Kabelaar Ziggo blijft ook in 2017 de grootste aanbieder van tv-aansluitingen in Nederland. Het verschilt met concurrent KPN wordt wel steeds kleiner. Dit blijkt uit onderzoek van Telecompaper.
Marktaandeel Ziggo daalt
Bij de tv-aansluitingen daalde Ziggo’s marktaandeel met 0,7 procentpunten naar 52,4 procent waar nummer twee KPN het marktaandeel met 0,8 procentpunten zag groeien naar 31,8 procent. Ziggo’s marktaandeel voor tv-omzet kwam uit op 59,8 procent voor 2017, een daling van 1 procentpunt vergeleken met 2016 en nummer twee KPN groeide met 1 procentpunt naar 27 procent.
Top vijf
De top vijf qua aantal tv-aansluitingen wordt gecompleteerd door Caiway, T-Mobile en Tele2, waar de eerste twee in het vierde kwartaal van 2017 marktaandeel wisten te winnen.
Aantal tv-aansluitingen daalt
Het aantal aansluitingen op de Nederlandse televisiemarkt is in 2017 met 0,1 procent gedaald naar 7,48 miljoen. De groei in IPTV via DSL en glasvezel was net niet voldoende was om de daling van traditionele tv doorgifte (kabel, satelliet en Digitenne) te compenseren.
Daling zet door
Voor 2018 verwacht het onderzoeksbureau een daling van 1 procent voor het aantal aansluitingen.