Viacom start op 1 oktober in Nederland met de zender Spike. Dit meldt dagblad De Telegraaf op haar website.
Amusement voor volwassenen
Viacom International Media Networks heeft op haar Nederlandse pagina alleen een trailer hierover geplaatst. Het merk Spike staat volgens de corporate site van Viacom voor “amusement voor volwassenen met een brutale programmering met veel originele content om te boeien en te inspireren met het soms over grenzen gaan van het onverwachte”. De zender biedt een mix van films en series en is gericht op 18 tot 50 jarigen.
Deeltijdkanaal
Het nieuwe kanaal wordt een deeltijdkanaal en zal dagelijks van 21 tot 02 uur de plek van Nickelodeon innemen. Begin januari 2016 zal Spike worden uitgebreid met een On Demand Video Platform, waarmee de consument zelf kan bepalen wanneer hij of zij de favoriete Spike-programma’s wil bekijken aldus vakblad Adformatie op haar website.
Onduidelijk is waarom Viacom er niet voor gekozen heeft de zender – net als in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten – 24 uur te laten uitzenden op een nieuw 24 uurs kanaal. Het merk TeenNick dat thans´s avonds vanaf 21 uur op Nickelodeon uitzendt, en zich op tieners richt ter concurrentie van onder andere Disney Channel, zal hoogstwaarschijnlijk verdwijnen.
Spike
Spike bestaat in de Verenigde Staten sinds 2003 en sinds april dit jaar in het Verenigd Koninkrijk (via de Viacom-deelneming Channel 5). In november vorig jaar verklaarde Maurice Hols, general manager van Viacom International Media Networks Benelux nog dat er mogelijk een filmkanaal in Nederland gelanceerd zou worden: gedacht werd daarbij aan het Viacom-merk Paramount om die daarbij a la Netflix te laten lanceren. Paramount Channel is immers al actief in Frankrijk, Spanje en Hongarije. Uiteindelijk kiest Viacom aldus voor Spike in Nederland.
Ik kijk ieder dag voor ik ga slapen teen nick en nu kan dat niet meer