Media kort: februari 2005

UPC praat met NOS over sportkanaal

UPC werkt aan een nieuwszender en met de NOS lopen gesprekken over een sportkanaal. Verder start het kabelbedrijf binnenkort een actie om digitale televisie bij een breed publiek in de huiskamer te krijgen. Dit melden bronnen in de kabel-, telecom- en mediasector aan Het Financieele Dagblad. UPC wil eigen zenders opzetten die al dan niet in de vorm van betaaltelevisie worden doorgegeven. RTL-directeur Fons van Westerloo bevestigde desgevraagd dat zijn bedrijf opdracht heeft gekregen van het kabelbedrijf om een nieuwszender te ontwikkelen. Jan de Jong van het sportrechtenbureau van de NOS bevestigt dat er ‘gesprekken’ zijn gevoerd met UPC over een sportkanaal, maar voegt daaraan toe dat de ideeën zich nog in een pril stadium bevinden. UPC werkt ook aan een grootschalige introductie van decoders bij zijn 2,3 miljoen klanten. Deze digitale ontvangers zouden gratis worden verstrekt. Er komt in het digitale tv-pakket ook een variant zonder meerkosten. Volgens woordvoerder Mark Zellenrath van UPC Nederland ligt er ‘een aantal scenario’s hoe UPC zo breed mogelijk digitale televisie kan aanbieden’. Hij zegt dat UPC medio maart met nadere mededelingen komt. (Adformatie).

 

TV Enschede start op 11 maart

Enschede kent vanaf vrijdag 11 maart eindelijk weer een eigen kabelkrant. Na een gedegen voorbereiding start de Stichting Lokale Omroep Enschede op die dag met een eigen tv-zender. Op het kanaal komt 24 uur per dag Enschedees nieuws voorbij. Daarnaast wordt aandacht besteed aan sport, gemeente en het weer. Een vaste rubriek op TV Enschede is ‘Oude Markt’. Hierin kunnen Enschedeërs oude goederen aanbieden of een oproep doen voor onvindbare spulletjes. Overdag hoort de kijker het radiosignaal van stadsradio Meer informatie is te vinden op www.tvenschede.nl

Spits lanceert bladerbare digitale versie

Dagblad Spits komt deze week met een integrale online versie van de krant. De lezer moet hierbij een echt ‘bladergevoel’ krijgen. Verantwoordelijk voor de digitale versie is het bedrijf PayperNews, dat al enige jaren ervaring heeft met pdf-achtige technieken. Al in 2003 realiseerde het bedrijf een digitale folder voor de Makro. De klant kon als het ware door deze folder heen bladeren, als ware het een papieren blaadje. Ook voor de digitale versie van Spits is voor een dergelijk idee gekozen, al is de achterliggende technologie compleet anders, zo legt Michael Los van PayperNews uit. Deze werkt ook iets anders dan bij bijvoorbeeld de Telegraaf, dat via PayperNews al enige tijd een online versie van de krant aanbiedt. Het voornaamste verschil is volgens Los de mogelijkheid digitaal te bladeren bij Spits. Overeenkomst is dat de gehele lay-out van de krant wordt getoond. De pagina’s kunnen aangeklikt worden, waarna deze vergroot worden weergegeven. In tegenstelling tot bij de Telegraaf is de webeditie van Spits overigens gratis. Spits verwacht dat de digitalisering tot een ‘aanzienlijke uitbreiding’ van zijn bereik zal leiden. De webeditie is vanaf dinsdag te bekijken. (Webwereld)

Linda de Mol naar Talpa

Linda de Mol gaat zoals verwacht volgend seizoen programma’s maken voor Talpa Media, het bedrijf van haar broer John. Hiermee komt een einde aan Linda’s verbintenis van ruim 20 jaar met de Tros, de omroep waarbij haar contract dit jaar afloopt. Aan welke programma’s Linda de Mol haar naam na de zomer gaat verbinden, valt volgens Talpa nog niet te zeggen. Op dit moment wordt aan verschillende ideeën gewerkt. Wel is zeker dat Linda een belangrijk gezicht van het nieuwe station zal worden. De Mol vond het een moeilijke keuze. ‘De Tros heeft mij altijd prima behandeld en ik heb er alle mogelijkheden gekregen mezelf te ontwikkelen. Ik ga niet weg om er financieel beter van te worden of omdat ik bij de Tros geen ontplooiingskansen meer zou krijgen. Wel heb ik laten meespelen dat er in de toekomst bij de Publieke Omroep weinig plaats lijkt voor het genre amusement. Maar de belangrijkste reden voor mijn besluit is dat het avontuur trekt. Ik zie in Talpa een hele spannende nieuwe uitdaging en natuurlijk speelt mee dat ik dat avontuur samen met mijn broer aanga.’ (adformatie)

Publieke zenders: marktaandeel 37 procent

De publieke zenders kwamen in week 8 uit op een gezamenlijk marktaandeel van 37 procent. Dat was vooral aan Nederland 2 te danken. Die zender had een aandeel van 17,6 procent. Nederland 2 is daarmee marktleider in week 8. Nederland 1 had 12,7 en Nederland 3 6,7 procent. De RTL-zenders scoorden samen 24,3 procent: RTL4 15,8, RTL5 4,2 en Yorin 4,3. De SBS-zenders kwamen samen uit op 14,5 procent: SBS6 8,0 Net5 4,0 en Veronica 2,5. Studio Sport van gisteravond trok 3,7 miljoen kijkers en was daarmee het best bekeken programma van de week. Het daaropvolgende NOS Journaal was goed voor bijna 2,8 miljoen kijkers. Kopspijkers was derde met 2,7 miljoen, gevolgd door Boer zoekt vrouw met 2,5 miljoen kijkers. De nummer 5 was de Champions League wedstrijd PSV-Monaco met bijna 2,8 miljoen belangstellenden. (Adformatie)

Slam FM plotseling wisselt Novum weer in voor ANP

Op het landelijke commerciële radiostation Slam FM is sinds maandagmiddag 15.00 uur geen nieuws meer van het persbureau Novum te horen. Slam FM is overgeschakeld naar het nieuws van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). Bram Bloemberg, directeur van Novum Nieuws begrijpt het wel dat ID&T onaangekondigd is overgeschakeld. “Gezien het slechte betaalgedrag van ID&T van het afgelopen jaar hebben wij ID&T ditmaal een ultimatum tot dinsdag gesteld voor alle openstaande betalingen. Het contract tussen Novum en ID&T loopt overigens gewoon tot 4 juni 2005. Tot de betalingsproblemen heeft ID&T ons altijd laten weten uitermate tevreden te zijn over het product van Novum waarvan ze zelf het format hebben bepaald”. Directeur radio Michel de Winter laat weten niet tevreden te zijn met de onderwerpkeuze van het nieuws. Daarnaast was de geluidskwaliteit van het nieuws niet goed op SlamFM. (o.a. via Radio.nl)

“RTBF-top wil staking breken”

Jean-Paul Philippot, topman van de RTBF, wil de staking bij de Franstalige openbare omroep breken. Dat zegt Jean-Claude Renda, voorzitter van de Waalse socialistische vakbond CGSP. Vandaag gingen de uitzendingen bij de Franstalige openbare omroep bijna allemaal op antenne. Volgens de bond heeft de directie van de RTBF gisteren alle mogelijke stakers allemaal gecontacteerd en hen personen die vandaag zouden staken, vervangen door niet-stakers. Vanochtend zorgden niet-stakers voor de programma’s, die bijna allemaal op antenne gingen. Volgens de socialistische vakbond is er sprake van schending van het stakingsrecht. De bond overweegt een klacht in te dienen. ,,Als de staking belachelijk gemaakt wordt, moet men niet verbaasd zijn dat de stakers geen rekening houden met de regels. Als Philippot de regels wil schenden, dan mag iedereen ze schenden”, aldus Jean-Claude Renda, die eraan toevoegt dat de stakingsactie mogelijk verscherpt wordt. Volgens Renda weigert Philippot met de vakbonden en het personeel te praten over de algemene strategie van de openbare omroep. (Standaard)

Essent bouwt coax-ethernet-proef uit

Kabelbedrijf Essent breidt zijn proef met Ethernet over coaxkabel uit. Volgens woordvoerder Jan Bakker maken nu zo’n duizend abonnees daadwerkelijk gebruik van de datadiensten. In de uitbreiding van de proef moet dat aantal toenemen naar drieduizend. “De eerste ervaringen met de testgroep zijn zeer bemoedigend”, zegt Bakker. “We willen zien hoe de resultaten uitvallen in een grotere groep.” Bakker verwacht dat Essent over drie maanden een besluit neemt over de commerciële ingebruikname van de ethernet-over-coax. Met de ‘Ethernet to the Home’-technologie verwacht Essent abonnees een internetverbinding met een capaciteit van 10 Mbps en uiteindelijk zelfs 100 Mbps aan te kunnen bieden. Het kabelbedrijf wijkt daarmee af van de strategie van de andere kabelexploitanten die veelal voor de Europese Eurodocsis-standaard kiezen. (Automatisering Gids/Thijs Doorenbosch)

Vijf sportbonden springen in ‘tv-gat’ voetbal

De Nederlandse bonden van vijf teamsporten willen in het gat springen dat vanaf volgend seizoen bij de NOS ontstaat als de tv-beelden van de eredivisie voetbal naar Talpa overgaan. Bondsafvaardigingen van hockey, handbal, ijshockey, honkbal en volleybal hebben daarover maandagavond in Utrecht het eerste overleg. Het initiatief komt van de hockeybond KNHB. ,,Natuurlijk moet de NOS zelf bepalen hoe ze de vrijgekomen endtijd indeelt”, aldus directeur Johan Wakkie van de hockeybond. ,,Maar wij kunnen natuurlijk wel bekijken of we de mogelijkheid kunnen krijgen om een deel van die tijd in te vullen. Zie het als een oriënterend gesprek.” (ANP)

Kabel: Doorgifte problemen dreigen voor buitenlandse zenders

Nu de kabel-doorgifteproblemen met Nederland 1, 2 en 3 vooralsnog van de baan zijn, blijkt een ander probleem zich voor te doen. De Nederlandse kabelexploitanten hebben tot op heden met geen enkele publieke buitenlandse omroep waarvan het doorgiftecontract per 1 maart aankomende is opgezegd, een nieuw contract gesloten. Het gaat om BBC 1, BBC 2, TVE Internacional, RTL Television, RTBF La Une, RTBF La Deux, ARD, ZDF, NDR Fernsehen, WDR Fernsehen, Sudwest Fernsehen, RTL Television, VRT Eén, VRT Ketnet/Canvas, France 2/3, Rai Uno en TVE Internacional. Deze zenders maakten samen met de bij deze veelal publieke omroepen behorende radiostations onderdeel van een uit 1984 stammend doorgiftecontract dat samen met de NOS en Buma de auteursrechten afdekte. De doorgifte van de twee VRT-televisie zenders is dankzij een mustcarrybepaling in de Mediawet gegarandeerd, voor de overige zenders geldt dat niet. Kabelkoepelorganisatie VECAI die uit naam van o.a. UPC, Casema, Multikabel, CAIW en Essent Kabelcom de onderhandelingen voert, wil niet ingaan op de status van de onderhandelingen. Deze geschieden nu met de afzonderlijke omroepen nu het gezamenlijke contract vervalt. Wel is gebleken dat in de kabelsector enige onrust over de doorgifte van de buitenlandse publieke zenders is ontstaan. De buitenlandse publieke zenders ontvangen dankzij de Nederlandse doorgifte miljoenen euro’s ter dekking van hun eigen auteursrechten. De Franse commerciele zender TF 1, dat ook onderdeel was van het contract heeft een Nederlands kabeldistributieverbod afgekondigd per 1 februari jl. Hierdoor is deze zender verdwenen uit Zeeland alwaar de zender te zien was. Er zijn inmiddels geluiden dat zonder nieuw accoord bepaalde omroepen genegen zijn – net als TF 1 – een kabeldistributie-verbod af te kondigen voor de Nederlandse kabelsector. Uit welingelichte kringen blijkt dat van de genoemde omroepen, de kabeldoorgifte van TVE Internacional, RTBF La Une, RTBF La Deux, RTBF Sat en RTL Television (Duits) voor heel Nederland acuut in gevaar is per komende dinsdag 1 maart, zowel bij analoge als digitale kabeldsitributie. (David de Jong/DutchMedia)

Kijkers betalen rekening kaartwissel Canal Digitaal

Canal Digitaal zal later dit jaar de huidige Irdeto1 codering wegens veiligheidsredenen omzetten in Irdeto2. Daar is een nieuwe smartcard voor nodig, die de kijker zelf zal moeten betalen. Het aanschaffen van nieuwe apparatuur is niet noodzakelijk. Alle geregistreerde adressen zullen uiterlijk eind mei per brief op de hoogte gesteld worden. Probleem is alleen dat niet alle adressen van de bezitters van deze kaarten bekend zijn. Dat komt omdat in de loop der jaren veel mensen zijn verhuisd of hun ontvanger hebben door verkocht. Daarom heeft Canal Digitaal de website www.kaartwissel.nl geopend. Irdeto1 smartcard bezitters kunnen hier door het smartcardnummer in te toetsen hun adresgegevens controleren. Kloppen deze niet, dan zijn kan je ze wijzigen. Bovendien kan via dezelfde site een nieuwe smartcard aangevraagd worden. De prijs hangt af van het te nemen pakket. Kiest de kijker een Canal Digitaal abonnement (vanaf 6,95 euro), dan is de nieuwe Irdeto2 smartcard gratis. Wil de gebruiker alleen de ‘gratis’ Nederlandse kanalen zien, dan is het kassa. De smartcard kost 44,95 euro met een Set-top-box pakket van 1,66 euro per maand of 59,95 euro voor iedereen die zonder maandelijkse kosten wil blijven kijken. (Broadband TV Nieuws)

Televisiedebat ‘casinoreferendum’ in Zwolle

TV Zwolle houdt maandagavond een televisiedebat over het ‘casinoreferendum’ in Zwolle. In het debat gaan voor– en tegenstanders van de komst van een gokhal in het nieuwe stadion van voetbalclub FC Zwolle met elkaar en het Zwolse publiek in gesprek. Het televisiedebat wordt dinsdag uitgezonden, op de vooravond van het referendum. De volksraadpleging vindt woensdag plaats. Tijdens de debatavond vertelt Roda JC- directeur Frank Rutten hoe de Limburgse voetbalclub het nieuwe Parkstad Limburgstadion heeft kunnen realiseren. Rutten zal uitleggen dat het stadion mede tot stand is gekomen, doordat een casino in het stadion is gevestigd. De gemeente Zwolle heeft op 27 december besloten dat het ‘casinoreferendum’ plaatsvindt. Dat gebeurde na de ontvangst van meer dan negenduizend geldige verzoeken van inwoners van Zwolle. De nieuwe hoofdsponsor van FC Zwolle is Flash Casino’s. Het bedrijf wil gokautomaten plaatsen in het nieuwe onderkomen van de club. (Nieuws.nl)

Radiopresentator De Wijs stopt met ‘Vroege Vogels’

Radiopresentator Ivo de Wijs (59) stopt met het bekende zondagochtendprogramma Vroege Vogels. Dat heeft een woordvoerder van de VARA, de omroep waar De Wijs al jaren voor werkt, zondag bevestigd. De Wijs presenteerde het radioprogramma sinds 1985. Naast radio is De Wijs een bekend tekst- en liedjesschrijver. Voor het huidige theaterseizoen leverde hij bijdragen aan de nieuwe show van Jenny Arean en schreef hij het script en de muziek voor de voorstelling Pipi Langkous. (Telegraaf)

GeenStijl beste Nederlandse weblog

GeenStijl.nl is zaterdag in Den Haag wederom uitgeroepen tot beste weblog van Nederland. Een vakjury van internetjournalisten en webontwerpers koos GeenStijl in negen van de zeventien categorieën als de beste. Ook vorig jaar was GeenStijl de winnaar. De zogenoemde Dutch Bloggies werden zaterdagmiddag uitgereikt in het Museum voor Communicatie in Den Haag. GeenStijl is een weblog die de jury niet kon negeren, aldus het eindrapport. Primeurs, lef en spektakel zijn volgens de juryleden de sleutelwoorden voor het succes. GeenStijl kreeg onder meer prijzen in de categorieën: meest humoristisch, best vormgegeven, meest origineel en best geschreven. De weblog van zakenblad Quote won in de categorie beste bedrijfslog, Moblog.nl werd uitgeroepen tot beste fotolog. (ANP)

Ontvoerde Iraakse tv-presentatrice vermoord

De Iraakse televisiepresentatrice die vorige week in de noordelijke Iraakse stad Mosul werd ontvoerd is dood aangetroffen. Dat heeft haar echtgenoot zaterdag bekendgemaakt. Raiedah Mohammed Wageh Wazan werd op 20 februari gekidnapt door een groep gemaskerde en gewapende mannen. Haar lichaam werd vrijdag gevonden. Ze was door het hoofd geschoten. Wazan werkte voor een lokaal tv-station in Mosul. Het is niet duidelijk waarom ze het slachtoffer is geworden van ontvoering en moord. Ook de zender, Iraqia, moest het ontgelden. Vorige week verwondden onbekenden bij een aanval met mortiergranaten op het station drie technici. (via Mediatref)

Novec: IJsselsteinse mast blijft ‘kerstboom’

De grootste kerstboom ter wereld loopt vooralsnog geen gevaar door de overdracht van de Gerbrandytoren in IJsselstein aan Novec. De nieuwe eigenaar wil de 375 meter hoge toren rond kerst blijven optuigen, maar kan nog niet zeggen hoe dit wordt vormgegeven. Volgens voorzitter Ton Westland van Stichting Kerstboom in het Utrechts Nieuwsblad, heeft de directie van mastenbedrijf NOVEC toegezegd dit onder dezelfde voorwaarden te willen doen als vorige eigenaar Nozema. Woordvoerster Spronk van NOVEC wil hierover echter nog niet in details treden. ,,Nozema leverde zijn bijdrage vooral in de vorm van mankracht bij het optuigen, maar wij zijn een klein bedrijf met maar negen medewerkers.” De intentie om de zendmast op te tuigen als kerstboom is er volgens haar. ,,Maar hoe we dat vormgeven weet ik nu nog niet.”. Zenderbedrijf Nozema stak volgens Westland 20.000 euro in het optuigen van de kerstboom onder voorwaarde dat bevolking en sponsors de rest van de kosten zouden dragen. Afgelopen jaar lukte het op de valreep de benodigde 45.000 euro in te zamelen. Hierbij was een bedrag van 7500 euro voor stormschade in 2003. De stichting is nu al begonnen met activiteiten om geld voor komend jaar in te zamelen. Het is de tiende keer dat de Gerbrandytoren wordt opgetuigd als kerstboom. De stichting mikt op minstens hetzelfde bedrag om het onsteken van de kerstboom extra luister bij te zetten.

