Vandaag heeft het CIM (Centrum Informatie over de Media) in Vlaanderen de nieuwe luistercijfers voor de Vlaamse radiomarkt bekendgemaakt. Uit deze cijfers blijkt dat het marktaandeel van VRT Radio MNM en VRT Studio Brussel sterk is gegroeid over de periode 25 augustus 2012 tot en met 22 december 2012.
VRT Radio 2 blijft de grootste radiozender van Vlaanderen met een marktaandeel van 28 procent. Q-Music verloor het afglopen jaar lichtjes marktaandeel maar blijft met 13,5 procent de tweede grootste zender. Studio Brussel vervolledigt het podium met 12,9 procent. De jongerenzender wint 0,4 procent ten opzichte van vorig jaar en liefst 1,7 procent ten opzichte van de periode tussen april en juli van dit jaar. Het succes van de actie Music For Life op Studio Brussel is wellicht één van de oorzaken van de stijging.
Els Van de Sijpe, manager radio bij de directie media van VRT: “Dit zijn prachtige resultaten. De luisteraars voelen zich duidelijk thuis bij de VRT. Wat me vooral plezier doet, is dat ook bij veel jongeren het medium radio én onze jonge netten MNM en Studio Brussel tot hun leefwereld behoren. We zijn dan ook bewust aanwezig op alle plaatsen en platformen waar jongeren actief zijn. MNM en Studio Brussel hebben de voorbije maanden geïnvesteerd in een aantal nieuwigheden: nieuws en informatie die nog beter aansluiten bij hun luisteraars, nieuwe jonge stemmen en vernieuwde primetimeprogramma’s. En ik denk ook aan sterke, mobiliserende acties als “Music for Life” bij Studio Brussel, de “MNM1000” en “Het grootste arbeidsbureau” bij MNM. Projecten die we samen met de luisteraars maken.”