De markt voor quad-play-abonnementen (4-in-1) in Nederland blijft groeien. Daarnaast winnen KPN en Telfort terrein op Ziggo op de triple-play markt aldus de website Telecompaper in haar periodieke rapportage ‘Triple play Insights’.
Populairder
Steeds meer Nederlandse huishoudens stappen over op een triple-play of een quad-play abonnement. Het aandeel van deze pakketten kwam in het tweede kwartaal van 2016 uit op 65 procent van de Nederlandse markt voor telecomdiensten (internet, vaste en mobiele telefonie, tv). Dat is 4 procentpunten meer dan in dezelfde periode een jaar eerder, zo blijkt uit het meest recente ‘Triple Play Insights’ rapport van Telecompaper.
Quad play
Met name quad-play groeit op de multi-play-markt, met een stijging van het aandeel van 4 procentpunten in een jaar tijd. KPN en Telfort zijn zeer succesvol geweest in het aantrekken van quad-play abonnees, aldus het rapport van Telecompaper. Dat gaat ten koste van de positie van Ziggo, dat veruit marktleider is op de markt voor triple play-abonnementen maar een minder sterke positie heeft op de quad-play markt,
waar KPN heer en meester is.
Ziggo onder druk
Kabelaanbieder Ziggo is goed voor ruim de helft van de triple-play abonnees in Nederland en daarmee veel groter dan KPN en Telfort op deze markt. In de afgelopen jaren is er echter sprake van een geleidelijk maar structurele daling van het marktaandeel van Ziggo. In het afgelopen jaar moest Ziggo 2 procentpunten marktaandeel prijs geven. In de afgelopen twee jaar verloor de aanbieder zelfs 6 procentpunten.
KPN en Telfort
KPN en Telfort hebben nog altijd een veel beperkter aandeel op de triple-play markt dan Ziggo, maar zij groeien hier wel ten koste van de marktleider. KPN bedient inmiddels een kwart van de triple-play markt, drie procentpunten meer dan in het tweede kwartaal van 2015. Telfort bediende eind tweede kwartaal van 2016 bijna één op de tien huishoudens met een triple-play abonnement (2 procentpunten meer dan een jaar eerder).