VRT: Plannen voor Vlaamse liedjeszender

De Vlaamse publieke omroep VRT heeft concrete plannen om een nieuwe Vlaamse radiozender op te richten die vijftig procent Vlaamse liedjes en vijftig procent evergreens draait. Dat melden Het Nieuwsblad en Het Volk. Vandaag speelt de openbare omroep slechts 22 procent Vlaamse producties. Onder die noemer vallen ook Vlaamse zangers die in een andere taal zingen. De nieuwe zender past in de digitalisering van de radiofrequenties in Vlaanderen. De VRT beschikt op heden over zes gewone radionetten en drie zenders die enkel met een digitale radio-ontvanger kunnen beluisterd worden. (via de Standaard)

Amsterdam eo: Arrow 90.7 FM vervangt Radio Octaaf

Radio Octaaf heeft onlangs wegens financiële redenen haar uitzendingen moeten staken via de kabel in in Amsterdam eo. Op de vrijgekomen frequentie 90,0 FM zal vanaf 1 maart 2005 het radioprogramma Arrow 90,7 FM te beluisteren zijn. Het betreft de volgende gemeenten: Abcoude, Amsterdam, Diemen, Landsmeer, Nigtevecht (gem. Loenen), Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Weesp en Zaanstad. (UPC)

PvdA wil minder omroepen

De PvdA vindt dat er te veel publieke omroepen zijn. In de toekomst is er maar ruimte voor twee tot vier grote organisaties in het publieke bestel. Dat hoeven geen omroepenoudestijl te zijn. Allerlei non-profit- organisaties kunnen samenwerken en in aanmerking komen voor overheidssubsidie. Dat heeft de mediawoordvoerder van de PvdA, Tweede-Kamerlid M. van Dam gisteren gezegd tijdens een debat in Hilversum. Volgens Van Dam is het huidige omroepbestel ,,te versplinterd” om in te kunnen spelen op technologische veranderingen die momenteel gaande zijn. Hij doelt daarmee onder meer op de digitalisering. ,,Daardoor is de schaarste aan aanbod binnenkort verleden tijd. Je kunt alleen overleven als je dan een duidelijk sterk merk bent. Dan weten kijkers je misschien nog te vinden in het enorme aanbod aan zenders en proramma’s.” In de visie van Van Dam kan een organisatie als Greenpeace samen met de VARA tv-programma’s maken. Ook een commercieel bedrijf als de Volkskrant zou daarin kunnen participeren. Al moet volgens Van Dam voorkomen worden dat overheidsgeld ,,direct de zakken van de aandeelhouders invloeit”. ,,Dat lijkt me geen goede zaak.” De PvdA volgt hiermee de lijn van het rapport dat de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid onlangs uitbracht. In tegenstelling tot de WRR vindt de PvdA dat sommige amusementsprogramma’s wel bij de publieke omroep thuishoren. ,,Bijvoorbeeld het programma Papaul. Dat is amusement, maar ook veel meer dan dat.” De PvdA vindt verder dat ledentallen niet langer maatgevend moeten zijn voor subsidiëring van omroepinstellingen. Bereik bij verschillende doelgroepen is een belangrijker criterium. (via NRC Handelsblad)

Europees onderzoek naar omroep verder uitgebreid

De Europese Commissie zal volgende week vrijwel zeker besluiten een ‘diepgaand’ onderzoek te starten naar de financiering door de overheid van de Nederlandse Publieke Omroep. Eurocommissaris Kroes (Mededinging) bereidt een besluit hierover voor. Dit heeft een woordvoerder van Kroes vrijdagmorgen gezegd. In februari vorig jaar werd bekend dat de Europese Commissie een oriënterend onderzoek naar de financiering van de Nederlandse omroep was gestart. Het starten van een zogenoemd ‘diepgaand’ onderzoek betekent dat er bij de Europese Commissie twijfel is of de Nederlandse Publieke Omroep niet meer geld krijgt dan nodig is voor haar publieke taak. ,,Er is reden voor nader onderzoek”, aldus de woordvoerder. Het gaat er vooral om te onderzoeken of de omroep overheidsgeld gebruikt voor commerciële activiteiten, waardoor sprake kan zijn van oneerlijke concurrentie. ,,Wij zijn in het bijzonder bezorgd over online-diensten”, aldus de woordvoerder. Er komen soortgelijke onderzoeken naar de publieke omroepen in Duitsland en Ierland. Het onderzoek van Brussel kan er uiteindelijk toe leiden dat publieke omroepen subsidies aan de overheid moeten terugbetalen. Ook kan de Nederlandse overheid worden gevraagd maatregelen te nemen om problemen in de toekomst te voorkomen. ,,Alle opties zijn nog open”, aldus de woordvoerder. (via NRC)

Burgemeester stapt uit programmaraad na RTL-commotie

Burgemeester Bert Janssen van Landgraaf heeft zijn voorzitterschap van de Programmaraad Limburg neergelegd. Dit bericht L1. Hij kondigde zijn vertrek eerder deze week al aan toen het commissariaat voor de media zich in de commotie rond RTL Television mengde. De Duitstalige zender verdwijnt van de kabel, ten gunste van het Italiaanse Rai Uno. Veel kijkers zijn daar kwaad over. Volgens het commissariaat mag een burgemeester volgens de mediawet geen voorzitter van een programmaraad zijn. Hoewel Janssen niet meestemde met de andere leden, vindt hij toch dat hij niet kan aanblijven. Hij zou daarmee het functioneren van de programmaraad belemmeren, aldus Janssen.

Mediaconcern Viacom lijdt megaverlies

Het Amerikaanse mediaconcern Viacom heeft over het vierde kwartaal een megaverlies geleden van 18,44 miljard dollar (14,2 miljard euro). Het onverwachte verlies vloeide voort uit afschrijvingen op twee divisies, zo maakte het concern gisteren bekend. Viacom, eigenaar van onder meer MTV en Paramount Studios, boekte 11 miljard dollar af op zijn radiodivisie. Het kwartaalverlies van Viacom is het op vier na grootste dat een Amerikaans bedrijf ooit heeft gemeld. (ANP, Reuters)

Eindhovens Dagblad maakt jongerenkrant

Het Eindhovens Dagblad gaat een krant voor jongeren maken. Het blad richt zich op lezers van ongeveer 18 tot 30 jaar oud en komt vanaf september een keer per week uit, net voor het weekeinde. Het project is een proef. Als die slaagt, zal uitgever Wegener ook in andere delen van het land een dergelijke krant uitbrengen. De jongereneditie, met als titel Peper, gaat waarschijnlijk 1 euro kosten, wordt apart verkocht en komt ook redactioneel naast het Eindhovens Dagblad te staan. Naast nieuws en achtergrondverhalen staan er in het magazine bijvoorbeeld ook uitgaanstips. Plaats voor lange verhalen is er niet. Des te meer ruimte is er voor kort nieuws en foto’s, gericht op jongeren. Wegener stopt enkele honderdduizenden euro’s in het project. Harde doelstellingen voor bijvoorbeeld de oplage, zijn er niet. (ANP/Communicatie online)

Wedden Dat?! eenmalig terug op tv

‘Wedden Dat?!’ komt op zaterdag 7 mei eenmalig terug op televisie. De NCRV brengt het programma weer op de buis wegens het 25-jarige jubileum van het Liliane Fonds. Jos Brink en Sandra Reemer, die vroeger ook furore maakten met het wedprogramma, presenteren de show. Reemer nam als ambassadeur van het Liliane Fonds het initiatief voor de uitzending. Opnieuw zullen bijzondere weddenschappen worden afgesloten, ditmaal onder meer om donateurs te werven voor het Liliane Fonds dat kinderen in ontwikkelingslanden helpt medische en sociale revalidatie mogelijk te maken. Wedden Dat?! met Jos Brink was een groot televisiesucces in de jaren ’80 bij de AVRO. Later werd het door RTL4 itgezonden. In Duitsland loopt Wedden Dat?! al ruim twintig jaar met wekelijks miljoenen kijkers. (ANP)

Commissariaat voor de Media wars van piraten

De Stichting Lokale Omroep Gemeente Twenterand meldde bij het Commissariaat voor de Media (CvdM) als nieuwe activiteit aan “het verzorgen van een themakanaal onder de noemer Piratenradio”. De omroep, Delta FM genaamd, gaf aan een extra radioprogramma te willen verzorgen dat volledig zou moeten bestaan uit ‘piratenmuziek’: de voor het overgrote deel Nederlandstalige muziek die veelal door illegale radiostations wordt uitgezonden. Het CvdM is van oordeel dat Delta FM in het kader van het verrichten van neventaken weliswaar een extra radioprogramma kan verzorgen, maar dat de genoemde activiteit niet kan worden beschouwd als een toegestane neventaak. Het programma Piratenradio voldoet niet aan de voorwaarde dat een neventaak verband houdt met of ten dienste staat van de hoofdtaak van de omroep. Een kanaal met een specifiek thema, zoals een nieuwszender, een kunstkanaal of een minderhedenzender, voldoet volgens de wetsgeschiedenis wel aan deze voorwaarde. Dat geldt echter niet voor een algemeen piratenmuziekprogramma. Mocht Delta FM het voorgestelde radioprogramma gaan uitzenden, dan riskeert het een bestuurlijke boete.

“Tromp weg bij Endemol”

Edwin Tromp vertrekt bij Endemol aldus het weblog TVformats. Precies zeven maanden hield ex-algemeen directeur Lost Boys Edwin Tromp (33) het uit als directeur Interactive van Endemol (als opvolger van Unico Glorie). Tromp had er “zin an” meldde hij in augustus van vorig jaar: “Het toepassen van interactieve media is een prachtig vak. Endemol heeft internationaal een fantastische uitgangspositie om hier zeer succesvol in te zijn en daar wil ik graag mijn bijdrage aan leveren” Tromp was verantwoordelijk voor de coördinatie van de ontwikkeling en exploitatie van stand alone concepten voor zowel internet als mobiele telefonie. De Endemol strategie focust zich hierbij op gaming en lifestyle.

National Geographic Channel binnenkort weer via Canal Digitaal Satelliet

Vanaf 9 maart a.s. worden de programma’s van National Geographic Channel weer uitgezonden via Canal Digitaal Satelliet. Het recente verlies van de uitzendingen van National Geographic Channel via de satelliet werd door beide partijen betreurd en zorgde voor veel reacties onder klanten. Sinds 17 januari j.l. was National Geographic Channel niet meer via Canal Digitaal Satelliet te ontvangen nadat geen overeenstemming bereikt kon worden over verlenging van de distributieovereenkomst. Beide partijen vonden het spijtig dat de distributie via de Astra satelliet stopgezet moest worden en zijn nu alsnog tot overeenstemming gekomen. National Geographic Channel maakt vanaf 9 maart weer deel uit van het Basispakket van Canal Digitaal Satelliet. (Persbericht)

Ook RTL Nederland in kort geding tegen Slam!FM

RTL Nederland heeft zich aan de zijde van Radio 538 geschaard in het kort geding tegen Slam FM, dit meldt Adformatie. De zenders vinden dat Slam FM zich niet houdt aan de voorschriften van het kavel waar het station gebruik van maakt. In de clausule die aan het frequentiepakket van Slam FM is verbonden, staat dat het pakket is bedoeld voor ‘recente bijzondere muziek’. Zo mogen er niet te veel hits gedraaid worden. Dit pakket koste ID&T -eigenaar van Slam FM- slecht 2.5 miljoen euro, terwijl Radio 538 voor haar ongeclausuleerde kavel 57 miljoen betaalde. Bas Meijer van ID&T ziet het geding met vertrouwen tegemoet. Het geding zal plaatsen vinden op 30 maart. (via Radiofreak)

Splitsing Nozema een feit

De splitsing van zenderexploitant Nozema is sinds gistermiddag een feit. Minister Laurens Jan Brinkhorst van Economische Zaken heeft woensdagmiddag het startsein gegeven voor de bedrijven Nozema Services en Novec (Nederlandse Opstelpunten voor ethercommunicatie). Nozema Services is nu het verzelfstandigde zenderbedrijf en doet onder andere de exploitatie van de radio-en tv-zenders van de publieke omroep en de radiozenders Sky Radio, Radio Veronica, Slam! FM, Arrow 90.7 FM en Arrow Rock Radio. Novec is de beheerder en exploitant van 44 hoge opstelpunten in Nederland. 

Wederom vergelijkingssite digitale-tv gelanceerd

Na ruim vier jaar actief te zijn op de breedband vergelijkingsmarkt richt Nedconcepts zich nu ook op de markt voor digitale televisie. Via de website digitaalTVkijken.nl kunnen bezoekers beschikbare digitale televisieabonnementen met elkaar vergelijken en online bestellen. DigitaalTVkijken.nl is officieel partner van een aantal grote kabel- en telecommaatschappijen. In de nabije toekomst zullen nieuwe televisieaanbieders in het overzicht worden opgenomen en zal het assortiment tuners in de loop der tijd worden uitgebreid. (Persbericht)

Limburg: Programmaraad pareert kritiek op voorzitter

De programmaraad van Essent Kabelcom heeft zich niet schuldig gemaakt aan overtreding van de Mediawet. Dat zegt vice-voorzitter E. Wijman in een reactie op de kritiek van het Commissariaat voor de Media dat burgemeester B. Janssen van Landgraaf de voorzittershamer van de programmaraad hanteert. Deze dubbelrol is niet toegestaan omdat Landgraaf tot het verzorgingsgebied van Essent behoort. Dat Janssen geen stemrecht heeft, doet daar volgens het commissariaat niets aan af. De programmaraad ligt momenteel onder vuur vanwege het besluit de Duitse zender RTL+ van het televisiescherm te halen ten faveure van het Italiaanse RAI Uno. Volgens Wijman werd het gewraakte besluit genomen toen de Mediawet het voorzitterschap van een politiek bestuurder nog toestond.,,Wij hebben al in maart vorig jaar besloten RTL+ te schrappen. Pas twee maanden later werd de wet gewijzigd,” zegt Wijman. Woordvoerder B. Bijvank van het Commissariaat voor de Media geeft toe dat Wijman formeel gelijk heeft. ,,Maar als je weet dat er een wetswijziging staat aan te komen, kun je beter meteen maatregelen treffen. Daarmee vermijd je de schijn van belangenverstrengeling.” Burgemeester Janssen heeft overigens inmiddels aangekondigd de voorzittershamer van de programmaraad neer te zullen leggen. (Limburger)

Website RTL Nieuws vernieuwd

De actuele website van RTL Nieuws is vernieuwd. Via www.rtlnieuws.nl wordt 24 uur per dag verslag gedaan van het allerlaatste nieuws. In woord en beeld. Naast een actueel overzicht van het laatste nieuws, opgetekend door de RTL Nieuws-Intertext-redactie, zijn via de site ook de complete nieuwsuitzendingen van RTL Nieuws te bekijken. De reportages van verslaggevers als Max Westerman, Conny Mus, Frits Wester en Erik Mouthaan: ze zijn allemaal direct terug te vinden via de actuele website van RTL Nieuws. Het wereldnieuws beknopt en helder, het vernieuwde rtlnieuws.nl doet verslag. Vaste onderdelen zijn gebleven. Zo is er de wekelijkse nieuwsquiz op maandag. Dagelijks kan er gestemd worden in de prikkelende nieuwspoll. In de rubriek Opmerkelijk vinden bezoekers een overzicht van bijzondere, grappige en ontroerende berichten. Ook is er aandacht voor entertainment, sportnieuws, weer en verkeer. RTL Nieuws.nl is hiermee de meest complete nieuwssite van Nederland. (Persbericht)

Quicknet test extra snel ADSL in Utrecht

QuickNet, dochter van kabelexploitant Multikabel, heeft in Utrecht de eerste klant op het ADSL2+ netwerk aangesloten. De klant kan nu met snelheden tot 24Mb downloaden, waar met ‘traditioneel’ ADSL niet meer dan 8Mb haalbaar is, aldus het bedrijf. Het gaat nog om een test, waarbij 50 klanten de mogelijkheden van het snellere internet proberen. Multikabel wil vooral ‘triple play-diensten’ onderzoeken, dus een combinatie van telefonie, internet en televisie. In eerste instantie kunnen de klanten alleen van elefoon en internet gebruikmaken, maar ‘in een later stadium’ komt daar ‘streaming’ televisie bij. ‘Streaming’ televisie is een vorm van televisie waarbij de klant de beelden rechtstreeks via internet binnenkrijgt, hij hoeft ze dus niet te downloaden. Met de dienst heeft de klant geen KPN-abonnement meer nodig. (NU)

Van der Laan: Publieke Omroep niet ‘op zwart’

De publieke omroepen gaan na 1 maart niet ‘op zwart’. Dat heeft Medy van der Laan, staatssecretaris van Cultuur donderdag gezegd tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer. Kabelexploitanten dreigden geen televisieprogramma’s meer uit te zenden. Reden hiertoe is een conflict over de afdracht van auteursrechten aan de Publieke Omroep en de auteursrechtenorganisatie Buma Stemra. De Publieke Omroep en Buma Stemra zijn van mening dat de kabelmaatschappijen moeten meebetalen aan de auteursrechten voor het doorgeven van programma’s. De maatschappijen weigeren dit. Volgens Van der Laan kunnen de kabelmaatschappijen ‘rekenen op een rechtszaak’ als zij toch weigeren na 1 maart uit te zenden. De publieke omroepen en Buma Stemra vinden dat de kabelmaatschappijen moeten meebetalen aan de auteursrechten voor het doorgeven van programma’s. “Kabelmaatschappijen hebben een doorgifteplicht en moeten blijven uitzenden.” De brancheorganisatie voor kabelexploitanten Vecai zei eerder tegen Novum Nieuws het ‘oneerlijk’ te vinden dat de kabelmaatschappijen moeten betalen voor auteursrechten. Volgens de kabelaar moet de kijker op deze manier twee keer betalen voor hetzelfde programma. Van der Laan zegt nog steeds te onderhandelen met de Publieke Omroep en Buma Stemra. Zij gaf niet aan wat de Publieke Omroep na 1 maart van plan is. (Nieuws.nl)

“BNR Nieuwsradio betwijfelt luistercijfers”

BNR Nieuwsradio heeft “officieel” een marktaandeel van 0,3%, maar hoofdredacteur Michiel Bicker Caarten weet zeker dat hij veel meer luisteraars heeft. Misschien brengt de nieuwe meetmethode later dit jaar andere cijfers, dan luistert een apparaatje mee naar welke stations de drager luistert, en wordt niet meer afgegaan op wat de deelnemers aan het onderzoek zich later herinneren. In Engeland leverde die overstap vooral nieuws- en praatzenders betere cijfers op. Bicker Caarten: “Ik ben dit station begonnen met nul adverteerders, toen hadden we 0,2% marktaandeel. Nu zijn er honderden adverteerders die miljoenen bij ons omzetten, we hebben 50 werknemers, we zijn een florerend bedrijf [ ] en we scoren 0,3%. Ik weet niet hoe dat kan”. (Broadcast Magazine via Villamedia)

Spunk breidt uit met nieuwe hoofdredacteur

Het online jongerenmagazine Spunk heeft de 21-jarige Jan Hoek benoemd tot nieuwe hoofdredacteur. Hoek is voornemens de naam Spunk op verschillende fronten dynamischer te maken. Zo wordt nagedacht over een tijdschrift, een Spunk modelijn en een televisieprogramma. Hoek volgt Erwin van der Zande op, die hoofdredacteur is geworden van het onlangs gelanceerde tijdschrift Bright. Sinds het afbreken van zijn studie Media & Cultuur (,,daar leer ik niets”) werkt Hoek fulltime voor het jongerenmagazine. Spunk wordt maandelijks gelezen door ongeveer 150.000 jongeren en op papier iedere zaterdag door de lezers van NRC Handelsblad. Lees verder via Planet.

