De Ondernemingsraad (OR) van XS4ALL gaat in beroep tegen het besluit om XS4ALL op te heffen. De OR vindt dat dit plan negatief uitpakt voor KPN, de klanten en de medewerkers van XS4ALL. De gesprekken tussen de OR en KPN zijn op niets uitgelopen. Daarom legt de OR het besluit voor aan de rechter.
“Opheffen financiële strop, grote onzekerheden voor medewerkers en klanten”
Volgens de OR is het plan tot integratie slecht onderbouwd, is er voor het plan selectief gebruik gemaakt van te oude onderzoeken en is het plan in strijd met in het verleden gemaakte afspraken over de onafhankelijkheid van XS4ALL binnen de KPN-groep.
Ook een onderzoek van onafhankelijke financiële experts wijst uit dat de businesscase ernstige gebreken bevat, en dat er een reële mogelijkheid is dat deze negatief uitvalt, aldus de OR van XS4ALL in een persbericht.
Klanten
Daarnaast wijst de OR op de onduidelijkheid voor klanten, die ondanks eerdere beloften van KPN dat er niets zal veranderen nog niet weten of zij al hun producten en diensten kunnen behouden. De OR is ook kritisch over de onzekerheid voor medewerkers, die niet weten wat er met hun baan gebeurt na de eerste zes maanden.
“Starre houding”
Daan Willems, voorzitter Ondernemingsraad XS4ALL: “We hebben de afgelopen maand gekeken naar het besluit waarin geen enkel punt wordt overgenomen van ons advies. Helaas heeft de starre houding van KPN ervoor gezorgd dat we er in gesprekken niet uit zijn gekomen. Ook het feit dat er een mogelijke verkoop had kunnen plaatsvinden waar wij niet van op de hoogte gesteld waren, maakt niet dat ons vertrouwen gegroeid is. Dan blijft er nog maar een mogelijkheid over, een onafhankelijk orgaan de zaak te laten toetsen.”