Media kort: oktober 2000

DIGITENNE KRIJGT VORM: NIEUWE ANTENNE OP MAST HAARLEM

Het ziet er naar uit dat Digitenne binnen afzienbare tijd van start zal gaan. Het consortium Digitenne, waarin onder andere de Nozema, NOS en Canal+ partciperen, zal via de ether digitale uitzendingen gaan verzorgen. Met een speciale antenne en digitale ontvanger moet het mogelijk zijn om tussen de 20-25 tv-zenders uit de ether te plukken. Digitenne kan hiermee worden gezien als een grote concurrent voor de kabelmaatschappijen. De exacte begindatum van de kabelconcurrent is afhankelijk van de toewijzing van frequenties. Daarop vooruit lopend wordt dit weekeinde alvast een speciale antenne geplaatst op de tv- en radiozender te Haarlem, e e n van de gebieden waar Digitenne als eerste actief wil zijn. Een tien meter hoge mast wordt bovenop de toren in de Waarderpolder te Haarlem geplaatst. Vanwege de grote hoogte moet daarvoor een extreem hoge kraan worden ingehuurd. Die maar liefst 150 meter hoge kraan kon niet zomaar over de weg worden vervoerd, maar werd vrijdag met tientallen opleggers naar Haarlem gebracht. Het begin van de A. Hofmanweg te Haarlem werd voor verkeer afgesloten, zodat daar in vijftien uur de kraan als soort meccanodoos in elkaar kon worden gezet. Wanneer de klus dit weekeinde is afgerond wordt de megakraan weer afgebroken. (o.a. Haarlems Dagblad)

BEURSGANG ESSENT VOORLOPIG VAN DE BAAN

De door de directie van energie- en kabelbedrijf Essent voorgestelde beursgang is voorlopig geblokkeerd door de grootaandeelhouders. De provincies Noord-Brabant, Limburg en Overijssel, die samen een meerderheid hebben, willen eerst nader onderzoek. De directie van Essent ziet in het uitstel geen reden o m de voorbereiding voor de beursgang te vertragen of zelfs af te breken. Volgens de directienota ‘Essent op weg naar privatisering’ zouden de eerste aandelen eind 2001, begin 2002 op de beurs kunnen worden verhandeld. De beurswaarde van Essent zou volgens analisten circa achttien miljard gulden zijn. (Vecai)

SEIKO STOPT SERVICE VOOR MESSAGEWATCH

Seiko heeft besloten de minimail-service voor de Seiko Messagewatch te staken. Deze service voor dragers van dit horloge bestond uit het versturen van nieuws- en file-informatie, met daarnaast de mogelijkheid om dragers van een Seiko Messagewatch op te piepen. De informatiestroom wordt verstuurd via subcarriers van de FM-zenders die de Nozema in Nederland exploiteert. (Radiovisie)

KAMER TEGEN MONOPOLIE OP DE KABEL

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat het kabinet zo snel mogelijk een einde maakt aan het monopolie op de kabel. Naar aanleiding van de vele klachten over kabelbedrijf UPC wil na CDA en D66 ook de PvdA de kabelmarkt op korte termijn openstellen. Het kabinet wil de kabelmarkt nog twee jaar gesloten houden voor concurrenten. PvdA-Kamerlid M. Wagenaar wil staatssecretaris De Vries volgende week voorstellen het monopolie te beëindigen. “Dit getuigt van een schrijnende omgang met de klant. UPC vertoont zulk stuitend monopolistengedrag, dat het doet denken aan het vroegere Oost- Europa”, aldus Wagenaar. Drie consumentenprogramma’s van de publieke omroep riepen kijkers eerder deze week op UPC voorlopig geen abonnementsgeld meer te betalen. Zij beschuldigen UPC van grove nalatigheid bij het oplossen van problemen met internetverbindingen. De consumentenprogramma’s ontvingen ook veel klachten over de service van UPC via de helpdesk en bij abonnees thuis. Het kabelbedrijf reageerde met de belofte dat abonnees voortaan voor elke dag storing twee dagen abonnementsgeld vergoed krijgen. UPC noemt het direct opengooien van het kabelnetwerk “niet in het belang is van de klant”. Volgens het grootste kabelbedrijf van Nederland is de technologie momenteel nog niet rijp om meerdere partijen op de kabel een plaats te bieden. “Wij zijn er van overtuigd dat binnen enkele jaren het netwerk volwassen wordt en dat we dan met derden gaan onderhandelen over toegang tot ons netwerk”, aldus een woordvoerder. Volgens F. Halsema (Groen Links) is De Vries al sinds mei gehouden aan een snelle liberalisering van kabelmarkt, door een motie van Groen Links die volgens Halsema toen met steun van PvdA en CDA in de Tweede Kamer werd aangenomen. Dinsdag wil Halsema van De Vries weten waarom deze motie niet is uitgevoerd. Ook D66 vindt dat er nu een snel einde moet komen aan de monopolisering van de markt. (NRC Handelsblad)

VAN DER VEER EXIT BIJ HMG

Verschil van inzicht over het te voeren programmabeleid heeft geleid tot een definitieve breuk tussen RTL4 en programmadirecteur Bert van der Veer. Afgelopen dinsdag werd Van der Veer te verstaan gegeven zijn boeltje te pakken door HMG-topman D. van der Graaf. Van der Veer was sinds 1998 in dienst van RTL4. Eerst als adviseur en later als programmadirecteur. Hij zou nog een jaar in dienst zijn van de omroep en gaf deze zomer al aan dat hij zich daarna meer wilde richten op het schrijven. “Het stormt constant in televisieland. De meeste overleef je wel, maar er komt een tijd dat je wilt genieten van een beetje windstilte.” HMG laat in een officiële reactie weten dat er nog steeds een discussie gaande is tussen Van der Graaf en Van der Veer. “De berichten in de media zijn prematuur”, aldus woordvoerster Jacqueline Hekkers. Het rommelde al lang binnen RTL4 waar de kijkcijfers en de inkomsten afnamen of achterbleven bij de verwachtingen. Eind vorig jaar leek het einde al gekomen voor de programmadirecteur toen de eigenaren van HMG fors wilden bezuinigen op de programmabudgetten van de zender. Van der Veer bleef dwarsliggen en zorgde ervoor dat de bezuinigingen vooruit werden geschoven. De problemen bleven zich echter opstapelen. Het EK voetbal en de Olympische Spelen hadden een negatief effect op elke commerciële zender, en dus ook RTL 4. Zodra bleek dat de reclame- inkomsten voor oktober tegenvielen werd Van der Veer te verstaan gegeven dat hij plaats moet maken voor een ander. In afwachting van de juridische afhandeling mag Van der Veer niet reageren p de affaire. Maar gelet op alle spanningen van de laatste tijd kun je je afvragen of Van der Veer zich vrij of werkloos moet voelen. (o.a. News.nl)

RADIO RIJNWOUDE/RADIO WEST WIL NOG DIT JAAR DE LUCHT IN

Radio Rijnwoude gaat nog voor het einde van het jaar de ether in. Als alles volgens plan verloopt wordt de studio van de lokale omroep gehuisvest boven de Rabobank aan het Frederik van Eedenplein in Hazerswoude- Rijndijk. Dat Radio 91.6, de voormalige lokale omroep, nu naar de bestuursrechter stapt om het besluit over de zendmachtiging te heroverwegen, deert voorzitter Bethlehem niet meer. ,,Ze hebben alle procedures verloren, wij hebben de zendmachtiging officieel toegekend gekregen door het Commissariaat voor de Media. We wachten nergens meer op. De beurt is nu aan ons.”, aldus Bethlehem in het Leidsch Dagblad. Radio 91.6 verloor haar zendmachtiging als publieke lokale omroep onlangs aan Radio Rijnwoude/Radio| West. Deze groep mag nu de komende vijf jaar gaan uitzenden. De uitzendingen zullen, als we de voorgestelde programmering mogen geloven, vooral bestaan uit het doorsturen van het signaal van Radio West. Directeur R. Wedel van het productiebedrijf dat de programma’s maakt voor Radio 91.6 wil zich nog nergens bij neerleggen. ,,We stappen nu naar de bestuursrechter.” In een bij het Commissariaat gehouden hoorzitting werd volgens hem duidelijk gemaakt dat Radio 91.6 te commercieel bezig is. In die verslagen vinden we daar niets van terug. En ik bestrijd nog steeds dat we afgelopen jaren commercieel bezig zijn geweest.” (o.a. Leidsch Dagblad / hvb)

UPC BRENGT ZAKELIJKE KLANTEN TE VEEL IN REKENING

UPC laat zakelijke Internet-gebruikers een veelvoud betalen van wat het door hen gegenereerde Internet-verkeer zou moeten kosten. Volgens UPC is dat het gevolg van ‘onderweg verloren datapakketjes’. Kleinzakelijke klanten die gebruikmaken van kabel-Internet bij UPC-dochter Chello hebben – anders dan de particuliere gebruikers – te maken met een datalimiet. Voor elke extra verplaatste MB wordt zestig cent in rekening gebracht. Een klein ICT-bedrijf in het Gooi dat anoniem wil blijven constateerde aan de hand van de logfiles van de eigen proxy-server dat UPC viermaal zo veel in rekening bracht als werd gebruikt. Na veelvuldig klagen bood UPC aan zelf een onderzoek in te stellen. De uitslag van het onderzoek, dat 250 gulden kostte, luidde dat de metingen van de kabelmaatschappij correct waren. Het hoge verbruik zou inderdaad te wijten zijn aan onderweg verloren datapakketjes. Hans Leenmans, directeur van de NLIP, vindt dat UPC de verloren data niet in rekening mag brengen: ‘Het is ongepast om de gebruiker op te laten draaien voor de slechte staat van een netwerk.’  Bij UPC was niemand beschikbaar voor commentaar. (Automatisering Gids)

HARTHOORN VOLGT CEES ANCEAUX OP BIJ ORN

Op 18 september is Carline Harthoorn aangetreden als directeur ad interim van ORN. Zij volgt Cees Anceaux op. ORN is de verkoop organisatie van de verschillende publieke regionale radiostations. Harthoorn is meteen begonnen de interne organisatie op orde te brengen. (Radionieuws)

RADIO 5 KRIJGT ANDERE FREQUENTIE EN ANDERE NAAM

Radio 5 heeft een reclamebureau in de arm genomen om een andere naam voor deze opiniezender te verzinnen. De naamswijziging houdt verband met de frequentieverhuizing van AM 1008 naar AM 747 (de huidige middengolfzender voor Radio 1). Zendercoördinator J. Westerhof denkt dat verhuizing en  naamsverandering per 1 april volgend jaar ingaan. Op Radio 5 nieuwe stijl is voortaan ook het Radio 1 Journaal te horen. Volgens Westerhof een reden te meer om de naam te veranderen. Hij verwacht dat luisteraars van dat journaal in de toekomst vaker kennisnemen van de Radio 5-programma’s. Ook ligt er het voornemen de programmering van de beide zenders aan te passen. Zo is het de bedoeling dat op Radio 1 een cluster van drie omroepen een dagdeel gaat invullen. In de toekomst is het dan niet meer zo dat elke ochtend door één van de talloze omroepen wordt verzorgd. Alleen het cluster van ochtendomroepen tekent daarvoor. Verder komt het blok praatradio op Radio 1 (nu dagelijks tussen 19.00 en 20.00 uur) waarschijnlijk te vervallen. Westerhof heeft op dat tijdstip een dagelijkse cultuurrubriek gepland, verzorgd door de NPS. Jongerenzender BNN maakt veel kans op een dagelijks programma tussen 21.00 en 22.00 uur op Radio 1. (ANP)

“VERKOOP FOX OVER TWEE WEKEN AFGEROND”

De overname van FOX door SBS Broadcasting SA is naar alle waarschijnlijkheid over twee weken afgerond. Volgens FOX-directeur Robert Bland is de zaak nu nog in handen van advocaten en juristen, wat de nodige tijd met zich meebrengt. Eind september werd bekend dat RTL Group geen interesse meer heeft in de News Corp-zender. Naar verwachting wordt het tv-station ‘als jongere broertje’ toegevoegd aan de zendergroep SBS Broadcasting BV, die nu bestaat uit SBS 6 en NET 5. (Broadcast magazine)

KAMERVRAGEN OVER ‘JA, IK WIL EEN MILJONAIR’

De SP vindt dat met het tv-programma ‘Ja, ik wil een miljonair’ de kijkers geld uit de zak is geklopt. Het Tweede Kamerlid De Wit heeft uitgerekend dat er met het telefoonspelletje 750.000 kijkers in totaal anderhalf miljoen gulden inzetten voor slechts één prijs: een auto. Volgens De Wit, meldt het AD, is dat in kansspeltechnische zin een absolute wanverhouding, die blijkbaar zonder enige controle bestaat. De bellers hebben geen enkel inzicht in het systeem van verwerking van hun bijdrage.(Ad- formatie)

UPC START 1 NOVEMBER DIGITALE DIENSTEN

Kabelexploitant UPC hoopt volgend jaar enkele honderdduizenden zogenoemde settop-boxjes in de Nederlandse huishoudens te plaatsen. UPC presenteerde donderdag de settop-computer waarmee de consument via internet televisieprogramma’s en films kan binnenhalen. Het kabelbedrijf wil dit jaar nog 30.000 van deze settop-boxjes in Amsterdamse huizen plaatsen. Volgend jaar moeten er enkele honderdduizenden tot een miljoen de deur uitgaan. Een abonnement via de settop-computer kost maandelijks f 9,95. Als alle diensten werken, zal het f 14,95 zijn. Daarvoor krijgt de consument in eerste instantie extra kanalen en de mogelijkheid om films te bekijken. Voor het bekijken van de films en andere diensten moet extra worden betaald. UPC zegt dat de verwachtingen niet al te hoog gespannen moeten zijn. “We beginnen eerst met wandelen en pas daarna komt de sprint”, aldus bestuursvoorzitter M. Schneider. “We zijn nu bezig met een test, waarbij er vijf extra kanalen te ontvangen zijn. Het uitrollen van het systeem begint nu.” In de toekomst zullen er meer kanalen via de settop-box worden aangeboden. Vanaf 1 november zijn de nieuwe diensten beschikbaar in het deel van Amsterdam waar het netwerk al geschikt is voor digitale diensten. De frequentiewijzigingen in de rest van Amsterdam vinden gefaseerd plaats tussen 16 oktober en 20 november (zie medianieuws 11 oktober). Daarna is elke wijk waar frequentiewijzigingen plaatsgevonden hebben klaar voor digitale service. (o.a. UPC/Nu.nl)

TELEKOM EN KIRCH SAMEN IN PAY-TV

De Duitse bedrijven Deutsche Telekom en Kirch staan op het punt om een alliantie aan te gaan voor de ontwikkeling van betaaltelevisie. Dit heeft de zakenkrant Financial Times Deutschland vandaag gemeld. Het telefoniebedrijf Deutsche Telekom zou voor bij 500 miljoen euro (1,1 miljard gulden) een belang| van 51 procent krijgen in Betaresearch, een dochterbedrijf van het mediaconcern Kirch. Betaresearch houdt zich bezig met de technische dienstverlening aan het het betaaltelevisiekanaal Premier World. (NRC)

NOZEMA REAGEERT OP ONJUISTE BRIEF GEMEENTE IJSSELSTEIN

Naar aanleiding van de berichtgeving van de gemeente IJsselstein aan de bewoners van de wijk Zenderpark over de verhuizing van de BNR-zendmast van Montfoort naar de wijk geeft de Nozema een reactie aangezien er een aantal onjuistheden staan in de brief. In tegenstelling tot wat de gemeente IJsselstein beweert, is het verplaatsen van de 1395-AM frequentie (Business Nieuws) van Montfoort naar zendstation Lopik wettelijk toegestaan. Hiervoor is geen nieuwe zendmachtiging nodig. Ook de milieuvergunning voor zendstation Lopik is en blijft geldig. De complete reactie staat op de website van de Nozema.