Het Financieel Dagblad aast op Vlaamse De Tijd

Het Financieele Dagblad heeft een bod uitgebracht op de Vlaamse zakenkrant De Tijd. Net als een combi van de Vlaamse uitgevers De Persgroep (o.m. Het Laatste Nieuws, De Morgen) en Rossel (Le Soir). En net als Roularta (o.m. Knack) en VUMmedia (o.m. De Standaard). Op korte termijn wordt beslist welke partijen doorgaan naar de volgende ronde. De uitgeversgroep zou rond de 40 miljoen waard zijn. (De Tijd via Villemedia)

Nieuwe huisstijl Casema

Kabelaar Casema introduceert begin maart een nieuwe huisstijl. De oude huisstijl van Casema is inmiddels zeven jaar oud en volgens Casema toe aan vervanging. Casema heeft zich in die zeven jaar ontwikkeld van alleen een kabelbedrijf naar een volledige aanbieder van netwerkdiensten en entertainment. Het nieuwe logo is hier nu op aangepast. Vanaf maart zal de nieuwe huisstijl o.a. te zien zijn op de website, het wagenpark, brieven, facturen en het Casema Servicekanaal.

VNU in zee met rss-aggregator Newsgator

VNU heeft een overeenkomst gesloten met Newsgator. Bedoeling is dat in zeven Europese landen, waaronder Nederland, rss-readers van Newsgator met voorgedefinieerde lokale VNU-content (zoals de rss-feeds van Emerce en Computable) aangeboden worden. Financiële details van de overeenkomst zijn niet bekendgemaakt. Volgens Dominique Busso, verantwoordelijk voor VNU Net Europa, is de deal met Newsgator belangrijk voor VNU Business Publications. “We zijn de eerste uitgever in Europa die met een lokale rss-reader met daarin content van een specifieke uitgever komt. In de VS heeft CNet net een aggregator gelanceerd onder de naam Newsburst. Door deze deal te sluiten hopen we in ieder geval voorop te lopen op uitgeefgebied in Europa. Wij denken dat RSS een steeds belangrijker kanaal wordt,” zo laat Busso in een telefonische reactie aan Emerce weten. Het Amerikaanse Newsgator is goed gefinancierd en kan zowel webbased als in Microsoft Outlook gebruikt worden. De readers zullen beschikbaar worden gesteld aan lezers in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, België en Spanje. Gebruikers kunnen naast de VNU-feeds ook onbeperkt andere feeds toevoegen. Newsgator is zeker niet de populairste rss-reader. Het moet felle concurrentie dulden van andere rss-readers zoals FeedReader en het onlangs door AskJeeves overgenomen Bloglines. (Emerce)

Staatssecretaris bezorgd over pluriformiteit pers

Staatssecretaris Van der Laan (Media) deelt de zorg van Tweede-Kamerleden over de pluriformiteit van de pers, die steeds meer onder druk komt te staan. Maar een andere oplossing dan het bepalen voor maximummarktaandelen voor krantenconcerns ziet zij vooralsnog niet, zei zij woensdag in een debat met de Tweede Kamer. Van der Laan ziet graag dat Nederland drie grote krantenconcerns (PCM, Wegener en De Telegraaf) behoudt. Om dat te regelen gaat ze wettelijk bepalen dat een concern maximaal 35 procent van de krantenmarkt in handen mag krijgen door een fusie of overname. De Kamerleden steunden haar voorstel, maar willen eigenlijk dat de bewindsvrouw meer doet om een divers krantenaanbod te waarborgen. (ANP)

Downloaden tv-series strop voor zenders

Nederlanders downloaden massaal de nieuwste Amerikaanse tv-series van internet. De nieuwe publiekstrekker van Net 5, Desperate Housewives, is bijvoorbeeld al helemaal van het internet te plukken, terwijl hier de tv-première pas op 1 maart is. Voor Nederlandse tv-zenders betekent dit een flinke strop. Deze vorm van tv-piraterij zal de komende jaren nog flink groeien, voorspelt de Britse internetmonitor Envisional. Het afgelopen jaar is het aantal gedownloade afleveringen al meer dan verdubbeld. Een aflevering van de hitserie 24 (hier uitgezonden door Yorin en RTL 5) wordt in Europa bijvoorbeeld al bijna 100.000 keer van het internet afgehaald. Nederland komt met stip binnen in de topvijf van landen die massaal Amerikaanse tv-series van het internet plukken. Het gebrek aan Nederlandse ondertiteling blijkt geen belemmering voor de gemiddelde internetter. (Telegraaf)

UPC: FunX en Het Gelders Geluid vervangen Colorful Radio

Per 1 maart wordt de radiozender Colorful Radio vervangen in het radiopakket van kabelaar UPC. Colorful Radio werd al enige tijd niet meer doorgegeven. Colorful Radio wordt bijna overal vervangen door de radiozender FunX, behalve in een deel van Gelderland. Daar zal Het Gelders Geluid Colorful Radio per 1 maart vervangen.

Kwart ondernemers kijkt naar InfoThuis TV

Van de ondernemers in Haaglanden kijkt 24 procent geregeld naar InfoThuis TV. Dat blijkt uit onderzoek voor de kwartaalmonitor van de Kamer van Koophandel. InfoThuis is daarmee de op een na best bekeken regionale tv-zender. Uit de enquête, uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksinstituut EIM, blijkt dat InfoThuis beter bekeken wordt dan de WOS (17%) en het kanaal van Stadsradio Den Haag (14 %). Alleen naar RTV West kijken meer ondernemers, meer dan de helft van de ondervraagden (56 %) stemt wel eens af op de publieke regionale zender. De resultaten zijn opgenomen in de brochure De Kracht van Haaglanden. De respons van de uitgevoerde enquête is gegarandeerd representatief voor het regionale bedrijfsleven, zo verzekert de Kamer van Koophandel. (Stadsportaal)

Casema komt met eigen digitaal-ontvangststation

Kabelaar Casema zal niet langer gebruikmaken van de de distributie van videosignalen door Mediakabel, het gezamenlijke bedrijf van de kabelaars uit Capelle aan den IJssel. De woordvoerder van Casema: “We zijn niet ontevreden over Mediakabel, maar het doorgeven van digitale signalen wordt het primaire proces van Casema. Dus dat willen we in eigen hand hebben”, aldus de woordvoerder. “Mediakabel heeft veel kennis op dit terrein. Dat zullen we dus zelf moeten ontwikkelen. We nemen een eigen head end voor digitale ontvangst van tv-signalen in bedrijf, over uiterlijk drie maanden.” 

FunX op de kabel in Zeeland

FunX zal binnenkort te horen zijn via het kabelnet van Delta-kabel in Zeeland. FunX neemt de plaats in van Colorful Radio, dat al enige tijd gestopt is met uitzenden. Dit heeft de Zeeuwse Programmaraad Kabeltelevisie besloten. De programmaraad maakte tevens bekend dat er een eigen website in ontwikkeling is. Via www.zeeuwseprogrammaraad.nl wil de programmaraad meer openheid geven in de besluitvorming van de raad.

MTV begint Afrikaans muziekkanaal

Muziekstation MTV is dinsdagavond begonnen met uitzendingen in Afrika. ” MTV brengt de muziek terug waar zij vandaan komt”, zei MTV-president Bill Rody bij de introductie van de lokale versie van MTV Base in Johannesburg. Vier satellietzenders zenden het nieuwe muziekkanaal uit. Circa 1,3 miljoen huishoudens in 48 Afrikaanse landen kunnen het bekijken. Op het kanaal wordt ieder uur voor de helft Afrikaanse muziek en de andere helft popmuziek uit de hele wereld uitgezonden. Het is voor het eerst dat MTV zich speciaal op Afrikaanse kijkers richt. Sinds 1995 waren wel Europese MTV-kanalen in Afrika te ontvangen. MTV Africa is het honderdste kanaal van MTV. In Afrika zal, naast internationale R& B- en dance-artiesten als Alicia Keys, Jay-Z en Sean Paul, aandacht zijn voor lokale genres als kwaito, hip-life, mbalax en zouk. (Telegraaf)

Marijke Schaaphok leidt Strix Nederland

Marijke Schaaphok (40) wordt de baas van de nieuwe, Nederlandse vestiging van de Scandinavische productiemaatschappij Strix. Haar eerste grote klant is John de Mols Talpa, dat het realityprogramma Expeditie Robinson van Strix gaat afnemen. De weblog Tvformats maakte als eerste melding van Schaaphoks nieuwe baan. Schaaphok bevestigt het bericht. Ze stapte onlangs op als hoofd programmaontwikkeling bij Endemol Nederland. Daar was ze nauw betrokken bij programma’s als De Surprise Show en Fear Factor. ‘Ik heb daar zestien jaar gewerkt. Het werd tijd voor iets anders.’ Strix is gespecialiseerd in realityprogramma’s en heeft de rechten van enkele bekende formats voor een aantal landen. Naast Expeditie Robinson (in het buitenland ‘Survivor’) zijn dat bijvoorbeeld The Bar en The Farm. De Nederlandse versies van Strix-formats werden tot nu toe geproduceerd door andere productiehuizen. Strix Nederland is gevestigd in Amsterdam. (Adformatie)

Kamer eist opheldering conflict omroep en kabel

De Tweede Kamer vindt het belachelijk dat de Publieke Omroep de kabelbedrijven wil laten betalen voor auteursrechten. CDA en PvdA eisen opheldering. Dat meldt De Financiële Telegraaf. ‘Het is volstrekt onlogisch dat er nog een prijskaartje hangt aan de programma’s van de publieke omroep die al met belastinggeld zijn betaald’, zegt CDA-Kamerlid Joop Atsma. Hij overweegt een spoeddebat aan te vragen. PvdA-Kamerlid Martijn van Dam wijst erop dat internetproviders geen vergoeding hoeven te betalen als zij een tv-programma online doorgeven. Dat de kabelexploitanten wel zouden moeten betalen, noemt hij ‘een vreemde situatie’.

Casema pleit voor grote nationale kabelfusie

Casema wil één superkabelaar vormen met Essent en UPC om zo de concurrentie te kunnen aangaan. Een overname door KPN is een andere optie. Om de concurrentie aan te kunnen met telecombedrijven als KPN, Versatel, Wanadoo en Tiscali is een kabelonderneming met landelijke dekking noodzakelijk. Dit zegt Casema-topman Jos Molenkamp in een interview met Het Financieele Dagblad. De bestuursvoorzitter pleit dan ook voor een fusie met collega- kabelbedrijven UPC en Essent. Volgens Molenkamp gaat het in de telecomsector niet meer om concurrentie tussen diensten op een bepaald netwerk, maar is de strijd tussen de netwerken van verschillende aanbieders bepalend. In dit gevecht gaan alle partijen zogenoemde triple play-bundels aanbieden van internet, televisie en telefonie, zo verwacht Molenkamp. De flirt met UPC en Essent komt overigens niet uit de lucht vallen. Casema en UPC waren drie jaar geleden al dicht bij een samenwerking, maar toezichthouder NMa gooide destijds roet in het eten. Molenkamp ziet nu geen beren op de weg, omdat de markt inmiddels drastisch is veranderd. Hij wijst daarbij onder meer op het feit dat een partij als KPN via Digitenne ook actief is geworden met televisie. Ook Versatel gaat tv aanbieden, via zijn adsl-netwerk. Mocht een fusie tussen kabelaars niet van de grond komen, dan heeft Molenkamp een ander scenario in gedachten. In dat geval wil Casema zich laten overnemen door een telecombedrijf. Molenkamp noemt onder meer KPN. “Ik kan me voorstellen dat KPN ons koopt om een snelle overgang naar glasvezelkabels door te voeren.” Verder denkt de topman aan partijen als Belgacom en British Telecom. Woordvoerders van Essent en UPC hebben licht terughoudend gereageerd op de openlijke vrijage van Casema. (via Webwereld)

“Multikabel wordt niet verkocht aan Zweedse investeerder”

De poging van Primacom om haar Nederlandse kabeldivisie Multikabel te verkopen aan de Zweedse investeringsmaatschappij EQT is mislukt. Dat zegt een bron die bekend is met de situatie tegen Dow Jones Nieuwsdienst. EQT zou volgens de bron afzien van de koop van het in Alkmaar gevestigde Mutikabel omdat het vreest dat Nederlandse kabelbedrijven straks gedwongen worden hun netwerken open te stellen voor derden. De verkoop van Multikabel staat centraal in de herstructurering die de Duitse kabeltelevisieproducent Primacom wil doorvoeren. Primacom lijdt verlies en heeft geld nodig om haar schuldenlast van, naar schatting, 1 miljard euro te verlichten. Hoewel de onderhandelingen met EQT zijn afgebroken lijkt een snelle verkoop van Multikabel nog steeds tot de mogelijkheden te behoren. Een andere bron die bekend is met de situatie laat namelijk weten dat “gesprekken met diverse andere investeringsmaatschappijen doorgaan” en voegt daaraan toe dat het nog steeds goed mogelijk is dat de verkoop binnen enkele maanden afgerond wordt. Een woordvoerder van Primacom zegt dat de “verkoop van Multikabel een belangrijk stap blijft in de herstructurering van Primacom”. EQT weigerde commentaar te geven. (Nieuws.nl)

Ontvoerde Indonesische journalisten vrijgelaten

Twee Indonesische journalisten die een week geleden in Irak waren ontvoerd, zijn maandag in de stad Ramadi vrijgelaten. De twee zijn naar de Iraakse hoofdstad Bagdad overgebracht, deelde een woordvoerder van de soennitische autoriteiten in de stad Ramadi mee. Zij zijn inmiddels op weg naar Jordanië. Het plaatselijke comité van oelema’s (schriftgeleerden) in Ramadi heeft kennelijk bemiddeld bij de vrijlating van de twee. Een woordvoerder van het comité deelde mee dat de vrijgelaten Indonesiërs in Bagdad konden kiezen of zij naar de Indonesische ambassade gaan of Irak verlaten. Indonesië heeft inmiddels de vrijlating van de twee bevestigd. De twee journalisten, verslaggeefster Meutya Hafid en cameraman Budiyanto, werden ontvoerd toen zij onderweg waren van Jordanië naar Bagdad. De ontvoering werd geclaimd door een tot dan onbekende organisatie, het Leger van de Strijders. De ontvoerders hebben via een video meegedeeld dat zij de twee zouden vrijlaten zonder daaraan voorwaarden te stellen. (ANP)

Kabelaars dreigen doorgifte publieke zenders te staken

Kabelbedrijven dreigen de publieke zenders Nederland 1, 2 en 3 per 1 maart niet meer uit te zenden. Het dreigement zou het resultaat zijn van een hoog opgelopen conflict over de afdracht van rechten. Dat meldt De Telegraaf. De omroepen eisen van de kabelexploitanten dat zij apart gaan betalen voor de rechten die op de tv-uitzendingen rusten. De Publieke Omroep probeert op deze manier de teruglopende inkomsten te compenseren. De kabelexploitanten weigeren in te gaan op de eisen van de omroepen. Zij vinden dat het betalen van rechten voor uitzendingen de taak van de omroepen zelf is. Ook vrezen zij dat toegeven aan de eisen van de publieke omroepen soortgelijke eisen van de commerciële omroepen tot gevolg heeft. De wet verplicht alle kabelmaatschappijen tot het leveren van de publieke netten. Staatssecretaris Medy van der Laan (Cultuur) liet maandag weten dat de publieke omroepen ‘niet op zwart’ gaan. De kabelaars zijn bij wet verplicht om de publieke zenders uit te zenden. Daarnaast liet Van der Laan via haar woordvoerder weten dat niet extra zal hoeven worden betaald voor de publieke netten. “De kosten zijn al betaald, er wordt niet nogmaals betaald.” (oa Adformatie)

NICAM scherpt Kijkwijzer aan

Het NICAM gaat de regels voor hantering van de Kijkwijzer aanscherpen. De organisatie heeft daartoe besloten na vragen van het mediaprogramma Antenne 2, dat ontdekte dat volgens de huidige regels programma’s met schokkend geweld of harde seks ook op de vroege morgen uitgezonden mogen worden. De organisatie, waarin alle commerciële en publieke TV-zenders zich verenigd hebben, heeft namelijk wel bepaald dat films voor volwassenen ná een bepaald tijdstip moeten worden uitgezonden, maar niet tót welk uur die verplichting geldt. Momenteel beginnen om 6:00 uur diverse kinderzenders met uitzenden, soms op hetzelfde kanaal waar even tevoren nog een programma met leeftijdsaanduiding werd uitgezonden. NICAM-directeur W. Bekkers: “Hierover is geen specifieke afspraak gemaakt. Dit is dan ook een vraag die beantwoord moet worden. We zullen daarover met de publieke en commerciële zenders een spelregel afspreken.” (Antenne2/Avro)

Frankrijk: Inval bij voetbalclubs, voetbalbond en tv-zenders

Inspecteurs van het Franse ministerie van Financiën hebben invallen gedaan bij voetbalclubs, de voetbalbond en televisiezenders. Het vermoeden bestaat dat er financiële ongeregeldheden hebben plaatsgevonden bij het afsluiten van de tv-rechten. De opsporingsambtenaren bezochten in totaal negentien clubs,zenders en voetbalorganen.Zij namen documenten over de onderhandelingen mee. Olympique Marseille,Paris St.Germain, Bordeaux,Lens en Olympique Lyon zijn extra verdacht. Deze vijf clubs kregen vanaf 2001 enorme bedragen van Canal Plus voor de uitzendrechten. Na protesten van de aandeelhouders van de Frans zender stopten de betalingen. (NOS)

“RTV West te weinig in Zoetermeer”

De regionale radio- en televisiezender RTV West moet meer aandacht besteden aan nieuws en andere onderwerpen in Zoetermeer. Hierover hebben burgemeester en wethouders binnenkort een gesprek met vertegenwoordigers van de zender. Hoewel Zoetermeer binnenkort qua inwonertal de tweede stad in de regio is, komt deze er volgens B en W bekaaid af in het aanbod van RTV West. Tijdens het gesprek wil het college de zender aansporen vaker naar de stad te komen. De stad heeft overigens geen middelen om dit af te dwingen; de enige overheidssteun die de zender krijgt, is afkomstig van de provincie Zuid-Holland. Op hun beurt zullen de heren en dame van het Zoetermeerse college van B en W een bezoek brengen aan het kantoor van RTV West in Den Haag. (HC)

SBS6 komt met autoverbouwwedstrijd

SBS6 introduceert een nieuw soort autoprogramma. Ditmaal geen autonieuws, maar een soort verbouwwedstrijd waarin twee teams binnen een dag een barrel moeten opknappen en geschikt moeten maken voor een race op een circuit. De winnaar van het programma wint een nieuwe auto. Het programma lijkt daarmee op een combinatie tussen ‘Pimp my ride’, ‘De Grote Beurt’ en een autorace. Producent van het programma is de vrij kleine productiepoot van The Entertainment Group, die eerder Puur Froger maakte. (via TVtoekomst)

