Media kort: november 2006

EO trekt stekker uit kinderblad ZeGGuS

De Evangelische Omroep stopt per 1 januari met het uitgeven van het kinderblad ZeGGuS. Het blad heeft te lang verlies gedraaid en moet daarom na acht jaar stoppen. Het blad kwam iedere veertien dagen uit en werd door achtduizend negen- tot twaalfjarigen gelezen. Deze lezers krijgen in een extra dik kerstnummer te lezen dat het blad niet langer zal verschijnen. Hun ouders kregen dit deze week via een brief te horen. ,,We hebben al veel telefoontjes van teleurgestelde kinderen gehad”, zegt eindredacteur Carola Mosselman. ,,Voor veel kinderen is ZeGGuS het lijfblad. We hebben een heel goede band met de lezers en vinden het daarom heel jammer dat we hen moeten teleurstellen.” Omdat het blad werd uitgegeven door de Evangelische Omroep, zijn er omroepregels die bepalen dat het blad zichzelf binnen drie jaar moet kunnen financieren. ,,Het Commissariaat voor de Media is al heel gul geweest en heeft ons al veel meer ruimte gegeven”, zegt de eindredacteur. Zij weet niet of het blad in de acht jaren van zijn bestaan verlies heeft gedraaid. ,,Nu hebben ze in ieder geval besloten dat we echt niet langer doormogen.” Acht jaar geleden bestond ZeGGuS in de vorm van De Goede Herder. ,,Toen de uitgever daarvan failliet ging, wilde de EO het kinderblad graag overnemen. Sindsdien heette het ZeGGuS.” Kinderen blijven volgens de eindredacteur een belangrijke doelgroep. ,,We zijn hard op zoek naar een manier om door te gaan, zodat we kinderen blijven bereiken met het evangelie. Misschien zullen we dit via een televisieprogramma doen, misschien door een nieuw blad. Zodra we eruit zijn hoe we verder gaan, laten we dit aan onze lezers weten.” (ND)

Michiel Bicker Caarten stopt bij BNR Nieuwsradio

Michiel Bicker Caarten stopt per 1 januari als hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio. Hij stond aan de wieg van de radiozender, sinds de eerste uitzending op 21 september 1998. Bicker Caarten (50 jaar) werkte onder verschillende aandeelhouders en speelde een cruciale rol bij het verkrijgen van de landelijke zendmachtiging en de fusie met het Financieele Dagblad. ,,Ik wil door, ik wil meer doen in het leven”, motiveert hij zijn vertrek. Maar eerst neemt hij rust. ,,De komende maanden ga ik helemaal niets doen.” Mark Fuller, adjunct-hoofdredacteur BNR, is vanaf 1 januari 2007 hoofdredacteur ad interim. De zoektocht naar een opvolger voor Bicker Caarten is intussen begonnen. Er zijn volgens de radiozender nog geen kandidaten bekend. (ANP)

UIT DE MEDIA:

** Bart Mos en Joost de Haas, de twee journalisten van De Telegraaf die sinds maandag in de cel zaten, zijn vandaag vrijgelaten. Mos en de Haas waren gevangengezet omdat ze weigeren te onthullen van wie ze staatsgeheime dossiers van de inlichtingendienst hadden gekregen. Daarin stond informatie over topcrimineel Mink K. Door de gevangenneming wilde justitie hen ertoe aanzetten om hun bron bekend te maken. Er kwam fel protest van De Telegraaf en van de Vereniging van Journalisten. De raadkamer van de rechtbank in Den Haag besliste vandaag dat de twee vrijgelaten moesten worden. De PvdA wil een wet waarin staat dat zo’n gevangenneming alleen mag als het gaat om terrorisme of zedendelicten.

** Andre van Dongen (60) werkt donderdag voor het laatst bij Omroep Brabant. André is al betrokken bij de omroep sinds de oprichting dertig jaar geleden. Van Dongen werd bekend als verslaggever voor de radio, later ook als presentator van onder meer het programma Prikbord. De afgelopen zes jaar werkte hij voornamelijk als programmamaker bij Omroep Brabant Televisie. Van Dongen hoopt zich ook in de toekomst bezig te kunnen houden met het vak, maar gaat vooralsnog even rustig genieten van zijn pensioen. (Omroep Brabant)

**De dertien regionale omroepen in Nederland willen dat hun programma’s ook in Zeeland te ontvangen zijn via het digitale kabelpakket. Dat schrijft de overkoepelende stichting ROOS aan kabelmaatschappij Delta. Volgens ROOS worden de regionale programma’s in bijna heel Nederland doorgegeven via de digitale kabelpakketten van de diverse kabelaars, behalve in Zeeland. Doorgifte van die programma’s zou betekenen dat abonnees van het digitale pakket van Delta in de toekomst ook programma’s van televisiestations als Omroep Friesland en Omroep Brabant kunnen ontvangen. (via o.a. Omroep Zeeland)

** Per 1 december start InfoThuis TV met een nieuwe avondprogrammering. Naast de vertrouwde InfoThuis programma’s zijn vanaf vrijdag dagelijks om 18.30 uur de soapserie Wittekerke, om 20.00 uur een speelfilm en rond 21.45 uur de crime serie Cold Squad te zien. InfoThuis is voor deze programmering een samenwerkingsverband aangegaan met collega-zender RNN7.

** Het Belgische telecombedrijf Telenet heeft na het derde kwartaal 182.000 klanten voor zijn aanbod digitale televisie. Dat is een derde meer dan in het tweede kwartaal. Telenet begon in september vorig jaar met een digitaal tv-aanbod via de kabel, Telenet Digital TV. De tv-inkomsten worden vooral gevoed door het product “video op aanvraag”. De klanten kunnen via die weg programma’s na uitzending op de televisie (her)bekijken. Telenet kondigde vandaag ook aan dat het zijn aanbod van videofilms zal uitbreiden. Dat is mogelijk omdat het bedrijf een akkoord heeft afgesloten met Paramount & Universal. Het bedrijf neemt nu al films af van Sony, Dreamworks en MGM. Op jaarbasis is er bij Telenet een toename van 325.000 klanten voor telefonie, internet en digitale televisie samen. Het aantal klanten dat kiest voor meer dan één dienst steeg met 28%. Ook de uitgaven per klant namen toe, tot gemiddeld 25,7 euro per maand. (VRT)

** Op vrijdag 1 december gaat HilversumBest van start, het nieuwste themakanaal van de Publieke Omroep, niet geheel toevallig op de dag dat koningin Beatrix het fraaie mausoleum van Beeld en Geluid op het Media Park opent. HilversumBest richt zich op ‘het beste, het mooiste, het leukste’ dat in de afgelopen decennia is geproduceerd en op programma’s die door velen zijn bekeken. De zender is 24 uur per dag te bekijken en kent een strikte horizontale programmering: iedere dag op een vast tijdstip vindt de kijker zijn moment voor sport, voor vrolijkheid of voor een goed gesprek.

** Tijd kunnen doorbrengen met familie, bevordert het geluk van mensen – gemiddeld – het meest. Ook het samenzijn met vrienden en bij verenigingen maakt ze meer tevreden over hun leven. Dat destilleren twee Italiaanse onderzoekers uit de World Values Survey, een compilatie van gegevens uit studies in tachtig landen. Maar, zo schrijven zij in het Journal of Economic Behavior and Organization , mensen in het welvarende Europa zitten gemiddeld inmiddels 217 tot 228 minuten per dag voor de televisie. Allemaal tijd die verloren gaat voor familie, vrienden en clubs, zo blijkt uit hun onderzoek. Dat leidt tot in elk geval één belangrijke conclusie: de tv uitzetten doet goed. (NRC)

** Hoofdredacteur Erik van Gruijthuijsen van Het Parool wordt hoofdredacteur-directeur van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). Dat hebben het ANP en Van Gruijthuijsen (46) vanochtend bekendgemaakt. Van Gruijthuijsen gaat per maart 2007 bij het persbureau aan de slag. Hij volgt Rob de Spa op, die in de directie van uitgeefconcern Wegener gaat werken. Van Gruijthuijsen wordt zowel inhoudelijk als commercieel verantwoordelijk voor de nieuwsdienst. Van Gruijthuijsen werkte achttien jaar in verschillende functies bij Het Parool. In 2001 trad hij aan als hoofdredacteur van de toen noodlijdende krant. Nadat PCM Uitgevers in het najaar van 2002 had aangekondigd de krant te willen sluiten, slaagde hij er met Frits Campagne (nu directeur/uitgever) in de krant te verzelfstandigen en op tabloidformaat uit te brengen. (Adformatie)

** De radiostations Veronica en de Concertzender blijven ook na 1 juli volgend jaar op de kabel. Dat adviseert de Programmaraad Zuid Oost Flevoland aan kabelmaatschappij UPC. In een voorlopig advies was de raad van plan om Veronica en de Concertzender te schrappen, maar de leden kwamen daar op terug. Volgens voorzitter Willem Herrebrugh was de luisterdichtheid die Veronica in Flevoland heeft, een belangrijk argument. De concertzender mag blijven omdat anders Classic FM de enige zender met klassieke muziek op de kabel is. (Omroep Flevoland)

** Yvon Jaspers uit Boxtel gaat haar gewonnen zilveren Televizier-ster veilen. Zij wil zo geld inzamelen voor een inentingsactie van de KRO en Memisa/Cordaid op Papoea/Nieuw-Guinea. Jaspers, bekend van de tv-programma’s ‘Klokhuis’ en ‘Boer Zoekt Vrouw’ hoopt dat het sieraad zeker 1000 euro oplevert voor de zogenoemde Prikactie. Daarmee zou ze 200 kinderen kunnen helpen. (Omroep Brabant)

** Een verslaggever van de populaire Britse sensatiekrant News of the World heeft toegegeven dat hij de telefoons van leden van de koninklijke familie heeft afgeluisterd. Hij stond daarvoor woensdag terecht voor een rechtbank in Londen en riskeert een gevangenisstraf. De journalist was onder meer verantwoordelijk voor de onthulling in 2002 van het cannabisgebruik van prins Harry, de jongste zoon van kroonprins Charles. Hij bood woensdag zijn verontschuldigingen aan voor zijn gedrag en erkende dat dit grote inbreuk heeft gemaakt op de privacy van het koningshuis. (ANP)

** De Hard gras-prijs voor Sportjournalistiek 2006 gaat naar Simon Zwartkruis van Sportweek. Dat is maandag bekendgemaakt tijdens het jaarlijkse sportschrijversdiner in Amsterdam. De winnaar ontving een cheque van 7500 euro en een kunstwerk van Jeroen Henneman. Guus Hiddink reikte de prijzen uit. De andere twee genomineerden waren Willem Vissers van de Volkskrant en Bram de Graaf van Margriet.(ANP)

** Regisseur Peter de Baan en scenarist Ger Beukenkamp werken aan een miniserie over Mabel Wisse Smit, de vrouw van prins Johan Friso. Dat heeft producent Motel Films maandag gemeld. De Baan en Beukenkamp maakten eerder al De Kroon, over de politieke complicaties rond het huwelijk van Willem- Alexander en Máxima. De Prins en het Meisje, zoals de werktitel van het project luidt, concentreert zich op de gebeurtenissen in juni 2003 toen het nieuws naar buiten kwam dat Mabel Wisse Smit een intieme relatie met crimineel Klaas Bruinsma zou hebben gehad. De productie moet begin volgend jaar worden opgenomen. De VPRO brengt de miniserie eind 2007 op televisie. (ANP/NRC)

** Autoblad Carros Magazine komt op 4 december met Carros TV. Hiermee wordt het Carros-label, bestaande uit het magazine, een autojaarboek en een site uitgebreid met een eigen (internet)televisiekanaal. De nieuwe Carros TV-sectie op de site biedt onder meer documentaires, vergelijkingstests van bijzondere auto’s, autosportachtergronden en interviews met berijders van exotische klassiekers. (Adformatie)

** Bas de Vos wordt per 1 februari 2007 de nieuwe directeur van de Stichting KijkOnderzoek SKO. De Vos volgt Nelly Kalfs op. Kalfs, die directeur was sinds augustus 2001, treedt in dienst bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat in de functie van programmamanager bij het nieuwe Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. De Vos is nu nog hoofd van de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de Publieke Omroep. Eerder werkte hij onder meer als Research Director/Hoofd financiële zaken bij de Ster. ‘Ik ben blij dat ik vanuit mijn nieuwe functie bij SKO direct bij kan gaan dragen aan een aantal grote innovatieve projecten die SKO aan het voorbereiden is’, zegt hij over zijn benoeming. (Adformatie)

** De directie van de Franse krant Libération heeft maandag aan de vakbonden het project van herstructurering voorsteld. Daaruit blijkt dat de directie 76 van de 276 jobs wil schrappen. De Franse krant heeft te kampen met financiële moeilijkheden. Van de 76 jobs die de directie wil schrappen, zouden er 23 ontslagen vallen op de ondersteunende diensten 40 op de redactie en 13 in andere diensten, zegt een vakbondsbron. Morgen om 12.00 uur wordt een algemene personeelsvergadering georganiseerd. De ondernemingsraad buigt zich vrijdag voor de eerste keer over het herstructureringsplan. (belga)

** De Kiesraad heeft aangifte gedaan tegen Caz!, omdat de zender volmachtstemmen heeft verdeeld onder de luisteraars. Dat liet de raad weten tijdens de bekendmaking van de definitieve verkiezingsuitslag. De actie van Caz! is volgens de Kiesraad te bestempelen als het ‘ronselen van volmachtstemmen’ en is in strijd met de kieswet. De Kiesraad heeft het radiostation daarop gewezen, maar die heeft de actie niet stopgezet. Een woordvoerder van Caz! liet vorige week weten dat er overleg is geweest met de Kiesraad, maar dat toen nog niet duidelijk was of sprake was van strafbare feiten. (Trouw)

** De zesde editie van het realityprogramma Big Brother (BB) is maandagavond gewonnen door Jeroen (achternaam maakt Talpa niet bekend). De inwoner van Werkendam gaat met een prijsbedrag van 178.750 euro naar huis. Het was de tweede editie van Big Brother die onder Talpa-vlag werd uitgezonden. Bijzonder aan deze editie was dat voor het eerst familieleden met elkaar het BB-huis in gingen. Echt hoge kijkcijfers haalde de tv-zender van John de Mol daar niet mee: gemiddeld keken er 307.000 mensen naar de dagelijkse uitzendingen. De zesde BB-versie ging op 20 augustus van start. Toen Big Brother nog door RTL-zenders werd uitgezonden, scoorde het Endemol-programma aanzienlijk meer kijkers. Tijdens de eerste jaargang van Big Brother keken de meeste belangstellenden. Toen winnaar Bart in 1999 het huis verliet, keken er zelfs 4,2 miljoen mensen. (ANP/AD)

