De resultaten van RTL Nederland blijven dalen. Dit blijkt uit de kwartaalcijfers die eigenaar RTL Group bekend heeft gemaakt. Het bedrijf maakte 104 miljoen euro omzet, oftewel 7 miljoen euro minder dan over hetzelfde kwartaal in 2016. Ook boekte het bedrijf 23 miljoen euro winst voor rente en belasting (EBIT); het waardeerde 3 miljoen euro af.
Lagere omzet
Over de eerste drie kwartalen van dit jaar boekte het bedrijf 4,9 % lagere omzet (330 miljoen) met een EBIT-resultaat van 36 miljoen; dat is 30,8 % lager dan de eerste negen maanden van vorig jaar. RTL Group spreekt van ‘geen signalen van verbetering in de reclamemarkt’. RTL heeft in de afgelopen jaren naast reclame getracht omzetten te verhogen via het verhogen van doorgiftevergoedingen door distributeurs alsmede het investeren in allerlei andere bedrijven van Videoland tot Buitenradar en RTL Live Entertainment/Studio21 (Wentink) alsmede internetwinkels/platforms.
Het is het eerste kwartaal waarin de resultaten werden gepresenteerd onder verantwoordelijkheid van Sven Sauve die sinds 1 juli jl algemeen directeur is bij RTL Nederland. Bert Habets is samen met Guillaume Du Posch de directie gaan vormen van RTL Group.
Minder televisie-reclame
Het in Luxemburg gevestigde mediabedrijf verklaarde de lagere Nederlandse resultaten een gevolg van hoofdzakelijk lagere televisiereclame-omzetten. In combinatie met continuerende investeringen in digitale investeringen resulteert dit volgens RTL Group in lagere winstcijfers. Een lichtpuntje meldde RTL Group nog: het aantal abonnees op de on demand dienst Videoland steeg met 53 % ten opzichte van december jl.
Andere landen
RTL Deutschland (RTL, RTL II, Super RTL, Vox RTL Nitro), Groupe M6 (M6, W9, 6ter) en RTL Belgium (RTL-TVI, Club RTL, Plug RTL, Radio Contact, Bel RTL, Mint) konden zowel omzetgroei als resultaatgroei rapporteren over het afgelopen kwartaal. Fremantlemedia (waaronder Blue Circle valt) alsmede overige deelnemingen (Waaronder de Hongaarse en Kroatische tv-activiteiten en de duitse radiozenders vallen alsmede de Luxemburgse RTL-zenders) alsmede RTL Radio France (RTL, RTL 2, Fun Radio) moesten ook dalingen in resultaten rapporteren.
RTL Group
Afgelopen kwartaal maakte geheel RTL Group een omzet van 1,372 miljard euro (1,5 % meer dan vorig jaar)met een EBIT-winst van 202 miljoen euro (16,8% meer) De nettowinst bedroeg 127 miljoen euro; 14 miljoen meer dan vorig jaar. Over geheel 2017 verwacht RTL Group groei in de omzet en geleidelijke winststijgingen.
RTL Group’s omzetten komen voor 47,7% voort uit tv-reclame, 4% uit radioreclame, 18,7% uit content, 12,9% uit digitale omzetten en 11,3% uit overige omzetten alsmede 5,4% uit platformomzetten.