Radioreclamebestedingen dalen in eerste kwartaal met 2,4 procent

De netto radioreclamebestedingen zijn in het eerste kwartaal van 2016 uitgekomen op 45,8 miljoen euro. Dit is een daling van 2,4% ten opzichte van vorig jaar. Dit bericht het Radio Advies Bureau (RAB) in een persbericht vandaag. De spot-bestedingen zijn 43 miljoen euro, de non-spot-bestedingen 2,7 miljoen euro.

Meer adverteerders

Het positieve nieuws is wel dat het aantal merken dat op radio adverteert, is gestegen naar 1.018. Vorig jaar waren er in dezelfde periode 957 radioadverteerders en in 2014 waren het er 911. Ziggo grootste adverteerder Ziggo is net als vorig jaar de grootste radioadverteerder in het eerste kwartaal. De top vijf bestaat verder uit Renault, Kruidvat,
Volkswagen en Opel.

“Rijk domein”

Liedewij Hentenaar, directeur RAB: “Uit het NLO weten we dat negentig procent van alle Nederlanders wekelijks naar de radio luistert, gemiddeld bijna drie uur per dag. Dat zijn meer dan 13 miljoen Nederlanders, iedere week. Deze luisteraars zijn voor adverteerders een rijk domein waar dus steeds meer merken gebruik van maken. Ook buiten de blokken op het gebied van branded content zijn adverteerders steeds meer aanwezig in de samenwerking met de radiomerken. Een mooi perspectief”. Over de oorzaak van de afname van de reclamebestedingen wordt in het persbericht met geen woord gerept.

RAB

Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.