Het Nederlands Dagblad en de Evangelische Omroep (EO) hebben besloten te stoppen met de Dag6-app voor smartphones en het tweewekelijkse papieren magazine. Dat brachten het Nederlands Dagblad en de Evangelische Omroep (EO) vandaag naar buiten. De website en de activiteit op sociale media blijven wel bestaan.
“Verdienmodel niet sluitend”
ND-directeur Rinder Sekeris constateert dat het beoogde verdienmodel niet sluitend te krijgen is, nu het aantal abonnees tegenvalt. ‘Tegelijk stellen we vast dat het merk en de manier waarop nieuwe generaties christenen worden aangesproken, wel herkenning vinden.’
Bijzondere samenwerkingsvorm
Dag6 startte in 2016 als een bijzondere samenwerkingsvorm tussen een publieke omroep en een onafhankelijke, private krant. Directeur Arjan Lock van de EO ziet daarin blijvende winst. ‘Samenwerking met het ND is relevant nu we minder dan vroeger ruimte hebben voor actuele journalistiek.’
Afgeslankte vorm
In afgeslankte vorm zal Dag6 blijven profiteren van de journalistieke inbreng van het ND, en de kennis van digitale communities van de EO. Lock noemt de beslissing om te stoppen met de app en het blad pijnlijk: ‘Het team heeft zich twee jaar lang met hart en ziel en al zijn creativiteit voor Dag6 ingezet. We hebben kunnen experimenteren met nieuwe vormen, zoals journalistieke vlogs.‘