Franse zender TF1 start in september met Belgisch reclamevenster

De Franse commerciële zender TF1 heeft aangekondigd per september aankomende te starten met Belgisch Franstalige reclamevensters. Hiertoe werd aangekondigd dat TF1 en de Belgische reclameverkoopmaatschappij Transfer een overeenkomst te hebben gesloten voor de verkoop van reclame. Transfer is een joint venture van Fox Networks Group (21 Century Fox) en Birgitta de Smet en Koenraad Deridder die het bedrijf hebben opgericht.

Reclame

In Franstalige media wordt Transfer als Vlaamse reclameverkoopmaatschappij aangeduid; TF1 duidt het bedrijf als landelijk Belgische reclameverkoopbedrijf. Het bedrijf verkoopt thans reclame op Fox (Vlaanderen), National Geographic Channel, Viceland (Vlaanderen), Stingray Brava (Vlaanderen), Cartoon Network, MTV (Vlaanderen & Franstalig Belgie), Spike (Vlaanderen), Nickelodeon (Vlaanderen), MTV (Vlaanderen & Franstalig Belgie), Eleven Sports (Vlaanderen & Franstalig Belgie), Evenaar (Vlaanderen), Ment (Vlaanderen), History (Vlaanderen), Studio 100 TV (Vlaanderen) en Xite (Vlaanderen). Ook verkoopt het bedrijf de reclame voor de regionale Franstalige zenders.

Marktaandeel

TF1 is met 15,4 % marktaandeel (24 uur per dag, 7+, 2016) na RTBF La Une en RTL-TVI qua grootte de derde zender van Franstalig Belgie. De twee grote zendergroepen van RTL ((RTL-TVI, Club RTL en Plug RTL) en de publieke RTBF (La Une, La Deux en La Trois) zien de komst van Franstalige Belgische reclame op de Franse zender met lede ogen aan, aangezien de zender zonder programma-investeringen omzet kan behalen uit België, terwijl RTL en de RTBF hun inkomsten naar verwachting zullen zien dalen. TF1 doet dit overigens ook in een soortgelijke opzet in Zwitserland, terwijl RTL eenzelfde concept hanteert in Oostenrijk met de Duitse RTL-zenders.

Omzet

Insiders verwachten dat circa 20 a 30 miljoen euro door TF1 zal kunnen worden binnengehaald uit België. Jean Claude Marcourt, minister van media in Franstalig België (Wallonië/Brussel) heeft aangegeven juridisch niets te kunnen doen aan het initiatief vanuit Frankrijk. Enkele weken geleden liet Marcourt weten hoogstens met onderhandelingen te proberen te bewerkstelligen dat TF1 ook Belgische producties zou gaan maken.

Voordelen

In totaal gaat er circa 200 miljoen euro om in de Belgisch Franstalige televisiereclamemarkt. TF1 verwacht dat haar komst ook voor de bestaande spelers als RTL tot voordelen kan leiden. Aangezien sommige spelers in België landelijk adverteren zou dit ook in bepaalde mate tot invloed kunnen zijn voor de Vlaamse televisiereclamemarkt, in de zin dat er mogelijk iets meer gelden beschikbaar komen.

TF1 wordt thans met het originele Franse signaal uitgezonden (ook in HD) via de kabel (VOO/Telenet/SFR) alsmede via IPTV (Proximus-Scarlet/Orange) en satelliet (TeleSat)