MIGRANTENTELEVISIE DEN HAAG JAAR UITGESTELD

De start van het project migrantentelevisie heeft aanzienlijke vertraging opgelopen. Oorspronkelijk zou de uitzending van migrantenprogramma’s in Den Haag en in de drie andere grote steden op 1 september van dit jaar beginnen. Inmiddels is dat uitgesteld tot volgend jaar juli. Een van de redenen voor het uitstel is dat de gemeente Den Haag nog geen partner heeft gevonden om de Haagse programma’s te gaan produceren en uitzenden. TV West is benaderd, maar heeft vooralsnog geen trek in het project omdat ‘doelgroepprogrammering’ niet zou passen in de doelstellingen van de zender. De gesprekken hierover tussen de gemeente en TV West worden binnenkort hervat. PvdA-raadslid Baldewsingh is slecht te spreken over de forse vertraging van migrantentelevisie. Wethouder Stolte, in Den Haag verantwoordelijk voor mediabeleid, neemt volgens hem een veel te afwachtende houding aan.  “Het is geen stijl dat dit belangrijke project zomaar een jaar wordt uitgesteld,” aldus Baldewsingh. “Het wordt hoog tijd dat de bijna veertig procent Hagenaars van allochtone afkomst ook op lokale tv voldoende aandacht krijgt”. Het raadslid is vooral gebelgd omdat hij geen informatie krijgt over problemen in de andere drie steden. “In Amsterdam schijnt er het een en ander spaak te lopen, wat ook weer vertraging van het project oplevert. Maar op mijn vragen aan de wethouder hierover krijg ik geen antwoord”. Migrantentelevisie past in het Haagse gemeentelijke beleid om allochtonen in Den Haag beter te informeren. Bij het project migrantentelevisie werken de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht samen in één centrale organisatie. De vier steden moeten elk zorgen voor een regionale producent, waar de centrale organisatie de productie van regionale migrantenprogramma’s kan uitbesteden. Voor het project is 6,8 miloen gulden beschikbaar. Vier miljoen gulden komt van het rijk, de rest is afkomstig van de vier steden. Den Haag heeft het eerste jaar 330.000 gulden voor het project uitgetrokken. Migrantentelevisie moet drie uitzendingen per week brengen voor verschillende groepen migranten. Er komt een programma speciaal voor Surinamers en Antillianen, een voor Turken en een voor Marokkanen. Elke uitzending brengt voor een deel lokaal nieuws en voor een deel ‘bovenregionale’ items voor migranten in alle vier de steden. Alle programma’s zijn tweetalig, dat wil zeggen dat zij ondertiteld zijn in ofwel het Nederlands, ofwel in de herkomsttaal van de doelgroep. (o.a. Haagsche Courant)

“BETAAL UPC-REKENING NIET”

De consumentenprogramma’s Radar, Ook dat nog en De Televisieman gaan klanten van kabelmaatschappij UPC mobiliseren om het bedrijf te bewegen zijn diensten te verbeteren. Ze roepen UPC-abonnees op voorlopig hun abonnementsgeld niet te betalen. Via de Internetpagina van Radar kunnen ze een e-mail versturen aan de kabelaar waarin zij het bedrijf daarvan op de hoogte stellen. Radar betichtte UPC, dat televisie, Internet en telefonie via zijn kabel aanbiedt, in de uitzending van gisteren van grove nalatigheid. ,,UPC gedraagt zich als een verwende monopolist,” aldus het programma. Radar, Ook dat nog en De Televisieman (TV Gelderland) hopen met de actie UPC tot handelen te bewegen. ,,Als consument heeft u het recht om uw betaling op te schorten indien een bedrijf, nadat u herhaaldelijk geklaagd heeft, niet doet wat het belooft,” dreigt Radar op zijn internetsite met de wet in de hand. De e- mails, waarvan een voorbeeld op de internetpagina staat, worden rechtstreeks naar UPC doorgestuurd. UPC zegt overigens hard zijn best te doen aan het ‘upgraden’ van het netwerk. Of dat lukt binnen twee weken, de termijn die Radar hanteert als opschortingstermijn, kan de onderneming niet garanderen. J. Bergman, verantwoordelijk voor consumentenzaken, hoopt de ‘eigenrichting’ van zijn klanten te kunnen voorkomen door zelf geld terug te storten. ,,Dan moeten we een heel eind komen,” zei hij in het programma. De SP-Tweede Kamerfractie is het van harte eens met de actie van de gezamenlijke consumentenprogramma’s om de belabberde dienstverlening van UPC aan te pakken. Kamerlid Harry van Bommel vraagt aan minister Jorritsma van economische zaken over welke instrumenten consumenten beschikken wanneer een (bijna) monopolie niet waarmaakt wat ze belooft. “Het idee om het abonnementsgeld voorlopig deels niet te betalen is waarschijnlijk het meest doeltreffende middel om UPC te raken. ‘Iedereen communiceert op zijn eigen manier’, is hun slogan. Maar UPC communiceert helemaal niet meer volgens sommige klanten, dat is juist het probleem.” Aldus Van Bommel.

Haarlem meent dat kabelexploitant UPC in de Spaarnestad voldoet aan haar verplichtingen. Gemeente- woordvoerder Bert van den Ham zegt dat het stadsbestuur niet twijfelt aan de kwaliteit en service van UPC. Bij ontstentenis van wethouder Smit (financien), die vorig jaar de Haarlemse kabel verkocht aan UPC, vestigt de woordvoerder de aandacht op het contract waarin UPC haar verplichtingen jegens Haarlemse abonnees heeft gegarandeerd. In de audio-video-strategie staan de kwaliteit van en de investeringen in het net vastgelegd. Van den Ham: ,,Ons is in ieder geval niets bekend van klachten op enigerlei schaal. Mochten die wel bestaan en ernstig genoeg zijn, dan staat ook de Haarlemse consument in zijn recht om het abonnementsgeld tijdelijk op te schorten.’’ Zelf is de gemeente Haarlem ook klant van UPC. Volgens de woordvoerder is de relatie met UPC ’wat moeizamer’ dan die was ten tijde van Kabel Haarlem. ,,Over het algemeen duurt het wat langer voordat probleempjes worden opgelost, maar het gebeurt wel.’’ (o.a. Rot- terdams Dagblad, Haarlems Dagblad)

BNR EN THE FLOOR BUNDELEN KRACHTEN

Business Nieuws Radio en The Floor, het nieuwe online platform voor de particuliere belegger, bundelen hun krachten in een nieuwe multimediale onderneming. De aandelen van beide ondernemingen worden ingebracht in het nieuwe bedrijf. Aandeelhouders zijn Willem Sijthoff, oprichter en CEO van The Floor, HAL Investments en Michiel Bicker Caarten, hoofdredacteur/directeur van Business Nieuws Radio (BNR). Daarnaast wordt een percentage van de aandelen gereserveerd voor het personeel van beide ondernemingen. De voormalige aandeelhouders Investeringsmaatschappij Manaus, Willem van Kooten en Uitgeverij Wegener hebben hun gezamenlijke belang in BNR verkocht. Bicker Caarten heeft zich voor tenminste drie jaar gecommitteerd, naast Willem Sijthoff, als statutair directeur aan de nieuwe onderneming. Bicker Caarten blijft eindverantwoordelijk voor het radiostation.

COGAS BIEDT KABELINTERNET AAN

Cogas Kabel biedt sinds kort in Oldenzaal kabelinternet aan. @Home treedt daarbij op als provider. Cogas is hiertoe een samenwerkingsverband aangegaan met Essent Kabelcom. Ook bij de introductie van andere kabeldiensten zullen Cogas en Essent samenwerken. De inwoners van Almelo krijgen, indien de tests goed verlopen, volgende maand kabelinternet. De overige plaatsen in de Cogas-regio volgen in de eerste helft van volgend jaar. (Vecai)

VAN DER REIJDEN JR WEG BIJ VERONICA DIGITAAL

Joppe van der Reijden, directeur van Veronica Digitaal heeft donderdag jongstleden zijn ontslag aangeboden bij Veronica. Zoals bekend is zijn vader, Joop van der Reijden, voorzitter van de Vereniging. Van der Reijden jr. was niet beschikbaar voor commentaar. Volgens Maarten Tulen, directeur van de Veronica Uitgeverij kon Joppe zich niet langer verenigen met het beleid binnen Veronica. Tulen: “Joppe heeft bij Veronica Digitaal echt iets neergezet. Maar hij is nog jong en werkt hier al een flink aantal jaren, dus hij gaat nu verder kijken.” Van der Reijden jr. is met verschillende partijen in gesprek over een nieuwe functie. (Adformatie)

UPC WIJZIGT TELEVISIEFREQUENTIES IN GROOT DEEL AMSTERDAM

Op 16 oktober a.s. begint UPC in Amsterdam met het invoeren van nieuwe televisiefrequenties in een groot gedeelte van Amsterdam. De frequentiewijzigingen zijn nodig voor de invoering van digitale televisie in Amsterdam. Dit najaar start UPC met digitale diensten via de televisie. De inwoners van Amsterdam zullen hierover ruim van tevoren uitgebreid worden geïnformeerd. UPC is medio juli al begonnen met het doorvoeren van de technische wijzigingen in een aantal wijken in Amsterdam. De rest van Amsterdam volgt nu op 16 oktober, 23 oktober, 30 oktober, 6 november, 13 november en 20 november. Zes weken lang is er iedere maandag een deel van Amsterdam aan de beurt, behalve Buitenveldert waar het kabelnetwerk nog niet vernieuwd is. Door de frequentiewijziging zullen de televisie en videorecorder opnieuw ingesteld moeten worden. De zenders Salto 1 en Salto 2, Veronica, Net5/KinderNet5, SBS6, TMF, NieuwsNet9 en RTL5 zullen na de frequentiewijziging via de zogenaamde S-band doorgegeven worden. De S-band is met sommige oudere televisietoestellen niet te ontvangen, maar via de videorecorder is deze over het algemeen wel te ontvangen. Klanten die de S-bandzenders niet kunnen ontvangen, kunnen bij UPC gratis een S-bandtuner bestellen. Hiervoor wordt een borg van ƒ 75,- gevraagd. (UPC)

RTL4 STOPT MET “CATHERINE”

HMG stopt nog dit jaar met het RTL4 programma ‘Catherine’. Beide partijen zouden financieel geen overeenstemming meer kunnen bereiken over een nieuwe tweejarig contract. Dat meldt De Telegraaf. Producent Hans Dekker verwacht niet dat de praatshow meteen van de televisie hoeft te verdwijnen, omdat er genoeg andere zenders zijn die de prijs misschien wel willen betalen. Catherine Keyl reageerde teleurgesteld, ze was graag nog een jaar door gegaan met de show die 600.000 kijkers per aflevering trok. Op 29 December is de laatste uitzending. (ADformatie)

EREDIVISIE NV WIL MEER GREEP OP MEDIA

Eredivisie NV (ENV) wil meer greep op de media krijgen en heeft daarom onder meer een principe-akkoord gesloten met KPN en het Zwitserse mediabureau AIM. De drie gaan samen de tv-rechten van het voetbal in de hoogste Nederlandse divisie exploiteren. Als de operatie lukt, levert dat ENV minstens 150 miljoen gulden op. Alleen de topdrie-clubs Ajax, Feyenoord en PSV wachten nog met een definitief oordeel. Dat laten ze afhangen van de regeling van de internetrechten. Het samenwerkingsverband betekent dat Canal+ meer zal moeten betalen voor de rechten van de live-uitzendingen. Dat bedrag van 36 miljoen gulden zal volgens de ENV moeten verdrievoudigen. Ook wil de ENV meer een herkenbare plaats voor eredivisievoetbal tijdens Studio Sport. Op 13 november valt de definitieve beslissing, volgens de Volkskrant. (ADformatie)

RADIO HENGELO: “KUNSTENAARS VERSTOREN RADIO-UITZENDING”

Een deel van het kunstenaarscollectief Charly heeft gisteravond een uitzending van Radio Hengelo ‘gekraakt’. De kunstenaars, die in de voormalige Ariënsschool aan de Oldenzaalsestraat wonen en werken, probeerden een discussie aan te gaan met de aanwezige wethouders. Ze kregen van presentator J. Scheffer ‘twee minuten’. De kunstenaars arriveerden met getrommel en gezang. Ze gingen eerst in discussie met een al snel geïrriteerde wethouder H. Kok. Wethouder G. ter Ellen nam het gesprek over, maar ook hij en de krakers kwamen niet dichter bij elkaar. Volgens de kunstenaars is niet werkelijk gesproken over alternatieven voor de volgens de gemeente onveilige school, terwijl de rechter overleg bevolen heeft. Ter Ellens weerwoord kwam erop neer dat de krakers geduld moeten hebben. (Tubantia)

BIG BROTHER EN DE BUS AANMERKELIJK MINDER BEKEKEN

De reality-soaps Big Brother (BB) en De Bus zijn inmiddels enkele weken op gang, maar worden gemiddeld aanmerkelijk minder bekeken dan in vorige seizoenen. Dat heeft de dienst Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) van de NOS becijferd. De eerste weken Big Brother kluisterden gemiddeld ongeveer 700.000 mensen aan de buis. Vorig jaar lag dat aantal rond de 900.000. Bovendien vertoonde dat aantal verleden jaar een duidelijk stijgende lijn, terwijl die volgens een KLO-onderzoeker dit jaar ontbreekt. Naar De Bus wordt tot dusver door gemiddeld 350.000 mensen gekeken tegenover ruim 600.000 vorig seizoen. (ANP)

IMONE START BINNEKORT OP INTERNET

Begin dit jaar werd Imone, de Inter@actieve Multimedia Omroep Nederland, met veel tam-tam gepresenteerd. Als eerste publieke omroep zou Imone zowel reguliere uitzendingen op radio en tv gaan verzorgen, als 24 uur per dag op internet te zien zijn. Inmiddels is Imone ter ziele, al laat initiatiefnemer Jakob Pieterman Nu.nl wel weten dat plannen om alsnog te gaan uitzenden, maar dan alleen op internet, in een vergevorderd stadium zijn.  “Onze plannen waren te voortvarend”, kijkt Pieterman terug. “Men begreep ons niet en we konden niet aan voldoende leden komen.” Om als aspirant omroep het publieke bestel binnen te komen, had Imone vijftigduizend leden nodig. Maar de omroep bleef uiteindelijk steken op vijfduizend. Toch heeft Pieterman de droom om interactieve uitzendingen te gaan verzorgen nog niet helemaal losgelaten. “We willen Imone op een andere manier in de markt gaan zetten. Als web-tv, dus alleen op internet. We weten nog niet of we de naam Imone aanhouden, maar we zijn nu wel al programma’s aan het voorbereiden. Die willen we zoveel mogelijk zelf gaan maken en zullen een breed terrein bestrijken: huis- tuin-en-keuken, sport, dieren.” “We zijn nu bezig met de laatste testfase en willen voor 1 december operationeel zijn. Dan moeten vierduizend mensen tegelijkertijd naar onze programma’s kunnen kijken.” (NU.nl)

ZERO-BASE WORDT MERKBAAR IN DE MEDIA: “FRIESE RADIO MOET NAAR MAST SMILDE”

Langzamerhand beginnen de gevolgen van het Zero-Base onderzoek en de daaropvolgende besluitvorming merkbaar te worden in de media. De Leeuwarder krant bericht over de verhuizing van Omroep Fryslan naar Smilde en de nieuwe frequentie 92.2 MHz: “De zendmast in Jirnsum is overbodig voor de Friese radio. Omrop Fryslân zou voor radiouitzendingen gebruik moeten maken van de zendmast in het Drentse Smilde. Omrop Fryslân raakt dan ook de huidige vaste plaats op de zenderschaal van de radio kwijt. De huidige frequentie 88.6 megahertz leent zich volgens een onderzoek in opdracht van het ministerie van verkeer en waterstaat beter voor een radiozender die tot aan de Duitse grens programma’s verzorgt. Omrop Fryslân zou moeten verkassen naar 92.2 MHz. De mast in Jirnsum blijft wel in gebruik voor de televisie.” (hvb/ Leeuwarder Courant)

EVANGELISCHE OMROEP BENOEMT DERDE DIRECTEUR

De Evangelische Omroep (EO) heeft met ingang van vandaag drs. H. N. (Henk) Hagoort (35) toegevoegd aan de directie. De EO heeft daarmee nu drie directeuren. Naast Hagoort zijn dat Ad de Boer (algemeen directeur) en Andries Knevel. Een van de redenen voor de benoeming van Hagoort is dat Knevel dubbel zo veel afleveringen van het tv-programma ”Het Elfde Uur” moet maken. Daarnaast is uitbreiding van de directie nodig vanwege „een groot aantal ingrijpende veranderingen dat zich de komende jaren rond de EO zal voltrekken”, onder meer op het terrein van nieuwe media. Hagoort werkt sinds 1992 bij de omroep. Hij is lid van de Nederlandse Hervormde Kerk en woont in Ermelo. (Reformatorisch Dagblad)