Jakarta bevestigt ontvoering journalisten in Irak

De Indonesische regering heeft zaterdag bevestigd dat twee Indonesische journalisten in Irak zijn ontvoerd. De twee werden vermist maar verschenen vervolgens op een videoband die hun kennelijke ontvoerders hebben verspreid. Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Jakarta zei dat de ontvoerders de Indonesische autoriteiten hebben benaderd en geëist dat die een verklaring geven over de aanwezigheid van de twee in Irak. De regering poogt onder meer vanuit de Jordaanse hoofdstad Amman de twee ,,langs formele en informele kanalen” vrij te krijgen. De journalisten waren op weg van Amman naar Bagdad toen zij verdwenen bij Ramadi. (ANP)

Ierse acteur Dan O’Herlihy overleden

De Ierse acteur Dan O’Herlihy, die in 1954 was genomineerd voor een Oscar voor zijn rol in ‘De Avonturen van Robinson Crusoe’, is overleden in zijn huis in Malibu in Californië. Dat heeft zijn familie vrijdag laten weten. O’Herlihy was 85 jaar. O’Herlihy ging als student architectuur acteren om zijn collegeld te verdienen. Hij werkte in Hollywood met sterren als Orson Welles en Gregory Peck. In 1947 was hij de tegenspeler van James Mason in de thriller ‘Odd Man Out’. Zijn filmdebuut maakte de Ier in 1948 in de VS als Macduff in ‘MacBeth’ van Orson Welles. In 1990 speelde hij nog in het vervolg van ‘RoboCop O’Herlihy speelde in meer dan zeventig toneelstukken in Dublin. Ook was hij te zien in een aantal afleveringen van de televisieserie ‘Twin Peaks’. (ANP)

Wederom staking bij de RTBF

Bij de RTBF zal dinsdag alweer gestaakt worden. De stakingsoproep komt van de socialistische vakbond. Het is de zoveelste staking op rij, waarbij de oorzaak te zoeken is bij het Magellan-plan voor de hervorming van de openbare omroep. Nu zou de lunchpauze het struikelblok zijn. Tot eind vorig jaar telde die pauze mee als werktijd, maar nu is dat niet meer het geval en de directie van de RTBF blijft bij dat standpunt. (via FMRadio)

3FM komt met ‘Weekend NL Pop’

Van vrijdag 18 t/m zondag 20 maart zet 3FM Serious Radio de Nederlandse muziek op de kaart, tijdens het 3FM Weekend NL Pop. Het hele weekend zendt 3FM het allerbeste uit dat de Nederlandse popmuziek te bieden heeft. Het 3FM Weekend NL Pop begint op vrijdag 18 maart om 6.00 uur ‘s ochtends. Vanaf dat moment is op 3FM Serious Radio uitsluitend de beste Nederlandse popmuziek te horen tot zondagavond 20 maart. Bløf, Kane, De Dijk, Anouk, Tiësto, Within Temptation maar ook nieuwkomers als the Sheer, Voicst en Wealthy Beggar zijn te horen. Op vrijdagavond van 22.00 tot 1.00 uur komt 3voor12 XL (VPRO) met een special over de Nederlandse Hip Hop-scène. Op zaterdag van 10.00 tot 19.00 uur zendt 3FM de NL top 100 uit, met de beste 100 Nederlandse singles, gekozen door de 3FM luisteraars. Inzet is de George WisselBaker. Op zondag 20 maart van 14.00 tot 18.00 uur zendt 3FM voor het eerst de 3FM Awards uit, de radioprijs voor de beste Nederlandse muziek. De 3FM Awards zijn echte publieksprijzen. Vanaf maandag 21 februari tot vrijdag 18 maart kunnen luisteraars via 3fm.nl stemmen op hun favoriete, band, artiest of plaat in de volgende categorieën: Beste band, Beste mannelijke artiest, beste vrouwelijke artiest, beste album, beste single, beste nieuwkomer en beste live-act. In elke ategorie heeft 3FM tenminste 8 kandidaten genomineerd. Er is één ere-categorie en dat is ‘Meest gedraaid op 3FM’. De uitreiking van de 3FM Awards is live te volgen op 3FM. (Persbericht)

Winnaars NL-Awards bekendgemaakt

De onderscheidingen voor de beste regionale radio- en tv-programma’s, de zogenoemde NL-Awards, zijn vrijdag toegekend. Opvallend bij de tv-inzendingen was dat vaak camerajournalisten, zogenoemde ‘camjo’s’, aan het langste eind trokken. Dat zijn journalisten die hun onderwerp zelf filmen en dus geen gebruik maken van een cameraploeg. Volgens de jury levert zo’n werkwijze brutale reportages op en daarom juicht het keurkorps camjo’s toe. In de categorie tv-nieuws won TV Rijnmond met een reportage over de Rotterdamse wijk Spangen. Een bijdrage van TV Gelderland over de moord op Maja Bradaric won in het genre tv-achtergrond. TV Rijnmond won opnieuw in de categorie sport met een verhaal over wielrensters Leontien van Moorsel, terwijl TV Noord scoorde in de rubriek varia met een reportage over passies van Groningers. Bij de radio-inzendingen won Radio Noord-Holland in de categorie nieuws met een verhaal over de vondst van een verdacht pakketje in Haarlem. In het genre achtergrond won Radio Oost met een verhaal over mensen die elkaar zestig jaar na de oorlog weer treffen. In het genre varia eindigden Radio Rijnmond en Omroep Brabant allebei op de eerste plaats. De organisatie reikt de prijzen op 24 februari uit. (Telegraaf)

Huis moeder Frits Wester getroffen door brandbom

Onbekenden hebben een brandbom gegooid naar het huis van de moeder van journalist Frits Wester. Dat meldt RTV Noord Holland. De vrouw is niet gewond geraakt. De brandbom werd door het raam naar binnen gegooid, maar veroorzaakte nauwelijks schade. Een buurvrouw werd wakker en waarschuwde de brandweer. De reden voor de aanslag is niet bekend, mevrouw Wester weet niets van een eventuele bedreiging aan haar of aan haar zoon. (BNR Nieuwsradio)

Bingo FM 4 april van start

Bingo FM zal maandag 4 april gaan starten met haar uitzendingen. Deze aankondiging staat op de voorlopige website van Bingo FM. Bingo FM is de nieuwe naam voor StadsRadio Utrecht en het Service FM uit Amersfoort. Bingo FM zal zich in haar programmering vooral gaan richten op het Nederlandstalige levenslied.

Acteur Perels (Q&Q) overleden

Acteur Martin Perels, bekend geworden van de televisieserie Q&Q in de jaren zeventig, is maandag overleden. Zijn familie heeft dat vrijdag bekendgemaakt. Perels speelde de rol van Wilbur Quant in de goedbekeken jeugdserie. Hij is 44 jaar geworden. Q & Q draaide om de vrienden Wilbur Quant en Aristides Quarles van Ispen die een mysterie probeerden op te lossen. Met opa Van Ispen (Bob de Lange) gaan ze op onderzoek uit als ze een foto blijken te hebben gemaakt van een mogelijk dode man in de bosjes. Na een lange zoektocht en veel tegenstand blijkt het te gaan om een smokkelzaak. De serie, waarvan de KRO de eerste aflevering op 5 oktober 1974 uitzond, sloeg in als een bom. In 1976 kwam de publieke omroep met een nieuwe reeks afleveringen, die twee jaar later werd verfilmd. Ook kwamen er twee boeken over Q & Q uit. De tv-serie verscheen vorig jaar, twintig jaar na de eerste uitzending, op dvd. (o.a ANP)

Dagelijkse bouwvakkersrubriek op RTL5

RTL5 komt vanaf 28 februari met een dagelijkse rubriek over het wel en wee van bouwvakkers. Omdat die doorgaans vroeg opstaan, is ‘Voor Dag en Bouw’ al om half zes ‘s ochtends te zien. Het programma duurt acht minuten en wordt tot zeven uur ‘s ochtends telkens herhaald. Presentatrice is Juliette de Wijn, bekend als ‘Cora’ van Mora, aldus een RTL-woordvoerder vrijdag. In het bouwvakkersjournaal speelt De Wijn ook een typetje, namelijk de ongeveer 40-jarige Rita met een pittig karakter die daardoor bouwvakkers goed van repliek kan dienen. Het bulletin, dat mede wordt betaald door de Bouwnijverheid (werkgevers en -nemers in de bouw), heeft aandacht voor serieuze zaken op de bouwplaats maar probeert ook de komische noot te raken. Zo is het onderdeel ‘Moppie van de Week’ bedacht. Daarin gaan de tv-makers met een foto van een vrijgezelle vrouw bouwplaatsen op om te zien of er voor haar een afspraakje inzit. (ANP)

“AD Sportwereld facultatief katern”

AD Sportwereld, de vorig jaar gelanceerde sporttabloid van het Algemeen Dagblad, zou in de nieuwe fusiekrant van PCM en Wegener een facultatief katern worden, waarop lezers zich apart moeten abonneren. Dat melden doorgaans goede ingevoerde bronnen in de dagbladwereld naar aanleiding van het businessplan voor de fusiekrant, dat overigens nog steeds niet officieel gepresenteerd is. Hoe zo’n facultatief sportkatern administratief en qua distributie zou worden aangepakt, is niet duidelijk. Volgens dat plan zou de nieuwe krant, waarin acht dagbladen moeten opgaan, een krant worden (op tabloidformaat) met twee katernen, een landelijk en een regionaal katern. Naar verluidt is het businessplan van de fusiekrant vertraagd, omdat de commissarissen van PCM meer tijd willen. Nu wordt ervan uitgegaan dat men tot begin maart de tijd neemt om een en ander nader te bestuderen. (Adformatie)

Luistercijfers: Radio 2 blijft marktleider

Radio 2 bleef in de periode december – januari 2004 / 2005 het grootste radiostation in Nederland met een marktaandeel van 13,0 procent. Dat is nog eens een half procent beter dan de vorige meetperiode (november/december). Radio 538 krabbelt weer wat op en ziet het aandeel groeien van 10,8 naar 11,1 procent. Sky Radio daalt door: van 10,6 naar 10,4 procent. Yorin FM zakt 0,5 procent naar een marktaandeel van 2,8 procent, gelijk aan zusterstation RTL FM. Onderzoeksbureau Intomart GFK maakt de luistercijfers vandaag al bekend door een versnelling van het proces.

nov/dec(in%)	dec/jan(in%)
01	Radio 2	12.5	13.0
02	Radio 538	10.8	11.1
03	Sky Radio	10.6	10.4
04	Radio 1	8.3	7.8
05	Radio 3FM	6.3	6.4
06	Radio 10 Gold	4.7	4.9
07	Radio Veronica	4.5	4.6
08	Noordzee 100.7 FM	4.1	4.1
09	Yorin FM	3.3	2.8
--	RTL FM	2.8	2.8
11	ClassicFM	2.5	2.5
12	Radio 4	1.9	2.0
13	Arrow Rock Radio	1.8	1.9
14	747AM	0.8	0.9
15	Arrow 90.7 FM	0.6	0.6
--	ID&T Radio	0.5	0.6
17	BNR Nieuwsradio	0.3	0.3
==	Regio Radio	14.1	14.2
==	Regionale Commercieel Radio	2.6	2.5
==	Overige	6.8	6.8

KORT NIEUWS

Spotje stadhouderbief Bernhard toch op radio

Een spotje voor tijdschrift Must waarin gesproken wordt over de vermeende stadhouderbrief van prins Bernhard, waarmee hij Adolf Hitler zijn diensten zou hebben aangeboden, komt toch op de publieke radio. Dat heeft directeur A. Buurman van de STER donderdag gezegd. Ze had het spotje aanvankelijk geweigerd, maar toen had ze alleen de tekst gelezen. Ze heeft de commercial inmiddels beluisterd en vindt dat hij toch wel kan worden uitgezonden. Een andere spot, waarin de prins voor een bijna -pedofiel wordt uitgemaakt, kan volgens Buurman echt niet door de beugel. Must dreigde eerder met een kort geding, maar heeft dat nu ingetrokken. (ANP)

243.000 euro boete voor te veel TV-reclame in 2004

De landelijke commerciële en publieke omroepen overtraden in 2004 verschillende regels op het gebied van reclamezendtijd op televisie. Het wettelijke maximum van 12 minuten reclame per uur werd overschreden, telewinkelblokken duurden te lang, er zat minder dan de voorgeschreven 20 minuten tussen de programmaonderbrekende reclameblokken, films werden onjuist onderbroken of reclameblokken waren niet voldoende herkenbaar. Dat heeft het Commissariaat vastgesteld op basis van in september, oktober en november 2004 uitgevoerde controles in het kader van het reguliere toezicht op naleving van de Mediawet. In totaal is een bedrag van 243.000 euro aan boetes aangekondigd. De totale boete die de Publieke Omroep voor de netten 1, 2 en 3 boven het hoofd hangt bedraagt € 108.000,-. De commerciële omroepen SBS 6, Net 5, Veronica, TMF en Yorin mogen in totaal een boete van € 135.000,- tegemoet zien. Tijdens hoorzittingen in de maand maart kunnen de verschillende omroepinstellingen zich nog verweren voordat de boete definitief wordt opgelegd. (Persbericht)

Kabeloorlog uitgebroken in Veendam

Er is een eind gekomen aan de monopoliepositie van de SKV, de zelfstandige kabelstichting in Veendam. Concurrent Essent gaat 250 nieuwbouwwoningen in de parkstad aansluiten op de kabel. Hierdoor ontstaat een bijzondere situatie; de rest van de inwoners krijgt het kabelsignaal namelijk van de SKV en die heeft een ander zenderaanbod voor een andere prijs dan Essent. De klanten van SKV krijgen 42 kanalen voor 10 euro en de klanten van Essent hebben 29 kanalen voor 40 euro. Voorzitter Tillema van de SKV vindt dat de gemeente Veendam deze situatie had moeten voorkomen. Burgemeester Meijerman zegt niets te kunnen doen, omdat hij zich niet mag mengen in zaken tussen marktpartijen. Dat zou een ‘economisch delict’ zijn, aldus Meijerman. Over het verschil in prijs en aanbod zegt Meijerman dat SKV misschien goedkoper lijkt, m aar duurder is bij het aanleggen van de kabel en die kosten worden verrekend in de prijs van de nieuwbouwhuizen, aldus de burgemeester. Tillema sluit niet uit dat zijn bedrijf nu ‘de vleugels gaat uitslaan in het werkgebied van Essent’. Hij denkt dan om te beginnen aan de gemeente Menterwolde. (RTV Noord)

Mannen blijven het nieuws bepalen

Mannen blijven het nieuws beheersen. Dat is de uitkomst van een peiling van het internationale expertisecentrum voor media en ontwikkeling (RNTC), dat is verbonden aan de Wereldomroep. Het centrum bekeek op woensdag televisie en kranten en kwam tot de conclusie dat van de mensen in het nieuws driekwart van het mannelijk geslacht is. Vijf jaar geleden werd eenzelfde onderzoek gedaan. Het percentage mannen was toen 78. Het RNTC bekeek zes kranten, drie tv-journaals en beluisterde twee radiojournaals. In totaal kwamen daarin 212 personen voor, van wie 159 mannen en 53 vrouwen. Opvallend is dat op de radio verhoudingsgewijs de minste vrouwen aan het woord kwamen, namelijk 13 procent. Bij de kranten was het percentage 22 en in de journaals op televisie 30. (ANP)

Vroege Vogels van radiostudio naar Capitool

Het zondagse VARA Radio 1-programma ‘Vroege Vogels’ wordt met ingang van 27 februari uitgezonden vanuit het Capitool in ‘s-Graveland. Dat gebouw in neo-classisistische stijl kreeg in de jaren ’80 vooral bekendheid als uitzendlocatie van het politieke praatprogramma ‘Het Capitool’. Het voormalige theehuis van Natuurmonumenten brandde in de zomer van 2002 af, maar is inmiddels herbouwd en wordt met de start van de ‘Vroege Vogels’- uitzendingen weer officieel in gebruik genomen, aldus een VARA-woordvoerder donderdag. De laatste decennia is het gebouwtje achtervolgd door pech. Tijdens een harde storm in 1990 viel er een boom op het achterste gedeelte. Slechts de entree, met belangrijke houtsnijwerkdetails en neo-classistische kenmerken, is toen overeind gebleven. Natuurmonumenten herstelde het gebouw volledig. In de zomer van 2002 brandde het Capitool – hoogstwaarschijnlijk door kortsluiting – nagenoeg helemaal af. Aan de hand van tekeningen was het mogelijk om een reconstructie te maken. (ANP)

Klacht over ‘dieronvriendelijk’ spotje Versatel afgewezen

De Reclame Code Commissie heeft een klacht van de Dierenbescherming over een spotje van telecombedrijf Versatel afgewezen. In het filmpje lijkt een duif zich te pletter te vliegen tegen een raam. Versatel hoeft het spotje niet van de buis te halen. Dat de duif tegen het raam lijkt te vliegen en neervalt en dat hem dat kennelijk fataal wordt, acht de Reclame Code Commissie niet dermate schokkend dat grenzen zijn overschreden, staat in de beslissing. ,,Hoewel sommige de humor zal ontgaan, betekent dat niet dat de uiting ontoelaatbaar is.” De Dierenbescherming kreeg vorige maand in korte tijd 150 klachten binnen over het spotje. Kijkers waren volgens de organisatie geschokt en geërgerd. De Dierenbescherming noemde de reclame ,,smakeloos” en ,,respectloos”. Versatel benadrukte dat de dood van de duif in scène is gezet. In werkelijkheid vloog de vogel het raam uit. Het dier dat dood neervalt, leefde al niet meer en is niet doodgemaakt voor de commercial. (ANP)

Kinderjournaal op Haagse televisie

Op de Haagse lokale televisie is nog voor de zomer een Kinderjournaal te zien. De nieuwsuitzending wordt gemaakt door leerlingen van de Populier, basisschool de Paschalis en het Aloysius college. De gemeente Den Haag betaalt bijna dertigduizend euro mee aan het experiment. Het gemeentebestuur ziet het Kinderjournaal als een goede manier om leerlingen vertrouwd te maken met de media. In eerste instantie zullen er vier journaals worden gemaakt. Na het experiment kunnen ook andere scholen leren om videoproducties te maken. Het Haags Kinderjournaal is een coproductie van de stichting Stadsomroep en Residentie.net. (RTV West)

CAIW geeft gratis digitale ontvangers weg

De kabelabonnees van CAIW kunnen binnenkort een gratis ontvanger aanvragen om voortaan digitaal hun televisieprogramma’s te gaan bekijken. Zonder extra kosten is het basispakket, met digitaal beeld en geluid, dan voor iedereen die dat wil beschikbaar. Het basispakket wordt zelfs nog uitgebreid tot een 50-tal televisie- en radioprogramma’s. Het pakket is inbegrepen bij het CAIWAY RTV kabeltelevisieabonnement, dat in 2005 € 11,95 per maand blijft kosten. “Wij willen onze abonnees de beste kwaliteit leveren. De verouderde analoge techniek heeft geen mogelijkheid meer tot uitbreiding of segmentering van het zenderpakket. Met digitale televisie (DTV) kunnen we onze klanten in de komende jaren weer tal van nieuwe kanalen en diensten aanbieden. Zo is er voor kijkers van digitale televisie de uiterst handige elektronische programmagids (EPG). In de nabije toekomst verwachten wij ook ‘hoge-definitie-televisie’ (HDTV), met nog eens vier maal scherper beeld dan nu.” De abonnees die de gratis digitale ontvanger ter waarde van € 149,- aanvragen, betalen alleen € 10,- verzend- en bezorgkosten. Abonnees met een digitale ontvanger kunnen zich ook abonneren op het DTV Premium pakket van CAIW. Voor een meerprijs van slechts € 6,90 per maand ontvangt men nóg eens een 50-tal radio- en televisieprogramma’s extra. (Persbericht)