Nederland 1 in week 47 marktleider

Nederland 1 was afgelopen week marktleider op tv met 22,6 procent (6+, 18.00 – 24.00 uur). Nederland 2 behaalde een marktaandeel van 6,2, Nederland 3 had 10,5 procent. RTL4 had 15,3 procent, RTL5 scoorde 6,7 en RTL7 3,8. SBS6 had een marktaandeel van 8,8 procent, Net5 3,9 en Veronica 4,2. Talpa scoorde 6,2 procent. Boer zoekt vrouw was het best bekeken programma van de week met 2,876 miljoen kijkers. De Kamerverkiezingen op Nederland 1 scoorden 2,515 miljoen kijkers, De Wedstrijden zondag was goed voor 2,478 miljoen kijkers. Naar het lijsttrekkersdebat (deel 2) keken 2,470 miljoen mensen en het Journaal van 20.00 uur op woensdag had 2,167 miljoen kijkers. (SKO/Adformatie)

UIT DE MEDIA:

** Director of sales Mascha Driessen verlaat Endemol Nederland na een verschil van inzicht over de benodigde structuur binnen de business unit Lab by Endemol. Lab by Endemol bestaat uit de afdelingen Advertiser Funded Programming, Participatie TV en Sales. De Directie van Endemol Nederland heeft besloten om de functie van director of sales niet opnieuw in te vullen. De aansturing van de business managers van sales zal per direct worden overgenomen door de producenten van Lab by Endemol, Rob van der Vleugel en Annette de Vries. Endemol Nederland is van mening dat de klanten van Lab by Endemol het beste worden bediend met een rechtstreekse samenwerking tussen de leiding van de business unit en de salesfunctionarissen. Driessen stopt met haar werkzaamheden bij Endemol Nederland per 1 december aanstaande. (Adformatie)

** Het KRO-datingprogramma ‘Boer zoekt vrouw’ is succesvol op alle fronten. Na de laatste uitzending, zondag, zijn vier van de vijf gevolgde boeren nog steeds samen met hun ‘vrouw’. Behalve dit hoge slagingspercentage trok de serie de afgelopen weken hoge kijkcijfers op Nederland 1. Tijdens de laatste uitzending werd duidelijk dat alleen boer Jochum geen relatie meer heeft met zijn Marieke. Boer Hans woont zelfs al samen met zijn Anneke. De vrijgezelle boeren stelden zich op 14 mei voor aan de kijker waarna een speeddate en een nadere kennismaking volgden. Na een logeerweek op de boerderij kozen de kandidaten elk een vrouw waarmee ze een lang weekend een stedentrip mochten maken. Ook enkele boeren die van presentatrice Yvon Jaspers een tas vol brieven van aanstaande boerinnen kregen, maar verder niet werden gevolgd door de camera’s, zijn succesvol gekoppeld. (ANP/AD)

** De vroegere columniste van de Volkskrant Cri Stellweg is zondag op 84-jarige leeftijd overleden. Dat heeft haar familie bekendgemaakt. De journaliste werd ook bekend onder haar schuilnaam Saartje Burgerhart, waarmee ze 25 jaar lang tweemaal per week een column in de Volkskrant ondertekende. Stellweg begon haar carrière bij de voormalige socialistische krant Het Vrije Volk. Toen zij naar de Volkskrant overstapte, gaf de toenmalige hoofdredacteur Joop Lucker haar de naam Saartje Burgerhart. Hij wilde niet dat zijn katholieke lezers met een ‘rooie’ schrijfster werden geconfronteerd. Stellweg heeft ook een veelgelezen boek geschreven over thuis sterven, ‘Deze aarde verlaten’. (ANP/AD)

** De commerciële radiozender Radio Rembrandt is sinds deze week ook te ontvangen via het digitale kabelpakket van kabelaar Delta Kabelcomfort BV uit Zeeland. Radio Rembrandt is te vinden op kanaalnummer 919. (via CvdD)

** Radio-dj Rob Stenders gaat bij Talpa het quizprogramma Stenders Late Vermaak presenteren. De show is vanaf dinsdagavond 2 januari te zien, meteen na een nieuwe serie van Joling en Gordon over de vloer. Dat heeft een woordvoerder van Talpa zaterdag bevestigd. De winnaar van Stenders Late Vermaak, krijgt geen dure prijzen, maar kan wel de George Baker-beker winnen. Twee teams spelen ongeveer vijf spelrondes. Een daarvan is Jan Peter’s popweetjes. Hierin stelt premier Balkenende zelf de vragen, die alleen met C, D, of A kunnen worden beantwoord. Talpa omschrijft Stenders Late Vermaak als ,,een heerlijke sfeervolle trip langs de gouden jaren van de popmuziek.” (ANP/AD)

** Radio Maasland dreigt zijn uitzendmachtiging in de gemeenten Bergen en Arcen en Velden te verliezen. Beide colleges van B en W brengen bij het Commissariaat voor de Media een negatief advies uit over de representativiteit van de programmaraad. In beide gemeenten moet de gemeenteraad het definitieve advies nog vaststellen. Nemen zij het advies van van de colleges over, dan verdwijnt Radio Maasland. (Limburgs Dagblad)

** René Stokvis Producties heeft de rechten gekocht van de zesdelige Engelse serie The Working Monarchy. Daarin wordt de Britse koninklijke familie een jaar lang op de voet gevolgd. De reeks komt volgend jaar in Nederland op de buis, zo verzekert een woordvoerder, maar bij welke zender kan hij nog niet zeggen. Het driedelige The Queen’s Castle (over koningin Elizabeth II op Windsor) is met de kerstdagen bij de NOS te zien. (Telegraaf)

** Kabelbedrijf Casema geeft vanaf dinsdag 5 december de lokale TV-zender 3B-TV door op het kabelnet van Bergschenhoek. 3B-TV brengt tekst-tv met actueel nieuws, service en informatie uit de nieuwe gemeente Lansingerland. Indien het technisch en economisch mogelijk is, is Casema verplicht de lokale publieke zender door te geven. Omdat het (analoge) kabelnet vol moet een bestaande zender plaatsmaken voor 3B-TV. In overleg met de programmaraad BCNZ is besloten RAI Uno uit het pakket te verwijderen. RAI Uno blijft wel beschikbaar in het gratis digitale televisiepakket van Casema. 3B-TV is te zien op kanaal 26; frequentie 511,25 MHz.

** Kabelaar CAIW past de inhoud van haar digitale basispakket aan per 1 januari 2007. TV Oranje, Rai Uno, WDR Fernsehen, TVP Polonia verhuizen van het digitale premiumpakket naar het digitale basispakket. Aan het digitale basispakket worden ook nog de themazenders Nederland E en NOS Journaal 24 toegevoegd. Het basispakket (digitaalbasispakket en analoog pakket) wordt in prijsverhoogd van 12,95 euro naar 13,95 euro.

** Bohemian Rhapsody van Queen is dit jaar terug op de eerste plaats van de Top 2000 van Radio 2. Vorig jaar stond Avond op de eerste plaats. In de jaren daarvoor voerde Bohemian Rhapsody steeds de lijst aan. Tot vrijdag 21.00 uur brachten bijna twee miljoen mensen hun stem uit op hun favoriete liedje. De bekendmaking was rechtstreeks op radio en televisie te volgen. De uitzending kwam vanuit een discotheek in Zoetermeer. Daar waren onder meer optredens van Katie Melua en Marco Borsato. De hele lijst wordt zoals gebruikelijk elk jaar uitgezonden tussen kerst en oud en nieuw. In 2005 hebben ongeveer 8,2 miljoen mensen in de laatste week naar de Top 2000 geluisterd of gekeken naar de Top 2000, hetzij via de radio of via de programma’s die erover op de tv waren. (ANP)

** De commerciële radiozender RTL FM brengt in samenwerking met de Sky Radio Group tot en met de kerstdagen de beste kersthits van de afgelopen 50 jaar onder de naam: RTL FM presents Sky Radio The Chirstmas Station.

“Dader Sévèke-zaak gezocht in politiekring”

Het politieteam dat de geruchtmakende liquidatie van de activist en journalist Louis Sévèke op 15 november vorig jaar onderzoekt, heeft gisteren in het diepste geheim een nieuwe getuige-deskundige gehoord. Uit dit verhoor blijkt dat het rechercheteam er rekening mee houdt dat Sévèke is vermoord door een (voormalige) agent van de politie of de inlichtingendienst. De getuige-deskundige die gisteren werd opgeroepen, onderzoeker-publicist Peter Siebelt, beschikt over informatie waaruit blijkt dat Sévèke betrokken was bij de publicatie van het boek, in 1990, ‘De tragiek van de geheime dienst’, waarin o.a. “foto’s, privéadressen, telefoonnummers, autotypes, kentekennummers en eventuele kinderen zijn gepubliceerd van inlichtingen- en politiemensen in Nijmegen”. Door het onthullen van hun identiteit werd hun het werk onmogelijk gemaakt. Het boek, dat kort na verschijnen door de rechter is verboden, heeft volgens Siebelt tientallen gezinnen van politie- en inlichtingenmensen uit de regio Nijmegen geruïneerd. (Telegraaf)

UIT DE MEDIA:

** De Nederlandse krantenmarkt lijkt zich te herstellen. De komende vijf jaar zien er een stuk beter uit voor de betaalde dagbladen. Dat meldde PricewaterhouseCoopers (PWC) vrijdag op basis van eigen onderzoek. De PWC–onderzoekers verwachten dat het de komende jaren beter gaat met de kranten door de aantrekkende economie. Ook gaat de opbrengst per betalende lezer omhoog. Bovendien neemt het aantal 45–plussers toe, de belangrijkste lezersgroep van de betaalde kranten. (RD)

** De Reformatorische Omroep (RO) is een proef gestart met het uitzenden via digitale radio, Digital Audio Broadcasting (DAB). Dat liet de RO vrijdagmorgen weten. Vooralsnog zijn de uitzendingen alleen in de regio Eemnes te ontvangen. De omroep verwacht halverwege volgend jaar landelijk uit te kunnen zenden via digitale radio. „Onze studio is volledig ingericht op digitaal uitzenden”, zegt omroepdirecteur Arjan van der Zouwen. „Met deze proef willen we laten zien dat we er technisch helemaal klaar voor zijn.” De RO zond tot nu toe alleen uit via internet en kerktelefoon. De proef met digitale radio duurt een week. (RD)

** Kabelaar Multikabel heeft Discovery HD toegevoegd aan het digitale HD Pakket. De bekende documentairezender Discovery Channel biedt met dit extra kanaal een gevarieerd programma aanbod met cultuur, reizen, lifestyle, wereldwonderen en wetenschap.

TROS krijgt tijdelijk bestuur

De TROS krijgt een tijdelijk directieteam dat 1 december aantreedt. Dat heeft de omroep donderdag laten weten. In het team zitten Antoinette Hertsenberg (bekend van programma’s als Radar) en drie leden van het huidige management, Gerard Baars, Jan van der Vlugt en Robert de Vink. Vorige week donderdag stapte TROS-voorzitter Karel van Doodewaerd op. Hij legde eerder dit jaar al zijn functie van directeur neer, wegens aanhoudende kritiek op zijn dubbelfunctie bij de omroep. In juni ontstond een crisis tussen hem en het personeel. Van Doodewaerd had een omstreden samenwerkingsovereenkomst getekend met productiebedrijf D&D, zonder de ondernemingsraad te raadplegen. Later haalde het Commissariaat voor de Media een streep door de plannen. Beschuldigingen dat hij op kosten van de Grootste Familie van Nederland op vakantie zou zijn gegaan en een riante onkostenvergoeding zou hebben, weersprak Van Doodewaerd. Het nieuwe directieteam blijft aan tot een nieuwe algemeen directeur is gevonden. Voormalig vicevoorzitter Huib Boermans, die per 1 april 2007 vertrekt bij de omroep, is aanspreekpunt voor het tijdelijke management. (AD)

‘Wegener volledig eigenaar AD’

AD Nieuwsmedia, de gezamenlijke joint venture van PCM en Wegener, zou nog voor de kerst van eigenaar veranderen. Wegener zou de volledige nieuwe eigenaar worden. Dat melden welingelichte kringen in de dagbladwereld aan Adformatie. Als prijs voor het krantenbedrijf circuleert een bedrag van zo’n 120 miljoen euro. Noch PCM-woordvoerder Pieter Kuijt noch AD Nieuwsmedia-voorlichter Rob Okhuijsen reageert op het gerucht. Okhuijsen: ‘Wij zijn zelf partij in deze discussie, dus daar gaan we ons niet in mengen.’ En Kuijt: ‘Ik kan alleen maar zeggen dat half december een aandeelhoudersvergadering gepland staat.’ PCM-topman Ton Aan de Stegge zei eerder al dat de joint venture tussen Wegener en PCM niet meer past in het huidige milieu van de krantensector. Ook de Vlaming Christian van Thillo, bestuurder van De Persgroep, zou geïnteresseerd zijn in het AD. De grootaandeelhouder van Het Parool liet eerder in 2004 weten dat als Apax van het AD (toen nog niet gefuseerd met de zeven regionale titels) af wilde, hij ‘daar zeker naar zou kijken’. Een woordvoerder van De Persgroep spreekt nu echter van ‘een los gerucht’. (Adformatie)

UIT DE MEDIA:

** SBS6 zendt zaterdag de achtste schaatsmarathon van de topcompetitie niet rechtstreeks uit op televisie. De commerciële zender brengt van 18.00 tot 19.00 uur andere programma’s op de buis. De televisiezender stopt volgens een woordvoerder voorlopig met het live uitzenden vanwege de zeer slechte kijkcijfers. De wedstrijd in Den Haag is zondag wel te zien, maar dan als opname op een ander tijdstip. Zondag keken 166.000 mensen naar de schaatsmarathon. (ANP/NRC)

** RTL Nederland gaat de komende drie jaar de MotoGP live op televisie uitzenden. Dat maakte de omroep donderdag bekend. Naast de koningsklasse bestaat de MotoGP uit de 125cc- en 250cc-klasse. Een van de races is op het circuit van Assen. In de 125cc-klasse komen twee Nederlanders in actie; Joey Litjens en Hugo van den Berg. RTL brengt naast de MotoGP ook de Formule 1, A1 Grand Prix, Indy 500 en de 24 uur van Le Mans op televisie. (ANP/BNR)

** Actualiteitenrubriek Netwerk (EO/NCRV, Nederland 2) gaat per 1 januari volgend jaar weer uitzenden na het Achtuurjournaal. Dat meldt EO-directeur Henk Hagoort op zijn weblog. Toen de uitzendschema’s van de publieke netten dit najaar veranderden, moest Netwerk verhuizen van Nederland 1 naar Nederland 2. Op die nieuwe zender werd het programma een uur eerder, om 19.30 uur, uitgezonden. Binnen enkele weken sloeg de redactie alarm omdat de kijkcijfers gehalveerd waren. Het Achtuurjournaal wordt weliswaar op Nederland 1 uitgezonden, maar met een goede ‘d o o r v e r w ij – zing’ naar Nederland 2 denkt Hagoort dat Netwerk op het latere tijdstip meer kijkers trekt dan nu het geval is. (ANP)

** Gemiddeld 2,5 miljoen mensen hebben gisteren naar de uitslagenavond rond de Tweede Kamerverkiezingen op Nederland 1 gekeken. De NOS zond de avond uit tussen 20:35 en 00:35 uur. Het meest bekeken moment van de avond lag rond 22:45 uur, toen er 3.619.000 miljoen mensen voor de buis zaten. De avond kan worden opgesplitst in twee gedeelten. Tussen 20:35 en 23:55 uur stond de uitzending in het teken van de uitslagen. Dat gedeelte werd door gemiddeld 2,6 miljoen mensen bekeken. Naar het aansluitende slotgesprek onder leiding van Paul Witteman (23:55 – 00:30 uur) keken gemiddeld 2,2 miljoen geïnteresseerden. Het marktaandeel van het NOS-verkiezingsprogramma komt uit op 39 procent. Ook RTL zond een verkiezingsavond uit. Daarnaar keken gemiddeld 869.000 mensen.