GEBRUIKERS WINNEN GEDING TEGEN UPC

Twee gebruikers van Telekabel, het bedrijf dat nu onderdeel is van UPC, hebben een geding tegen deze provider gewonnen. De zaak was aangespannen vanwege de veel lagere snelheid waarmee zij in de praktijk met Internet kunnen werken. In de folders van Telekabel werd een snelheid van ‘dertig maal die van ISDN’ voorgespiegeld, in de praktijk werd dit bij lange na niet gehaald. Telekabel stelde eerste een schikking voor: in ruil voor geheimhouding zouden de twee gebruikers een jaar lang gratis mogen Internetten. Dat ging de twee, John Jacobs en Willem Degen, te ver. Op zo’n manier zouden zij misschien een beetje geholpen zijn, maar andere gebruikers in het geheel niet.  De zaak heeft ongeveer twee jaar geduurd. De kantonrechter te Nijmegen veroordeelde Telekabel, dan wel de nieuwe eigenaar UPC, tot het betalen van een schadevergoeding alsmede de proceskosten. De uitspraak kan gevolgen hebben voor andere gebruikers die hebben geklaagd over een trage service. De twee gebruikers die hun zaak nu hebben gewonnen, hopen dat UPC haast gaat maken met het versnellen van Internet via de kabel, zodat de aanvankelijk beloofde snelheid wordt waargemaakt. (Automatisering Gids)

OMROEPEN ONDERNEMEN ACTIE TEGEN UPC

Een aantal Hilversumse omroepen gaat actie ondernemen tegen de klachten die binnenstromen over de dienstverlening van UPC, het bedrijf dat internet via de kabel aanbiedt. Het Tros-comsumenten- programma Radar is dinsdag 10 oktober geheel gewijd aan de problemen met UPC, zo meldt onder meer de site Webwereld. De omroep heeft hiertoe besloten omdat er wekelijks vele klachten over de kabelaar binnenstromen. Ook ‘pitbull’ Pieter Storms wil er in zijn programma Breekijzer aandacht aan besteden. De redactie van het programma verzamelt op dit moment de reacties van UPC-klanten die via de site van het programma (of email: storms@euronet.nl) zijn te versturen. Ook gaan er geruchten dat Pieter Storms op donderdag 12 oktober met een bus vol Chello-gebruikers naar het hoofdkantoor van UPC in Amsterdam gaat. Een aantal UPC-klanten heeft zich verenigd op internet. Zoals op hun site UPCsucks.nl is te lezen, zijn ze bereid om allerlei acties tegen de kabelmaatschappij te starten. UPC-woordvoerder Joe Simmons geeft toe dat de provider dat de beloften aan een bepaalde categorie mensen niet helemaal nakomt. Maar heel veel mensen zijn volgens hem wel blij met UPC. Het programma Radar begint dinsdag om 19.30 uur bij de Tros op TV2. (NU.nl)

KPN EN ZWITSERS BEDRIJF WILLEN TV-RECHTEN NV EREDIVISIE

De NV Eredivisie komt vanavond bijeen om de tv-rechten van de KNP Eredivisie onder te brengen in joint venture met een derde partij, die dan de verkoper moet worden van de uitzendrechten. Er zijn twee mogelijke kandidaten die met de NV Eredivisie in zee zouden willen gaan. KPN heeft al maanden geleden 150 miljoen gulden voor de rechten geboden, terwijl het Zwitserse AIM ook in de markt is. De Zwitsers exploiteren nu al de internationale tv-rechten van de NV Eredivisie. Op dit moment bezit Canal+ de rechten voor live-uitzendingen, maar die zijn nu al drie keer zoveel waard als Canal+ nu betaalt. Het contract met de betaalzender loopt volgend jaar af. Wanneer KPN de rechten -als hoogste bieder- zou verwerven, dan zal KPN de tv-rechten op haar beurt weer doorverkopen, want de telecomgigant is slechts zelf geïnteresseerd in de internetrechten van de eredivisie. Of de clubs vanavond een partner kiezen is echter nog de vraag. Feyenoord heeft tot nu toe dwars gelegen bij de verkoop, omdat de Rotterdammers liever zelf hun tv-rechten aan de man brengen. (voetbal-oline)

RTL4 STOPT MET SPOTT

Het tv-programma Spott verdwijnt eind oktober van het scherm bij RTL4. Volgens het Algemeen Dagblad zijn de makers niet tevreden over het interactieve programma dat ‘s middags aan elkaar wordt gepraat door Viola Holt. Op vrijdag 27 oktober is voorlopig de laatste uitzending. Het tv-programma Spott startte in augustus als multimediaproject van HMG, VNU en PCM. Het programma werd gezien als een aanvulling op en impuls van de veilingsite Spott.nl, waar de initiatiefnemers 25 miljoen gulden in hebben gestopt. Maar het project loopt slecht. Spott-directeur Van Remmerden zou volgens het AD hebben gezegd dat de site slecht werkt en dat het programma ‘een aandoenlijke vertoning’ is. RTL4 zou wel tevreden zijn over de behaalde naamsbekendheid en kijkdichtheid, maar vond de site en het programma niet goed op elkaar aansluiten. Mogelijk komt het programma in maart 2001 terug in een nieuwe opzet. (ADformatie)

UPC KOOPT DUITS TELECOLUMBUS

Kabelbedrijf UPC neemt voor ongeveer 3 miljard mark (3,3 miljard gulden) het Duitse kabelnetwerk Telecolumbus over van Deutsche Bank. Dat meldt het Duitse weekblad Der Spiegel. Vorig jaar mei greep UPC naast zijn Duitse branchegenoot. Volgens Der Spiegel is de overname een uitvloeisel van een rechtszaak die UPC tegen Deutsche Bank had aangespannen voor het gerechtshof in Londen. UPC beschuldigde Deutsche Bank, die optrad als UPC’s huisbankier, ervan Telecolumbus voor zijn neus te hebben weggekaapt. De Duitse bank overtroefde het bod van UPC van 1,3 miljard mark. Deutsche Bank ging vervolgens voor 200 miljoen mark meer aan de haal met het kabelbedrijf. Telecolumbus is de tweede kabelmaatschappij in Duitsland na het (voormalige) kabelnetwerk van Deutsche Telekom. (NRC Handelsblad)

KANAAL 9 NA PROEFPERIODE OFFICIEEL VAN START

De regionale omroep van de provincie Utrecht, Kanaal 9 Utrecht (zoals de naam uiteindelijk is geworden) is vandaag officieel van start gegaan. Er is eerst een half jaar proefgedraaid. Het televisiekanaal heeft een jaarlijks werkkapitaal van 8,4 miljoen gulden en tot eind 2001 zijn de uitzendingen gegarandeerd. (hvb)

KIJKCIJFERS WEEK 40: RTL4 SCOORT MET ‘JA IK WIL EEN MILJONAIR’

De publieke omroepen haalden gezamenlijk in week 40, een gemiddeld marktaandeel van 39 procent, 5 procent minder dan de week ervoor. De verklaring is zeer waarschijnlijk het aflopen van de Olympische Spelen. De commerciële zenders deden het met samen 47 procent een stuk beter dan in week 39, toen het gemiddelde nog 41 procent was. Met name RTL4 deed het goed met een stijging van 4 procent naar 18 procent. Dat was onder meer te danken aan de finale van het programma ‘Ja ik wil een miljonair’ gisteravond, met ruim 2,5 miljoen kijkers meteen het best bekeken programma van week 40. Het versloeg zelfs de interland Cyprus-Nederland op Nederland 2 (2,4 miljoen kijkers). RTL5 haalde 4 procent, Veronica 9 procent, het marktaandeel van SBS6 steeg van 8 naar 10 procent, Net5 ging van 3 naar 4 procent en Fox8 zag het aandeel dalen van 3 naar 2 procent. Het best gewaarde programma was ‘2 Koffers vol’ (Vara) met een 7,9. Een ander Vara-programma ‘Een geweldige tijd’ scoorde eveneens een 7,9. De gegevens zijn afkomstig uit het Continu Kijkonderzoek (CKO), uitgevoerd door bureau Intomart in opdracht van NOS, Ster en IP. (ADformatie)

ALL STARS FINALIST EMMY AWARDS

De VARA-dramaserie All Stars is in de Verenigde Staten doorgedrongen tot de finale van de internationale Emmy Awards. De voetbalserie dingt in de categorie drama, samen met zeven andere series, mee naar de prestigieuze tv-prijs die op 20 november wordt uitgereikt. In mei werd de serie onderscheiden tijdens het Gouden Roos Festival in Montreux met de Zilveren Roos en de Persprijs. In de bewuste aflevering treedt het team van de diverse voetbalvrienden vriendschappelijk aan tegen een Duits elftal. De Nederlandse amateurs doen er alles aan om zich voor de verloren WK van 1974 te revancheren. All Stars wordt geregisseerd en geschreven door Jean van der Velde. De hoofdrollen worden onder anderen gespeeld door Roeland Fernhout, Kasper van Kooten, Thomas Acda, Cas Jansen, Daniël Boissevain en Antonie Kamerling. Op dit moment zendt de VARA herhalingen uit, vanaf 6 december start een nieuwe serie. (ANP)

VAN NIEUWKERK VAN PAROOL NAAR AT5

Hoofdredacteur Van Nieuwkerk van Het Parool treedt per 1 januari 2001 als hoofdredacteur in dienst van de Amsterdamse tv-zender AT5. Hij werkte 15 jaar bij de krant, waarvan de laatste 4 jaar als ‘chef’. Met Henk Spaan is hij tevens oprichter en samensteller van het voetbaltijdschrift Hard Gras. (NOStt)

DNO IN BEROEP TEGEN BESLISSING UITSLUITING BESTEL

De Nieuwe Omroep (DNO) gaat in beroep tegen de beslissing van staatssecretaris Van der Ploeg (Media) om haar niet toe te laten tot het publieke bestel. Dat meldt het blad voor omroepmedewerkers Spreekbuis. DNO laat zich in het beroep bij het departement bijstaan door de bekende mediajurist prof. dr. E. Dommering. Met 86.000 leden meent de organisatie toch echt recht te hebben op een plekje in het bestel. Eind november moet er een beslissing van de bewindsman komen. Van der Ploeg staat op het standpunt dat DNO niets toevoegt aan het bestel. Krijgt DNO haar zin niet, dan stapt de club naar de rechter. Intussen gaat DNO ook gewoon uitzendingen voorbereiden. (ANP)

“UPC IS KAMPIOEN IN KLACHTEN”

Volgens Frits Bom is UPC kampioen op het gebied van klachten krijgen. Dat zei de oud- Consumentenman, die nu werkzaam is bij TV Gelderland, in de Volkskrant. Tientallen klachten per dag komen er binnen over sneeuw op tv, storingen in de telefoonverbinding en de afhandeling van klachten laat ook te wensen over. Woordvoerder Joe Simmons van UPC laat weten niet meer met Bom samen te werken omdat deze Simmons’ 06-nummer op televisie heeft vertoond. Frits Bom:”Meneer Simmons zei zelf dat we zijn 06-nummer aan de klagers moesten geven. Hij bedoelde dat niet zo? Tja,dat heb je wel vaker met UPC,dat ze iets anders zeggen dan ze bedoelen.” (NOStt)

COMMERCIELE ZENDERS DIGITAAL OP ASTRA-SATELLIET

De commerciële radiozenders Radio 538, Sky Radio, Classic ƒM en Love Radio hebben een contract gesloten voor de ongecodeerde doorgifte via de ASTRA 1G-satelliet. De radiostations worden vanaf 1 november ongecodeerd doorgegeven. Hierdoor kunnen liefhebbers in grote delen van Europa de radiostations kwalitatief goed ontvangen. Op dit moment zijn deze zenders (op Sky Radio na, die momenteel al analoog uitzendt via de Astra) buiten Nederland alleen via internet te beluisteren.(BM)

HOF EUROPESE UNIE VERWERPT BAN OP TABAKSRECLAME

In Brussel heeft het Europese Hof van Justitie bepaald dat de Europese wetgeving om tabaksreclame te verbieden tot stand is gekomen op verkeerde gronden, meldt het ANP. De EU gebruikte het argument dat het gaat om een maatregel om de Europese bevolking te beschermen, maar het Hof constateert dat het een handelsmaatregel betreft. De uitspraak betekent een grote tegenvaller voor het gezondsheidsbeleid van de Europese Unie. De regelgeving werd in 1998 ingevoerd. De EU-lidstaten kregen tot 2006 de tijd om het reclameverbod in te voeren. Een aantal tabaksproducenten had om een uitspraak gevraagd, evenals de Westduitse overheid. Minister Borst van Volksgezondheid heeft teleurgesteld gereageerd, evenals de Stichting Roken en Volksgezondheid. “De schuldige partij is de dans ontsprongen vanwege een procedurefout”, aldus een woordvoerder. (ADformatie)

BEZIT TV KOST SGP’ER RAADSZETEL

Het SGP-raadslid P. van den Broek uit Heteren is van de kieslijst voor de vervroegde gemeente- raadsverkiezingen afgevoerd, omdat hij naar de televisie kijkt. Deze tijdsbesteding is volgens het regionale partijbestuur zondig en in strijd met de geloofsbeginselen. In Heteren, Elst en Valburg gaan de kiesgerechtigden 15 november naar de stembus, omdat de gemeentes per 1 januari worden samengevoegd tot de nieuwe gemeente Overbetuwe. Van den Broek zou op de tweede plaats van de kieslijst prijken. Tijdens een vergadering van de SGP-kiescommissies van Valburg en Heteren stelde een Valburgse afgevaardigde dat het leden werven onder tv-kijkende mensen verboden moest worden. Toen Van den Broek vertelde, dat hijzelf een kijkkastje had, brak de hel los. Volgens de Valburgers kon iemand met een televisie nooit een goed SGP-raadslid zijn. De Heterense vertegenwoordiger werd eerst op een onverkiesbare tiende plek gezet en na veel discussies uiteindelijk als tweede man gedoogd. (Telegraaf)

VT4 WIL JEUGDZENDER EN BETAALTELEVISIE

SBS Broadcasting, de moedermaatschappij van VT4, gaat binnenkort twee Vlaamse uitzendlicenties aanvragen. Eén van de twee licenties wil SBS gebruiken voor een nieuwe jongerenzender. Die moet concurreren met JIM TV, het derde net dat VTM heeft gepland voor begin volgend jaar. Of de tweede licentie gebruikt zal worden om VT4 Vlaamser te maken ofwel om met een betaalzender te beginnen, is nog niet duidelijk. Hoewel onlangs in Londen nieuwe appara- tuur in gebruik is genomen, denkt VT4 stilletjes aan een komst naar Vlaanderen. (VRTtxt)

SBS6 IN ZEE MET UNIVERSAL

SBS Broadcasting heeft een driejarig miljoenencontract afgesloten met de Amerikaanse distributeur Universal voor alle speelfilms die zijn uitgebracht van 1997 tot en met 1999. Daarnaast krijgt de omroeporganisatie de beschikking over Amerikaanse televisieseries, miniseries en televisiefilms die de komende jaren gemaakt worden. Met deze deal, en de recentelijk gesloten overeenkomst met Buena Vista International Television, is SBS Broadcasting verzekerd van bioscoopfilms als ‘The Mummy’, ‘Liar Liar’, ‘Gone in Sixty Seconds’, ‘The Green Mile’ en ‘Shakespeare in Love’. (ADformatie)

AMERIKAANSE ZENDER WIL PORNO-VERSIE BIG-BROTHER

De Amerikaanse tv-zender Playboy wil in de lente van 2001 een soft-porno versie van Big Brother uitzenden. De bedoeling is dat vijf amateur porno-acteurs gedurende twee weken in een huis in Malibu, Californië, worden opgesloten, zo meldde showbizzpersbureau WENN donderdag. Volgens de directeur van de zender, William Fisher, zal ,,niets worden gecensureerd”. Nieuwsgierigen kunnen het programma niet alleen via de televisie volgen, maar ook via de website van Playboy. De zender hoopt dat er in Europa ook mensen zijn die mee willen doen aan een sexy versie van Big Brother. (ANP)

BOTSING TUSSEN HOOFDREDACTIE EN DIRECTIE BIJ RTV DRENTHE

Directeur Rob Staal en hoofdredacteur Jacques de Krom van RTV Drenthe hebben een ernstig verschil van mening over lopende zaken binnen de organisatie van de omroep. Het gevolg van het conflict is dat De Krom zich enige dagen niet zal laten zien op de redactie. Directeur Rob Staal ontkent dat er sprake is van een ernstig conflict binnen het managementteam en dat De Krom dat team inmiddels heeft verlaten. ,,Dat is pertinent onjuist”, zegt Staal. ,,We zijn na een vergadering uit elkaar gegaan om over de gang van zaken in ons bedrijf na te denken.” Het verschil van inzicht binnen de leiding heeft volgens de omroepdirecteur te maken met personen. ,,Er is zorg voor de situatie binnen het bedrijf. Dat heeft alles te maken met de reorganisatie, waar wij mee te maken hebben”, aldus Staal. Hoofdredacteur De Krom wilde geen commentaar geven op de gang van zaken. (o.a. Drenthse Courant)

