Media kort: januari 2001

CASEMA PAST RADIOPAKETTEN AAN

Casema gaat de komende periode in verschillende verzorgingsgebieden de radiopaketten aanpassen. Zoals bekend zal per 1 februari Fresh102 op de kabel in Den Haag worden vervangen door Slam!FM op de frequentie 100.8 MHz. In de regio Lopik/Linschoten/ Schoonhoven zal begin februari het radio-aanbod worden uitgebreid met Country FM (88,5 MHz) en Arrow Classic Rock (94,1 MHz). In de regio Driebergen/Zeist zal aanstaande dinsdag het radiopakket worden uitgebreid met Radio France International (107,9 MHz), Arrow Classic Rock (104,5 MHz), CountryFM (95,5 MHz), SlamFM (103,4 MHz) en Radio Nationaal (91,5 MHz). BFBS zal van de kabel verdwijnen.

NBC ZET WERKNEMERS OP STRAAT

Het Amerikaanse tv-station NBC wil 300 tot 600 werknemers ontslaan. Door dalende advertentie-inkomsten zegt het bedrijf de broekriem aan te moeten halen. Door 5 a 10 procent van het personeel naar huis te sturen hoopt NBC tot 2003 tien miljard dollar te besparen. (o.a. NOStt)

KAARTJES TMF-AWARDS BINNEN HALF UUR UITVERKOCHT

Zonder dat ook maar een optredende artiest bekend is, zijn zaterdag alle tienduizend kaartjes voor de TMF-Awards binnen een half uur verkocht. Dat heeft een woordvoerster van Mojo Concerts gezegd. De award-uitzending van de clipzender vindt 7 april voor de zesde keer plaats. In Ahoy krijgen de veelal jonge bezoekers een keur aan artiesten te zien, waarbij de organisatie rekening houdt met de nominaties. Omdat die nog moeten worden gehouden waren zaterdag nog geen optredende artiesten bekend. (o.a. ANP)

MAES WEG BIJ VECAI

VECAI, de koepelorganisatie en belangenbehartiger van Nederlandse kabelexploitanten, heeft bekendgemaakt dat Toine Maes per 1 februari is benoemd tot directeur van Kennisnet. Sinds 1 januari is Rob van Esch in dienst getreden als de nieuwe algemeen directeur van de VECAi. Van Esch was directeur European Affairs bij het levensmiddelenconcern Unilever. Toine Maes heeft drieëneenhalf jaar bij de VECAI gewerkt. (o.a. Broadcast magazine)

“EERSTE DEUKJE IN RELATIE MARC-MARIE HUIJBREGTS EN KRO”

Het eerste deukje in de warme relatie tussen cabaretier Marc-Marie Huijbregts en de KRO is reeds opgelopen, zo meldt de Volkskrant van vrijdag. De opgewekte cabaretier zou bij de KRO een eigen tv-show krijgen. “Een licht, humoristisch,talk-show-achtig programma waarin ik vanuit respect met mensen zal praten” ,aldus Huijbrechts in het KRO-magazine Studio. Donderdag zou Huijbrechts de KRO hebben laten weten dat hij komend seizoen bij nader inzien toch niks voor deze omroep gaat maken.Volgens de Volkskrant zou hij te druk zijn met zijn theaterwerk. Bij navraag bleken zowel KRO-directeur Ton Verlind als Huijbregts zelf niets van deze beslissing af te weten… (o.a. NOStt)

BANKS VAN 538 NAAR NOORDZEE FM

Met ingang van 1 maart zal Colin Banks het presentatieteam van Noordzee FM komt versterken. Dat bericht NoordzeeFM in een door haar uitgegeven persbericht. De voormalig Radio 538 DJ zal op Noordzee FM, op werkdagen, de ochtendshow gaan presenteren tussen 06.00 en 09.00 uur. De nieuwe ochtendshow wordt een jong volwassen programma met veel muziek, doelgroepgerichte items en actueel nieuws, weer en verkeer. Colin Banks zal Antoine van Schie opvolgen, die heeft aangegeven Noordzee FM te verlaten.

MIDSTADFM  BOOS OP GANG VAN ZAKEN 99,3 MHZ

Midstad FM, regionaal commercieel station in de regio Utrecht heeft een boze brief naar het Ministerie van Verkeer en Waterstaat gestuurd. Aanleiding hiervoor is dat het regionale commerciële station uit Rotterdam, Sun FM, sinds kort op de de FM uitzendt in Utrecht (99.3 MHz). Midstad FM dat alleen op de kabel uitzendt, vindt dat het meer recht heeft op deze frequentie. Tevens zijn er volgens Midstad FM meer beschikbare frequenties in Utrecht (98.5 MHz, 88.7 MHz en 103.4 MHz), maar het station heeft weinig hoop dat deze in gebruik kunnen worden genomen. Volgens zenderexploitant Broadcast Partners is de reden dat Sun FM in Utrecht uitzendt dat voor een experimentele zender als de 99.3 MHz in Utrecht gebruik moet worden gemaakt van programma’s die al in de ether worden uitgezonden. (o.a. Radiozenders.com)

VEEL KIJKERS VOOR STILLE TOCHT VOLENDAM

Vrijdagavond hebben ruim drie miljoen Nederlanders naar de herdenking en stille tocht voor de slachtoffers van de brand in Volendam gekeken. KLO weet het exacte aantal niet, omdat het op meerdere zenders uitgezonden werd. (o.a. NOStt)

TSJECHISCHE TV-JOURNALISTEN GAAN DOOR MET AKTIES

Ongeveer 50.000 mensen zijn donderdag in Praag de straat opgegaan om de tv-journalisten te steunen in hun actie tegen de leiding van CZ, de publieke omroep. De journalisten gaan na het aftreden van de omstreden directeur Hodac door met hun protest om het vertrek van door Hodac’s aangesteld kader en de omroepraad die hem benoemde te bewerkstelligen. Zij willen tevens dat het parlement wetgeving aanneemt die politieke benoemingen binnen de omroep onmogelijk maakt. De IFJ heeft het vertrek van Hodac verwelkomd als een overwinning van de journalisten, die door de Journalistenfederatie zijn ondersteund. Volgens algemeen secretaris White is de afloop een hart onder de riem van Hongaarse omroepcollega’s, die eveneens met hun regering overhoop liggen over de manier waarop de publieke omroep wordt geleid. (Villamedia)

PROGRAMMAMAKER VERHEUL VOOR DE RECHTER

Programmamaker Thom Verheul van de NCRV moet 23 januari voor de rechtbank in Arnhem verklaren hoe zijn documentaire Verborgen Moeders tot stand is gekomen. In de documentaire vertelde een 41 -jarige domineesdochter uit ‘t Harde dat haar vader haar na incest tweemaal tot abortus zou hebben gedwongen. De rechtbank hoort ook de vrouw. De NCRV zond de documentaire 19 juni vorig jaar uit. De familie van de vrouw probeerde van tevoren de uitzending tegen te houden, maar volgens de NCRV had de familie onvoldoende zwaarwegende argumenten. Volgens de familie lijdt de dochter al sinds haar tienerjaren aan ziekelijke fantasieen. De familie eist eerherstel. (o.a. NOStt)

SBS EN VERONICA STREVEN NAAR AKKOORD ROND EIND MAART

SBS Broadcasting BV en de vereniging Veronica streven ernaar om 31 maart een akkoord te bereiken over de aanstaande samenwerking via FOX. Binnen veertien dagen is het de bedoeling dat beide partijen een ‘letter of intent’ hebben opgesteld. Woordvoerder Edger Hamer zegt namens SBS dat beide partijen het in de ‘uitgangspunten’ met elkaar eens zijn. Tevens stelt Hamer dat SBS niet de intentie heeft om tot 1 september te willen wachten, maar nog dit voorjaar het ‘gevoel’ qua programmering en uitstraling van een te vormen joint venture met de vereniging Veronica op FOX te willen neerzeten. Onduidelijk is nog wat de rol voor de Veronica Uitgeverij, Veronica Digitaal, KINKfm en Noordzee FM zullen zijn in de te vormen joint venture. Inmiddels heeft SBS Broadcasting een tiental medewerkers van FOX overgenomen, terwijl een ander deel van het personeel bij FOX Kids zal komen werken. FOX wordt tot de tijd dat SBS toestemming krijgt van de Europese Commissie nog met de bestaande programmering gecontinueerd. De HMG-zender Veronica zal naar verwachting rond maart/april de naam ME krijgen. (o.a. Broadcast Magazine)

JUSTITIE ZET ONDERZOEK BEZOEK HELL’S ANGELS AAN B&VD DOOR

Het Openbaar Ministerie in Amsterdam zet het onderzoek naar het bezoek van enkele Hell’s Angels aan het tv-programma Barend & Van Dorp door. Dat heeft een woordvoerder van het OM in Amsterdam donderdag gezegd tegenover persbureau ANP. Circa tien Hell’s Angels stormden vorige maand de studioruimte van RTL in Hilversum binnen waarbij het presentatorsduo Frits Barend en Van Dorp enkele klappen kreeg. De Angels eisten excuses van de twee, omdat ze de motorclub een criminele organisatie hadden genoemd. De presentatoren rectificeerden vervolgens hun uitspraken. Hoewel de twee geen aangifte hebben gedaan, stelde het parket in Amsterdam wel een onderzoek in. Het OM besloot donderdag dat dit eerste oriënterende onderzoek ,,voldoende aanknopingspunten” biedt om door te gaan, aldus een woordvoerder. Hij kon niet zeggen wat die aanknopingspunten zijn. (o.a. ANP)

KONING WEG BIJ UPC

De Algemeen Directeur van UPC Nederland, Henk Koning, is opgestapt. Volgens UPC heeft hij vanwege persoonlijke redenen te kennen gegeven het bedrijf te willen verlaten. Koning wordt opgevolgd door Barry Wilson, die vanaf september vorig jaar als Chief Operating Officer reeds verantwoordelijk was voor de operationele zaken binnen het bedrijf. Wilson heeft ervaring met de introductie van nieuwe kabeldiensten in de Verenigde Staten. Voordat hij bij UPC begon, was hij als Senior Vice President bij de kabeldivisie van Time Warner. (o.a. Adformatie)

Q THE BEAT START GEPRESENTEERDE PROGRAMMA’S

Q The Beat start op 15 januari aanstaande met gepresenteerde programma’ s. Dat bericht het Internetmagazine Radiowereld. Het station heeft eerst de onderzoeksresultaten afgewacht van een grote enquete, gehouden onder jongeren van dertien tot en met negentien jaar. De programmatische beslissingen zijn mede gebaseerd op die resultaten. Deejays zijn: Eddy Keur, Ellès Innemee, Edith de Doos (ex-SlamFM) en de Amerikaanse Rosa G (ex SunFM). Tussen de geprogrammeerde programma’s zal non-stop muziek te horen zijn. In de toekomst komen er meer gepresenteerde programma’s, maar programma-directeur Leontien van der Meer zegt daarbij geen haast te willen maken.

NIEUWE MANAGER MARKETING & COMMUNICATIONS BIJ VTM

Christine Festjens (29) komt vanaf februari in dienst van de commerciële zender VTM als marketing en communications manager. Ze zal zich bezighouden met de promotie en de marketing van VTM. Festjens volgt in die functie Jo Nachtergaele op. Nachtergaele kan zich vanaf dan voluit toeleggen op de start van de jongerenzender JIM-TV, waarvan hij de directeur is, en op de verdere uitbouw van Kanaal 2. Christine Festjens is licentiate Toegepaste Economische Wetenschappen. Ze werkte totnogtoe bij Mediaxis, waar ze Group Product Manager was van de vrouwenbladen. (o.a. Standaard.be)

RTL TV STOPT MET MILJONAIRSSHOW

De Duitse televisiezender RTL gaat stoppen met de de tv-show Ich heirate einen Millionär. Dit zei topman Zeiler deze week in het tijdschrift Stern. Net als in de Nederlandse versie Ja,ik wil een miljonair kon een rijke man een keuze maken uit een groep hem onbekende vrouwen. In Duitsland liep het programma onlangs op een fiasco uit toen bleek dat er al eerdere ontmoetingen hadden plaatsgevonden. Die waren verzwegen. (o.a. NOStt)

VERONICA-ZENDSCHIP VERHUIST NAAR ANTWERPEN

De Norderney, het roemruchtige zendschip van Radio Veronica verlaat de stad Leeuwarden en kiest voor een Belgisch avontuur. Dat bericht het Internetmagazine Radiovisie. In het voorjaar wordt het schip versleept en zal snel daarna dienst gaan doen als party-schip. Hetis trouwens niet voor het eerst dat de Norderney in België zal komen. Eind jaren tachtig lag het schip al eens afgemeerd aan een kade in de Waalse stad Luik.

VAN DEN ENDE DENKT AAN ‘SPERMADONOR-SHOW’

Joop van den Ende TV Producties bekijkt op dit moment het idee voor een programma waarbij ongehuwde vrouwen met een kinderwens een spermadonor uitkiezen. Het programma heeft als werktitel I Want Your Baby (van jou wil ik een baby). Volgens een woordvoerster is er sprake van een idee ,,in de 0-fase” maar wordt er wel over nagedacht. De kandidaten, vrouwen van rond de 40 jaar, zouden voor de camera uit enkele donoren kunnen kiezen die geen vaste relatie voor ogen hebben. (o.a. ANP)

ZWEDEN WIL VERBOD TV-RECLAME VOOR KINDEREN

De Zweedse regering gaat zich tijdens zijn voorzitterschap van de EU sterk maken voor een algeheel verbod van op kinderen onder 12 jaar gerichte televisiereclame. In Zweden geldt al tien jaar een dergelijk verbod. Volgende maand is hierover overleg in Stockholm met vertegenwoordigers van de EU-regeringen en van het bedrijfsleven. Zweden zal een voorstel voor de EU ministerraad voorbereiden ten behoeve van de herziening van Europese wetgeving over televisiereclame volgend jaar. De Europese Commissie is vooralsnog tegen een verbod, maar laat een onderzoek uitvoeren naar de effecten van tv-reclame op kinderen. (o.a. Vilamedia)

CNN SCHRAPT DUIZENDEN BANEN

Bij de Amerikaanse tv-zender CNN verdwijnen 4000 banen. Deze werknemers hebben al in december een memo gekregen met daarin de mededeling dat er vergaande veranderingen zullen plaatsvinden bij de zender. De Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal meldt vandaag dat de komende week de eerste ontslagen zullen vallen. Volgens de krant gaat het om vijfhonderd à duizend banen, waarvan de meeste worden geschrapt bij de intetnetactiviteiten van CNN. Daar werken ongeveer 750 mensen. CNN is onderdeel van het mediaconcern Time Warner. Dat gaat fuseren met America Online, de grootste internetaanbieder ter wereld. (o.a. Adformatie)

BNN’S NATIONALE IQ-TEST HAALT GOEDE KIJKCIJFERS

De nationale IQ-test, die woensdag 10 januari door BNN is uitgezonden op televisie was wat kijkcijfers betreft een succes. Ruim 1,4 miljoen Nederlanders hebben woensdag gekeken naar de uitzending van de Nationale IQ-test van BNN op Nederland 2. Daarnaast hebben via internet ruim 20.000 mensen aan de IQ-test meegedaan. Ook de eigen site van BNN had een record aantal pageviews van bijna 32.000.

LUISTERAARS BEGINNEN ACTIES VOOR BEHOUD RADIO NATIONAAL

Luisteraars van de commerciele radiozender Radio Nationaal, zijn acties begonnen om het station te behouden. In de media zijn diverse berichten verschenen dat de financiele situatie van Radio Nationaal alles behalve rooskleurig is. De eigenaar van de radiozender, platenbaas Riny Schreijenberg, heeft de radiozender die aandacht besteeds aan het Nederlands product, in de etalage gezet. In het gastenboek op de website zijn diverse bezorgde reacties te lezen over deze gang van zaken. Rianne van Uden is zelfs een actie gestart om 10-tjes leden te werven voor de zender. Karel van Cooten, programma- directeur van Radio Nationaal, is blij met de steun maar staat niet direct achter de 10-tjes actie: “Als 200.000 man een tientje zouden storten dan nog zouden we maar een half jaartje kunnen uitzenden, dat is niet de oplossing. Maar er moet wel snel iets gebeuren!…..”. (hvb)

VAN DER LUGT ZIET WEL TOEKOMST VOOR ONTSLAGEN BEELEN

Zendercoördinator Paul van der Lugt van Radio 3FM sluit niet dat voor de door de KRO ontslagen dj Giel Beelen nog een goede toekomst is weggelegd op dat station. Dat heeft hij woensdag laten weten. De geruchtmakende presentator kan ook doorgaan met de nachtelijke 3FM-uitzendingen die hij in dienst van de AVRO maakt. ,,Jammer dat het zo is gelopen”, verzucht Van der Lugt. ,,We hebben de afgelopen periode veelvuldig aandacht aan begeleiding besteed. Woensdagmiddag heb ik een gesprek met Giel waarin we over de ontstane situatie praten.” (o.a. ANP)

HAAGSTAD RADIO ONDERZOEKT LOKATIE IN SCHEVENINGEN

De commerciele regionale radiozender Haagstad Radio uit Den Haag hoopt binnenkort een nieuwe lokatie voor haar AM-zendmast in gebruik te nemen. Haagstad Radio (1485 kHz) wil gebruik gaan maken van de oude zendmasten van Scheveningen Radio. Binnenkort wordt door de technische ploeg op het terrein gekeken of het bruikbaar is voor het ophangen van een zogenoemde T-antenne. Momenteel zendt Haagstad Radio uit via een noodantenne in Leidschendam, nadat de oude antenne op last van de gemeente moest verdwijnen.