** De gratis stadsmagazines Zone010, Zone020, Zone030 en Zone070 stoppen per direct. Dat liet uitgeverij De Persgroep donderdag weten. De redacties van de bladen noemen het een enorme teleurstelling, maar ze zeggen het besluit van De Persgroep te begrijpen. De advertentie-inkomsten liepen vanaf het begin niet zoals verwacht. Daarom besloot De Persgroep al eerder de verschijning van wekelijks naar tweewekelijks te brengen. Het mocht niet baten, waardoor de uitgever besliste de verschijningen stop te zetten en zich alleen toe te leggen op soortgelijke tijdschriften in België. (ANP)

** Annemieke Schollaardt van Uruzgan.FM gaat in december naar Afghanistan. Het radioprogramma voor uitgezonden militairen wordt van 22 december tot en met 1 januari live uitgezonden vanaf de militaire bases Kandahar en Tarin Kowt. Uruzgan.FM is een samenwerking tussen de Wereldomroep en 3FM. Het is bedoeld als brug tussen het thuisfront en de militairen. Uruzgan.FM duurt een uur en is elke dag om 16.00 uur te horen in de vier Nederlandse militaire kampen in Afghanistan. (ANP/AD)

** Erwin Blom, Peter IJkhout en Tom Neijman waren genomineerd voor de ABN AMRO New Media Award. Deze prijs is woensdagmiddag uitgereikt tijdens het jaarcongres TV en Internet in Spant! Bussum. Winnaar is Erwin Blom van VPRO Digitaal. Het enthousiasme en de toewijding waarmee Erwin Blom leiding geeft aan VPRO Digitaal zullen niemand zijn ontgaan. Het streven naar vernieuwing door de VPRO en de innovatieve concepten die met name rondom het merk 3VOOR12 worden gelanceerd, hebben geleid tot toekenning van de prijs. Bezoekers van het congres en online stemmers via www.broadcastmagazine.nl hebben de verkiezing verzorgd. (Broadcast Magazine)

** De Vara zendt op 16 december de finale uit van het Kinderen voor Kinderen Songfestival. In de finale vertegenwoordigen twaalf kinderen, in de leeftijd van 8 tot en met 13 jaar, hun provincie met een liedje uit het Kinderen voor Kinderen-repertoire. De deelnemers zijn niet alleen beoordeeld op hun zangkwaliteiten, maar ook op presentatie. In de jury zitten o.a. Levi van Kempen, acteur uit Onderweg naar Morgen en zelf oud-lid van het Kinderen voor Kinderen-koor, en rapper Lange Frans. (ANP/AD)

** Tot nu toe hebben 1,1 miljoen mensen een stem uitgebracht op de Top 2000 van Radio 2. Vorig jaar zijn er iets meer dan een miljoen stemmen uitgebracht, maar toen was de stemperiode twee keer zo lang. Tot vrijdag 24 november 21.00 uur kan gestemd worden op de favoriete platen, zo liet Radio 2 woensdag weten. Vrijdagavond worden de tien populairste platen van de lijst bekendgemaakt. De hele lijst wordt zoals ieder jaar uitgezonden tussen kerst en oud en nieuw. Vorig jaar stond Boudewijn de Groot met Avond op nummer een. (ANP/AD)

** KPN verkoopt een deel van de GSM-frequenties van Telfort aan T-Mobile Nederland. Dat maakte het telecombedrijf dinsdag in een persbericht bekend. Een KPN-woordvoerder wilde de verkoopsom desgevraagd ook niet onthullen. Per 1 september 2007 worden de frequenties aan T-Mobile overgedragen. Het betreft een bandbreedte van 5MHz in de 900 Mhz band, zo liet KPN weten. KPN heeft dit GSM spectrum volgend jaar niet langer nodig omdat de GSM radionetwerken van Telfort en KPN worden geïntegreerd. De minister van Economische Zaken moet nog toestemming geven voor de overdracht. (Nieuws.nl)

** De bekendheid met de grotere kabelbedrijven als aanbieder van vaste telefonie is het laatste jaar sterk toegenomen onder consumenten. Dit blijkt uit de meest recente meting van de Heliview ICT Consumer Monitor. Zowel UPC als @Home en Casema zien hun bekendheid onder consumenten in deze markt verbeteren, bij een dalende spontane bekendheid van KPN van 91 naar 72 procent. Verder is het gebruik van kabeltelefonie sinds begin 2006 toegenomen van 6 naar 11 procent. (ANP)

** De commerciële regionale zender Wild FM is van mening dat een steunzender van 3FM haar uitzendingen stoort. Het station heeft daarom een klacht in gediend bij het Agentschap Telecom. Volgens Wild FM klagen veel luisteraars in het verzorgingsgebied Alkmaar sinds de steunzender van 3FM op 96.5 FM is ingezet. 

** Kabelbedrijf UPC krijgt het signaal van Radio en TV Gelderland voortaan aangeleverd via een glasvezelverbinding. Door de nieuwe verbinding krijgt UPC het signaal altijd storingsvrij binnen. Tot nu ontving het kabelbedrijf het signaal via een draadloze verbinding, die bij sommige weersomstandigheden uitviel. Omdat de regionale omroep bij grote calamiteiten rampenzender is, vond de omroep dat onacceptabel.

** Via het Etalagekanaal van kabelaar Casema is de komende periode de tv-zender Holland Doc te zien. Holland Doc is een themazender van de Publieke Omroep. Via het Etalagekanaal van Casema is gedurende een bepaalde periode een tv-zender te zien in het digitale- en analoge basispakket die normaal in het digitale pluspakket van Casema is te zien.

RTL over op breedbeeld

** RTL 4, RTL 5 en RTL 7 zullen niet zoals aangekondigd op 1 januari, maar op 1 juni 2007 volledig in het breedformaat anamorf 16:9 uitzenden. Dit blijkt uit een schrijven aan reclamerelaties die de Nederlandse dochter van de in Luxemburgs gevestigde Bertelsmann-dochter heeft verstuurd. “Omdat enkele omroepen op technisch gebied nog niet volledig gereed zijn om gezamenlijk met ons op 1 januari 2007 over te gaan op het uitzenden in breedbeeldformaat, hebben we in onderling overleg besloten om een gemeenschappelijke overgangsdatum later in het jaar te kiezen,” zo schrijft Jules Hartog, ‘manager audiovisuele services’ van RTL Nederland Sales BV. Het uitstel is volgens RTL Nederland een gevolg van het gezamenlijk optrekken in het breedbeeld maken van de uitzendingen van de grote op Nederland gerichtte(commerciële) televisiestations. SBS Broadcasting BV (Net 5, SBS 6 en Veronica TV) alsmede Talpa/Tien zullen hun uitzendingen eveneens in anamorf breedbeeld gaan verzorgen. Talpa kondigde al eerder aan in (anamorf) 16/9 te zullen uitzenden, en zendt thans de meeste van haar produkties in letterbox uit. Een woordvoerder laat desgevraagd weten dat ‘een eerdere start voor de niet-commerciele content iedere omroep zelf kan regelen. Talpa is nog bezig met de laatste technische voorbereidingen en kan derhalve nog geen exacte startdatum noemen.’ De verwachting is dat Talpa nog voor het einde van dit jaar volledig anamorf in breedbeeld zal utizenden.

Zendmast Lopik dit jaar geen kerstboom

De Grootste Kerstboom ter Wereld in IJsselstein gaat dit jaar niet branden. Of dit ooit nog wel gebeurt is onduidelijk. Duizenden mensen kijken jaarlijks uit naar de ontbranding van de kerstlichtjes in de zendmast van IJsselstein. Maar de 120 lampjes in de Gerbrandytoren gaan dit keer niet aan. Zonder hieraan ruchtbaarheid te geven heeft Stichting Kerstboom besloten een jaar over te slaan. Een groep geldschieters hoopte nog iets te regelen. Maar eigenaar NOVEC wil niet langer in zee met Stichting Kerstboom. Voor het stichtingsbestuur was tijdgebrek de belangrijkste reden dit jaar over te slaan. Maar ook financiele problemen spelen een rol. De stichting liep vorig jaar geld mis omdat sponsors niet zoals beloofd de mast op mochten. Afgelopen weekeinde trokken enkele verontruste geïnteresseerden a an de bel. Zij zijn bereid garant te staan voor een belangrijk deel van de kosten om de zendmast alsnog op te tuigen. Naar aanleiding hiervan wilde voorzitter Ton Westland in gesprek met NOVEC. Maar directeur Anja Spronk is niet te vermurwen. ,,De samenwerking vorig jaar was niet naar tevredenheid. Het houdt een keer op.” Wat haar betreft gaat de kerstboom dit jaar zeker niet aan en is nog onduidelijk of dit volgend jaar wel gebeurt. (AD/Utrecht)

“John de Mol wil Endemol én SBS”

John de Mol heeft zijn zinnen gezet op een deelname in Endemol én SBS, zo melden goed ingevoerde bronnen in omroepland. De Talpa-baas zou samen met het Italiaanse Mediaset (de tv-maatschappij van Silvia Berlusconi) Endemol willen overnemen. Daarmee koopt de mediatycoon (een deel van) de door hem opgerichte productiemaatschappij terug. Tvprogramma’s bedenken en maken blijft de grote liefde van De Mol. Het laatste grote project van zijn hand is De Gouden Kooi, dat Talpa momenteel ook aan buitenlandse zenders probeert te slijten. Daarnaast wordt er nog steeds rekening mee gehouden dat John de Mol een controlerend belang wil krijgen in SBS, dat in diverse Europese landen actief is. Naast kapitaal zou hij dan het (verlieslijdende) tv-station Talpa inbrengen samen met de goed renderende radiozenders Radio 538 en Radio 10 Gold. Dat De Mol zijn tv-zender vanaf half december Tien noemt, zien sommigen al als een stap in die richting. Over de naam Tien (en het overgaan van Expeditie Robinson) waren eerder geschillen met SBS, maar die zijn inmiddels bijgelegd. Bovenstaand scenario zou ook een aankoopovereenkomst tussen SBS en Endemol kunnen inhouden, waarin SBS zich voor meerdere jaren verplicht programma’s te kopen bij de producent. Weer andere insiders betwijfelen of de Talpa-eigenaar daadwerkelijk genoeg geld heeft om heel SBS te kopen. Zij vermoeden dat John de Mol vooral aast op de Nederlandse tak van SBS. (DFT)

UIT DE MEDIA:

** Rebecca FM Classic Rock wijzigt per 1 december haar naam wijzigen in CITY FM Classic Rock Noord Oost. Het gaat hierbij uitsluitend om een naamswijziging. Het regionale karakter van de zender blijft behouden, zoals onder andere een eigen regionale ochtendshow, regionale informatie, regionale verzoekplatenprogramma’s. Per editie wordt bovendien de betreffende regio aan de zendernaam toegevoegd om zo het regionale karakter extra te benadrukken. Met deze naamswijziging zal het radiostation een overkoepelende naam gaan voeren die overeenkomt met die van de regionale commerciële zender die in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht uitzendt. 

** De Consumentenbond vreest voor een ‘commerciële jungle op televisie’ nu de EU adverteerders meer ruimte voor commercials geeft. De nieuwe Europese televisierichtlijn maakt een einde aan de huidige restrictie om reclame alleen in blokken en met tussenpauzes van minimaal 20 minuten uit te zenden. De Consumentenbond is bezorgd. ‘Het loslaten van het principe om reclame in blokken uit te zenden, samen met het loslaten van de 20-minutenregel en de mogelijkheid van nieuwe advertentietechnieken (denk aan split-screen) zal leiden tot een sterk vercommercialiseerde televisiecultuur’, schrijft de bond in een brief aan minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Maria van der Hoeven, zo meldt het Financieele Dagblad. (adformatie)

** Oud-journaallezer Joop van Zijl (71) gaat een actueel programma presenteren bij Radio Flevoland. Dat maakte de regiozender maandag bekend. Vanaf zondag gaat hij er elke week het programma ‘Nieuws en Sport’ (zondag tussen 17.00 en 18.00 uur) aan elkaar praten. Hoewel Joop van Zijl officieel in 1996 afscheid nam van het NOS Journaal is hij niet volledig gestopt als presentator. Als invaller of als gastpresentator bleef hij actief. ,,Het blijft leuk werk, en ik wil niet stilzitten”, aldus Van Zijl. ,,Radiowerk blijft boeiend. Ik ben begonnen bij de radio en heb nooit afscheid van dat medium genomen.” (ANP/AD)

UIT DE MEDIA:

** De proef van vervoerder Connexxion met tv’s in bussen in de Leidse regio is succesvol. Negen streekbussen in de regio Leiden zijn voorzien van Infotainment-schermen die speciaal voor het openbaar vervoer zijn ontworpen. Op de schermen is reisinformatie en entertainment te zien. Uit een eerste meting onder reizigers blijkt dat de proef zeer geslaagd is. Voor veel reizigers heeft Connexxion TV een duidelijke meerwaarde. (RTV West)

** Real Madrid verkoopt de tv-rechten voor zijn wedstrijden van de volgende zeven seizoenen aan het Spaanse productiehuis Mediapro voor een recordbedrag van 1,1 miljard euro. Dat heeft de Spaanse voetbalclub maandag bekendgemaakt. “Dit is het belangrijkste contract dat een sportclub ooit heeft afgesloten”, luidt het bij Real. Het contract heeft betrekking op alle wedstrijden van het eerste en tweede elftal vanaf dit seizoen tot het seizoen 2012-2013. Mediapro is een van de belangrijkste aandeelhouders van de Spaanse privézender Sexta. Die kocht voor 90 miljoen de exclusieve rechten voor Spanje voor het WK voetbal in Duitsland. (Belga/AG/GvA)

** Het oude zendschip van Radio Veronica moet terug naar Scheveningen als onderdeel van het Nationaal Popmuseum. Voorzitter van de stichting Nederlandse Top 40 Erik de Zwart heeft dat gezegd bij de presentatie van een nieuw gezelschapsspel over de geschiedenis van de top 40. De Zwart wil het zendschip De Norderney zelf aankopen en het naar Scheveningen overbrengen. Het zendschip de Norderney ligt aan een ketting in Belgie als partyboot.

