Kort medianieuws 7 mei 2013

  • De drie grote mobiele providers van Nederland gaan hun netwerk openstellen voor klanten van de concurrentie bij langdurige storingen. Lees verder
  • Robin Mobile biedt vanaf 1 juni onbeperkt mobiel internet, bellen en sms’en aan voor 39,95 euro per maand, zonder toestel. De nieuwe ‘protestprovider’ hekelt het gebrek aan transparantie en vernieuwing op de telecommarkt. Lees verder
  • De Vlaamse commerciële tv-zender 2BE stopt met het programma “Expeditie Robinson”. Of het programma in Nederland nog wel doorgaat is niet duidelijk.
  • De hotspotfunctionaliteit die Ziggo momenteel aan het uitrollen is in heel Nederland, is niet waterdicht. Doordat geen certificaten worden gebruikt om de authenticiteit van een hotspot te controleren, kunnen kwaadwillenden een Ziggo-hotspot nabootsen en verkeer onderscheppen. Lees verder
  • Maandag 13 mei is het weer zover: dan start voor leerlingen in het laatste jaar van de middelbare school de belangrijkste periode in hun schooltijd, het eindexamen. Ook dit jaar worden zij op de radiozenders 3FM en FunX een aantal keer per dag op de hoogte gehouden van het examennieuws door middel van een speciaal Eindexamenjournaal. Lees verder
  • In het eerste kwartaal van 2013 is het aantal TV-abonnees bij UPC Nederland gedaald met 32.700, en kwam uit op 1.696.900. Het totaal aantal mogelijke aansluitingen (homes-passed) van UPC bedroeg 2.828.100, zodat voor TV (analoog en digitaal) het marktaandeel van UPC in haar verzorgingsgebied uitkomt op 60%. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van LGI (het moederbedrijf van UPC Nederland). Lees verder
  • Het verlies van Liberty Global is in de eerste drie maanden van dit jaar afgenomen naar een miljoen dollar (765 duizend euro). Vorig jaar leed het moederbedrijf van kabelaar UPC nog een verlies van 25 miljoen dollar. Het verlies liep onder meer terug door hogere winsten op beleggingen, meldt het bedrijf dinsdag. Lees verder
  • De oplage van De Volkskrant liet in 2010 en 2011 (bescheiden) groei zien. In 2012 is de oplage met 2,6 procent gedaald. NRC Handelsblad, NRC.Next en FD groeien wel. Lees verder 
  • Hans Schwarz vertrekt als Manager Aankoop bij de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Hij gaat per 1 september aan de slag als Business Developer bij de productietak van Lumière Groep in Gent.
  • Nederlandse providers denken net als hun Amerikaanse concurrenten na over het gebruik van Lte Broadcast, een experimentele technologie waarmee videosignalen in het lte-signaal kunnen worden verwerkt. Dat zeggen KPN en Vodafone tegenover Tweakers.
  • Eredivisie Live, dat eind vorig jaar in handen kwam van Fox, haalt de exploitatie van de reclamezendtijd weg bij Triade Media. Lees verder