PROTEST ROND GANG VAN ZAKEN BIG-BROTHER FINALE

Ook afgelopen seizoen werden tv-kijkers aangespoord mee te beslissen over het verdwijnen of blijven van de bewoners van het Big Brother huis. Een wassen neus, volgens de Grote Big Brother Protestactie. Het actie-comite eist met een digitale handtekeningenactie dat Veronica verantwoording aflegt over de gang van zaken tijdens de finale-uitzending. “…We hebben het gevoel dat de telling gemanipuleerd en bovendien strak geregisseerd is…”. (nostt)

TURNER HEEFT BELANGSTELLING VOOR RUSSISCH NTV

De Amerikaanse mediamagnaat Ted Turner heeft belangstelling voor NTV, de onafhankelijke (en kritische) Russische televisiezender van de oligarch Vladimir Goesinski. De vice-president van Time-Warner en oprichter van CNN praat met Goesinski’s concern Media-Most over een aandeel in NTV, zo meldde gisteren het Russische persbureau Itar- Tass. Goesinski bevindt zich in Spanje, op de vlucht voor de Russische justitie, die hem grootscheepse fraude verwijt. Zelf houdt Goesinski het erop dat de aanklacht tegen hem politiek gemotiveerd is – wegens zijn kritiek op president Poetin, vooral door diens Tsjetsjenië-beleid. (o.a. NRC)

BBC KEERT TERUG OP TV IN CHINA

De BBC, de Britse openbare omroep, heeft na negen jaar zijn licentie voor de Chinese televisie terug en kan binnenkort weer worden gezien in hotels en compounds voor buitenlanders. Mediamagnaat Rupert Murdoch, eigenaar van het netwerk Star TV waarop BBC World werd uitgezonden, beëindigde in 1994 het contract. Hij deed dat naar wordt aangenomen om zaken te kunnen blijven doen met de autoriteiten die ontevreden waren over kritische BBC- reportages. (o.a. NRC)

KRO ZET 3-FM DJ BEELEN AAN DE KANT

De geruchtmakende radiopresentator Giel Beelen is vanaf woensdag niet meer te horen op Radio 3FM. De KRO heeft hem met onmiddellijke ingang aan de kant gezet. Directe aanleiding is een uitlating van Beelen in het programmablad Studio van de komende week. Hij noemt daarin Mein Kampf het ,,indrukwekkendste” boek dat hij kent. De KRO heeft al vanaf het begin van de arbeidsrelatie problemen met de uitlatingen van Beelen, die op werkdagen tussen 14.00 en 16.00 uur ‘Giel Hier’ presenteert. De rooms-katholieke omroep vond de dingen die Beelen zei vaak niet passen bij wat de ,,KRO wenst uit de dragen”, aldus een woordvoerder tegenover het ANP.

‘AANSTORMEND TALENT’

Beelen gold als een aanstormend talent op Radio 3FM, waarbij hij taboes niet uit de weg ging. Zo liet de discjockey zich vorig jaar tijdens een uitzending oraal bevredigen door een prostituee. In de Studio van komende week antwoordt Beelen in de rubriek ‘De Smaak van’: ,,Als het gaat om het indrukwekkendste boek, kom ik uit bij Mein Kampf. Dat boek is belangrijk geweest voor de geschiedenis. Bovendien is het wel interessant om een boek van een geestelijk gestoorde te lezen”. De KRO noemt deze uitlating ,,zeer beledigend en kwetsend”. Voor de directie was het de aanleiding om de werkrelatie met Beelen meteen te beëindigen. Gerard Ekdom zal de ontslagen dj tijdelijk vervangen. (o.a. ANP/Trouw)

NOS WIL BELANG IN NOZEMA VERKOPEN

De NOS en de Wereldomroep willen dit jaar hun aandelen in zenderexploitant Nozema verkopen. De Staat (59 procent) is grootaandeelhouder. De NOS heeft 40 procent en de Wereldomroep 1 procent. Alle drie zien ze het aandeelhouderschap van Nozema niet langer als een kerntaak. Zij willen het totale pakket aan één enkele partij verkopen. Wie de nieuwe eigenaar wordt is nog onbekend. De Tweede Kamer heeft onlangs de wet ingetrokken die een bedrijfsvoering als een normale bv in de weg stond, zodat het bedrijf spoedig verzelfstandigd zal worden. Er komt een Raad van Commissarissen op afstand en een volledig bevoegde directeur, in plaats van de huidige Raad van Beheer. (o.a. Adformatie)

CHARLES GROENHUIJSEN: OMROEP MOET KRANT OPZOEKEN

“De publieke omroep moet aansluiting zoeken bij de uitgeverswereld. Krantenbedrijven en omroepen zijn kansloos in het internettijdperk, tenzij zij gebruik gaan maken van elkaars kennis en producten”. Die opvatting ventileert NOS-correspondent in Amerika Charles Groenhuijsen in De slag om het nieuws. Dat boek, waarvan Wim Fortuyn van NOVA de eindredactie had, is een vervolg op een congres dat de NPS onder dezelfde naam organiseerde. (o.a. Volks- krant)

MTV STRIJDT TEGEN RACISME

De internationale muziekzender MTV neemt in de Verenigde Staten publiekelijk het voortouw in de strijd tegen racisme en discriminatie. Om de aandacht te vestigen op de gevolgen van discriminatie gaat het tv-station woensdag om 22.00 uur tot donderdag 15.30 uur ‘op zwart’. In plaats van muziekclips krijgen Amerikaanse MTV-kijkers zeventien uur achtereen de namen van honderden slachtoffers van discriminatie te zien. De zender vraagt zijn kijkers zich ook tegen discriminatie uit te spreken. De actie begint woensdag met een MTV nieuwsspecial over het fenomeen moord- uit-haat,waarin de toedracht van de dood van de 21-jarige homoseksueel Matt Shepard wordt belicht. (o.a. NOStt)

EO PLAATST GEEN ADVERTENTIES KREDIETVERSTREKKERS MEER

De Evangelische Omroep (EO) stopt vanaf deze week met het plaatsen van advertenties van kredietverstrekkers in haar programmabladen. Het EO-bestuur heeft daartoe besloten om het risico te verminderen dat mensen zich in financiële verplichtingen storten. De EO ontving signalen van lezers die in financiële problemen waren gekomen nadat ze zaken hadden gedaan met een adverterende geldverstrekker. Volgens interim-hoofdredacteur Grievink van het EO-blad Visie zijn er flinke discussies aan de beslissing voorafgegaan. (o.a. Adformatie)

NIEUWE GEZICHTEN VOOR NOS SPORTJOURNAALS

Astrid Kersseboom (34) en Cunera van Selm (36) worden de nieuwe presentatoren van de ochtend- en lunchuitzendingen van de Sportjournaals van de NOS. Zij vullen de leegte op na het vertrek van Danielle Overgaag (zwanger) en Annet van Trigt (ontslag genomen). Ook Dione de Graaff is al enige tijd niet meer te zien wegens oververmoeidheid.

OLYMPISCHE SPELEN 2004 OP PUBLIEKE TV

De openbare omroep heeft de uitzendrechten van de Olympische Spelen van 2004 in Athene gekocht. Net zoals voor de Spelen van Sydney van vorig jaar mag de VRT per dag vijf uur televisiebeelden uitzenden. De omroep mag zelf een keuze maken uit het volledige aanbod. Gedelegeerd bestuurder Bert De Graeve heeft het nieuws bekendgemaakt op de nieuwjaarsreceptie voor het VRT- personeel. De organisatie van Athene 2004 rekent op een opbrengst van ruim 35 miljard (867 miljoen euro) uit de verkoop van televisierechten. (VRTtxt)

MAST BUSINESS NIEUWS: GEMEENTE MONTFOORT MAANT NOZEMA

De gemeente Montfoort heeft een brief geschreven aan zenderexploitant Nozema, waarin het 40.000 gulden per week eist vanaf 22 januari 2001. De gemeente in de provincie Utrecht eist dat de middengolfzender voor die tijd wordt uitgezet in haar gebied. De vergunning van de voor Business Nieuws Radio (BNR) belangrijke landelijke middengolfzender liep eind vorig jaar af. Volgens Nozema-woordvoerder Rob Roskam is oud-staatssecretaris Dick Tommel nog bezig met het zoeken van een oplossing. Nozema hoopt dat die voor 22 januari gevonden zal zijn. (o.a. Broadcast Magazine)

STERKE GROEI VOOR RADIOMARKT IN VS

Afgelopen jaar is in Amerika de radio markt met 17% gegroeid tot 4,7 miljard dollar. Deze groei is veel hoger dan die van andere mediatypes als televisie, tijdschriften en dagbladen. Voor 2001 is de verwachting dat radio zal groeien tot 5 miljard dollar. Clear Channel Communications, de eigenaar van het grootste aantal radiostations in Amerika en ook één van de grootste spelers op het gebied van outdoor media, verwacht dat steeds meer televisie adverteerders zullen kiezen voor radio en outdoor media.Dit zal er toe leiden dat de groei van radio ook in 2001 groter zal zijn dan dat van televisie. (o.a. Radionieuws.nl)

FEINER/LIPSCHITS BIJ KINDERNET5 BENOEMD

André Feiner en David Lipschits zijn benoemd tot algemeen directeur van KinderNet 5 en het facilitaire bedrijf Holland Visions. Het tweetal zal als duo de leiding krijgen over het kinderkanaal. De benoeming is in eerste instantie voor zes maanden op parttime basis. Feiner zegt in een reactie dat hij het station naar een ‘winstgevende situatie’ wil brengen. Feiner is sinds zijn vertrek bij Wegener eMedia actief met de Murmax Group, een management consultancybedrijf dat zich gedeeltelijk op internet richt. Lipschits is actief bij FilmPartners International, een facilitair tv-bedrijf. Ferry van der Wijst, afkomstig van RTL/HMG is benoemd tot general manager. In totaal werken bij Holland Visions en KinderNet 5 ongeveer veertig mensen. Voorheen werd KinderNet geleid door André Kreuzen, die is toegetreden tot de Raad van Bestuur van SBS Broadcasting BV. (o.a. Broadcast Magazine)

SKY RADIO, SIEMENS EN VDO SAMEN IN FILE-INFO

Sky Radio, Siemens Nederland en VDO Car Communication Nederland hebben serviceprovider TMC Info opgericht, een dienst voor real-time verkeersinformatie. Ook de ANWB wil binnenkort toetreden tot het samenwerkingsverband. Siemens gaat actuele verkeersinformatie van Rijskwaterstaat omzetten in een TMC-signaal (Traffic Message Channel). Dit wordt als onhoorbaar signaal meegezonden met de uitzendingen van Sky Radio en andere radiostations. Iedereen die beschikt over een TMC- ontvanger kan naar de berichten luisteren. VDO Car Communication Nederland is o.a. leverancier van deze ontvangers. (Radionieuws.nl)

RADIO 538 VIA ZENDER DIEMEN

Sinds maandagavond is tijdelijke zender van Radio 538 op FM 101.2 MHz in Diemen bij de in de lucht. Deze zender vervangt tijdelijk de zender te Hilversum in verband met het verhogen van de toren met 45 meter voor digitale ethertelevisie. (o.a. nieuwsgroep nl.media.radio)

MIGRATIE MR. ZAP NAAR UPC DIGITAL

UPC zal binnenkort haar digitale boeket UPC Digital in Rotterdam en Gelderland (het voormalige Gelrevision-gebied) introduceren op het bestaande Mr. Zap-platform van Mediakabel. In totaal gaat het om een gebied van circa 686.000 kabelhuishoudens, die daardoor niet langer het Mr. Zap-aanbod kunnen krijgen. Onduidelijk is hoeveel abonnees er precies zijn in Rotterdam en Gelderland. Volgens Lex Nicolaï, directeur Mediakabel, is de digitale kabelontvanger van Mediakabel geschikt om toekomstige andere interactieve software te laden in plaats van het nu door Mr. Zap aangeboden OpenTV. UPC zal vooralsnog aandeelhouder blijven van Mediakabel. (o.a. Broadcast Magazine)  7 januari

VERVANGING ZENDMAST DEN HAAG: RADIO WEST OP LAGER VERMOGEN

Momenteel is de zendermaatschappij Nozema bezig met de voorbereidingen voor de vervanging van het bovenste gedeelte van de zendmast aan het Bezuidenhout in Den Haag. Dit gedeelte, waar onder andere de antenne van Radio West in hangt, zal worden vervangen door een nieuwe en hogere constructie. Door de werkzaamheden zullen de programma’s van Radio West (88,4) de komende tijd van een noodantenne komen en zal Radio West uitzenden op een lager vermogen. (hvb)

PROVINCIE OVERIJSSEL WIL PARTICIPEREN IN PROGRAMMA’S TV-OOST

De provincie Overijssel wil jaarlijks een half miljoen gulden betalen om te participeren in tv- programma’s van de regionale omroep RTV Oost. Dat maakte het college van Gedeputeerde Staten donderdag bekend. Het college hoopt op die manier het beleid en de doelstellingen van het provinciebestuur beter voor het voetlicht van de tv-kijker te brengen. Het is wel de bedoeling dat RTV Oost redactioneel onafhankelijk blijft bij de feitelijke invulling van de gesubsidieerde programma’s. De dagelijkse bestuurders bepleiten verder om jaarlijks 70.000 gulden aan zendtijd te kopen voor de 9 provinciale politieke partijen. Iedere fractie krijgt 3 uitzendingen per jaar. (NOStt)

RDR DREIGT RADIO PARADIJS UIT DE LUCHT TE HALEN

De RDR dreigt de zender van Radio Paradijs in beslag te nemen. Michael Bakker van Okay FM, die de uitgeleende frequentie (1584 kHz) van Paradijs terug wil hebben. Dit bericht het Internetmagazine RadioVisie. Er zal nog een onderhandelingspoging met de medewerkers van Radio Paradijs worden ondernomen. Levert dit niets op dan is de kans aanwezig dat de RDR de zender Radio Paradijs uit de lucht haalt.

‘RADIO1-JOURNAAL’ BEST BELUISTERDE OCHTENDPROGRAMMA

Het Radio 1-Journaal is het meest beluisterde ochtendprogramma van alle landelijke radiostations. Dat heeft NOS Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) berekend na onderzoek onder luisteraars van tien jaar en ouder. De onderzoekers zijn er zelf verbaasd over, omdat tot dusver muziekprogramma’s altijd het best werden beluisterd in de ochtend. Onderzoeker R. van Stuivenberg zegt dat doorgaans Radio 3FM marktleider was in de ochtend (tussen zes en negen uur), maar dat door het vertrek van dj Edwin Evers naar Radio 538 de luisteraars over die beide zenders zijn verdeeld. Het Radio 1-Journaal heeft daar voordeel van. Het onderzoek werd gehouden in de maanden oktober-november. De perikelen rond de Amerikaanse verkiezingen die toen speelden, hebben volgens de KLO niet meegespeeld bij de hoge notering van het nieuwsprogramma. Het Radio 1-Journaal behaalde een marktaandeel van 13,3 procent (370.000 luisteraars). In de topvijf staat het 3FM-programma ‘ Stenders vroeg’ op de tweede plaats met een aandeel van 12,2 procent. Daarna volgen Sky Radio (11,4 procent) Ontbijtradio (Radio 2 9,8 procent) en Evers staat op (Radio 538 9,5 procent). (ANP)

“BIG BROTHER IN MERGELGROTTEN ONMOGELIJK”

Het is niet mogelijk om Big Brother naar de Maastrichtse mergelgrotten te verplaatsen. Dit zegt de beheerder van de Sint Pietersberg, H. Suilen. De programmamakers van Big Brother spelen met de gedachte om de real life soap naar Maastricht te verhuizen. Suilen zegt dat het vochtigheidspercentage veel te hoog is om honderd dagen in de grotten te leven. De enige oplossing is dan om de temperatuur constant hoog te houden. “Maar dit tast het ondergrondse gangenstelsel te veel aan. Ook de vleermuizen hebben een lage temperatuur nodig.’ E. Magnée, vice-voorzitter van de vereniging ter redding van de Sint Pietersberg, zegt dat ze hartelijk heeft gelachen om de plannen. Niet alleen zijn de grotten te koud en te vochtig, maar er is nog een ander probleem. Het is volgens Magnée namelijk zeer moeilijk om de Big Brother-bewoners in de grotten volledig te isoleren van de buitenwereld. Er is al eens een poging gewaagd om militairen in de grotten te isoleren van de buitenwereld. Via het gangenstelsel wisten allerlei mensen hen toch te bereiken. “De bewoners zullen dus zeker niet alleen zijn.’ De programma- cöordinator van Big Brother, Peter Biemans, was gisteren niet bereikbaar voor commentaar. (o.a. Limburger)

