Het luisteren naar de radio gebeurd steeds vaker op een digitale manier zoals DAB+, Internet of de settop-box. Het aandeel van digitaal luisteren is inmiddels opgelopen naar 39% (33% in 2017).
Audiomonitor
Dit blijkt uit de AudioMonitor, het tweejaarlijks onderzoek van de Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO), waarin het luisteren naar type audio, apparaten en distributiewijze nauwkeurig wordt vastgelegd.
DAB+
Vooral DAB+ is flink gegroeid ten opzichte van 2017. Het percentage huishoudens met een DAB+-ontvanger steeg van 15% naar 24%, de luistertijd via DAB+ verdubbelde tussen 2017 en 2019 van 13 naar 26 minuten per dag.
Spotify
De smartphone wordt door ruim 30% van de populatie gebruikt voor het live luisteren naar de radio. Het grootste deel (54%) van het luisteren op een smartphone gaat naar
de muziekdiensten zoals Spotify. De muziekdiensten als totaal hebben een luisteraandeel van 17% en zijn de grootste groeier ten opzichte van 2017. Spotify is de grootste dienst met een penetratie van 46%, daarvan heeft 59% een betaald account.
Podcast
Inmiddels luisteren bijna 5 miljoen mensen naar podcasting, waarvan een kwart een abonnement heeft op een of meerdere podcasts. De podcasts worden veelal via muziekdiensten beluisterd (38%) of via de app of website van een radiozender (33%).
De luisterplaats is vooral thuis (74%); men luistert vooral in de avonduren. De gemiddelde luistertijd per sessie bedraagt 41 minuten.
Live radio
Het luisteren naar radio en naar (eigen) muziek is in de afgelopen twee jaar verder toegenomen. In 2017 werd 190 minuten per dag geluisterd, inmiddels luisteren we gemiddeld 202 minuten naar audio. Hierin is live radio luisteren stabiel gebleken en heeft het een meerderheidsaandeel van 72%.
Luistertijd
De gemiddelde luistertijd naar live radio bedraagt 144,7 minuten per dag. Dat is een fractie meer (0,3 minuten) dan twee jaar geleden en goed voor 72% van het totale luistervolume in 2019. De radio/stereo-installatie, autoradio en draagbare radio zijn de drie belangrijkste luisterapparaten als het gaat om live radio luisteren. Samen zijn ze goed voor een aandeel van 69% in luistertijd voor live radio.
AudioMonitor
De AudioMonitor is een tweejaarlijks onderzoek dat in opdracht van NLO wordt uitgevoerd. Het brengt het luisteren naar radio, muziekdiensten en andere audiobronnen in beeld, waarbij ook het gebruik van apparaten en de distributie van audio wordt gemeten.
Het onderzoek bestaat uit een online vragenlijst en online dagboek, waarin
respondenten per kwartier bijhouden waarnaar ze geluisterd hebben. Het veldwerk vond plaats van 14 t/m 30 mei 2019 en de steekproef bestond uit n=5.289 Nederlanders van 13 jaar en ouder.