** Volgens Max Mosley, president van de FIA, zal de Formule 1 overal ter wereld gratis via de TV te volgen blijven. Volgens Mosley is er geen sprake van dat Formule 1 uitzendingen achter een decoder gaan verdwijnen. Momenteel verplicht het Concorde Agreement elk land met tv-rechten de Formule 1 gratis aan te bieden. Aangezien de huidige overeenkomst eind 2007 afloopt, gaan er geruchten dat tv-rechtenhouders de mogelijkheden aan het bekijken zijn om de Formule 1 via een pay-per-view systeem uit te zenden. Dit zou inhouden dat er een apart abonnement afgesloten moet worden om de Formule 1 te blijven volgen. Het is niet zo gek dat de Formule 1 wereld dit ziet als een slechte ontwikkeling. Dit zou kunnen betekenen dat een groot deel van het publiek de Formule 1 de rug toe keert. Hierdoor zou de sport minder aantrekkelijk kunnen worden voor sponsoren. Gelukkig laat de FIA, bij monde van Mosley, weten hier tegen te zijn: “Het is fundamenteel dat tv-beelden gratis moeten blijven voor iedereen. Als een groot deel van het publiek wegblijft, is dat slecht voor de sport en de autofabrikanten. (FOK)

** TV Oase start op 1 juli 2007. Dit zei Bert van der Veer tijdens een bijeenkomst voor programmaraden die door Kabelraden.nl is georganiseerd. Van der Veer (o.a. oud-RTL en Veronica programmadirecteur, thans regisseur van Pauw & Witteman) is door de in oprichting zijnde televisiezender gevraagd voor de invulling van de programmering. Van der Veer zei in antwoord op de vraag hoe de betrokkenheid thans vanuit PCM Uitgevers NV is, dat dat hem ook niet duidelijk is, aangezien het in de optiek van Van der Veer onduidelijk is met welk PCM Uitgevers men te maken heeft. Daarmee doelt Van der Veer op de situatie bij de uitgever die (mede-)eigenaar is van o.a. de Volkskrant, NRC Handelsblad, Trouw, Arrow Media Groep en het Algemeen Dagblad.

** Concertzender Nieuwe Stijl zal per januari 2007 worden omgedoopt in Radio 6. Dit kondigde Kees Toering, zendercoördinator Radio 2 en Radio 5 namens de NOS Raad van Bestuur in antwoord op vraag van DutchMedia aan tijdens een workshopsessie van ondersteuningsorganisatie KabelRaden.nl. In september jl. wijzigde de Concertzender op de kabel en satelliet haar format en zendt sindsdien jazz, wereldmuziek, crossover en culturele programma’s uit die deels te horen waren op Radio 2, Radio 4 en Radio 5. Concertzender Classic – oftewel de zender die tot begin september jl. op de kabel te horen was, zendt nog enige uren per dag alsmede ‘s nachts en op zaterdagen overdag alsmede zondagmiddag op de tot Radio 6 om te dopen zender uit. Concertzender Classic zendt haar volledige programmering overigens op dit moment alleen via internet uit. Toering nuanceerde later desgevraagd zijn in de bijeenkomst verkondigde naamswijziging met de mededeling dat de formele beslissing en bekendmaking daartoe nog genomen moet worden door de NOS Raad van Bestuur. (Dutchmedia)

** De Haagse Programmraad (HPR) heeft haar Advies Kabelplan Radio voor de periode 2007-2008 bekend gemaakt. Uit dit advies blijkt dat de Concertzender en Radio 277 niet meer geadviseerd worden en, als het aan de HPR ligt, van de kabel verdwijnen. De Concertzender wil de HPR schrappen omdat zij het oneens is met de wijze waarop sinds een recente koerswijziging invulling wordt gegeven aan de programmering. Radio 227 heeft zelf aangegeven wegens financiele problemen niet langer op de Haagse kabel te willen blijven. De HPR adviseert Casema de volgende nieuwe radiozenders op te nemen in het kabelaanbod: Radio Bem Bem (doelgroep 3 tot 9 jarigen) en de regionale commerciële radiozender City FM.

** De nieuwe Talpatalkshow Land van Maas en Geel heeft de afgelopen week geen hoopgevende start gehad. Het programma begon maandag met 233.000 kijkers. Vervolgens daalde het aantal met de dag; voorlopig dieptepunt was afgelopen donderdag met nog slechts 80.000 kijkers. (Telegraaf)

** André Rieu op weg naar New York wordt de naam van de ‘roadsoap’ die de TROS vanaf 5 januari uitzendt. In de zesdelige serie volgen de programmamakers het gezelschap van Rieu tijdens zijn tournee door Amerika in 2006. Van iedereen wordt veel gevraagd tijdens een slopende tour: orkestleden en de technische crew zijn weken achtereen van huis. Aan Rieu de taak om alles in goede harmonie te laten verlopen. Hoogtepunt vormt het concert in New York in de Radio City Music Hall. Ook voor 2007 staan vier tournees in de Verenigde Staten en Canada gepland. (Telegraaf)

** De uitzending van Domino Day 2006 heeft vrijdagavond ruim twee miljoen kijkers getrokken. Op het hoogtepunt keken volgens SBS 6 bijna 2,5 miljoen mensen naar de omvallende steentjes. Dat waren er in totaal 4.079.381, een nieuw wereldrecord, aldus een woordvoerster zaterdag. In het WTC Expo in Leeuwarden duwde de 46-jarige zangeres Kim Wilde om 21.00 uur het eerste steentje om. Het vier uur durende dominospektakel werd rechtstreeks uitgezonden in negen Europese landen. (ANP/AD)

** Het mediaconcern van voormalig premier Silvio Berlusconi heeft interesse in Endemol. De financieel directeur van Mediaset, onderdeel van Berlusconi’s zakenimperium, heeft op een persconferentie gezegd dat Endemol een voorbeeld is van een bedrijf dat Mediaset graag zou willen kopen. Er deden al eerder geruchten de ronde, maar niet eerder werd er zo expliciet over een overname van Endemol g esproken. (NRC)

** In Groot-Brittannië moet een verbod komen op reclame voor hamburgers en ander junkfood in uitzendingen voor de doelgroep van jongeren onder zestien jaar. Dit staat in aanbevelingen van een commissie die vrijdag zijn bekendgemaakt. Het verbod is bedoeld om de toename van het aantal gevallen van vetzucht onder Britse jongeren af te remmen. De maatregel heeft betrekking op etenswaar met een hoog gehalte aan vet, zout en/of suiker. De tv-zenders lopen door de maatregel 58 miljoen euro aan reclame-inkomsten mis. (ANP)

Nationaal FM uit de lucht gehaald

Het regionale radiostation Nationaal FM is niet langer meer te beluisteren. De zenders van het commerciële station zijn wegens het niet betalen van rekeningen uit de lucht gehaald. De deurwaarder heeft de drie etherzenders, 97. FM Sneek, 104.7 FM Leeuwarden en 97.7 FM Terschelling, in beslag genomen. Voor Telecom Vision International, de verhuurder van de zenders, was de maat vol. Directeur Hans Kokkeel zegt de deurwaarder op pad te hebben gestuurd, omdat Nationaal FM ondanks voortdurend aandringen een stevige betalingsachterstand bleef houden. Ook bij andere bedrijven zou Nationaal FM schulden hebben. Het station kwam al eerder negatief in het nieuws. Diverse medewerkers stapten op. Enkele maanden geleden is een zender van de Loëngasterflat in Sneek gestolen en werd de stroom van een andere zender wegens niet- betaalde rekeningen uitgezet. (Via LC).

Talpa wordt Tien in ‘echt’ breedbeeld

De tv-zender Talpa wijzigt per 16 december haar naam in ‘Tien’. Met de cijferbenaming zegt de tv-zender haar oorspronkelijke naamidee alsnog gestalte te kunnen geven. Enige tijd geleden trof Talpa een schikking met SBS Broadcasting BV omtrent het naamrecht van Tien en TV 10. Met de wijziging van naam wil het televisiebedrijf Talpa het merkbeleid voor consumenten niet langer met ‘Talpa’ laten associeren. Radio 538, Juize FM en Radio 10 Gold gebruiken elk eigen merken onder de hoede van Talpa Radio. Volgens woordvoerder Maarten van Rooijen is het de bedoeling dit ook bij de televisie-activiteiten te hanteren. Talpa blijft als bedrijfsnaam voor de zakelijke relaties wel in gebruik. De naam Talpa verwijst naar de achternaam van oprichter/80 % eigenaar John de Mol. In zowel het Italiaans als Latijn betekent Talpa mol. Van Rooijen wil in het midden laten of de merkbeleving van Talpa na circa 15 maanden uitzenden slecht of goed is bij de Nederlandse tv-kijker. Per 16 december zal Tien 24 uur per dag uitzenden, aangezien Nickelodeon verhuist naar het kanaal van The Box. Tien zal in ‘echt’ breedbeeld gaan uitzenden. Een indicatie voor de startdatum daarvan wil Talpa daartoe nog niet prijsgeven. Canal Digitaal Satelliet kondigde begin deze week aan dat de zogeheten ‘anamorfe’ uitzendingen in breedbeeld voor Talpa gerealiseerd zullen worden. Het ‘bronsignaal’ van de tv-zender van John de Mol wordt via Canal Digitaal Satelliet uitgezonden. Talpa/Tien is de eerste anamorfe commerciële zender (voor een breed publiek) zijn die dit waarschijnlijk zal realiseren. Thans zendt Talpa in ‘letterbalk’ breedbeeld uit, waardoor het breedbeeldeffect nog niet volledig tot haar recht komt. (Dutchmedia)

RTV 10 dreigt met juridische stappen

De regionale tv-zender RTV10 uit Zuidoost-Brabant dreigt met juridische stappen tegen Talpa. Dit bericht Omroep Brabant. De amusementszender van John de Mol gaat vanaf 16 december Tien heten. RTV10 vreest dat er naamsverwarring gaat ontstaan en dat dit in haar nadeel zal werken. De commerciële regionale zender zegt veel geld te hebben uitgegeven om haar naam te promoten. Dat lijkt nu voor niets geweest. De zender voert daarom actie met de slogan: “Talpa, handen af van onze naam”.

Sky Radio grootste groeier in CLO

Sky Radio maakt de meeste progressie in de periode september/oktober van het CLO van Intomart-Gfk. Het marktaandeel van de zender groeit met 0,6 procent naar 10,0. Radio 538 zag het aandeel ook groeien: van 11,7 naar 11,9. Radio 2 ging van 10,7 naar 10,8 procent. Ook 3FM ging vooruit: van 7,9 naar 8,0 procent. Radio 1 moest terug met 0,5 procent naar 7,0. Q-music bleef op 6,3. Radio Veronica zag zijn marktaandeel stijgen van 5.5 naar 5.9 procent. In deze meting is ook de commerciële zender 100 % NL meegenomen, het marktaandeel in de periode september/oktober bedroeg 0,3 procent.

aug/sep(in%)	sep/okt(in%)
01	Radio 538	11.7	11.9
02	Radio 2	10.7	10.8
03	Sky Radio	9.4	10.0
03	Radio 3FM	7.9	8.0
04	Radio 1	7.5	7.0
06	Q-Music	6,3	6.3
07	Radio Veronica	5.5	5.9
08	Radio 10 Gold	4.9	4.5
09	CAZ!	2.0	1.9
10	Radio 4	1.8	1.8
11	ClassicFM	1.7	1.7
12	Arrow Classic Rock Radio	1.4	1.5
13	SlamFM	1.5	1.4
14	747AM	1.0	1.1
15	RTL FM	1.4	1.0
16	Arrow Jazz FM	0.5	0.5
17	BNR Nieuwsradio	0.4	0.4
--	KinkFM	0.4	0.4
19	100 % NL	--	0.3
==	Regio Radio	15.2	14.3
==	Regionale Commercieel Radio	2.2	2.3
==	Overige	6.9	7.0

TROS-voorzitter Van Doodewaerd stapt op

Voorzitter Karel van Doodewaerd van de TROS stapt per direct op. Dat heeft de omroep donderdagavond bekendgemaakt. ,,Het Algemeen Bestuur hoopt dat met dit besluit een einde zal komen aan de al enkele maanden durende gespannen verhoudingen in de organisatie”, aldus een verklaring. Van Doodewaerd legde eerder dit jaar al zijn functie als directeur van de omroep neer, nadat er kritiek was ontstaan over zijn dubbele functie bij de TROS. Vice-voorzitter Huib Boermans en penningmeester Ed van de Walle waren al uit het bestuur gestapt. De omroep gaat op zoek naar een nieuwe directeur en een nieuwe voorzitter. In juni ontstond een crisis tussen Van Doodewaerd en het personeel van de TROS. Van Doodewaerd tekende een omstreden samenwerkingsovereenkomst met productiebedrijf D&D zonder de ondernemingsraad vooraf te raadplegen. Het Commissariaat voor de Media stak overigens een stokje voor de samenwerkingsplannen. (ANP)

UIT DE MEDIA:

** De regionale soapserie van TV Noord-Holland gaat niet door. Een gat in de begroting van 200.000 euro bleek niet te dichten. De gemeente Velsen had al een bijdrage van 30.000 euro toegezegd. De tv-serie zou zich met name in de IJmond afspelen, reden voor de Velsense bijdrage. De Noord-Hollandse soapserie is afgekeken van dergelijke programma’s in Friesland en Overijssel, waar ze erg populair zijn. De productiekosten zijn 1,3 miljoen euro voor 24 afleveringen. TV Noord-Holland vroeg overheden als waterschappen, gemeenten, provincie maar ook organisaties als Havenbedrijf Amsterdam en vervoersbedrijf Arriva om een bijdrage. ,,Het idee was de overheden eenderde, de bedrijven eenderde en wij eenderde”, licht directeur Robbert Zaal toe. (Haarlems Dagblad)

** De trainingen van FC Groningen zijn niet meer via internet te volgen. De webcam is weggehaald. Een IT-bedrijf in de naastgelegen Mediacentrale had het cameraatje op het veld gericht, zeer tegen de zin van trainer Ron Jans. Hij vindt dat de selectie moet kunnen trainen, zonder dat de hele wereld meekijkt. Het internetbedrijf heeft nu, in goed overleg met de directie van FC Groningen, besloten de webcam weg te halen. Het is niet uitgesloten dat de FC en het bedrijf in een later stadium gaan samenwerken op IT-gebied. (RTV Noord)

** Een filmploeg die woensdag aan de Orionweg in IJmuiden-Zeewijk opnamen wilde maken voor kinderserie De Daltons, is na bedreiging uitgeweken naar een andere locatie. Vooraf was uitgebreid overlegd met verhuurder Woningbedrijf Velsen en de bewonerscommissie die beide akkoord gingen. Toen een bewoner een lid van de ploeg echter dreigde ‘dat de bakstenen al klaar lagen’ zijn de opnames afgeblazen. De locatiemanager van de ploeg die vooraf huis aan huis een brief verspreidde waarin uitleg werd gegeven over de opnames, kreeg zulke ernstige verwensingen te horen dat hij de politie inlichtte. (HD)

** De regionale tv-zender RNN 7 breidt zijn landelijke netwerk verder uit. De van oorsprong Rotterdamse regiozender is vamaf maandag ook te zien in de regio Den Haag (kanaaldeling met Infothuis) en de regio Gouda (via kabelnetwerk Rekam). Noord-Holland (kabelgebied Multikabel) volgt uiterlijk 28 november. Daarover heeft RNN7 overeenstemming bereikt met de verantwoordelijke kabelmaatschappij Multikabel. Het bereik van RNN7 komt daarmee op 5 miljoen kijkers, een verdubbeling van het huidige aantal. RNN 7 denkt in de loop van 2007 ook andere delen van Nederland te kunnen aansluiten op zijn netwerk. Met satelliettv-aanbieder Canal Digitaal is RNN 7 in een afrondend stadium en in de komende maanden zal het format ook worden aangeboden aan andere regio’s en kabelaars.