BELGIE: TELEVOX OP REGIONALE ZENDERS

Televox is vanaf dit weekend te zien op de regionale zenders. De televisieomroep van het Belgisch leger begint op 23 regionale televisieomroepen met het informatief nieuwsmagazine Televox regionaal. Met het programma wil de Krijgsmacht het leger meer zichtbaar maken en dichter bij de bevolking brengen. Zowel de elf Vlaamse als de twaalf Franstalige regionale zenders werken mee. De programma’s, met tien minuten regionaal defensienieuws, gaan elk eerste weekend van de maand in de ether, behalve in juli en augustus. Ze worden in lus uitgezonden met de gewone programma’s of tien tot twintig maal herhaald. Het ministerie van Landsverdediging en de Federale Voorlichtingsdienst hebben samen de zendtijd aangekocht voor 21 miljoen frank. (o.a Standaard)

“TOPDRIE EREDIVISIE MOET TV-RECHTEN OPKOPEN”

Feyenoord-voorzitter Jorien van den Herik wil dat de topdrie van het nationale voetbal serieus overweegt de televisierechten van al de clubs uit de KPN Eredivisie op te kopen. Hij zei dat gisteren op de nieuwjaarsreceptie in de Kuip, waar hij traditiegetrouw op spraakmakende wijze voor het voetlicht trad. Op zeer korte termijn wil Van den Herik over het idee om de tafel met voorzitters Van Praag van Ajax en Van Raaij van PSV. Een aantal redenen lag aan het idee ten grondslag. “Met z’n allen komen we er niet uit waar het gaat om de verdeling. Daarom stel ik voor de rest een bepaald bedrag te bieden. Ik hoor dan wel wat men daarvan vindt. Gaat men akkoord, dan vinden wij over de rest van het bedrag onderling wel een oplossing. Bovendien sparen we hiermee het geld uit dat anders naar een rechtenbureau gaat.” Bedragen noemen vindt hij onverstandig. Volgens de laatste biedingen kan de marktwaarde van de rechten worden geschat op zo’n 150 miljoen gulden per jaar. (Adformatie)

RON BISSCHOP TERUG OP KINKFM

Na vier jaar zal Ron Bisschop vanaf komende week weer te horen zijn op Kink FM. Hij zal vanaf volgende week vrijdagavond (tussen 23:00 en 01:00 uur) het nieuwe programma Bennie & The Jets gaan presenteren. Ron werkt vanaf het ontstaan van Kink FM in 1995 voor het radiostation. Volgens Kink FM-DJ Arjen Grolleman, die donderdag dit nieuws op de radio meldde, zal het programma worden gevuld met gitaarrock uit het verleden. (o.a. KinkFM)

TROS ZIT IN DE MAAG MET WOL-MILJOENEN

De verkoop van aandelen World Online (WOL) voor de beursgang van dat internetbedrijf, heeft de TROS 62 miljoen gulden opgeleverd. Met de Raad van Bestuur van de NOS overlegt de omroep momenteel hoe die extra miljoenen in het zendschema kunnen worden ingepast. Dat heeft een NOS-woordvoerder zaterdag gezegd. Omdat het inkomsten uit nevenactiviteiten zijn, mag de TROS het extra geld alleen besteden aan programma’s. Dat staat in de wet, omdat omroepen anders zouden kunnen gaan speculeren met gemeenschapsgeld. De TROS wordt overigens niet gekort in de omroepbijdrage die zij ontvangt, want dan zou ze worden gestraft voor goed geldbeheer. Volgens de NOS-woordvoerder is er met de TROS geen conflict over deze kwestie. De TROS is het ermee eens dat de extra miljoenen aan programma’s worden besteed. Er vindt overleg plaats met de Raad van Bestuur van de NOS, omdat door de netprofilering omroepen te maken hebben met zogenoemde genreschema’s. Per uitzendtijdstip moet een omroep een bepaald soort programma leveren. Om die wensen op elkaar af te stemmen zijn beide partijen met elkaar in overleg. (o.a. ANP/Telegraaf)

SAMENWERKING ANP EN ANRS IN ‘ANP RADIO’

ANP en ANRS (Audio Nieuws Radio Services) hebben donderdag in Rijswijk een intentie-overeenkomst getekend over de oprichting van een nieuw gezamenlijk bedrijf: ANP Radio B.V. Dat berichten beide bedrijven in een donderdag verschenen persbericht. ANRS is een onderneming van Strengholt B.V., New Media Brokers B.V. en de B.V. Directie Radiozenders. ANP krijgt een meerderheidsbelang in ANP Radio. De radioredactie van het ANP en de redactie van ANRS zullen op korte termijn worden samengevoegd. Vanuit Rijswijk zullen dan de huidige afnemers van ANP Radio en ANRS worden bediend. In totaal gaat het om meer dan 25 radiostations, waaronder de grote landelijke commerciële zenders en een groot aantal regionale en lokale radiostations. Daarnaast zal de redactie gesproken weerberichten verzorgen, als ook nieuws- en sportbulletins voor internet en telefonische nieuwsdiensten. De redactie zal bestaan uit ongeveer 20 redacteuren en nieuwslezers. De bulletins zullen worden geproduceerd volgens “de kwaliteitscriteria die de radioredactie van het ANP sinds jaar en dag hanteert.”

ARTE OP ETALAGEKANAAL IN GRONINGEN/DRENTHE

Preview TV voor de kabelkijkers in Groningen en Drenthe brengt vanaf morgen drie maanden lang het Frans- Duitse kunstkanaal Arte op de buis. Of Arte mag blijven is aan de kijkers zelf. Na de kennismaking van drie maanden mogen ze stemmen en hun mening geven over het wel of niet opnemen van deze zender in het programma pakket van Essent. Na dit eerste kwartaal schakelt Preview TV vervolgens over naar BBC World. Het is de bedoeling dat Preview TV een jaar lang per kwartaal een nieuwe zender voorschotelt aan de kijkers. Na afloop van ieder kwartaal kan de kijker zijn stem uitbrengen. Voor Arte kan dat tot 15 april via de website http://www.preview.nl (o.a. Nieuwsblad vh Noorden)

BIG BROTHER III WELLICHT OP ANDERE LOCATIE

Veronica overweegt een eventuele derde versie van het programma Big Brother op een andere plek op te nemen dan het inmiddels beroemde huis in Almere. Het is volgens een woordvoerster ,,zeker de bedoeling” dat er een deel drie van het programma komt. Achter de schermen wordt druk overlegd over de opzet van een vervolg. Mogelijk wordt dat uitgezonden vanuit de mergelgroeve in Maastricht, maar volgens de zegsvrouw staan nog vele andere mogelijkheden open. (o.a. Trouw/ANP)

VOLGENDE WEEK WEER PROGRAMMA’S VIA ATLANTIS 103.2

In de nieuwsgroep nl.media.radio wordt gemeld dat er volgende week weer programma’s te horen zullen zijn op de etherfrequentie 103.2 MHz van Radio Atlantis. De zender is sinds begin deze week off-air om onduidelijke redenen.

KRO ZENDT AFSLUITING HEILIG JAAR RECHTSTREEKS UIT

De KRO zendt de afsluiting van het Heilig Jaar 2000 zaterdag rechtstreeks uit op televisie. Voorafgaande aan een eucharistieviering zal paus Johannes Paulus II de zogeheten heilige deur van de Sint Pieter sluiten. Het jubeljaar begon in de Kerstnacht van 1999 toen hij de speciale deur voor pelgrims opende. De heilige deur zal over enkele weken worden afgeschermd met een stenen muur zodat de deur onzichtbaar is. Tijdens het jubeljaar vierde de Rooms-Katholieke Kerk de 2000e geboortedag van Jezus Christus. De datum voor de sluiting van de deur is niet willekeurig gekozen: de Oosterse kerken vieren op 6 januari het kerstfeest. (o.a. Metro/ANP)

ZFM MAAKT GROTE KANS OP STRUCTURELE SUBSIDIE

De lokale omroep Z-fm (Zoetermeer) maakt grote kans op een structurele subsidie. Het college van Burgermeester en Wethouders stelt voor om het bedrag dat de gemeente jaarlijks van het Rijk krijgt, te “oormerken” ten gunste van de lokale omroep. Dit zou neerkomen op een bedrag van fl 63.000. Momenteel draait Zfm geheel op vrijwilligers. Met het extra geld wil Z-Fm aandacht besteden aan het verslaan van evenementen en meer actualiteiten brengen.

VERONICA-BLAD STOPT MET PUBLICEREN PROGRAMMAGEGEVENS RADIO 4 EN 5

Het grootste omroepblad van Nederland, Veronica Magazine stopt met de publicatie van de gegevens van de publieke radiozenders Radio 4 en 5. Volgens hoofdredacteur Michaël Kroonbergs wijst een lezersonderzoek uit dat de belangstelling voor programma-informatie van radiozenders elk jaar minder wordt, waarbij de doelgroep van Veronica Magazine nauwelijks blijkt te luisteren naar Radio 4 en 5. André Matthijsse, persvoorlichter van de NOS betreurt de beslissing van de Veronica Uitgeverij. Volgens hem heeft een omroepblad als functie een volledig programma-aanbod weer te geven. Overigens bieden de meeste gidsen van de publieke omroepverenigingen geen of onvolledige informatie over commerciële radiostations. (o.a VillaMedia)

SESAMSTRAAT JUBILEERT MET BEKENDE NEDERLANDERS

Sesamstraat vierde haar 25-jarig bestaan met de jubileumuitzending Het Ei op 4 januari. Het hele jaar zullen bekende Nederlanders op zondag een verhaaltje voorlezen aan Tommie, Pino en Ieniemienie. Wim Kok bijt op 7 januari de spits af.

OOK LEDENVERLIES VOOR EO

De Evangelische Omroep (EO) heeft vorig jaar ruim 5.000 leden verloren. De EO sloot het jaar af met 597.500 leden, 5379 minder dan het jaar daarvoor. Voornamelijk twintig-gulden-leden haakten af, 5809 mensen zegden hun lidmaatschap op toen de contributie omhoog ging van 15 naar 20 gulden. Voor de EO is het ledenverlies opmerkelijk omdat de omroep de afgelopen jaren voornamelijk steeg van 572.804 in 1995 naar 602.879 in 1999. In 1995 boekte de EO van alle omroepen de grootste ledenwinst. Volgens woordvoerder R. Kraan van de EO had de omroep rekening gehouden met een daling van het aantal leden na de contributieverhoging. “Dit is een daling van nog geen 1 procent, daar tillen we niet zo zwaar aan. Bovendien hebben de andere omroepen veel meer leden verloren.” (o.a. NRC)

STEUN VOOR TJECHISCHE TV

Tienduizenden mensen in Praag gingen woensdag de straat op om hun steun te betuigen aan de stakers bij de Tsjechische televisiezender CT. Zij zijn het allen niet eens met de benoeming van Jiri Hodac tot de nieuwe directeur. Deze zou te nauwe banden hebben met een politieke partij en zo de onafhankelijkheid van de zender in gevaar brengen. De directeur zelf is donderdag met gezondheidsklachten in het ziekenhuis beland. Hoe ernstig deze zijn is nog niet bekend. De stakende werknemers bezetten al sinds 23 december de studio’s. Vele prominente politici, waaronder Havel, hebben begrip voor de actie. (oa. NOS tt)

LEDENBESTAND: ALLEEN BNN BOEKT WINST

BNN heeft, voorzover nu bekend, vorig jaar als enige publieke omroep leden gewonnen. De jongste zendgemachtigde van het bestel groeide van 110.000 naar 111.000 leden. BNN heeft tot september 2005 de tijd om de benodigde 300.000 leden bijeen te krijgen om in het bestel te mogen blijven. De NCRV verloor vorig jaar het grootste aantal leden (26.391) en staat nu op 471.160. Van hen hebben 346.208 de Gids – het programmablad van de NCRV – en 128.153 niet. De omroep verloor vooral gidsleden. Het aantal ƒ12,60-leden (steunleden) is licht gestegen. De VPRO raakte 18.574 leden kwijt en komt daarmee op 440.463. De sterkste daling deed zich voor onder de ƒ15-leden: van 216.228 naar 202.865. Ook het aantal gids-abonnees zakte: met 5.211 naar 237.598. De KRO verloor 10.826 leden en kwam daarmee op 558.190. De oplage van het omroepblad Studio, niet per se leden van de KRO, daalde met 6.749 naar 189.604. Ook de oplage van de Mikro Gids zakte: met 5.024 naar 381.822. Het aantal steunleden steeg met 6.600 naar 18.966. De AVRO en de TROS die al jaren leden verliezen, geven geen cijfers meer. Ook de VARA maakt sinds vorig jaar de cijfers niet meer openbaar.

8FM OOK VIA DE KABEL IN BREDA

Casema is gestart met de doorgifte van de commerciele regionale zender 8FM. Casema geeft de zender door via de frequentie 99.8 MHz stereo. Daarmee komt er een einde aan de doorgifte van West-Brabant Radio. Deze zender zond al geruime tijd niet meer uit. Of de zender helemaal is opgeheven is nog onduidelijk. West-Brabant Radio was een initiatief van Uitgeversmaatschappij Vorsselmans uit Zundert. (R. Poppelaar / nl.media.radio)

ATLANTIS 103.2 OFF AIR

De “lokale” zender Radio Atlantis uit Werkendam is gestopt met uitzendingen via de ether- frequentie 103.2 MHz. Al enkele dagen is er geen signaal meer te horen van de zender. De reden van het uit de lucht gaan van de zender is onduidelijk. Radio Atlantis genoot enkele jaren grote populariteit onder jongeren in Zuid-Holland, Brabant en de provincie Utrecht. Dit kwam vooral door de programma’s die gericht waren op de jonge generatie (veel dance-muziek in de avond en nacht onder de naam Channel-X Radio) en het enorme bereik van de etherzender. Door de komst van de steunzender van Radio 10FM op 103,3 MHz werd het bereik aanzienlijk verkleint. De laatste tijd was er vooral non-stop muziek te horen bij Radio Atlantis. (hvb)

EERSTE WINST VOOR TMF

De jongeren-tv-zender TMF van Wegener heeft vorig jaar voor het eerst winst gemaakt. Dat blijkt uit een rapportage van bestuursvoorzitter Jan Houwert. Het hele concern heeft vorig jaar 2,1 miljard gulden omgezet. Het resultaat van Radio 10 FM toonde, ondanks de groeiende radiomarkt geen groei. (o.a. Villamedia)

MARC-MARIE HUIJBREGTS NAAR DE KRO

Cabaretier Marc-Marie Huijbregts heeft een meerjarig contract getekend bij de KRO. Hij is nog voor de komende zomer zes keer met een eigen programma te zien. Wat voor soort programma het wordt, kan de KRO niet zeggen, behalve dat het ,,nauw zal aansluiten bij zijn persoonlijkheid”. De 34-jarige Huijbregts was al bekend van zijn theatershows, maar brak afgelopen seizoen door als tv-persoonlijkheid als vast panellid bij Dit was het Nieuws, een satirisch programma van de TROS. Volgens de KRO had Huijbregts ook aanbiedingen van andere publieke en commerciële omroepen op zak. (o.a. ANP/TROUW)

BIG BROTHER III NOG ONZEKER

Veronica weet nog niet of er een vervolg komt op het tv-programma Big Brother. Dat heeft het tv- station woensdag op een persconferentie ter afsluiting van Big Brother II laten weten. “De hype is voorbij, maar de kijkcijfers zijn nog steeds uitstekend”, zegt P. Biemans, programmacoördinator van de Veronica bij de Holland Media Groep. “Daarmee heeft het concept zich in onze ogen bewezen. Op dit moment praten we dan ook over een vervolg. Maar die beslissing is nog niet gevallen.” (o.a ANP)

KIJKCIJFERS 2000: ORANJE-ITALIE BEST BEKEKEN

DE domper van Euro 2000, de uitschakeling van Oranje door Italië in de halve finale, is het best bekeken tv-programma van 2000. Dat blijkt uit een overzicht van de dienst Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS. In de top tien staan negen wedstrijden van het EK. Op de negende plaats staat het tien uur journaal van 13 mei, de dag van de vuurwerkramp in Enschede. De wedstrijd Italië- Nederland werd door bijna 7,8 miljoen mensen gevolgd, zo’n 55 procent van de Nederlandse bevolking.

EURO 2000 POPULAIR

Voetbal, en Euro 2000 in het bijzonder, blijkt op alle fronten het meest populair op de buis. In de top 25 van de best bekeken programma’s staan 21 voetbalwedstrijden: 17 treffens van het EK, twee oefenwedstrijden van Oranje en twee wedstrijden van Feyenoord. Op de 25e plaats prijkt bovendien het EK-journaal van 11 juni. Het aantal kijkers liep daarbij wel sterk uiteen: van 7,8 miljoen naar 2,8 miljoen. Het genoemde tien uur journaal, een reguliere uitzending van Studio Sport en de Herdenking op de Dam zijn de drie niet-(helemaal)-voetbalprogramma’s die tot de kijktop doordrongen. De gemiddelde kijker heeft niet echt zitten genieten van al dat voetbal, zo blijkt uit de lijst met meest gewaardeerde programma’s. In deze top 10 komt slechts één EK-wedstrijd voor maar die werd dan ook ruimschoots door Oranje gewonnen: Nederland-Joegoslavië 6-1, gewaardeerd met een 8.1.