SLOV MOET BUMA BETALEN

De Stichting Lokale Omroep Velsen (SLOV) waar de zenders Super FM en Velsen TV onder vallen, moet 40.000 gulden betalen aan Buma. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam bepaald. Het vorige bestuur van de SLOV heeft verzuimd het bedrag af te dragen. De Buma had aanvankelijk meer dan 70.000 gulden geeist. Het bestuur van de SLOV heeft te kennen gegeven het bedrag niet te kunnen betalen. Of de SLOV in beroep gaat tegen de uitspraak is niet bekend. De gemeente Velsen heeft het vertrouwen uitgesproken in de lokale omroep. De gemeente Velsen zal het CVDM positief adviseren over de SLOV voor wat betreft de representiviteit. (Rob/nl.media.radio)

JOHN LEDDY TERUG OP TV

John Leddy keert vrijdag terug op de tv als Wimmie Wilhelm in de politieserie Baantjer. Hij werd vooral bekend door zijn rol als Koos, de man van Mien Dobbelsteen, in de populaire serie Zeg ‘ns Aa. RTL4 presenteerde dinsdag de nieuwe reeks Baantjer,die aan zijn vierde seizoen toe is. Het komende seizoen zullen verder de bekende hoofdrolspelers (Piet Römer, Victor Reinier) te zien zijn. Leddy vervangt acteur Ab Abspoel,die vorig jaar overleed. Per aflevering heeft producent John de Mol gekozen voor een aantal bekende gastacteurs. Zo zullen onder anderen Leontien Ruiters, Hidde Maas en Rudy Falkenhagen hun opwachting maken. (NOStt)

8FM VINDT BIJDRAGE AANSLUITING CAI OSS NOG STEEDS TE HOOG

De radio-omroep 8FM blijft vinden dat de gemeente Oss te veel geld vraagt voor aansluiting op de CAI. Hoewel de aansluitkosten lager uitpakken dan het bedrag waarvan eerst sprake was – 5 à 6000 gulden in plaats van 12.000 – vindt 8FM-directeur J. Tiebosch dat de gemeente ‘nog altijd veel te hoog zit’. Volgens Tiebosch is 8FM niet meer dan een jaarlijkse bijdrage van 1000 gulden (20.000 huishoudens x 5 cent) verschuldigd. De genoemde extra aansluitkosten zijn volgens Tiebosch niet nodig, omdat de gemeente nog beschikt over aansluitapparatuur voor twee kanalen. CAI-directeur Th. van Orsouw beaamt dat het gemeentelijk kabelbedrijf nog over apparatuur beschikt voor aansluiting van twee zenders. “Maar die is bestemd voor zenders die daadwerkelijk iets nieuws toevoegen aan het zenderpakket. De apparatuur is gebruikt voor Radio Colorado en voor een concertzender. De eerste is niet meer in de lucht, en de andere is samengegaan met Classic FM.” “Gezien aanvragen die er liggen, is er kans dat er toch weer een aparte concertzender komt – eentje die afwijkt van Classic FM – en wellicht ook Colorfull Radio, een zender gericht op minderheden. Daarvoor willen we de nog beschikbare apparatuur kunnen benutten.” (Club Het Net Lokale en Regio Radio)

DE BUS MAG IN BRUINISSE BLIJVEN

De gemeente Schouwen-Duiveland gaat niet in op de eis van twee ondernemers in Bruinisse dat De Bus, van het gelijknamige SBS6 reality-programma, onmiddellijk vertrekt van het havenplateau in het dorp. Ook wil de gemeente niets weten van een schadevergoedings-eis van 50.000 gulden. De Bus en het hele circus eromheen hebben vergunning om van 29 september tot 9 oktober op het havenplateau van Bruinisse te staan. Voor de andere gebruikers van het terrein gelden strenge regels. ,,De Bus lijkt wel een concentratiekamp, afgesloten met hekken en compleet met bodyguards en honden”, verklaart P. Padmos van Machinefabriek Padmos in Bruinisse. ,,Elke vrachtwagenchauffeur moet melden naar welk bedrijf hij wil. Grote trailers moeten achteruitrijden, omdat keren niet meer mogelijk is”, legt hij de problemen uit. Het tijdverlies levert volgens hem financiële schade op. Onderzoek heeft echter volgens de gemeente uitgewezen dat alle bedrijven op het haventerrein 24 uur per dag onbelemmerd bereikbaar zijn. (ANP)

NU OOK INTERNETTERS IN ACTIE TEGEN UPC

Nadat vorige week een adviesbureau UPC had beticht van oplichting, is nu ook op internet een actie tegen de kabelgigant en dochter Chello begonnen. Op de website www.upcsucks.nl laat Terrence Koeman weten dat ‘het wanbeleid van UPC’ te erg is geworden. De student elektronica en informatica heeft op zijn site een waslijst aan kritiekpunten gepubliceerd. Zo is de helpdesk volgens hem onderbezet en heeft slechts een klein deel van het helpdeskpersoneel voldoende kennis van zaken. Monteurs komen vaak te laat, klanten worden aan het lijntje gehouden of klachten worden niet beantwoord. Het belangrijkste punt is het dichtslibben van het netwerk. In plaats van dat UPC daar aandacht aan besteedt voert het campagnes om nog meer abonnees te krijgen, schrijft hij op zijn site. Hoe meer gebruikers van dezelfde centrale computer van UPC gebruikmaken, des te trager de verbinding voor abonnees wordt. UPC denkt dit op te lossen door abonnees met een oud A 2000-internetabonnement over te zetten op een Chello-account. De snelheid waarmee deze abonnees kunnen internetten, wordt dan sterk teruggebracht. Ze blijven wel hetzelfde betalen, 89 gulden per maand. Koeman bereidt een rechtszaak voor, waar iedereen zich bij kan aansluiten. (o.a. Parool)

CASEMA BREIDT WEERBERICHT OP SERVICEKANAAL UIT

Kabelexploitant heeft het weerbericht op het Casema Service Kanaal per oktober verder uitgebreid. In samenwerking met Holland Weather Services kunnen de kijkers in de Casema-gebieden naast een weerpraatje en actuele neerslagbeelden nu ook satellietbeelden van West Europa, de landelijke- en regionale weersvoorspelling en de vooruitzichten voor de komende dagen op een grafische manier volgen. (hvb)

FABELTJESKRANT OP INTERNET

Vanaf 1 januari 2001 beleeft meneer de Uil elke dag een oud avontuur opnieuw. Hij zal te zien zijn op www.fabeltjeskrant.tv in 1500 filmpjes van vijf minuten. Valkieser Communications, het bedrijf dat de rechten van producent De Levita kocht, biedt tevens Fabeltjeskrant- spelletjes en -puzzels aan op internet. Nieuwe abonnees kunnen zich sinds afgelopen weekend aanmelden. Een nagesynchroniseerde versie is beschikbaar voor Spaans- Engels-,Frans en Duitstaligen. Voor dvd’s en video’s kunnen oude en jonge kijkbuisvrienden rond de feestdagen in de winkel terecht. Ook Paulus de Boskabouter en Bolke de Beer lijken op een comeback af te stevenen. (NOStt)

UPC START SNEL MET UITLEVEREN DECODERS

UPC wil eind volgende week beginnen met het uitdelen van de gratis decoders in Haarlem. Dat zegt een woordvoerder van het Amsterdamse kabelbedrijf. Het gaat in eerste instantie om een proef onder een kleine groep Haarlemmers die een tv-pc krijgen, waarmee ze thuis kunnen internetten, telefoneren en films kunnen bestellen. Eind volgend jaar moet iedereen in Haarlem een decoder in huis hebben. Lukt dat niet, dan staat de kabelmaatschappij een boete van twintig miljoen gulden te wachten. Dat de kabelmaatschappij niet op 1 oktober precies is begonnen met het uitdelen van de decoders, heeft nog geen financiële consequenties voor UPC, zegt een woordvoerder van de gemeente. Verantwoordelijk wethouder Smit maakt zich niet bezorgd over de vraag of de Haarlemmer op tijd zijn tv-pc in huis zal hebben, liet hij eerder weten. Hij gaat er nog steeds vanuit dat de boeteclausule, die Haarlem in het contract met UPC heeft laten opnemen, niet van kracht hoeft te worden. (o.a. Haarlems Dagblad)

BUENA VISTA VERLENGT CONTRACT MET SBS

Buena Vista International, onderdeel van Walt Disney Corp., heeft een meerjarig contract gesloten met SBS Broadcasting BV, de holding waar SBS 6 en NET 5 onder vallen. Dankzij de overeenkomst hebben de zenders van SBS de komende jaren de exclusieve uitzendrechten van de film- en tv- producties van deze Amerikaanse distributeur. Beide partijen sloten in 1998 ook al een meerjaren contract. (Broadcast Magazine)

VAN KAMPEN OVERLEDEN

Oud-KRO-medewerker Warry van Kampen is vrijdag op 66-jarige leeftijd overleden. Dat heeft de omroep maandag bekendgemaakt. Achter de schermen werkte Van Kampen mee aan talloze gezichtsbepalende programma’s. Onder zijn verantwoordelijkheid kwamen programma’s als de Willem Ruisshow, ‘t Schaep met de vijf pooten, Citroentje met suiker, Dagboek van een herdershond en de 1.2.3-show tot stand. Ook was hij vergaand betrokken bij De Weg, De Appelgaard, Piste en de BB-Kwis. Verder was hij verantwoordelijk voor drie Eurovisie- songfestivals.  Van Kampen heeft de ontwikkeling van de tv bijna vanaf het begin meegemaakt. Hij was 18 jaar toen hij bij de NTS begon als cameraman. De televisie was toen, in 1952, amper een jaar oud. Van 1960 tot 1962 werkte hij in Nieuw-Guinea bij de foto- en filmdienst van het gouvernement. Daar was hij ook filmcorrespondent voor het Amerikaanse CBS. Terug in Nederland werkte Van Kampen eerst in VPRO-dienst. Uiteindelijk belandde hij bij de KRO als ‘chef gevarieerd’ en adjunct-hoofd tv, als opvolger van de legendarische Jos van der Valk. Zo kon hij nog bijdragen aan het succes van Spoorloos. Wegens medische problemen moest hij daarmee stoppen. (ANP)

GEEN EERSELSE STEUN VOOR KEMPEN FM

De lokale omroep Kempen FM krijgt hoogstwaarschijnlijk geen financiële steun van de gemeente Eersel. Dit bericht het Eindhovens Dagblad. Kempen FM vroeg Eersel om een structurele bijdrage van ongeveer f. 13.500 per jaar, over een periode van minstens vijf jaar. Aan de commissie Maatschappelijke Dienstverlening, die dinsdag 10 oktober vergadert, adviseert het college van burgemeester en wethouders om de omroep geen financiële steun te geven. Op dit moment krijgt Kempen FM alleen vijfduizend gulden subsidie van Bladel, de gemeente waar de omroep in 1996 is gestart. Kempen FM heeft allereerst Bladel om meer geld gevraagd, maar deze gemeente weigert de subsidie te verhogen.

SLAM! FM START ACTIE ‘LAAT KOEN NIET BARSTEN’

Radiozender Slam! FM start maandagavond een speciale actie voor de gegijzelde journalist Koen Voskuil. Onder het motto ‘Laat Koen niet barsten’ zorgt de muziekzender er de komende week voor dat de gevangen genomen journalist elke werkdag tussen 18.30 uur en 19.30 uur via de radio in zijn cel een boodschap van e  e n van zijn vrienden kan horen, die dan ook een plaat aan hem opdraagt. Koen ziet vandaag zijn elfde dag als gegijzelde tegemoet in het Huis van Bewaring aan de Amsterdamse Havenstraat.  Koen van Tijn, programmadirecteur bij Slam!FM over de actie:”De actie is bedoeld om Koen net even een zet te geven op de momenten dat hij het zwaar heeft. Toen we hoorden dat hij omwille van zijn principes gegijzeld is en bleek dat hij in zijn cel regelmatig naar ons luisterde, dachten we direct: we moeten iets doen. We willen dat hij weet dat wij hem steunen. En zolang hij weet dat we met ons allen ons best voor hem doen slepen we hem hier wel doorheen”, aldus van Tijn. (o.a. hvb/Spits)

ESSENT KABELCOM KOMT IN NOORDEN MET ‘PREVIEW TV’

Tv-kijkers in Groningen en Drenthe krijgen er in januari een nieuwe zender bij met de nieuwsgierig makende naam Preview TV. Nu kent de bioscoopbezoeker het fenomeen sneak preview al enkele jaren: naar de film voor een laag tarief, zonder dat je weet om welke film het gaat. Preview TV heeft hiervan enkele kenmerken en brengt iedere drie maanden een nieuwe zender, die voor de kijker tot het moment van uitzending een verrassing blijft. Op dit moment wordt met een aantal aanbieders, zoals het kunstkanaal Arte en Classic Movies, onderhandeld. Blijkt dat een bepaalde zender een hoge kijkdichtheid geniet, dan wordt in overweging genomen de zender in het vaste programma aanbod op te nemen. Dit laatste zal overigens pas na een jaar gebeuren. Eerst kunnen kijkers in de stad Groningen op het kanaal afstemmen, later volgen de inwoners van Assen, Beilen, Roden en Eelde. Kabelexploitant Casema voert al enige jaren een dergelijk kanaal onder de noemer Etalagekanaal. Het lijkt een beetje een doekje voor het bloeden want Essent Kabelcom (voorheen CasTel) heeft ook een minder prettige actie op stapel staan. De televisiekijker in de stad Groningen, die dinsdag 3 oktober zijn televisie aanzet, moet niet al te raar opkijken wanneer het apparaat ontregeld lijkt te zijn. Dat lijkt namelijk niet alleen maar, het is ook zo. Het gaat in de stad om zo’n 80.000 aansluitingen. Een en ander is het gevolg van een wijziging van de zenderindeling, die Essent ’s morgens om zeven uur doorvoert. Een ongemak, dat bij een verhuizing gemak moet opleveren, want vanaf dinsdag is het hele verzorgingsgebied van Essent Kabelcom gelijkgetrokken. Dat houdt in dat bij verhuizing binnen het verzorgingsgebied de tv niet opnieuw moet worden ingeregeld. (o.a Nieuwsblad van het Noorden)

ESSENT KABELCOM WIJZIGT TV-KANALEN IN ZUNDERT

Essent Kabelcom wijzigt dinsdag het zenderpakket en de frequenties van de zenders op het kabelnet in alle vijf de kerkdorpen in de gemeente Zundert. De wijziging is een uitvloeisel van de verkoop van de centrale antenne inrichting aan Essent. Deze maatschappij heeft in de koopovereenkomst toegezegd het kabelnet in de gemeente Zundert te renoveren, uit te breiden en geschikt te maken voor alle moderne diensten. Het gaat in totaal om ruim 6000 aansluitingen in Klein-Zundert, Zundert, Rijsbergen, Achtmaal en Wernhout. De mensen in dit gebied kunnen in totaal 33 zenders ontvangen. Van een basis- en pluspakket is geen sprake. De abonnees betalen 20,14 gulden per maand voor het hele pakket. Bovenop het al bestaande zenderpakket komen RTL TV, Fox8 en CNE, Cartoon network, National Geographic Channel/ CNBC, TV5, een informatiekanaal en een kanaal voor de lokale omroep erbij. In Rijsbergen wordt WDR vervangen door Cartoon Network, muziekzender MTV wordt vervangen door TMF, muziekzender The Box komt erbij en een informatiekanaal van Essent. (o.a. BN Stem)

ZOETERMEER: CASEMA GEEFT FOUTEN TOE

Kabelexploitant Casema geeft toe dat hij fouten heeft gemaakt bij de informatie aan het publiek over de wijzigingen van het basis- en pluspakket voor de kabel-tv. Dit laat woordvoerder Spaans weten in een reactie op de kritiek van de Programmaraad Zoetermeer. “We hebben in de brief aan de abonnees onvolledige informatie verstrekt. We hebben niet vermeld dat RTL5, TMF en Eurosport uit het basispakket zijn gehaald omdat deze zenders niet bereid waren om voor de doorgifte van hun programma te betalen. Veronica en RTL4 doen dat wel. Het is dus ook niet in eerste instantie ons besluit geweest”. Spaans heeft er begrip voor dat het bij de Programmaraad in het verkeerde keelgat is geschoten, omdat de raad allerlei telefoontjes kreeg van abonnees die het niet met de wijzigingen eens waren. Dezelfde programmaraad heeft Casema ook verweten dat de exploitant weigerde mensen te helpen die problemen hadden met het opnieuw instellen van hun televisietoestel naar aanleiding van de wijzigingen van de frequenties. Spaans: “Dat is een oud probleem. Als je de samenstelling van de pakketten wijzigt, moet je ook de frequenties veranderen. We hebben echter niet de mensen om abonnees te helpen hun toestel opnieuw in te stellen. We zijn in honderd gemeenten actief en kampen, evenals veel andere bedrijven, met personeelskrapte. En dan moet je gewoon prioriteiten stellen”. “Bovendien hebben mensen vaak een  tweede toestel en ook nog eens een videorecorder die opnieuw moeten worden geprogrammeerd”. (Z-HC)