** De beoogd hoofdredacteur van het nieuwe gratis dagblad van investeerder Marcel Boekhoorn, Ben Rogmans, mag pas vanaf oktober volgend jaar in die functie aan de slag. Dat heeft de Haarlemse kantonrechter R. Mellema vrijdag bepaald. Krantenuitgever Wegener begon een zaak tegen zijn oud-directeur Rogmans, om te voorkomen dat hij zomaar naar een nieuwe concurrent vertrekt. Het concern hield Rogmans aan een non-concurrentiebeding dat twee jaar zou moeten gelden. De kantonrechter heeft daar een jaar van gemaakt. Ben Rogmans was tot medio september directeur redactionele ontwikkeling en beheer bij Wegener. Hij begeleidde in die functie onder meer de reorganisatie bij de regionale kranten van het concern. Rogmans werd op non-actief gesteld nadat hij bekendmaakte dat hij hoofdredacteur wordt van de gratis krant van Boekhoorn die in het eerste kwartaal van volgend jaar moet verschijnen. (via AD/ANP)

** De politieke partij Islam Democraten heeft aangifte gedaan tegen de leider van EénNL, Marco Pastors. De partij is gekwetst door een verkiezingsspotje van EénNL op de radio. In het verkiezingsspotje zegt Pastors dat de politiek niet optreedt tegen de islamisering, net zoals de gevestigde orde voor de Tweede Wereldoorlog de Duitsers niet durfde aan te pakken. Op Radio 1 noemde partijleider Potmis van de Islam Democraten die vergelijking schandalig. Bij zijn partij zijn veel klachten binnengekomen. De Islam Democraten doen ook mee aan de verkiezingen, onder de naam Lijst 21. (NOS)

** RTL werkt samen met private equity-partijen aan een mogelijk overnamebod van meer dan GBP 5 miljard op het Britse commerciële televisiebedrijf ITV. Dat meldt de Financial Times vrijdag. De private equity-partijen zullen volgens de zakenkrant het merendeel van het overnamebedrag op tafel leggen. ITV heeft een marktkapitalisatie van GBP 4,5 miljard en zo’n GBP 1 miljard aan schulden. ITV wacht nog op een officieel bod van het Amerikaanse kabelbedrijf NTL, dat vorige week toenadering zocht tot het Britse commerciële tv-bedrijf. Door in zee te gaan met private equity-partijen kan RTL volgens de krant een minderheidsbelang in ITV verwerven zonder de hulp in te roepen van moedermaatschappij Bertelsmann. Deze Duitse mediagroep heeft een belang van 90% in RTL. RTL, het grootste tv-bedrijf van Europa, gaf geen commentaar tegen de krant op de mogelijke overname. Bestuursvoorzitter Gerhard Zeiler van RTL liet volgens de Financial Times afgelopen maandag nog weten momenteel niet in gesprek te zijn met NTL, maar sloot een overname niet uit. (Nieuws.nl)

** 3FM luisteraars bepalen dit jaar niet alleen welke platen worden gedraaid in Serious Request, maar ook wie de platen gaan draaien. Giel Beelen, Gerard Ekdom, Claudia de Breij, Paul Rabbering, Coen Swijnenberg, Sander Lantinga en Michiel Veenstra stellen zich verkiesbaar voor een van de drie plekken in Het Glazen Huis op de Neude te Utrecht. Zij zijn bereid 6 dagen lang niet te eten en willen die dagen 24 uur per dag radio maken en geld inzamelen voor het Rode Kruis om slachtoffers van landmijnen op te vangen. 3FM luisteraars kunnen stemmen vanaf maandag 4 december 12.00 uur via www.3fm.nl. Vrijdagmiddag 8 december stopt de verkiezing om 16.00 uur. In de Coen en Sander Show om 17.30 uur wordt bekend gemaakt wie door de luisteraars uitverkoren zijn om deze bijzondere radioweek in te vullen. 3FM Serious Request, de jaarlijkse actie van 3FM en het Rode Kruis, gaat dit jaar geld inzamelen voor de slachtoffers van landmijnen. 19 December a.s. gaan drie dj’s van 3FM het Glazen Huis in om tot kerstavond donaties te werven en samen met de luisteraar mooie radio te maken. (Persbericht)

** Sinds begin deze week is in de omgeving van Alphen aan den Rijn Radio 538 te ontvangen op 101.9 MHz. Waarschijnlijk is er een steunzender in gebruik genomen op de toren van Alphen aan den Rijn. (FMTV)

** Het telecombedrijf KPN stoot een deel van zijn werkzaamheden aan telefooncentrales af aan Nacap Telecom. Dat liet KPN woensdag weten. Als onderdeel van de overeenkomst stappen 250 medewerkers over naar Nacap Telecom. De medewerkers verrichten werkzaamheden zoals het ontwerpen, aanleggen en onderhouden van koper-, coax- en glasvezelnetwerken. Dit soort werkzaamheden zijn in de toekomst bij KPN niet meer nodig omdat het bedrijf overstapt naar een op internet gebaseerde netwerkstructuur (IP).

** De Spaanse voetbalclub Real Madrid heeft zijn tv-rechten voor een periode van zeven jaar verkocht, voor 800 miljoen euro. Voorzitter Calderon wilde nog niet zeggen wie de koper is. (ANP)

** De politieke avond in Nijmegen, waar woensdag besluiten worden genomen over de begroting voor de komende jaren, wordt tussen 20.30 en 21.30 uur geschorst. Raadsleden en burgemeester en wethouders kunnen zo naar de herdenking van Louis Sévèke. Woensdag is het een jaar geleden dat de Nijmeegse activist werd doodgeschoten. Dat gebeurde op de hoek van de Van Welderenstraat en de Eilbrachtstraat in de binnenstad. Rond 21.00 uur kunnen belangstellenden meelopen in een herdenkingstocht vanaf de Stadswinkel naar de moordplek. (omroepgelderland)

UIT DE MEDIA:

** BNN heeft een boete van € 13.500,- gekregen wegens het (laten) sponsoren van het televisieprogramma De Nationale WK Test 2006. Tevens heeft de omroep een waarschuwing gekregen omdat de afspraken met de sponsor niet in een schriftelijke overeenkomst zijn vastgelegd. Voorafgaand aan en volgend op bovengenoemd programma werd een afbeelding van een voetballend elftal getoond met onderaan de tekst: “Nationale-Nederlanden supporter van de Nationale WK Test”. Een voice-over vermeldt deze tekst eveneens, en onder de tekst staat het internetadres nn.nl. Programmaonderdelen van de publieke omroepen mogen niet gesponsord worden behoudens een aantal uitgezonderde categorieën. Bovengenoemd programma valt niet onder een van deze uitzonderingen en had dus niet gesponsord mogen worden.

** BNN stopt met Top of the Pops. De omroep maakte dinsdag bekend dat eind december de laatste aflevering van het muziekprogramma wordt uitgezonden. Zes jaar geleden verscheen de Nederlandse versie van het van oorsprong Engelse programma voor het eerst op tv. De Britse omroep BBC stopte eind juli al met Top of the Pops. BNN ging door, maar zegt nu dat „het bijzonder lastig werd om internationale acts in het Nederlandse programma te krijgen”. Dit is dan ook de reden voor het verdwijnen van de show. Top of the Pops is elke zaterdag vanaf 19.00 uur te zien op Nederland 3. (Telegraaf)

** De kans dat Utrecht een regiosoap krijgt, is een stap dichterbij. De provincie Utrecht heeft hiervoor ruim vier ton uitgetrokken, maar er is nog een miljoen nodig. Met de televisieserie wil de provincie de identiteit van de provincie Utrecht versterken. De serie wordt uitgezonden op Regio TV Utrecht.

** SBS6 gaat komend voorjaar een tweede reeks uitzenden van het ijsdansprogramma Sterren Dansen op het IJs. Een woordvoerder van de commerciële zender zei dinsdag dat het programma waarschijnlijk medio maart te zien is. Net als in de eerste serie krijgen elf bekende Nederlanders de kans hun kunsten op de ijsvloer te tonen. De presentatie is opnieuw in handen van Gerard Joling en Nance. Ook aan de samenstelling van de jury verandert niets. RTL4 komt eveneens met een tweede versie van Dancing on Ice. Wanneer die ijsdansshow op de buis komt, kon een RTL-woordvoerster dinsdag nog niet zeggen. (Nieuwnieuws)

** Digitale televisiezender Sport1 heeft voor een periode van drie jaar de live rechten verworven van de kwartfinales, halve finales en finale van de UEFA-Cup. Ook zal de wedstrijd om de SuperCup, tussen de winnaars van de UEFA Champions League en de UEFA-Cup live op Sport1 te zien zijn. Tot voor kort werden de uitzend- en promotionele rechten voor de UEFA-Cup wedstrijden door de deelnemende clubs zelf verkocht. Nieuw dit jaar is dat, net zoals bij de Champions League, de UEFA besloten heeft vanaf de kwartfinales de uitzend- en promotionele rechten en coördinatie centraal en eenduidig te organiseren. Sport1 is het enige digitale tv-kanaal waar alle UEFA-Cup wedstrijden live en simultaan te zien zijn. Met deze overeenkomst verstevigt Sport1 haar aanbod van Europees en overig topvoetbal dat nu uit 15 competities en Cup-toernooien bestaat. (Persbericht)

** De hoofdredacties van dagblad De Gelderlander en Radio en TV Gelderland protesteren tegen de beperkingen bij de ontruiming van Fort Pannerden, vorige week. Dat doen ze in een gezamenlijke brief aan burgemeester Peters van Lingewaard. Zo moesten verslaggevers op grote afstand van het Fort blijven, werd ter plekke nauwelijks informatie verstrekt en was de verstrekte informatie in een aantal gevallen aantoonbaar onjuist. Volgens beide media is hiermee een poging gedaan beeldvorming te sturen. Ook de Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten heeft geprotesteerd. (omroepgelderland)

** De Weekbladpers Groep (WPG) is van plan het cultureel-literaire tijdschrift Hollands Diep, dat bijna dertig jaar geleden werd opgeheven, nieuw leven in te blazen. Initiator en beoogd hoofdredacteur van de heruitgave is Robbert Ammerlaan, nu directeur van uitgeverij De Bezige Bij (onderdeel van de WPG). „Wij zijn serieus bezig met een uitgeefplan”, bevestigt WPG-directeur P. de Jong. „Dat heeft een hoog ambitieniveau en vereist een stevige investering.” De WPG-directeur verwacht nog dit jaar een definitieve beslissing te nemen over de heruitgave. Als die positief uitvalt, verschijnt het blad in de eerste helft van 2007. Hollands Diep zal, anders dan dertig jaar geleden, niet eens in de veertien dagen maar in een lagere frequentie verschijnen. De Jong: „Zo’n tijdschrift wordt gemaakt voor een beperkte doelgroep. Daar stemmen we ook de frequentie op af. Hollands Diep wordt niet een kopie van wat het vroeger was, maar wel een cultureel tijdschrift.” (NRC)

** Een Nederlandse documentaire heeft de belangrijkste prijs voor documentaires gewonnen op het AFI Fest in Los Angeles. Het gaat om Buddha’s Lost Children, meldt Holland Film. Aan de prijs is een geldbedrag van 10.000 dollar verbonden. De film is van regisseur Mark Verkerk. Het festival is een initiatief van het American Film Institute. De docu toont hoe een monnik met behulp van een non kinderen opneemt uit arme bergvolkgezinnen en in zijn klooster verzorgt. De ‘Rambo in gewaad’ leert hen onder meer boksen en mediteren. (RTL)

** De Australische actrice Belinda Emmett is op 32-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van kanker. Ze speelde eind jaren 90 de rol van Rebecca Fisher in de tv-serie “Home and away”. In 1998 werd er borstkanker vastgesteld bij Emmett. Ze verliet toen de soap om in behandeling te gaan. Ze keerde nog terug op het scherm als Jodi Horner in het Australische tv-drama “All saints”, maar kreeg in 2001 opnieuw kanker. In 2005 trouwde Emmett met tv-presentator Rove McManus. Ze verschenen voor het laatst samen op televisie in de Kerstspecial 2005 van ABC. McManus zal zijn televisieshow met beroemde gasten voorlopig niet meer presenteren. (VRT)

Nederland 1 in week 45 marktleider

Nederland 1 was afgelopen week marktleider op tv met 19,5 procent (6+, 18.00 – 24.00 uur). Nederland 2 behaalde een marktaandeel van 7,0, Nederland 3 had 5,9 procent. RTL4 had 16,1 procent, RTL5 scoorde 7,7 en RTL7 4,0. SBS6 had een marktaandeel van 9,9 procent, Net5 4,0 en Veronica 4,5. Talpa scoorde 9,3 procent. Boer zoekt vrouw was het best bekeken programma van de week met 2,962 miljoen kijkers. De Wedstrijden zondag was goed voor 2,706 miljoen kijkers, Spoorloos trok 2,5,95 miljoen kijkers. Radar had 2,158 miljoen kijkers en naar het Journaal van 20.00 uur op zaterdag keken 1,981 miljoen mensen. (Adformatie/SKO)

‘Tv-reclame niet meer in blokken uitgezonden’

Tv-reclame hoeft niet meer in blokjes te worden uitgezonden. Zenders mogen de spotjes over het hele uur spreiden. Wel blijft er een maximum van twaalf minuten per uur. Ministers van de EU-landen hebben hierover maandag een compromis bereikt. Het Europees Parlement moet zich nog uitspreken. Momenteel mag hooguit drie keer per uur reclame te zien zijn in programma’s. De EU-landen weigerden het maximum van twaalf minuten reclame per uur los te laten. ,,We willen geen Amerikaanse stijl van televisie, met permanente reclame”, zei Europees Commissaris Viviane Reding (Media). Uitzonderingen op de beoogde reclamevrijheid zijn kinder- en nieuwsprogramma’s. Die mogen pas na een half uur worden onderbroken voor reclame, aldus het akkoord. Landen mogen strenger zijn dan de Europese richtlijn. Maar de verwachting is dat Nederland niet strenger zal zijn dan Luxemburg, waar de commerciële zender RTL is gevestigd. De betrokken ministers raakten het verder eens over strengere regels op productplacement. De reclame, waarbij acteurs bijvoorbeeld zichtbaar een bepaald yoghurtdrankje consumeren, wordt verboden in kinder- en nieuwsprogramma’s. Landen mogen de sluikreclame wel toestaan voor films, tv-series, sport- en ‘light-entertainment’. Volgens deskundigen wijkt dit plan niet veel af van de huidige Nederlandse regels. Nederland probeerde in de EU-wet op televisie vergeefs meer bevoegdheid te krijgen over buitenlandse zenders die zich op Nederlandse kijkers richten. De regering had dan RTL bijvoorbeeld kunnen verplichten om zenders te ondertitelen voor doven en slechthorenden. Die wens kreeg onvoldoende steun, zo bleek bij de vergadering in Brussel. Nieuw is dat de EU-regels voor televisie ook gaan gelden voor programma’s via internet en telefoon. Dat betekent dat die ook een minimumaantal programma’s van Europese makelij moeten uitzenden. Het Europees Parlement geeft in december zijn oordeel over de EU-regels voor televisie. In 2007 kunnen dan definitieve besluiten volgen. (ANP/AD)