PUBLIEKE TV: 39 PROCENT MARKTAANDEEL IN 2000

De drie publieke netten haalden in 2000 een marktaandeel van 39 procent: naar Nederland 1 keek 13 procent van de kijkers (een daling van 1 procent vergeleken met het jaar daarvoor), Nederland 3 had een percentage van 9 (ook een daling van een procent) en naar Nederland 2 keek 17 procent van de kijkers (plus 3 procent dankzij Euro 2000). RTL4 was de best bekeken commeriële zender met 15 procent, gevolgd door SBS6 (10), Veronica (8), RTL5 en Net 5 (elk 4) en Fox (2). (o.a. ANP/Trouw)

HARJO THIJS OPVOLGER FERRY MAAT OP RADIO 2

Harjo Thijs is de opvolger van de vertrokken NCRV-DJ Ferry Maat op Radio 2. Thijs werkte voorheen al mee aan het programma van Maat. De NCRV kiest voorlopig voor een titelloos programma. Tevens zullen enkele programmaonderdelen worden aangepast. (o.a. ANP)

VERONICABAAS WORDT WAARNEMEND BURGERMEESTER VALKENBURG (ZH)

Joop van der Reijden, voorzitter van omroepvereniging Veronica is dinsdag benoemd tot waarnemend burgemeester van de Zuid-Hollandse gemeente Valkenburg. De commissaris van de koningin J. Franssen maakte dat bekend. Van der Reijden (73 jaar, CDA) was naast voorzitter van Veronica ook staatssecretaris van WVC, voorzitter van de NOS en raadslid en wethouder van de gemeente Oegstgeest. Valkenburg zit met een vacature omdat burgemeester A. Hommes per 1 januari benoemd is tot waarnemend burgemeester van de gemeente ‘s-Gravenzande. Omdat Valkenburg wellicht in de toekomst wordt heringedeeld bij de Leidse Regio en de Duin- en Bollenstreek, leek het de commissaris van de Koningin niet verstandig een vaste burgemeester aan te stellen. De minister van Binnenlandse Zaken heeft daarmee ingestemd. De gemeenteraad is tevreden met de komst van Van der Reijden. (o.a. ANP)

JOHNNY DE MOL NIEUWE TMF-VJ

Johnny de Mol wordt de nieuwe presentator (veejay) van de muziekzender The Music Factory. Dat heeft TMF dinsdag bekendgemaakt. De zoon van Willeke Alberti en John de Mol, zanger van de groep Good Times en acteur in Goede Tijden, Slechte Tijden is vanaf 29 januari op werkdagen te zien met het programma ‘100 procent Johnny’ (tussen 15.00 en 16.00 uur). (o.a. News.NL)

VERHOGEN ZENDMAST ALPHEN GESTART

Afgelopen weekeinde is in opdracht van de Nozema de zendmast in Alphen aan de Rijn 45 meter opgehoogd. Met de hogere zendmast wil de Nozema digitale televisie ethertv gaan aanbieden voor West-Nederland. In mei kan de vernieuwde zendmast in gebruik worden genomen. Eerder al werd de zendmast in Haarlem verhoogd voor de komst van digitale ether-tv. De Nozema gaat binnenkort starten met het verhogen van de zendmast in Hilversum. (hvb)

CANAL+ WIL AF VAN BELANG EUROSPORT

De betaalzender Canal+ is van plan zijn belang in het sportkanaal Eurosport te verkopen. Canal+ is samen met de Franse commerciële zender TF1 eigenaar van Eurosport. Volgens een woordvoerder van Canal+ wil de betaalzender met een eigen Europees sportkanaal beginnen dat zal met Eurosport zal concurreren. Eurosport werd in 1989 gelanceerd en is één van de grootste Europese tv- netwerken. Het zendt in 17 talen uit in 47 landen. (o.a. vrttxt)

NEDERLANDER HANS WINAAR VAN ‘DE BUS’

Hans is oudjaarsavond de winnaar geworden van de reality-soap De Bus van SBS 6. De Nederlander kreeg 55 procent van de stemmen van de televisiekijkers. Hij won zeshonderdduizend gulden. Hans is de tweede winnaar van het programma geworden. In de eerste reeks, die begin juni vorig jaar eindigde, streek Antonette Sterrenburg een hoofdprijs van een miljoen gulden op. De afgelopen zeventien weken reed De Bus kriskras door Nederland en Vlaanderen, waarbij het publiek steeds een kandidaat wegstemde. Vorige keer bepaalden de passagiers zelf wie De Bus moest verlaten. Nieuw deze keer was dat de helft van de twaalf passagiers bestond uit Belgische kandidaten. De Belgische zender VT4, die het programma in België op de buis bracht, staakte half oktober de uitzendingen. Volgens VT4 bleven de kijkcijfers in België ver achter bij de verwachting en was er te weinig aandacht voor de Vlaamse passagiers. De tweede reeks van de Bus trok aanzienlijk minder kijkers dan de eerste keer, maar was in zijn geheel extravaganter. De emoties liepen soms hoog op en ook schroomden enkele passagiers er niet voor om voor het oog van de camera de liefde te bedrijven. Gemiddeld 350.000 mensen keken naar De Bus, tegenover 600.000 vorig seizoen. (o.a ANP/Trouw)

‘TV KAPPER’ NAAR DE MIDDAG

Het TROS-programma de TV-Kapper verhuist naar een vroeger tijdstip. Op dit moment wordt het programma elke werkdag om 19.00 uur uitgezonden, maar trekt daar veel te weinig kijkers. Volgens een woordvoerder van de TROS wordt het programma vanaf maandag direct na Lunch TV (omstreeks 13.00 uur) de ether ingestuurd en volgt om middernacht een herhaling. De uitzendingen van het programma, waarin mensen tijdens een bezoekje aan de kapper op televisie hun verhaal mogen doen, waren voor Tweede- Kamerlid Bakker (D66) reden tot het stellen van vragen. De combinatie van negatieve berichtgeving en tegenvallende kijkcijfers heeft invloed gehad op de netcoördinator van Nederland 2 om het programma uit de vroege avond te schrappen. De TROS staat echter nog steeds achter het concept. (o.a. ANP)

NCRV-RADIO ZET IERLAND IN DE SCHIJNWERPERS

De NCRV-radio richt vanaf 1 februari tien dagen lang de microfoon op Ierland. In alle Radio 2-programma’s zijn in die periode Ierse muziek, verhalen en recepten te horen. Ook staat een aantal radiodocumentaires op het programma,over onder andere Keltische visioenen en spiritualiteit. Met een prijsvraag op de NCRV website is een weekend Dublin te winnen. (o.a. ANP)

“LUISTERAARS WOEDEND OM VERDWIJNEN CLASSICFM”

De dreigende opheffing van de commerciele radiozender ClassicFM is bij haar luisterpubliek “ingeslagen als een bom”. Dat bericht de Telegraaf in haar editie van woensdag. Doordat staatssecretaris ongevoelig is gebleken van een door de Kamer ingediende motie kan ClassicFM (als volle dochter van Sky Radio) geen bod doen op FM-frequenties tijdens de komende frequentieveiling. “Dit riekt absoluut naar bevoordeling van de zieltogende publieke zenders”, aldus Ton Lathouwers (directeur Sky radio). “Onze telefooncentrale is sinds het nieuws nauwelijks nog bereikbaar. Met name ouderen zijn verbolgen.”

BAREND EN VAN DORP BLIJVEN RTL4 TROUW

Frits Barend en Henk van Dorp blijven met hun talkshow op RTL4. Dit heeft de commerciële zender dinsdagavond bekendgemaakt. Het televisieduo heeft het contract met de Holland Media Groep drie jaar verlengd. Het contract van Barend en Van Dorp, onlangs uitgeroepen tot omroepmannen van het jaar 2000, liep aan het einde van dit televisieseizoen af. Er lag een aanbod van de Tros voor een programma op Nederland 2. Het duo heeft volgens RTL4 na ,,langdurig wikken en wegen” het aanbod van de publieke omroep afgewezen. In maart eindigt de winterstop van Barend en Van Dorp en zijn ze weer vijf dagen per week vanaf 22.30 uur te zien op RTL4. (o.a. ANP)

NOS ONTKENT AFKEURING AVRO-PROGRAMMERING

De NOS ontkent dat ze programmering van de AVRO voor het komende winterseizoen heeft afgekeurd, omdat die te weinig kijkers zou trekken. De AVRO was volgens T. van Dijk, netmanager van Nederland 1, alleen maar wat later dan gebruikelijk met het inleveren van de programma’s. ,,Er dreigde een verkeerde verhouding tussen hun aanbod van programma’s en ons genreschema te ontstaan. Daar hebben we in goed overleg over gesproken”, aldus Van Dijk. (o.a. NOStt)

TELEGRAAF MAG PROGRAMMAGEGEVENS NOS GEBRUIKEN

Het gerechtshof in Den Haag noemt het ‘aannemelijk’ dat de NOS misbruik maakt van haar machtspositie als het gaat om de radio- en televisiegegevens. Daarom heeft het hof dinsdag een uitspraak in kort geding van de rechtbank in Den Haag van januari 1999 vernietigd. Daarbij werd bepaald dat De Telegraaf moest stoppen met het verspreiden van radio- en televisiegegevens via de wekelijkse bijlage TV Week. Hoe De Telegraaf aan de gegevens kwam, was niet precies duidelijk. Er is vanaf nu dus geen verbod meer op het gebruiken van rechtmatig door De Telegraaf vergaarde gegevens, aldus een woordvoerster van het hof, totdat bij voorbeeld in een bodemprocedure opnieuw anders wordt bepaald. ,,Dit was nog steeds een kort geding. Dan moet je ook op praktische dingen letten. In principe heeft de NOS wel recht op geschriftenbescherming, maar niet op een verbod om ze te gebruiken, zeker omdat ze mogelijk haar positie misbruikt.” De NOS heeft steeds geweigerd met de Telegraaf te onderhandelen over het ter beschikking stellen van programmagegevens tegen een marktconform tarief. Daarmee voldoet de NOS niet aan een overigens nog steeds niet definitief besluit van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), aldus het hof. Deze procedure staat overigens helemaal los van de civielrechtelijke tussen Telegraaf en omroep. Wat de gevolgen zijn van het arrest van dinsdag konden NOS noch Telegraaf zeggen. Het oordeel van het hof was daar ‘s middags nog niet bekend. (ANP)

VAN BRUSSEL NIEUWE PROGRAMMADIRECTEUR VARA

Ton van Brussel (1954) wordt per april de nieuwe programmadirecteur radio en televisie bij de VARA. Van Brussel is nu nog hoofdredacteur van het Leidsch Dagblad. Dat heeft de VARA dinsdag bekend- gemaakt. Ton van Brussel werkte onder meer voor Elsevier, NOS Laat en Nova. In 1997 werd hij hoofdredacteur van het Leidsch Dagblad. Met de komst van Van Brussel worden de functies van voorzitter en programmadirecteur RTV ontkoppeld. (o.a. ANP/NRC)

TOINE VAN PEPERSTRATEN OP 3FM

Studio Sport-presentator Toine van Peperstraten presenteert vanaf komend weekend ‘s nachts op Radio 3 FM een eigen programma. Van Peperstraten zal voor het ‘AVRO/KRO kweekvijver- programma’ Pyama FM de komende periode elke zondagnacht van 1:00 tot 3:00 uur te horen zijn. De presentator van Studio Sport heeft al ervaring opgedaan als radiomaker in Belgisch- en Nederlands-Limburg. (o.a. Broadcast Magazine)

WESTBROEK DIENT CONTRACT UIT BIJ 3FM EN STOPT

VARA diskjockey Henk Westbroek heeft aangekondigd niet zo lang meer door te willen gaan als presentator op Radio3FM. Westbroek wil z`n lopende contract uitdienen, maar zal na die tijd niet aandringen op verlening. Dat zegt Henk in een gesprek met Sky Radio Update. Westbroek zegt letterlijk : “Je kunt dit niet je leven lang blijven doen. Ik ben nu 48 en vind het mooi geweest onderhand. Ik dien m`n contract uit; dus nog anderhalf jaar.” (nl.media.radio)

ZFM KRIJGT SUBISIDIE – MAAR NIET OVER 2000

De lokale publieke omroep van Zoetermeer: Zfm krijgt al per 1 januari 2001 geld uit de omroepbijdragen, maar ziet het bedrag voor 2000 definitief aan haar neus voorbij gaan. De PvdA diende een voorstel in om het bedrag over 2001 (63.000 gulden) niet pas bij de voorjaarsbegroting aan de orde te laten komen, maar nu alvast toe te kennen. Ze werd hierin gesteund door alle andere fracties, behalve de VVD. D66 ging nog een stapje verder: Zoetermeer heeft in 2000 ook al geld ontvangen van het rijk voor een lokale omroep. Ook dát bedrag moet alsnog naar Zfm. Maar dit voorstel ging de PvdA weer te ver. (oa. Z-HC)

RADIO 5 WORDT ‘747AM’

Radio 5 heet vanaf 1 april: 747 AM. Het station zal dan ook gaan uitzenden op de middengolf-frequentie 747 kHz, in plaats van de huidige 1008 kHz. Het bureau Kessels-Kramer (bekend van de BEN-reclames) zal een reclamecampagne opzetten, waarbij de vergelijking met een Boeing 747 gemaakt zal worden. Het station neemt de luisteraar mee op reizen naar ver weg en dichtbij en probeert in de berichtgeving wat minder te leunen op de ‘waan van de dag’.

RAAD VOOR JOURNALISTIEK WIL OPINIE VORMEN

Het bestuur van de Raad voor de Journalistiek zoekt naar “praktische mogelijkheden voor een permanente gedachtenwisseling” over hete hangijzers in de journalistiek. Daarmee hoopt de raad meer bij te dragen aan opinievorming. Om onvrede over incidentele uitspraken van de raad tegen te gaan wil het bestuur journalistieke discussies langs meer fundamentele lijnen laten verlopen. Het weet nog niet precies hoe zo’n permanente opinievorming moet worden vormgegeven. Er wordt gedacht aan het publiceren van het vooronderzoek van principiele zaken op een website.Tevens overweegt het bestuur secretarissen van de raad toelichting te laten geven op uitspraken. (o.a. NOStt)

CASEMA BLIJFT ZELFSTANDIG KABELBEDRIJF BINNEN FRANCE TELECOM

Casema blijft als zelfstandig kabelbedrijf opereren binnen France Telecom. Het Franse moederconcern heeft de door Casema ingediende budgetten en strategische plannen onlangs goedgekeurd. Een verkoop aan het Britse NTL is daarmee vooralsnog van de baan. In november was er sprake van vergaande belangstelling van NTL voor Casema, naar verluidt als onderdeel van een grootscheepse kabeldeal tussen NTL en de Franse telecomreus. (o.a. Algemeen Dagblad)

VAN DER PLOEG SUST DISCUSSIE

Komend najaar beoordeelt het Commissariaat voor de Media of de netprofilering bij de publieke omroep goed werkt. Dat heeft staatssecretaris Van der Ploeg gezegd in de Tweede Kamer in reactie op opmerkingen van D66. D66 vindt dat de NOS de AVRO niet mag afrekenen op de kijkcijfers. De NOS eist dat de AVRO komend seizoen programma’s brengt die meer kijkers trekken dan op basis van het voorlopige zendschema van deze omroep is te verwachten. Van der Ploeg vindt dat de NOS zich wel om de kijkcijfers mag bekommeren. Het is niet de bedoeling goede programma’s te maken waar niemand naar kijkt. (o.a. NOStt)

KRO’S RADIOHISTORIE OP DUBBEL-CD

Het 75-jarig KRO-jubileum heeft een dubbel-CD opgeleverd met fragmenten uit KRO’s radiohistorie. Samensteller Bert Bakker koos de ruim twee uur informerende en amuserende voorbeelden van ussen 1925 en 2000. Met bijvoorbeeld de stem van pastoor Perquin (“katholieke luisteraars, het is voor u en u alleen dat ik ga spreken”), Jan de Cler, Godfried Bomans, en fragmenten uit recente programma’s als De Wondertelefoon uit ‘Tijd voor Twee’ en ‘De Ring’ over de vuurwerkramp in Enschede. Het CD-document heet Geen gewone alledaagsheid en kost f 34,50. (o.a Villamedia)

“DE ZEVENDE DAG” NU OOK OP BVN-TV

De Nederlands-Vlaamse satellietzender BVN-TV zendt nu ook het zondagse praat- programma “De Zevende Dag” uit. BVN-TV is de openbare televisiezender voor Nederlanders en Vlamingen in het buitenland, en is te ontvangen in Europa, het Midden-Oosten en de Verenigde Staten. Het is een samenwerking tussen de NOS en de VRT. Het station is ook de enige satellietzender die Vlaamse programma’s aanbiedt in het buitenland. (o.a. VRTtxt)

MEDE-OPRICHTER RADIO VERONICA OVERLEDEN

Afgelopen weekend is op 85-jarige leeftijd Jaap Verweij, een van de mede-oprichters van de zeezender Radio Veronica overleden. Hij zal aanstaande vrijdag, 2 februari, worden begraven. Jaap was al geruime tijd ziek. Hendrik Verwey, beter bekend als ‘Bull’ Verwey, blijft als enige van de oprichters over. Zijn broer Dirk overleed in 1972. (Hans Knot/Radiovisie)

KAMER VERWERPT MOTIE – “EINDE CLASSIC FM NABIJ”