PO in gesprek met FunX over toekomst Colorful

Het Hoger Gerechtshof in Amsterdam heeft vrijdag een uitspraak over Colorful Radio van de Rechtbank van Amsterdam ongedaan gemaakt. Eind vorig jaar besloot die rechter dat Colorful Radio per half november niet meer mocht uitzenden op de kabel, op straffe van een dwangsom van 50.000 euro per dag. Nu mag Colorful dus wel weer op de kabel uitzenden. Eén probleempje: eigenaar de Publieke Omroep heeft de kabelfrequenties aan FunX overgedragen. De Publieke Omroep wil nu gaan onderhandelen met grotestads urbanenzender FunX. Woordvoerder Jeroen Wassenberg: “De gesprekken moeten nog gevoerd worden, maar mogelijk kunnen we in samenwerking met FunX uitzenden op de kabelfrequenties.” FunX-directeur Willem Stegeman verklaarde eerder tegenover 3VOOR12 open te staan tegenover samenwerking met Colorful Radio. De Publieke Omroep is blij dat er vrijdag in haar voordeel geoordeeld is. Wassenberg: “We hebben een slag gewonnen, e oorlog nog niet.” De Vereniging Commerciële Radio (VCR) heeft namelijk meerdere rechtszaken tegen Colorful Radio aangespannen. Het orgaan vindt dat de Publieke Omroep met Colorful Radio een niet geoorloofde nevenactiviteit heeft. Het Commissariaat voor de Media is dat met de VCR eens. Staatssecretaris Medy van der Laan werkt aan een algemene maatregel van bestuur, die duidelijkheid moet scheppen in wat wel en wat niet als nevenactiviteit geoorloofd is. Zowel de Publieke Omroep als de VCR zoekt het na een uitspraak telkens hogerop. Verwacht wordt dat de VCR na de uitspraak van vrijdag een bodemprocedure zal aanspannen. (via VPRO’s 3 voor 12)

Esther Habers chef-nieuws van RTV West

RTV West heeft Esther Habers per 1 mei 2005 benoemd tot Chef Nieuws. Habers (36) heeft brede leidinggevende ervaring in zowel de landelijke als de regionale journalistiek. Sinds 1999 werkte zij bij het ANP, waar zij leiding gaf aan de nieuwe media-redactie ANP@Yoursite. Met de benoeming van Esther Habers wordt de leiding van de nieuwsredactie van Radio West en TV West verder versterkt. Esther Habers zal nauw gaan samenwerken met hoofdredacteur Rob Freijssen, terwijl zij hem vervangt bij eventuele afwezigheid van de hoofdredacteur. (Persbericht)

Onderzoek straling tv-toren Markelo

De GGD Twente stelt een onderzoek in naar eventuele schadelijke gevolgen van straling door de televisietoren in Markelo. De gemeente Hof van Twente heeft het initiatief tot het onderzoek genomen, nadat ongerustheid is ontstaan onder inwoners van de buurtschap Markelose Broek, als gevolg van meerdere ernstige ziektegevallen.’Wij nemen dit soort signalen zeer serieus’, zegt wethouder H. Knuiman. Hij heeft inmiddels een gesprek gehad met de GGD. ‘Ook die ziet het nut van een onderzoek in’, zegt hij. Een bevolkingsonderzoek is een van de opties. Hierbij gaat het erom of er een relatie is tussen ziektes in Markelose Broek en de straling van de zendmast. In een gesprek met Knuiman hebben huisartsen onlangs laten weten dat zij geen relatie tussen de toren en de ziektegevallen zien. (Tubantia)

Endemol ontkent plannen beursgang Londen

Endemol heeft geen plannen voor een notering aan de London Stock Exchange. Dat zegt een woordvoerster van het TV-productiehuis in een reactie op berichten uit de Engelse pers dat dit het geval zou zijn. “Er is geen sprake van dat Endemol een nieuwe notering in Londen wil. Wellicht dat Telefonica met bepaalde partijen spreekt en dat daardoor dergelijke geruchten in de markt zijn gekomen, maar dat is speculatie. Ons is niets bekend over dergelijke plannen”, aldus de woordvoerster. Een Britse krant schreef zondag dat Endemol plannen had voor een notering in Londen en baseerde zich daarbij op anonieme bronnen. In 2000 vertrok Endemol van de Amsterdamse beurs nadat het Spaanse Telefonica het bedrijf overnam. (Nieuws.nl)

Hans Kraay Jr. meest overschatte tv-persoonlijkheid

Hans Kraay Jr. is door de lezers van mannenblad FHM uitgeroepen tot ‘Meest overschatte tv-persoonlijkheid’. De presentator, o.a. bekend van het programma SBS Sport, liet met 40 procent van de stemmen Robert Jensen, Jan Mulder en Matthijs van Nieuwkerk ver achter zich. Christine van der Horst (presentatrice van de belspelletjes Nachtsuite en Chris Kras) werd gekozen tot ‘Meest irritante vrouw van Nederland’. Minister van Vreemdelingenzaken Rita Verdonk eindigde op de tweede plaats. Ook premier Balkenende moest het ontgelden. Hij ‘won’ in maar liefst twee categoriën; die voor het slechtste kapsel en saaiste man van Nederland. De Amerikaanse president George W. Bush had volgens de FHM-lezers het grootste ‘Sla me-hoofd’. (Telegraaf)

Jan van Veen komt terug met Candelight op internet

Jan van Veen gaat met zijn programma Candelight door op internet, dit zei Van Veen vanmorgen bij Giel Beelen op 3FM. Het programma stopte begin 2003 op Sky Radio. Van Veen zal er nu nieuw leven in gaan blazen. Na Sky Radio is het programma nog eenmalig te horen geweest op Radio 10 Gold en zijn er gesprekken geweest met Radio M Utrecht voor een vast programma met gedichten. Dit is op niets uitgelopen en nu zal Van Veen dus op internet gaan starten. Hoe het precies vorm gaat krijgen zal de komende tijd duidelijk worden. (via Radiofreak)

Sanoma denkt aan Libelle-tv

Sanoma heeft zich de afgelopen jaren bovendien belemmerd gevoeld om initiatieven op bijvoorbeeld televisie te ontplooien. Het onlangs gepubliceerde WRR-rapport over een nieuw mediabeleid schept volgens De Wit nieuwe mogelijkheden. Tot nu toe mocht Sanoma geen televisieprogramma’s maken die zijn afgeleid van een tijdschrifttitel. De Wit verwacht dat dat gaat veranderen met de komst van nieuwe distributievormen. ‘Wij zijn bijvoorbeeld geïnteresseerd om een aantal digitale televisiekanalen op te zetten. Denk bijvoorbeeld aan Libelle-tv of samen met Margriet een vrouwenkanaal.’ Sanoma praat over themakanalen met onder andere Talpa van John De Mol. ‘Maar ik zou ook graag iets willen doen met de publieke omroepen’, aldus De Wit. Die waren de afgelopen jaren terughoudend, maar ‘beseffen nu dat er veranderingen in de media zitten aan te komen’. (FD)

Casema: Keuze tv in Achterveld

Casema introduceert op woensdag 16 februari 2005 keuze tv in Achterveld. Daarbij kan de klant kiezen uit 2 pakketten, het standaardpakket met 34 zenders en het basispakket met 17 zenders. Daarnaast wordt het televisiepakket in Achterveld uitgebreid met 5 nieuwe zenders: Animal Planet, Arte, EuroNews, het Etalagekanaal en TRT International. Hierdoor komt TVE International te vervallen. Eén en ander betekent dat de TV frequenties wijzigen waardoor keuze voor de klant mogelijk wordt en het televisiesignaal zoveel mogelijk storingsvrij wordt gehouden.

Journalist Rien Robijns overleden

Rien Robijns, een van Neerlands eerste echte onderzoeksjournalisten, is op 60-jarige leeftijd in Gorkum overleden. Hij onthulde in de jaren ’70 van de vorige eeuw samen met Geert-Jan Laan in een serie verhalen de Lockheedaffaire, voor Het Vrije Volk, waarvan hij later enige tijd adjunct was. Robijns werd in 1980 Dagbladjournalist van het Jaar. Hij maakte, ook als adjunct, de Krant Op Zondag mee, naast René de Bok en Pieter Storms. De laatste jaren werkte hij freelance. Vorige maand werd bekend dat hij en Laan nog wilden aantonen dat Prins Bernhard ook van vliegtuigbouwer Northrop geld kreeg.. (Villamedia)

Ontslag elf mensen bij Friesch Dagblad

Het Friesch Dagblad ontslaat elf mensen. Een automatiseringsslag in de techniek, administratie en verkoop maakt hun inzet overbodig. De ondernemingsraad heeft ermee ingestemd, aldus directeur Lútsen Kooistra. De krantenopmaak voor derden wordt afgestoten. Het bedrijf heeft geen geld voor een sociaal plan, aldus Siegbert van der Velde van CNV Bedrijvenbond. Drie werknemers zijn ouder dan 57,5 jaar en kunnen gebruik maken van een speciale regeling uit de cao. De anderen moeten genoegen nemen met een aanvulling op de WW- uitkering gedurende maximaal drie jaar tot 95 procent van het laatst verdiende loon. Het Friesch Dagblad heeft vorig jaar verlies geleden, onder andere door de reorganisatiekosten, en een daling van advertenties en minder abonnementsgeld. De hoogte van het verlies is nog niet bekend. In 2003 was er, dank zij de verkoop van aandelen in het ANP, nog een bescheiden winst. Het bedrijfsresultaat was in dat jaar €87.000 negatief. Volgens Kooistra kan de ingreep ervoor zorgen dat het afgeslankte bedrijf (86 mensen) in 2005 weer winst maakt. (Leeuwarder Courant)

“Fusieproces UN, AC en AD op schema”

Het fusieproces van het Utrechts Nieuwsblad, de Amersfoortse Courant en het Algemeen Dagblad ligt op schema. De redacties van de in totaal zes verschillende kranten zijn het eens over een gezamenlijke organisatie. Donderdag verschijnt het officiële businessplan voor de nieuwe krant en voor die tijd komen de hoofdredacteuren met het zogenoemde uitgeefplan. De nieuwe krant moet eind van de zomer op de deurmat vallen in Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Amersfoort. (RTV Utrecht)

Den Haag bereid tot financiële steun krant

De gemeente Den Haag is in principe bereid om de Haagsche Courant financieel te steunen als daarmee volwaardige regionale berichtgeving in stand kan worden gehouden. Het zou altijd gaan om een éénmalige subsidie. Dat zei burgemeester Deetman donderdag tijdens de gemeenteraadsvergadering in een kort debat over de Haagsche Courant. De hele raad – met uitzondering van GroenLinks – nam daarbij een motie aan waarin de wens wordt uitgesproken dat ook na een ‘eventuele fusie van regionale kranten één of meerdere dagbladen voort blijven bestaan met voldoende herkenbaarheid en identiteit naar Den Haag en de Haagse regio’. De gemeenteraad reageert daarmee op plannen van de uitgevers van de Haagsche Courant, het Algemeen Dagblad en enkele andere regionale kranten om één nieuw dagblad te willen maken. De Haagsche Courant heeft de gemeente nooit om een financiële bijdrage gevraagd. Over de hoogte van een eventuele subsidie van de gemeente werd gisteravond niet gesproken. Burgemeester Deetman wees op de gevaren van een fusie. Hij riep de geschiedenis van de kranten Het Vaderland, Het Binnenhof en de Nieuwe Haagsche Courant in herinnering. Zij zijn in het verleden overgenomen door andere kranten, waarna de lezers afhaakten. De burgemeester zei de indruk te hebben dat de fusiebesprekingen bij de kranten steeds moeilijker verlopen en dat de toekomst van volwaardige berichtgeving ook steeds meer op het spel staat. (Haagsche Courant)

Geert Wilders doet weer aangifte van filmpje

Het Tweede-Kamerlid Geert Wilders heeft opnieuw aangifte gedaan van bedreiging via internet. Deze keer gaat het om beelden die het televisieprogramma Zembla van internet plukte en donderdag uitzond. In het betreffende filmpje komt een tekst in beeld waarin ‘een cadeautje’ wordt aangekondigd voor Wilders. “We hebben onze zwaarden al geslepen, hond.” Wilders heeft al een groot aantal keer aangifte gedaan wegens bedreiging via e-mails en op internet. Inmiddels is in vier gevallen vervolging ingesteld, zo meldt het ANP. Eerder deze week werd 15 maanden gevangenis geëist tegen de 20-jarige Amsterdamse pizzakoerier Bilal L. die via internet had opgeroepen tot onthoofding van Geert Wilders. Bilal L. plaatste vorig jaar een filmpje met daarin de teksten: “Naam: Geert Wilders. Zonde: spotten met de islam. Straf: onthoofding”. (Webwereld)

Publieke Omroep wint hoger beroep over Colorful Radio

Het hoger gerechtshof in Amsterdam heeft de eerdere uitspraak van de rechtbank in Amsterdam over Colorful radio ongedaan gemaakt. Deze oordeelde eerder dat de zender per direct moest stoppen met uitzenden. De Vereniging Commerciële Radio (VCR) had hierom gevraagd in een kort geding. Het Hof oordeelde echter in het voordeel van de Publieke Omroep, de eigenaar van Colorful. De Publieke Omroep kocht het radiostation in december 2003 van IMCA Media met als doel de migranten-doelgroep beter te bereiken en er een Urban zender van te maken. De VCR vond dit niet terecht en spande in oktober vorig jaar het kort geding aan. Ook het Commissariaat voor de Media oordeelde in augustus van 2004 dat de zender niet in de toen voorgestelde vorm van start kon. De uitspraak van het Hof wil niet zeggen dat Colorful nu alsnog van start kan. “Er lopen nog allerlei juridische zaken door elkaar heen”, zo zegt een woordvoerder. Publieke Omroep diende opnieuw een aanvraag voor Colorful in na de afwijzing, maar die werd weer ingetrokken na de uitspraak van de rechtbank. Die aanvraag zal nu weer opnieuw worden gedaan. “De uitspraak van het Hof gaat puur over de zaak die VCR had aangespannen.” De toekomst van Colorful Radio blijft voorlopig dus nog onzeker. “Maar het is wel een overwinning natuurlijk en daar zijn we blij mee”, aldus de woordvoerder. Meer details over de uitspraak worden morgen verwacht. (Radiofreak).

Woldring lanceert vergelijksite Digitale televisie

Internet-wizzkid Ben Woldring (20) heeft een nieuwe vergelijkingssite gelanceerd. Via de site Digitelevisie.nl kunnen internetters diverse aanbieders van digitale televisie met elkaar vergelijken. “Ben Woldring’s Bencom BV brengt na duidelijkheid te hebben gebracht in het oerwoud van verschillende telefonie-, internet- en energietarieven nu ook de snel groeiende ontwikkelingen binnen de digitale televisie in kaart,” zo is te lezen in het persbericht. Op de nieuwe site www.digitelevisie.nl kan de bezoeker zijn postcode en huisnummer intikken, waarna direct wordt weergegeven hoeveel radio en tv zenders er op dit moment te ontvangen zijn en wat de maandelijkse kosten daarvan zijn. “Het is vrij logisch dat het grootste deel van de mensen niet precies weet wat ze betaalt voor radio en tv ontvangst via de kabel, omdat het abonnement vaak op de rekening wordt samengevoegd met andere kosten. Daarnaast verschillen de kosten per gemeente en zijn ze vaak onderhevig aan verhogingen,” aldus Woldring. (NU.nl)

Provincie stopt toezicht op RTV Rijnmond

De provincie Zuid-Holland heft het toezicht op de regionale omroepen RTV West en RTV Rijnmond per direct op, meldde zij donderdag. Bijna een jaar geleden besloot de provincie de twee omroepen onder toezicht te stellen, omdat zij in financiele problemen zaten. Omdat West en Rijnmond inmiddels zowel financieel als organisatorisch weer ,,op koers” liggen, is een opzichter niet meer nodig. De toezichthouder blijft de komende maanden nog wel als adviseur van de provincie betrokken bij de beoordeling van de kwartaalrapportages. Ook begeleidt hij nog het samenwerkingstraject dat tussen de mediabedrijven loopt. Onder meer wanbeleid stortte de omroepen de afgelopen jaren in een financiele crisis. RTV West leefde op te grote voet en bij RTV Rijnmond leidde besluiteloosheid tot problemen. Bij West haakten adverteerders en luisteraars af, toen de zender praatradio invoerde. In februari vorig jaar besloot de provincie de omroepen nog een keer te redden. Daarvoor moesten de bedrijven wel aan een aantal strenge voorwaarden voldoen. Een daarvan was uitdunning van het personeelsbestand: West en Rijnmond schrapten respectievelijk 39,5 en 38,5 volledige banen. (RTV Rijnmond)

Daalmeijer hoofdredacteur Wereldomroep

Joop Daalmeijer wordt de nieuwe hoofredacteur van de Wereldomroep. Hij vertrekt voor zijn nieuwe functie bij de Publieke Omroep als netcoördinator van Nederland 2. Dat maakte de Wereldomroep donderdag bekend. Samen met de onlangs benoemde algemeen directeur Jan Hoek vormt hij de leiding van de internationale omroep van Nederland. Als hoofdredacteur krijgt Daalmeijer de verantwoordelijkheid voor het journalistieke deel van de organisatie. (Telegraaf)

Rebecca FM ook op Twentse kabel

De kabelmaatschappij Cogas in Twente heeft besloten om de classic rockzender Rebecca FM per direct door te geven in het gebied Twente op de frequentie 90.6. Hiermee is Rebecca FM in Twente niet alleen te ontvangen via de etherfrequentie, maar ook in de huiskamer. Opvallend in het besluit van Cogas is dat de doorgifte plaats vindt buiten het advies van de kabelraad om, maar na veel verzoeken van luisteraars. Salesmanager Robert Siefers: ‘De reacties op ons nieuwe classic rockformat zijn ook uit Twente zeer positief. Etherfrequenties zijn voor ons belangrijk, maar kabelbereik minstens net zo. Men ontdekt een radiozender over het algemeen via een FM-frequentie, bijvoorbeeld in de auto, maar meer dan 60procent luistert thuis via de kabel.’ (Adformatie)

Korting dreigt na uitzendstop Lokale Omroep Ede

Moet de Lokale Omroep Ede 15.000 euro subsidiegeld terugbetalen? Dat is de vraag waarover LOE en de gemeente Ede onderhandelen. Door een bestuurscrisis in 2003 heeft de omroep een tijd niet uitgezonden. De gemeente wil daarom 15.000 euro korten op de subsidie. Per jaar krijgt de omroep 50.000 euro. Als de LOE de korting moet terugbetalen komt het nieuwe bestuur, dat een groot deel van de proceskosten tegen het oude bestuur uit eigen zak heeft betaald, in financiële problemen. De gemeente en de lokale omroep proberen er nu via verleg uit te komen. (Gelderlander via Mediatref)

