De publieke kinderzender NPO Zapp is in 2015 wederom de best bekeken zender onder 6 tot 12 jarigen.
Dezelfde groep geeft NPO Zapp gemiddeld een 7,9 waarmee de zender het hoogste rapportcijfer krijgt van alle kinderzenders. Voor het eerst in haar vijftienjarig bestaan is NPO Zapp ook de grootste zender in de leeftijd 9 tot 12 jaar. Daarmee is de zender tussen 06.30 uur en 19.30 uur de populairste zender bij alle groepen kinderen. Dit bericht de NPO in een persbericht.
Groei
Uit cijfers van de Stichting Kijkonderzoek (SKO) blijkt dat het kijktijdaandeel van NPO Zapp onder 6 tot 12 jarigen groeide van 19,4% in 2014 naar 21,7% in 2015. Dat is het hoogste aandeel ooit in deze doelgroep sinds de start van de zender vijftien jaar geleden. De televisiezender is ook onder kinderen van 3 tot 12 jaar marktleider. Onder 9 tot 12 jarigen is de televisiezender voor het eerst dit jaar marktleider.
Waardering
Uit een imago-onderzoek van Intomart GfK onder 6 tot 12 jarigen blijkt dat NPO Zapp het hoogste rapportcijfer krijgt van alle kinderzenders. Met gemiddeld een 7,9 laat NPO Zapp de andere kinderzenders als Nickelodeon en Disney XD ver achter zich in waardering. De commerciële kinderzenders scoren gemiddeld een 7,0.
2016
Ook in 2016 zijn er weer veel nieuwe programma’s te zien bij NPO Zapp. Op zaterdagavond zendt de NTR de spelshow Superbrein uit en op zondag is de serie Welkom in de IJzeren Eeuw te zien. Nieuw is de Britse serie Thunderbirds are Go! (AVROTROS), de eigentijdse remake van de legendarische Thunderbirds. Op zondagavond is er elke week een jeugddocumentaire te zien onder de naam Zapp Echt Gebeurd.