Het voortbestaan van Classic FM is in gevaar omdat het kabinet een motie heeft verworpen waarin werd gevraagd of twee gelieerde radiostations allebei in aanmerking kunnen komen voor een etherfrequentie. Classic FM ging vier jaar geleden een samenwerkingsverband aan met Sky Radio, omdat de zender zelfstandig niet kon overleven. Onlangs werd een motie aangenomen waarin het kabinet werd uitgenodigd het wel toe te staan dat zowel Sky Radio als Classic FM beide FM-frequenties mogen verwerven. De Nma zag ook geen bezwaar tegen deze motie. Maar de betrokken ministeries hebben de motie nu naast zich neergelegd. Het zou volgens Classic FM betekenen dat ze moet stoppen met uitzenden. Het klassieke station maakt volgens betrokkenen winst. Het kabinet beslist komende vrijdag over de randvoorwaarden van de voorgenomen herindeling van de FM-frequenties. (o.a. Adformatie)

ANTROPOSOFEN NIET BLIJ MET BUN

De Antroposofische Vereniging in Nederland is niet blij dat de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) de antroposofen in haar zendtijdaanvraag tot haar achterban rekent. De vereniging wenst als zelfstandige stroming niet tot een zuil gerekend te worden. De BUN maakte een berekening van het aantal personen met ‘daadwerkelijke affiniteit’ met het boeddhisme ter ondersteuning van haar zendtijdaanvraag bij het Commissariaat voor de Media. Met de aanhang van antroposofie,new age en theosofie (100.000) zou de doelgroep van de door de BUN opgerichte Boeddhistische Omroep Stichting (BOS) een half miljoen mensen omvatten. De BOS zond zondag haar eerste programma’s uit. (o.a. NOStt)

EREDIVISIE NV EN AIM UIT ELKAAR

De Eredivisie NV (ENV) ziet af van verdere onderhandelingen met het Zwitserse marketingbureau AIM over de televisierechten van de wedstrijden in de hoogste voetbalafdeling. “De clubs vinden de condities van AIM onvoldoende”, aldus ENV-commissaris Hans Herremans. AIM bood de clubs het afgelopen najaar 150 miljoen gulden per jaar voor de beelden met een looptijd van vijf jaar, maar de door de clubs vereiste bankgarantie bleef echter uit. De ENV heeft AIM in een brief laten weten de onderhandelingen te beëindigen. (o.a. Adformatie)

KIJKCIJFERS: PUBLIEK/COMMERCIEEL: 36/47 PROCENT

De publieke tv-zenders behaalden in week 4 gezamenlijk een marktaandeel van 36 procent, 2 minder dan in de week 3. De commerciële omroepen waren gezamenlijk goed voor een marktaandeel van 47 procent. Zij pakken daarmee die 2 procent van de publieke omroep af. HMG had in week 4 met zijn drie zenders meer 27 procent marktaandeel. RTL4 scoorde 7 procent en RTL5 4. Opvallend is dat Veronica verder weg is gezakt met afgelopen week 6 procent marktaandeel. SBS6 deed het uitstekend met 13 procent (3 procent meer dan in week 3), Net5 (5%) en Fox8 (2%) bleven stabiel. Zoals bijna wekelijks was het zondagse Journaal van 20.00 uur ook nu weer het best bekeken: 2,84 miljoen kijkers. Spoorloos en Studio Sport (de eerste uitzending op zondagavond) volgden met 2,48 miljoen en 2,19 miljoen kijkers. Het best bekeken ‘commerciële’ programma was André van Duin. De komiek blijkt nog immer populair onder de kijkers van RTL4 met ruim 2 miljoen kijkers. (o.a. Adformatie)

NOZEMA SPANT TWEE RECHTSZAKEN AAN

Nozema heeft twee rechtszaken aangespannen tegen de gemeente Montfoort en het ministerie van Verkeer & Waterstaat over de middengolfzender die door Business Nieuws Radio wordt gebruikt. In de eerste zaak procedeert de zenderexploitant tegen een opgelegde dwangsom van 40.000 gulden door de gemeente Montfoort, omdat Nozema niet meer beschikt meer over een vereiste milieuvergunning. De tweede rechtszaak betreft het weigeren van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat om Business Nieuws Radio te verplaatsen naar de Lopikerkapel. Oorspronkelijk is deze frequentie ook voor de middengolfzender gereserveerd en heeft het ten tijde van Veronica Nieuws Radio ook uitgezonden vanaf deze locatie. Het Ministerie van V&W geeft als reden voor de weigering aan dat er inmiddels een woonwijk is gebouwd. De rechtszaak tegen het ministerie, die naar verwachting begin of medio februari zal dienen, moet uitsluitsel geven over de mogelijkheden voor de middengolfzender. In de tussentijd blijft Business Nieuws Radio uitzenden vanuit Montfoort. Oud-staatssecretaris Tommel zoekt op dit moment naar mogelijke oplossingen voor de ontstane impasse. Over de woonwijk in Lopik (gemeente IJsselstein) zijn in het verleden verscheidene procedures gevoerd. Dit heeft nooit geleid tot een oplossing waar alle betrokken partijen zich in konden vinden. (o.a. Broadcast Magazine)

VEEL KLACHTEN OVER SLECHTE ONTVANGST RADIO WEST

Veel inwoners van Zuid-Holland klagen over slecht ontvangst van Radio West. De zendantenne wordt vervangen en de noodantenne werkt niet goed. Dit heeft een medewerker van de Nederlandse Omroep Zendmaatschappij (NOZEMA) gemeld. NOZEMA vervangt de vaste antenne op de KPN-toren in het Haagse Bezuidenhout. De Noodantenne stond niet goed afgesteld. Daardoor hadden bewoners van het Westland en de Haagse wijk Kijkduin vorige week slecht ontvangst. Volgens NOZEMA is het probleem daar nu verholpen. (hvb)

HATELIJKE BBC-QUIZ OP MEERDERE HMG-ZENDERS

Mediaconcern HMG neemt de formule over van de succesvolle dagelijkse hatelijke BBC-quiz The weakest link en zendt die uit over meerdere van zijn zenders: RTL 4 en 5, en Veronica (straks ME). Dat zegt HMG-president-directeur Dick van der Graaf in het AD. Een multi-zenderprogramma is een primeur voor ons land. The weakest link is een keiharde afvalrace. De vragen zijn van het genre Trivial Pursuit. In elke snelgespeelde ronde moeten de voor zichzelf strijden deelnemers de zwakste schakel aanwijzen, die daarna meteen de quiz verlaat. Spelers kunnen oprecht stemmen, maar ook tactisch, zodat juist de sterkste link verdwijnt, en zij zelf meer kans hebben. Anne Robinson leidt voor de BBC het spel met harde hand en schuwt daarbij geen harde uitspraken. Het is nog niet bekend wie Robinsons Nederlandse equivalent wordt. (oa Villamedia)

SYLVANA NAAR NOORDZEEFM

Sylvana Simons  gaat per 1 maart werken als dj bij Noordzee FM. Dat heeft het radiostation maandag bekendgemaakt. Voor Simons is het werken als radiodj niet onbekend, omdat ze tot dusver ook een programma presenteerde bij jongerenzender Radio 538. Met haar werk voor die radiozender is ze gestopt. Haar werk als presentatrice van RTL Live zet ze wel voort. Simons, die ook wel The Dutch queen of R&B’ wordt genoemd, krijgt op vrijdagavond een radioprogramma met de naam Sylvana. Op zaterdagavond gaat ze op de radio Sylvana’s Soul presenteren, waarin veel aandacht voor romantische soul en R&B. (o.a. ANP)

DE MOL MET NIEUW BEDRIJF NAAR DE BEURS

Tv-producent John de Mol gaat met een nieuw bedrijf naar de beurs. Hij richt een onderneming op die zijn miljarden gaat beleggen. Het vermogen van De Mol wordt geschat op ruim drie miljard gulden, aldus De Volkskrant. De Mol laat via een woordvoerder weten dat het gaat om een ‘privé-beleggingsmaatschappij’, maar geeft verder geen details. De helft van het vermogen van De Mol zit nu nog vast in aandelen Telefónica. Hij mag die aandelen de komende twee jaar gaan verkopen. (o.a. Adformatie)

“VIVENDI TREKT ZICH TERUG UIT BSKYB”

Het Franse telecom- en mediabedrijf Vivendi trekt volgende maand zijn vertegenwoordiger terug uit de raad van bestuur van Sky Broadcasting (BSkyB), de Britse aanbieder van satelliet-tv. Dat meldt Financial Times. Door het vertrek uit het bestuur heeft het Franse bedrijf de handen vrij om te onderhandelen over de verkoop van zijn belang van 22,7 procent in BSkyB, ter waarde van 7,3 miljard dollar (17,3 miljard gulden). Vivendi zou in gesprek zijn met de Amerikaanse investeerder John Malone en zijn bedrijf Liberty Media. (NRC)

KAMER VINDT KIJKCIJFERS GEEN ZAAK VAN DE NOS

De Tweede Kamer vindt het onjuist dat de NOS de omroepverenigingen op de vingers tikt over lage kijkcijfers die tv-programma’s scoren. “De NOS moet alleen toezien op een goede én brede programmering op de drie publieke zenders”, zeggen de omroepspecialisten van de vier grote partijen. De NOS keurde vorige week de plannen van de AVRO voor het nieuwe seizoen af. De raad van bestuur van de NOS, het hoogste orgaan bij de publieke omroep, verwacht dat programma’s als Alle dieren tellen mee op minder kijkers kunnen rekenen en dreigt nu met korting op het programmabudget als de AVRO niet met een goed alternatief komt. PvdA en D66 vinden dat de NOS hiermee de verkeerde weg inslaat. D66-Kamerlid Bert Bakker wil nu morgen staatssecretaris Rick van der Ploeg daarover ondervragen, meldt De Volkskrant. Volgens Algemeen Dagblad vindt Bakker dat het aantal publieke netten dan maar naar twee terugmoet. “Als de publieke omroep niet in staat is voldoende kwaliteit te bieden voor drie netten, maak er dan maar twee van.” De Raad van Bestuur van de NOS vindt weer dat Bakker daarmee voor zijn beurt praat. Ook collega- politici vinden dat een ‘ouderwets standpunt’. (o.a. Adformatie).

RADIO 5 WORDT CULTUURKATERN VAN RADIO 1

De Radio 5-omroepen verliezen 1 april hun uitzenddag, zo blijkt uit een concept-uitzendschema. Ook wisselt een aantal uitzendingen op Radio 5 van plaats. Volgens NOS-woordvoerder Cees Groothuis wordt Radio 5 hierdoor een “achtergrondkatern” bij Radio 1. Radio 5, dat 1 april naar 747 kHz verhuist en een nieuwe naam krijgt, zal zich toespitsen op kunst, cultuur en maatschappelijke onderwerpen, en zal op een aantal tijden het Radio 1-Journaal parallel doorgeven. (o.a. Villamedia)

CENTRAAL MEDEWERKER KRIJGT 136 UUR TAAKSTRAF

De Haagse politierechter W. Stemker-Koster heeft de voormalige “grote man” achter de vrije radiozender Radio Centraal vrijdag een taakstraf opgelegd van 136 uur wegens “bedreiging van opsporingsambtenaren van de RDR”. De taakstraf kwam in plaats van drie maanden gevangenisstraf. Bij de taakstraf komen twee maanden celstraf die alleen ten uitvoer wordt gelegd als de 36-jarige Hagenaar zich binnen twee jaar weer aan dergelijke feiten schuldig maakt. Mr. W. Jebbink, raadsman van de hoofdverdachte, vocht met succes de beschuldiging aan dat zijn client lid was geweest van een criminele organisatie. Om van een criminele organisatie te spreken “had de organisatiegraad veel hoger moeten liggen”, aldus Jebbink. “Ik heb wel de overtuiging dat er sprake was van een criminele organisatie, maar de politie kan het wettig bewijs niet leveren en ik kan de verdachte hiervoor niet veroordelen”, aldus de rechter. De dag- vaarding van twee medewerkers van de vrije radiozender TrendFM zijn nietig verklaard. Het duo zal een nieuwe oproep ontvangen om voor de rechter te verschijnen.

SKY RADIO STOPT BINNENKORT ANALOGE SATELLIETVERSPREIDING

De commerciele radiozender Sky Radio stopt binnenkort met haar analoge satelliet- verspreiding via de Astra satelliet. Het station is ook digitaal via dezelfde satelliet te ontvangen.

WOEDE BIJ AVRO OVER KRITIEK NOS

De Avro is woedend over het ingrijpen van de zendercoördinator van de NOS, die eist dat de omroep voor de komende winterperiode met andere programma’s komt. Hij verwacht dat de programma’s die de omroep wil uitzenden op Nederland 1 te weinig kijkers zullen trekken. ”Het is absurd wat er is gebeurd. Er wordt alleen nog maar gekeken naar het bereik van de programma’s,” aldus een woordvoerster van de Avro. De zendercoördinator voor Nederland 1, Ton van Dijk, verlangt van de omroep dat hij voor zijn ‘thuisnet’ programma’s aanbiedt die een hoger marktaandeel zullen halen. Volgens de Avro- woordvoerster is het niet duidelijk tegen welke programma’s Van Dijk bezwaar maakt. In de zogeheten genreschema’s van de publieke zenders staat aangegeven welk soort programma’s op welk tijdstip moet worden uitgezonden en voor welk marktaandeel die dienen te zorgen. Voor Nederland 1 als geheel is dat dertien procent. Van Dijk vreest dat dit met de Avro-programma’s niet wordt gehaald. De omroep verdedigt zich onder meer door te wijzen op zijn speelfilms, die veel kijkers trekken, als gevolg van de netprofilering op Nederland 2 terecht zijn gekomen. ”Daar wordt geen rekening mee gehouden.” Het is de eerste keer dat een omroep op deze manier wordt terechtgewezen. Mogelijk zal dat in de toekomst vaker gebeuren, sinds de zenders met genreschema’s werken om aan het netprofiel te voldoen. De NOS is verantwoordelijk voor de programmering van de netten. Het seizoen 2001-2002 gaat per september in. De Avro heeft dus nog tijd nieuwe plannen te maken. Maar de woordvoerster zei dat de omroep niet van plan is een ommezwaai te maken. ”We houden vast aan onze strategie.” Over ongeveer drie maanden stellen de netcoördinator en de omroepen het winterschema definitief vast. De actie van Van Dijk heeft ook in Den Haag verbazing gewekt. Het CDA wil van staatssecretaris Van der Ploeg van Cultuur opheldering over het ingrijpen door de NOS. Volgens media-woordvoerder Atsma is de autonomie van de omroepverenigingen in het geding. ”Het draait puur om de kijkcijfers; dat kan en mag nooit de bedoeling zijn,” aldus de CDA’er. (o.a. Parool)

ENDEMOL BREIDT BELANGEN UIT IN FRANKRIJK

Endemol Entertainment haar belangen uit in Frankrijk met het verwerven van de overige 50 procent van de aandelen in de Franse tv-producent ASP Endemol. De acquirering past in het streven van de organisatie de grootste content provider van Europa te worden. De groep bedrijven, bestaande uit volle dochters ASP, Case Productions en Hubert Productions en de 50 procent-belangen in Sociéte du Spectacles en PAF Productions, gaat Endemol Entertainment France heten. Klanten zijn onder meer de zenders TF1, France 3 en M6.

D66: KIJKCIJFERS VERBLINDEN PUBLIEKE OMROEP

D66 maakt zich zorgen over de kwaliteit van de publieke televisie. Kamerlid Bert Bakker vindt dat Hilversum zich teveel laat leiden door kijkcijfers. Hij wil dinsdag staatssecretaris Van der Ploeg in de Tweede Kamer vragen om na dit televisieseizoen de balans op te maken en te bezien hoe de kwaliteit kan worden verbeterd. Bakker wil dus niet wachten op de aangekondigde evaluatie die pas over enkele jaren zal plaatsvinden. Hij wil als politicus niet ingaan op de inhoud van afzonderlijke programma’s en volgens hem dient ook de staatssecretaris dat niet te doen. Wel wil Bakker dat de ,,algemene opdracht” van de publieke omroep – informatieve programma’s, cultuur en educatie – beter wordt ingevuld. In het verleden is al geopperd dat het terugbrengen van het aantal publieke tv-netten van drie naar twee soelaas zou kunnen bieden of het weren van reclame rondom bepaalde programma’s. Bakker wil nog niet vooruitlopen op concrete maatregelen. Hij komt met zijn verzoek om een vervroegde evaluatie, nadat een storm van kritiek is losgebarsten rond het verstrooiende programma ,,TV-Kapper”. (o.a. ANP)

WIJZIGINGEN IN PANEL ‘OOK DAG NOG!’

