Topman Liberty Global: Problemen bij Ziggo waren te voorkomen

Liberty Global-topman Mike Fries heeft tijdens de investor call aangegeven dat een deel van de problemen die zijn ontstaan bij de fusie tussen UPC en Ziggo voorkomen had kunnen worden. De topman heeft ook aangegeven dat Ziggo agressiever promotie gaat voeren voor haar merk. Het is een van de actiepunten waarmee het bedrijf hoopt klanten te binden en terug te winnen.

Liberty Global noteerde gisteren teleurstellende cijfers over het tweede kwartaal van 2015 voor de grootste kabelaar van Nederland. De fusie tussen UPC en Ziggo die samen het nieuwe Ziggo vormen verloor veel klanten het afgelopen half jaar.

4G en EuroDocsis 3.1

De topman van Liberty Global heeft vandaag aangekondigd dat er actie gaat worden ondernomen om het vertrouwen bij bestaande klanten terug te winnen en nieuwe klanten te gaan winnen. Naast de agressievere promotie van Ziggo wordt ook de productportfolio van Ziggo verder uitgebreid volgens de topman. Horizon is al uitgebreid volgens de Liberty Global-topman en ook via Horizon Go zijn inmiddels 100 zenders waarvan 42 in HD beschikbaar. Ook gaat het kabelbedrijf van start met 4G (via Vodafone) om zo haar mobiele telefonieprodukt te versterken..” Ook studeert Liberty Global naar het invoeren van EuroDocsis 3.1. Begin 2016 hoopt het bedrijf zover te kunnen zijn om deze techniek die 1,1 GBit/s mogelijk maakt, uit te kunnen rollen bij haar bedrijven.

Ziggo enige onderdeel met omzetdaling

Ziggo was in het tweede kwartaal het enige Europese Liberty Global-onderdeel dat een omzetdaling rapporteerde. Het heeft volgens de topman van Liberty Global veel last van concurrentie van KPN, kwaliteitsissues gehad, maar zouden vanaf nu synergievoordelen worden behaald. Volgens Mike Fries is afgelopen week tijdens de jaarlijkse board meeting uitgebreid met het Nederlandse management team gesproken (onder leiding van Ziggo-CEO Baptiest Coopmans en CFO Bert Groenewegen) en handelen ze inmiddels goed op de ontstane situatie..

“Not pleased”

Mike Fries gaf aan ‘not pleased’ te zijn met wat er in Nederland is gebeurd. Een deel van de problemen in het tweede kwartaal was ‘voorkombaar’ aldus de Liberty Global-topman. Met name de wijze waarop kwaltieits-issues en de harmonisatie plaatsvond, kon beter, aldus het moederbedrijf van Ziggo. KPN is in zijn optiek bezig om vooral marktaandeel te winnen; Nederlandse consumenten zijn veeleisend, aldus Mike Fries. Het netwerk van Ziggo is inmiddels ‘stabiel’, en Ziggo is “terug naar normaal”.

Synergievoordelen

Volgens Liberty Global is Nederland een land waar het net is als een bokswedstrijd, je kan geraakt worden. Liberty Global verwacht met synergievoordelen en kansen in de mobiele telefonie-markt terug te komen met ‘genormaliseerde’ resultaten in de tweede helft van dit jaar. De kwaliteit voor de klanten die gevraagd wordt alsmede de kwaliteit van het netwerk is volgens de topman weer op orde, waarmee het bedrijf innovatie kan brengen.

Algehele reorganisatie

Overigens is de van oorsprong Amerikaanse kabelgigant ook bezig met een nieuwe algehele reorganisatie waarbij ze onder de noemer Liberty 3.0 in totaal 1 miljard Amerikaanse Dollar wil bezuinigen en tegelijk de klant voorop wil stellen met ‘operationele excellentie’ en veranderende operatiemodellen. Bepaalde zaken worden daarbij gecentraliseerd door Liberty Global en andere zaken worden gedecentraliseerd (marketing en sales).

Gevolgen voor Nederland niet duidelijk

Het bedrijf is thans met een aantal activiteiten in de Amsterdamse regio actief; welke impact deze reorganisatie daarop heeft, is niet duidelijk. Denkbaar is immers dat bepaalde (technische) operaties naar bijvoorbeeld het goedkopere Oost-Europa kunnen worden overgeheveld waar de lonen beduidend lager zijn en het bedrijf ook actief is met kabeloperaties.