Deel Broadcast Partners verkocht aan mastenbedrijf Cellnex

Een deel van zenderexploitant Broadcast Partner is in juli 2019 verkocht aan Celllnex. Het gaat om de delen van de technische zenderexploitatie die met name voor Nederlandse en Vlaamse radiostations wordt gedaan.

Verkoop

Alle betrokken partijen bevestigen de verkoop die volgens Cellnex een totale investering van 40 miljoen euro omvat. Verdere financiele details worden niet prijsgegeven. De Duitse 30 procent-deelneming in Divicon Media is niet meeverkocht. Robert-jan van der Hoeven behoudt samen met Marc Nanning onder meer de onderdelen research & development en engineering in afzonderlijke entiteiten.

Steven Hamelink die sinds 2012 operationeel niet meer op dagelijkse basis bij Broadcast Partners actief is, heeft zijn minderheidsbelang verkocht. Broadcast Partners was grotendeels in handen van ING en Bernia Investments. Die zijn met de aankoop door Cellnex niet langer betrokken.

Bestuur

Robert-jan van der Hoeven en Marc Nanning blijven Broadcast Partners besturen en vertegenwoordigen. Beide delen van het nu gesplitste bedrijf blijven intensief samenwerken, opdat er niets wijzigt voor klanten en personeel en hebben daartoe een langjarige overeenkomst gesloten.

Wel is de statutaire directie van het bedrijf overgedragen aan Ed Boerema (Country Manager Cellnex Netherlands), Yvette Meijer, (Deputy Country Manager Cellnex Netherlands) de Spanjaarden Alexandre Mestre Molins (Global business managing director Cellnex) en Jose Maria Miralles (legal services director Legal Cellnex). De distributietak van Broadcast Partners is omgedoopt tot On Tower Netherlands. Het Broadcast Partners gedeelte, nu On Tower, is meteen het grootste onderdeel van Cellnex in Nederland, waarmee Cellnex dus veel meer slagkracht heeft weten te verwerven.

“Kansen”

Ed Boerema algemeen directeur Celnex Nederland: “Met de overname hopen beide bedrijven dat zich nieuwe kansen voordoen om de dienstverlening in Nederland en Vlaanderen uit te breiden. Voor Cellnex is het belangrijk haar dienstportfolio naar de telecomklanten, zoals bijvoorbeeld op het gebied van gedeelde indoor antenne systemen en het advies op het gebied van telecom dekking uit te breiden. Met de specialistische expertise van Broadcast Partners verwacht Cellnex hier beter invulling aan te geven. Voor Broadcast Partners betekent de overname een aanzienlijke verbreding van de scope van de onderneming. Voor de broadcast verandert er overigens niets. Het huidige management van Broadcast Partners blijft de onderneming leiden. Op termijn zullen de bedrijfsactiviteiten mogelijk verder worden geïntegreerd met de overige bedrijfsactiviteiten van Cellnex Nederland.

Spanje

Vanuit het Cellnex-hoofdkantoor in Spanje reageert een woordvoerder met de mededeling dat dit voor haar een kleine en meer organische overname is door de grootte en haar aard. Volgens de Celnex-zegsman is het van belang voor Cellnex om te groeien in bestaande markten om een kritische massa te kunnen bereiken.

Cellnex

Cellnex Nederland is ontstaan uit overnames van mastenbedrijf Shere Masten (oktober 2016), Towerlink Netherlands (juli 2016) en Alticom (september 2017). Daarmee exploiteert Celllnex mobiele telecom infrastructuur-diensten, reclame in masten, datacenters, broadcasting en masten.

Daar is zenderexploitatie bijgekomen. Cellnex Telecom heeft een portfolio van 45.000 masten inclusief nog te bouwen masten in Spanje, Italie, Nederland, Frankrijk, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.

Cellnex Telecom is in het Spaanse Madrid beursgenoteerd en in Spanje gevestigd. De Italiaanse familie Benetton is de referentie-aandeelhouder met een belang van 29,9 % (Edizione bezit 55% van ConnecT dat de grootste aandeelhouder is van CellNex). Verder zijn het Spaanse CriteriaCaixa (5 %), het Amerikaanse Blackrock (5,902 %), het Amerikaanse Wellington Management Group (5,0044 %), het Canadese Canada Pension Plan (3,157%) en het Amerikaanse 40 North Latitude Master Fund (1,001 %) een klein belang in het bedrijf.

Benetton

De Benetton-deelneming heeft 4 van de 12 commissarissen benoemd, waarbij de voorzitter, de Italiaan Franco Bernabe van 1998/1999 en 2007 tot 2013 algemeen directeur van Telecom Italia (nu TIM) was.

Broadcast Partners

Broadcast Partners dat in 1979 werd opgericht door Robert-jan van der Hoeven. De exploitant heeft zich in de loop der tijd ontwikkeld tot het zenderexploitatiebedrijf die tientallen jaren moest concurreren tegen de toenmalige staatsmonopolist Nozema en samen met commerciële radiostations waaronder met name Radio 538 (destijds onder leiding van Lex Harding en Erik de Zwart), succesvol pleitte voor een liberalisatie van de FM-frequentieband in de jaren ’90 die daarvoor het exclusieve domein was van de Nederlandse Publieke Omroep.

Inmiddels verzorgt Broadcast Partners nagenoeg voor alle publieke en commerciële radiostations de zenderexploitatie nu KPN die de zenderexploitatiekant van Nozema destijds overnam, heeft gestaakt. De overname was te klein in omvang om te moeten worden getoetst door mededingingsautoriteiten.

“Mastbezetting wordt kleiner”

Robert-jan van der Hoeven: “Door de digitalisering wordt er mastbezetting kleiner en neemt het risico toe dat hogere masttarieven aan derden moeten worden betaald en dus de kosten voor de radiostations zouden stijgen. Met de overeenkomst met Cellnex die veel masten bezit, neemt dat risico substantieel af. Er zijn weinig aanbieders en dus is het zaak dat je als zenderexploitant goede afspraken maakt met je klant om te waarborgen dat de distributiediensten betaalbaal blijven. Omdat we alles nu in eigen hand hebben, kunnen we zulke afspraken meer inhoud geven en kunnen we met de masten meer en andere services ontwikkelen, die een positieve invloed hebben om de ontwikkeling van de mast- en distributietarieven. Het is uiteindelijk een bedrijf dat het moet hebben van schaalgrootte en delingsfactoren en waarin we een mooie nieuwe uitdaging zien.”

(David de Jong)

Tags voor dit artikel