Het panel van het satirische programma Ook dat nog! krijgt tijdelijk een andere bezetting. Vanaf 28 januari neemt Ellen Pieters de plaats in van Sylvia Millecam. Wegens een bacteriele infectie is Sylvia voorlopig niet in staat het werk te hervatten.Haar arts adviseerde een paar weken rust. Vervangster Ellen Pieters is sinds 1992 vaste actrice bij Het Klokhuis en was eerder cabaretiere/ zangeres bij het radioprogramma Spijkers met koppen van de VARA. Verder treedt ze op in het theater. Vanaf maart 2001 staat Ellem samen met Lucretia van der Vloot op de planken in Klotewijven. (o.a.NOStt)

NIEUWE STUDIO RADIO 538

Vandaag heeft  Radio 538 de nieuwe studio in gebruik genomen. De plek is ruim vijf vierkante meter groter en een stuk efficiënter ingedeeld dan de oude, aldus Radio 538. Naast de studio is een kleine montageruimte opgetrokken om snel items te kunnen monteren. Voor enkele DJ’s was het zaterdag even wennen aan de nieuwe omgeving. Hierdoor vielen er af en toe stiltes in de programma’s. (hvb)

BREEKIJZER NAAR AMERIKA

Het tv-programma Breekijzer krijgt binnenkort een Amerikaanse variant. Producent en presentator Pieter Storms tekende in Las Vegas een contract met Fisher Broadcasting, eigenaar van dertien tv- zenders in het noordwesten van Amerika. Onder de titel Crowbar zullen de eerste zes afleveringen in juni en juli worden uitgezonden op twee stations in Seattle en Portland. Voor de Amerikaanse versie wordt een nieuwe productiemaatschappij opgericht: Crowbar USA. Daarin nemen The Storms Factory (de Nederlandse producent van Breekijzer), Fisher Entertainment en The Gurin Company deel. (o.a. Villamedia)

LOOSTAD RADIO APELDOORN DOOR RDR ZWIJGEN OPGELEGD

Vrijdagmiddag omstreeks 17.20 uur is de vrije radiozender Loostad Radio door de RDR uit de lucht gehaald. Er werd uitgezonden via 95.0 MHz voor Apeldoorn en omstreken. Uit verschillende bronnen is vernomen dat de RDR zich de komende tijd intensief gaat bezighouden met het “schoonmaken” van de ether in Oost Nederland. (hvb)

‘YELLOW’ GESTOPT

Het jongerenplatform Yellow, een initiatief van KPN Telecom, Postbank (ING), Radio 538 en The Music Factory, wordt gestaakt. De belangrijkste financiers achter het project, KPN en ING, besloten afgelopen week zich terug te trekken. Radio 538 en TMF (die vooral in natura bijdroegen) zouden het initiatief nog hebben willen voortzetten. Directeur Harry Steenkamp, (niet bereikbaar voor commentaar), die destijds een baan als mediamanager bij de Postbank verruilde voor het directeurschap van Yellow, zal waarschijnlijk terugkeren naar de Postbank. Michel Huber van KPN: “Het project leverde onvoldoende succes in termen van leden, opbrengsten etcetera. KPN wilde er al langer vanaf, de Postbank volgde later. Aan deze manier van ‘geholpen loyaliteit’ is kennelijk weinig behoefte.” Hoeveel leden Yellow op dit moment precies telt, weet Huber overigens niet. Het jongerenmarketing-platform Yellow werd in 1999 met veel tamtam gelanceerd. (o.a. Adformatie)

ZENDMAST DEN HAAG GEPLAATST

De Nozema heeft vandaag het nieuwe gedeelte van de zendmast aan het Haagse Bezuidenhout geplaatst. Donderdagavond was de complete mast al geplaatst, inclusief rode lamp op de top. De afronding van de plaatsing zal vrijdag plaatsvinden. Hiermee is de zendmast in Den Haag ge- schikt voor digitale uitzendingen.

DEMINOR STOPT JACHT OP UPC

Onderzoeksbureau Deminor stopt met het mobiliseren van minderheidsaandeelhouders UPC. Het bureau verklaarde donderdag dat berichtgeving in de pers de schijn wekt dat Deminor niet onafhankelijk zou zijn. Daarom heeft het de opdracht teruggegeven.Deminor zegt door enkele institutionele beleggers te zijn ingeschakeld om UPC aan te pakken. Het wilde 1 procent van de aandeelhouders verzamelen om zo vragen te kunnen stellen in de aandeelhoudersvergadering van het kabelbedrijf. Deminor wilde een onafhankelijke raad van commissarissen. (o.a. ANP)

TROS BERAADT ZICH OVER ‘TV-KAPPER’

Het niet-succesvolle programma TV Kapper van de Tros wordt ‘herzien’, om meer kijkers te trekken. John de Mol Produkties zet de schaar in regie en productie. Voorlopig is het programma nog een afknapper met gemiddeld 350.000 kijkers. Dat aantal moet op korte termijn verdubbelen, meldt De Telegraaf. Hummie van der Tonnekreek is toegevoegd aan het creatieve team. Als er niet snel resultaat komt dan is er volgende week woensdag overleg over de toekomst van het programma. Mogelijk verhuist het naar 17.00 uur ‘s middags. De stekker gaat er volgens de Tros niet helemaal uit. (o.a. Adformatie)

“EXXACT GELDROP FAILLIET”

De lokale omroep van Geldrop, ExxactFM is failliet. Dat bericht Omroep Brabant. Exxact FM heeft de fakkel enige tijd geleden overgenomen van Mistral Radio. Hierdoor zit Geldrop zonder lokale omroep. Het is onduidelijk of het faillisement van ExxactFM Geldrop ook gevolgen heeft voor andere lokale omroepen die onder de naam ExxactFM uitzenden. Het faillisement zou ook te maken kunnen hebben met de gemeentelijke herindeling, waardoor een lokale omroep voor Geldrop overbodig zou worden.

AMSTERDAM: UITSTEL ADVIES PROGRAMMARAAD VOOR KABELTV

De Algemene Programmaraad (APR) voor groot-Amsterdam heeft haar advies voor het kabeltelevisieaanbod met minstens twee maanden uitgesteld. Oorspronkelijk was op 22 januari een presentatieavond voor de tv-stations gepland. De APR liet hen per brief weten dat er te veel aanvragen waren om de presentaties op één avond te houden. De Amsterdamse programmaraad wil nu begin maart twee presentatieavonden organiseren. Hierdoor is het advies dat de APR over 32 tv-stations aan UPC moet geven, als gevolg van een uitspraak van de OPTA, met twee maanden vertraagd. Onduidelijk is over welke periode het advies zal gelden. Het tv-advies dat oorspronkelijk voor de periode 1 september 2000 tot 31 augustus 2001 werd gegeven, is door de OPTA ongeldig verklaard omdat de mediawaakhond zes vastgestelde zenders door de gemeente Amsterdam en UPC beschouwd als onderdeel van het standaardpakket, waarover de APR moet adviseren. Volgens het ongeldige advies zouden de zenders Kleurnet, Nieuwsnet 9 en The BOX verdwijnen. Laatstgenoemden maakte de zaak aanhangig. Tot het nieuwe APR advies blijft de status quo in Amsterdam van toepassing. (o.a Broad. Magazine)

HMG KOMT MET ‘STARMAKER’

HMG komt binnenkort met Starmaker, een samenwerking met John de Mol Produkties, platenmaatschappij Zomba en Mojo. Dat zegt HMG-directeur Dick van der Graaf vandaag in het Algemeen Dagblad. “We creëren met een combinatie van tv, radio, internet en concerten een nieuwe wereld op het gebied van popmuziek.” Van der Graaf gaat hiermee min of meer in op de vraag wat HMG gaat doen ter vervanging van Veronica en als invulling van het nieuwe ME. De directeur verwacht dat HMG met de drie zenders een marktaandeel van 32 procent bij de boodschappers kan binnenhalen. Dat zou iets meer zijn dan afgelopen jaar. RTL4, 5 en ME krijgen straks een organisatie die zich nog meer op de markt richt. “HMG moet een brug slaan tussen creativiteit en commercie. Hierbij zijn marketingtechnieken aan de orde.” (o.a. Adformatie)

“BELANGENBEHARTIGER UPC HEEFT BANDEN MET CONCURRENT CANAL+”

Déminor, de belangenbehartiger van minderheidsaandeelhouders in kabelexploitant UPC , blijkt zelf nauwe banden te onderhouden met Canal Plus, een grote concurrent van UPC. Beide bedrijven bieden diensten aan in Nederland en België. Dit bericht het Financieel Dagblad vandaag. Het FD basseert zich op stukken van de Belgische Kamer van Koophandel. De kruis- verbanden tussen Déminor en Canal Plus lopen via de Belgische ondernemer Daniel Weekers. Weekers is zowel bestuursvoorzitter van Canal Plus België als president-commissaris en mede- eigenaar van investeringsbedrijf Deficom. Deficom is met 34% grootaandeelhouder van Déminor. Een zegsman van UPC spreekt zijn verbazing uit. ‘Déminor verwijt ons dat wij niet transparant zijn, maar hoe zit het bij Déminor zelf?’ Deminor probeert minderheidsaandeelhouders van UPC te mobiliseren tegen grootaandeelhouder United Global Com (UGC), dat een controlerend belang (52%) heeft in UPC. Déminor eist dat er minder UGC-afhankelijke commissarissen moeten komen. Zo zit de zuster van de bestuursvoorzitter van UPC in de raad van commissarissen van het bedrijf. Bij Deficom zijn Daniel Weekers’ vrouw Patricia en zijn neef Patrick commissaris. Paul Frentrop, directeur Déminor Nederland, vindt de positie van Weekers ‘irrelevant’ voor het functioneren van zijn groep.

AVRO WIL EIGEN BLAD OVER KLASSIEKE MUZIEK

De AVRO onderzoekt of die omroep een eigen blad over klassieke muziek in de markt kan zetten. Als het onderzoek positief uitpakt, komt er eind dit jaar een nieuw blad, waarin naast klassieke muziek mogelijk ook andere kunst- en cultuuronderwerpen aan de orde komen. Anneke Krijnen, hoofd radio van de AVRO, zegt in Trouw dat de AVRO er om die reden niet voor voelt het met opheffing bedreigde Vrije Geluiden van de VPRO te steunen. ,,Ons blad zou een concurrent worden van Vrije Geluiden”, aldus Krijnen. De VARA wil eventueel meewerken aan Vrije Geluiden en heeft om financiële informatie gevraagd. Het bestuur van de VPRO hakt volgens Trouw echter woensdag de knoop door over het voortbestaan van dat blad. (o.a. Villamedia)

EDDY ZOEY NAAR SBS6

Ex-BNN presentator Eddy Zoëy heeft een overeenkomst voor twee jaar getekend bij SBS Broadcasting B.V. Zoëy presenteert vanaf maart bij SBS 6 het nieuwe programma Zoëy’s Zapp TV. Het programma is een snelle aaneenschakeling van losse items en persiflages, waarin de zanger/presentator onderuitgezakt op zijn luie bank zappend op zoek is naar humor en sensatie op televisiekanalen in binnen- en buitenland. In een persbericht van SBS 6 zegt Zoëy over zijn verbintenis: “Vanaf het eerste gesprek was daar al die klik tussen SBS en mij. Bovendien kregen wij carte blanche wat betreft de invulling van het programma en dat is tegenwoordig heel bijzonder.” (o.a. ANP)

MTV KOMT MET NEDERLANDSE WEBSITE

Na de Nederlandse versie van de internationale popzender komt er over een paar maanden ook een eigen internetsite bij, http://www.mtv.nl Volgens een bericht in de Telegraaf wordt de programmering dit jaar nog meer aangepast aan de kijkerswensen. Dat betekent meer grote concerten en ‘intiemere’ optredens. MTV Nederland is tevens bezig om voor ons land een aantal eigen evenementen en programma-ideeën op te zetten. In Engeland is Five Night Stand een grote hit, niet alleen bij de kijkers, ook in de muziekwereld; bekende bands spelen in kleine zaaltjes, maar ook onbekende bands kunnen zich op die manier presenteren aan het grote publiek. (o.a. Adformatie)

JEWISH TV START MET LIVE VERSLAG VERKIEZINGEN

Jewish TV zendt op 6 februari rechtstreeks de Israëlische verkiezingen uit. De uitzending is met behulp van de schotel te ontvangen. Ook zijn de ontwikkelingen in Israël op grote schermen in Amsterdam en Parijs te volgen. De uitzending zal volgens initiatiefnemers Haim Cohen en Arkady Mitnik van Jewish TV van vijf of zes uur in de namiddag tot ‘s nachts een uur duren. Het wordt de eerste proefdag voor Jewish TV, dat hierbij samenwerkt met het Centrum Informatie en Documentatie Israël en het Europees Joods Congres. Vooral voor omroepen wordt het interessant, zegt Cohen. Zij kunnen de verkiezingen rechtstreeks via de uitzendingen van Jewish TV volgen. Alle technische voorzieningen zijn hiervoor reeds getroffen. Het is de bedoeling dat Jewish TV een tv-kanaal voor alle joden ter wereld wordt. Zonder te zappen moeten zij ‘alles’ kunnen vinden wat de joodse gemeenschap te bieden heeft: entertainment, nieuws, wetenschap en religie. De programma’s krijgen Engelstalige en Hebreeuwstalige ondertiteling. De rechten zijn al geregeld, de financiering vormt nog een probleem, aldus Cohen. (o.a. ANP)

SKY POPULAIR BIJ JONG NEDERLAND

Uit de meest recente luistercijfers van onderzoeksbureau Intomart blijkt dat Sky Radio van alle Nederlandse radiostations de meeste luisteraars tussen de 10 en 34 jaar aan zich weet te binden. Van de ruim 5,1 miljoen personen die binnen deze doelgroep vallen, luistert 44,1% wekelijks naar deze popzender. Op de tweede plaats staat Radio 538, waar 35,1% naar luistert. Met 30,3% van deze doelgroep als luisteraar staat Radio 3 op de derde plaats. (o.a. Radionieuws.nl)

ROTTERDAM: EUROSPORT EVEN GRATIS

De tv-zender Eurosport komt definitief enige tijd gratis op de kabel. Daarna worden de programma’s digitaal doorgegeven zodat de kijker speciale apparatuur moet aanschaffen om te kunnen kijken. De kabelmaatschappij UPC en Eurosport hebben hierover overeenstemming bereikt. De wijziging in het pakket geldt voor de gemeenten waar de kabel in handen is van UPC. In de Rijnmond kan bijvoorbeeld al langer in Capelle aan den IJssel naar Eurosport worden gekeken. UPC gaf al wel Eurosport door in onder meer Dordrecht en Hardinxveld- Giessendam. Op 30 januari komt Eurosport ter kennismaking in Rotterdam op de kabel. Via Extra TV2, dat daarvoor verhuist van kanaal 64+ naar 63-, frequentie 805.25 MHz. Die situatie duurt tot 31 mei. Dezelfde situatie geldt in Brielle, Hellevoetsluis, Oud-Beijerland, Rozenburg, ‘s-Gravendeel, Spijkenisse, Vlaardingen en Westvoorne, alsmede Bernisse. In Dirksland, Goedereede, Middelharnis en Oostflakkee kunnen vanaf 19 februari Eurosport tijdelijk ontvangen. Deze zender vervangt WDR op kanaal 67-, frequentie 836.75 MHz. Binnenmaas en Nederlek volgen ook, maar dat duurt voor een aantal aansluitingen wat langer. UPC is hier gestart met de frequentiewijziging vanwege de modernisering van het kabelnetwerk. Daardoor kunnen straks negen zenders aan het tv-pakket worden toegevoegd, waaronder de Extra TV-kanalen. Door de vorst is dit werk vertraagd. De meeste abonnees in deze twee plaatsen zullen op 30 januari Eurosport kunnen ontvangen, maar een deel niet. Ook hier geldt: kanaal 63-, frequentie 805.25 MHz. Soortgelijke problemen zijn er ook in Berkel en Rodenrijs, Cromstrijen, Korendijk en Strijen. Maar daar is de modernisering gepland voor 2001, voor Graafstroom en Liesveld zelfs 2002. UPC belooft de abonnees mettertijd te informeren. Als de gratis periode voorbij is, moet de kijker beslissen wat hij doet. Hij kan met UPC regelen dat hij de digitale signalen kan ontvangen, maar daarvoor moet hij abonnee worden. Voor een bedrag van tien à vijftien gulden per maand krijgt hij een settop-computer in gebruik, zonder bijkomende kosten. Met dit apparaat, dat geavanceerder is dan een decoder, kan men 7 à 8 kanalen ontvangen, alsmede zo’n veertig muziekzenders en waarschijnlijk video-on-demand. Een dergelijke situatie is er al in Amsterdam, waar verder met pluspakketten van vier programma’s wordt gewerkt die elk zeven gulden gulden kosten. Daarmee kan naar meer nieuws en entertainment worden gekeken. Bekeken wordt nog hoe dit in de Rijnmond vorm gegeven moet worden. Met de settop-computer is het op termijn ook mogelijk te internetten en e-mailen. (Rotterdams Dagblad)

PANORAMA BEELDEN OP CANVAS

Vanaf 26 januari zendt Canvas dagelijks tussen 10 en 12 uur “Boven de Sneeuwgrens” uit. Dat is een selectie van panoramische filmbeelden vanuit ruim 100 wintersportplaatsen in Europa. De berglandschappen en skipistes uit Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland en Italië worden vergezeld van praktische informatie, zoals de temperatuur in de streek op dat moment en van verwijzingen naar teletekst waar meer informatie over wintersport kan opgezocht worden. Ook het logo van het skigebied in kwestie en de ligging ervan wordt getoond. (o.a. VRTtxt)

ZENDMAST BEZUIDENHOUT DEN HAAG ‘ONTHOOFD’

Dinsdag is het bovenste gedeelte van de zendmast aan het Bezuidenhout in Den Haag verwijderd. Dit gedeelte zal binnenkort worden vervangen door een nieuwe antennemast, die de zendlokatie geschikt maakt voor T-DVD. De Nozema is, in tegenstelling tot een eerder uitgebracht persbericht, klaarblijkelijk nog niet klaar met de werkzaamheden aan de zendmast in Den Haag.