UIT DE MEDIA:

** Acht leden van het managementteam van de Tros hebben afgelopen vrijdag een brief aan de ledenraad gestuurd, waarin krachtig stelling wordt genomen tegen voorzitter Karel van Doodewaerd. Dat meldt de Volkskrant. Deze week volgt de peiling door vier vakbonden onder het personeel naar het vertrouwen in Van Doodewaerd. Van Doodewaerd wilde eerder dit jaar een joint-venture aangaan met tv- productiebedrijf D&D. Over de samenwerking die uiteindelijk niet doorging, ontstond onrust onder het Tros-personeel. Volgens NVJ- secretaris Marc Visch is de positie van Van Doodewaerd moeilijk houdbaar. Het zou hem verbazen wanneer de peiling voordelig zou uitpakken voor Van Doodewaerd. (Adformatie)

** De Vlaamse Club Brussel bekroont VRT één met zijn tweejaarlijkse Medialeeuw voor het uitzenden van het weekoverzicht van tvbrussel op zaterdag. De Medialeeuw bekroont een medium of een journalist die een opmerkelijke bijdrage heeft geleverd tot een betere informatie van het Vlaamse publiek over zijn hoofdstad. De prijs voor VRT één bestaat uit een origineel beeldje van de kunstenaar Tom Frantzen en een bedrag van 5000 euro. Het weekoverzicht van tvbrussel op één haalt een gemiddelde kijdichtheid van 113.000 kijkers. Dat betekent dat één op drie Vlamingen op dat moment het programma kijken.

** Het gebouw waar het zakenblad van Quote is gevestigd, is zaterdagmiddag besmeurd met latexverf. Het gebouw aan het Koningsplein dat met de verf is beklad is hetzelfde pand dat drie jaar geleden werd beschoten. Het is niet bekend tegen wie de actie was gericht. Behalve Quote is er nog een aantal bedrijven in het gebouw gevestigd. Het is niet de eerste keer deze week dat een mediabedrijf het doelwit is van onbekenden. Afgelopen woensdag kwam de drukkerij van PCM letterlijk onder vuur te liggen toen het werd beschoten met een raketwerper. (RTV NH)

** Boer zoekt opvolger is de radiovariant van de KRO-televisiehit Boer zoekt vrouw. In de docusoap, die elke werkdag tussen 14.00 en 15.00 uur op Radio 1 wordt uitgezonden in KRO’s DingenDieGebeuren, komen de talrijke problemen ter sprake die boeren ondervinden bij de overdracht van hun bedrijf. Twee boeren uit elke aflevering mogen naar het grote Boer zoekt vrouw-feest op 2 december in Nijkerk. Inmiddels hebben zich al ruim duizend boeren aangemeld. (Telegraaf)

** De opnamen voor de dramaserie Stellenbosch, die zich in Nederland en in Zuid-Afrika afspeelt, zijn begonnen. De hoofdrollen worden vertolkt door Anne-Wil Blankers (foto), Jan Decleir, Monic Hendrickx en Jeroen Willems. De serie verhaalt over de Nederlandse familie Keppel, die zich in de jaren zestig heeft gevestigd in Zuid-Afrika als wijnboeren. Stellenbosch wordt volgend najaar uitgezonden door NPS, VARA en VPRO. (o.a. Telegraaf)

** In geen enkel ander EU-land zitten jongeren zo vaak op internet als in Nederland. Van de 16- tot 24-jarigen surft 96 procent minimaal eens per week, tegen 73 procent in de EU gemiddeld. Griekse jongeren zijn met 47 procent hekkensluiter. Maar de Nederlandse ouderen zitten minder op internet (46 procent van de 55-plussers surft minstens eens per week, tegen 56 procent in Zweden en Denemarken). Mannen surfen beduidend vaker dan vrouwen. Dat blijkt uit een onderzoek van het statistisch bureau Eurostat dat gisteren is gepubliceerd. Ook wat betreft toegang tot internet heeft Nederland de koppositie: 80 procent van de huishoudens heeft een internetaansluiting – en daarvan heeft viervijfde een breedbandaansluiting. In de Europese Unie als geheel heeft slechts de helft van de huishoudens een internetaansluiting. Denemarken (79 procent) en Zweden (77 procent) zijn de nummers twee en drie. (via NRC)

UIT DE MEDIA:

** Zes hoofdredacteuren van oppositiekranten in Azerbajdzjan zijn in hongerstaking uit protest tegen de druk die de regering op hun bladen uitoefent. Die druk is toegenomen sinds het aantreden van president Ilham Aliyev in 2003. Onlangs werd een journalist op straat aangevallen en werd een hoofdredacteur vermoord. Vorige week werd radiostations verboden uitzendingen van de BBC, Radio Freedom en de Voice of America door te geven. (AP/NRC)

** De top van UPC-moederbedrijf LGI geeft zichzelf bonussen van vele miljoenen dollars per maand. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van LGI, dat voor meer dan de helft is opgebouwd uit de Europese kabelnetten van UPC. Op 1 november is nog een aanvullende bonus voor de top bedacht: in twee jaar strijken ze samen nog eens 320 miljoen dollar op. De aandelen gaan vooral naar de twee hoogste bestuurders, die ze ook zeer geregeld weer verkopen. LGI heeft de afgelopen maanden veel eigen aandelen ingekocht, waardoor de schuld van het bedrijf naar recordhoogte is gestegen. (Trouw)

** De Algemene Programmaraad Amsterdam e.o. (APR) wil dat de Duitse landelijke publieke radiozender Deutschlandfunk en de Franse publieke omroep FIP op de Amsterdamse kabel worden doorgegeven per 1 juli 2007. Dit blijkt uit het conceptadvies dat de APR vandaag heeft vrijgegeven voor inspraak. Beide radiozenders komen voor in het zogeheten ‘wettelijke basispakket’ waar kabelaar UPC alleen om zwaarwegende redenen van kan afwijken, indien de APR dit concept definitief vaststelt. Om plek te maken voor beide zenders zullen RTL FM en de volkse schlagerzender WDR 4 van de hoofdstedelijke kabel moeten verdwijnen, als het aan de APR ligt. In het vrijblijvende adviesdeel adviseert de APR om naast Concertzender ook ‘Concertzender Classic’ door te geven op de kabel op de plek van BBC Radio 1. 

** Het provinciebestuur van Zeeland wil een tv-serie laten maken over armoede in Zeeland. Een meerderheid van Provinciale Staten ondersteunt een voorstel van de PvdA om hiervoor 150.000 euro beschikbaar te stellen. Volgens de PvdA is voorlichting over armoede en alles wat daarmee samenhangt nodig, omdat de armoedeproblematiek steeds groter wordt. Wat de PvdA betreft wordt de serie uitgezonden bij Omroep Zeeland, zoals ook gebeurt is met de serie Take Care, over de zorg in Zeeland. (Omroep Zeeland)

** Studio 100 opent Nederlands kantoor op het Mediapark te Hilversum. Het Belgische entertainment bedrijf met vestigingen in Schelle en Londerzeel opent met ingang van 13 november 2006 haar Nederlandse kantoor op het Mediapark te Hilversum. De opening van een Nederlands kantoor komt voort uit de wens om de Nederlandse markt nog actiever te bedienen en de activiteiten in Nederland verder uit te bouwen. Voor Nederland zullen de disciplines Content/creatie, Marketing, Communicatie & Sales vanaf 13 november in het kantoor te Hilversum vertegenwoordigd zijn. (Persbericht)

** De Radio 1 Publieksprijs is dit jaar toegekend aan de Vlaamse radioreportage ‘De clochard: Moord als fait-divers’ van Geert Spillebeen voor de VRT. Dat is donderdag bekendgemaakt op het Wereld Audio Festival (WAF) in Hilversum. In totaal brachten 1762 luisteraars uit Nederland en Vlaanderen een stem uit op hun favoriete radioproductie. Met 584 stemmen werd gekozen voor de reportage van Spillebeen over een 62-jarige zwerver die in de Belgische Ardennen werd doodgeschopt. (ANP/AD)

** Frits van Exter stapt in april 2007 op als hoofdredacteur van Trouw. ‘Het wordt na negen jaar hoofdredacteurschap tijd voor verandering’, licht hij toe. Van Exter begon in 1978 bij Trouw. Hij was onder meer stadsverslaggever, buitenlandredacteur en chef van de buitenlandredactie. Hij werd adjunct-hoofdredacteur in 1996 en hoofdredacteur in 1998. Onder zijn leiding kwam Trouw in 1999 met het dagelijkse katern De Verdieping en stapte de krant in 2005 over op tabloidformaat. Na bezuinigingen maakt het dagblad dit jaar voor het eerst sinds lang weer winst (ANP).

** De zoektocht van BNN naar twee nieuwe Lama’s voor het gelijknamige televisieprogramma is volgend jaar ook op tv te zien. Dat meldde presentator Patrick Lodiers donderdag. De precieze uitzendgegevens kon hij nog niet geven. Door het vertrek van Lama’s Sara Kroos en Arie Koomen moet het Televizierring-winnende improvisatieprogramma op zoek naar vervangers. Op advertenties daarvoor kwamen via www.lamagezocht.nl al 5200 reacties binnen. BNN staat versteld van zoveel aanmeldingen en heeft daarom besloten een aparte show te maken van de speurtocht. (ANP/AD)

** De programmaraad Flevoland heeft haar jaarlijkse advies uitgebracht voor het radiopakket. Behalve de gebruikelijke zenders, de publieke en lokale omroepen, heeft de raad de volgende zenders aangewezen: Juize FM, Arrow Jazz FM, BNR Nieuwsradio, Classic FM, Slam FM, Arrow Classic Rock, Q Music, Caz, Kink FM, Sky Radio, BBC World Service, Radio 10 Gold, 100 % NL en Radio Bem Bem. Deze laatste zender is een zender voor kinderen en afkomstig van het Belgische Studio 100. (AV)

** De gemeenteraad van Culemborg heeft nog geen besluit genomen over een tariefsverhoging van Casema. Het college wijst een tariefsverhoging af op grond van het contract met de kabelexploitant. Jack Wammes wees via het spreekrecht op de voordelen van digitale televisie. ,,De tariefsverhoging van Casema van enkele euro’s staat in geen verhouding met sommige forse verhogingen van de lokale lasten, zoals 30 cent per keer extra betalen voor eenzelfde tijd sms parkeren”, aldus de inspreker. ,,Nu meedoen betekent uitbreiding van keuzemogelijkheden. Niet alleen voor radio en tv, maar ook voor een veel beter en sneller internet dan tot nu toe via de kabel wordt aangeboden, alsmede goedkoper bellen via de kabel”, merkte Wammes op. Bianca Vermolen (VVD) was het met het college eens dat Casema investeringen voor digitale televisie zelf moet bekostigen. ,,Maar wat als die beslissing voor een grote groep burgers betekent dat ze uit twee veel duurdere aanbieders moeten kiezen als ze digitale televisie willen? Die aanbieders ook een stuk duurder zijn dan de verhoging van Casema met € 1,03 in het eerste jaar en € 1,50 in het tweede jaar? En dat voor een periode van twee jaar, waarna Casema het alsnog gaat aanbieden”, aldus Vermolen. Op persoonlijke titel koos zij voor het loslaten van het contract met Casema en de burger voor een minimale prijs digitale televisie te bieden. Philip Oosterlaak (SP) vond het voorstel te summier om er een oordeel over te geven. De CDA’er Johannes Doornbos wil eerst meer informatie alvorens een besluit te kunnen nemen. Wethouder Henk Wichgers (VVD) zegde toe Casema om uitleg te vragen. (Cul. Courant / ES)

** Chellomedia heeft een verzoek neergelegd bij Tele2 om het Tele2 Voetbal product te kunnen distribueren via de kabeltelevisie, aldus Jeroen Oerlemans, general manager van het abonnee TV kanaal Sport1: “Het zou dan gaan om distributie van Tele2 Voetbal, want sublicenties zijn niet toegestaan.” Het verzoek is een reactie op de overeenkomst die KPN onder andere voor Digitenne sloot. Wanneer het verzoek gehonoreerd wordt zou dat betekenen dat het Nederlandse Eredivisie voetbal ook voor kabelabonnees beschikbaar komt. Tele2 zendt nu de wedstrijden via het eigen IPTV netwerk ‘live’ uit. Daarnaast zijn distributie contracten gesloten met Canal Digitaal voor verspreiding per satelliet en met KPN voor distributie via Digitenne en de IPTV dienst Mine. Hierdoor is het voetbal op drie verschillende platformen beschikbaar, maar niet via de kabel, juist het medium via welk de meeste Nederlanders televisie kijken. Nadat het oude Canal+ de voetbal- rechten kwijt raakte zou het een mooie coup zijn als het voetbal ook op de kabel zou komen. “We wachten af,” aldus Oerlemans.(Broadband TV Nieuws)

** The Box is sinds gisteren op satelliet gestart met uitzenden in het betaalde basispakket van Canal Digitaal Satelliet. De zender van MTV Networks BV was tot nu toe nooit op satelliet te zien. De zender zou oorspronkelijk pas op 16 december op satelliet starten, als Nickelodeon hiernaar verhuist. Per 1 december is Nickelodeon parallel op dit kanaal te zien. Volgens Canal Digitaal Satelliet is de vervroegde start ingegeven door de noodzaak om kabelkopstations te kunnen ombouwen, aangezien deze versie ook gebruikt zal worden voor de aanvoer van het signaal aan de kabelaars. The Box is te zien op Astra1, frequentie 12515 GHz H Symb.Rate 22.000 FEC 5/6, gecodeerd in Mediaguard2 en Irdeto2. (Dutchmedia)

** Talpa heeft donderdagmiddag de participatie jaarprijs van de Stichting Vrienden van De Gelderhorst gekregen. Die onderscheiding wordt uitgereikt aan een persoon of organisatie die zich heeft ingezet voor mensen met gehoorbeperkingen. Volgens de stichting heeft Talpa in zeer korte tijd de belofte waargemaakt om alle Nederlandse programma’s te ondertitelen. Talpa-presentator Winston Gerschtanowitz neemt de prijs in ontvangst. Die prijs is een in brons gegoten doventolkbeweging van twee handen. (ANP)