Nieuw begin voor tijdschrift Contrast

Uitgeverij Van Gennep heeft het blad Contrast, dat per 1 januari was verdwenen, overgenomen van Reed Business Information. Het blad over de multiculturele samenleving rolt vanaf februari weer twee keer per week van de persen. De redactie krimpt van vier naar drie mensen. Dat heeft directeur Chris ten Kate van Van Gennep donderdag laten weten. Reed Business Information hield de uitgave van het blad wegens de dalende advertentieverkoop voor gezien. Ten Kate verwacht dat tij niet te kunnen keren, maar hoopt de oplage van 6000 exemplaren te kunnen opkrikken door nieuwe abonnees te werven. De formule van Contrast blijft volgens hem grotendeels gelijk. (ANP)

“De Mol en NOS werken aan deal”

De NOS en het bedrijf Talpa van John de Mol werken aan een opvallende voetbaldeal. Daarin zendt Studio Sport komend seizoen gewoon de samenvattingen van eredivisieduels uit op vrijdag- en zaterdagavond. Dit bericht het Algemeen Dagblad vandaag. Ook zou de omroep het praatprogramma Studio Voetbal mét wedstrijdbeelden kunnen blijven maken. In ruil daarvoor moet de NOS diep in de buidel tasten. Dat levert De Mol, die jaarlijks 25 miljoen euro moet toeleggen op het voetbal, forse kostenbesparingen op. Ook moet de NOS De Mol toegang geven tot zijn rijk gevulde sportarchief. In deze constructie zou De Mol – die eind vorig jaar de samenvattingsrechten verwierf voor 35 miljoen euro per seizoen – genoegen nemen met het uitzenden van het zeer goedbekeken voetbaloverzicht op zondagavond 19.00 uur. NOS-directeur Gerard Dielessen bevestigt dat er al geruime tijd gesprekken gaande zijn met John de Mol over behoud van de samenvattingen op zaterdag voor Studio Sport.Een dergelijke deal zou De Mol niet slecht uitkomen omdat hij op zaterdagavond toch vooral familieprogramma’s wil uitzenden. Toegang tot het NOS-archief is cruciaal voor De Mol, omdat oude beelden onontbeerlijk zijn voor de vele programma’s rond het voetbal, die de mediatycoon van plan is te maken. Een delegatie van de NOS sprak vorige week op het hoofdkantoor van Talpa in Naarden. Ook de voetbalwereld was vertegenwoordigd, want de ECV, die het redivisievoetbal namens de 18 clubs onder zeer strikt omschreven voorwaarden verkocht, moet akkoord gaan met eventuele afspraken. De ECV is niet blij met de voorgenomen uitruil tussen Talpa en NOS, zo bleek tijdens die bespreking. Dielessen van de NOS benadrukt dat de deal ook nog kan mislukken. “Nu hebben we niets en door te praten hopen we iets van het voetbal terug te krijgen. Maar of dat lukt en hoe, dat wisselt zo’n beetje per minuut. Ik kan niet ontkennen dat behoud van onder meer het zaterdagvoetbal heel mooi zou zijn.” Eind deze maand moet volgens de NOS-directeur duidelijk zijn of de partijen elkaar ‘via de koninklijke weg’ kunnen vinden. Zo niet, dan stapt de NOS naar de rechter om te proberen via het voorkeursrecht voetbalbeelden af te dwingen, zo stelt Dielessen. Een woordvoerder van Talpa, die niet wil ingaan op de varianten die worden besproken, is het daarmee eens. “De Mol heeft altijd gezegd dat hij er niet op uit is om de NOS de nek om te draaien.” (Algemeen Dagblad)

FunX vervangt Colorful Radio op Casema TVD

Via het digitale standaardpakket van Casema is Colorful Radio vervangen door FunX. Colorful radio zond al enige tijd niet meer uit door een gerechtelijke uitspraak. FunX heeft de kabelfrequentie van Colorful Radio al in een groot aantal gemeenten overgenomen. Via Casema TVD is Fun X te ontvangen via kanaal 614.

Producente BBC gedood in Somalië

Producente Kate Peyton van de Britse omroep BBC is woensdag overleden in Somalië nadat ze daar eerder op de dag was neergeschoten. Ze maakte in de hoofdstad Mogadishu een serie reportages, meldde de omroep. De 39-jarige Peyton was net met verslaggever Peter Greste in Mogadishu aangekomen, toen ze werd geraakt. Ze onderging een spoedoperatie aan een kogelwond in haar rug, maar overleed later aan een inwendige bloeding. De toedracht van het incident is volgens de BBC onduidelijk. In Somalië woeden stammentwisten en een burgeroorlog. Wegens de onveilige situatie in het Oost-Afrikaanse land zetelt de Somalische regering in buurland Kenia. Premier Mohammed Ali Gedi maakte juist woensdag bekend dat de regering in ballingschap zich vanaf 21 februari weer in Mogadishu zal vestigen. (ANP)

NOS, RTL, SBS en de Mol strijden om rechten Champions League

De NOS krijgt forse concurrentie bij het binnenhalen van de uitzendrechten voor de voetbalwedstrijden in de Champions League. Woensdag begon de inschrijving voor de biedingsprocedure. Zowel RTL Nederland als SBS en Talpa, het mediabedrijf van John de Mol, lieten weten geïnteresseerd te zijn in de uitzendrechten. Tot dit jaar was het gebruikelijk dat de rechten voor de Champions League werden verkocht aan de European Broadcast Union waarin de Europese publieke omroepen samenwerken. Via die constructie kwamen de rechten automatisch terecht bij de NOS. Dit jaar is er besloten dat de rechten per land zullen worden verkocht. Een woordvoerder van Talpa laat weten ,,zeer geïnteresseerd te zijn” in de rechten. ,,Wij zullen zorgen dat we voldoen aan alle voorwaarden om een volwaardige partner te zijn in de biedingsprocedure”, aldus de woordvoerder. Ook SBS zegt belangstelling te hebben. ,,We hebben nog geen definitief besluit genomen, omdat we vinden dat je een serieus bod moet kunnen doen. Dat zijn we aan het bekijken, maar we achten het goed mogelijk dat we mee gaan doen”, zei de woordvoerder van SBS. RTL Nederland vindt het nog voorbarig om te zeggen dat ze mee gaan bieden op de rechten. Het bedrijf zegt uiteraard interesse te hebben voor de Champions League maar dat er nog geen concrete plannen zijn. De NOS heeft al in een eerder stadium laten weten dat ze een bod willen doen op de uitzendrechten. (ANP)

Journalist gedood in Irak

Onbekenden hebben in de Zuid-Iraakse stad Basra de correspondent van het door Amerika opgerichte televisiestation al-Hurra doodgeschoten. Dat meldt de politie. Al-Hurra is een Arabisch-talige zender die vorig jaar met Amerikaans geld is opgericht. Het station moet een tegenhanger worden van de Arabische zenders al-Jazeera en al-Arabiya. Washington heeft veel kritiek op de berichtgeving in Irak van beide tations. Een hoge functionaris van het Iraakse ministerie van Binnenlandse Zaken is ontvoerd. Dat meldt de politie. Volgens agenten werd kolonel Riyadh Katei Aliwi in het zuiden van Bagdad door gewapende mannen uit zijn auto gehaald en meegenomen. (BNR)

RTL FM in Amsterdam e.o. te beluisteren

Sinds 7 februari is de radiozender RTL FM in Groot- Amsterdam te beluisteren via de kabel. De doorgifte van RTL FM vindt plaats op de oude frequentie van Colorful Radio, te weten, 97,4 Mhz. Colorful Radio werd sinds 15 november 2004 niet meer doorgegeven. RTL FM is door de Stichting Algemene Programmaraad (APR), die over het wettelijke basispakket beslist in Amsterdam e.o., geadviseerd. (UPC)

Den Haag: Toegangsradio via oude frequentie StadsRadio

Op de vroegere frequentie van Stadsradio Den Haag kunnen vanaf maart lokale publieke programma’s worden uitgezonden. Het Haagse stadsbestuur stelt daarvoor de 160.000 euro beschikbaar die het voor lokale radio had gereserveerd. Met de jaarwisseling kwam een einde aan de reguliere uitzendingen van Stadsradio Den Haag. Op de etherfrequentie 92.0 MHz is sindsdien alleen nog non-stop muziek te horen. In het kader van toegangsradio krijgen zendgemachtigden met specifieke programma’s als Sportsignaal, Discus, het Haags Poppodium en Radio Tonka nu de mogelijkheid uit te zenden onder de vlag van Den Haag FM. Daar kunnen nog nieuwe initiatieven bijkomen. Met RTV West wordt gesproken over de verzorging van lokaal nieuws. (stadsportaal)

Connie Palmen presenteert Zomergasten

Schrijfster Connie Palmen gaat komende zomer de achttiende editie van het VPRO-programma Zomergasten presenteren. In deze rol volgt ze Joost Zwagerman op, die de uitzending in 2003 en 2004 aan elkaar praatte. Daarvoor presenteerden onder anderen Hanneke Groenteman, Peter van Ingen en Adriaan van Dis het programma, waarin een gast een eigen tv-avond mag samenstellen door diverse tv-fragmenten te selecteren. Palmen ontvangt tussen 24 juli en 28 augustus zes zomergasten. Na afloop vertonen de tv- makers, net als in 2004, telkens een keuzefilm van de gast. De namen van de zomergasten 2005 maakt de VPRO in het voorjaar bekend. Palmen ziet haar presentatie als een uitdaging. ‘Als je vijftig wordt kun je twee dingen gaan doen: bungy jumpen of Zomergasten presenteren. Ik koos voor het laatste. Voor één keer.’ (ANP)

Zorgen over fusie Haagsche Courant met het AD

Burgemeester en wethouders van Den Haag maken zich zorgen over de voorgenomen fusie van de Haagsche Courant met het Algemeen Dagblad en zes andere regionale kranten. Het college bracht dinsdag een bezoek aan de Haagsche Courant en sprak daarna zijn zorg uit. Het college is bang dat de geplande fusiekrant minder Haagse identiteit zal hebben dan de huidige Haagsche Courant. ,,Identiteit komt niet alleen tot uitdrukking in onderwerpkeuze, maar ook door een sterke binding met de Haagse samenleving. De Haagsche Courant schrijft immers niet alleen over Den Haag en de regio, maar is ook initiator van tal van lezingen, sportevenementen, discussies en culturele manifestaties”, schrijft het college in een verklaring. De stadsbestuurders vrezen dat deze functies in de nieuwe constellatie het onderspit delven. ,,Specifieke kennis over de Haagse samenleving en betrokkenheid bij de stad dreigen hiermee verloren te gaan”, zegt het college.(ANP)

Zendvergunning Den Bosch naar Boschtion FM

Boschtion FM, de lokale omroep van ‘s-Hertogenbosch mag ook de komende vijf jaar blijven uitzenden. De Stichting Teleros heeft een vergunning gekregen gekregen tot 2010. Sinds januari 2004 had de stichting overigens al een tijdelijke vergunning om uit te zenden. Sinds 1996 verzorgde Stichting Boschtion de uitzendingen voor de lokale omroep. In december 2003 ging deze stichting failliet en dreigde de vergunning te vervallen. Stichting Teleros was bereid om de hele inboedel van de failliette stichting over te nemen op voorwaarde dat ze, met toestemming van het Commisariaat voor de Media (CvdM), ook uitzendingen voor de lokale omroep mochten verzorgen. Zowel de Curator als het CvdM stemde hiermee in. Dit betekende wel dat het om tijdelijk vergunning ging en dat conform de wettelijke regeling andere partijen een aanvraag voor de definitieve vergunning mochten aanvragen. Behalve Stichting Teleros, diende ook de zieken- en ouderen omroep ORVA, voormalig piraat Atlantis en een nieuwe groep RTV-BO een aanvraag in voor de vergunning. (o.a. Radiofreak)

Casema: Frequentiewijziging Amstelveen

Op woensdag 9 februari 2005 wijzigen de frequenties van zowel radio, TV als video in Amstelveen. Hierdoor kan Casema de klant meer keuze bieden en wordt het televisiesignaal zoveel mogelijk storingsvrij gehouden. Het radio- en televisiepakket is samengesteld in overleg met de Programmaraad Amstelveen die de belangen van de radioluisteraar en televisiekijker behartigd. De klant kan nu kiezen uit 2 verschillende TV pakketten: het standaardpakket met 34 zenders en het basispakket met 17 zenders. Nieuw in het programmapakket is de zender EuroNews waardoor Duitsland 3 (WDR) komt te vervallen. Bij zowel het standaard- als het basispakket worden 32 radiozenders geleverd. Ook hierin vindt een wijziging plaats: Juize FM, Yam FM en FunX worden aan het radiopakket toegevoegd. Colorful Radio, WDR 2 en WDR 3 komen hierdoor te vervallen. Dit gebeurt mede op advies van de Programmaraad Amstelveen.

Omroep Emmen zet personeel op straat

Het personeel van de lokale omroep Radio Emmen staat op straat, dit meldt de omroep op haar website. Het bestuur heeft de betaalde medewerkers ontslag aangezegd. De financiële situatie is zo slecht dat zonder deze maatregel de omroep failliet zou gaan. Radio Emmen schrapt vanaf dinsdag de uitzendingen overdag en gaat als vrijwilligers-organisatie met avond programma’s verder. Overdag worden de programma’s van RTV Drenthe uitgezonden. (RTV Drenthe)

Rijnmond: UPC wijzigt frequenties tv-zenders

Zoals eerder bericht is kabelmaatschappij UPC maandag in de regio Rijnmond begonnen met het opnieuw indelen van de tv-zenders op de kabel. Alle televisiezenders die momenteel worden doorgegeven zullen van frequentie veranderen. De radiofrequenties blijven ongewijzigd. De frequentiewijzigingen worden gemeente voor gemeente uitgevoerd. UPC-abonnees ontvangen een week van tevoren een brief met de datum van de wijziging en een nieuw zenderoverzicht. In de gemeenten Graafstroom, Liesveld, Nieuw-Lekkerland en Zederik zal het zenderaanbod ongewijzigd blijven. RTV Rijnmond nam geen moeite om te “scoren” en ging naar aanleiding van de frequentie- wijzigingen op bezoek bij een bejaardentehuis: de reportage is online te zien.

“VRM moet mediaconcentraties bewaken”

“Er is geen sprake van betutteling. We nodigen de omroepen uit, we leggen hen niets op”, zegt de woordvoerder van minister de Vlaamse minister Bourgeois in een reactie op de verklaring van SBS België. SBS België (VT4 en VijfTV) noemt namelijk de oproep van minister Bourgeois om politici te weren uit amusementsprogramma’s “nogal betuttelend” voor de politici en voor de programmamakers. SBS gaat ervan uit dat politici “verantwoordelijke mensen zijn die in- staan voor hun eigen doen en laten”. SBS België reageert wel verheugd op de plannen van de minister om een systeem uit te bouwen dat de mediaconcentratie in Vlaanderen moet bewaken. Bourgeois wil de nieuwe Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) met de bewakingsopdracht belasten. De VRM bestaat nog niet maar moet volgens het kabinet van Bourgeois nog dit jaar het levenslicht zien. (VRT)

AVRO wil van rechter beter uitzendtijdstip ER

De AVRO overweegt via de bestuursrechter een beter uitzendtijdstip af te dwingen voor de Amerikaanse ziekenhuisserie ER. Deze reeks wordt telkens op een ander net en tijdstip uitgezonden en de omroep is dat beu. Meest recentelijk waren de belevenissen van het ziekenhuispersoneel op vrijdagavonden te zien om 20.30 uur op Nederland 3. Die continuïteit wordt nu echter doorbroken door uitzendingen van PaPaul Live. Duizenden kijkers hebben daarover geklaagd, zei een AVRO- woordvoerder maandag. In de hoogtijdagen van ER keken er gemiddeld ongeveer een miljoen mensen naar de serie. Nu ligt dat aantal op 400.000 en de AVRO wijt dat aan het gesol met uitzendtijden en het wisselen van net. (ANP)

Enschede FM brengt ‘Enschedese Top 30’

Stadsomroep Enschede FM gaat de muzikale smaak van de Enschedese bevolking in kaart brengen. Inwoners van Enschede en omgeving kunnen namelijk in de maand februari hun favoriete muzieknummers doorgeven voor de Enschedese Top 30. Er kan tot en met 23 februari gestemd worden via de website www.februarimuziekmaand.nl. Aan de hand van de inzendingen wordt de Enschedese Top 30 samengesteld. De stemmers maken bovendien kans op een weekend Antwerpen voor 2 personen of op een van de vele andere prijzen. De nieuwe hitlijst is een initiatief van stadsomroep Enschede FM in het kader van de Februari Muziekmaand, een muzikaal festival in heel Enschede. Tijdens het slotweekend van het festival wordt de Top 30 uitgezonden op Enschede FM. De uitzending is op vrijdag 25 februari van 14.00 tot 17.00 uur. Enschede FM is te ontvangen op 105.1 FM (ether), 104.1 FM (kabel) en via www.enschedefm.nl. (Persbericht)

TMF Awards 2005 uitverkocht

Ondanks dat TMF nog geen enkele artiest bekend heeft gemaakt, zijn alle 10.000 kaarten voor de tiende editie van de TMF Awards, tijdens de eerste dag van de voorverkoop afgelopen zaterdag, volledig uitverkocht. De speciale jubileum editie van de TMF Awards vindt dit jaar plaats op vrijdag 1 april. Sinds afgelopen zaterdag kunnen jongeren via de speciale website, www.tmfawards.nl, aangeven welke artiesten zij het liefst willen nomineren in de verschillende categorieën, waaronder dit jaar een speciale categorie voor Artist of the Decade. De genomineerden worden op zondag 6 maart op feestelijke wijze bekend gemaakt tijdens ‘Nomination Day’. Onder leiding van oude en nieuwe TMF VJ’s en in aanwezigheid van artiesten, wordt zowel teruggekeken op de geschiedenis van TMF als vooruitgeblikt op de TMF Awards 2005. Vanaf maandag 7 maart kunnen jongeren via de site hun stem uitbrengen op de genomineerden in twaalf verschillende categorieën. (Persbericht)

Nina Brink daagt Quote niet

In tegenstelling tot indrukken in mediaberichten daagt Nina Brink het blad Quote vooralsnog niet. Nina Brink ziet juist af van de normale gang van zaken om een vermeend onjuist artikel te bestrijden: dat is een gang naar de civiele rechter. Na overleg met haar advocaten ziet ze daar vanaf. In plaats daarvan probeert ze het Openbaar Ministerie te overtuigen van het strafbaar handelen van Quote. Dat is dezelfde methode die onder meer de advocaten Spong en Hammerstein volgden in hun strijd tegen World Online: ze dienden een klacht in bij het Openbaar Ministerie en die mocht uitzoeken in hoeverre er aanleiding was om een strafzaak te beginnen. Het OM moet uitzoeken of hoofdredacteur Jort Kelder en redacteur Eric Smit inderdaad strafrechtelijk vervolgd kunnen worden wegens belaging, laster, smaad en belediging. Het is dan aan het OM om te bepalen of de heren inderdaad moeten voorkomen. 