UPC BRENGT VERWARMING AAN BIJ SCHOTELS

Alle TV-schotels van UPC Nederland worden binnenkort verwarmd. Het kabelbedrijf heeft verwarmingselementen besteld voor alle oude schotels die nog niet daarmee zijn uitgerust. Daartoe is besloten na problemen zondagavond met sneeuw op een van de schotelantennes in Rotterdam. (o.a. ANP)

HONING GAAT GEZONDHEIDSPROGRAMMA MAKEN VOOR AVRO

Voormalig Tweede-Kamerlid Guikje Roethof en SBS6-presentatrice Carla Honing gaan afwisselend een dagelijks gezondheidsprogramma presenteren bij de AVRO. Het programma,dat Gezondheidsplein gaat heten, besteedt aandacht aan allerlei gezondheidsonderwerpen en wordt vanaf 29 januari aanstaande uitgezonden. Oud-Journaal-presentatrice Pia Dijkstra gaat reportages maken voor het gezondheidsmagazine. Dijkstra stapte vorig jaar september over naar de AVRO om gezondheids- programma’s te presenteren. Binnenkort begint zij met een serie Vinger aan de Pols in nieuwe opzet. (o.a. NOStt)

OPLOSSING TSJECHISCHE TV NOG NIET NABIJ

Een oplossing van de crisis bij de Tsjechische publieke televisie CT is nog niet nabij. Maandag mislukte een crisisoverleg waarbij de al vier weken stakende CT-journalisten een bemiddelingsvoorstel wilden toelichten. Het overleg mislukte doordat de omstreden leiding niet kwam opdagen. Vakbondsvoorzitter Richard Falbr was daarover zo woedend dat hij liet weten niet meer als onderhandelaar te willen optreden. Falbr zou met de directie praten over het ongedaan maken van 22 ontslagen bij CT en de vervanging van de financieel directeur en een redactiechef. Nu een gesprek er niet meer in lijkt te zitten wordt van het parlement een oplossing verwacht voor de tv-crisis. (NOStt)

SUPERBOWL LIVE BIJ NOS

NOS-Studio Sport doet in de nacht van zondag 28 op maandag 29 januari op Nederland 2 rechtstreeks verslag van de 35e editie van de Super Bowl. In de eindstrijd van de Amerikaanse NFL-competitie nemen de Baltimore Ravens het op tegen de New York Giants. Verwacht wordt dat wereldwijd meer dan 800 miljoen televisiekijkers getuige zullen zijn van de eindstrijd op Super Sunday, die ordt gespeeld in het Raymond James Stadion in Tampa Bay (Florida). Jack van Gelder en American Football-kenner Ronald Buijs geven commentaar bij de wedstrijd, die om 00.30 uur (Nederlandse tijd) begint. De NOS-uitzending begint om 23.30 uur met een uitgebreid overzicht van de gespeelde wedstrijden tot aan de finale, afgewisseld met rechtstreekse beelden vanuit het stadion. (NOStt)

LUISTERCIJFERS: TOP2000 ZET RADIO 2 OP 2

Radio 2 en Sky Radio doen het goed in het CLO van november-december. Het marktaandeel van Radio 2 stijgt van 9,5 naar 10,2 procent, dat van Sky Radio gaat van 14,0 naar 14,5. Sky Radio is dankzij de kersthits traditioneel populair in de laatste maanden van het jaar. Radio 2 heeft gescoord met de Top 2000. Andere stijgers zijn Radio 4 (1,7 naar 1,9) en Arrow Classic Rock (1,3 naar 1,5). Het marktaandeel van Radio 3 zakte van 10,4 naar 10,0. Ook Radio 10 (8,0 naar 7,8), 538 (8,5 naar 8,0), Noordzee (4,8 naar 4,4) en Veronica FM (4,5 naar 4,3) incasseerden een verlies. Hieronder het volledige overzicht: (o.a. ANP/Sky radio)

 	okt/nov (in %)	nov/dec (in %)
01	Sky Radio 100.7 FM	14.0	14.5
02	Radio 2 	9.5	10.2
03	Radio 3 FM	10.4	10.0
04	Radio 538 	8.5	8.0
--	Radio 1	8.1	8.0
06	Radio 10 FM	8.0	7.8
07	Noordzee FM	4.8	4.4
08	Veronica FM	4.5	4.3
09	Classic fM	2.3	2.4
10	Radio 4 	1.7	1.9
11	Arrow Classic Rock	1.3	1.5
12	Radio 5 	1.0	1.1
13	Love Radio	0.4	0.4
14	Business Nieuws Radio	0.3	0.3
 =	Regio Radio	15.7	15.4
 =	CRN Commercieel Radio	2.2	2.1
 =	Overige zenders	7.4	7.7

TUMULT OVER VERDWIJNEN MUZZIK IN DEN HAAG – UITSTEL TOT EIND MAART

Cultuurminnend Den Haag staat op haar achterste benen omdat de zender Muzzik binnenkort alleen nog via een digitale ontvanger te zien is. “Kunnen we geen actie beginnen om de zender voor Den Haag te behouden?”, eageert een Haagse strijdvaardig. Bij de Haagse programmaraad staat de telefoon roodgloeiend, maar ook in Amsterdam, waar de zender is gevestigd, komen telefoontjes binnen van verontruste kijkers. “Ik vind het jammer dat Muzzik als eerste doelgroepzender uit het normale pakket verdwijnt, maar er zullen er nog wel meer volgen: Discovery Channel bijvoorbeeld, of Animal Planet”, zegt woordvoerder F. van Steenis. “Met de introductie van digitale televisie is een onomkeerbaar proces in gang gezet waaraan mensen zullen moeten wennen”. Casema is met Muzzik overeengekomen de zender nog tot 30 maart analoog (via het Etalagekanaal) uit te zenden. Eerder was er sprake van dat de knop al half februari om zou gaan. Muzzik wordt al bijna twee jaar uitgezonden via het zogenaamde Etalagekanaal. De Haagse programmaraad vindt het jammer dat Muzzik is ‘gesneuveld’. “Casema heeft al eerder geprobeerd om Muzzik van het Etalagekanaal te verwijderen. Wij zijn er steeds in geslaagd om dat tegen te houden, omdat we weten dat de programma’s door een bepaalde doelgroep zeer wordt gewaardeerd”, aldus voorzitter R. Florisson. Semi-permanente uitzending van Muzzik via het Etalagekanaal, zoals dat tot nu toe het geval was, is eigenlijk een oneigenlijk gebruik van deze service van Casema. In principe is het de bedoeling dat de zenders die via dit kanaal bij wijze van experiment worden uitgezonden, zo’n drie maanden gratis te zien zijn. “Omdat er steeds geen ruimte was voor Muzzik op de Haagse kabel, hebben we toen in goed overleg met de programmaraad besloten om Muzzik ophet Etalagekanaal te houden, tot de introductie van digitale televisie een feit was. Door omstandigheden heeft dat wat langer op zich laten wachten. Pas in november konden we de decoder op de markt brengen”, zegt D. Spaans van Casema. De kabelexploitant had volgens hem geen andere keus dan de culturele zender achter de decoder te zetten. De commerciële zender vraagt namelijk geld voor doorgifte: 20 cent per maand. Dit staat haaks op het Nederlandse mediabeleid dat ernaar streeft de kosten van kabeltelevisie voor de consument zo laag mogelijk te houden. Slechts bij hoge uitzondering wordt van de kijker een bijdrage gevraagd voor de ontvangst van commerciële zenders. Voor goed bekeken zenders als Discovery Channel, wordt wèl betaald. Nederlandse commerciële zenders daarentegen moeten juist aan de kabelexploitant betalen voor doorgifte van hun programma’s. Dat kunnen ze zich veroorloven dankzij de ruime reclame-inkomsten. Op Muzzik wordt echter zeer weinig reclame gemaakt. De zender wordt voornamelijk gefinancierd met bijdragen van de kijkers. En dat zijn er in Nederland nog niet zo veel. (o.a. Haagsche Courant)

CISCO SYSTEMS MAAKT UPC NETWERK GESCHIKT VOOR IP-TELEFONIE

Cisco Systems gaat het Europese televisiekabelnetwerk van UPC geschikt maken voor telefoneren over het Internet Protocol (voice over IP).Beide partijen hebben daartoe een intentieverklaring getekend. In eerste instantie worden de kabelnetten in vijf steden aangepast in een project met een looptijd van drie jaar. De bedrijven beginnen in Rotterdam. “Daar kunnen we op dit moment nog geen telefonie via de kabel aanbieden. Het ligt dus voor de hand om in zo’n stad te beginnen”, zegt Bert Holtkamp, woordvoerder van UPC. Hij kan nog niet aangeven welke steden verder op het programma staan. UPC en Cisco werken op dit moment nog de financiële details uit van het contract. Het kabelbedrijf verwacht in het derde kwartaal van 2001 de eerste experimenten in Rotterdam te kunnen starten. Na afloop van de contractperiode in 2003 moeten minstens 500.000 huishoudens zich kunnen abonneren op IP- telefonie. (o.a. Automatisering Gids)

BBC RESERVEERT 1 MILJARD VOOR DIGITALE TV

De BBC wil de komende twee jaar ongeveer een miljard gulden steken in haar plannen voor digitale televisie. Ongeveer de helft van dat budget gaat naar het geplande entertainmentkanaal BBC 3, dat een tegenhanger moet worden van Channel 4’s net gelanceerde E4. Daarnaast moet er ook een kunstkanaal komen (BBC 4). Ook zijn er plannen voor twee zenders gericht op kinderen, een initiatief dat op veel tegenstand stuit van de commerciële tv-zenders. Ook de vertrouwde BBC 1 en 2 krijgen een financiële impuls. Tenslotte moeten er ook vijf digitale radiozenders komen. De Britse minister van cultuur, media en sport Chris Smith buigt zich de komende vijf weken over de plannen en besluit er eind februari over. (ADformatie)

SNEEUWVAL LEIDT TOT UITVALLEN TV-ZENDERS IN ROTTERDAM

Ongeveer 500.000 huishoudens in Rotterdam en omstreken zijn sinds tien uur zondagavond verstoken van commerciële televisie. Kabelbedrijf UPC zegt dat de sneeuwval de oorzaak is. De schotels van UPC zijn door de sneeuw bedekt, zo heeft de maatschappij meegedeeld. De oudere schotels hebben volgens UPC geen verwarming, waardoor de sneeuw blijft liggen. Wanneer het probleem kan worden opgelost, kan het bedrijf niet zeggen. (o.a. Rotterdams- Dagblad)

KIJKCIJFERS: PUBLIEK/COMMERCIEEL 38/45

De publieke tv-zenders behaalden in week 3 gezamenlijk een marktaandeel van 38 procent, 2 meer dan in de week daarvoor. De commerciële omroepen waren gezamenlijk goed voor een marktaandeel van 45 procent. Vorige week hadden de commerciële zenders samen 48 procent. HMG had in week 3 met zijn drie zenders meer dan de helft van het commerciële aandeel: 28 procent. RTL4 had 17 procent, RTL5 4 en Veronica 7 procent. SBS6 scoorde 10 procent, Net5 5 en Fox8 2. Wederom was het NOS Journaal van 20.00 uur op zondag het best bekeken programma. Dit keer waren er 2,74 miljoen kijkers, gevolgd door Spoorloos (KRO) met 2,6 miljoen kijkers en de RTL4-programma’s André van Duin (2,29 miljoen) en GTST (1,89 miljoen). (o.a. Adformatie)

NOZEMA GESTART MET NIEUWE ANTENNEMAST TE HILVERSUM

Vanaf maandag 22 januari voorziet Nozema de telecomtoren aan de Witte Kruislaan in Hilversum van een nieuwe hogere antennemast. De voorbereidingen voor de bouw zijn al in augustus vorig jaar van start gegaan, maar door gebrek aan medewerking van Radio 538, die ook vanaf deze locatie uitzendt, moest Nozema de bouw noodgedwongen een aantal maanden stilleggen, aldus de Nozema in een door haar uitegeven persbericht. Radio538 zendt tijdelijk uit vanuit de zendinstallatie te Diemen. Een noodantenne-opstelling zendt de radioprogramma’s van de regionale omroep Radio Noord-Holland uit tijdens de hijswerkzaamheden. De huidige antennemast biedt niet voldoende ruimte aan de antennes die nodig zijn voor de uitzending van digitale televisie. Deze mast wordt vervangen door een nieuwe 42 meter lange stalen vakwerkmast. Hiermee komt de totale hoogte van de toren inclusief antennes op 196 meter. De mast in Hilversum maakt deel uit van het zendernet dat nodig is voor de introductie van de eerste fase van digitale televisie in Nederland. Hiervoor zijn ook al voorzieningen getroffen in Alphen a/d Rijn en Den Haag. De planning is om het laatste kwartaal van 2001 met digitale Tv-uitzendingen te beginnen in de regio Amsterdam, Haarlem, Hilversum en Almere. www.nozema.nl

RADIO 192 START 1 FEBRUARI

Op 1 februari aanstaande begint Radio 192 met uitzenden. Radio 192 is de opvolger van OkayFM. Oude bekende als Ad Bouman, Tineke de Nooy, Edvard Niessing en anderen gaan deze zender bemannen. Radio 192 is via de kabel te ontvangen in Amsterdam e.o en het Gooi. Tevens gaan er sterke geruchten dat Radio192 vanaf 1 februari ook gebruik kan gaan maken van de middengolfzender van Radio Paradijs (1584 kHz) te Utrecht. Met deze middengolfzender kan een groot gedeelte van midden-Nederland worden bereikt. Tevens gaan er geruchten dat oud-NCRV-DJ Ferry Maat het station komt versterken.

CINENOVA 2 BINNENKORT VAN START

CineNova start op 1 februari met een tweede filmkanaal: CineNova 2. Dit tweede kanaal bestaat uit dezelfde programmering en films als het huidige kanaal, alleen starten de films één uur later. De lancering van het tweede kanaal CineNova 2 betekent concreet dat vanaf 1 februari alle abonnees van Casema en Mediakabel niet één, maar twee kanalen krijgen binnen het CineNova abonnement. UPC zal vanaf maart naast CineNova ook CineNova 2 aanbieden binnen het abonnement.

RADIO 916 HEROPENT STRIJD

Achterhoedegevechten, noemt voorzitter J. Bethlehem van de Stichting Lokale Omroep Rijnwoude, de poging van Radio 91.6 om de zendmachtiging terug te krijgen. ,,Weinig interessant. Het gaat alleen om ezeur en gerommel met procedures. Inhoudelijke argumenten zijn er niet. Wij staan op het punt van uitzenden en willen ons eigenlijk niet met deze onzin bezighouden.’’ Toch worden de bezwaren van Radio 91.6 tegen de intrekking van de zendvergunning in de regio Rijnwoude opnieuw behandeld door het Commissariaat voor de Media. Het commissiariaat had de bezwaren opzij geschoven, omdat ze te laat binnen waren gekomen. Dat het comissariaat nu op haar besluit terug komt, heeft te maken met het beroep dat Radio 91.6 op de bestuursrechter in Den Haag had gedaan. ,,De zaak is terugverwezen en de bezwaren zijn door het commissariaat ontvankelijk verklaard’’, aldus woordvoerder Wanda Bade namens het commissariaat.  Dit betekent dat de bezwaren binnen twee maanden worden behandeld en dat het Commissariaat dan opnieuw een uitspraak doet. Afhankelijk daarvan kan Radio 91.6 weer in beroep gaan bij de bestuursrechter. Bade laat nadrukkelijk weten dat deze procedure voorlopig niets te betekenen heeft voor Radio Rijnwoude. ,,Zij hebben de zendmachtiging op goede gronden verkregen en voldoen verder aan alle voorwaarden. Ze kunnen doorgaan.’’ P. Aalbers, voorzitter van de Stichting Omroep het Groene Hart van Holland waaronder Radio 91.6 valt, meent dat er wel degelijk risico’s aan verbonden zijn. ,,Onze strijd is nog lang niet gestreden. Wij wensen onze zendvergunning terug.’’ (o.a. Leidsch Dagblad)

SBS EN VERONICA TEKENEN INTENTIEOVEREENKOMST

SBS Broadcasting en Veronica hebben een overeenkomst getekend voor de exploitatie van een TV-kanaal. De definitieve overeenkomst wordt voor 31 maart getekend. SBS kocht onlangs het kanaal Fox 8 waarop Veronica vanaf 1 september gaat uitzenden. Vanaf 1 april zal SBS het kanaal van Fox 8 nieuw leven inblazen. De beide omroepen gaan ook op andere gebieden samenwerken. Activiteiten als radio,internet en omroepgids (Veronica Magazine) worden in een joint-venture ondergebracht. (o.a. NOStt)

HMG VRAAGT RECHTER OM VERBOD ME, HE EN SHE DOOR ‘WE’

