RTL Nederland in 2016: Omzetrecord maar met resultaatdaling

RTL Group noemt RTL Nederland naar aanleiding van de jaarresultaten 2016 een duidelijke marktleider. de Nederlandse tak van de tv-dochter van Bertelsmann behaalde met 495 miljoen euro in 2016 een jaaromzetrecord.

Winst daalde

Toch daalde de EBITA-winst met 15,8 % naar 85 miljoen euro over 2016. Ondanks een dalende televisiereclamemarkt (-2,1 %) verklaart RTL haar Nederlandse verhoogde omzet dankzij meer omzet uit de verschillende platforms en sponsoringcontracten alsmede meer omzet uit haar live entertainment-tak. Die laatste haalt echter veel lagere marges dan televisie. De EBITA-marge bedroeg 17,2%, licht lager dan een jaar eerder; het RTL Group gemiddelde was 19,3 %.

Marktaandeel

Hogere programmakosten, investeringen in de on-demand dienst Videoland betekenden een behoorlijk lager resultaat (voor rente, belasting en amortisatie). Toch is RTL Nederland met haar tv-zenders RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, RTL Z, RTL Lounge, RTL Crime, RTL Telekids en RTL Crime volgens eigen zeggen met 32,3 % marktaandeel (doelgroep 20-49 in prime time) de duidelijke leider in de tv-markt. Een jaar eerder was dat nog 32,7%.

Over de gehele dag 6+ haalde RTL Nederland in 2016 24,2 % marktaandeel (en moet de NPO met 32 % voor zich dulden). 2016 was het eerste volledige boekjaar dat RTL Z als 24-uurs zender actief was (de zender begon in september 2015) en behaale met 0,4 % marktaandeel in de ‘hogere sociale klasse 25-59) 0,7 % marktaandeel. Nota bene Undercover Boss was het best bekeken programma (1,1%).

Lagere omzet

Opvallend is dat in het vierde kwartaal RTL Nederland een lagere omzet behaalde ten opzichte van een jaar eerder: 148 miljoen ten opzichte van 159 miljoen euro met maar liefst 32,7 % daling van EBITA-winst naar 33 miljoen euro. Toch is ondanks de daling, de EBITA-marge in het vierde kwartaal nog altijd 22,3%, ongeveer het RTL Group-gemiddelde (22,4%)

RTL Group

De totale omzet van RTL Group steeg mer 3,4% in 2016 naar 6,2 miljard euro dankzij met name stijgingen in Duitsland, Frankrijk en activiteiten in o.a. Kroatie, de Duitse radio-activiteiten en overige deelnemingen. Het EBIT(A)-resultaat in 2016 voor RTL Group steeg ook met 3,3 % naar 1,2 miljard euro, vooral dankzij resultaat verbeteringen van de M6 Group in Frankrijk, alsmede Fremantlemedia; de Franse radio-operaties van RTL in Frankrijk (RTL, RTL2, Fun Radio) deden het beduidend slechter.

Een zelfde trend is te zien in de vierde kwartaalresultaten waar de EBITA 449 miljoen euro was op 2 miljard omzet. Het nettoresultaat voor RTL Group bedroeg in 2016 816 miljoen euro.