Nederlanders besteden nog slechts 38 procent van hun dagelijkse kijktijd aan ouderwets lineair tv-kijken. De rest van de dagelijkse portie kijktijd gaat op aan het bekijken van tv-content die eerder is opgenomen, aan het bekijken van online streaming video via sites zoals YouTube en social media, het online be- of terugkijken van tv-programma’s en via Video-on-Demand (VoD) diensten. Dat blijkt uit het meest recente Dutch Consumer Video Behaviour-rapport van Telecompaper.
Vijf uur per dag
Gemiddeld besteedt een Nederlandse consument 287 minuten per dag aan het bekijken van videocontent, ofwel bijna vijf uur. Steeds minder van deze tijd gaat op aan het traditioneel (Live of lineair) tv-kijken: nog slechts 110 minuten ofwel bijna twee uur. Los bekeken blijft lineair tv-kijken nog wel de meeste populaire manier om films, series en programma’s te kijken, al is het aandeel gezakt van bijna 40 procent een half jaar geleden naar 38 procent in augustus 2016.
Netflix groeit
De toename in het aantal huishoudens dat een abonnement heeft op een pluspakket of video dienst is in de laatste twee kwartalen minder sterk. Het gaat inmiddels om net iets meer dan een kwart. Netflix blijft bovengemiddeld doorgroeien. In Q2 2016 had bijna 22 procent van de huishoudens een abonnement op deze sVoD-dienst. In het eerste kwartaal van 2016 lag dit nog onder de 20 procent. In het vierde kwartaal van 2015 waren er in totaal 1,3 miljoen Nederlandse huishoudens met een Netflix-abonnement, tegen 1,7 miljoen eind tweede kwartaal van 2016. Vooral in huishoudens met kinderen is Netflix populair.
Meer smart-tv’s
In steeds meer huishoudens is een smart tv aanwezig.n het tweede kwartaal van 2016 stond zo’n tv met internettoegang in bijna de helft van de huishoudens. Omdat steeds meer televisies verbonden zijn met internet, krijgen ook steeds meer huishoudens toegang tot OTT videodiensten zoals Netflix, Videoland, Pathé Thuis en NLziet (van de publieke en commerciële omroepen). De tv in de huiskamer is van alle apparaten waarop video-content gekeken kan worden verreweg het populairst, zelfs voor het bekijken van online content. Video on demand wordt, na de tv in de huiskamer, meestal op de laptop bekeken.
Geen tv-abonnement
In Nederland heeft slechts 3 procent van de huishoudens geen tv-abonnement, dit percentage is relatief stabiel gebleven in de afgelopen kwartalen. Deze groep huishoudens heeft vaker dan gemiddeld een abonnement op Netflix. (bron)