RTL Z: Brede nieuwszender met bescheiden doelstelling

Gisteren presenteerde RTL Nederland de nieuwe televisiezender RTL Z aan pers en adverteerders. De televisiezender gaat op 7 september van start en eerder werd al bekend gemaakt dat de aanbieders Ziggo en KPN de zender gaan doorgeven via hun digitale basispakket. Tijdens de presentatie werd er ook meer duidelijk over de inhoud van de programmering van de nieuwszender die momenteel overdag op RTL7 is te zien.

Brede nieuwszender

RTL Z zal zich niet alleen richten op financieel-economisch nieuws zoals nu overdag op RTL 7. RLL Z zal ook nieuws op het gebied van technologie, persoonlijke financiën en lifestyle gaan brengen. RTL Z moet meer worden dan alleen een televisiezender maar een geheel van televisie, website, apps en evenementen aldus RTL Nederland. Voor deze brede nieuwsprogrammering worden samenwerkingsverbanden aangegaan met andere redacties. Voor het technologienieuws heeft RTL Nederland de technologiewebsite Bright gekocht. Daarnaast hoopt Harm Taselaar, hoofdredacteur van RTL Nieuws, dat voor het sportnieuws een samenwerking kan worden aangegaan met een nieuwe digitaal ‘voetbalplatform’ dat RTL aan het opzetten is.

Talkshow

Paul van Liempt zal een dagelijkse talkshow gaan presenteren op RTL Z. Van Liempt is nu nog actief voor BNR Nieuwsradio. De talkshow heeft de werktitel ‘RTL Z Insight’ gekregen.

Doelstellingen

De nieuwszender krijgt drie jaar de tijd om zich te bewijzen in het televisielandschap. De doelstellingen qua bereik zijn bescheiden: de zender moet een marktaandeel halen van ongevee 1 procent onder de kijkers tussen 20-49 jaar. Potentieel kunnen per 7 september veel Nederlandse huishoudens kijken naar de nieuwszender aangezien zowel Ziggo als KPN Interactieve televisie de zender gaan doorgeven in hun digitale basispakket. De verwachting is dat ook andere aanbieders de zender per begin september gaan doorgeven.

Promotiefilm: