteem heeft vastgesteld dat uw computer is geïnfecteerd met een virus.’  In de brief legt de internetprovider uit waarom het virus schadelijk is. Ook geeft het kabelbedrijf tips voor het verwijderen van het virus.  Lees verder
  • De Egyptische staatstelevisie heeft een verbod op het dragen van een hoofddoek voor nieuwslezeressen na tientallen jaren opgeheven. Zondag presenteerde Fatma Nabil met een crèmekleurige hoofddoek om het nieuws van 12.00 uur. Het was voor het eerst in vijftig jaar dat er op de staatstelevisie een vrouw te zien was die haar haren bedekte. Lees verder
  • In The Young Ones volgt Veronica acht jonge mensen die midden in het leven staan en wonen in een grachtenpand aan de Prinsengracht in Amsterdam. Ze zijn jong en ze willen wat. Lees verder
  • SBS gaat vanaf vanavond van start met een zenderbreed tweede scherm voor SBS6. Onder de naam SBS6+ kun je dagelijks live tussen primetime en 2:00 uur ’s nachts allerlei extra’s op je tweede scherm bekijken. Met SBS6+ op iPhone en iPadblijf je de hele avond hangen bij SBS6. Lees verder