Boetes voor Tros en Noordzee FM

Het Commissariaat voor de Media heeft boetes opgelegd aan de Tros en Noordzee FM voor het overtreden van de reclameregels. De Tros krijgt een boete van 13.500 euro voor het programma Kijk op Europa dat iedere zaterdag- en zondagochtend wordt uitgezonden. Volgens het commissariaat zitten hier niet toegestane gesponsorde onderdelen in. Het betreft oproepen om gebruik te maken van een dienst of activiteit, telefoonnummers en internetadressen waar diensten tegen betaling aan het publiek worden aangeboden en specifieke aanprijzingen. Noordzee FM moet een boete van 1.350 euro betalen voor sluikreclame voor Music Store in Music Store SMS Top 30. De zender heeft met het vermelden van de bedrijfsnaam door de presentator en in jingles de regels voor reclame-uitingen overschreden. (Medialog Blogspot)

UPC pakt massaal wanbetalers aan

UPC gaat wanbetalers massaal aanpakken. De kantonrechters in Eindhoven en Helmond hebben de komende weken vier zittingsdagen helemaal gereserveerd voor klanten die langdurig bij de kabelmaatschappij in het krijt staan. De kantonrechters hopen per dag enkele honderden zaken te kunnen afhandelen. Een woordvoerder van UPC heeft dit maandag bevestigd. Hoeveel geld de maatschappij tegoed heeft van de notoire wanbetalers, kon de woordvoerder niet zeggen. Het gaat om schulden die per geval maximaal 5000 euro bedragen. De marathonzittingen zijn goed voorbereid, aldus de zegsman. UPC wil ook elders in het land wanbetalers massaal aanpakken. “Deze actie is ook bedoeld als signaal dat het ons ernst is bij het innen van openstaande schulden.” UPC levert naast het tv-signaal ook internet en telefonie via de kabel. De schuld van de gedagvaarde wanbetalers is de afgelopen een tot twee jaar ontstaan. “We hebben iedereen eerst een herinnering gestuurd, daarna een incassobureau ingeschakeld en tot slot nog geprobeerd een afbetalingsregeling te treffen. Uiteindelijk blijft er niets anders over dan het inschakelen van de rechter.” De stukken worden digitaal aan de kantonrechters voorgelegd. De verwachting is dat elke aak daardoor in recordtijd kan worden afgehandeld. (Telegraaf)

PCM denkt aan aparte zondagskrant

PCM, onder meer uitgever van de Volkskrant, NRC Handelsblad en het AD, speelt al enige tijd met de gedachte om net als de Telegraaf te beginnen met een zondagskrant. Het concern wil echter geen zondagseditie maken van een bestaande PCM-titel, maar een aparte, nieuwe zondagskrant uitbrengen. Dat zei PCM-bestuursvoorzitter T. Bouwman zondag in het televisieprogramma Buitenhof. Bouwman trok een vergelijking met de situatie in Engeland, waar ook aparte zondagskranten bestaan. De kans dat zijn bedrijf ook met zo’n krant komt acht hij ‘meer dan 50, maar minder dan 75 procent’. Hij verwacht vooral problemen met de bezorging van de zondagskrant en met de verkoop in winkels. Op zondagen zijn er namelijk minder verkooppunten open dan op andere dagen. Een werkgroep bij PCM werkt het plan uit. Als die groep met witte rook komt, moet de krant nog dit jaar van de persen rollen. (ANP)

Plan Nederland wil tv-maken met omroepen

Plan Nederland heeft belangstelling om radio en tv te maken in samenwerking met ervaren omroepen. Op die manier zou de kindgerichte hulporganisatie ontwikkelingshulp structureel onder de aandacht willen brengen. Nu gebeurt dat fragmentarisch. De over de gehele wereld actieve ontwikkelingsorganisatie,die zich ten doel stelt de levenssituatie van kansarme kinderen,hun families en hun levensgemeenschappen te verbeteren, haakt hiermee aan op de visie van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). De raad vindt dat onder andere opinie- en achtergrondprogramma’s veel meer gemaakt moeten worden door of met ideële organisaties. (NOS)

Vanaf augustus via tv gokken op voetbal

Televisiekijkers kunnen via het nieuwe kanaal van John de Mol straks ook gokken op het verloop van voetbalduels, schrijft De Telegraaf. Tot nu toe kon dat slechts op de uitslagen van wedstrijden. Dat moet zorgen voor meer kijkers en extra inkomsten. De interactieve dienst die het gokken mogelijk maakt, gaat tegelijk met het nieuwe voetbalseizoen in augustus van start. Kijkers kunnen dan onder meer gokken in welke minuut er gescoord zal worden, hoeveel gele en rode kaarten er worden uitgedeeld en hoeveel straf- en hoekschoppen er worden genomen. (RTL)

“Hou politici weg uit tv-entertainment”

Vlaams minister van Media Bourgeois vraagt de media om politici te weren uit entertainmentprogramma’s. Hijzei dat op de uitreiking van de Radio- en Televisieprijzen in Antwerpen. Bourgeois vreest een verkleutering van de politiek. “Steeds meer verkozenen ondergraven de geloofwaardigheid van de politiek in hun zoektocht naar media-aandacht.” De politiek slaagt er niet in zelf een code op te stellen. Daarom vraagt Bourgeois de media om politici te weren uit ontspanningsprogramma’s en zo “de politiek tegen zichzelf te beschermen.” Bij de openbare omroep VRT zijn er al langer richtlijnen over de aanwezigheid van politici in ontspanningsprogramma’s en die gelden ook voor de productiehuizen. Zo mag het optreden van de politici in die programma’s geen “weerkerend karakter” hebben. Volgens het commerciële VT4 is het niet altijd eenvoudig de grens te trekken tussen informatie en ontspanning. VTM heeft nog niet gereageerd op de minister. (VRT)

Actie om Star Trek: Enterprise te redden

De Nederlandse Star Trek-vereniging The Flying Dutch (TFD) begint een actie om de Amerikaanse televisiemaatschappijen UPN en Paramount Network te bewegen niet te stoppen met de populaire televisieserie Star Trek: Enterprise. Frank Maurits van TFD zei dat zaterdag naar aanleiding van het bericht eerder deze week dat UPN en Paramount Network hebben besloten Enterprise geen nieuw seizoen te gunnen. De reden voor de beslissing van UPN en Paramount Network zijn de teruglopende kijkcijfers in de Verenigde Staten. Deze episode van Star Trek begon in 2001. Vorig jaar was al onzeker of er een vierde seizoen zou komen voor de serie die in het begin 12 miljoen kijkers trok. De zenders verplaatsten Enterprise naar de vrijdagavond, maar dat hielp niet. Dit seizoen keken nog maar 2,5 miljoen mensen naar een aflevering. (Telegraaf)

“Telefoneren snel stukken goedkoper”

Telefoneren wordt op korte termijn tientallen procenten goedkoper. Kabelexploitant UPC boort deze markt al geruime tijd aan met bellen via de kabel voor een prijs die fors onder de KPN – tarieven ligt en biedt sinds twee dagen in veel Gelderse gemeenten een nog nieuwer digitaal abonnement aan. KPN zegt zeer binnenkort met digitale telefonie te komen met fors lagere tarieven. UPC heeft in snel tempo de nieuwe vorm van digitale telefonie geïntroduceerd in de regio’s Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en, sinds deze week, Gelderland. Friesland volgt nog. Het abonnement is bijna de helft goedkoper dan een basisabonnement bij KPN. Daarmee gaat UPC de strijd aan met KPN. Het bedrijf verwacht dat een grote hoeveelheid klanten de overstap maakt. (Stentor)

Microsoft weert ‘per ongeluk’ Startpagina.nl

Softwaregigant Microsoft heeft ‘per ongeluk’ in een antispywareprogramma de populaire internetpagina Startpagina.nl ten onrechte aangemerkt als spyware. Hierdoor kan Startpagina.nl niet ingesteld worden als startpagina. Een woordvoerster van Microsoft sprak zaterdag van een fout. Volgens de woordvoerster ging het om een testversie van het programma. In de definitieve versie kan Startpagina.nl wel als begin worden gebruikt. De software ziet Startpagina.nl als mogelijk kwaadaardig. Vervolgens krijgt de gebruiker de mogelijkheid om msn.com in te stellen als startpagina. Msn.com is van Microsoft zelf. (ANP via Volkskrant)

TROS stopt even met ‘Winnaar van de Week’

De TROS stopt tijdelijk met het programma Sponsor Loterij Winnaar van de Week. De omroep heeft dat vrijdag laten weten. Reden is dat het programma op woensdagavond op Nederland 2 volgens de omroep de komende maanden te vaak plaats moet maken voor voetbalwedstrijden. Vanaf juni komt het programma weer op de buis. De onderbrekingen maken het volgens de TROS onmogelijk voor de reeks om een vast kijkerspubliek te trekken. Over de presentatie van Harm Edens is de omroep meer dan tevreden, zo liet de TROS weten. “Het is op zich een opmerkelijke beslissing”, zegt een woordvoerder van de TROS. “Maar ik denk dat kijkers het ook beter zullen vinden als zij dadelijk elke week naar het programma kunnen kijken.” Door de voetbalwedstrijden zou Winnaar van de Week in de komende vijftien weken slechts vijf keer kunnen worden uitgezonden. Dat was minder dan de TROS aanvankelijk dacht, aldus de woordvoerder. (via Telegraaf)

Wild FM is ‘Het Nieuwe Hitstation’

De regionale commerciële radiozender Wild FM heeft vanmiddag haar nieuwe format bekend gemaakt. Na uitgebreid luisteronderzoek onder de luisteraars is besloten om via Wild FM voornamelijk top-40 hitmuziek te gaan uitzenden. Vanaf maandag zal Wild FM gaan starten met gepresenteerde programma’s. De DJ’s bij het station zijn Koen van Tijn, Dave Leusink, Erik, Marcia en Lucas.

Burgemeester Job Cohen zou vandaag Wild FM openen, het nieuwe radiostation van het bedrijvenimperium van Erik de Vlieger. Maar hij ging niet. Cohen zag ervan af vanwege het strafrechtelijk onderzoek naar de zakenman. De Vlieger zelf zou vanmiddag evenmin komen. ”We hebben deze afspraak lang geleden gemaakt,” zegt een woordvoerder van Cohen. ”Toen was er nog niets aan de hand. Nu is Erik de Vlieger onderwerp van strafrechtelijk onderzoek. Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat hij schuldig is, maar het is wel een reden om daar even niet heen te gaan. Wel dragen we de zender en de mensen van Wild FM een warm hart toe.” 

Italiaanse journaliste ontvoerd in Irak

Giuliana Sgrena, een Italiaanse journaliste, is in Irak ontvoerd. Dat is vandaag bekendgemaakt door de linkse onafhankelijke krant Il Manifesto, waarvoor ze werkte. ,,Giuliana heeft ons een kwartier geleden gebeld om te zeggen dat alles goed ging, maar vijf minuten later vertelde haar tolk dat ze ontvoerd was in de buurt van een moskee in Bagdad”, verklaarde Gabriele Polo, een van de twee directeurs van de krant, aan AFP. Naar verluidt zou een groep gewapende mannen hebben geschoten op de wagen waarin Sgrena zich bevond. Ze werd uit het voertuig gehaald en meegenomen. De journaliste wilde een bezoek brengen aan de soennitische moskee in Kastl. De Iraakse en Amerikaanse strijdkrachten in Bagdad werden op de hoogte gebracht van de ontvoering.

Jacobswoude: wel steun maar geen geld voor lokale omroep

Met de nodige kanttekeningen wil Jacobswoude de nieuwe Stichting Streekomroep Braassemermeer wel representatief verklaren. Subsidie krijgt de stichting echter niet. Dat bleek donderdagavond tijdens een commissievergadering. Met name de VVD vindt de – volgens de omroepwet vereiste – programmaraad ‘niet zo’ representatief, hetgeen volgens fractievoorzitter M. Dambrink ook blijkt dat er maar 1 vergadering per jaar wordt gehouden. Voor het verkrijgen en behouden van een zendmachtiging moet een lokale omroep een representatieve programmaraad hebben die het beleid bepaalt. Een raad waarin maatschappelijke organisaties zijn vertegenwoordigd. Omdat Stichting Lokale Omroep Jacobswoude binnenkort opgaat in de Stichting Streekomroep Braassemermeer (SSB) – de lokale omroep van Alkemade – moet Jacobswoude een nieuwe representativiteitsverklaring afgeven.. 

Casema wil ook tv-series on demand aanbieden

Casema wil ook populaire televisieseries ‘on demand’ gaan aanbieden. Daarbij moet bijvoorbeeld worden gedacht aan populaire series zoals ’24’ en Six feet under, maar ook aan Nederlandse producties zoals Baantjer. Via de televisieportal van Casema kunnen al langer op aanvraag programma’s worden bekeken zoals RTL Nieuws, RTL Boulevard en het programma-aanbod van uitzending gemist. Verder kunnen de abonnees van Casema op hun pc ook kijken naar live streams van Nederland 1,2 en 3, SBS6 en Net5, RTL4 en 5. Volgens Putman loopt de tv-portal goed en zijn mensen er enthousiast over. Nu wil Casema echter ook zelf met de televisieproducenten om de tafel om te kijken of bepaalde tv-series ook ‘on demand’ kunnen worden aangeboden. “Nu zijn we nog niet zover, maar dat is zeker iets dat we in de nabije toekomst willen gaan aanbieden,” zegt directeur Marc Putman, directeur business development van Casema. “Wie nu nog een dvd-box van zijn favoriete televisieserie koopt, is straks bij ons stukken goedkoper uit,” verduidelijkt hij. (via Emerce.)

“Jack van Gelder zo goed als rond met John de Mol”

Presentator Jack van Gelder zou ‘zo goed als rond’ zijn met John de Mol voor een overgang naar de nieuwe tv-zender van De Mol. Dit heeft Wilfred Genee uit betrouwbare bron vernomen. De RTL-sportpresentator is zelf niet in onderhandeling voor deelname aan de zender van Jonh de Mol. Hij staat er wel voor open maar RTL zou ook plannen met hem hebben. Het kan ook anders want Fabienne de Vries heeft zèlf John de Mol opgebeld. Ze zou graag een programma willen doen waarin ze leuke mensen kan interviewen. De Vries kreeg De Mol echter niet te spreken, maar er werd haar gezegd dat ze binnenkort zal worden teruggebeld. (via Medialog Blogspot)

Rechter verbiedt sportspellen op internet

Het Amsterdamse bedrijf Sportdreams moet onmiddellijk stoppen met het aanbieden van een aantal sportspellen op internet. De rechtbank in Arnhem heeft donderdag een verbod opgelegd, omdat dergelijke virtuele sportspellen in strijd zijn met de Wet op de kansspelen. De Lotto, die de zaak had aangespannen, is blij met de uitspraak.Sportdreams mag drie spellen nog wel aanbieden zolang de lopende sportcompetities nog duren. Dat zijn Competitie Manager (voetbal), Tennis Manager en Formule 1 Manager. De rechter heeft het spel Championsmanager niet verboden, omdat hier geen bijzondere prijs bij kan worden gewonnen. Sportdreams biedt op internet al jaren virtuele gokspellen aan. Daarbij stellen deelnemers zelf hun fictieve sportteam samen en vergaren ze punten op basis van de resultaten in de echte competitie. Degene die de meeste punten verzamelt, wint het spel en vaak een geldprijs. (Telegraaf)

Kredietreclame aan banden

Minister Zalm van Financiën stelt voor om de reclameregels voor consumentenkrediet flink aan te scherpen. Dit betekent dat reclames voor leningen en hypotheken in de toekomst aan strengere eisen moeten voldoen. Dat staat in het concept-Besluit financiële dienstverlening (Bfd) dat hij gisteren aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. In het Bfd wordt aangegeven aan welk niveau van deskundigheid een financiële dienstverlener moet voldoen en hoe hij deze deskundigheid moet aantonen. De informatieverstrekkingseisen worden ook strenger. Zo wordt het bijvoorbeeld verboden om te adverteren met kredietpercentages waarbij rekening is gehouden met de fiscale aftrekbaarheid en worden financiële dienstverleners verplicht de kosten van krediet en de maandlast te vermelden in een reclame. Bij sommige reclames is het voor de consument niet duidelijk dat het om tijdelijke tarieven gaat. Om agressieve reclames met tijdelijke actietarieven te voorkomen, moet voortaan worden vermeld hoe lang de actie duurt en wat het tarief na afloop van de actie is. Waarschijnlijk gaan de strengere eisen vanaf dit najaar gelden. (Adformatie)

Cel voor deelnemer Expeditie Robinson

Een deelnemer aan het Nederlands/Vlaamse tv-programma Expeditie Robinson is veroordeeld tot 18 maanden cel. De man, M. van P., in het programma bekend als Mick, had iemand onder de auto geduwd. Hij is eigenaar van een topless danscafé in Dilbeek (bij Brussel). In de zomer van 2001 zette hij de 29-jarige Hervé Lancelin hardhandig buiten de deur. Het slachtoffer belandde op de rijweg, waar hij dodelijk werd aangereden door een auto. Van P. is schuldig bevonden aan mishandeling met de dood tot gevolg. (RTL)

Canal+ wil beelden voetbal houden

Betaalzender Canal+ doet alle mogelijke moeite om rechtstreekse beelden te kunnen laten zien van voetbalwedstrijden uit de eredivisie. Versatel heeft de rechten met ingang van het nieuwe seizoen. Voetballiefhebbers die weg willen bij Canal+, zitten voorlopig nog vast aan hun abonnement. Zij die vlak voordat bekend werd hoe de voetbalrechten zijn verdeeld hun contract hebben verlengd, zitten in principe nog tot november vast aan Canal+. M. van Hout van de betaalzender geeft aan dat coulant zal worden omgegaan met deze klanten, als blijkt dat Canal+ het Nederlandse voetbal volgend seizoen niet meer uitzendt. Dat is volgens Van Hout nog niet zeker. De zender is bezig alsnog aanspraak te maken op de voetbalbeelden, mogelijk via een sublicentie. Hij adviseert voetballiefhebbers met een abonnement bij Canal+ nog even te wachten. De woordvoerder van Versatel geeft echter aan dat de kans uiterst klein is dat dat bedrijf de voetbalrechten gaat delen. ,,Voorlopig hebben zij nul en wij honderd.” Het voetbal is volgens haar juist interessant als het exclusief wordt gebracht. (NHD)

Ook Van Paemel weg bij uitgeverij Meulenhoff

Monika van Paemel stapt van uitgeverij Meulenhoff over naar uitgeverij Querido. Dat heeft Querido laten weten. Ook Van Paemel is bij het in problemen verkerende Meulenhoff, net als een aantal collega’s, niet gelukkig meer. ,,Door alle veranderingen in de uitgeverij en de onzekerheid die daardoor ontstaat, voel ik mij genoodzaakt om Meulenhoff te verlaten en te kiezen voor een veilig huis”, zegt de Belgische schrijfster. Monika van Paemel publiceerde diverse romans, waaronder Marguerite, Rozen op ijs, De eerste steen, Het verschil en het epos De vermaledijde vaders. Het vertrek van Van Paemel volgt op dat van onder anderen H.C. ten Berge, Rob van der Linden, Charlotte Mutsaers, de uitgevers Annette Portegies en Pieter Swinkels en het literair- culturele tijdschrift De Gids. (ANP/SpitsNet)

“Bellen via internet wellicht riskant”

Telefoneren via het internet is gevaarlijker dan via gewone telefoonlijnen. Telefoontjes kunnen makkelijker worden afgeluisterd en gesprekken kunnen ineens wegvallen. Organisaties die het zogeheten Voice over Internet Protocol (VoIP) willen introduceren, moeten zeer voorzichtig zijn. Dat zegt het Amerikaanse overheidsbureau National Institute of Standards and Technology (NIST) in een recent verschenen rapport. Volgens het NIST zijn de gevaren van VoIP groter dan bij de traditionele telefoonsystemen, omdat het dataverkeer gekoppeld is aan het internet. Ook hebben conventionele afweermiddelen, zoals firewalls, weinig zin bij VoIP omdat daardoor de verbinding vertraging oploopt of wegvalt. Het NIST raadt dan ook aan om aparte netwerken te gebruiken voor internet en VoIP. Het bellen over internet is een snelgroeiende markt. Dit komt omdat VoIP veel goedkoper is dan gewone telefonie en gebruikmaakt van bestaande netwerken. (ANP via RD)

Meer vertrouwen in media dan in politiek

Het Nederlandse publiek heeft meer op met de media dan met de politiek. Dagblad Trouw liet ter gelegenheid van de verschijning van de krant op tabloidformaat, donderdag, een onderzoek doen. Daaruit bleek dat 84,2 procent informatie van de tv wel vertrouwt, 75,6 procent de radio, 71,6 procent de krant en 42,9 procent de regering, 42,6 procent het parlement en 24 procent de politieke partijen. Het publiek ergert zich wel aan het zogenoemde papegaaien, het overnemen van nieuws uit andere media en dat alsmaar herhalen tot er een hype is of kan ontstaan. 66 procent gaf deze ergernis aan. De helft van de kijkers en lezers vindt verder dat het overheidsbeleid onvoldoende wordt uitgelegd. Ruim 45,2 procent zei de media altijd te vertrouwen, 32,3 procent zei dat meestal te doen. De tv is voor 49 procent de belangrijkste informatiebron, de krant voor 33 procent.Daarbij scoren de programma’s van de publieke omroep (Journaal,Netwerk,TweeVandaag) veel hoger dan RTL Nieuws of Hart van Nederland,blijkt uit het onderzoek. Internet moet het doen met 7,2 procent en de radio met 6,8 procent. Het onderzoek werd door onderzoeksbureau De Vos & Jansen gehouden onder 750 mensen. (o.a. Telegraaf) Lees ook “Onderzoek / In Nederland staan de media bovenaan” via Trouw.