KINKFM VERHUIST NAAR AMSTERDAM

Het alternatieve radiostation KINKfm verhuist binnenkort naar Amsterdam. Op dit moment zetelt het radiostation nog in het voormalige Veronica-pand aan het Laapersveld in Hilversum. Volgens KINK-manager Jan Hoogesteijn wil ‘the alternative’ met de verhuizing beter bereikbaar zijn voor haar publiek. De nieuwe locatie van de zender is midden in het centrum van de hoofdstad, op een steenworp afstand van de universiteit van Amsterdam. Deze plek is passend gekozen omdat een groot deel van de luisteraars bestaat uit studenten. (Broadcast Magazine)

BELGISCHE POLITIE PAKT ‘ZWARTRIJDER’ IN DE BUS

De politie van de Belgische plaats Veurne heeft dit weekeinde een man opgepakt die kans had gezien De Bus van het gelijknamige tv-programma binnen te dringen. Hij heeft een proces-verbaal gekregen. De Bus stond in de nacht van vrijdag op zaterdag op het punt te verkassen naar een nieuwe locatie, in Bruinisse in Zeeland, toen het incident gebeurde. Terwijl het personeel druk bezig was met de afbraak van de portocabins rond De Bus, wist de insluiper het terrein op te komen. Omdat de deur van de buschauffeur met het oog op het vertrek net van het slot was gehaald, kon de man makkelijk naar binnen. Vrijwel onmiddellijk werd hij gesignaleerd door een van de camera’s. De man is door programmamedewerkers overgedragen aan de politie. Volgens SBS6 zijn de passagiers geschrokken van het incident. Na gesprekken met de programmaleiding keerde de rust in De Bus terug. (ANP)

NEDERLANDERS VOLGEN SPELEN LIEFST VIA TV

Twee van de drie Nederlanders vinden dat televisie de belangrijkste informatiebron was bij de afgelopen Olympische Spelen. Krant en radio behaalden in datzelfde onderzoek van de dienst Kijk- en Luistercijfers (KLO) van de NOS gezamenlijk 9 procent. Teletekst werd door 5 procent het meest geraadpleegd en slechts 1 procent koos voor internet. De sluitingsceremonie werd met 2.290.000 tv-kijkers het meest bekeken. Op de tweede plaats staat Leontien van Moorsel (1.730.000) met haar halve finale achtervolging, waarin ze een wereldrecord reed. Een samenvattingsuitzending waarin gouden wedstrijden van zwemmer Pieter van den Hoogenband en judoka Mark Huizinga nog eens werden herhaald staat op de derde plaats met 1.685.000 kijkers. Opmerkelijk is dat rechtstreekse gouden races niet in de top van het kijkersklassement voorkomen, maar de dienst KLO gaf eerder al aan dat vanwege het tijdsverschil met Sydney minder live werd gekeken dan bijvoorbeeld Spelen in Barcelona in 1992. Nederlanders hebben de tv-uitzending waarin Van den Hoogenband zijn eerste zwemgoud won het hoogst gewaardeerd met een 8,2. De verlenging en strafballen in de mannenfinale hockey (Nederland-Korea) staat met een 8,1 op de tweede plaats. (ANP)

NET5 BEGINT INTERACTIEVE KENNISQUIZ

TV-zender Net 5 begint maandagavond met een interactieve quiz. Daarin neemt een studiokandidaat het op tegen drie deelnemers die thuis achter hun PC de quizvragen oplossen. Via een webcam en een ISDN-lijn zijn de thuisdeelnemers verbonden met de studio. De quiz op televisie duurt maar een half uurtje, maar op internet gaat Webstrijd 24 uur per dag door. Via www.sbsnet.nl/webstrijd/ kunnen honderden deelnemers tegelijk meedoen. De beste spelers van de site krijgen van Net 5 een uitnodiging voor een voorronde, waarna ze in de studio terecht kunnen komen. Net 5 heeft voorlopig 175 uitzendingen gepland van Webstrijd, dat elke werkdag om 20.00 uur wordt uitgezonden. (ANP)

ENORME VRAAG NAAR .TV-DOMEINNAMEN

In vijf maanden tijd zijn bij de Amerikaanse ondernemin DotTV zeker 100.000 domeinnamen met .tv verkocht. In april betaalde de onderneming vijftig miljoen dollar voor de rechten op het domein ‘tv’. Veel geld dat de plaatselijke economie van het eilandgroepje in de Stille Oceaan met een BNP van net geen acht miljoen dollar zeker ten goede kwam. Maar vele mensen hadden hun twijfels over de haalbaarheid van DotTV’s plannen om winst te maken door het verkoop van domeinen aan allerlei televisieondernemingen. Onterecht, zo blijkt, want in vijf maanden tijd heeft het bedrijf bijna 100.000 domeinen verkocht. (NU.nl)

EIGEN NEDERLANDSE PRIJS BIJ EUROPESE MTV AWARD

MTV reikt tijdens de komende MTV Europe Music Awards in Stockholm voor het eerst een aparte prijs uit voor Nederlandse artiesten. Onder de noemer Best Dutch Act maken Anouk, Bløf, Kane en Krezip kans op die prijs. Omdat MTV in diverse Europese landen een apart filiaal van de clipzender heeft opgezet, krijgen ook andere landen een eigen award. Het gevolg is dat de kijkers op 16 november 21 individuele awards voor hun kiezen krijgen. De nominaties daarvoor zijn verricht door achthonderd prominenten uit de Europese muziekwereld en door kijkers van de afzonderlijke MTV- zenders. Kijkers kunnen hun stem uitbrengen op de diverse genomineerden via internet (www.mtve.com) of door te bellen. (ANP)

RTL4 EN RTL5 UUR LANG UIT DE LUCHT

De zenders RTL 4 en RTL 5 zijn zaterdagavond een uur uit de lucht geweest. De oorzaak was een technische storing  in Luxemburg, waar het moederbedrijf van de twee zender staat, aldus RTL4-text. Het beeld ging iets voor de klok van acht uur op zwart en de storing duurde tot ongeveer 20.45 uur. Door de storing is de eerste uitzending van het nieuwe RTL4-programma “Ja ik wil een miljonair’ ruim drie kwartier later begonnen. RTL4 herhaalt het programma zondagavond om 20.00 uur. Hierdoor komt het programma “Medicopter” te vervallen. (hvb)

DAB UIT DE LUCHT

Zondag 1 oktober rond 12 uur in de middag is het Nederlandse DAB- pakket (Digital Audio Broadcasting) uit de lucht gehaald. Voornaamste reden voor het stoppen met de proefuitzendingen is het uitblijven van een goed geformuleerd overheidsbeleid op dit punt, waardoor de ontwikkeling van digitale radio in Nederland onaanvaardbaar ver achterloopt op die in andere Europese landen. De Stichting DAB Nederland acht de investeringen die nodig zijn voor de voortgang van de uitzendingen niet meer verantwoord zolang een duidelijk overheidsbeleid uitbijft. Inwoners van Nederland die wel een DAB-ontvanger hebben kunnen wellicht de DAB-pakketten van Belgie en Duitsland ontvangen.

RDR ACTIEF IN DE REGIO DEN HAAG

Het afgelopen weekeinde is de Rijksdient Radiocommunicatie (RDR) zeer actief geweest in de Haagse regio. Dit weekeinde werden de vrije radiozenders Vlietstad Radio (Voorschoten) en Radio Stad Gravenzande het zwijgen opgelegd. Vlietstad Radio werd na 20 minuten uitzenden al uit de lucht gehaald door de RDR. De RDR zou klachten hebben gekregen van een zendamateur die in dezelfde flat woonachtig is als de flat waar de antenne en de zender van Vlietstad waren geplaatst. Radio Stad ‘s Gravenzande hield het iets langer vol. (hvb)

MICROSOFT WIL INVESTEREN IN SKY

Microsoft wil tenminste 1 miljard dollar investeren in Sky, de satellietpoot van News Corp. van Rupert Murdoch. Dit bericht Wall Street Journal. Het gaat om een investering in Sky Global Networks waartoe de satellietbedrijven zoals BSkyB behoren. Met 1 miljard dollar krijgt Microsoft 3,5 procent van het bedrijf. Microsoft neemt al deel in het Amerikaanse digitale satellietbedrijf DirecTV. Als gevolg van de schommelingen in de koersen zijn de onderhandelingen tot begin 2001 uitgesteld. News Corp zou Yahoo, Vivendi en Nokia ook hebben benaderd om aandeelhouder te worden. Vivendi mag niet meer met Sky zakendoen. BSkyB zal immers partner Canal Plus verliezen daar de Europese Commissie eist dat Vivendi met Canal Plus afziet van de samenwerking. Dit is een voorwaarde voor de totstandkoming van de overname van Universal door Vivendi. (Planet Multimedia)

DOMINORECORDPOGING LIVE TE ZIEN IN ZES LANDEN

De wereldrecordpoging van 75 dominobouwers om vrijdag in Zuidlaren 3.112.000 steentjes om te laten vallen, is rechtstreeks op tv te zien in zes landen. Behalve in Nederland (SBS6) is de poging te zien in Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, België en Hongarije. Volgens een SBS-woordvoerder komt het kijkerspotentieel daarmee op 25 miljoen. Het eerste tikje wordt gegeven door de Amerikaanse zanger Lionel Ritchie. Tijdens het omvallen treden verder nog Ilse de Lange en Eros Ramazzotti op. Zij mogen niet teveel springen, want dat brengt het record in gevaar. (ANP)

WILLEN LUST “KAAPT” DOMEINNAAM ENDEMOL.TV

NOVA-verslaggever Willem Lust is aan de haal gegaan met het internetdomein Endemol.tv. Hij heeft deze tv extensies, samen met verkeer.tv en geloof.tv, gekocht van DotTV. De rechten van .tv domeinen heeft DotTV voor 130 miljoen gulden overgenomen van de koraaleilandengroep Tuvalu. Lust heeft inmiddels Endemol.tv voor het aankoopbedrag aangeboden aan Endemol. Persvoorlichter Thomas Notemans van Endemol wil, net als Lust, niets zeggen over de hoogte van het bedrag. “Wij vinden het in ieder geval teveel. Daarnaast is het onnatuurlijk dat je voor je eigen naam geld moet betalen. Lust verklaart dat het allemaal wat gecompliceerder ligt. “Het bedrijf heet geen Endemol.tv en het heeft bovendien niet het recht om overal een bord met ‘Endemol’ aan de muur te hangen.” Hij verwacht niet dat het bedrijf een kort geding begint om alsnog in het bezit te komen van dit domein. “De kosten daarvan zijn hoger an de prijs die ik ervoor vraag. Bovendien heb ik de indruk dat Endemol zich niet erg druk maakt om de zaak omdat ze ook al in het bezit zijn van de veel gangbare extensies: endemol.nl en endemol.com.” Toch zou de NOVA-verslaggever een rechtzaak wel leuk vinden. “Zover ik weet is er, in tegenstelling tot de .nl domeinen, nog geen jurisprudentie beschikbaar over de .tv domeinen.” (Broadcast Magazine)

KLOKHUIS EN MADLIEF WINNEN KINDERKAST-PRIJS

Zondag zijn tijdens het CineKid-festival de Kinderkast-prijzen 2000 uitgedeeld voor de beste kinder- tv-programma’s. In de categorie fictie won de serie: Madelief, Krassen in het tafelblad. Op de tweede plaats eindigde in deze categorie de serie Abeltje en derde werd ‘Erwtje op avontuur’. In de categorie non-fictie won Het Klokhuis. De Droomshow, en Bijbelse beesten werden respectievelijk tweede en derde.

KREZIP VALT IN DE PRIJZEN BIJ VLAAMSE TMF-AWARDS

De Nederlandse formatie Krezip sleepte zaterdag in Gent een TMF-award in de wacht voor meest belovende act. De Amerikaanse rockgroep Live heeft twee Vlaamse TMF-awards gewonnen. De groep scoorde het hoogst voor beste rockgroep en live-act. Tienduizend muziekliefhebbers woonden de uitreiking van de awards bij. Krezip was niet de enige Nederlandse genomineerde voor een TMF-award. Ook Doe Maar (beste live-act) en Abel (meestbelovend) stonden op de nominatielijst. (ANP)

BELGISCHE RADIO INGESCHAKELD VOOR NEDERLANDSE FILES

Voor het eerst is gebruik gemaakt van Belgische radiozenders om files in Nederland te bestrijden. Desondanks veroorzaakte het einde van de herfstvakantie grote drukte op de Nederlandse snelwegen. Om de enorme drukte op de A2 tegen te gaan,schakelde het Traffic Information Center (TIC) de Belgische zenders in om terugkerende Nederlanders al in Belgie en Luxemburg te adviseren via Brussel en Antwerpen te rijden. Volgens de TIC had de aanpak succes, aangezien laat in de namiddag de files op de A2 duidelijk afnamen. In de toekomst zal de verkeerscentrale mogelijk vaker de hulp inroepen van buitenlandse radiozenders. (NOStt)

MASTEN HAAGSTAD RADIO 1485AM VERWIJDERD

Zaterdag 28 oktober hebben de radioamateurs, die destijds de antenne hebben geplaatst voor de Hindostaanse commerciele middengolfzender op een weiland in Stompwijk, de masten weer verwijderd. De antenne-installatie moest weg omdat de organisatie achter Haagstad Radio (de HOS) niet over een vergunning beschikte om de antenne te mogen plaatsen. Doordat er na het plaatsen van de T-antenne storingen optraden bij omwonenden en Haagstad deze storingen niet goed heeft afgehandeld, heeft de gemeente Leidschendam onder druk van klachten geeist dat de antenne weg moest worden gehaald ivm het agrarische bestemmingsplan aldaar. Maandagavond is op Radio 5 vanaf 21:00 uur een documantaire te horen van de OHM over de kwestie Haagstad Radio. De frequentie 1485 kHz is nu weer vrij voor de ontvangst van verder gelegen stations (o.a. uit Engeland). Hoe lang dit zal duren is nog onbekend, want er wordt gewerkt aan een tijdelijke antenne. (nl.media.radio)

TV PLANNEN HAARLEM105 TOCH KANS OP SUBSIDIE

De kans bestaat dat televisieplannen van Haarlem 105 alsnog door kunnen gaan. Vrijwel alle fracties in de raadscommissie cultuur lieten zich gisteren zeer kritisch uit over het besluit van B en W om het subsidieverzoek van de omroep voor een bedrag van bijna vier ton af te wijzen. Alleen de VVD en de Groenen schaarden zich achter het besluit van B en W. De PvdA is verdeeld. D66 was niet aanwezig, en laat weten nog geen standpunt te hebben ingenomen. Volgens het college van B en W deugt de financiële onderbouwing van het plan niet. Bovendien vreest het college dat de omroep te afhankelijk wordt van de gemeente. Met het geld wil Haarlem 105 een dagelijkse, voortdurend te herhalen nieuwsuitzending van tien minuten gaan verzorgen. (HD)

KPN MOET OPHEFFEN ANALOGE MUZIEKLIJNEN STAKEN

KPN-Telecom moet voorlopig stoppen met het afsluiten van analoge muzieklijnen. Dat heeft staatssecretaris Rick van der Ploeg tegen de Tweede Kamer gezegd. Vooral publieke lokale omroepen en huisomroepen gebruiken die om hun signaal van studio naar zender en naar het kopstation van het kabelnet te sturen. KPN biedt weliswaar (een verplicht) alternatief, maar dat is zo duur dat veel omroepen het gewoon niet kunnen betalen. De staatssecretaris wil nu dat KPN-Telecom wacht op het besluit van de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Die werd reeds in juni ingeschakeld door de Olon en de Vereniging van Huisomroepen Nederland. Beide organisaties willen dat er een alternatieve oplossing gevonden wordt. Dat de ontwikkelingen op het gebied van telecommunicatie snel gaan, wordt ook door Van der Ploeg onderkent, maar ‘dat betekent niet dat de luisteraars zomaar hun programma’s kunnen kwijtraken’. Binnen afzienbare tijd zal de staatssecretaris hierover zijn collega van Verkeer en Waterstaat De Vries contacteren om tot een oplossing te komen. (Broadcast Magazine)

