Engelstalig TRT World uit Turkije wil wereldwijd uitzenden

De Engelstalige Turkse zender TRT World heeft plannen om wereldwijd uit te gaan zenden vanaf de komende maanden. Het kanaal van de door de Turkse staat gefinancierde omroep TRT zendt op dit moment alleen uit (in HD) op de voor Turken relevante satellietposities Eutelsat 7 en de Turksat.

Uitbreiding

Vanaf maart is het de bedoeling dat de zender ook beschikbaar zal komen via de veelbekeken Astra1, Hotbird en Astra2 satellieten. Daarnaast is het de verwachting dat de zender in Azië via de Asiasat5 (C-Band) zal uitzenden waar tests zijn waargenomen; er zijn de afgelopen dagen ook tests op de Astra2 waargenomen en eerder ook op de Astra1.

De zender startte eind 2015 met als doel het beeld over Turkije vanuit een Turks perspectief te brengen voor een Engelstalig publiek. Het is waarschijnlijk dat de zender ook in Noord- en Zuid-Amerika alsmede Australië beschikbaar zal komen. Of de zender ook kabeldistributie zal zoeken, is onbekend.

Rol

TRT World dat ook studio’s heeft in Washington DC, Londen en Kuala Lumpur, is volgens de Turkse president Erdogan tijdens een ceremonie in november jl. een mogelijkheid om anderen te laten begrijpen wat de coup in Turkije betekent en dat TRT World daarbij een belangrijke rol speelt. De Turkse president verwacht dat TRT World ‘de feiten over Turkije en de Turkse natie in de wereld’ zal brengen waarbij de zender de stem van de onderdrukten is en niet die van de onderdrukkers.

Staatsomroep

TRT staat bekend als een staatsomroep waarbij het de lijn van de regering en de politieke partij AKP van Erdogan volgt; kritische journalistiek is daarbij praktisch niet mogelijk. Turkije heeft in de afgelopen periodes talloze meer kritisch ingestelde journalisten het werk en leven onmogelijk gemaakt door kranten, televisiezenders en radiostations te sluiten alsmede journalisten te arresteren.

Eigen geluid

De zender past in een rijtje van internationale door de staat gefinancierde zenders die het ‘eigen’ geluid willen inkleuren. Zenders als CGTN (China, voorheen CCTV News), RT (Russia Today), maar ook NHK World (Japan), France 24 (Frankrijk) en Deutsche Welle (DW)(Duitsland) kennen een vrij brede wereldwijde distributie met hun zenders.

Ook de Verenigde Staten is daarmee via Voice of America TV (VOA TV) actief, maar kent een wat beperkter bereik en is met haar Engelstalige televisie-activiteiten iets minder actief.

Tags voor dit artikel