Kabelaar Ziggo is nog altijd de grootste breedbandaanbieder van Nederland. De onderneming groeide in volume met 0,3 procent in het eerste kwartaal naar bijna 3,2 miljoen breedbandabonnees. Dit is goed voor een marktaandeel van 43,5 procent.
KPN
De nummer twee, KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel), groeide met 0,3 procent naar 40,5 procent marktaandeel. Dit blijkt uit het Dutch Broadband 2017 Q2-rapport van Telecompaper
Naast Ziggo en KPN kent de markt nog een aantal kleinere spelers, daarvan laat T-Mobile (T-Mobile Thuis) de hoogste kwartaalgroei zien met 8.000 om uit te komen op 184.000. Dat is goed voor 2,5 procent marktaandeel.
Tele2 en Online.nl verliezen
Aan de andere kant verliezen gevestigde namen als Tele2 en Online.nl juist klanten en marktaandeel. De kleinere aanbieders doen het goed door de komst van NLE en T-Mobile, aldus het rapport van Telecompaper. Ze lijken echter vooral klanten te winnen van andere kleinere partijen, waardoor marktleiders Ziggo en KPN geen marktaandeel verliezen, maar zelfs winnen.
Kleine groei
De Nederlandse markt voor vast breedband internet groeide in het tweede kwartaal van 2017 met slechts 0,1 procent. Dat is een halvering van de al geringe groei in het eerste kwartaal. Het aantal aansluitingen kwam uit op 7,35 miljoen. Kabel groeide wel, maar minder hard dan in Q1. Bij glasvezel was de ontwikkeling precies andersom.
Aandeel DSL blijft dalen
Bij DSL (koper) blijft het aantal breedbandaansluitingen dalen, ondanks de investeringen in snelheidsverbetering door KPN met toepassingen zoals pair bonding. De operator probeert sinds 2015 met grootschalige upgrades meer te halen uit koper door voor miljoenen huishoudens de snelheid naar voorlopig maximaal 200 Mbps te verhogen.