PUBLIEKE OMROEP AAST OP BAREND & VAN DORP

Een grote wens van de publieke omroep is het inlijven van het tv-programma Barend & Van Dorp, dat momenteel op RTL4 wordt uitgezonden. Of het er van komt is echter de vraag. Toonaangevende zegslieden binnen de publieke omroep spreken in iedergeval onomwonden de wens uit om het duo te contracteren. Een van de bronnen stelt met nadruk dat er “gesprekken plaatsvinden” met de twee programmamakers en dat daarvoor twee omroepen in beeld zijn namelijk de AVRO en de TROS. AVRO-directeur ‘s Gravesande reageerde woensdag enigszins cryptisch op de geruchten: “Als je mij vraagt of de AVRO met Barend en Van Dorp praat, zeg ik nee. Maar ik vind absoluut wel dat ze naar de publieke omroep moeten komen, en hun programma moet de plaats komen van het NOS-programma ‘Na Elven’. Ook de TROS laat geen harde ontkenning horen. Henk van Dorp reageert als volgt op de geruchten: “Als er gesprekken zouden zijn, zou ik het vertellen. Maar we hebben geen enkel contact. Voorlopig moeten we eerst 110 afleveringen maken en daar zijn we druk

VRT: CHANTAL PATTYN GAAT NAAR “KLARA”

Studio Brussel-producer en presentatrice Chantal Pattyn zal vanaf 3 december dagelijks een cultuurprogramma maken en presenteren op “Klara”, de verniewde en verjongde Radio VRT Radio 3. Pattyn zal in het programma telkens een gast uit het brede culturele veld interviewen. Het programma loopt van 12 tot 13 uur. Het aantrekken van Pattyn past in de strategie om een breder publiek aan te trekken. Tot het einde van het jaar blijft Chantal Pattyn op Studio Brussel ook nog “De Nachten” op zondagavond presenteren. (VRTtxt)

TWEE EXTRA ZENDERS IN TIEL

Vanaf vrijdag 27 oktober kunnen kabelabonnees in de gemeente Tiel genieten van twee extra televisiekanalen. Kabelexploitant UPC heeft ruimte gevonden om vanaf die datum Fox en TMF ook in Tiel door te geven. De uitbreiding van het aanbod heeft geen gevolgen voor de abonnementsprijs. De regionale programma aanbieder TV Gelderland werd in Tiel op twee frequenties doorgegeven. Dat is niet meer nodig, zo is er ruimte voor een extra zender vrijgekomen. Door technische ingrepen in het netwerk is nog meer ruimte ontstaan. In samenspraak met de gemeente Tiel is gekozen voor de muziekzender TMF en Fox. FOX is te ontvangen op kanaal 26+ ( 511,75 MHz) en TMF op kanaal 38 (607,25 MHz). Het gaat hier om een tijdelijke oplossing. Vanwege de beperkte capaciteit van het netwerk kan de kwaliteit van de nieuwe zenders iets te wensen over laten. (UPC)

VARA HOUDT VERTROUWEN IN TV

Ondanks de opkomst van internet zal tv een dominant medium blijven met een groot publiek. Dat zei VARA- voorzitter Vera Keur donderdag bij de jubileumpresentatie van haar 75-jarige omroep. De VARA grijpt internet wel aan om de 75ste verjaardag te vieren. In het internetprogramma 12X12 geeft de omroep 12 jongeren de gelegenheid om 12 thema’s uit hun leven te filmen en te beschrijven. De jarige omroep heeft uiteraard nog meer speciale jubileumuitzendingen op radio en tv in petto. Zo wijdt de VARA 3 nachten geheel aan cabaret,is er een hoorspel op de radio van Ja zuster, nee zuster en tonen presentatoren, VARA-vips en het All Stars team hun voetbaltalent in een aantal feestelijke wedstrijden. (NOstt)

NOS: “NEDERLAND3 MOET PROBLEMEN ZELF OPLOSSEN”

De Raad van Bestuur van de NOS wil niet ingrijpen bij de problemen, die zijn ontstaan tussen de VPRO en de VARA, over de uiteenlopende ideeën bij de invulling van Nederland 3. “Beide omroepen zijn bij de nieuwe netprofilering akkoord gegaan met het behalen van 10 procent marktaandeel, ze moeten het dan ook in eigen kring oplossen”, zegt Hans van Beers van de raad van bestuur in een reactie op de kritiek van onder andere Paul de Leeuw op de programmering van Nederland 3. Volgens Van Beers is dit net een ‘begeerde bruid’ voor de publieke omroepen. “Het probleem is alleen dat zij door door de Concessiewet, die per 1 september in werking is getreden, zich dienstbaarder moeten maken voor hun thuisnet. Terwijl een omroep vroeger veel meer autonomie had.” Ook netcoördinator Tom Kamlag is niet tevreden over de gang van zaken op Nederland 3. Met name de amusementsprogramma’s die hij had willen programmeren tussen 23.00 en 24.00 leveren de nodige problemen op. “Er is in dat tijdvak een wit vlak ontstaan doordat programma’s van onder andere Paul de Leeuw, Hans Kesting en Raoul Heertje zijn geannuleerd. Kamlag: “De VARA zou volgend jaar 90 uur maken met Kesting en De Leeuw. Dat werd teruggeschroefd tot 50 uur, vervolgens 26 uur en uiteindelijk 0 uur.” (Broadcasting Magazine)

‘FLITSENDE 50’ TERUG OP DE RADIO

De in de Haagse regio in de jaren 80 populaire hitparade ‘De Haagse flitsende 50’ is terug op de radio. De regionale commerciele zender Fresh102 zendt de 50 flitsende platen sinds kort elke zaterdagavond tussen 6 en 11 uur uit. De presentatie is in handen van Peter van Leeuwen en Eelco Wijninga. In de jaren 80 werd de hitlijst uitgezonden door de populaire zender StadFM Den Haag. FreshFM is in de Haagse regio te ontvangen op de etherfrequentie 102.0 MHz en in Den Haag op de kabel: 100.8 MHz. (HVB)

VECAI: “OPENSTELLING KABEL GEEN OPLOSSING VOOR INTERNETGEBRUIKER”

Het openstellen van de kabel voor concurrerende internetaanbieders biedt de internetgebruiker geen soelaas. Het kabelbedrijf moet daartoe zijn gloednieuwe, kostbare apparatuur vervangen. De huidige technische problemen en de kosten zullen eerder toenemen. Dat schrijft VECAI-directeur drs. Toine Maes in een opinie-artikel in Trouw. Maes wijst erop dat open toegang tot kabelnetwerken niet een Nederlandse, maar een Europese aangelegenheid is. De Europese Commissie zou voorstellen hebben klaarliggen die geen open toegang tot televisiekabelnetwerken beogen voor internet. Alleen wanneer bedrijven een groot marktaandeel hebben, moeten zij ook anderen toegang bieden tot hun netwerk. De gezamenlijke kabelbedrijven hebben 200 duizend internetabonnees, tegenover circa 3,5 miljoen consumenten die internetten via KPN, satelliet en de mobiele telecomoperators. Daarmee hebben de kabelbedrijven een marktaandeel van slechts 5,45 procent, dus geen aanmerkelijke marktmacht of monopolie, aldus Maes. Als het kabinet de kabelbedrijven wettelijk verplicht hun netwerken open te stellen, zou dit over enkele maanden wellicht weer moeten worden teruggedraaid. Maes betwijfelt echter of de praktische en financiële gevolgen voor de kabelbedrijven terug te draaien zullen zijn. De Mediawet is in 1997 geliberaliseerd, om kabelbedrijven te stimuleren extra diensten als internet en telefonie aan te bieden, als concurrerend alternatief voor KPN. Daarmee heeft de overheid de kabelbedrijven het vooruitzicht geboden dat na forse investeringen op termijn winst gemaakt kan worden. Het terugdraaien van deze liberalisering verdraagt zich niet met een consistent beleid dat investeerders van de overheid mogen verwachten, meent Maes. Ook is Maes van mening dat de aantasting van de ondernemersvrijheid ‘zeer zwaarwegende argumenten’ vereist, die niet uitsluitend gebaseerd kunnen zijn op de veronderstelling dat de consument beter af is. Dat zou billijk zijn als de ondernemer misbruik maakt van zijn monopolie- positie. Maar daarvan is geen sprake. De consument heeft namelijk keuze uit verschillende netwerken en aanbieders. Een ‘geforceerde toegang’ voor andere internetaanbieders zal juist meer technische problemen met zich meebrengen, betoogt Maes. Hij benadrukt dat de klant recht heeft op een goed product tegen een redelijke prijs, en dat de problemen niet worden veroorzaakt door monopolistengedrag. (Trouw/VECAI)

JAPANNERS SLUITEN MONSTERVERBOND VOOR INTERACTIEVE TV

Een aantal grote Japanse ondernemingen gaat een joint venture opzetten die standaards moet definiëren voor interactieve TV. Ook wordt gewerkt aan een systeem voor het uitzenden van gegevens (data broadcasting). De joint venture wordt gedragen door Matsushita Electric en Toshiba, die beide een aandeel van 25 procent nemen. Sony en Hitachi krijgen ieder 10 procent. De resterende 30 procent wordt verdeeld onder tien kleinere bedrijven. In deze laatste groep zit Fuji Television Networks, een van de zendgemachtigden in Japan. Om van de toekomstige diensten gebruik te kunnen maken, dienen de ontvangers de beschikking te hebben over speciale set-top boxes. Deze opzetkastjes zorgen ervoor dat een TV kan fungeren als terminal voor de datadiensten. Er wordt een stevige beveiliging geboden, zodat het systeem ook kan worden gebruikt om langs elektronische weg goederen en diensten aan te schaffen. Met het hele project is een bedrag van ruim zeven miljard dollar gemoeid. (Aut. Gids)

RADIO3FM VERLIEST FORS ONDER JONGEREN

Maandag maakte onderzoeksbureau Intomart de luistercijfers bekend voor de periode augustus/ september 2000. Hierbij bleek dat Radio3FM wederom marktaandeel heeft verloren. Bij de jongerendoelgroep 10-17 jaar heeft Radio 3 haar derde plaats moeten inleveren aan Veronica FM. In de vorige meetperiode, juli-augustus, behaalde Radio 3 binnen de doelgroep 10-17 jaar nog een marktaandeel van 14,0%. In augustus-september is hun marktaandeel in deze doelgroep drastisch gedaald tot 8,7%. Hiermee is Radio 3 op de vierde plaats beland. De nummer één in deze doelgroep is Radio 538 met een marktaandeel van 23,4%. Radio 538 wordt direct gevolgd door Sky Radio met een marktaandeel van 23,0%. Ook de studenten stemmen minder af op Radio 3; het marktaandeel binnen deze doelgroep zag Radio 3 dalen van 12,8% naar 9,9%. (o.a. Radionieuws)

CONCURRENTIE NIET WELKOM BIJ MEDIAHUWELIJK

Niet elke televisieploeg was maandagmiddag even welkom bij het huwelijk van de Vlaamse miljonair Stefan Kerkhofs en zijn op tv uitgekozen bruid Coby Bos. Alleen de camera van het programma ‘Ja, ik wil een miljonair’ zelf kreeg toegang tot het gemeentehuis in Blaricum, waar beiden elkaar officieel het jawoord gaven. SBS-verslaggever Willibrord Frequin kon zich in deze gang van zaken niet vinden en probeerde met veel duw- en trekwerk naar binnen te komen. Uiteindelijk moesten de toegestroomde media en een handjevol Blaricummers genoegen nemen met een kleine glimlach van het paar. De pasgetrouwden stapten enkele seconden later in een geblindeerde auto en vertrokken met onbekende bestemming. (ANP)

RADIO WESTERKWARTIER WACHT OP ZENDMACHTIGING

De lokale omroep in de gemeenten Marum en Grootegast heeft een nieuwe naam. Radio Westerkwartier. De voorzitter van het eveneens nieuwe bestuur van de omroep, A. de Jong uit Grootegast sluit niet uit dat er in de toekomst uitbreiding van het werkgebied van de omroep komt. “Je zou kunnen denken aan Leek erbij. Maar daar hebben we het in het bestuur nog niet over gehad. Momenteel is onze eerste zorg om radio Westerkwartier in de lucht te krijgen.” De omroep staat te popelen om met uitzendingen in Grootegast te beginnen maar wacht nog op toestemming van het Commissariaat van de Media. Vanuit de studio in Marum zenden de vrijwillige radiomedewerkers tot nu toe dus nog steeds uitsluitend uit in de gemeente Marum. Ook moet de zendmast die nu nog in Noordwijk staat worden verplaatst naar ‘t Faan.

UPC ZET BEJAARDEN VOOR DONKER SCHERM

Laat kabelbeheerder UPC het bij de over het algemeen jonge gebruiker van nieuwe media geregeld afweten, gisteren was het de beurt aan de bejaarde televisiekijker. Honderden bewoners van zeven verzorgingshuizen en drie aanleuncomplexen in Zuidoost, het centrum en Oost bleven verstoken van de UPC-monteur die de zenders opnieuw zou komen instellen, nadat de frequenties zijn veranderd. Het was ze beloofd, al voorzag UPC vorige week al dat de technici het niet zouden redden. Er is een groot gebrek aan monteurs, aldus de exploitant, waardoor intussen ook al studenten worden ingezet. De kabelexploitant stuurde de directies van de bejaardenhuizen een brief, maar de inhoud bereikte niet elke bewoner, zo bleek gisteren. In Zuidoost bleven bijna vierhonderd ouderen van het seniorencomplex Koornhorst ervoor thuis, maar zagen niemand langskomen. Met als resultaat dat aan het eind van de dag het beeld nog op zwart stond. Maar vandaag is alles anders, aldus een woordvoerster van UPC. De woordvoerster benadrukt dat de hulp geen vaste service is van UPC. ”Het gaat om collectieve abonnementen. Omdat het oudere bewoners betreft, willen wij ze graag ondersteunen.” (o.a. Parool)

LUISTERCIJFERS AUGUSTUS/SEPTEMBER 2000

Onderzoeksbureau Intomart heeft maandag de nieuwe luistercijfers bekend gemaakt voor de periode augustus- september 2000. De grootste stijgers in vergelijking met de vorige periode zijn Radio 2 en Sky Radio. Radio 2 is gestegen van 9,0% naar 9,4%. Sky Radio behaalde in juli-augustus een marktaandeel van 14,2% en is doorgegroeid tot 14,5% marktaandeel. Hiermee is Sky Radio wederom marktleider. Radio 3 en Noordzee FM laten beiden een daling zien. Radio 3 daalde van 9,9% naar 9,7% en Noordzee FM is van 5,6% naar 5,3% marktaandeel gezakt. Voor de doelgroep 10 jaar en ouder zijn de meest recente marktaandeelcijfers als volgt:

 	jul/aug   (in %)	aug/sep   (in %)
01	Sky Radio	14.2	14.5
02	Radio 3fm	9.9	9.7
03	Radio 2 	9.0	9.4
04	Radio 1	8.8	8.8
05	Radio 10 FM	8.5	8.4
06	Radio 538 	7.5	7.5
07	Noordzee FM	5.6	5.3
08	Veronica FM	4.4	4.5
09	Classic fM	2.4	2.2
10	Radio 4 	1.5	1.6
11	Arrow Classic Rock	1.4	1.5
12	Radio 5 	0.9	1.0
13	Business Nieuws Radio	0.3	0.4
14	Love Radio	0.3	0.3
 -	Regio Radio	15.6	15.5
 -	Overige zenders	9.5	9.4

STALKINGSVERBOD VOOR PIETER STORMS

Pieter Storms, het ‘Breekijzer,’ heeft van de rechter een stalkingsverbod opgelegd gekregen. De president van de Amsterdamse rechtbank oordeelde in kort geding dat het hardnekkige en ‘hinderlijke’ volggedrag van Storms de kijker niets wijzer maakt. Was het eerst verzekeringsmaatschappij Generali die letterlijk en figuurlijk alle deuren voor Storms sloot en dat via de rechter liet bekrachtigen. Daarna was het hulpverleningsorganisatie Inter Partner Assistance (IPA) die het gedrag van Storms niet pikte en een stalkingsverbod eiste. Die eis hielp niets want Storms ‘stortte’ zich bij het verlaten van de rechtbank op de IPA-directeur en zijn raadsman. Dat leidde opnieuw tot een kort geding. Volgens rechtbankpresident mr. Gisolf heeft Storms werkwijze het karakter van intimidatie aangenomen. (Telegraaf)

“RADIO MAKEN VOOR 1,5 PROCENT LUISTERAARS KAN NIET”