** Miljoenenjacht van amusementsbedrijf Endemol is zo’n succes dat het concern de omzetverwachting weer verhoogt. Endemol voorziet dat de omzet dit jaar met 15 procent toeneemt tot 1,04 miljard euro in plaats van de eerder genoemde 11 à 13 procent. Het is de tweede verhoging van dit jaar. (ANP/NRC)

UIT DE MEDIA:

** De Franse krant Libération, die kampt met grote financiële problemen en onder toezicht is gesteld, moet volgens de Franse Parti Socialiste steun krijgen van de overheid. Libération is een linkse krant, die voortkwam uit de Franse studentenprotesten van 1968. De krant leidt al zes jaar verlies. Jean-Marc Ayrault, parlementslid voor de PS, vindt dat de regering de toekomst van de krant veilig moet stellen omdat het garanderen van de vrijheid van meningsuiting een verantwoordelijkheid is van de staat, zo verklaarde hij in het Franse lagerhuis. Ayrault zei er niet bij op welke manier de krant gesteund zou moeten worden. In Frankrijk is subsidie voor media niet ongebruikelijk. (AP/NRC)

** In Hilversum is oud-omroepman Jan de Troye op 85-jarige leeftijd overleden. Dat meldde zijn voormalige werkgever de NOS woensdag. De Troye kwam in 1947 in dienst bij de VARA. Hij werd vooral bekend door zijn radiorapportages van de waternoodsramp in 1953. De Troye was de eerste verslaggever die het rampgebied wist te bereiken. Een dag nadat het water door de dijken was gebroken, charterde hij een vliegtuig van de KLM om de ramp te verslaan. Zijn verslagen maakten grote indruk en droegen ertoe bij dat de omvang van de ramp tot heel Nederland doordrong. Later was De Troye jarenlang bestuurder bij de VARA en de NOS. (ANP/AD)

** Het CDA in Gouda wil niet dat de Goudse televisiekijkers worden verstoken van BBC 1 en BBC 2. Kabelmaatschappij Rekam heeft aangekondigd de Engelse zenders van de kabel te halen, omdat de BBC geld gaat vragen voor doorgifte. Rekam wil graag één van de goedkopere kabelaanbieders van Nederland zijn. Het Goudse CDA steunt dit prinicipe maar wijst er op dat de huishoudens in Midden-Holland geen keuzemogelijkheid hebben. De CDA-fractie wil dat de Rekam met grote spoed naast het goedkope basispakket een plus-pakket gaat aanbieden, met Discovery, Eurosport, Animal Plant en straks ook beide BBC-zenders. De directeur van de Rekam, ir. H. Grooten, is teleurgesteld over de uitspraak van het CDA. Zo wordt, zegt hij, de zwartepiet bij de Rekam gelegd. Het CDA kan beter -samen met de Rekam- de pijlen richten op de tv-zenders die dwars liggen. Grooten zegt dat het pluspakket technisch al klaar is, maar dat de tv-zenders daar niet in willen. De BBC kiest voor een algehele doorgifte en dus algehele betaling. Het pluspakket is een extra abonnement alleen voor wie daar belangstelling voor heeft. Discovery Channel stelt zich op hetzelfde standpunt als de BBC. (via o.a. AD/RTV West)

** De staatssecretaris van Onderwijs, Bruno Bruins (VVD) zal aanstaande vrijdag van 15.00 tot 17.00 uur een programma maken op Fresh FM. Bruno Bruins is voormalig wethouder uit Den Haag, en vaste luisteraar van Fresh FM. Verder is hij groot dance classics en disco fan. Samen met Peter van Leeuwen, DJ en nachtclub eigenaar uit Den Haag zullen de twee de beste dance- en disco klassiekers ten gehore brengen. Bruno Bruins was van mening dat Fresh FM meer disco en soul zou moeten draaien. De uitnodiging om dan zelf een programma te maken nam de staatssecretaris met beide handen aan.

** Het Prins Bernhard Cultuurfonds heeft cultuuromroep C, het initiatief van Ad ‘s-Gravesande en Kees van Twist, een startbijdrage toegezegd van 70.000 euro. Het Cultuurfonds wil zich niet mengen in een politieke discussie, maar vindt dat een omroep voor kunst en cultuur een wezenlijke toevoeging vormt op de bestaande omroepen. C, omroep voor kunst en cultuur, is opgericht om meer zendtijd op de radio, maar vooral op de televisie te verwerven voor zaken uit de wereld van kunst en cultuur. Om zendtijd te verkrijgen heeft de nieuwe omroep ten minste 50.000 leden nodig. (Adformatie)

** Familie en vrienden van de vorig jaar vermoorde activist Louis Sévèke houden volgende week woensdag, op zijn sterfdag, een herdenking in Nijmegen. Op het moment van de moord, ‘s avonds rond negen uur, is er een korte wandeling door de stad naar de plek waar de 41–jarige Nijmegenaar is doodgeschoten. Voormalig kraakpand De Grote Broek in Nijmegen is 15 november ingericht als herdenkingsplaats. Sévèke kwam op de avond van de moord van een vergadering in dit pand. Bij de herdenking in het kraakpand zijn media niet welkom, aldus een woordvoerder van de familie. (Omroep Gelderland)

** Op de dag van de Amerikaanse Congresverkiezingen heeft de uitgever van de Los Angeles Times de hoofdredacteur gedwongen ontslag te nemen. Hoofdredacteur Dean Baquet had geweigerd extra te bezuinigen door banen te schrappen. Bovendien sprak hij vorige maand openlijk over zijn meningsverschil met de uitgever, en moedigde hij hoofdredacteuren van andere kranten aan om zich te verzetten tegen uitgevers die redacties willen inkrimpen. De oplage van de LA Times is sinds 1990 gedaald van 1,2 miljoen naar 776.000 exemplaren. De omvang van de redactie is in vijf jaar teruggebracht van 1.200 tot 940 man. (AP/NRC)

** De nieuwe tv-commercials van de commerciële radiozender Slam!FM zijn al te zien via YouTube op Internet. De campagne met als titel “SLAM!FM Your new Music Station” gaat binnenkort van start op televisie. De commercials zijn nu echter al te zien via YouTube. Naast tv-commercials zal de campagne bestaan uit advertenties in tijdschriften en via Boomerang-kaarten in onder andere bioscopen en uitgaansgelegenheden. (via BG)

** Publieke omroepen mogen nog maar maximaal vijftien procent van hun geld spenderen aan bestuurders en managers. Dat vindt de VVD. De rest van het geld moet direct naar de programma’s gaan, zei kandidaat-Kamerlid Ton Elias gisteravond op een partijbijeenkomst in Amsterdam. Elias schat op basis van gesprekken met omroepmedewerkers dat nu dertig tot soms zeventig procent van het omroepgeld opgaat aan bureaucratie. Volgens de nummer 23 op de lijst van de VVD kent de publieke omroep meer dan honderd bestuurders en directeuren. “Dat zijn er eenvoudigweg te veel.”

** Mede op advies van de Programmaraad AGGWW voert Casema op woensdag 8 november een kleine wijziging door in het televisiepakket. In plaats van Live Shop (het voormalige Tell Sell) is vanaf deze datum de Turkse familiezender TRT International in Wijk en Aalburg, Gorinchem en Werkendam te zien. Abonnees hoeven hun televisietoestel niet opnieuw in te stellen; TRT komt in plaats van Live Shop en wel op 540,25 MHz (kanaal 30-).

** In verband met de aanstaande Tweede-Kamerverkiezingen zendt @Home (Essent Kabelcom) Politiek24 ook op een analoog televisiekanaal uit. Politiek24 is tot een week na de verkiezingen te zien via PreviewTV van @Home. PreviewTV is het servicekanaal van @Home waarop kennisgemaakt kan worden met een nieuwe zender. Vervolgens kan de kijker schriftelijk, telefonisch of via internet zijn mening over de zender geven. PreviewTV zit in het TV Basis-pakket (analoog) van @Home in de provincies Overijssel, Brabant en Limburg.

** 7 november 12.00 uur ging de 3FM Partijwijzer powered by Stemwijzer online via 3FM.nl/seriouspolitics. Deze partijwijzer ontwikkelde 3FM voor jonge kiezers die nog niet precies weten op welke partij zij willen stemmen. De stellingen en onderwerpen in de partijwijzer richten zich op verkiezingsthema’s die voor jongeren belangrijk zijn. “Inhoudelijk ligt het initiatief en de eindredactie van deze partijwijzer bij 3FM”, zegt Florent Luyckx, zendercoördinator van 3FM, “en dat maakt dat we specifiek kunnen aangeven wat politici in hun partijprogramma zeggen over onderwerpen die belangrijk zijn voor jongeren”. De Tweede Kamerverkiezingen maken van maandag 13 november t/m vrijdag 17 november van 3FM Serious Radio 3FM Serious Politics. DJ’s Giel Beelen, Claudia de Breij, Coen & Sander en Dolf Jansen ontvangen de lijsttrekkers van de grote partijen en de belangrijkste politieke nieuwkomers. De 3FM Jocks voelen de politici aan de tand over belangrijke onderwerpen en luisteraars kunnen rechtstreeks vragen stellen. Alle interviews komen ook als Serious Politics Podcast beschikbaar. (Persbericht)

UIT DE MEDIA:

** Kerkdiensten op tv vormen voor veel gelovigen een belangrijke aanvulling op, of alternatief voor het bezoeken van een kerk. Dit blijkt uit een een onderzoek van RKK/KRO Mediapastoraat. Veel katholieken vinden dat het kijken naar de vieringen een ritueel karakter heeft. De meeste gelovigen bekijken de dienst elke zondag en bereiden de viering ook voor met behulp van een liturgieboekje. (ANP/NRC)

** Het rechercheteam dat onderzoek doet naar de moord op de Nijmeegse jouranlist Louis Sévèke wordt ingekrompen. Sinds dit voorjaar werkten 25 mensen aan de zaak, maar het team gaat nu verder met achttien rechercheurs, aldus een politiewoordvoerder. Korpsleiding en Openbaar Ministerie hebben dat besloten, omdat er politiemensen nodig zijn voor andere onderzoeken, zoals dat naar de moord op een man in Zaltbommel vorige week. Voor de achttien rechercheurs die het zogenoemde Bamboeteam blijven vormen, is volgens de zegsman van de politie nog werk genoeg. Op 15 november is het een jaar geleden dat de 41-jarige Sévèke op straat in het centrum van Nijmegen werd doodgeschoten. (Telegraaf)

** BNR Nieuwsradio gaat volgend jaar als eerste radiostation van Nederland operationeel met DaletPlus, de nieuwste softwaretechnologie op het gebied van broadcasting. Het DaletPlus productie- en uitzendsysteem biedt volop nieuwe mogelijkheden op multimediaal gebied. Robert-Jan Knook, stationmanager bij BNR Nieuwsradio: ‘Na grondig onderzoek bleek dat DaletPlus het beste aansloot bij onze ambities op het gebied van multimedia en koppeling van tekst en audio. Met DaletPlus loopt BNR Nieuwsradio voorop op het gebied van radiobroadcasting.’ BNR Nieuwsradio heeft Music & Images Broadcast Services uit Hilversum opdracht gegeven om het systeem in het eerste kwartaal van 2007 operationeel te laten zijn. (persbericht)

** De gemeente Amstelveen en RTV Amstelveen (voorheen Straal) professionaliseren de aanpak van de lokale omroep in Amstelveen. De gemeente heeft in een notitie een visie op de lokale omroep vastgelegd en RTV Amstelveen heeft een actieplan ingediend. Het college is van mening dat de lokale omroep een belangrijke bijdrage kan leveren aan onder meer de lokale informatievoorziening, de maatschappelijke samenhang, de gemeentelijke informatievoorziening en de lokale democratie. Zowel voor de inwoners van Amstelveen als voor Amstelveense organisaties en het bedrijfsleven. Het Commissariaat voor de media (CvdM) en de gemeente hebben er alle vertrouwen in dat RTV Amstelveen aan deze doelstellingen voldoet. Het CvdM heeft inmiddels een zendmachtiging afgegeven tot 24 augustus 2009. Naar verwachting is de website www.rtvamstelveen.nl en de kabelkrant vanaf 1 december operationeel. 10 januari 2007 is de start van de lokale radio-uitzendingen gepland. Lees ook Gemeente krijgt stevige vinger in lokale omroep via Amstelveen.blog.

** Door een storing bij UPC is TV Gelderland in delen van de provincie niet te ontvangen. UPC is druk bezig om de oorzaak van de storing te vinden. De kabelmaatschappij kan nog niet zeggen wanneer TV Gelderland weer te ontvangen is. (www.omroepgelderland.nl)

** De Amerikaanse internetonderneming Google gaat advertenties verkopen in vijftig papieren media als The Washington Post en The New York Times. Dat meldde het bedrijf gisteren. Aanvankelijk gaat het om een testperiode van drie maanden. Klanten kunnen in het online systeem Google AdWords zelf kiezen in welke krant en op welke plek ze hun boodschap willen plaatsen. Daarna kunnen ze hun advertentie uploaden. De redacties behouden het recht om advertenties te weigeren. Tijdens de proef zal Google zijn diensten gratis aanbieden. Voor het eind van het jaar wil het bedrijf ook gaan experimenteren met de verkoop van radioadvertenties. (Reuters/NRC)

** Op online kranten zou in de Europese Unie een lager btw-tarief moeten worden geheven, zo bepleit de Franse regering bij de EU. Webabonnementen vallen volgens EU-regels nu in het hoge btw-tarief (meer dan 15 procent). ,,Dat hindert de ontwikkeling van online kranten op een moment dat de persbedrijven zich moeten aanpassen aan de digitale omgeving”, vindt Frankrijk. Gedrukte kranten vallen al in het lage btw-tarief van ruim 5 procent. De Franse minister van Financiën brengt het verzoek dinsdag naar voren bij een EU-vergadering van ministers van Financiën, zo blijkt uit documenten van huidig EU-voorzitter Finland. In Nederland bieden onder meer NRC en De Volkskrant betaalde webabonnementen. (ANP/AD)

** De Radio 2 Top 2000, waarvoor jaarlijks miljoenen luisteraars hun stem uitbrengen, wordt dit jaar nog grootser aangepakt. De achtste editie wordt een mediaspektakel op radio, televisie en internet. Bovendien wordt er voor het eerst een verhalenwedstrijd gekoppeld aan de beroemdste hitlijst van ons land. Morgenochtend om 07.00 uur gaan de stembussen (www.radio2.nl) open en vanaf dat moment staan alle programma’s op Radio 2 drie weken lang in het teken van de Top 2000. De Stemfinale op 24 november wordt live uitgezonden op radio en televisie. Het wordt een avondvullend verkiezingsprogramma, met clips, een popquiz, interviews, reportages, uitslagen en optredens van diverse artiesten, onder wie Marco Borsato. Nieuw is de Top 2000 Verhalenwedstrijd. De afgelopen jaren hebben de luisteraars via de website tienduizenden persoonlijke anekdotes gevoegd bij hun favoriete platenkeuze. Volgens de programmamakers vormen deze samen een prachtig tijdsdocument van de afgelopen decennia. (Telegraaf)

