Nederlanders zijn over het algemeen tevreden over hun televisie-aanbieder zoals KPN en Ziggo. Dit blijkt uit onderzoek van het Commissariaat voor de Media.
“Tevredenheid is hoog en stabiel”
“De diversiteit van televisiepakketten is al jaren hoog en stabiel. Pakketten bieden een grote verscheidenheid aan zenders en genres aan. Grote standaardpakketten zijn de norm. Ook de tevredenheid en de trouw aan het televisieabonnement van het publiek is hoog en stabiel.“, aldus het rapport Televisiepakketten en kijkgedrag 2019 van het Commissariaat voor de Media.
Trouw
Uit het onderzoek blijkt dat er al jarenlang een grote mate van tevredenheid bestaat. Pakkethouders beoordelen hun aanbieder al sinds 2014 minimaal met een 7,5. In 2019 is dit zelfs een 7,7. Abonnementhouders zijn daarnaast heel trouw aan hun aanbieder. Meer dan 80 procent is in het afgelopen jaar niet gewijzigd van aanbieder en meer dan 53 procent is al zes jaar of langer bij dezelfde aanbieder.
Cord cutting
Ook is geen indicatie te zien dat er op grote schaal sprake is van ‘cord cutting’, van de al kleine groep mensen in Nederland zonder televisieabonnement heeft slechts 7 procent in de afgelopen twaalf maanden zijn abonnement opgezegd.
Jongeren
Het onderzoek naar kijkgedrag geeft aan dat nieuwe manieren van kijken weliswaar steeds meer in opkomst zijn, maar het kijken naar traditionele televisiezenders voorlopig niet hebben vervangen. Kijkers in jongere leeftijdsgroepen maken gebruik van een brede mix van televisiezenders, on demand en social media diensten
Het hele rapport vind je hier.