Talpa nu volledig eigenaar SBS Broadcasting

Talpa Holding heeft bekend gemaakt dat de overname van het belang van Sanoma in SBS per vandaag officieel is en Talpa daarmee 100% eigenaar is geworden van SBS Broadcasting. Talpa brengt SBS, met de Tv-zenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9, het online Video on Demand-platform KIJK en Social1nfluencers onder in het verder te bouwen nieuwe Nederlandse multimediabedrijf.

237 miljoen euro

Voor de overname van SBS betaalde Talpa Broadcasting Holding netto 237 miljoen euro volgens Sanoma, waarbij  Veronica Uitgeverij zijn met ingang van heden voor 100% onderdeel van Sanoma geworden. Daaronder vallen uitgaves Veronica Magazine en TotaalTV.

Fors verlies

Voor Sanoma betekent de verkoop een totale impact van 286,4 miljoen euro negatief op haar netto 2017-resultaat doordat de activiteiten met fors verlies verkocht op de ingeschatte waarde. In 2011 kochten Sanoma (67 %) en Talpa (33%)  het mediabedrijf nog voor ruim 1 miljard euro van ProSiebenSat.1 waarna Sanoma het bedrijf meermaals in waarde moest afboeken.

Resultaten

Naar aanleiding van de verkoop zal Sanoma haar resultaten voortaan anders presenteren. Sanoma Media Belgie/Nederland, Sanoma Media Finland en Sanoma Learning zullen de nieuwe segmenten zijn. In Finland gaat Sanoma door met haar radio- en tv-activiteiten waaronder Radio Aalto, Radio Rock, Suomipop, Helmiradio, Groove FM, Liv, Nelonen, Nelonen Pro, Nelonen Prime, Hero en Jim.

“Belangrijke stap”

Eigenaar John de Mol ziet deze overname als een belangrijke stap op weg naar een nieuw Nederlands multimediabedrijf. “SBS zal samen met Talpa Radio een belangrijke basis vormen van deze onderneming, waarbij de propositie die hieruit volgt interessant is voor zowel de kijker, de lezer, de luisteraar, de consument en de adverteerder. Naast Radio en TV zal het bedrijf zich verder gaan richten op de uitbreiding van haar activiteiten in OTT, Print, Online, Data en Concepts.”, aldus het persbericht.

CEO

Talpa Holding en Sanoma hebben in samenspraak Peter de Mönnink bereid gevonden om zijn huidige gecombineerde rol als CEO SBS en CEO Sanoma door te zetten tot in ieder geval het einde van het jaar om de commerciële transitie tussen de drie partijen goed te laten verlopen.