** Het mediabedrijf RTL Group voert overleg over de aankoop van 50 procent belang in de Vlaamse commerciële zender VTM, meldde de Belgische krant Le Soir zaterdag. RTL zou talloze synergieën zien tussen VTM en andere zenders in haar bezit. Zo maakten VTM en het Nederlandse RTL al samen het programma Dancing on Ice. VTM scoort in eigen land minder kijkers dan de publieke omroep VRT. RTL zou het 50 procentsbelang willen overnemen van het Belgische mediabedrijf Roularta, in Nederland uitgever van tijdschrift Plus. De andere helft van VTM is in handen van De Persgroep van uitgever Christian Van Thillo, eigenaar van Het Parool. Die zou niet willen verkopen. (ANP/AD)

** Bijna 1,7 miljoen mensen hebben vrijdagavond op RTL4 het debat tussen premier Jan Peter Balkenende en PvdA-leider Wouter Bos gevolgd. Dat blijkt zaterdag uit cijfers van de stichting KijkOnderzoek. De uitzending kwam direct na een aflevering van de populaire serie Baantjer, waar ruim 2 miljoen mensen naar keken. (ANP)

Eredivisie speurt YouTube af op voetbalbeelden

Juristen van de Nederlandse eredivisie speuren ‘s werelds populairste videowebsite ter wereld Youtube af, op zoek naar illegaal beeldmateriaal uit onze voetbalcompetitie. De eredivisie heeft daarbij nauw contact met de Engelse Premier League en de Duitse Bundesliga. Deze twee voetbalcompetities dreigen Youtube-eigenaar Google met juridische stappen omdat de site gratis beelden uit hun competities vertoont. Zover is het wat de eredivisie betreft nog niet, zo laat de directeur van de voetbalcompetitie Alex Tielbeke weten. „Maar we zijn wel met Youtube bezig.” Sinds internetreus Google vorige maand 1,3 miljard euro neerlegde voor de site, zien partijen hun kans schoon om schadeclaims neer te leggen. Op Youtube kunnen gebruikers video’s plaatsen die iedereen gratis kan bekijken. Inmiddels staan er een slordige 100 miljoen filmpjes op de site en komen er dagelijks 60.000 filmpjes bij. Ook filmfragmenten en delen van videoclips en televisieshows worden op de website gezet. Om claims over auteursrechten te voorkomen, sloot Youtube vlak voor de deal met Google licentieakkoorden met Universal Music Group, Sony en CBS. (o.a. Telegraaf)

UIT DE MEDIA:

** Via UPC’s Extra TV is in de maand november Nick Jr. te zien. Extra TV is een kanaal in het analoge tv pakket van UPC waarop gedurende een bepaalde periode een tv-zender wordt doorgegeven die normaal alleen via het digtale pakket van UPC is te zien.

** Uitgever Wegener is met een een gratis krant in Barneveld begonnen. Het nieuwsblad verschijnt vier keer per week en is een directe concurrent van de Barneveldse Krant van uitgever BDU. De nieuwe krant Barneveld Vandaag bevat nieuws uit de regio en uit binnen- en buitenland. Hoofdredacteur Van Ginkel van de Barneveldse Krant zegt dat zijn krant al 135 jaar bestaat. Die krant wordt volgens hem met zoveel betrokkenheid gemaakt, dat die niet snel zal kunnen worden geëvenaard. Er is nog geen sprake van een krantenoorlog, met sterk concurrerende advertentieprijzen. (omroepgelderland)

** Radio Nederland Wereldomroep (RNW) gaat de communicatie in en met Suriname versterken. De omroep is vorige week begonnen met het uitdelen van in totaal honderd kortegolfontvangers aan de bewoners van het binnenland. Sinds de watersnood in mei zijn deze mensen verstoken van nieuws uit eigen land en de rest van de wereld. Ook stelt RNW een frequentie beschikbaar aan Surinaamse hulporganisaties, die de bewoners van het binnenland informeren over de wederopbouw van hun dorpen en welke maatregelen ze kunnen treffen tegen een mogelijke volgende overstroming.

** De publieke omroepen zenden in de aanloop naar de verkiezingen van 22 november tientallen programma’s uit die gevarieerd zijn, pluriform en onafhankelijk. Dat zei Ruurd Bierman van de raad van bestuur Publieke Omroep (PO) woensdag op een presentatie van de diverse uitzendingen. Bierman kwam met deze kwalificaties, omdat maandag in het debat over de mediabegroting in de Tweede Kamer werd gesproken over meer politieke bemoeienis met de programmering. ,,In een tijd waarin de politiek moeite heeft om afstand te houden tot Hilversum, komen wij met dit gevarieerde pakket”, aldus de bestuurder. (ANP/Planet)

** Een tiental mensen heeft donderdagmiddag de moord op Theo van Gogh herdacht. Zij deden dat op de plek in de Linnaeusstraat in Amsterdam Oost waar de cineast twee jaar geleden om het leven werd gebracht. De herdenking is een initiatief van de Stichting Vrienden van Pim Fortuyn. De aanwezigen legden bloemen en staken kaarsjes aan. Een van de initiatiefnemers zei: ‘We hopen dat iedereen erbij stil staat dat dit nooit meer mag gebeuren. We missen je, je visie en je helderheid. Rust in vrede.’ Een ander riep daarop: ‘Bedankt Theo, bedankt jongen.’ De plek bij het fietspad, waar de moord plaatshad, is afgezet met hekken. Inmiddels liggen er bloemen, foto’s, brieven en kaartjes met teksten gericht aan Van Gogh. Op een kaartje staat: ‘Theo, ik mis je wijze woorden, je had gelijk.’ In de Linnaeusstraat is veel pers aanwezig. Ook Marten Fortuyn, de broer van Pim, is er.

** Per Borgklint, algemeen directeur van telecombedrijf Versatel, verlaat het bedrijf. Volgens Versatel heeft hij laten weten voor 1 mei volgend jaar op te stappen. Op dit moment heeft Borgklint een dubbelfunctie. Hij is ook directeur van de Nederlandse divisie van Tele2. Het Nederlandse Versatel is voor meer dan 80 procent eigendom van dit Zweedse telecombedrijf. Borgklint zal ook Tele2 verlaten, aldus Versatel vandaag. De nieuwe topman van Versatel zal op een buitengewone aandeelhoudersvergadering worden benoemd. (ANP/NRC)

** Televisie- zender Al-Jazeera, een onderneming uit Qatar, zal volgend jaar een dagelijkse, Arabische krant op de markt brengen. Al-Jazeera wil met de krant uit Qatar tegenwicht bieden aan Arabische dagbladen met een Saoedische achtergrond. Saoedi-Arabië zou de Arabische media te sterk domineren. Dit meldde de Financial Times gisteren. De krant van Al-Jazeera zou meer vrijheden gaan genieten dan de bestaande kranten Al-Hayat en Asharq al-Aswat. Al-Jazeera maakte al eerder bekend vanaf 15 november ook een Engelstalig tv- kanaal te gaan exploiteren.(NRC)

** Kabelaar Casema breidt haar aanbod met HDTV-zenders de komende periode uit. Momenteel zijn via het digitale tv-pakket van Casema alleen de HD-zenders HD1-NL en National Geographic HD te zien. Per 1 december wordt daar ook BBC HD aan toegevoegd. Vanaf januari 2007 wordt Discovery HD toegevoegd. Onbevestigde berichten melden dat Casema binnenkort ook overgaat tot doorgifte van HD-zender Film 1 HD.

** Als het ledenverloop van de NCRV in het huidige tempo doorzet, is de omroep over een paar jaar B-omroep. De NCRV verliest per werkdag ongeveer zestig leden, ofwel 15.000 per jaar. De omroep heeft nu ongeveer 340.000 leden. NCRV-gezicht en programmamaker Cees Grimbergen bepleitte in juni al voor een grote ledenwerfactie. Die oproep heeft nog geen resultaat gehad. “Het enige wat er is gebeurd, is dat de afdeling marketing en communicatie de NCRV- medewerkers heeft aangespoord te werven in de eigen familie- en vriendenkring. Dat valt me tegen.” NCRV-directeur Coen Abbenhuis maakt zich zorgen, maar rekent er wel op dat de NCRV in 2010 nog A-omroep is. (Trouw via Villamedia)

EC: Geen concurrentie op de kabel

De Europese Commissie laat weten dat concurrentie op de kabel strijdig is met de Europese regelgeving. De Eurocommissaris voor mededingingszaken Nelie Kroes laat weten dat concurrentie op de kabelnetwerken alleen mag plaatsvinden als aantoonbaar kan worden gemaakt dat een of meer partijen een dominante marktpositie hebben. Voor KPN is dit een tegenvaller, zo meldt Het Financieele Dagblad. De Tweede Kamer kwam vorige week met een motie om de telecomwet aan te passen. Minister Wijn van Economische Zaken ziet dit niet zitten, aangezien het in strijd is met de Europese regelgeving. De OPTA, toezichthouder voor de Nederlandse telecomsector, kwam een jaar geleden met de conclusie dat er geen sprake is van een dominante marktpositie. KPN probeert al jaren toegang te krijgen tot het kabelnetwerk, het bedrijf vindt dat er wel degelijk sprake is van een aanmerkelijke marktmacht. Volgens de Opta is er geen sprake is van een dominante marktpositie, omdat de kabelbedrijven alleen binnen een bepaalde regio opereren. De Europese Commissie baseert zich in deze kwestie op de bevindingen van de OPTA. (Webwereld)

RTV Drenthe directeur stapt op

Directeur Rob Staal van RTV Drenthe zal op 1 december zijn taken neerleggen; in overleg met de Raad van Toezicht van de omroep heeft Staal besloten om ruimte te maken voor een nieuwe directeur/hoofdredacteur. Het personeel van RTV Drenthe is hierover woensdagmorgen geïnformeerd. De Raad van Toezicht wil uitvoering geven aan de aanbevelingen die oud-secretaris Hans Verploeg van de Nederlandse Vereniging van Journalisten dit voorjaar deed. Daarbij was het aanvankelijk de bedoeling dat er een nieuwe directeur/hoofdredacteur naast Rob Staal zou komen. Maar dat zag Staal dat zelf niet zitten. De Raad van Toezicht gaat nu zo snel mogelijk op zoek naar een waarnemend directeur/hoofdredacteur. Staal is de derde leidinggevende binnen de omroep die dit jaar het veld moet ruimen. In mei werden de hoofdredacteur en de chef nieuws en sport op non-actief gezet. Volgens gedeputeerde Weggemans van cultuur heeft de Raad van Toezicht van RTV Drenthe directeur Staal terecht weggestuurd. Volgens Weggemans is het de hoogste tijd om nieuwe leidinggevenden aan te stellen. Die moeten het Rapport Verploeg, waar suggesties in staan voor de nieuwe organisatie bij de omroep, zo snel mogelijk uitvoeren. Overigens was er volgens Weggemans geen sprake van een verstoorde relatie tussen de omroep en de provincie. Wel vindt Weggemans dat de provincie enige sturing moet kunnen uitoefenen op de besteding van de 7,5 mijoen euro subsidie aan de omroep. (RTV Drenthe)

UIT DE MEDIA:

** Lokale omroepen moeten hun subsidie voortaan rechtstreeks ontvangen en niet meer via de gemeenten. D66-Kamerlid Bert Bakker heeft daartoe dinsdagavond een wetsvoorstel ingediend. Hij rekent op de steun van de Tweede Kamer. Nu is het zo geregeld dat gemeenten uit het Gemeentefonds een bedrag krijgen waarmee ze de lokale omroepen moeten betalen. Een omroep krijgt per huishouden in zijn zendgebied 1,07 euro. Volgens Bakker komt dat geld lang niet altijd bij de omroepen terecht. “Twee derde van de lokale omroepen ontvangt minder dan waar ze op grond van het inwoneraantal van hun gemeenten op zouden mogen rekenen”, licht hij zijn wetsvoorstel toe. (Novum)

** Het Tweede Kamerlid Ali Lazrak wil een Nederlandse inburgeringscursus geven op de Marokkaanse radio. Lazrak is bezig met het opzetten van een commercieel radiostation in Marokko. Die zender moet op 17 november de lucht in gaan. Door zijn initiatief hoopt Lazrak dat mensen die voor een huwelijk of gezinshereniging naar Nederland willen emigreren beter aan de gestelde toelatingseisen kunnen voldoen. Lazrak werd in 2004 door de SP uit de fractie gezet. Tot de verkiezingen vormt hij nu nog een eenmansfractie. (via Essent)

** Het aantal Nederlandse huishoudens met een snelle kabel- of adsl-verbinding is razendsnel gegroeid. Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat 66 procent van de huishoudens breedbandinternet heeft. In 2002 was dat nog minder dan een kwart. Het CBS spreekt van een „spectaculaire toename”. In Europa staat Nederland op de eerste plaats als het gaat om het gebruik van snel internet. Van de breedbandinternetters heeft tweederde een adsl-verbinding, de rest heeft kabel. Inmiddels hebben elf miljoen Nederlanders toegang tot het web. Volgens onderzoekster Chantal Melser besteden Nederlanders steeds meer tijd aan „ongeveer alles wat er op internet te doen is”. De snelst groeiende activiteiten zijn telefoneren via het web, online tv-kijken en internetbankieren. (NRC)

** De Publieke Omroep lanceert vandaag het themakanaal Politiek 24. Het digitale kanaal brengt 24 uur per dag uitzendingen over alles wat zich in de Haagse politieke arena afspeelt, meldt de NOS. Het kanaal is te zien via de digitale pakketten van enkele kabelmaatschappijen en via internet. Op Politiek 24 zijn ook de verkiezingscampagnes te volgen. Het kanaal brengt het belangrijkste nieuws uit de verkiezingscampagnes, rechtstreekse registraties van lijsttrekkersdebatten en herhalingen van alle verkiezingsuitzendingen van de Publieke Omroep. Daarnaast zijn onder meer historische verkiezingsdebatten uit het NOS-archief te bekijken. De bedoeling is dat Politiek 24 in zijn uiteindelijke vorm ook Kamerdebatten, persconferenties van politici en partijcongressen rechtstreeks gaat uitzenden. Politiek 24 is een van de zeventien themakanalen van de Publieke Omroep. De NOS is verantwoordelijk voor de inhoud van het kanaal. (Trouw/Novum) Politiek 24 is te zien via TV Home van Essent op kanaal 327 en via Casema Digitale Televisie (vanaf 15 november) op kanaal 45.

** Al-Jazeera, de populairste nieuwszender in de Arabische wereld, begint op woensdag 15 november met uitzendingen in een Engelstalige versie. Dat maakte het station dinsdag bekend. De in Qatar gevestigde zender ontvouwde vorig jaar de plannen voor een tegenhanger van CNN en de BBC. Al-jazeera, dat tien jaar geleden begon, bracht de afgelopen jaren geregeld berichten bij monde van al-Qaeda en Osama bin Laden, en kreeg daarmee een anti-Amerikaanse reputatie. De zender hoopt met de Engelstalige versie tachtig tot honderd miljoen nieuwe kijkers te trekken. (ANP)