HMG gaat de rechter vragen om een verbod op het gebruik van de namen ME, HE en SHE door het kledingbedrijf WE. De zender ME wordt de opvolger van Veronica bij HMG, dat aanvoert dat de merknamen al 5 jaar niet zijn gebruikt. (o.a. Nostt)

GROENTEMAN STOPT MET ‘PLANTAGE’

Hanneke Groenteman stopt na dit seizoen met haar kunst- en cultuurprogramma De Plantage. Dat zei een woordvoerster van de VPRO vrijdag. Groenteman wil samen met Paul Haenen een ‘journalistieke talkshow met humor’ gaan maken. Welke zender dat programma zou moeten gaan uitzenden is nog niet bekend. De VPRO vergadert nog over het lot van De Plantage. (o.a NOStt)

AANDEEL UPC ONDERUIT NA SLECHTE OORDEEL MOODY’S

De Amerikaanse kredietbeoordelaar Moody’s overweegt de rating van kabelexploitant UPC te verlagen. In reactie op deze beslissing daalde de koers van het aandeel UPC donderdag met bijna 14%. De kredietbeoordelaar maakte de mogelijk neerwaartse aanpassing bekend tijdens een presentatie van UPC over kostenbesparingen. Moody’s is bezorgd over de schuldenlast die de kabelexploitant en moederbedrijf United Global Com (UGC) met zich meetorsen. Tezamen staan beide bedrijven voor bijna $ 12 mrd in het krijt. UPC verklaart dat de stap van Moody’s geen invloed heeft op de huidige leningen. (o.a. FD)

OMROEP FRYSLAN SCHRAPT KERKDIENST

Omrop Fryslan gaat de maandelijkse radiouitzending van een Friese kerkdienst mogelijk schrappen. Volgens adjunct-hoofdredacteur R.Tolsma is het de vraag of zo’n uitzending nog van deze tijd is. De uitzending van een dienst is puur registratie, zegt Tolsma. Ook de IKON is volgens hem op zoek naar een meer eigentijdse vorm, maar daarvoor ontbreekt het Omrop Fryslan aan mankracht. “Wij zijn geen kerkelijke  omroep.” Aanleiding voor de veranderingen is het streven naar een horizontale programmering, elke dag op hetzelfde tijdstip hetzelfde programma. De maandelijkse kerkdiensten staan dit in de weg. De Friese Raad van Kerken vindt het plan “onacceptabel”. (o.a. ANP)

“UPC KAN NOG TWEE JAAR VOORT”

Kabelbedrijf UPC heeft voldoende middelen en garanties om door te gaan tot eind 2002. Het bedrijf denkt dit jaar maandelijks f 330 miljoen nodig te hebben. Volgend jaar daalt dat bedrag tot f 275 miljoen. Pas in 2002 denkt financieel directeur C. Bracken weer een beroep te moeten doen op de kapitaalmarkt. Dat zei hij tijdens een bijeenkomst voor financieel analisten. Het wordt wellicht in de toekomst moeilijker geld te lenen, want kredietbeoordelaar Moody’s bestudeert momenteel de financiële situatie van UPC voor een mogelijke verlaging van de waardering. Mocht dat gebeuren, dan moet UPC meer rente betalen wegens het hogere risico dat geldschieters lopen. UPC heeft een grote schuldenlast. In totaal had het kabelbedrijf eind vorig jaar een schuld uitstaan van bijna f 18 miljard. Daarnaast had het ruim f 3,5 miljard aan kasgeld. Alleen al aan rentekosten is UPC dit jaar f 1,3 miljard kwijt. Het bedrijf wil zich de komende tijd concentreren op de zogenoemde ‘triple play’-strategie, ofwel geld verdienen door verschillende diensten via de kabel aan te bieden. UPC biedt internet, telefonie en televisiesignalen aan. De overnamehonger is voorlopig even gestild, aldus Bracken. (o.a. NU.nl)

CNN SCHRAPT 10% ARBEIDSPLAATSEN

Bij CNN gaan 10% van de arbeidsplaatsen verdwijnen, wat neerkomt op vierhonderd banen.Dit werd woensdag bekendgemaakt. De afgelopen week wisten enkele Media in de Verenigde Staten al melding te maken van het banenverlies. De 24-uurs nieuwszender maakt deel uit van Time Warner. Dit mediaconcern gaat fuseren met internetaanbieder America Online. Ongeveer eenderde van de te schrappen banen verdwijnt bij de de afdeling internet. Deze sector heeft wereldwijd te kampen met tegenslag. De kosten zijn hoog en de inkomsten uit advertenties gaan de laatste tijd achteruit. De banenvermindering maakt deel uit van een interne reorganisatie. CNN zal wel twee nieuwe vestigingen krijgen. (o.a. NOStt)

VAN ESCH NIEUWE VECAI-DIRECTEUR

Rob van Esch wordt de nieuwe algemeen directeur van VECAI, de branche-organisatie van tv-kabelbedrijven. Hij neemt per 1 februari de functie van Toine Maes over. Van Esch (41) was directeur European Affairs bij Unilever. Daarvoor was hij onder meer raadsadviseur van premier Kok over ICT-beleid. Maes verruilt per 1 februari VECAI voor Kennisnet, waar hij directeur wordt. (o.a. Adformatie)

BAREND EN VAN DORP OMROEPMANNEN 2000

Frits Barend en Henk van Dorp zijn door het omroepvakblad Broadcast Magazine uitgeroepen tot Omroepmannen van het jaar 2000 omdat ze de eerste, geslaagde en live talkshow op de late avond brengen. Andere genomineerden waren onder anderen Aart Staartjes, Marcel van Nieuwenhoven (postuum), Jaap Jongbloed, Erik de Zwart en Clairy Polak. Frits Barend laat vanuit zijn vakantieadres weten heel blij met de benoeming te zijn. De inval van Hell’s Angels in hun programma en de kritiek die daarna volgde heeft in 2000 de meeste indruk op hem gemaakt. ‘Alsof we voor het eerste dreigement gezwicht zijn, we kunnen een boek volschrijven over alle dreigementen die we in ons leven hebben gehad’, stelt hij in het Algemeen Dagblad. Het praatprogramma Barend & Van Dorp komt begin maart terug bij RTL 4. Waar het programma na afloop van hun contract met die omroep wordt uitgezonden is nog niet bekend: de keuze gaat tussen NOS, TROS en RTL 4. De keuze wordt hoogstwaarschijnlijk volgende week bekend gemaakt. (o.a. Algemeen Dagblad/Villamedia)

DOLF JANSEN KRIJGT AVONDPROGRAMMA OP NEDERLAND 3

Cabaretier Dolf Jansen krijgt een laat avondprogramma op Nederland 3. Vanaf 27 januari is hij elke zaterdagavond bij de VARA te zien met het programma Later wordt het leuk. Jansen, die al radioprogramma’s voor de VARA maakt, presenteert het programma in eerste instantie tot en met 24 maart. Na het vertrek van Paul de Leeuw is Nederland 3 al een tijd op zoek naar een waardige vervanger voor in de late avond. (o.a. ANP)

SBS, KNVB EN TOTO DIVISIE SAMEN OP ZOEK NAAR OPLOSSING

SBS Broadcasting BV, de KNVB en de CV Toto Divisie hebben overleg gehad over de uitzendingen van de Toto Divisie voor de rest van dit seizoen. Dat bericht SBS in een door haar uitgegeven persbericht. “Alledrie de partijen hebben begrip voor elkanders standpunten en benadrukken dat het een constructief gesprek was. Binnen twee weken hopen de partijen een oplossing te vinden die voor een ieder positief is.”, aldus het persbericht.

VAN ONNA DIRECTEUR BIJ ENDEMOL INTERACTIVE MEDIA

Arnoud van Onna wordt per 1 maart directeur bij Endemol Interactive Media, dat onderdeel is van de divisie Endemol.com. Van Onna (36) komt van World Online B.V, waar hij managing director was. In zijn nieuwe functie houdt hij zich in eerste instantie bezig met het opbouwen van een productiebedrijf voor Interactive Media naast de Televisieproductie binnen Nederland. Op termijn komt daar de verantwoordelijkheid bij voor projecten en initiatieven op dit gebied, waar Endemol mede bij betrokken is. (o.a. Broadcast Magazine)

RADIO WEST KRIJGT TIJDELIJKE HOOFDREDACTEUR

Radio West krijgt een tijdelijke hoofdredacteur. Dat heeft het bestuur van RTV West beloofd aan het personeel van de radiozender. Het is bedoeling dat deze hoofdredacteur volgende maand wordt benoemd. Hij of zij moet de ontslagen Jack Kroes opvolgen. De zakelijke leiding van RTV West wordt sinds Kroes’ vertrek, eind vorig jaar, waargenomen door ad interim-directeur Ben Bunders.

DEAL SBS MET DRIE FILMMAATSCHAPPIJEN

SBS Broadcasting B.V. (SBS 6 en Net 5) heeft vlak voor de start van de grootste internationale televisiebeurs, de NATPE, die maandag 22 januari in Las Vegas begint, deals gesloten met de filmmaatschappijen/distribiteurs MGM, Monarchy/New Regency en RCV. Dat bericht SBS in een door haar uitgegeven persbericht. Met het afsluiten van deze drie miljoenencontracten verzekert SBS Broadcasting BV zich de komende jaren van een groot aantal topfilms. Met filmmaatschappij MGM heeft SBS het contract verlengd.

TOTO DIVISIE EN SBS6 RUZIEN OVER SCHRAPPEN UITZENDINGEN

De achttien Toto-Divisieclubs hebben goede hoop dat de beslissing van SBS6 om niet langer samenvattingen uit te zenden op zaterdagavond kan worden teruggedraaid. “SBS6 moet zowel op zaterdag- als zondagavond beelden verzorgen van de Toto Divisie. Dit is conform de afspraken, die zijn vastgelegd in het contract tussen SBS6 en de KNVB,” aldus Simon Kelder, secretaris van de belangenorganisatie CV Eerste Divisie. SBS6 denkt daar heel anders over. “In het contract staat niets over een zaterdag- of zondagavond. Wel moeten we volgens het contract de Toto Divisie representatief in beeld brengen, de samenvattingen op een goed tijdstip uitzenden en een vaste programmering aanhouden. Aan deze voorwaarden voldoen we als we de samenvattingen op zondagavond in het programma ‘Hart van Nederland’ uitzenden,” stelt woordvoerder Edger Hamer. Het bewuste contract ligt bij de KNVB in de kluis. De voetbalbond bevestigt de zienswijze van Kelder. “In het contract is inderdaad opgenomen dat de samenvattingen van Toto-Divisiewedstrijden ook op zaterdagavond moeten worden uitgezonden,” aldus woordvoerder Joris Gieske. SBS6 besloot eind vorige week te stoppen met de samenvattingen van Toto-Divisievoetbal op zaterdagavond. De belangrijkste reden hiervoor is de terugval in kijkcijfers van het programma. Bovendien zijn voor SBS6 de productiekosten van het in beeld brengen van het Toto-Divisievoetbal relatief hoog. “Het kost te veel en scoort te weinig,” aldus chef-sport Lex Muller.  Kelder van de CV Eerste Divisie beweert echter dat bij het afsluiten van het contract rekening is gehouden met de hoge productiekosten. “Omdat we er veel voor over hebben, dat het voetbal uit de Toto Divisie op televisie is te zien, zijn we anderhalf jaar geleden akkoord gegaan met een betrekkelijk laag bedrag.” SBS6 betaalt jaarlijks 750.000 gulden voor beelden van de Toto Divisie. De directie van SBS6 spreekt donderdag met het bestuur van de CV Eerste Divisie over de ontstane situatie. (o.a. Telegraaf)

HUGO WALKER TERUG OP OOG RADIO

De nog steeds populaire, maar inmiddels gestopte Studio Sport verslaggever Hugo Walker verzorgt voor de lokale omroep van Groningen,  OOG Radio, een live-verslag van de voetbalwedstrijd FC Groningen-Ajax. De wedstrijd in het Oosterpark Stadion staat voo zondag 4 februari op het programma. (nvhn)

VAN INKEL WEDEROM IN OPSPRAAK

De winnaar van een prijsvraag in het Radio 538-programma van discjockey Jeroen van Inkel krijgt op 25 januari niet alleen gratis een Ferrari voor een jaar lang te leen. Maar de dj betaalt ook eventuele snelheidsboetes. Het is de zoveelste keer dat Van Inkel verkeersautoriteiten tart. ,,En toch is het niet edoeld als een provocerende actie”, laat 538-woordvoerder M. Palmen weten. Van Inkel haalde zich een jaar geleden al de woede van het Openbaar Ministerie (OM) op zijn hals toen hij hij via zijn toenmalige werkgever Veronica FM luisteraars opriep ,,genadeloos toe te slaan” tegen flitspalen. De omroep blies de actie van Van Inkel tegen flitspalen af na waarschuwingen van justitie. (o.a.ANP)

CVDM: LOVE RADIO NIET VAN UTRECHTSE KABEL

Het Commissariaat voor de Media verplicht de gemeente Utrecht om binnen drie maanden een programmaraad in te stellen. Ook moet kabelexploitant Casema het programma van Love Radio blijven doorgeven, minstens tot die programmaraad geadviseerd heeft over de samenstelling van het radiopakket. Na zeven jaar nam Casema Love Radio uit het radiopakket, na overleg met de gemeente. De Mediawet verplicht Casema echter zich te laten adviseren door een onafhankelijke programmaraad, maar die is nooit geïnstalleerd door Utrecht, dat als enige grote gemeente het nut van zo’n raad niet inzag. (o.a. Villamedia)

VLAANDEREN: RVI START MET VERANDERINGEN

Radio Vlaanderen Internationaal (RVI) gaat moderner, frisser en dynamischer de 21ste eeuw in. De eerste fase in de vernieuwing begint half februari. De totaal nieuwe website komt eraan in de herfst en moet de verjongingsoperatie afronden. Volgende maand krijgt RVI een nieuw logo. Ook zullen er meer programma’s via de eigen server kunnen worden beluisterd. Vanaf maart komen er dan nieuwe kenwijsjes. De programma’s zelf zullen in grote lijnen hetzelfde blijven. (VRTtxt)

TOLKEN IN OCHTENDJOURNAAL BLIJVEN

De ochtenduitzendingen van het Journaal blijven permanent gebruik maken van een doventolk. Het afgelopen jaar gebeurde dat al op proef. Volgens de NOS is de proef succesvol gebleken. (o.a. NOStt)

KIJKCIJFERS: COMMERCIELE TV OP 48 PROCENT

De commerciële omroepen behaalden in week 2 een gezamenlijk marktaandeel van 48 procent, de publieke zenders moesten het doen met 36 procent. HMG had met zijn drie zenders bijna de helft van het commerciële aandeel: 28 procent. RTL4 had 16 procent, RTL5 5 en Veronica 7 procent. Veronica doet het doorgaans beter, maar SBS6 lijkt wat marktaandeel bij het toekomstige ME weggehaald te hebben. Met name dankzij The Embassy (darts) scoorde SBS6 een marktaandel van 14 procent. Net5 haalde 5 procent. (o.a. Adformatie)

NOB NOG 3 JAREN IN HET ROOD

Het Nederlands Omroepproductie Bedrijf (NOB) verwacht nog zeker tot 2003 een negatief bedrijfsresultaat. Daarom gaat het bedrijf zich in de komende periode meer richten op het audiovisuele productieproces en stoot het branchevreemde activiteiten af. Het bedrijf kampt met teruglopende inkomsten uit de traditionele media zoals televisie en radio,terwijl de nieuwe media als internet juist grote investeringen vragen. In de plannen van de sinds 1 januari aangetreden directievoorzitter Jonkman ligt het accent vooral op het vergroten van de bedrijfsmatigheid. Verliesgevende delen van het bedrijf zullen daarom worden gesloten of verkocht. (NOStt)

LOKALE MEDIA HEBBEN LAAG BEREIK

Lokale media hebben een laag bereik, zo blijkt uit een promotie-onderzoek van Henk Westerik. Slechts 20 procent van de kijkers en luisteraars besteden hun tijd regelmatig aan de lokale zenders. Hoe meer belang men heeft bij de eigen omgeving, hoe groter de interesse in de lokale omroep. Mensen van middelbare leeftijd met kinderen en lager opgeleiden die vaker lang in dezelfde plaats wonen, blijken informatie over de eigen omgeving het meest te waarderen. Lokale kranten worden vooral gelezen door ouderen. De jongeren luisteren wel naar regionale radiostations omdat dit vaak muziekzenders zijn met enkele uren regio-info. (Adformatie)

UPC SCHRAPT FUNCTIES

UPC zet het mes in zijn organisatie. Het laat honderden functies verdwijnen, naar eigen zeggen omdat het kabelbedrijf na de snelle expansie van de afgelopen jaren in rustiger vaarwater is terecht- gekomen. Service aan de klant en efficiënter werken komen centraler te staan, en daarvoor zijn minder medewerkers nodig. Als gevolg van ,,organisatorische veranderingen” verdwijnen op de werkvloer tweehonderd functies, die werden vervuld door tijdelijk contractanten. Ook op hoger niveau verdwijnen banen. Bij de centrale stafdiensten wordt het aantal vaste functies ,,met enkele tientallen” ingekrompen. UPC verwacht de reductie te kunnen opvangen door natuurlijk verloop of overgang naar een andere functie binnen het bedrijf. (o.a ANP/Adformatie)