Luistercijfers: Radio 1 profiteert van ‘sportzomer’

kijkcijfersDe luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode juli / augustus 2012 zijn bekendgemaakt door Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO), de opdrachtgever van het luisteronderzoek.  De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 9.925 respondenten van 10 jaar en ouder. In deze meting is te zien dat de nieuws en sportzender Radio 1 profiteert van de sportzomer met een stijging van 1 procent ten opzichte van de vorige meting. De publieke popzender Radio 3 FM levert bijna een procentpunt in qua marktaandeel. Alle marktaandelen vind je hier:

 

Radiozender

jul/aug
2012

jun/jul
2012

01. Radio 538 11.6 % 12.0 %
02. Sky Radio 9.5% 9.0%
03. Radio 1 9.0% 8.0%
04. Radio 3 FM 8.8 % 9.7 %
03. Radio 2 8.7 % 9.1 %
06. Q-Music 6.4 % 6.4 %
07. Radio Veronica 6.1 %  6.2 % 
08. 100%NL

4.7 %

4.4 %
09. Radio 10 Gold 3.0 % 2.7 %
10. Radio 5 2.4 % 2.7 %
11. Slam! FM 2.2 % 2.1 %
12. Radio 4 2.0 % 1.9 %
13. Classic FM 1.6 % 1.6 %
14. Arrow Classic Rock 1.1 % 1.1 %
15. BNR Nieuwsradio 0.8 % 0.8 %
16. Arrow Jazz FM 0.6 % 0.6 %
17. Radio 6 S & J 0.2 % 0.3 %
ORN Radio 10.9 % 10.6 %
Overig 5.0 % 5.1 %
E Power Radio 5.3 % 5.7 %

Reactie Radio 1:
De publieke nieuws- en sportzender scoort dankzij de Radio 1 Sportzomer het hoogste luistertijdaandeel sinds zomer 2005. Radio 1 behaalde in de periode juli/augustus een record luistertijdaandeel van 9,0%. De beluistering voor de Radio 1 Sportzomer nam toe met de tijd. In de periode mei/juni was het luistertijdaandeel 7,3%. Het EK Voetbal viel deels in deze periode. In de juni/juli cijfers met het EK Voetbal en de Tour de France groeide het door naar 8,0%. De laatste meetperiode omvat de Tour de France en de Olympische Spelen en hier behaalde Radio 1 een luistertijdaandeel van 9,0%. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde Luisteronderzoek van Intomart GFK. “Eerder onderzoek liet zien dat onze luisteraars de Radio 1 Sportzomer waarderen met hoge rapportcijfers en de mix van nieuws, sport en muziek aantrekkelijk vinden”, zegt Radio 1 zendermanager Laurens Borst. “Nu is deze waardering ook vertaald naar mooie luistercijfers. Met elk groot sportevenement nam de beluistering en waardering voor het Radio 1 programma toe. Luisteraars moeten altijd even wennen aan een nieuw geluid en ik ben blij dat de luisteraars de fantastische inspanningen van alle omroepen en makers op Radio 1 weten te waarderen. Deze makers verdienen een groot compliment”. 

Radio 538:
De luistercijfers van de zomer zijn bekend. Een periode waarbij veel jongeren op vakantie zijn en meer ouderen naar de radio luisteren. Ondanks een kleine daling van het marktaandeel, blijft 538 met een bereik van drie miljoen luisteraars nog steeds haar nummer 1 positie behouden. Dit blijkt uit het onderzoek dat NLO RAB/Intomart GfK vanmorgen publiceerde over de maanden juli en augustus 2012. Met een marktaandeel van maar liefst 11,6% mag 538 zich wederom het populairste radiostation van Nederland noemen. Radioluisterend Nederland weet 538 ook in de zomer massaal te vinden. Jan-Willem Brüggenwirth, algemeen directeur 538: “Ondanks de zomerperiode, bereiken we nog steeds de magische drie miljoen luisteraars. Dat is een prachtig resultaat!” 

Radio 10 Gold: 
Het marktaandeel van Radio 10 Gold is flink gestegen. Het radiostation weet tijdens de afgelopen zomerperiode een marktaandeel te behalen van 3,0%. Zo blijkt uit de meest recente luistercijfers die NLO RAB/Intomart GfK vanmorgen publiceerde. De laatste keer dat Radio 10 Gold een vergelijkbaar marktaandeel behaalde was in april – mei 2008.