Volgens Vlaams Mediaminister Dirk Van Mechelen kan het niet dat de VRT de schaarse frequentieruimte van de FM-band gebruikt om slechts 1,5 procent van de luistermarkt te bereiken, zoals nu het geval is met VRT Radio 3. Van Mechelen zei zaterdag in De Morgen dat hij dan ook van plan is om na te gaan of de openbare omroep vijf radiozenders nodig heeft om zijn opdracht te kunnen vervullen. Binnenkort wordt de beheersovereenkomst tussen de openbare zender en de Vlaamse overheid herbekeken. Over de omvorming van Radio 3 tot cultuurzender Klara zei Van Mechelen dat hij vragende partij was voor een interne bijsturing, maar dat het niet kan dat de schaarse frequentieruimte gebruikt wordt voor zo’n kleine groep luisteraars. Hij zal daarom ,,performantiemaatstaven” voorschrijven, waarbij per frequentie een doelgroep vastgelegd wordt die minstens bereikt moet worden. (Standaard)

OPNIEUW EEN PRIJS VOOR ‘EXODUS’ VAN VRT

Een VRT-televisiereportage heeft in Berlijn de prestigieuze Prix Europe in de wacht gesleept. “Exodus, of de wereld van Vina” is vorig jaar uitgezonden op Canvas. Het programma haalde de eerste prijs in de categorie Current Affairs, actualiteitsgebonden programma’s. Hoofdpersoon in de film van Lode Desmet is Vina, een Koerdisch meisje van vijf jaar. Ze reist samen met haar vader, een Koerd uit Zweden, heel Europa door naar Noord-Irak. Daar gaan ze op zoek naar een familielid dat ze Europa willen binnensmokkelen. De reportage is al in de prijzen gevallen op het televisie-festival van Biarritz. (VRTtxt)

UPC-STORING IN ROTTERDAM

Al ruim een etmaal zijn delen van Rotterdam verstoken van internet via de kabel. Het gaat om het Eneco-kabelnet dat is overgenomen door UPC. Bij de helpdesk staan vandaag de hele morgen al lange rijen, terwijl er op zondag de gehele dag geen verbinding was. Het vermaledijde oranje lampje op het Com21-modem knippert, en dat betekent lijden voor de kabel-internetter. Als gevolg van de storing op de kabel was het gisteren extra druk op de inbelnetten van andere providers. De meeste kabelklanten hebben voor de zekerheid een back-up. In Rotterdam biedt UPC internet via de kabel niet zelf maar met twee providers, bArt en Quicknet. Met bArt zijn er veel minder problemen dan met Quicknet.  (Planet Multimedia)

UFA SPORTS: “GEEN DEELNEMING IN VITESSE”

UFA Sports ontkent in gesprek te zijn met Vitesse voor een financiële deelneming in de Arnhemse voetbalclub. Volgens een woordvoerder voert UFA Sports alleen gesprekken met Vitesse over een ‘sportmarketing’ overeenkomst. UFA Sports is als sportrechten- en sportmarketingorganisatie eigendom van RTL Group, dat ook eigenaar is van HMG. De afgelopen week zei een woordvoerder van energiebedrijf Nuon, die nu als ‘huisbankier’ optreedt voor de voetbalclub, in de Arnhemse Courant dat de gesprekken met UFA voor een deelneming in een ‘afrondend stadium’ verkeren. De UFA Sports-woordvoerder, die anoniem wilde blijven, zei verder dat het bedrijf niet zomaar een deelneming in sportclubs neemt. RTL Group, de holdingmaatschappij van UFA Sports en HMG, zei bij monde van woordvoerder Markus Payer niets van de zaak te weten. Een rol voor de HMG is volgens de woordvoerders vooralsnog niet weggelegd. (Broadcast Magazine)

 

KLANTEN SLEPEN CASEMA VOOR DE RECHTER

Boze internetklanten slepen kabelbedrijf Casema voor de rechter wegens misleiding en nalatigheid bij het Internetten via de kabel. De abonnees, verenigd in de Wannadoo Internet Gebruikers Groep (WIGG) vinden dat Casema keer op keer verbeteringen heeft beloofd, maar deze nooit is nagekomen. De klanten eisen terugbetaling van het abonnementsgeld over de afgelopen jaren. De gebruikersgroep vertrouwt niet langer de afspraken die Casema drie maanden geleden heeft gemaakt met de Consumentenbond. (o.a. Haagsche Courant)

AKKOORD UPC MET EUROSPORT EN DISCOVERY OVER DIGITALE DOORGIFTE

Kabelexploitant UPC heeft een distributie-overeenkomst gesloten met Eurosport en The Discovery Channel. Onderdeel van het akkoord is dat Eurosport en Discovery worden toegevoegd aan het digitale startpakket. Met dit pakket, dat vanaf 1 november in Amsterdam wordt aangeboden onder de naam UPC Digital, kunnen klanten onder meer beschikken over extra thema- en filmkanalen, digitale muziekkanalen en een elektronische programmagids. De digitale diensten zijn verkrijgbaar via een settop-box bij de televisie. (NRC)

RADIO4NL MET BETERE GELUIDSKWALITEIT OP DE ASTRA

De publieke klassieke radiozender Radio 4 is deze week op satelliet gestart met het uitzenden in een hogere kwaliteit. Het publieke radiokanaal, dat gecodeerd wordt uitgezonden middels het ‘Canal Digitaal’ boeket is volgens de NOS verbeterd op verzoek van de Radio 4-leiding. Deze kwam tot het verzoek vanwege de eveneens hoge uitzendkwaliteit van de ‘ConcertZender’. Beide publieke klassieke radiozenders zenden nu uit met een bitrate van 256 kbps (kilo bit per second). De NOS biedt kabelexploitanten de mogelijkheid om het Radio 4-signaal voortaan van de satelliet (in plaats van ether) te betrekken, waardoor ook via de kabel een verbeterde kwaliteit hoorbaar kan zijn. Hiervoor betaald de NOS kabelaars 500 gulden. Volgens de NOS zou in theorie ook voor de andere radiostations bekeken kunnen worden of uitzending in een hogere kwaliteit op satelliet realiseerbaar kan zijn indien hiertoe vanuit de radioleiding van de desbetreffende radiozenders verzoeken binnenkomen bij de afdeling technische zaken. Radio 1, 2, 3FM en 5 zenden op satelliet uit met 192 kbps. (Broadcast- Magazine)

UITSTEL VEILING RADIOFREQUENTIES

Staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat stelt de veiling van radiofrequenties voor de tweede keer uit. De Tweede Kamer steunt haar: ook zij wil de uitkomsten afwachten van het onderzoek naar de mislukte UMTS- veiling van afgelopen zomer onder aanbieders van mobiele telefonie. Dit bleek donderdag tijdens een overleg van de VVD-staatssecretaris met de Tweede Kamer. Het was de bedoeling dat tot 15 november van dit jaar op de veiling van radiofrequenties ingeschreven kon worden. De nieuwe frequentieverdeling zou per 1 september 2001 moeten ingaan. De opbrengsten van de UMTS-veiling vielen met 5,9 miljard gulden veel lager uit dan de circa twintig miljard die door het kabinet was voorzien. Een andere reden tot uitstel is dat het moeilijk blijkt te zijn Europese afspraken te maken. De onderhandelingen met België over de verdeling van frequenties zouden op dit moment grote vertraging oplopen. De inschrijving voor de radioveiling zou oorspronkelijk op 15 november beginnen. Het begin van de inschrijving is verschoven naar een later, nog onbekend, tijdstip. De veiling zelf is voorzien voor februari of maart. De nieuwe frequentieverdeling moet ingaan op 1 september 2001. Vooralsnog houdt het ministerie aan die datum vast. “We kunnen de verloren tijd nog inhalen”, aldus De Vries. De radioveiling moet onder andere uitgerust worden met een zogenoemde noodrem-procedure. Deze noodrem moet de veilingmeester de mogelijkheid geven om te reageren op onvoorziene omstandigheden, zoals het massaal afhaken van bieders. Het ministerie is van plan 70 kavels op de radioveiling te brengen. Zeven of negen daarvan hebben een landelijke dekking. De overige hebben een beperkt bereik en zijn bestemd voor regionale zenders. De veiling van radiofrequenties kan de staatssecretaris juridische moeilijkheden opleveren. De vereniging van commerciële omroepen heeft de staat gedagvaard. De omroepen vinden het niet eerlijk dat hun huidige frequenties worden geveild en zijn blij met het uitstel. De Vries deed de toezegging om de veiling uit te stellen aan de Kamer met tegenzin. Ze is bang dat er juridische claims volgen als de veiling verdere vertraging oploopt. (o.a NRC/Parool)

VERHUIZING RTV DRENTHE NOG STEEDS NIET GEREGELD

De provincie heeft zo langzamerhand schoon genoeg van de manier waarop de gemeente Assen omgaat met de verhuisplannen van RTV Drenthe. Onder grote tijdsdruk besloten Provinciale Staten vorig jaar 1,8 miljoen gulden uit te trekken voor die verhuizing. De bedoeling was dat de gemeenteraad van Assen ongeveer tegelijkertijd een besluit zou nemen over het nieuwe pand, de voormalige HBS. Dat is bijna een jaar na dato nog steeds niet gebeurd. De verhuizing van RTV Drenthe is noodzakelijk. Radio en televisie zijn nu nog gehuisvest in twee aparte gebouwen. Beide gebouwen zijn door de Arbo-dienst afgekeurd. De bedoeling is te verhuizen naar de voormalige HBS op een steenworp afstand van de huidige panden. Het college van burgemeester en wethouders van Assen is in principe akkoord met die verhuizing. Het is de bedoeling dat de gemeenteraad van Assen zich in december over de kwestie gaat buigen. Dat het zo lang geduurd heeft, ligt volgens de gemeente aan een uitgebreid onderzoek dat nog uitgevoerd moest worden. Omdat de voormalige HBS een monumentaal pand is met oude funderingen is eerst onderzocht of de door RTV Drenthe gewenste verbouwingen wel uitgevoerd kunnen worden. (o.a. Drenthse Courant)

LAROES VERSTERKT REDACTIE NOS-JOURNAAL

De hoofdredactie van het NOS-Journaal wordt met ingang van volgende week versterkt. H.Laroes, de plaats- vervangend hoofdredacteur, wordt naast algemeen directeur N.Haasbroek operationeel hoofdredacteur. Behalve Haasbroek en Laroes maakt ook B. Slotboom deel uit van de leiding van het Journaal. Op te mijn wordt nog een vierde lid aan de hoofdredactie toegevoegd. De versterking was nodig vanwege een toenemende verzwaring van het hoofdredactionele takenpakket. (NOStt)

TELEAC/NOT BRENGT VERBORGEN VERLEIDERS

Teleac/NOT start op 3 december met de zesdelige serie Verborgen Verleiders, waarin duidelijk wordt gemaakt hoe journalisten, voorlichters, reclamemakers en politici het gedrag van mensen beïnvloeden. In zes thema-uitzendingen worden roddel en roem, oorlogspropaganda, voorlichting, nieuws, reclame en amusement behandeld. Het boek dat bij de serie hoort toont ook welke trucs in de wereld van de massamedia worden gebruikt. In het eerste programma is te zien welke rol pers en publiek spelen bij de opbouw van een imago. Voetballer Clarence Seedorf wordt daarbij als voorbeeld gebruikt. In volgende programma’s komen onder meer de crisis in Kosovo, gezondheidscampagnes, de affaire rond de Italiaanse journalisten bij de EK-finale in de Kuip en soaps aan de orde. De programma’s duren steeds 25 minuten en zijn te zien op Nederland 1. (Villamedia/Adformatie)

“CLT-UFA WIL BELANG IN VITESSE”

CLT UFA staat op het punt een fors belang te nemen in de Arnhemse voetbalclub Vitesse. De Luxemburgse onderneming is de grootste televisiegroep van Europa en onder meer grootaandeelhouder van Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica). Het moederbedrijf van CLT UFA heeft in Duitsland al een financieel belang in de voetbalclub Hertha BSC. De onderhandelingen tussen Nuon en CLT UFA over een forse deelneming door de televisiegroep in Vitesse, verkeren in een afrondend stadium, bevestigt Nuon-woordvoerder Peter Knoers. Volgens Nuon is de Luxemburgse onderneming de enige mogelijke geldschieter waarmee op het ogenblik wordt gesproken over deelname in het Arnhemse voetbalbedrijf. De Duitse uitgever Bertelsmann en het Belgische Groupe Bruxelles Lambert hebben een meerderheidsbelang in CLT-UFA. Het Luxemburgse bedrijf zou een deel van de schuld van zestig miljoen gulden die de Arnhemse voetbalclub heeft bij het energieconcern Nuon willen overnemen. In ruil daarvoor zou CLT UFA activiteiten kunnen ontplooien op het gebied van televisierechten en sportmarketing. Over de inhoud van de overeenkomst wordt nu nog onderhandeld. Nuon worstelt sinds dit voorjaar met de lening van in totaal zestig miljoen gulden aan Vitesse. Beide partijen hebben afgesproken dat Vitesse de schuld aflost óf dat Nuon op zoek gaat naar partners. De raad van commissarissen, gevormd door bestuurders van provincies en gemeenten die de Nuon-aandelen bezitten, eisen dat de energiereus vanaf maart 2002 weer een reguliere hoofdsponsor en geen huisbankier meer is. Vitesse-voorzitter Jos Vaessen liet woensdagmorgen weten de onderhandelingen af te wachten. Als een deal wordt gesloten, verwacht Vitesse door Nuon geïnformeerd te worden. Dat is tot op heden niet gebeurd. (o.a. Arnhemse Courant)

WEINIG BELANGSTELLING OMROEPEN VOOR PARALYMPICS

Slechts weinig omroepen besteden structureel aandacht aan de woensdag begonnen Paralympics in Sydney. Het evenement voor gehandicapte sporters wordt gevolgd door de NOS en Noordzee FM. Overige zenders besteden op incidentele basis aandacht aan de sportieve prestaties in Sydney. Het laatste nieuws is wel te volgen via internet. De officiële olympische site www.olympics.com maakt een dagelijkse nieuwsbrief per e-mail over de paralympics. De Nederlandse site www.paralympics.nl geeft alle details over de Nederlandse deelnemers, zelfs over de kleding van de sporters. NOS-televisie is afhankelijk van beelden die de Australische tv verspreidt. In tegenstelling tot de Olympische Spelen zijn dat er veel minder. De NOS krijgt elke dag een samenvatting van de afgehandelde wedstrijden. Als daar voor Nederland interessante beelden tussen zitten, worden die uitgezonden in de reguliere Sportjournaals of in Studio Sport. Als de vlam van de Paralympics is gedoofd komt de EO nog met twee tv-documentaires over de sportieve belevenissen in Sydney. Die worden op 1 en 15 november uitgezonden. (ANP)

“NEDERLANDSE” MTV ZORGT NIET VOOR STIJGEND MARKTAANDEEL

De kijkcijfers van muziekzender MTV zijn niet veranderd door de introductie van Nederlandse presentatoren (VJ’s) en ondertiteling. Dat blijkt uit onderzoek van de dienst kijk- en luisteronderzoek van de NOS. Het marktaandeel van de zender is op 1,2 procent blijven steken. Begin september begon het internationale muziekstation met MTV NL; een zender met deels internationale MTV-uitzendingen en deels nationale. Twee Nederlandse VJ’s verdienen er nu de kost, en ook bands als Blof zijn hierdoor welkom op MTV. Door de veranderingen zijn tot dusver nog niet meer kijkers gaan afstemmen. Volgens directeur C. Keller van MTV Benelux is het wel zo dat het ‘dagdeel vooravond’ beter wordt bekeken dan vroeger. In dat dagdeel zijn de Nederlandse presentatoren aan bod. Ook wordt dan de redelijk populaire (ondertitelde) Tom Green Show uitgezonden. Keller is niet verbaasd over de kijkcijfers tot dusver. ,,Het veranderen van ons station is een lange termijnstrategie. De eerste conclusies trek ik pas na drie maanden, of eigenlijk na een half jaar.”, aldus Keller. Blijkbaar zitten Nederlandse jongeren niet echt te wachten op de DJ’s want de non-stop zender The Box haalde vorige week een marktaandeel van 2,0% met een kabeldekking van 70% tegenover 1,2 % voor MTV met een dekking van 85%. TMF is veruit marktleider onder de clipzenders met een marktaandel van 4,6%. TMF heeft nagenoeg een landelijke kabeldekking (97%). (o.a. ANP/hvb)

HINDOE RADIO AMOR VREEST TOEKOMST

De commerciele regionale radiozender Radio Amor uit Rotterdam maakt zich zorgen over haar toekomst. Ondanks dat afgelopen zondag het vierjarig bestaan van de zender werd gevierd was er geen reden tot echte vreugde. Amor is bang dat zij niet op kan in het geweld van de frequentieveiling die op de agenda staat. Radio station Amor is eigendom van de familie Gogar en zij werken samen met meer dan 20 vrijwilligers. Naast hindi-pop zenden ze o.a. kinderprogramma horoscoop uit. Het betreft een ouderwetse radioformule uit Suriname die geen actuele programma’s omvat maar een “geluid als vroeger”, een beetje nostalgie, aldus Subhas Gogar tegenover de Rotterdamse Courant.

