Radiozenders hebben in 2015 minder reclameinkomsten binnengehaald dan in 2014: een daling van 3,5 procent. Dit heeft het Radio Advies Bureau (RAB) bekendgemaakt. In 2015 waren de netto reclameinkomsten 225 miljoen euro. Dit is een daling van 3,5% ten opzichte van 2014 (233 miljoen). De omzet bestaat uit spotreclame (212,5 miljoen) en non-spot bestedingen (12,5 miljoen).
Aantal adverteerders toegenomen
Het aantal adverteerders is flink toegenomen van 1.782 adverteerders in 2014 naar 1.939 in 2015. Cijfers van Nielsen laten zien welke branches en adverteerders het meeste besteden aan radioreclame. De top 3 branches is ongewijzigd: retail is de nummer 1, transport staat op de tweede plaats en financiële dienstverlening is de derde grootste branche op radio.
Ziggo
Adverteerder Ziggo is wederom de grootste adverteerder op de radio in 2015. Renault liet haar radiobesteding met 50% stijgen en is nu nummer 2. Retailers Kruidvat en Lidl volgen op 3 en 4 en Volkswagen completeert de top 5.
Luistercijfers
In 2015 bereikte radio elke week 89,4% van de Nederlanders, deze 13,2 miljoen mensen
luisterden gemiddeld 2 uur en 53 minuten per dag (bron: NLO/GfK 2015, 10+, week, 06-30u). Liedewij Hentenaar, directeur van het RAB: “Adverteerders waren vooral in het tweede en derde kwartaal voorzichtig met radio-investeringen. Gelukkig zat het vierde kwartaal weer op niveau. “