Wijziging programmering Yorin FM: Kolkman naar de middag

Martijn Kolkman en Timur Perlin wisselen vanaf 14 februari van tijdslot. Kolkman gaat naar de middag toe van 13:00 tot 15:00 uur, Timur gaat naar de avond van 21:00 tot 0:00 uur. Kolkman heeft dan wel bij Radio 538 een tijd in de nacht gewerkt, en Timur overdag op Yorin FM, maar Volgens Yorin FM komen beide dj’s door deze wisseling beter tot hun recht. 

Bright FM: “Non-stop gospel op de radio”

Aan het schaarse aanbod van gospelmuziek op de radio komt een einde. Het christelijke radiostation Bright FM zendt sinds enkele dagen non-stop gospelmuziek uit via de kabel én internet. Volgende week begint EO-Ronduit, de jongerenorganisatie van de EO, met Ronduit Webradio. Bright FM is een initiatief van Alex Mons, Chris Wolsing en Willem van Loenen. Volgens de drie komt de gospelliefhebber er met een paar uurtjes EO-Radio 3 op zondagavond bekaaid af. Daarom draait het station 24 uur per dag uitsluitend christelijke rock-, pop- en countrymuziek. Ook praisemuziek en Nederlandstalige gospelnummers zijn te horen. Gewijde muziek (psalmen en gezangen) ontbreekt. Het nieuwe christelijke station is bewust kleinschalig begonnen: zonder sponsors, maar met een gestaag groeiende giftenstroom van een achterban in wording. Mons spreekt van een groeimodel. De gospelmuziek wordt sinds enkele dagen tot nu toe alleen doorgegeven via de kabel in Gouda en Naaldwijk. In combinatie met de doorgifte op internet (www.bright.fm) hoopt Mons in drie jaar tijd met Bright een luisterbereik van twee à drie procent te halen. De landelijke dekking via de kabel moet dan allang een feit zijn

UPC geeft France Culture weer door in Alkmaar en Haarlem na uitspraak CVDM

Sinds 1 februari 2005 is het radioprogramma France Culture in Haarlem en Alkmaar te beluisteren. France Culture was door programmaraden Haarlem en Alknaar geadviseerd in het basispakket in het seizoen 2004-2005. Kabelexploitant UPC heeft dit advies in eerste instantie niet opgevolgd, omdat het de auteursrechten voor doorgifte van dit programma niet wilde betalen. Het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft onlangs echter bepaald dat UPC het advies van programmaraad Haarlem voor de periode 2004-2005 alsnog moet opvolgen. UPC is tegen het besluit van het CvdM in beroep gegaan. UPC moest de zender voor 1 februari doorgeven anders kreeg zij een bestuurlijke boete van het Commisariaat van 50.000 euro. Toevoeging van France Culture aan het radiopakket in Haarlem, betekent dat doorgifte van BBC Radio 2 op frequentie 88,1 wordt beëindigd. UPC heeft het recht deze zender uit het pakket te halen om plaats te maken voor een andere geadviseerde zender. (Kabelraden)

WRR:Aanklagen media moet eenvoudiger

Burgers moeten betere mogelijkheden krijgen om media juridisch aan te pakken bij onjuiste berichtgeving. Dagbladuitgevers moeten meer ruimte krijgen op de televisiemarkt. Amusement is niet langer een kerntaak van de publieke omroep. Dat zijn de belangrijkste aanbevelingen die de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) doet in een vandaag verschenen rapport over het Nederlandse mediabeleid, waarvan delen eerder uitlekten. De WRR pleit ook voor een nieuwe toezichthouder op de mediasector. Staatssecretaris M. van der Laan (Media) noemt het rapport een goede analyse van de media. ,,De vorm – de krant, de radio, de tv – staat niet meer centraal, maar de functie en de inhoud.” De intensieve bemoeienis van de overheid met de publieke omroepen in Hilversum is achterhaald, vindt de WRR. Uitzenden via televisie is gebonden aan talloze regels, maar het uitzenden van programma’s via internet heeft geen wettelijke beperkingen. Door deze zogenoemde digitalisering zal het programma-aanbod explosief toenemen, verwacht de raad. Daarom is het voor de publieke omroepen niet meer nodig om op de televisie een volledig programma-aanbod te leveren.

Amusement hoort niet langer tot de kerntaken van de publieke omroep, concludeert de WRR. Ook andere – commerciële – partijen moeten met overheidsgeld programma’s kunnen maken als die iets toevoegen aan het aanbod. Een onafhankelijke stichting moet dit beoordelen. Dagbladuitgever De Telegraaf heeft een aandeel in SBS, maar probeert al jaren actiever te worden op de Nederlandse televisiemarkt. Volgens de WRR moeten burgers die door de media zijn benadeeld een versterking krijgen van hun rechtspositie. Hierdoor kunnen zij bij de aanbieders van nieuws de mogelijk opgelopen reputatie- of inkomensschade verhalen. De WRR wil dat naar de mogelijkheden hiervan onderzoek wordt verricht. Een mogelijkheid zou zijn om een wettelijk recht op weerwoord in te voeren.

De WRR stelt verder dat met name dagbladuitgevers meer ruimte moeten krijgen op de mediamarkt. Van der Laan stelde in december juist dat dagbladuitgevers die een marktaandeel hebben van 25 tot 35 procent, maximaal 50 procent zeggenschap mogen hebben in een commercieel radio- of televisiestation. De WRR vindt dat deze beperking zoveel mogelijk moet worden opgeheven. Volgens de WRR is één toezichthouder noodzakelijk. Nu is het toezicht nog verdeeld over zes instituten, waaronder kartelautoriteit NMa, telecomtoezichthouder Opta en het Commissariaat voor de Media. Door deze versnippering zijn zij ,,onvoldoende in staat” om samenhangend en effectief mediatoezicht te houden. De toezichthouder zal zich onder meer bezighouden met de pluriformiteit van het aanbod van vooral nieuws en actualiteiten. (NRC Handelsblad)

Publieke Omroep start ’24Nieuws’ via DAB

De Publieke Omroep is op 1 februari gestart met een nieuw DAB station: 24Nieuws. Dit bericht Kabelraden.nl. Via dit station is 24 uur per dag het laatste nieuwsbericht te horen. Dit nieuwe station is vooral gericht op de automobilist, die nu op elk gewenst moment het laatste nieuws op DAB kan beluisteren en nooit meer hoeft te wachten tot het volle uur. Op korte termijn zal ook verkeersinformatie via 24Nieuws worden uitgezonden, om ook in dit opzicht aan de wensen van automobilisten te voldoen.

UEFA verkoopt voetbalrechten EK 2008 aan Sportfive

De Europese voetbalbond heeft de tv-rechten voor het EK Voetbal 2008 in Oostenrijk en Zwitserland gegeven aan het marketingbureau Sportfive. Daarmee komen de beeldrechten voor het EK voor de eerste keer op de vrije markt. Door de keus voor Sportfive krijgen ook commerciële zenders de kans om het EK te gaan uitzenden.Tot nu toe gingen de rechten naar de EBU,de koepel van de Europese publieke omroepen. Daardoor was het EK in Nederland bij de NOS te zien. De UEFA wil in elk geval dat fans hun eigen nationale elftal op een open net kunnen zien. Niet uitgesloten is dat de andere duels achter de decoder komen. (NOStt)

Beau maakt seizoen Boulevard mogelijk af

Beau van Erven Dorens blijft mogelijk tot het einde van het seizoen het entertainmentprogramma ‘RTL Boulevard’ presenteren. Dat heeft woordvoerder Jaap Paulsen van RTL Nederland woensdag bevestigd. De geruchten gingen dat de presentator per 1 maart het programma zou verlaten, maar die datum klopt niet. “We hebben zelf nooit de datum van 1 maart genoemd.” TL is druk bezig ‘een geschikte opvolger voor Beau te vinden. “Maar het is zeker niet zo dat we daar dagelijks mee bezig zijn”, zegt Paulsen. “De procedure van selecteren en kijken wanneer mensen beschikbaar zijn kost gewoon tijd.” De mogelijkheid bestaat dat Van Erven Dorens het seizoen ‘gewoon afmaakt’. “Niets is op dit moment nog bekend over wanneer precies Beau het programma verlaat. De enige zekerheid die we hebben is dat Beau gaat stoppen.” (Nieuws.nl)

VPRO: /Geschiedenis 27 februari van start

Het digitale themakanaal ‘/Geschiedenis’ gaat zondag 27 februari officieel van start. Vanaf die datum is het initiatief van de omroepen VPRO en NPS te zien op internet en bij kabelbedrijven UPC Digital en CaiWay DTV. /Geschiedenis stelt de twintigste eeuw in beeld en geluid centraal en besteedt in de beginperiode aandacht aan onderwerpen als ijspret (Nederland schaatsland), nostalgie (de geweldige jaren vijftig) en politiek (geen woning, geen kroning). /Geschiedenis blikt terug op belangrijke perioden en gebeurtenissen in de geschiedenis door middel van TV-programma’s, persoonlijke verhalen, beeldverslagen, (amateur) impressies en diepgravende documentaires. Met tal van omroepen, musea en archieven wordt om die reden samengewerkt. Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is als schatbewaarder van Hilversum een belangrijke partner, onder meer de door hen geconserveerde Polygoon weekjournaals krijgen een prominente plek op /Geschiedenis. (VPRO)

De Volkskrant gaat ook televisie maken

Dagblad de Volkskrant gaat televisieprogramma’s maken met tv-productiebedrijf Palazzina. Dit hebben de bedrijven maandag bekendgemaakt. Met de oprichting van het vaste samenwerkingsverband ‘VP TV’ is voor de Volkskrant ‘het tijdperk van incidentele televisie-activiteiten voorbij’, aldus adjunct-hoofdredacteur Suzanne Weusten. De krant en de producent willen nieuws- en actualiteitenprogramma’s gaan maken. Ook wordt gewerkt aan een televisieversie van het zaterdagse consumentenkatern De Verleiding. De krant is reeds betrokken bij televisieprogramma’s als Het Groot Dictee der Nederlandse Taal en De Grote Geschiedenis Quiz. Daarnaast werkt de Volkskrant samen met de VPRO op het gebied van film, in het kunst- en cultuurprogramma RAM en beheren ze gezamenlijk de filmwebsite Cinema.NL. Op de eigen website biedt de krant al diverse videoreportages aan. Palazzina is een onafhankelijke internationale producent van televisieprogramma’s. Het werkt in Nederland voor publieke omroepen NCRV en AVRO en voor commerciële zenders als RTL4. Daarnaast maakt het bedrijf programma’s voor buitenlandse zenders zoals Discovery Channel en National Geographic Channel. (Volksrant)

Website RD ook op zondag in de lucht

De website van het Reformatorisch Dagblad is sinds deze week ook op zondag in de lucht. De krant doet dit om de lezers in het buitenland tegemoet te treden, aldus adjunct-hoofdredacteur S.M. de Bruijn. Tot vorige week stelde de krant de website iedere zondag op non-actief. ,,Daarmee willen we het signaal geven dat wij de zondag als rustpunt zien. Als een dag die wij moeten besteden aan de dienst van de Here”, aldus De Bruijn. Maar de redactie kreeg veel vragen van achterbanners uit het buitenland, met name van emigranten uit Canada en de Verenigde Staten. ,,Op het moment dat het bij ons zondag is, is het bij hen nog zaterdag. De bezoekers hebben begrip voor ons standpunt, maar velen vroegen ons of zij toch geen toegang tot de website konden krijgen.” En daarom is de pagina vanaf nu de gehele week in de lucht. De bezoekers op zondag krijgen wel eerst een mededeling op het scherm waarin de hoofdredactie uitlegt dat de site in de lucht is om de bezoekers vanuit het buitenland te bedienen. ,,Wij beschouwen de zondag als een rustdag, een opdracht van God en een geschenk, waar we dankbaar voor mogen zijn. Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet”, valt er te lezen. Twintig tot 25 procent van het verkeer op de internetpagina komt vanuit het buitenland. ,,Het percentage bezoekers vanuit het buitenland ligt lager, maar zij blijven wel langer op onze website”, stelt De Bruijn. Vanuit het buitenland wordt de actie gewaardeerd, stelde de adjunct-hoofdredacteur gistermiddag. ,,We hebben al mailtjes gekregen van lezers die ons bedanken.” Bezwaren van de Nederlandse RD-lezers verwacht hij niet. ,,Het is voor ons duidelijk niet de bedoeling mensen op zondag naar de site te lokken, maar om mensen in het buitenland ook de kans te geven het nieuws te volgen.” (Nederlands Dagblad)

“Rol regionale omroep bij calamiteiten groter”

De officiële rol van regionale omroepen als calamiteitenzenders moet professioneler, moderner en op onderdelen worden aangescherpt. Zo moet de overheid – naast de radio – ook de televisie inzetten wanneer zich een calamiteit voordoet. Dat vindt een adviescommissie, onder leiding van burgemeester Helmer Koetje van Twenterand, die in opdracht van het IPO een visie heeft geformuleerd op de communicatie bij rampen en de rol van de publieke regionale omroepen daarin. Koetje heeft het rapport ‘Met beeld en beleid’ aangeboden aan Hans Alders, die bij het IPO belast is met veiligheid en handhaving. (BON)

WDR 4 terug op Haagse kabel

De Duitse radiozender WDR 4 is vanaf donderdag terug op de kabel in Den Haag. WDR 3 komt daarmee te vervallen. Het kabelbedrijf Casema voert de wijziging in het radiopakket op advies van de Haagse Programmaraad. De zender wordt doorgegeven op 101,5 MHz. De Programmaraad had veel boze reacties ontvangen toen vorig jaar WDR4 van de Haagse kabel werd gehaald.

Zoetermeer: Arrow 90.7 FM op de kabel

Met ingang van 3 februari 2005 wijzigt het radiopakket in Zoetermeer. De commerciële radiozender Arrow 90.7 FM wordt aan het radiopakket toegevoegd. Deze zender vervangt Colorful Radio waarvan de doorgifte enige tijd geleden is gestopt. De nieuwe zender wordt toegevoegd op advies van de Programmaraad Zoetermeer en is te vinden op 106,8 MHz. De Programmaraad Zoetermeer had in haar advies ook de Marokkaanse radiozender RTM Chaine International geadviseerd en als reserve-zender FunX. Dit advies wordt om onduidelijke redenen niet opgevolgd door kabelaar Casema.

Randgemeenten Den Haag: Hofstad Radio van de kabel

Met ingang van 3 februari 2005 wijzigt het radiopakket in Leidschendam, Rijswijk, Voorburg, Wassenaar en Nootdorp. De radiozenders Arrow 90.7 FM (95,9 MHz), VRT Radio 2 (93,6 MHz), BBC Radio 2 (97,1 MHz) en Yam FM (106,8 MHz) worden aan het radiopakket toegevoegd. Hierdoor komen Hofstad, VRT Radio 1, BBC Radio 3 en Colorful Radio te vervallen. De wijzigingen vinden plaats op advies van de Programmaraad. (via o.a. Casema)

Delft: Studio Brussel op de kabel

Met ingang van 3 februari 2005 wijzigt het radiopakket in Delft. De radiozenders YAM FM (100,4 MHz), Studio Brussel (94,1 MHz), FunX (102,8 MHz) en Ujala Radio (87,6 MHz) zijn nieuw in het radiopakket. Hierdoor komen BBC Radio 2, VRT Radio 2 en Colorful Radio te vervallen. De 2e Kamerlijn wordt vanaf deze datum doorgegeven in combinatie met Ujala Radio op 87.6 MHz. De nieuwe zenders worden toegevoegd op advies van de Programmaraad Delft. Daarnaast worden de zenders Radio Veronica (106,4 MHz), BNR Nieuws Radio (100,8 MHz) en RTL FM (99,8 MHz) vanaf 3 februari doorgegeven op een andere frequentie. Dit is noodzakelijk om een zo goed mogelijke doorgiftekwaliteit te kunnen bieden. (Casema)

Nawijn klaagt hoofdredacteur Brabants Dagblad aan

Het LPF-Tweede-Kamerlid Nawijn dient dinsdag een aanklacht in tegen hoofdredacteur Tony van der Meulen van het Brabants Dagblad. Die bracht Nawijn eind vorige week in een column in verband met de komst van een ,,neo-fascistische” staat. Nawijn is daar woedend over. ,,Dit pik ik niet. Dit tast mijn goede naam en eer aan”, zegt Nawijn dinsdag. In de column beschrijft Van der Meulen wat er onder water zou lopen in Nederland als door het broeikaseffect de zeespiegel vijf meter zou stijgen. Omdat er van de Randstad weinig zou overblijven, suggereert Van der Meulen Nawijn, ,,die deze week met zijn platte praat nog werd toegejuicht door het enge Vlaams Belang”, om op de overblijfselen ,,zijn neo-fascistische staatje te vestigen”. Nawijn wil dat justitie optreedt tegen deze ,,laster en belediging”. (ANP)