De Nederlandse markt voor consumenten-tv en videodiensten blijft groeien maar de groei van videodienst Netflix vlakt wel af. Dit schrijft Telecompaper in haar Dutch TV-Video Market rapport over het eerste kwartaal van 2019.
Diensten
Van alle on-demand televisiediensten zoals Ziggo, Netflix, Videoland en Amazon Prime Video wist KPN volgens Telecompaper de meeste groei te realiseren. Ondanks de populariteit van Netflix in Nederland, omvatten OTT-diensten nog altijd minder dan een vijfde van de totale inkomsten in de tv-videomarkt.
Het marktaandeel van OTT-diensten lag in het eerste kwartaal op 17,2 procent, een stijging ten opzichte van de 15,7 procent van een jaar eerder. De jaarlijkse omzetgroei van het segment vertraagde aanzienlijk, van 48 procent op jaarbasis in het eerste kwartaal van 2018 tot slechts 14 procent dit jaar, wat volgens Telecompaper suggereert dat de markt mogelijk verzadiging nadert.
VodafoneZiggo
Kabelexploitant VodafoneZiggo domineert de Nederlandse tv-markt, maar vertoont een langzame maar gestage daling van de omzet en marktaandeel. KPN blijft de kloof verkleinen en overtreft de markt met een omzetgroei van meer dan 9 procent in Q1, de sterkste in meer dan twee jaar tijd. KPN voegde het afgelopen jaar 1,0 procent marktaandeel toe om 24,6 procent van de omzet te behalen, terwijl nummer drie Netflix met slechts 0,8 procent groeide naar 13,3 procent van de totale omzet.
Meer over het rapport vind je hier.