Media- en televisiewereld centraal in nieuwe roman

De onlangs verschenen roman “Het IQ van Victoria”, waarin de Nederlandse televisie- en mediawereld centraal staat, geeft een unieke kijk in de wereld van televisieformats. Het boek beschrijft het leven Robert Wachtman, een jonge ontwikkelaar van TV-formats bij een groot productiehuis. Hij weet kijkcijfers van programma’s op controversiële wijze te doen exploderen en bedenkt aan de lopende band concepten rondom bekende Nederlanders.

Voor het boek dook auteur Jeroen Bertrams, die eerder boeken schreef als “Social Media Expert in een Week” en “Online Marketing Expert in een Week”, in de wereld van productiehuizen, televisiezenders en formats. Het boek geeft een opvallend gedetailleerde inzage in de wijze waarop nieuwe concepten worden ontwikkeld en in de markt worden gezet.

In de roman is een opmerkelijke rol weggelegd voor actrice en columniste Victoria Koblenko. Wanneer de hoofdpersoon hoort dat de geboren Oekraïense tijdens de Nationale IQ Test een beneden gemiddeld resultaat heeft behaald, bedenkt hij een format rondom de actrice waarmee hij binnen enkele maanden de wereld verovert én haar IQ weet te verhogen.

Hoewel het boek fictief is, maakt een reeks bekende Nederlanders zijn opwachting in de roman. Naast Victoria Koblenko komen onder meer John de Mol, Linda de Mol, Daphne Deckers, Boris van der Ham en Caroline Tensen voorbij. Volgens auteur Jeroen Bertrams is Koblenko een bijzonder interessante vrouw: “Haar IQ is daadwerkelijk vastgesteld op 98, maar desondanks leerde ze in korte tijd diverse talen. Opvallend. Een mooi ingrediënt voor mijn debuutroman.”

Website rondom het boek: www.hetiqvanvictoria.nl