UPC RICHT ZICH IN ADVERTENTIE TOT KABINET

Kabelbedrijf UPC komt vandaag in de dagbladen met een aan de Tweede Kamer gerichte advertentie. Met deze vorm van issue advertising wil UPC het kabinet onder meer uitleggen dat ze geen monopolist is als het gaat om gebruik van de kabel voor internettoepassingen.  “Wij stellen dat iedereen voor toegang tot internet kan kiezen uit een groot aantal Internet Service Providers (ISP’s)”, schrijft de Raad van Bestuur onder meer. Ook wordt een voorbeeld gegeven van het marktaandeel van ISP’s in Nederland. “KPN heeft dan een aandeel van 55 procent, UPC/Chello 3 procent.” Bij telefonie via een vast net heeft KPN 93 procent en UPC 1 procent, geeft het kabelbedrijf aan. “De consument is niet gebaat bij het ‘onteigenen’ van de kabel.” UPC vraagt de Kamer deze overwegingen bij de discussie over de ‘toegang tot de nieuwe kabel’ te betrekken. Staatssecretaris Rick van der Ploeg zei dinsdag in de Tweede Kamer dat de kabelmarkt binnen twee jaar opengesteld kan worden. De Kamer vindt dat die openstelling sneller kan. UPC gaat inmiddels aan alle internetklanten in storingsgebieden een éénmalig bedrag van f 44,50 terugbetalen, dankzij een akkoord met de Consumentenbond. (ADformatie)

VRT WIL AF VAN KABELMAATSCHAPPIJEN

VRT-gedelegeerd bestuurder Bert Degraeve wil af van wat hij noemt de gijzeling door de kabelmaatschappijen. Hij vraagt dat er een nieuw digitaal netwerk opgericht wordt dat het Vlaamse media-aanbod doorstuurt. Het van de kabel verdwijnen van Eurosport illustreert volgens hem mooi het wangedrag van de kabelmaatschappijen. De VRT procedeert al vijf jaar tegen de maatschappijen om een rechtvaardige distributievergoeding te verkrijgen. Het digitale netwerk hoeft echter niet draadloos te zijn. Een samenwerking met Telenet is een andere mogelijkheid. (VRTtxt)

PAUL DE LEEUW MAAKT RADIO OP EIGEN INTERNETSITE

Paul de Leeuw gaat op zijn nieuwe eigen internetsite een radioprogramma presenteren. Hij zal op de site ook voorlezen uit zijn eerste kinderboek ‘De Kleine Heks’. Vrijdag gaat de site www.hethol.nl open. De site mikt op een breed publiek, maar met het radioprogramma wil De Leeuw vooral mensen op kantoor wakker schudden. Speciaal voor de site bedacht de cabaretier nieuwe karakters, bijvoorbeeld Tippie het kinderclowntje. Door foto’s, geluidsfragmenten en filmpjes maken bezoekers kennis met de nieuwe creaties. Volgens een woordvoerder van Marat TV, het productiebedrijf van De Leeuw, zullen er elke dag nieuwe dingen op de webpagina’s te zien zijn. ,,Dit is iets nieuws voor hem. Hij wil zich daar de komende maanden op richten en kijken of het aanslaat”, zegt de woordvoerder. (ANP)

CARTOON NETWORK/TCM OP KABELNET BERGSCHENHOEK

Met ingang van woensdag 18 oktober wordt het televisiepakket in Bergschenhoek uitgebreid. De zender TCM / Cartoon Network wordt dan aan het televisiepakket toegevoegd op kanaal 3. De kosten tengevolge van deze uitbreiding worden meegenomen in het tarief per 1 januari a.s.

STADSRADIOS VIER GROTE STEDEN WILLEN MULTICULTI ZENDER STARTEN

De stadsomroepen van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht zijn van plan eind volgend jaar een nieuw multicultureel radiostation te beginnen. Allochtonen lopen niet warm voor de bestaande multiculturele radioprogramma’s, zegt voorzitter Cees Anceaux van het nieuwe station dat de werktitel G4-radio heeft. Dit nieuwe multiculturele radiostation zou hierin verandering moeten brengen. Het kabinet heeft in het kader van de herverdeling van de FM-band vier radiofrequenties gereserveerd voor een multicultureel radioprogramma van stadsomroepen. De nieuwe frequenties kunnen in september 2001 in gebruik worden genomen. (o.a. ANP)

HMG DRAAIT BESLUITEN “TIJDPERK PORSIUS” TERUG

Holland Media Groep (RTL 4, RTL 5, Veronica) draait alle strategische besluiten van voormalig directeur P. Porsius terug. Porsius kleedde HMG tot op het bot uit. Het faciliteitenbedrijf werd afgestoten en het eigen productiebedrijf gedecimeerd. Zijn opvolger D. van der Graaf haalt de afgestoten activiteiten weer terug. Dit bericht de Volkskrant in haar editie van dinsdag. HMG wil weer werk maken van eigen producties. Daartoe richt de onderneming een joint venture op met zusterbedrijf Pearson. Pearson is een grote productiemaatschappij (omzet 1,3 miljard gulden) die in meer dan dertig landen zit. Pearson fuseerde een jaar geleden met CLT- UFA, moedermaatschappij van HMG, tot RTL Group. Als het plan slaagt, wordt HMG veel onafhankelijker van hofleverancier Endemol. Porsius wilde het productiebedrijf van HMG, Holland Media House, opdoeken. Hij slaagde niet geheel: van de veertig man die er anderhalf jaar geleden werkten, zijn er nog vijftien over. Het eigen technische-faciliteitenbedrijf T&O (Techniek & Operaties) werd een jaar geleden verkocht aan het Hilversumse bedrijf Sonotech. Daarbij ging honderd man personeel, inclusief apparatuur, naar Sonotech. HMG betaalt nu de 23 miljoen die het een jaar geleden voor de boedel kreeg terug, plus 7,5 miljoen voor wat extra apparatuur. Volgens een woordvoerder van HMG was de uitbesteding aan Sonotech niet handig. Vooral de gedwongen winkelnering die in het contract was vastgelegd, was wurgend. Als elders beter geschikte faciliteiten verkrijgbaar waren, moest HMG toch eerst bij Sonotech aankloppen.

EURO-TV VANUIT MAASTRICHT

ID-TV onderzoekt de mogelijkheid om in de nacht van 31 december 2001 op 1 januari 2002 een internationale uitzending te wijden aan de invoering van de EURO. De gemeente Maastricht, de provincie Limburg en de Maastrichtse VVV zijn opdrachtgever. De uitzending vanuit de Limburgse hoofdstad moet te zien zijn in die landen van de Europese Unie die de EURO invoeren. Eind 2002 is het 10 jaar geleden dat het Verdrag van Maastricht tot stand kwam, waarin het besluit tot invoering van de Euro is vastgelegd. (o.a. Villamedia)

UITKOMST OVERLEG CONSUMENTENBOND EN UPC: UPC KOMT ALLE ABONNEES TEGEMOET

Kabelbedrijf UPC gaat aan alle internetklanten in storingsgebieden een éénmalig bedrag van f 44,50 terugbetalen. Daarnaast krijgen mensen waar de verbinding traag verloopt f 15 per maand korting op het abonnementsgeld totdat de problemen zijn verholpen. Deze tegemoetkoming aan circa 20.000 consumenten is de uitkomst van overleg dat UPC en de Consumentenbond dinsdag hebben gevoerd. Het kabelbedrijf kampte met veel klagende klanten die ontevreden waren over de slechte dienstverlening en trage internetverbindingen. UPC heeft nu beloofd om op korte termijn maatregelen te nemen, die de problemen moet oplossen.  UPC noemt de uitkomst ‘heel constructief’. “We hebben geleerd beter te communiceren”, aldus managing-director van UPC H. Koning. Hij rkent dat het bedrijf in de informatievoorziening te kort is geschoten. “Internet draait om snelheid, als we dat niet kunnen waarborgen moeten we dat de consument gewoon duidelijk maken.” Op haar webpagina zal UPC voortaan zorgvuldig informatie geven over de snelheid die de klanten van de internetdienst Chello mogen verwachten. UPC en de Consumentenbond zijn verder overeengekomen dat voorlopig maandelijks overleg wordt gevoerd. Volgens de bond moest UPC nadat ook tv-consumentenprogramma’s het bedrijf hadden aangeklaagd wel met een oplossing komen. “Als er niks was gebeurd, waren de golven voor het bedrijf nog veel hoger geworden”, aldus onderhandelaar W. Koole van de Consumentenbond. (NU.nl)

FUSIE AOL/TIME WARNER DREIGT AF TE KETSEN DOOR AFWIJZING IN VS

De voorgenomen fusie tussen America Online en Time Warner werd in Europa goedgekeurd, maar dreigt in de Verenigde Staten af te ketsen. Met name de besprekingen over hoe de concurrenten ook de kabel van AOL/ Time Warner kunnen betreden, lijken de bottleneck, meldt de Washington Post. De deadline voor de fusie ligt op 27 oktober. De onderhandelaars hebben geen akkoord kunnen sluiten over het plan hoe concurrenten worden toegelaten op de kabel, terwijl dit wel verwacht werd. Eerder gaf AOL/Time Warner al te kennen concurrenten gewoon toe te laten. Maar volgens de advocaten van de overheidsinstantie FTC die de fusie onderzoekt, is het plan nog niet optimaal. Er is nog wel ruimte om alsnog tot een overeenkomst te komen, zeggen de betrokken partijen. Maar volgens anonieme bronnen neigen de advocaten van de FTC naar een verbod op de fusie. Afgelopen week keurde de Europese Commissie de fusie goed onder de voorwaarde dat AOL haar banden met Bertelsmann verbreekt, zodat ze geen overheersende positie krijgt op de mediamarkt. (ADformatie)

TELECOM EN ICT BRANCHE GROOTVERBUIKERS RECLAMEZENDTIJD RADIO

De radiobestedingen zijn in vergelijking met vorig jaar fors gestegen. Werd er in 1999 (t/m week 40) nog ruim 385 miljoen gulden besteed op radio, in 2000 is dit bedrag in dezelfde periode toegenomen tot bijna 489 miljoen gulden. Zowel in 1999 als in 2000 gaven de bedrijven uit de branche ‘Telecom/ ICT Bedrijven’ het meest uit aan radiocommercials. Het bedrag van deze branche is zelfs bijna verdubbeld van bijna 53 miljoen gulden in 1999 naar ruim 100 miljoen gulden in 2000. Hiermee nemen de Telecom en ICT bedrijven ruim 20,5% van de totale radiobestedingen van 2000 voor haar rekening. (o.a. Radionieuws.nl)

VAN DER PLOEG: BINNEN 2 JAAR EINDE KABELMONOPOLIE

Staatssecretaris Van der Ploeg denkt dat de kabelmarkt binnen twee jaar opengesteld kan worden. Daarmee komt een einde aan de monopoliepositie van kabelmaatschappijen. Van der Ploeg zei dat dinsdag in de Tweede Kamer. De roep om het openstellen van de kabelmarkt is sterker geworden sinds er veel over het werk van kabelmaatschappijen wordt geklaagd. De kritiek geldt vooral UPC, dat inmiddels 36 procent van het kabelnetwerk in Nederland in handen heeft. De Tweede Kamer vindt dat de openstelling veel sneller moet. Het kabinet heeft zich nog niet uitgesproken over de openstelling van de kabel. Kabelmaatschappijen houden de behandeling van klachten in eigen hand. Dat heeft tot veel kritiek geleid. Van der Ploeg zegde de Kamer toe te bekijken of er een onafhankelijke klachtenregeling moet komen. Het aantal klachten zou de laatste weken zijn opgelopen tot 40.000 per week. Consumentenprogramma’s hebben zich achter de klagende klanten van kabelbedrijven geplaatst. Daarmee willen zij UPC bewegen de dienstverlening te verbeteren. (o.a. ANP)

EC ONDER VOORWAARDEN AKKOORD MET MEDIAFUSIE VIVENDI-UNIVERSAL

De Europese Commissie heeft ingestemd met de voorgenomen fusie van het Canadese Seagram, de Frans onderneming Vivendi en TV-bedrijf Canal+. De drie partners moeten wel diverse concessies doen. Daarmee wil de EC voorkomen dat de gecombineerde onderneming, Vivendi Universal, te veel macht krijgt in de mediasector. Een van de eisen die ‘Brussel’ stelt is dat Vivendi zijn belang van 23 procent in het Britse TV-bedrijf BSkyB van de hand doet. BSkyB is gelieerd aan de Amerikaanse filmstudio en TV-zender Fox. Ook moet Universal, de film- en muziekdochter van Seagram, toegang blijven bieden aan concurrenten. Seagram is onder meer eigenaar van de voormalige mediatak van Philips. Een derde voorwaarde is dat Canal+ tot eind 2005 voor maximaal 50 procent van de Universal-films het eerste recht van vertoning krijgt. Canal+ is onder meer in Nederland actief met betaaltelevisie. Hoewel dat geen eis van de EC is, zal Vivendi waarschijnlijk zijn belangen buiten de mediasector – zoals de levering van drinkwater – afstoten. De muziekafdeling van Universal mag zijn digitale producten voorlopig niet uitsluitend aanbieden op het webportaal Vizzavi, een joint venture van Vivendi en het Britse telefoonbedrijf Vodafone. De komende vijf jaar houden ook andere webportalen toegang tot de muziekbibliotheek van Universal.  Een topman van Vivendi Universal heeft dit weekeinde gezegd dat de nieuwe onderneming America Online/Time Warner wil overvleugelen. Tegenover de Franse krant Le Figaro zei toekomstig vice-president E. Bronfman dat Vivendi Universal zich zal concentreren op de Verenigde Staten, omdat daar de meeste kansen liggen. (Automatisering Gids)

HMG: WEBREDACTIE VAN 14 PERSONEN

Omroepconcern HMG wil voor RTL-nieuws een webredactie formeren die 14 personen telt. Dat zegt adj.-hoodredacteur Erik van Zwam in het nieuwe VNU-maandblad ilife. Maar ook hij kent de zorgen van de oude media die het internet op willen: “Het is een prachtig medium, maar hoe je aan nieuws kunt verdienen, blijft de vraag”. (Villamedia)

PLAN VOOR OPERAHUIS IN RADIO KOOTWIJK

Er komt een onderzoek of het voormalige zendstation Radio Kootwijk dienst kan doen als operahuis. Die toezegging is gedaan door de Gelderse gedeputeerde H.Esmeijer (cultuur). Het Platform Kootwijk, opgericht om de komst van torenhoge zendmasten bij het monumentale zendstation tegen te gaan, heeft verheugd gereageerd op de plannen. Het complex (in de volksmond ’De kathedraal’ genoemd) heeft een uitstekende akoestiek en is daardoor bijzonder geschikt voor het geven van operavoorstellingen. Of het zover komt is mede afhankelijk van het ministerie van verkeer en waterstaat, de huidige eigenaar van Radio Kootwijk. Minister Netelenbos moet instemmen met een eventuele nieuwe bestemming van het pand. Delta Radio had plannen op het terrein vier zendmasten te plaatsen van elk driehonderd meter hoog. Dat leidde tot fel verzet in de verre omgeving, geleid door toenmalig burgemeester A.Hardonk van de gemeente Barneveld. (o.a. Veluws Dagblad)

ONTSLAG VAN DER VEER DOOR ONTEVREDENHEID TOP HMG

Programmadirecteur Bert van der Veer van RTL4 is ontslagen omdat de top van HMG (RTL4, RTL5 en Veronica) ontevreden was over het programmabeleid van de zender, meldt De Volkskrant. Van der Veer zette na zijn komst in 1998 op RTL4 een mix neer van amusement en informatieve programma’s zoals RTL Dossier en Barend & Van Dorp (BvD). Programma’s als BvD hebben voor de zender een relatief laag marktaandeel, en brengen dus weinig geld op. HMG wil deze programma’s overhevelen naar RTL5. Van der Veer is verbaasd over zijn ontslag, maar blijft bij zijn standpunt: “Ik haal mijn neus niet op voor platte programma’s maar daarnaast moet je ook toegankelijke documentaires brengen. En ook talkshows die ergens over gaan.” (NOStt)